Мультимедійна презентанція «Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня» – мистецький шедевр драматургії»

Про матеріал

У даній мультимедійній презентації представлено

методику проведення лекції – презентації з

використанням інформаційно-комунікативних

технологій, які розкривають

нетрадиційний підхід до процесу навчання,

сприяють формуванню читацької

компетентності та розвитку творчої особистості студента на заняттях української літератури.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ З ДИСЦИПЛІНИ“УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА”

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Поки ніж: не крає, дерево не грає. А хто вріже глибоченько, тому заспіває. А хто вріже гілку, заграє в сопілку,То той собі в серце пустить калинову стрілку

Номер слайду 4

Тема: ДРАМА-ФЕЄРІЯ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ЛІСОВА ПІСНЯ» – МИСТЕЦЬКИЙ ШЕДЕВР ДРАМАТУРГІЇ. Епіграф: Життя росте лишень з любові. Лишень краса людей навчає жить!Д. Павличко

Номер слайду 5

 ПЛАН1. Історія написання драми-феєрії «Лісова пісня».2. Жанр, тема, ідея та сюжетно-композиційні особливості твору.3. Світ людей та світ природи в драмі.4. Проблематика твору.

Номер слайду 6

Сьогодні на занятті ми з вами повинні:розкрити історію написання драми;визначити жанр, тему, ідею твору;з’ясувати сюжетно-композиційні особливості; розкрити образи та проблематику;розкрити тему боротьби за вільне, кра­сиве, духовно багате життя людини в драмі-феєрії «Лісова пісня».

Номер слайду 7

ЛЕСІ УКРАЇНКА І НАШЕ МІСТО

Номер слайду 8

ЛІТЕРАТУРНА ГРА«Відгадай героя з драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»»

Номер слайду 9

Хто з героїв драми-феєрії «Лісова пісня»...:1. ...не дав зрубати дуба, хоча за нього купці давали немалі гроші?2. ...чудовим співом ніжної сопілки пробуджує від сну Мавку?3. ...не має волі своїм життям до себе дорівнятись?4. ...царівна лісова з багатою душею і серцем, сповненим надії та любові?5. ...поранила серпом навмисне руку, щоб не губить краси Русал­ки Польової?6. ...лукава, ніби видра, і хижа, наче рись?

Номер слайду 10

7. ...для збільшення господарських статків нехтує почуттям сина, що палко покохав лісову царівну?8. ...хоч водяного роду, проте зрадливу й лукаву має вдачу?9. ...у драговині цупкій привик одвіку все живе засмоктувати?10. ...прагне все живе й вільне ввести у «твердиню тьми і спокою»?11. ...залицяючись до Мавки, не бачив в її очах торішнього кохання?12. ...застерігав лісову красуню в тому, що треба обминати людські стежки, бо на них «раз тільки ступиш – і пропала воля»!

Номер слайду 11

«Лісова пісня» – це бездонна криниця з живою водою, яку п'єш і не нап'єшся вдосталь, її треба читати протягом усього жит­тя, і кожне прочитання буде відкривати новий зміст, нову мудрість, приноситиме незмінну радість зустрічі з мистецьким шедевром. «Лісова пісня» – прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісо­ву та водяну.

Номер слайду 12

У чому сенс людського життя?Коли життя вважається повноцін­ним?Яка роль мистецтва в житті людини?Якою є справжня любов?Як виявляється взаємозв'язок людини й природи?

Номер слайду 13

1 ПИТАННЯ. Історія написання драми-феєрії «Лісова пісня»

Номер слайду 14

АВТОГРАФ «ЛІСОВОЙ ПІСНІ»

Номер слайду 15

Творила і шліфувала Леся Українка цю перлину недовго – близько трьох тижнів. У квітні 1911 року, після лікування в Єгипті (Гелуан, вілла «Континенталь») Леся Українка приїхала до Києва (за станом здоров’я не відвідала рідної Волині), а 2 червня вже була в Кутаїсі, де працював її чоловік К. Квітка. Там 3 липня почала писати «Лісову пісню», а 25 липня датується чорновий автограф геніального твору. Ця праця відбувалася в стані великого напруження творчих і фізичних сил поетеси, про що вона розповідала в листі до сестри Ольги.

Номер слайду 16

Не з античних сюжетів, а на «місцевому» матеріалі зродилася геніальна драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Це поетичний і трагічний твір про красу чистого кохання, про високу мрію людини, про її одвічний потяг до прекрасного, до людяного. Прекрасне в природі, як і в людській душі, ніколи не вмирає.

Номер слайду 17

«Писала я її дуже недовго, 10 – 12 днів, і не писати ніяк не могла, бо такий уже був непереможний настрій, але після неї я була хвора і досить довго «приходила до пам'яті»… Далі я заходилася її переписувати, ніяк не сподіваючись, що се забере далеко більше часу, ніж саме писання, – от тільки вчора скінчила сю мороку, і тепер чогось мені шия і плечі болять, наче я мішки носила…Мені здається, що я просто згадала наші ліси та затужила за ними. А то ще я й здавна тую Мавку «в умі держала», ще аж із того часу, як ти в Жабокричі мені щось про мавок розказувала, як ми йшли якимсь лісом з маленькими, але дуже рясними деревами. Потім я в Колодяжному в місячну ніч бігала самотою в ліс (ви того ніхто не знали) і там ждала, щоб мені привиділась Мавка. І над Нечімним вона мені мріла, як ми там ночували – пам'ятаєш – у дядька Лева скулинського. Видно, вже треба було мені її колись написати, а тепер чомусь прийшов «слушний час» – я й сама не збагну чому. Зачарував мене сей образ на весь вік».

Номер слайду 18

«Лісову пісню» вперше було надруковано в «Літературному віснику» за 1912 рік. Окремим виданням твір вийшов у 1914 ро­ці. За життя поетеси драма не була поставлена на сцені. Впер­ше її поставили у 1918 році. Найвідоміші екранізації «Лісової пісні» (1961 р., В.Івченко та 1980 р., Ю. Іллєнко).

Номер слайду 19

2 ПИТАННЯ. Жанр, тема, ідея та сюжетно-композиційні особливості твору.

Номер слайду 20

Лесі Українки — якісно новий етап у розвитку української драматургії. За ідейно-художніми якостями, за рівнем мистецької досконалості вона є одним з найвагоміших здобутків всесвітньої драматургії. Драматургія Лесі Українки — феноменальне явище в українській літературі: вона вражає новизною тем, гостротою соціально-психологічних конфліктів, філософськими узагальненнями, поетичною красою, високою культурою вірша. Пристрасне заперечення всього ворожого, реакційного, закостенілого в житті, утвердження гуманістичних ідеалів ведеться в її творах з позицій неоромантизму, який намагався розширити права особистості, визволити її від тиску юрби.

Номер слайду 21

Драматична поема – це жанр, що поєднує прикмети драматургії і поезії, це віршована п’єса, яка синтезує драматичний та ліричний, а також епічний способи відображення дійсності. Особливі ознаки драматичної поеми:в її основі переважно психологічний конфлікт, конфлікт ідей, поглядів;тяжіння до філософської узагальненості, поетичної умовності, символіки, міфологічності;ліричність, емоційність, навіяні поетичними прологами, посвятами, ремарками, монологами;білий п’ятистопний ямб, який дає змогу розмовляти в емоційно піднесеному тоні;ідейний зміст твору, завершення тієї або іншої сцени, розгортання певної думки часто підсумовуються афоризмом.

Номер слайду 22

Феєрія – театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, в якій з метою вразити глядача використовуються різноманітні сценічні ефекти. Драма-феєрія – п'єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами. Особливості драми-феєрії:фантастично-казковий сюжет;дійові особи: міфічні або фантастичні істоти;відбуваються надзвичайні історії; театральний ефект з безліччю театральних трюків.

Номер слайду 23

• «Взялась я до нової уліти фантастичної на сей раз». [3.07.1911]• «Написала драму-поему в 3-ох діях за 10 днів...». [29.07.1911]• «Твої уваги щодо фантастичних драм зовсім слушні...». [28.09.1911]• «Сього літа... написала «драму-феєрію»,.. Се властиве драма-казка..., по термінології Гауптмана..., але я не знаю, якби се могло по-нашому зватись». [9.11.1911]• «Несподіваний для мене був успіх фантастики...». [16.12.1911]• «Мені здається, що ти не похваляєш нашого стилю (ти не радила мені писати фантастичні драми». [20.12.1911]• «От досада, що ніяк не можна по-нашому перекласти – «драма-феєрія». Як би його сказати? Драма-казка чогось незграбно, правда?». [20.12.1911]• «Я про «Лісову пісню» думала, що всі тільки сміятимуться з сеї "старомодної романтики"». [5.10.1912]• «Я б і хотіла бачити її на сцені, і боюся, не «провалу» боюся, а переміни мрії в бутафорію». [24.05.1912]

Номер слайду 24

За жанром – це драма-феєрія (проблемно-філософська драматична поема). «Лісова пісня» – це новий жанр драми, який створила Леся Українка.

Номер слайду 25

Тема: Оспівування поетесою духовного багатства рідного народу, його великих творчих можливостей, нездоланності потягу людини до високого і прекрасного. Ідея: Утвердження краси вільного незалежного духу, кохання і мрії, змістовного, гармонійного, як сама природа, людського життя. 

Номер слайду 26

Який конфлікт лежить у центрі сюжету «Лісової пісні»?1. соціальний: заради збільшення господарських, статків своєї родини мати нехтує сильними взаємними почуттями двох молодих сердець, намагається будь-якою ціною розлучити зако­ханих.2. філософський: невідповідність високого покли­кання людини принизливим, не­вільницьким умовам її повсякден­ного життя.

Номер слайду 27

З’ясуємо сюжетно-композиційні особливості драми.

Номер слайду 28

Номер слайду 29

3 ПИТАННЯ. Характеристика образів твору.

Номер слайду 30

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Світ людей(реальний)Світ природи(фантастичний)Персонажі драми   Їхнє життя   

Номер слайду 31

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Світ людей(реальний)Світ природи(фантастичний)Персонажі драми. Лукаш,Килина,дядь­ко Лев,Лукашева мати Мавка,Водяник,Лісовик,Перелес­ник,Той, що греблі рве,Той, що в скелі сидить та ін.Їхнє життя. Буденне,бездуховне, дріб'язкове Вільне,красиве,духовно багате

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Проблемне питання. Як через образ Мавки письменниця розкрила мрію про ідеальну людину, утвердила думку, що людина — творець краси. План-характеристика образу Мавки. Місце Мавки в системі образів «Лісової пісні». Риси характеру героїні. Як розкривається характер Мавки в її вчинках, у стосунках з іншими персонажами (міфічні персонажі)? Які висловлювання дійових осіб доповнюють характеристику героїні?Як характеризує Мавку її любов до Лукаша?Портретні риси як засіб розкриття душевної краси героїні. Роль пейзажу в розкритті психологічного стану Мавки. Ставлення Лесі Українки до своєї героїні.

Номер слайду 34

Проблемне питання. Які проблеми порушує поетеса через образ Лукаша?План-характеристика образу Лукаша. Позитивні задатки в характері, творча обдарованість Лукаша (лагідність, щирість, музикальність). Вплив дядька Лева на формування кращих рис в характері юнака (любов до природи, віра в безмежні можливості людського пізнання, працьовитість, правдивість, чесність, любов до народної творчості). Негативний вплив на Лукаша його оточення та обставин жит­тя (нерішучість, безвольність, непослідовність у вчинках і почут­тях, відсутність внутрішньої гармонії, інстинкт власника). Зближення з Мавкою — перемога світлого й благородного в характері героя. Причини трагедії Лукаша.

Номер слайду 35

Група 1: Між Лукашем і Мавкою зникло порозуміння, а отже, і гар­монія душ. «Не зневажай душі своєї цвіту...», зумій «своїм життям до себе дорівнятись», — так говорить Мавка.— Як ви розумієте ці вислови? Група 2: Предмет дискусії — зрада Лукаша.— Чи можна пробачити Лукаша? Група 3: Любов підносить людину, а в житті панує буденність.— Що протиставляє Мавка цьому? 

Номер слайду 36

Проблемне питання. Як письменниця розкриває в образах матері Лукаша й Килини духовне зубожіння, дисгармонію з природою?

Номер слайду 37

Чи є в драмі, окрім Мавки, образи гармонійних людей?

Номер слайду 38

Проблемне питання. Як у творі розкривається проблема людини й природи?План-характеристика образу дядька Лева. Місце дядька Лева в системі образів драми «Лісова пісня». Безкорисливість — провідна риса характеру дядька Лева. Художні засоби розкриття характеру персонажа. Зображення дядька Лева в його діях і вчинках. Портрет дядька Лева. Показ взаємин дядька Лева з іншими персонажами та їхнє судження про нього. Мовна характеристика персонажа. Дядько Лев — реалістичний образ мудрого й щирого селянина-трудівника. 

Номер слайду 39

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ТВОРЧОГО ПРОЕКТУ «СВІТ ПРИРОДИ ДРАМИ-ФЕЄРІЇ «ЛІСОВА ПІСНЯ»»

Номер слайду 40

ВОДЯНИК

Номер слайду 41

«ТОЙ, ЩО ГРЕБЛІ РВЕ»

Номер слайду 42

ЛІСОВИК

Номер слайду 43

РУСАЛКА

Номер слайду 44

ПОТЕРЧА (ПОТЕРЧАТА)

Номер слайду 45

ПЕРЕЛЕСНИК

Номер слайду 46

КУЦЬ

Номер слайду 47

ЗЛИДНІ

Номер слайду 48

Які цінності для міфічних персонажів найголовніші?

Номер слайду 49

4. ПИТАННЯ. Проблематика твору.

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Проблеми:боротьба за волю, за творче, щасливе, повнокровне людське життя;реалізація творчих можливостей особистості, а надто митця;людина і природа;сенс життя;сімейне щастя і любов;добро і зло, гідність і безчестя;свобода і неволя;моральні цінності;батьки і діти.

Номер слайду 52

С Е Н К А Н Іменник (тема)Два прикметника (опис)Три дієслова (дія)Фраза з 4 слів (ставлення)Іменник (перефразування теми)

Номер слайду 53

Життя росте лишень з любові. Лишень краса людей навчає жить!Д. Павличко

Номер слайду 54

У чому сенс людського життя?Коли життя вважається повноцін­ним?Яка роль мистецтва в житті людини?Якою є справжня любов?Як виявляється взаємозв'язок людини й природи?

Номер слайду 55

Чого навчає нас твір Лесі Українки?

Номер слайду 56

БУТИ КОХАНИМ – ЦЕ БІЛЬШЕ, НІЖ БУТИ БАГАТИМ, БО БУТИ КОХАНИМ – ЦЕ ЗНАЧИТЬ БУТИ ЩАСЛИВИМ!

Номер слайду 57

Вміти характеризувати образи драми-феєрії. Написати твір-мініатюру «У чому сенс людського життя?» або «Краса людських взаємин – у любові» (за мотивами «Лісової пісні» Лесі Українки). Домашнє завдання:

Номер слайду 58

pptx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
31 липня 2018
Переглядів
4750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку