Гурток працює за навчальною програмою «Народні ремесла України»
Міністерства освіти і науки України №3 від 29.12.2015 року зі змінами, затвердженими Управлінням освіти, молоді, спорту та культури, охорони здоров`я та соціальної політики виконавчого комітету виконавчого комітету Березівської міської ради Одеської області (Наказ №133/ОД від 27 серпня 2020 року).
Тема: «Народна лялька-мотанка «НЕМОВЛЯ»
Мета: ознайомити з народною іграшкою лялькою-мотанкою «немовля»; викликати зацікавленість до народної іграшки; навчити виготовляти ляльку «немовля», сприяти розвитку художньо-естетичного смаку, допитливості, уяви та уважності, креативності, логічного мислення, фантазії; виховати національно-патріотичні почуття, повагу до традицій та звичаїв рідного краю, шанобливе і бережне ставлення до української історії та культури, любов до народу та Батьківщини.
Обладнання: ілюстрації з ляльками-мотанками, зразки виробів, магнітна дошка, ноутбук, телевізор, колонка-динамік, відео матеріали «Добрі традиції. Ляльки-мотанки», «Ми – українці», «Лялька-мотанка – давній народний оберіг, нині захищає українців», презентація «Лялька-мотанка «немовля».
Педагогічні форми та методи проведення: словесні (розповідь, бесіда, дискусія, пояснення), наочні (презентація, демонстрація готових виробів), проблемно-пошукові (аналіз, спостереження), практичні (вправи, руханки, малювання).
Матеріали: біла тканина (бавовняна або лляна), два види кольорових тканин, нитки, стрічки для декору, лінійка, простий олівець, аркуш білого паперу.
Тип заняття: комбіноване.
Форма проведення: фронтально-колективне та індивідуальне.
Тривалість: 2 години.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
- Привітання. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація знань.
На минулому занятті діти виготовляли народну іграшку «птах-оберіг», керівник ставить запитання (дискусія):
- Які види українських народних іграшок вам відомі?
- З яких матеріалів виготовляли народні іграшки?
(Відповіді вихованців, обговорення) ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступна бесіда:
- Народна іграшка – важлива складова культури будь-якого етносу. Вона використовувалася народом як засіб виховання в національних традиціях. Народна пам’ять пронесла традиційні образи іграшки та ляльки через віки та покоління. Діти завжди любили гратися з іграшками чи ляльками, а дорослі вірили, що ляльки охороняють сон та оберігають дитину.
Лялька, як дитяча іграшка та оберіг родини й роду, як могутній магічний талісман і символ зв’язку між поколіннями, знана в багатьох традиційних культурах земної кулі – від Аляски до Австралії, від Африки до України. Найдавніші прототипи ляльки-мотанки знайдені у багатьох країнах світу. Їй уже майже 5000 років, вона з'явилася з тих пір, як почали вирощувати льон.
Однією із відомих українських народних іграшок є «лялька-мотанка». Назва ляльки походить від слова «мотати» і свідчить про те, що вона створена шляхом намотування однієї частини до іншої за допомогою ниток, без використання шиття.
Народні ляльки упродовж століть змінювалися, але в них зберігалися основні традиційні принципи декоративного і символічного мислення народу, його світосприйняття. Їм притаманне силуетне узагальнене зображення, простота і лаконізм, яскрава декоративність, святковість, відчуття матеріалу, симетрія, логічна відповідність між формою, матеріалом і технікою виконання.
Українська народна лялька-мотанка – це лялька, котра побувала у різні часи на теренах України, була властивою у певних регіонах. Ключовою ознакою власне народної ляльки було те, що вона була властивою для конкретного регіону, а особливості її створення передавалися від покоління до покоління. Народні ляльки мали різний вигляд та створювалися з різних матеріалів - тканини, одягу, сіна, соломи, сезонних овочів тощо.
У наш час ляльки-мотанки є популярними сувенірами-оберегами, а також окрасами багатьох осель.
(Ознайомлення з ілюстраціями ляльок-мотанок).
Пропоную переглянути пізнавальний відео матеріал, який допоможе вам отримати натхнення:
«Добрі традиції. Ляльки-мотанки», (тривалість – 03:35 хвилин).
Посилання на youtube: https://www.youtube.com/watch?v=zk8AGMKzQy4
(Обговорення з гуртківцями відео матеріалу).
2. Розповідь керівника гуртка:
- Лялька-мотанка - це, свого роду, історія життя людини. Перша лялька вважалась для дитини найважливішою.
Сьогодні ви зможете навчитися самостійно виготовляти ляльку-мотанку «немовля».
Ця лялька-оберіг має багато різних назв: немовля, пеленашка (від слова пеленка, пелюшка), дитинка, дитятко та ін.
Лялечка-пеленашка на вигляд дуже проста: дитинка в хустці, запеленена і обвита звивальником. Ковдра робилася з відворотом, на вушках куточки підвернуті, хустинкою закрите чоло і тім’ячко рівненьке. Розмір лялечки не має перевищувати висоту дитячої долоньки, приблизно 6 - 8 сантиметрів.
Лялька-немовля - це найперша лялечка, яку робили для майбутньої дитини. Її клали в колиску до малюка, як оберіг від злих сил, хвороб, лихого ока. Рахувалось, що якщо ляльку-немовлятко покласти в ліжко до дитини, то це зіб'є злих духів з пантелику. При цьому потрібно було ще промовляти: «Не бався моєю дитиною, а грай з цією лялечкою». Також, вважалося, що вона зігріває малюка. Коли дитина трохи підростала, то цю лялечку давали їй погратися, тому при її виготовленні в жодному разі не застосовували намистини або гудзики, тільки тканини, стрічки, нитки та мереживо.
«Ляльки-немовлята» дуже різноманітні за способами створення ляльки. Найчастіше таких ляльок скручували нашвидкуруч для дитячої гри - згортали валиком одяг та перев'язували хусткою. Після гри лялька розгорталася, і одяг використовувався за основним призначенням. Невеликих ляльок-немовлят виготовляли, скручуючи невеликі шматочки тканини, малювали ляльці личко, пеленали. Такими ляльками бавилися довго, поки не набридали. Іноді ляльку-немовля робили для ляльки-матері, прив'язючи її на рівні грудей. Ляльки-немовлята були найпопулярнішою іграшкою дівчаток до середини ХХ століття.
3. Гра «Коло побажань».
Умови гри: діти по колу говорять один одному побажання та передають ляльку-мотанку з рук в руки.
4. Підготовка матеріалів для практичної роботи:
- біла тканина із натуральних волокон (лляна або бавовняна) прямокутної форми розміром 14 на 26 сантиметрів. (Корисна інформація: раніше використовували клаптик тканини із сорочки тата та матусі, бо вважалося, що така тканина зберігала енергетику батьків),
- бавовняна тканина яскравого кольору квадратної форми розміром 14 на 14 сантиметрів,
- яскрава натуральна тканина (іншої кольорової гами, ніж хусточка) розміром 15 на 15 сантиметрів,
- нитки червоного або білого кольору, стрічка для декору.
5. Психологічне налаштування на плідну працю.
Вправа «Долонька». На столах перед кожним лежить чистий аркуш паперу та простий олівець. Покладіть свою руку долонькою на папір. Обведіть олівцем її, як у дитинстві. На кожному намальованому пальці напишіть свою позитивну рису характеру, наприклад: доброта, оптимізм, милосердя, доброзичливість, порядність тощо. Пригадайте хороші події та посміхнемося один одному.
IV. Практична робота.
6. Початок роботи:
- Розпочнемо роботу із перегляду презентації, що допоможе виконати практичне завдання (трансляція презентації):
«Лялька-мотанка «немовля», (тривалість – 02:38 хвилин)
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=Hrw8SEWByys
1. Складіть прямокутник білої тканини навпіл та запрасуйте долонями.
2. Обережно та міцно намотайте у валик білу тканину, утворюючи тулуб майбутньої ляльки-немовляти. Виправляйте долонею зморшки на тканині, щоб не було перекосів.
3. Для закріплення тулубу лялечки візьміть червону цупку нитку.
4. Посередині тулуб лялечки перев’яжіть ниткою за годинниковою стрілкою, рахуючи непарну кількість обертів, зробивши в кінці подвійний вузлик. Кінчики нитки можна сховати під тканину.
5. Відступивши 1-1,5 сантиметра до верху тулуба, повторіть схему перемотування ниткою, утворюючи голівку лялечки (техніка намотування, яка вказано вище).
6. Із квадрату яскравої тканини складіть трикутник для хустинки, зрівнявши кінчики кутиків та запрасувавши лінію згину пальчиками.
7. Покладіть тулуб лялечки голівкою до верху на хустинку та зав’яжіть її (зафіксуйте ниткою під обличчям та ближче до низу ляльки), формуючи навколо голівки складочки.
8. Візьміть шматочок кольорової тканини квадратної форми для пелюшки розміром 15 на 15 сантиметрів, покладіть перед собою куточком до гори та зігніть куточок на 3 сантиметри до середини.
7. Фізкультхвилинка.
- Пропоную зробити перерву на руханку справжніх патріотів:
«Ми – українці», (тривалість – 01:51 хвилин)
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww
8. Продовження практичної роботи:
9. Покладіть лялечку на зігнутий кутик тканини голівкою по лінії фіксованої нитки під її обличчям.
10. Загорніть (зафіксуйте) кут пелюшки-тканини зліва, потім - з правої сторони, утворюючи конусоподібну форму.
11. Далі підгорнути нижній кінець пелюшки доверху, міцно тримаючи тканину.
12. Загорніть залишки-краї тканини назад, утворюючи «кокон».
13. Зафіксуйте пелюшку ниткою за годинниковою стрілкою непарну кількість раз, в кінці зробивши вузлик.
14. Ляльку-мотанку «немовля» можна прикрасити кольоровими
стрічками, перев’язавши її (за бажанням).
15. Лялька-немовля готова!
9. Поетична хвилинка:
«Немовлятко» Ось, поглянь, це -"немовлятко", Лялька-мотанка така.
А зробить її не важко:
Тулуб, хустка й сповиття.
Клаптик білої тканини У качалочку скрути
Й міцно ниткою навколо Тулуба ти зав'яжи.
На голівку їй хустинку
Кольорову одягни,
У пелюшечку дитинку Обережно поклади.
Яке ж миле немовлятко
Вийшло в тебе для утіх. У пелюшці "янголятко" - "Немовлятко" - оберіг.
(Автор: Тетяна Черненко)
V. Аналіз робіт. Виставка готових робіт.
VI. Завдання додому.
Переглянути відео «Лялька-мотанка – давній народний оберіг, нині захищає українців» (тривалість - 09:25 хвилин) за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=Uzqebeb4MfY та поділитися враженнями на наступному занятті.
VII. Підведення підсумків.
Вправа «Мікрофон». Керівник звертає увагу гуртківців на очікувані результати заняття і, передаючи уявний «мікрофон», запитує:
- Що нового ви дізнались сьогодні на занятті?
- Що ви виготовляли на занятті?
- Що ви відчували під час роботи?
- Чи задоволені ви власним результатом роботи?
(Діти надають відповідь в уявний «мікрофон») VIII. Прибирання робочих місць.
До побачення!
Використана література:
1. Найден О.С. Українська народна іграшка: Історія. Семантика. Образна своєрідність. Функціональні особливості. — К.: АртЕк, 1999. — 256 с.
2. Найден О. С. Українська народна лялька. – 2-ге вид.– Київ : Стилос, 2020. – 239 с.