Можливості музейної педагогіки в освітньому процесі закладу позашкільної освіти

Про матеріал
Музейна педагогіка – це важливий та перспективний напрям сучасної педагогіки, що сприяє вирішенню проблем формування особистості, а саме: залученню учнівської молоді до дослідницької діяльності засобами музейної експозиції з використанням інформаційних технологій, розвитку їхніх дослідницьких умінь і творчих здібностей, виробленню здатності до самостійних суджень і оцінок, навичок критичного мислення.
Перегляд файлу

Можливості музейної педагогіки в освітньому процесі  закладу позашкільної освіти

Сапухіна Олена Василівна,

методист,

 Центр науково-технічної творчості молоді Сумської міської ради

Музейна  педагогіка – це важливий та перспективний напрям сучасної педагогіки, що сприяє вирішенню проблем формування особистості, а  саме: залученню учнівської молоді до дослідницької діяльності засобами  музейної експозиції з використанням інформаційних технологій, розвитку їхніх  дослідницьких умінь і творчих здібностей, виробленню здатності до самостійних суджень  і оцінок, навичок критичного мислення.

В Центрі науково-технічної творчості молоді Сумської міської ради з 2016 року працює музей техніки. Він є активним учасником освітнього процесу в закладі та відіграє особливу роль при викладанні  фізики та основ радіоелектроніки у відповідних гуртках. Це осередок технічної думки та дитячої технічної творчості.  Використовуючи його можливості педагоги ставлять собі за мету пробуджувати інтерес до  світового технічного прогресу, виховувати дбайливе ставлення до музейних пам'яток як частини культури, формувати розуміння єдності природи, культури і технічного прогресу.

Музейна педагогіка відіграє роль посередника між музеєм і освітнім закладом, сприяє створенню ефективного освітнього середовища, формуванню у дітей емоційно-ціннісного ставлення до знань, подоланню міжкультурних стереотипів.

Діяльність музею спрямована не на запам'ятовування певних знань, а на розвиток бажання та вміння вчитися, формування свідомого сприйняття навчального матеріалу, розвиток ключових компетентностей учнівської молоді.

Саме тому музей техніки постійно намагається урізноманітнювати  систему форм і методів  педагогічного впливу. Найбільш ефективними у музеї є масові, групові та індивідуальні форми роботи.  Найчастіше вживаними є наочні методи. Адже демонстрація  експонатів, ілюстрацій на стендах та використання старовинних відеозасобів навчання (кодоскопів, проекторів, відеомагнітофонів, відеоматеріалів на комп’ютері) якнайкраще впливає на свідомість дітей та є вдалим методом для активного сприйняття, закріплення, узагальнення та систематизації матеріалу.

Актуальним є використання методів проєктів, виконаних вихованцями різних гуртків на базі музею та із безпосереднім використанням його експонатів.

Зануритися у минуле та поглянути на нього із позиції сьогодення допоміг спільний фотопроєкт музею техніки та народного дитячого колективу фотостудії «Ми» «Техніка в об’єктиві». Результатами роботи стала добірка оригінальних та креативних світлин музейної колекції.

Завданням проєкту «Юні винахідники» є зацікавлення молоді науковою роботою, генерування нових ідей та популяризація технічної творчості, профорієнтаційна робота. Саме з метою подолання традиційного розриву між наукою та освітою вихованці гуртків «Радіоелектроніка та приладобудування» та «Екскурсоводи музею» кожного року на базі музею готують власні технічні прилади та приймають участь у конференції, яку організовує та проводе Сумський державний університет.

 Новий проєкт «Крізь час» має на меті показати розвиток від перших лампових телевізорів та електронно-обчислювальних машин до сучасних технічних приладів, визначити шлях від втілення мрії про можливість бачити на відстані до сучасного телебачення  та інтернету, як потужної зброї у інформаційній  війні.

Творчий проєкт «Техніка очима дітей» започаткований для самих маленьких відвідувачів музею та пропонує юним гуртківцям після екскурсії поділитися емоціями та намалювати те, що їх найбільше вразило.

Проблемно-пошукові та дослідницькі методи направлені на організацію навчання історії техніки шляхом самостійного здобуття знань у процесі вирішення освітніх проблем, розвитку творчого мислення і пізнавальної активності старшокласників та передбачають виконання вихованцями, під керівництвом педагога, окремих дослідницьких завдань.

Використання експонатів музею техніки та створення на їх основі власних радіоелектронних приладів є основою для проведення багатьох науково-дослідницької робіт. Результати  їх захисту на конференціях і конкурсах різного рівня представлені на стенді музею, що носить назву «Творчість молоді».

 Впровадження ігрових технологій використовується як ефективний метод пізнання світу техніки дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку. На базі музею проводяться фізичні вікторини, конкурси для вихованців гуртків закладу. Планується розробка квесту «Шляхами минулого» та гри-лото «З минулого народжується майбутнє».

Музей дає можливість  проводити на його базі  виховні години та бібліотечні уроки. Вихованці гуртків «Радіоелектроніка та приладобудування», «Екскурсоводи музеїв» залучаються до поповнення експозиційної колекції, ремонту і відновлення старих експонатів.

Така різнопланова діяльність нашого музею та активне впровадження елементів музейної педагогіки у роботу гуртків позашкільного закладу створює умови для:

- підвищення інтересу дітей до навчання та як результат покращення якості освітнього процесу;

- поглиблення знань дітей із фізики, радіоелектроніки;

- посилення міжпредметних зв’язків;

- активізації самостійної дослідницької, пошукової роботи вихованців;

- розвитку дитячого творчого мислення та пізнавальної активності;

- розширення методичної бази педагогів активними методами навчання;

- залучення дітей до науково-дослідницької роботи;

- профорієнтаційної підготовки гуртківців;

- залучення батьківської громади до співпраці із музеєм;

         - підвищення загального рівня культури учнів та вплив на формування їхнього свідомого ставлення до культурної спадщини людства;

- формування соціально-громадського досвіду вихованців;

- виховання патріотизму та любові до Батьківщини.

 Тож в наших планах є максимальне розширення можливостей використання музейної колекції, що має на меті продовження формування основ музейної компетентності дітей, налагодження взаємодії музейного середовища із освітніми закладами міста та громадськими організаціями, перетворення екскурсії в елемент організації позакласної форми соціокультурної освітньої діяльності школярів.

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Сапухіна Олена
Додано
6 лютого
Переглядів
44
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку