Мультимедійна презентанція «Роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» - перлина української літератури»

Про матеріал

У даній мультимедійній презентації представлено методику проведення лекції – дослідження з використанням інформаційно-комунікативних технологій, які розкривають нетрадиційний підхід до процесу навчання, сприяють розвитку креативних здібностей студентів та вихованню патріотичних почуттів засобами літератури.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ З ДИСЦИПЛІНИ«УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА»

Номер слайду 2

Земля наша, Україна, така співуча! Скільки зірок на небі, скільки квітів на землі, стільки й пісень в Україні. Важко порахувати навіть ті пісні, що записані. Є справжні перлини, що стали надбанням цілого народу, всієї України.

Номер слайду 3

Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно й плідно працювати.rr

Номер слайду 4

Пісня для нашого народу – це його душа, його доля, його історія, це той живий скарб, що передається із покоління в покоління, утверджуючи наш національний корінь. Багато славних майстрів слова і музики народила земля українська. Але ми рідко задумуємося над тим, що ті величезні духовні багатства нашого народу – пісні виношували у своєму серці і чимало безіменних творців. Немає сумніву, що кожна із них мала свого першотворця, першовиконавця.

Номер слайду 5

Чи знайома вам ця пісня? Що знаєте про автора пісні, яка щойно прозвучала?

Номер слайду 6

Тема: «Роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» - перлина української літератури»Епіграф: Ця дівчина не просто так, Маруся. Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа. Ліна Костенко

Номер слайду 7

ПЛАН1. Характеристика образів роману: 1.1 Образ України – головний образ. 1.2 Втілення в образі Марусі Чурай кращих моральних рис українського народу. 1.3 Дві системи цінностей у формуванні вдачі Гриця Бобренка. 1.4 Іван Іскра – полковий обозний, син Остряниці Якова, козацького гетьмана. 1.5 Історичні персонажі в романі (Богдан Хмельницький, Яків Остриця, Мартин Пушкар, Лесько Черкес, Ярема Вишневецький). 1.6 Образ полтавської громади (пан Вишняк, Яким Шибилист, Лесько Черкес, дід Галерник).2. Проблематика твору. 3. Художня майстерність роману у віршах «Маруся Чурай».4. Сценічне безсмертя «Марусі Чурай».

Номер слайду 8

Сьогодні на занятті ми з вами повинні:розкрити образи та проблематику роману;встановити міжпредметні зв’язки з іншими дисциплінами; з’ясувати художню майстерність та сценічне безсмертя роману; дослідити на основі вивченого матеріалу та власного життєвого досвіду справжні цінності людського життя.

Номер слайду 9

ЛІТЕРАТУРНА ГРА«Перевір свою пам’ять»

Номер слайду 10

У якому місті відбуваються основні події роману «Маруся Чурай»?У якому столітті відбуваються події в романі «Маруся Чурай»?Хто «глуха до пісні, завжди щось спотворить»?Кого відвідав Іван Іскра, аби попередити про наступ воро­жих військ?Яку пісню співають дівчата в кінці роману?Хто перед самою стратою Марусі приніс універсал від Б. Хмельницького про скасування вироку?Хто з героїв наділений характеристикою «Вся Україна по­лум'ям горить, він і на цьому теж нагріє руки»?Як називається розділ, коли Маруся перебуває у. в'язниці й осмислює все своє життя?Хто з героїв «любив достаток і любив пісні»?Хто розповів Марусі про Якова Остряницю, Северина На­ливайка і Ярему Вишневецького?

Номер слайду 11

Кого Маруся зустріла по дорозі до Києва?З якою метою Маруся ходила до Києва?Кого охарактеризовано словами «Хто – за Богдана, хто – за короля. А він за тих, которії не проти»?Кого «спалили в мідному бику»?Хто все життя «воювала – за курку, за телицю, за межу»?У якому герої втілено шляхетність духу, вірність у дружбі й коханні, вірність Батьківщині?Кого було покарано «на горло» у Варшаві?Хто каже про Марусю такі слова: «Ми з нею рідні. Ми одно­го кореня. Мабуть, один лелека нас приніс. Батьки у нас без­страшні й невпокорені, і матері посивіли од сліз»?Із скількох розділів складається роман «Маруся Чурай»?Хто «бенкетував, сідав на шию хлопу, пускав дівчат по світу без коси»?

Номер слайду 12

ЛІТЕРАТУРНА ГРА«Цитатник»

Номер слайду 13

Хто сказав про кого: Чужа душа – то, кажуть, темний ліс. А я скажу: не кожна, ой не кожна! Чужа душа – то тихе море сліз. Плювати в неї – гріх тяжкий, не можна. Хто сказав про кого: Під Берестечком бився ти сміливо. Під Зборовом також і над Пилявоюсвоє ім'я ти не покрив неславою.

Номер слайду 14

Хто це?Він міряв не тією міркою, В житті шукав дорогу не пряму. Він народився під такою зіркою, що щось в душі двоїлося йому. Від того кидавсь берега до того. Любив достаток і любив пісні. Це як, скажімо, вірувати в Богаі продавати душу сатані.

Номер слайду 15

Хто каже про кого ?Ця дівчина... Обличчя, як з ікон.І ви її збираєтесь карати?!А що, як інший вибрати закон, –не з боку вбивства, а із боку зради? Ну, є ж про зраду там які статті? Не всяка ж кара має буть незбожна. Що ж це виходить? Зрадити в життідержаву – злочин, а людину можна?!

Номер слайду 16

Хто каже про кого ?Я, може, божевільним тут здаюся. Ми з вами люди різного коша. Ця дівчина не просто так, Маруся. Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа. Коли в похід виходила батава, –її піснями плакала Полтава. Що нам було потрібно на війні?Шаблі, знамена і її пісні.

Номер слайду 17

Характеристика образів роману1 ПИТАННЯ.

Номер слайду 18

Сьогодні на занятті, перекинувши місток від сучасного до минулого, ми простежимо, як жили в цьому світі герої історичного роману у віршах Ліни Костенко, хто з них, пройшовши через помилки, сумніви, вагання, не схибив, не зрадив собі, своєму народу, своєму великому призначенню – бути людиною!

Номер слайду 19

Який образ у творі ви вважаєте головним?

Номер слайду 20

Вогненна зірка в небі пролітала,Сичі кричали, вісники біди. На сто думок замислена Полтава. Вербові віти хилить до води…Буває часто сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, - Оці степи, це небо, ті ліси,Усе так чисто, гарно, незрадливо,Усе це – дорога, явори, Усе моє, все зветься – Україна.

Номер слайду 21

ОБРАЗ УКРАЇНИ

Номер слайду 22

Історичні події, зображені в романі: Зародження козацтва на теренах України;Повстання С. Наливайка, І. Сулими та П. Павлюка;Батько Марусі, козацький урядник Гордій Чурай 1637 р. був страчений у Варшаві;Пожежа в Полтаві 1658 року;Національно-визвольна війна 1648-1657 рр. під проводом Богдана Хмельницького;Битви під Жовтими Водами;Битви під Берестечкром, Зборовим,Пилявою , під Дубно. Також зображена історія античної Греції та Давньго Риму. Україна – Історія

Номер слайду 23

Історичні особи, що зображені в романі: Богдан Хмельницький ― гетьман України,визначний український політичний і державний діяч, полководець, організатор Національно-визвольної війни;Польский магнат Ярема Вишневецький “страшний руйнатор України”;Литовький князь Януш Радзивілл;Полковник Мартин Пушкар;Северин Наливайко,Яків Остряниця;Запорожці Іван Іскра, Лесько Черкес,Семен Горбань. Україна – Люди

Номер слайду 24

На перший погляд, у романi Лiни Костенко "Маруся Чурай" описується життя дiвчини-пiснярки. Але, вчитуючись у нього, ми бачимо, як органiчно ïï доля переплiтається з долею. України. Марусиними очима дивимося ми на тогочасну Украïну i сприймаємо ïï через слова дiвчини:«…Стара моя Полтавонько, Олтаво!Щоразу по загладі молода. Ох, скільки дзвонів тих одколотало,Коли тебе пустошила орда!І як літали стріли пловецькі,І клекотіли степові орли!Минулих літ великодні мертвецькіТебе густим мовчанням облягли»

Номер слайду 25

А на тлi цiєï краси розвивається чимало подiй з життя украïнського народу перiоду визвольноï вiйни пiд проводом Богдана Хмельницького. Багато уваги Лiна Костенко придiлила зображенню знiвеченоï польським панством Украïни, зокрема славного мiста Лубни, де лютував Ярема Вишневецький.“Там жив Ярема, син Раїни,Страшний руйнатор України.І тільки хмари, хмари пурпурові…І при дорозі ― мальви і терни…І на губах, як вічний присмак крові, ―Столиця Вишневецького. Лубни”

Номер слайду 26

УКРАЇНА―ПРИРОДАЛіна Костенко у змалюванні природи України застосувала ефективний прийом, витворюючи бачення природи у колообігу: літо-осінь-зима-весна. Україна – Природа

Номер слайду 27

ЛІТОЧураївну судили влітку. Страта мала відбутися в ще по-літньому зарошеному саду. Перед Марусиними очима промайнуло все її життя, розповідь про яке вона довірила природі, яка ніколи її не зрадить:“І сонце, сонце ― як жива істота,єдина, що всміхається мені!Я завтра сонце, буду умирати. Я перейшла вже смертницьку межу. Спасибі, сонце, ти пройшло крізь грати. Я лиш тобі всю правду розкажу”

Номер слайду 28

ОСІНЬ«Буває часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно задиво,-оці степи, це небо, ці ліси,усе так гарно,чисто,незрадливо,усе як є – дорога, явори,усе моє, все зветься – Україна. Така краса, висока і нетлінна,що хоч спинись і з Богом говори»За кілька тижнів після помилування та смерті матері, Маруся вирушила на прощу до Києва. Була рання осінь і перед нею постала її природа в усій своїй красі, що викликало у чутливої до краси дівчини сплеск великої любові до рідної землі:

Номер слайду 29

ЗИМАЛаскавість ранньої осені змінювалась на незатишність пізньої- дощової і холодної.І немовби в унісон із цією зміною у природі, Маруся Чурай відкривала з іншого боку ― на тлі прекрасної природи вона бачить страхітливе страждання свого народу, бідноту, убогість життя українського селянства та спустошеність внаслідок чергових боїв :“Дзвіниця ― мертва. Обгорілі крони.І все німе ―і гори, і Поділ. Оце мій Київ, це моя вітчтзна. Залиті кров’ю київські вали. Ой люди, люди, Божа подобизна,До чого ж ви цю землю довели?!”“Було містечко…А підходиш ближче ―Нема нічого. Тиша. Попелище. Лиш ходить смерть з кривавою косою…А я прийшла молитися Сисою”

Номер слайду 30

ВЕСНАЗовсім не випадково поетеса завершує роман “весняним” розділом. На перший погляд, це не відповідає настрою ― треба, щоб природа” плакала, бо Маруся доживає останні дні, а не розцвітала. Так, Маруся помирає від сухот, а точніше ві пережит страждань. Але у цьму світі назавжди залишаються її пісні…“Прийшла весна. Скасовано угоду. Вся Україна знову у вогні. Цвіте земля, задивлена в свободу. Аж навіть жити хочеться мені.”“Спасибі, земле, за твої щедроти!За білий цвіт, за те, що довші дні. Прийшла весна. Сухоти є сухоти. Все гуршає і гіршає мені.”

Номер слайду 31

«...я навіжена. Я дитя любові. Мені без неї білий світ глевкий.»

Номер слайду 32

1. Хто така Маруся Чурай за переказами народу?2. Розкажіть про дитинство Марусі Чурай та її батьків?3. Як показано у романі розвиток почуттів Марусі до Грицька?4. Як ви розумієте такі слова: Моя любов сягала неба,а Гриць ходив ногами по землі.

Номер слайду 33

Номер слайду 34

5. Порівняйте Марусю й Галю Вишняківну. Чим вони відрізняються між собою?6. Охарактеризуйте взаємини Марусі Чурай та Івана Іскри.7. Знайдіть у тексті роману місця, в яких йдеться про Марусю як піснетворку, прокоментуйте їх.8. В чому виявляється патріотизм Марусі Чурай?9. Чи можна назвати Марусю злочинницею?

Номер слайду 35

10. Охарактеризуйте Марусю, склавши асоціативне дерево.

Номер слайду 36

Номер слайду 37

«...народився під такою зіркою, що щось в душі двоїлося йому.» 1. Розкажіть про дитинство Грицька. Хто виховував хлопчика?2. Чим пояснюється життєва позиція Грицька?3. В чому полягає роздвоєність душі юнака? «Гриць Бобренко – гордий лицар з високими помислами чи лише його тінь в ярмі буденщини?»

Номер слайду 38

Лукаш. Гриць. Мавка. Маруся. Назвіть спільне у «Лісової пісні» Лесі Українки та «Марусі Чурай» Ліни Костенко. 

Номер слайду 39

Компаративний аналіз«Маруся Чурай»Ліна Костенко«Лісова пісня»Леся Українка. Жанр. Основна проблема. Проблематика твору. Любовний трикутник. Образи

Номер слайду 40

«...зроду ненавидів тих, обережних сьогодні, тепер обережний і сам.» 1. Які почуття у вас викликає образ Івана Іскри?2. Як ви думаєте, кого у творі фатально розділила доля?3. В чому полягає символічність образу Івана Іскри? 4. Як ви розумієте слова Івана Іскри: Ми з нею рідні. Ми одного кореня. Мабуть, один лелека нас приніс?

Номер слайду 41

«Займи позицію» - Хто з героїв роману ближчий вам за духом: Маруся, Гриць, Іван?- Які погляди на любов і сім’ю імпонують вам особисто після детального розгляду образів роману?- Якби Маруся Чурай сказала про себе, що вона щаслива людина, чи погодилися б ви з нею? Якщо так, то в якому розумінні вона щаслива? 

Номер слайду 42

ІСТОРИЧНІ ПЕРСОНАЖІ В РОМАНІ (Богдан Хмельницький, Яків Остриця, Мартин Пушкар, Лесько Черкес, Ярема Вишневецький)

Номер слайду 43

ОБРАЗ ПОЛТАВСЬКОЇ ГРОМАДИ (пан Вишняк, Яким Шибилист, Лесько Черкес, дід Галерник)

Номер слайду 44

Проблематика твору2 ПИТАННЯ.

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Проблематика: любові й зради; патріотизму і пристосуванства; митця і народу, свободи творчості; причин утрати української державності; родинних стосунків; батьків і дітей; виховання; служіння народові.

Номер слайду 47

Художня майстерність роману у віршах «Маруся Чурай»3 ПИТАННЯ.

Номер слайду 48

Сценічне безсмертя «Марусі Чурай»4 ПИТАННЯ.

Номер слайду 49

Пам'ятник Марусі Чурай у Полтаві2006р. м. Полтаві. Драматичний театру ім. Гоголя. Автор - Анатолій Чернощоков Скульптор Андрій Споришев.

Номер слайду 50

СКЛАСТИ СЕНКАНИНАПИСАТИ ЛИСТИ ГОЛОВНИМ ГЕРОЯМ РОМАНУ

Номер слайду 51

1. Чому Маруся Чурай – це голос України, її душа?2. Чим важливий роман «Маруся Чурай» Ліни Костенко для народу у 80-х рр. ХХ ст. і в наші дні?3. Назвіть справжні цінності людського життя.

Номер слайду 52

«МЛИНОК» У капелюх скидаємо те, що зворушило ... Перемелюємо у млині неправильні, на вашу думку, вчинки героїв... У валізу збираємо те, що візьмемо у життя...

Номер слайду 53

Тож хай наше сьогоднішнішнє заняття запалить в наших душах любов до рідної землі, до отчого дому. Маруся живе серед нас, пісня її продовжує жити! І хай разом з цією піснею живе в нашій пам’яті і ім’я нашого славного солов’я України Раїси Кириченко, ще однієї Чураївни, що промовляє до нас воістино святії слова: Нема її могили, земля над нею рівна,А значить, не вмирала Маруся Чураївна…

Номер слайду 54

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Вміти характеризувати образи роману. Написати есе на одну з тем: - «Нерівність душ – це гірше, ніж майна» - «Ця дівчина не просто так Маруся. Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа.» - «Про наші битви – на папері голо. Лише в піснях вогонь отой пашить.»

Номер слайду 55

ДЯКУЄМО ЗА УВАГУ!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Руденкова Ірина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
5513
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку