Можливості реалізації STEM-освіти у початковій школі

Про матеріал
Опис власного досвіду і бачення сучасного виду освіти, а саме STEM-освіти з учнями початкової школи. Де показано з якими предметами початкової школи інтегрує STEAM-освіта, як застосовується на уроках, які результати має.
Перегляд файлу

 Катіба Н.А.

Можливості реалізації STEM - освіти у початковій школі

Сучасний свiт та сучасний стиль життя вимагають вiд людини знання та володiння комп’ютерних технологiй, а саме: нанотехнологiй, робототехнiки, IT – сфери. Ось чому освiта має стати сучасною, з урахуванням всiх вимог , якi ставить перед людством час. Реформування української школи почалося з початкової школи. В Новiй українськiй школi розвивається та поширюється STEM-освiта. Добре, що ми орiєнтуємося на використання STEM-освiти в таких країнах, як Корея, Китай, Сiнгапур, Австралiя, Ізраїль, Великобританiя, Сполученi Штати Америки. Закордоннi (George Lucas,Georgette Yakman,Jonathan W.Gerlach) та вiтчизнянi

( І.Василашко, С.Галата, О.Коршунова, Н.Морзе) вченi розкивають питання STEM-освiти. Вже з 2016 року в Українi активно поширюється та розвивається STEM-освiта.

 Згідно Концепції НУШ в учнів почaткової школи формуються основні компетентності, які вони будуть використовувaти, вдосконaлювaти в середній та стaршій школі. До ключових компетентностей Нової укрaїнської школи нaлежать: спілкувaння держaвною мовою, спілкувaння іноземними мовaми, мaтемaтичнa компетентність, компетентність у природничих нaукaх і технологіях, інформaційно-цифровa компетентність, уміння вчитися усе життя, ініціaтивність та підприємливість, громaдянська та соціaльнa компетентність, екологічнa грaмотність тa здоровий спосіб життя (Концепція НУШ).

 Якiсному i успiшному розвитку та засвоєнню цих компетентностей допоможе впровадження STEM-освiти в Новiй українськiй школi.

 В основi STEM-освiти початкової школи  є поєднання або iнтеграцiя 9 освiтнiх галузей:

  1. Мовно-лiтературна освiтня галузь.
  2. Математична освiтня галузь.
  3. Природнича освiтня галузь
  4. Технологiчна освiтня галузь.
  5. Інформатична освiтня галузь.
  6. Соцiальна i здоров’язбережувальна освiтня галузь.
  7. Громадянська та iсторична освiтня галузь.
  8. Мистецька освiтня галузь.
  9. Фiзкультурна освітня галузь.

Працюючи з 2019 року за освітньою програмою початкової школи науково-педагогічного проекту «Інтелект України», а саме з учнями першого класу, дотримуюсь та впроваджую міжпредметну інтеграцію з використанням інноваційних технологій, нових форм, засобів, прийомів, методів викладання навчального матеріалу, що допомагає формувати в учнів новий стиль мислення, навичок самостійного здобуття компетентностей.

 Помітила також, що дітям більш цікаво працювати на уроках, виконувати різні види роботи: робота в парах або групах, кооперативне навчання, «броунівський рух», «діалог», «синтез думок», дискусія, дебати, дослідження, проекти. Ефективним засобом STEM-освіти є використання конструктора LEGO, впровадження міжнародної програми «Шість цеглинок». Активно та широко використовую на уроках конструктор LEGO Education, завдяки якому діти можуть створити різні поробки розвиваючи креативність і фантазію.

Застосування STEM-технологій в початковій школі дасть можливість учневі розвиватися як практичний науковець, що не просто здобуває знання та запам’ятовує правила, а вміє застосовувати їх в повсякденному житті; як дослідник, що сприймає навколишній світ вцілому завдяки інтегрованому підходу до навчання, вміє самостійно проводити досліди, спостереження, експерименти, створювати проекти, та бути задоволеним в соціальному світі.

STEM

Предмет

Компетентності

S

Я дослiджую свiт

Аналiзує,  критично оцiнює iнформацiю в текстах, висловлює думки, почуття та ставлення, сприймає та використовує iнформацiю для досягнення життєвих цiлей.

T

Інформатика

Розвиває вмiння користуватися мультимедiйною дошкою, сприймає iнформацiю, створює власний алгоритм дій.

E

Трудове навчання

Досліджує  та будує з пластиліну  чи конструктора квітку едельвейс..

M

Математика

Рахує кiлькiсть рослин та записує отриманий результат, розпiзнає геометричнi фiгури.

 

 

 Фрагмент уроку №1

ТЕМА. Подорож до Карпатського біосферного заповідника. Умови для   

         життя рослин

МЕТА.  Формувати загально – навчальні вміння та навички; ознайомити учнів з рослинами Карпатського біосферного заповідника Україні; збагачувати словниковий запас учнів;  ознайомити учнів з умовами життя рослин; розвивати компетентності: загальні, здоров’язбережувальні, соціальні, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно – цифрові компетентності; виховувати бережливе ставлення до рослин занесених до Червоної книги України.

Тип уроку. Комбінований

Обладнання. Інтерактивна дошка, таблиці, пластилін.

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань.

Перегляд відео фрагменту «Мандрівка Україною» та перевірка домашнього завдання.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота з таблицею. Позначення рослини, яку не поливали кілька днів. Обгрунтування власної думки.
  2. Робота в парах.

Встановлення відповідності між зображенням і назвою рослини Карпат, що занесені до Червоної книги України.

  1. Перегляд відео фрагменту «Умови життя рослин»

Робота з таблицею «Будова рослин». Діти позначають органи рослини.

ІІІ. Самостійна робота «Гірські перегони на сноубордах»

         Учні виконують тестові завдання та з визначених літер складають слово: КВІТКА.

ІY. Математична хвилинка.

     Діти обчислюють кількість рослин.

Y. Мовна хвилинка.

    Читаючи текст «Едельвейс» діти знайомляться в яких країнах росте дана квітка та шукають і обводять кружечком прийменники.

YІ. Творче завдання. Робота в групах.

      Поділ на групи. Діти обирають з яким матеріалом працюватимуть ( конструктор LEGO, пластилін)

      За описом та фотоінсрукцією діти виліплюють з пластиліну та будують з конструктора квітку едельвейс. ( Додаток №1: фото №1, фото №2, фото №3, фото №4)

YІІ. Презентація робіт.

YІІІ.Підсумок уроку.

ДОДАТОК №1

 

изображение_viber_2021-02-21_16-05-23        изображение_viber_2021-02-21_16-05-08

                   Фото №1                                                     Фото №2

 

IMG_20210217_115936_1        IMG_20210217_120119_1

                   Фото №3                                                   Фото №4

 

Фрагмент уроку №2

ТЕМА. Фізика навколо нас: дифузія в газоподібних речовинах.

            Хімічні  елементи

МЕТА.  Формувати загально – навчальні вміння та навички; практично закріпити дифузію в газоподібних речовинах; збагачувати словниковий запас учнів;  розвивати компетентності: загальні, здоров’язбережувальні, соціальні, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно – цифрові компетентності; виховувати бажання вчити фізичні науки.

Тип уроку. Комбінований

Обладнання. Інтерактивна дошка, таблиці, кружечки синього та білого кольорів по 10 штук.

 

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань.

 1. Робота з листом Центаврика.

 2. Перегляд фрагменту мультфільму та складання пізнавального запитання.

    Пізнавальне запитання. Чому запах смачної їжі козаки відчули на відстані?

    Гіпотеза. «Смачні молекули їжі переміщуються з молекулами повітря та розлітаються в різних напрямках.

ІІ. Практична робота.

   Створити 2 групи учнів, роздати їм по 10 кружечків синього кольору та по 10 кружечків білого кольору. Це молекули. Кожна група стає навпроти іншої групи. Показати що відбувається з молекулами їжі в повітрі. Діти демонструють процес дифузії. (Додаток №2: фото №1, фото №2, фото №3).

Міркуємо так. Запах смачної їжі – це молекули речовин, що варяться в казані. «Смачні» молекули постійно й хаотично рухаються та потрапляють у повітря. Завдяки дифузії вони змішуються з молекулами повітря, поширюються в різних місцях і потрапляють до органів дихання ( носа) козаків.

ІІІ. Хвилинка релаксації.

ІY. Робота з будиночком хімічних елементів.

  Діти розташовують вивчені хімічні елементи в потрібні віконечка орієнтуючись на заряд атома елемента.

Y.Підсумок уроку.

Додаток №2

IMG_20210217_091344_1         IMG_20210217_091339

                  Фото №1                                                     Фото №2

                              IMG_20210217_091414_1

                                                      Фото №3

Фрагмент уроку №3

ТЕМА. Сходинки до наукового Олімпу:рух молекул або атомів у речовинах, відстань між ними. Мистецтво у світі та Україні: вальси Фредеріка Шопена.

МЕТА.  Формувати загально – навчальні вміння та навички; практично закріпити рух молекул або атомів у речовинах; збагачувати словниковий запас учнів;  розвивати компетентності: загальні, здоров’язбережувальні, соціальні, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно – цифрові компетентності; виховувати бажання вчити фізичні науки.

Тип уроку. Комбінований

Обладнання. Інтерактивна дошка, таблиці, 3 стакани з водою, акварельні фарби, серветки.

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань.

1.Читання листа Центаврика.

2.Створення гіпотези про хаотичгний рух молекул.

Гіпотеза. Молекули або атоми, що знаходяться в постійному й хаотичному русі, частіше зіштовхуються, якщо вони розташовані щільно, і рідше зіштовхуються, якщо відстань між ними велика.

ІІ.Хвилинка релаксації під вальс №10 Фредеріка Шопена.

ІІІ.Логічна вправа.

 Властивості предметів поділяють на суттєві та несуттєві. Суттєва властивість- це така властивість предмета, без якої він перестає бути самим собою.

ІY.Робота в парі. Розглянь малюнки та сформулюй запитання про хаотичний рух молекул.

Y.Практична робота.

 Змішування фарби різних кольорів. ( Додаток № 3: фото №1, фото №2).

YІ. Підсумок уроку.

YІІ. Домашнє завдання.

Додаток № 3

изображение_viber_2021-01-21_17-53-04    изображение_viber_2021-01-21_17-54-31

Фото №1 ( початок досліду)                Фото №2 ( зміни через 2 години )

 

 

Список використаних джерел

1. Вольянська С.Є. STEM–освiта / С.Є. Вольянська // Довiдник сучасного

педагога / С.Є. Вольянська. – Х. : Вид. група «Основа», 2016. – С. 124–125. – (Б– ка журн. «Управління школою» ; Вип. 5).

2. Думанська І.І. Школа для дiтей – це не пiдготовка до життя, це саме

життя / І.І. Думанська // Економiка в школах України. – 2014. – N 10. – С. 21–25; Педагогiчна майстерня. – 2014. – N 11. – С. 2–5.

3. Завалевський Ю. Тренди сучасної освiти: цивiлiзацiйний i нацiональний

контекст / Ю. Завалевський, І. Гавриш, А. Пугач // Рiдна школа. – 2016. – N 4. – С. 3–8.

4. Кириленко С. Полiфункцiональний урок у системi STEM–освiти: теоретико-методологiчнi та методичнi сегменти / С. Кириленко, О. Кiян // Рiдна школа. – 2016. – N 4. – С. 50–54.

5. Коваленко О. STEM–освiта: досвiд упровадження в країнах ЄС та США

/ О. Коваленко, О. Сапрунова // Рiдна школа. – 2016. – N 4. – С. 46–49.

6. Козловська І.М. Виховний потенцiал iнтегративного пiдходу в освiтi /

Ірина Михайлiвна Козловська // Педагогiчний альманах: Збiрник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко (голова) та ін. – Херсон : КВНЗ «Херсонська академiя неперервної освiти», 2012. – Випуск 12 (1). – С. 6–12.

7. Копняк Н.Б. Реалiзацiя мiжпредметних зв’язкiв у системi формування

iнформатичної компетентностi учнiв загальноосвiтньої школи / Наталiя Борисiвна Копняк // Комп'ютер у школi та сім'ї. – 2012. – N 1. – С. 17–19.

8. Корнiєнко О.Р. Про актуальнiсть запровадження STEM–навчання в

Українi [Електронний ресурс] / О.Р. Корнiєнко. – Режим доступу :

http://elenakornienko.blogspot.com/2016/02/stem.html. – Назва з екрана.Інформаційнi технології як шлях впровадження STEM-освiти

107 STEM-освiта та шляхи її впровадження в навчально-виховний процес, м. Тернопiль, 2017

9. Крутiй К. STREAM–освiта дошкiльнят: виховуємо культуру

iнженерного мислення / К. Круiій, Т. Грицишина // Дошкiльне виховання. – 2016. – N 1. – С. 3–7.

10.Освiтня програма початкової школи науково - педагогiчного проекту “Інтелект України” / Нова українська школа/.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Підвищення кваліфікації, Інші матеріали
НУШ
Інкл
Додано
22 квітня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку