Мультимедійний супровід уроку в початковій школі

Про матеріал

Авторська випускна робота, в якій розкрито питання використання мультимедії на уроках в початковій школі. Робота структуйована відповідно вимог, подано список літератури.

Перегляд файлу

 

Супровід уроку в початковій школі

мультимедійною презентацією

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН

 

ВСТУП …………………………………………………………………………   3

 

РОЗДІЛ 1   Науково-теоретичне обґрунтування теми  ………………………   5

1.1. Поняття мультимедійної презентації………………………………. 

1.2. Інформаційна компетентність вчителя як важлива передумова підготовки успішного мультимедійного супроводу уроку…………………    8

 

РОЗДІЛ 2  Використання мультимедійної презентації у початковій школі . 11

2.1.Методичні рекомендації з підготовки та проведення уроків з мультимедійним супроводом…………………………………………………  11

2.2. Основні вимоги до створення мультимедійних презентацій для учнів початкової школи ……………………………………….........................     13  

2.3. Етапи розробки та місце мультимедійної презентації на уроці в початковій школі ………………………………..………………………     17

2.4.  Основні напрями використання мультимедійних презентацій на уроках у початковій школі  …………………………………………….   20

 

ВИСНОВКИ ……………………….…………………………………………..  25

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ...……………………………….. 26

 

ДОДАТКИ…………………………………………………………………......... 27


ВСТУП

Історична педагогіка завжди використовувала у своїй практичній діяльності інформаційні засоби - засоби зберігання, переробки та передачі інформації, а їх удосконалення підвищувало ефективність навчання. Нині розвиток суспільства характеризується інформатизацією всіх сфер суспільного життя, в тому числі і освіти. Масова комп’ютеризація, розвиток комп’ютерних мереж, збільшення обсягу програмних продуктів, розрахованих на використання в навчальному процесі – це ті основні умови, які створюють сучасне інформаційне педагогічне середовище. Завдання сучасного вчителя вміти ефективно використовувати інформаційно-комунікативні технології (ІКТ) в навчально-виховному процесі початкової школи, забезпечувати постійне професійне зростання комп’ютерної грамотності та сприяти подальшому саморозвитку в цьому напрямі. [4, 25]

Сьогодні використання сучасних інформаційних технологій (ІКТ) та їх грамотне поєднання з традиційними методами навчання підіймає вчителя на нову сходинку використання інформаційних засобів у навчанні підростаючого покоління. 

Основна мета навчання в початковій школі – навчити за короткий термін часу засвоювати, перетворювати та використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Багато прийомів і методів, які вчителї початкової школи застосовували здавна, наділи сьогодні інші наряди, придбали сучасне звучання. Комп’ютер, як найдосконаліший на сьогодні інформаційний засіб,  веде до удосконалення всього процесу навчання в початковій школі:

Перед учителем, який навчає школярів молодшого віку,  кожен день стоїть завдання, як змусити учнів слухати на уроці, за допомогою яких засобів і методів запалити в їхніх очах допитливий вогник спраги знань, щоб він не згас ще в школі. Ще древні римляни говорили про те, що корінь навчання гіркий на смак. Якщо цікаво побудувати урок, використавши на ньому сучасні мультимедійні засоби, то корінь навчання може змінити свій смак і навіть викликати цілком здоровий аппетит.

Першочергове завдання вчителя – виявити найефективніші інформаційно-комунікативні методи, засоби і прийоми для добору, опрацювання, зберігання, подання, передавання різноманітних даних і матеріалів, необхідних для підвищення якості уроку.

Мультимедійна презентація – найефективніший засіб серед відомих засобів ІКТ, який дозволяє вчителю використати ті способи та прийоми, які допоможуть зробити урок цікавим та насиченим. Про це свідчить те, що вчителі початкових класів широко застосовують мультимедійні презентації на свої уроках. Дана курсова робота допоможе колегам більше дізнатися про можливості мультимедійних презентацій.

Мультимедійна презентація дозволяє економити час і дає можливість вирішити велику кількості завдань, які ставить вчитель перед уроком. На цих головних аспектах  ґрунтується  актуальність обраної теми.

Метою курсової роботи є виявлення оптимальних шляхів  застосування вчителем мультимедійної презентації на уроках в початковій школі.

Поставлена мета виявила необхідність вирішення наступних завдань:

  1. Опрацювати науково-методичну літературу з обраної теми;
  2. Дати визначення понять: «презентація», «мультимедія», «мультимедійна презентація»;
  3. Визначити вимоги до вчителя початкових класів в інформаційному суспільстві;
  4. Проаналізувати переваги та недоліки мультимедійної презентації, особливості підготовки мультимедійних презентацій для учнів початкових класів, основні етапи розробки мультимедійної презентації та можливості застосування мультимедійних презентацій на різних етапах уроку;
  5. Дослідити основні напрямки використання мультимедійних презентацій в початковій школі на уроках навчання грамоти, літературного читання, математики, природознавства, образотворчого мистецтва та трудового навчання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ТЕМИ

 

1.1. Поняття мультимедійної презентації

 

Ніхто не стане заперечувати той факт, що застосування інформаційних технологій помітно впливає на зміст, форми та методи навчання. Питання розроблення та застосування ІКТ у початковій школі висвітлюються  у  працях  багатьох  психологів,  педагогів-дослідників  та  практиків.  Так,  проблемам використання ІКТ у навчанні молодших школярів присвячені роботи Г. П. Лаврентьєвої, М. М. Левшина, Р. В. Моцика, О. П. Осіпова, О. В. Суховірского. Питання впливу використання мультимедій  на емоційну, вольову та моральну сфери учнів початкових класів висвітлюються у працях К. Ю. Бєлої, В. І. Ковалько, А. А. Корабльова. Ефективність використання уроків-презентацій  молодшими школярами досліджували І. С. Вовчук, Т. О. Пушкарьова, О. О. Рибалко.

Питання розроблення комплексу вимог до застосування ІКТ для початкової школи знайшли відображення у роботах М. І. Бєляєва, С. Г. Григор‘єва, Г. А. Краснової, В. А. Красильнікової, Н. В. Олефіренко, І. В. Ретинської, М. О. Свіряєвої, М. П. Шишкіної.

Дослідженням ефективності використання мультимедійних технологій під час навчання молодших  школярів  займаються  В. М. Андрієвська,  Л. О. Заря,  Н. М. Куліченко,  Н. В. Олефіренко, З. М. Онишків; педагогічні програмні засоби з метою мотивації до вивчення математики в початковійшколі  досліджує  Г. Ю. Шкворченко. Теоретико-методичні  засади  формування  готовності  вчителів початкових класів до застосування ІКТ розробляють вчені С. О. Гунько, О. В. Кравчук, О. В. Суховірський, Ф. С. Халілова, В. В. Шакотько. [2, 33]

Аналіз праць зазначених вище та інших науковців свідчить про те, що проведено певні дослідження  питання  використання  ІКТ у  початковій  школі.  Водночас ряд  аспектів цього  питання потребує  подальшого  вивчення,  зокрема  недостатньо досліджено  досвід  та  проблеми використання мультимедійних презентацій  вчителями початкових класів.

Аналіз вітчизняного педагогічного досвіду використання ІКТ для навчання учнів молодшого шкільного віку та його узагальнення з метою визначення ефективних напрямів практичного застосування ІКТ учителями початкових класів сьогодні є досить актуальним.

До основних напрямків використання ІКТ в початковій школі належать:

  • Супровід уроків мультимедійною презентацією;
  • Використання електронних навчальних посібників;
  • Запровадження тестового комп’ютерного контролю;
  • Комп’ютерні дидактичні ігри;
  • Користування інтернет ресурсами;
  • Використання Інтерактивної дошки.

Аналіз науково-методичної та педагогічної літератури, опора на власний досвід використання ІКТ в навчальному процесі та спостереження за роботою колег дають можливість зробити висновок, що одним із найбільш поширених видів ІКТ, які набули широкої популярності серед вчителів початкової школи протягом останніх років, є мультимедійні презентації.

Презентація (від англ. «рrеsеntаtіоn» - подання, вистава) - це набір картинок-слайдів на певну тему, які зберігаються у файлі спеціального формату. На кожному слайді можна вміщувати довільну текстову, графічну, відеоінформацію, анімацію, стереозвук, як синтезований, так і записаний із мікрофона.

Мультимедіа (мульти - багато, медіа - середовище, носій) - це сучасна комп'ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об'єднувати в одній комп'ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відео, графічне зображення, анімацію та мультиплікацію. Таким чином, у загальному значенні «мультимедійної презентації» - це сукупність методів, прийомів і програмно-педагогічних засобів для реалізації навчально-виховної мети, вирішення окремих дидактичних та виховних завдань.

Тому мультимедійна презентація – це зручний матеріал до уроку, мультимедійна підтримка,  яку  зручно використовувати на різних етапах сучасного уроку. Мультимедійна презентація збагачує процес навчання, дозволяє зробити навчання більш ефективним, охоплюючи в процес оволодіння інформацією більшість чуттєвих компонентів, що особливо важливо для учнів початкової школи.

Презентації легко створювати за допомогою програми MS PowerPoint чи спеціалізованих редакторів Macromedia  Flash,  Picasa,  Photodex  ProShow.

Педагог може провести своєрідний монтаж мультимедійного заняття, причому розрахувати його з точністю до секунди, з урахуванням особливостей конкретного  класу. 

На думку багатьох учителів, мультимедійний супровід уроку збагачує зміст навчання, надає можливість утримувати увагу учнів, впливати на емоційну сферу, активізувати пізнавальну діяльність молодших школярів за допомогою таких важливих компонентів, як динаміка, звук, зображення. Крім того, їх створення не потребує додаткових знань мов програмування і доступне кожному вчителю.

Програма Microsoft Power Point дозволяє педагогу створити  анімаційний опорний конспект уроку, додати відео- та аудіо-фрагмент, зобразити в динаміці якесь явище, подію, що допоможе учневі легшее засвоїти новий навчальний матеріал. На якісно новому рівні проходять заняття з використанням методів групового навчання, дидактичних ігор, вікторин, конкурсів тощо.  [7, 87]

Microsoft Power Point можна назвати незамінним засобом навчального процессу. Опанувавши програму, учитель сам стає режисером свого заняття, адже мультимедійні комп’ютерні технології дозволяють замінити майже всі технічні засоби навчання. В багатьох випадках така заміна виявляється більш ефективною, дає можливість вчителю оперативно поєднувати різноманітні прийоми, сприяє більш глибокому та свідомому засвоєнню матеріалу, економить час уроку, збагачує його інформацією. Засоби мультимедії дозволяють забезпечити кращу в порівнянні з іншими технічними засобами навчання реалізацію принципу наочності, якому належить провідне місце в освітніх технологіях початкової школи.

 

1.2. Інформаційна компетентність вчителя як важлива передумова підготовки успішного мультимедійного супроводу уроку

 

На сучасному етапі розвитку інформаційного суспільства технології стали невід’ємною частиною нашого життя. Сучасний учитель сьогодні має бути не лише висококваліфікованим та всебічно  розвиненим  фахівцем,  а  й  технічно  освіченою  людиною,  вміти  правильно  і  раціонально використовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) під час підготовки до уроків та у своїй педагогічній  практиці.  Саме  він  має  навчити  учнів,  як  працювати  з  великим  об‘ємом  відомостей, аналізувати, систематизувати їх, отримувати нові знання та застосовувати їх у практичній діяльності.

Початкова  школа  – це  фундамент  освіти,  і  від  того,  чи  зможе  вчитель  умотивувати  учнів  до навчання та навчити отримувати й застосовувати нові знання, залежить їхнє майбутнє. Діти, які зараз приходять  у  перший  клас,  відрізняються  від  учнів,  які  прийшли  в    перший  клас  10  років  тому. Вчителі початкових класів зазначають, що з кожним роком рівень володіння дітьми навичками роботи  з  комп’ютером  зростає.  Враховуючи  знання  учнів  6-7  років,  їхні  вподобання  та  інтереси, вчитель все частіше звертається до новітніх форм, методів та засобів навчання, які в гармонійному поєднанні з традиційними роблять навчально-виховний процес більш продуктивним та ефективним. [9; 40]

Нині вчитель початкових класів повинен мати відповідні компетентності аби відповідати вимогам часу. Серед ключових компетентностей є компетентність у сфері інформаційний і комунікаційних технологій, що передбачає здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти й оперувати інформацією відповідно до потреб ринку праці:

  • сучасний  учитель  повинен знати тенденції інформатизації освіти (зокрема початкової), психолого-педагогічні умови використання ІКТ у роботі з дітьми;
  • уміти користуватися новими  інформаційними  освітніми технологіями;
  • застосовувати  педагогічні можливості ІКТ у своїй професійній діяльності; сприяти формуванню основ інформатичних компетентностей та інформаційної етики у вихованців;
  • сформувати в дітей адекватне уявлення про роль комп’ютерних технологій у їх  житті  (це  не  іграшка,  а  засіб  отримання  корисної  інформації,  загального розвитку та творчої діяльності). [4; 29-30].

Ведуча роль при розробці та проведенню уроку з мультимедійною презентацією належить учителю.  Його завдання - сконструювати  такий  урок,  який,  на його думку, міг би найбільш ефективно досягти поставленої навчальної мети. На  зміну  наочності  можуть  прийти  анімації,  рухомі  схеми,  ілюстрації,  що з’являються й зникають. Уроки-презентації дозволяють не тільки ефективно й корисно використовувати час на уроках у початкових класах, а й сприяють розвитку інтересу учнів до навчального предмету. [4, 30]

Широка комп’ютерізація навчальних закладів, упровадження у новітній процес новітніх технічних засобів навчання з одного боку розширили можливості вчителя, гранично оптимізувавши його фахову діяльність. З іншого боку, нові тенденції розвитку школи створили суб’єктивну ситуацію: навчальні заклади не завжди достатньо комп’ютеризовані та оснащені відповідною технікою, що  досить часто не дає змоги вчителю використовувати ІКТ у повному обсязі. Окрім цього використання мультимедійних презентацій вимагає мати хоча б базову підготовку вчителів, наявності у них теоретичних знань та практичних навичок використання ІКТ у своїй навчальній діяльності.

Використання ІКТ в навчальній складовій професійній діяльності вчителя полягає в реалізації педагогічних можливостей інформаційних технологій на уроках в початковій школі, що дає змогу вчителю перейти на нову ступінь навчання підростаючого покоління.

Слід відзначити, що інформаційні технології завжди були невід’ємною частиною педагогічного процесу. Це, перш за все, пов’язано з тим фактом, що процес навчання являється інформаційним процесом. Але лише з появою можливості використовувати комп’ютер в навчальному процесі сам термін «інформаційні технології» набув нового звучання, так як комп’ютер  почали асоціюватися не лише з засобом до підготовки уроку, а й безпосереднім його використанням на уроці при супроводі уроку мультимедійною презентацією, використанням програмно-педагогічних засобів і т.п.

Існує кілька основних організаційних моделей використання ІКТ в освітньому процесі початкової школи, один із найпопулярніших і найдієвіших - супровід уроку мультимедійною презентацією. Слід зазначити, що основний зміст роботи з PowerPoint полягає не стільки в оволодінні інтерфейсом та інструментарієм програми, скільки в осмисленні цілей використання програми для підготовки уроків, які б в повній мірі відповідали основним завданням навчально-виховного процесу молодших школярів.  Тому вчителю досить важливо враховувати психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку, щоб презентація не перетворилася на грану картинку, а дійсно стала ефективним засобом навчання.

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 2.  ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНОЇ ПРЕЗЕНТАЦІЇ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

 

2.1. Методичні рекомендації з підготовки та проведення уроків з мультимедійним супроводом

 

Як правило, презентація, розроблена для учнів початкової школи, супроводжується яскравими зображеннями чи анімацією, являється візуально більш привабливою, ніж статичний текст, що дозволяє утримувати увагу молодших школярів. Зрозуміло, що продуктивність навчання при застосуванні мультимедійної презентації, значно підвищується, оскільки водночас задіюються зоровий і слуховий канали сприйняття, що особливо важливо для дітей молодшого шкільного віку.

Для початку проаналізуємо переваги та недоліки застосування мультимедійних презентацій на уроках в початковій школі, відштовхуючись від питань:

  •                 Що саме так привертає увагу учнів на уроках з мультимедійними презентаціями?
  •                 Які завдання повинен вирішувати супровід уроку мультимедійною презентацією?

Використання мультимедійних презентацій у навчально-виховному процесі збагачує зміст навчання, надає можливість утримувати увагу учнів, впливати на їх емоційну сферу, активізувати активність мислення за допомогою таких компонентів, як динаміка. Окрім цього, створення презентацій не потребує додаткових знань мови програмування, тому багато вчителів самотужки навчилися складати презентації, які активно використовують на уроках. Нескладно визначити, чим саме привертає увагу молодших школярів мультимедійна презентація.

  •                 По-перше, це яскраві і зрозумілі образи, створені за допомогою естетично оформлених записів і графіки, які виконують навчальну і виховну функції, а також анімація. До речі, анімація – це не розвага, а метод передавання інформації, могутній засіб заволодіння увагою учнів.
  •                 По-друге, це емоційна привабливість. У процесі інтерактивного контакту вчитель надає демонстраційному матеріалу певного емоційного забарвлення. У такий спосіб увага учня поглинається «живою» презентацією.
  •                 По-третє, мультимедійна презентація допомагає зекономити час для інших видів діяльності на уроці, для використання інших педагогічних технологій. 
  •                 І, безсумнівно, інтрига, яка не зникає до кінця уроку.

Що саме викликає інтерес? Це чинник новизни мультимедійної презентації, що формує цікавість до змісту інформації, яка надходить, і дає змогу швидко і якісно передавати знання у доступній формі, мимоволі залучаючи учнів початкової школи до інтерактивної інформаційно-пізнавальної гри.
Не зважаючи на позитивні відгуки педагогів, які використовують мультимедійні презентації у своїй практиці щодо їх ефективності, є ряд моментів, які слід враховувати при використанні ІКТ на уроках в початковій школі.

Але водночас не слід замовчувати той факт, що психологи висловлюють занепокоєння щодо зловживання електронним контентом вчителями початкової школи. На думку деяких дослідників, вчителі підлаштовують урок під презентацію, а не навпаки.

Фахівці  попереджають про ймовірне перенавантаження молодших школярів, які сприймають інформацію на сенсорному та когнітивному рівнях. Тому вчителю важливо грамотно дозувати анімаційні ефекти, які не несуть навчально-смислове навантаження, оскільки це призводить до переключання уваги дитини та її зниження в процесі навчання.

Як справедливо зазначають науковці у В. Ю Биков, В. В. Лапінський  «значна частина ЕЗНП створюється в навчальних закладах, так би мовити, «самотужки», а тому вони є змістово і педагогічно не виваженими, не забезпечується поширення передового вітчизняного і закордонного педагогічного досвіду, через паралелізм у роботі витрачається багато зайвих коштів, зв’язок професійної освіти і виробництва в цьому напрямі діяльності є слабким і неефективним» [1, 5].

У наш час в Інтернеті можна легко знайти уроки з розробками презентацій, але, на жаль, до сьогодні в Україні не розроблено єдиного порталу, на якому б містилися презентації, що мають гриф МОН України або вчителі мали змогу розміщувати свої власні презентації після їх перевірки фахівцями на відповідність педагогічним, технічним, естетичним вимогам до них.

 

2.2. Основні вимоги до створення мультимедійних презентацій для учнів початкової школи

 

Досить часто створені вчителями-початківцями презентації не відповідають педагогічним, ергономічним та естетичним  вимогам до створення презентації в програмі PowerPoint. Частіш за все, вчитель самостійно створює презентацію, спираючись на власний досвід та власні естетичні смаки. Через це досить часто створені презентації не відповідають основним вимогам щодо створення презентації в програмі.

Також не слід залишати поза увагою Державні санітарні правила та норми облаштування кабінетів комп’ютерної техніки та режим праці учнів з комп’ютерною технікою, в тому числі з проектором, який найчастіше використовують вчителі для демонстрації мультимедійної презентації учням на уроці (ДСанПіН 5.5.6.009-98);

  •                 При підготовці навчальних мультимедійних презентацій важливо враховувати вимоги, які обумовлені психологічними особливостями сприйняття інформації школярами молодшого шкільного віку та не забувати про головну мету мультимедійної презентації – досягти значно глибшого запам’ятовування навчального матеріалу через образне сприйняття, посилення емоційної привабливості, забезпечення занурення у світ інформації.
  •                 Ефективність впливу презентації здебільшого буде залежати від рівня ілюстративного матеріалу. Саме візуальна насиченість презентації робить її яскравою і переконливою, що сприяє інтенсифікації процесу засвоєння навчального матеріалу учнями початкової школи.
  •                 Мультимедійні презентації допомагають вчителю направити увагу учнів на більш значимих моментах. Це відбувається через безпосередній вплив на зорову, слухову та емоційну пам'ять.
  •                 Мультимедійна презентація, яка характеризується мобільністю та оперативністю, - віртуальний помічник сучасного вчителя. Адже вчитель має змогу при потребі миттєво повернутися до будь-якого фрагменту презентації.
  •                 Презентацію можна використовувати повторно при недостатньому засвоєнню матеріалу учнями.
  •                 Окрім цього вчитель має змогу поновлювати і доповнювати інформацію в презентації, враховуючи індивідуальні потреби свого класу.
  •                 Мультимедійна презентація, власноруч створена вчителем до уроку, дає змогу адаптувати темп подання інформації до швидкості її засвоєння, враховуючи індивідуальні особливості учнів свого класу.
  •                 Мультимедійна презентація повинна задовольняти дидактичні принципи навчання. Ефективність мультимедійних презентацій залежить від якості використаних матеріалів та майстерності вчителя, який готує дану презентацію.

Тому при плануванні власного уроку кожен вчитель повинен чітко окреслити, яку мету він переслідує, супроводжуючи урок мультимедійною презентацію. Також важливо усвідомити,  яку роль буде відігравати презентація на уроці, яке її місце на уроці. Інакше презентація на уроці може стати лише яскравою картинкою, а не дієвим навчальним засобом навчання.

Чітке планування роботи дозволить посилити навчальний та виховний аспекти уроку. Лише тоді вчитель досягне максимального навчального ефекту уроку, а презентація буде не просто набором слайдів, а цільним продуктом. Якщо свідомо підходити до підготовки уроку з мультимедійною презентацією, то багатьох проблем можна уникнути, а переваги презентації максимально вигідно застосовувати під час навчання школярів молодшого шкільного віку.

Більшість  мультимедійних презентацій   розробляється  власне вчителями,  але  тут  існує  певна  проблема.  Як  зазначають  науковці  В. Ю Биков,  В. В.  Лапінський «значна частина ЕЗНП створюється в навчальних закладах, так би мовити, «самотужки», а тому часто вони є змістово і педагогічно не виваженими, не забезпечується поширення передового вітчизняного і закордонного педагогічного досвіду, через паралелізм у роботі витрачається багато зайвих коштів, зв‘язок професійної освіти і виробництва в цьому напрямі діяльності є слабким і неефективним» [1, 5].

Узагальнюючи досвід створення і використання презентацій на уроках, можна надати деякі методичні рекомендації щодо організаційно-технічного і змістового аспектів презентації.

  1.        Усі презентації мають бути об’єднані однією комунікативною ситуацією.
  2.        Слід враховувати принцип однієї складності.
  3.        Потрібно рівномірно розподіляти словесний та ілюстративний матеріал. Слайди бажано не перевантажувати текстом. Найважливіший матеріал, який потребує обов’язкового засвоєння, краще виділити яскравіше й оригінальніше – задля ефективного задіяння асоціативної зорової пам’яті.
  4.        Для написів і заголовків слід використовувати чіткий великий шрифт. Розмір літер, цифр, знаків та контрастність визначається потребою їх чіткого розгляду з останнього ряду парт.
  5.        Обсяг тексту, що виводиться на екран, має бути мінімальним. Лаконічність - одне з головних вимог у розробці навчальних програм.
  6.        Потрібно обирати єдиний «спокійний», «неотруйний» фон для всіх презентацій, щоб не викликати роздратування і втому очей. Яскравий колір заливки, на якому написано текст, відволікає від самого тексту. Погано виглядають темні фони і фони, що містять активний малюнок. Бажано використовувати приємні колірні гами.
  7.        Усі персонажі й об’єкти мають бути виконані у єдиному стилі.
  8.        У всіх презентаціях слід використовувати єдині за типом ефекти анімації. Анімація не має бути занадто активною. Особливо не бажаними є такі ефекти, як виліт, хвиля, обертання, поява тексту по одній букві тощо;
  9.        На перегляд слайду відводиться не менше 2-3 хвилин, об учні могли сконцентрувати увагу на зображенні, простежити послідовність дій, роздивитися всі елементи, зафіксувати кінцевий результат, за потреби зробити записи. [4, 72]
  10.   Кожна презентація повинна мати просту навігацію і бути легкою увикористанні. На перегляд одного слайда потрібно відводити достатньо часу, щоб учні могли сконцентрувати увагу на екранному зображенні, простежити послідовність дій, розглянути всі елементи слайда, зафіксувати кінцевий результат, зробити записи у робочі зошити. У всіх презентаціях зміна слайдів має відбуватися одним клацанням миші. Не користуватися автоматичною зміною слайдів. [1, 4]
  11.   Звуковий супровід є зайвим, навіть якщо це тиха фонова музика, вона створює зайвий шум і заважає поясненню вчителя. Виключенням є відеофрагменти, які вчитель не коментує під час перегляду. Звук не повинен бути різким, дратівливим, занадто гучним.
  12.   У презентаціях, спрямованих на відпрацювання матеріалу, зміна слайдів має відбуватися за допомогою кнопок управління і гіперпосилань.
  13.   На титульному слайді мультимедійної презентації вказуються дані автора (ПІБ і назву навчального закладу), назва матеріалу, дата розробки. Можливий варіант використання колонтитулів. Інше розміщення даних автора припустимо у випадку, якщо воно заважає сприйняттю матеріалу на титулі. Більш детальні вимоги до оформлення презентації представлені в додатку 1.

Безперечно, проти використання мультимедійних презентацій на уроках висовуються вагомі аргументи. Але якщо відповідально підходити до створення презентацій, то багатьох проблем можна уникнути, а переваги вигідно використовувати.

 

2.3. Етапи розробки та місце мультимедійної презентації на уроці

 

Розробка мультимедійних презентацій складається з ряду етапів, які пропонує О.В. Співаковський у посібнику «Інформаційно-комунікаційні технології у початковій школі».

Етап

Перелік робіт етапу

Планування

Визначення типу мультимедійної презентації та аудиторії, на яку розрахована презентація

Проектування

Вибір навігаційної схеми та розробка дизайну слайду

Інформаційне наповнення

Підготовка текстового й ілюстративного матеріалу до наповнення слайдів, підготовка мовного супроводу, підготовка відео супроводу, підготовка файлів інших прикладних програм.

Програмна реалізація

Заповнення слайдів інформаційним матеріалом, колірне оформлення слайдів, настроювання мультимедійних ефектів, установка гіперпосилань на елементи меню відповідно до навігаційної структури.

Тестування

Усунення помилок у текстовому й ілюстративному матеріалах

 

У підготовці до уроку з використанням мультимедійних презентацій учитель не повинен забувати, що це урок, а значить складати план уроку, ураховуючи мету, у відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін.. при цьому комп’ютер не замінює вчителя, а доповнює його. Урок потрібно будувати так, щоб, захопившись ІКТ на уроках, учитель не перейшов від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів. [3].

Вчителі початкових класів зазначають, що впроваджують мультимедійні презентації у своїй практичній діяльності на різних етапах уроку, починаючи з організаційного і закінчуючи підведенням підсумків. Змінюватися може лише тривалість деяких етапів уроку та їх послідовність.

Під час проектування свого мультимедійного уроку кожен учитель повинен чітко визначити мету, роль цього уроку у темі, що вивчається, і для чого саме призначений цей урок: для вивчення нового матеріалу, представлення нової інформації, для закріплення вивченого, відпрацювання умінь і навичок, для повторення чи для узагальнення й систематизації знань.

Важливо зазначити, що вміло підготовлена презентація допомагає вчителю вирішити ряд завдань, необхідних для успішного опанування програми молодшими школярами.  Унікальність мультимедійної презентації полягає в тому, що вона може використовуватися на всіх типах уроків:

  •                 на уроці, присвяченому викладенню нового матеріалу, мультимедійна презентація може стати незамінним помічником вчителя: матеріал викладу в доступній формі показаний на слайді, залишається тільки доповнити його своїми коментарями;
  •                 на уроках контролю знань за допомогою мультимедійної презентації можна створити тестовий контроль, як засіб контролю, самоконтролю і наступної корекції знань учнів;
  •                 презентація допомагає здійснювати диференційований підхід під час пояснення матеріалу;
  •                 зручно використовувати презентацію для пояснення матеріалу учням, які були відсутні на уроці або потребують додаткового опрацювання теми;
  •                 вчитель має змогу оперативно звернутися до фрагментів презентації на уроках повторення, узагальнення та систематизації знань, щоб актуалізувати отримані знання учнів на попередніх уроках.

Використання мультимедійних презентацій у навчальному процесі дає можливість значно підвищити ефективність інформації за рахунок її своєчасності, корисності, розумного дозування, доступності (зрозумілості), мінімізації шуму, оперативного взаємозв’язку джерела навчальної інформації і учня.

Можливості використання мультимедійних презентацій на різних етапах уроку, побудовано на засадах діяльнісного підходу. Презентацію можна використовувати на різних етапах уроку. Зміст презентацій на певному етапі представлений у додатку 2.

 

2.4. Основні напрямки використання мультимедійних презентацій на уроках в початковій школі

 

Як би не був розроблений урок, багато що залежить від того, як учитель підготується до нього. Віртуозне проведення такого заняття схоже на роботу шоумена на телепередачі. Учитель повинен не тільки впевнено володіти комп’ютером, знати зміст уроку, а й вести його в хорошому темпі, невимушено, постійно залучаючи до пізнавального процес учнів. Потрібно продумати зміну ритму, урізноманітнити форми навчальної діяльності, продумати, як витримати в разі потреби паузу, як забезпечити позитивний емоційний фон уроку. [4, 70]

Перші дні дитини в школі – найскладніші. Гра на уроках навчання грамоти необхідна для зниження психологічних та фізичних навантажень. Мультимедійні презентації відкривають великі можливості для залучення елементів гри на уроках навчання грамоти.

Використання мультимедійних презентацій на уроках навчання грамоти дає поштовх дитячий фантазії, допомагає утримувати їх увагу, викликає інтерес та зацікавленість. Важливо зазначити, що важливу роль на уроках навчання грамоти відіграє не демонстрація зображення, а анімація, тобто рух картинки, букви, слова.

  •                 Для вивчення букв доцільними будуть презентації у вигляді гри з використанням різноманітних загадок, скоромовок, ребусів, ігор.
  •                 Вправи на миттєве розпізнавання слів, картки-блискавки для першокласників підвищують техніку читання;
  •                 Зразки написання друкованих та рукописних букв з анімаційним показом послідовності написання букви допомагають на уроках письма та читання.
  •                 Тренажери для читання прямих та обернених складів.
  •                 Тренажери з техніки читання і т.п.

Захоплюючі уроки з казковими героями, які знайомлять дітей з новою буквою, приносять різноманітні завдання привертають увагу малюків. Дитина одночасно отримує корисні знання та вчить літери.

Уроки літературного читання в початкових класах є одним із предметів, під час якого здійснюється процес навчання, з одного боку, а з іншого – читання виступає засобом навчання. Тому так важливо в початкових класах сформувати в учнів технічну сторону читання, уміння працювати з різними видами текстів, забезпечити максимальний вплив твору на школяра.

За допомогою презентації уроки читання можна зробити особливо цікавими.

Використання мультимедійних презентацій дозволяє підвищити ефективність уроку читання, забезпечити такі умови, за яких всі учні залучаються до активної, творчої навчальної діяльності.

  •                 Портрети письменників, місця, де вони жили і творили
  •                 Інсценування окремих епізодів із творів;
  •                 Складання плану,
  •                 Робота зі скоромовками та чистомовками;
  •                 Розгадування кросвордів та ін..

Всі завдання, які використовуються в мультимедійних презентаціях на уроках читання, сприяють розвитку навчально-пізнавальних умінь учнів.

  •                 Так, завдання «Збери розсипане прислів’я» сприяє розвитку пам’яті, художнього смаку;
  •                 Завдання «Впиши пропущену букву» збагачує словниковий запас дитини;
  •                 Розвитку логіки, пам’яті, вмінню визначати основну проблематику твору сприяє виконання інтерактивного завдання «Визнач життєву
  •                 позицію героя» та ін.

Мультимедійні презентації на уроках української мови дозволяють вирішити ряд завдань.

  •                 Дуже зручно використовувати презентації при роботі над твором: план, питання, важкі слова, сама картина - все це перед очима дітей. Та й не завжди в школі знайдеться картина, яка необхідна за програмою.
  •                 Виконання різних посильних цікавих завдань (ребуси з теми, кросворди тощо) або дидактичні ігри зроблять урок цікавим та пізнавальним;
  •                 Аналіз малюнків, схем, проведення каліграфічних хвилинок;
  •                 На моніторі чи екрані почергово на декілька секунд з’являються слайди зі словами або малюнками, дітям потрібно вистигнути записати слово. Даний вид роботи може бути таким: словниковий диктант, словниковий диктант із самоперевіркою, словниковий диктант із взаємоперевіркою, знайди «зайве» слово тощо.
  •                 Створення таблиць різних видів, наприклад: таблиця складів, у якій діти за логікою вставляють пропущені склади (усно або із записом у зошит);
  •                 Записати слово, яке вийде, якщо з даних слів узяти певні склади;
  •                 Записати цифрою, скільки слів у реченні;
  •                 Списати текст, самостійно визначаючи межу речень.
  •                 Розподілити слова на дві групи – «заселити» їх у будиночки;
  •                 Упорядкувати слова за алфавітом;
  •                 Вибрати в словах лише голосні чи приголосні букви;
  •                 Дописати слова чи доповнити речення;
  •                 Вставити в слова пропущені букви;

Використання мультимедійних презентацій на уроках математики дозволяє організувати різні форми навчально–пізнавальної діяльності і зробити активною і цілеспрямованою самостійну роботу учнів, що сприяє підвищенню якості засвоєння навчального матеріалу. 

  •                 На  уроках математики за допомогою слайдів, створених у програмі PowerPoint, можна демонструвати приклади, задачі, ланцюжки для усного рахунку;
  •                 За допомогою слайдів можуть бути  організовані математичні розминки и самоперевірка.
  •                 В початковій школі відводиться багато часу для розв’язку задач. Особливо важлива в цьому наочність протягом всього періоду навчання. Починаючи з 1 класу, учні повинні навчитися розуміти задачу, тому вчителю доводиться малювати ілюстрації до задач, схеми та малюнки, що забирає багато часу. Використовуючи мультимедійну презентацію, вчителю достатньо одного клацання мишки.
  •                 Особливо цінна роль мультимедійних презентацій при вивченні задач на рух, коли учні бачать на екрані, як рухаються автомобілі навздогін чи з відставанням, що відбувається з човном, який пливе за течією чи проти неї та ін.
  •                 Допомагає презентація також при вивченні дробів та части тощо.

Для уроків природознавства презентація просто знахідка. Картинки природи, тварини, моря, океани, природні зони, кругообіг води, ланцюжки живлення - все можна відобразити на слайдах. У багатьох школах немає сучасних карт, та й купити їх дорого. А тут все готове. І перевірити знання простіше: тести, кросворди, ребуси, шаради - все робить урок захоплюючим, а отже, таким, що запам'ятовується.

Унаочнення шляхом мультимедії допомагає здійснити віртуальні подорожі світом та Україною, проаналізувати та вивчити явища природи, провести наочний супровід текстів підручника та ін..

Більш детальніше використання мультимедійного супроводу на різних етапах уроків з курсу «Природознавоство» подано у додатку 3.

Використання мультимедійних презентацій в освітньому процесі стає прикметною ознакою нашого часу. Не є винятком і система мистецької освіти, адже саме викладання предметів художньо-естетичного циклу пов’язане з оперуванням різноманітною інформацією (звук, зображення, відео тощо). За допомогою простої зміни слайдів презентація дозволяє демонструвати портрети митців, репродукції, схеми, послідовність виконання малюнка тощо на уроках образотворчого мистецтва.

Отже, мультимедійна презентація – потужний інструмент в руках вчителя початкових класів, яким необхідно володіти і широко використовувати на своїх уроках.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

Опрацювавши обрану тему, ми дійшли висновків, що мультимедійна презентація – це один з ефективних методів організації навчання на уроках, потужний педагогічний засіб, що виходить за межі традиційної класно-урочної системи і багаторазово посилює можливості здійснення особистісно-орієнтованого підходу у навчанні. Мультимедійна презентація дає змогу економити час і дає можливість вирішити велику кількість завдань, які ставить сучасний учитель перед уроком.

Мультимедійна презентація є одним із провідних напрямків використання ІКТ в початковій школі, які практикують вчителі на уроках в початковій школі.

Сучасний вчитель повинен мати відповідні компетентності, щоб відповідати вимогам часу. Одна з ключових компетентностей – інформаційна, що вимагає від вчителя уміння користуватися новими інформаційними технологіями на своїх уроках.

Основними завданнями сучасного вчителя при розробці уроку з мультимедійною презентацією – сконструювати такий урок, який буде найбільш ефективно досягти поставленої мети.

Створенні вчителем мультимедійні презентації повинні відповідати педагогічним, ергономічним та естетичним вимогам.

  1. Найчастіше вчитель використовує проектор чи телевізор для демонстрації мультимедійних презентацій, тому вчителю важливо дотримуватись Державних санітарних норм та правил використання мультимедійної техніки на уроках в початковій школі.
  2. Також слід враховувати вимоги, які обумовлені психологічними особливостями сприйняття інформації школярами молодшого шкільного віку.
  3. Необхідно пам’ятати про головну мету мультимедійної презентації – досягти глибшого запам’ятовування навчального матеріалу через образне сприйняття, посилення емоційного впливу.
  4. Ефективність супроводу уроку мультимедійною презентацією буде залежати в першу чергу від рівня ілюстративного матеріалу, тому вчителю варто особливу увагу звертати при добору матеріалу для створення презентації для власних уроків.

Також важливо дотримуватися вимог до оформлення презентації. Вчитель, плануючи урок з мультимедійною презентацією повинен чітко визначати, з якою метою він її створює.

Також важливо усвідомлювати, яке місце буде займати презентація на уроці. Адже її можна використовувати на всіх етапах уроку. Змінюватися може лише тривалість деяких етапів та їх послідовність на уроці.

Слід враховувати, що мультимедійною презентацією можливо супроводжувати уроки для вивчення нового матеріалу, для закріплення вивченого, узагальнення та систематизації знань, тобто на уроках всіх типів.

Як би не був розроблений урок і якою б яскравою не була презентація, створена до нього, багато чого залежить від вчителя, від його вміння тримати ритм і темп уроку.

  •     Найчастіше вчителі початкових класів використовують мультимедійні презентації під час перших днів навчання дитини в школі на уроках навчання грамоти, щоб знизити психологічні та фізичні навантаження, які відчувають діти під час перших днів у школі. Використання презентацій допомагає утримувати увагу маленьких школярів, викликає інтерес та зацікавлення.
  •     На уроках літературного читання мультимедійна презентація допомагає розвивати творчу ініціативу учнів, сприяє розвитку навчально-пізнавальних умінь учнів. Презентацію найчастіше використовують для ілюстрування окремих епізодів творів, допомагає учням детальніше ознайомитися з біографією письменників.
  •     Широкі можливості відкриває мультимедійна презентація перед вчителем на уроках української мови. Особливо доцільним буде її використання на уроках розвитку зв’язного мовлення та для проведення різних видів диктантів: малюнкових, зорових, зорово-слухових, творчих та ін.
  •     На уроках математики мультимедійну презентацію вчителі використовують для проведення усного рахунку, вивчення складу числа, таблиць множення та ділення. Особливо доцільними буде використання презентації під час роботи над задачами.
  •     Для уроків природознавства мультимедійна презентація – справжня знахідка. Слайди можна використовувати для демонстрування наочності, а також вирішення різних цікавих завдань.

Презентація як ефективний засіб організації навчального процесу оптимізує досягнення триєдиної дидактичної мети уроку (освітньої, розвивальної, виховної), розширює освітній простір уроку і підвищує його продуктивність, а також сприяє індивідуалізації і диференціації процесу навчання.

При цьому не слід забувати, що жодна якісна мультимедійна презентація не може замінити вчителя, але може стати ефективним інструментом в його руках, якщо він буде правильно використовувати сучасний освітній контент.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Биков В.Ю. , Лапінський В.В. Методологічні та методичні основи створення і використання електронних засобів навчального призначення. // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2012. - №2. – с.3 – 6.
  2. Галаган І. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у початкових класах. // Початкова школа. – 2013. - №2. – с.33-34.
  3. Дишлевич С. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/method/technol/6804/
  4. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі. Навч.-метод. посібник  для студентів напрямку «Початкова школа» / О.В. Співаковський, Л.Є. Петухова, В.В. Коткова. – Херсон, 2011. – 266 с.
  5. Компаній О.С. Формування читацьких інтересів молодших школярів із використанням мультимедіа та інтернету. // Початкова школа. – 2013. -  №3. – с.17-19.
  6. Мультимедійні технології в освіті. Як підготувати урок із використанням мультимедійних презентацій: практичні поради фахівців  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/method/31692/
  7. Шакотько В.В. Методика використання ІКТ у початковій школі: навчально-методичний посібник/ Шакотько В.В. – К.: ТОВ «Комп’ютер», 2008. – 128 с.
  8. Шакотько В.В. Комп’ютер у початковій школі: навч.-метод. посібник / В.В. Шакотько. – К.: ТОВ Редакція «Комп’ютер», 2007. – 128 с.
  9. Шаповалова І.В. Використання ІКТ у початковій школі // Початкова школа. – 2013. - №1. – с.38 – 49.
  10.  

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Биков В.Ю. , Лапінський В.В. Методологічні та методичні основи створення і використання електронних засобів навчального призначення. // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2012. - №2. – с.3 – 6.
  2. Галаган І. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у початкових класах. // Початкова школа. – 2013. - №2. – с.33-34.
  3. Дишлевич С. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/method/technol/6804/
  4. Єргіна О. В. Сучасний урок і мультимедійні технології: досвід і перспектива // Комп’ютер у школі та сім’ї. -2008. - №2. - С. 12 - 14.
  5. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі. Навч.-метод. посібник  для студентів напрямку «Початкова школа» / О.В. Співаковський, Л.Є. Петухова, В.В. Коткова. – Херсон, 2011. – 266 с.
  6. Компаній О.С. Формування читацьких інтересів молодших школярів із використанням мультимедіа та інтернету. // Початкова школа. – 2013. -  №3. – с.17-19.
  7. Мультимедійні технології в освіті. Як підготувати урок із використанням мультимедійних презентацій: практичні поради фахівців  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/method/31692/
  8. САВЧЕНКО О.Я. ДИДАКТИКА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ - К.: Абрис, 1997. - 416 с.
  9. Стрибна О. В. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи// - Х.: Основа, 2005 С. 139-144
  10. Шакотько В.В. Методика використання ІКТ у початковій школі: навчально-методичний посібник/ Шакотько В.В. – К.: ТОВ «Комп’ютер», 2008. – 128 с.
  11. Шакотько В.В. Комп’ютер у початковій школі: навч.-метод. посібник / В.В. Шакотько. – К.: ТОВ Редакція «Комп’ютер», 2007. – 128 с.
  12. Шаповалова І.В. Використання ІКТ у початковій школі // Початкова школа. – 2013. - №1. – с.38 – 49.

 

 

Додаток 1

Вимоги до оформлення презентації

                  В оформлені презентації слід виділити два блоки: оформлення слайдів і представлення інформації. Для створення якісної презентації необхідно притримуватися ряду вимог щодо оформлення даних блоків.

Оформлення слайдів

Стиль

  • Усі слайди презентації мають бути витримані в одному стилі.
  • Уникати стилів, які можуть відволікати увагу від самої презентації.
  • Допоміжна інформація (кнопки керування) не повинні переважати над основною інформацією (текстом, ілюстраціями).

Фон

  • Стимулюючі (теплі) кольори – збуджують і діють як подразники (за спаданням інтенсивності впливу: червоний, жовтогарячий, жовтий).
  • Дезінтигруючі (холодні) – заспокоюють, викликають сонливий стан (у тому самому порядку: фіолетовий, синій, блакитний, синьо-зелений, зелений).
  • Нейтральні кольори: світло-рожевий, жовто-зелений, коричневий.
  • Для фону рекомендують використовувати більш холодні тони (синій або зелений).
  • Будь-який малюнок фону підвищує стомлюваність очей і знижує ефективність сприйняття інформації.

Використання кольорів

  • На одному слайді рекомендується використовувати не більше трьох кольорів: один для фону, один для заголовку, один для тексту.
  • Для фону та тексту слід використовувати контрастні кольори. Оптимальне поєднання кольорів шрифтів і фону: білий на темно-синьому, чорний на білому, жовтий на синьому.
  • Кольорова схема повинна бути однаковою для всіх слайдів.
  • Зверніть особливу увагу на колір гіперпосилань (до і після використання).

Анімаційні ефекти

Доцільно використати можливості комп’ютерної анімації для представлення інформації на слайді. Не варто зловживати різноманітними анімаційними ефектами, вони не повинні відволікати увагу від змісту інформації на слайді.

Анімація повинна бути не нав’язливою, а  стриманою і допустимою:

  • для демонстрації динамічних процесів;
  • для створення певного настрою або атмосфери під час презентації.

Анімація тексту має бути зручною для сприйняття.

 Не рекомендується обирати ефекти анімації до заголовків, особливо такі, як "Обертання", "Спіраль" тощо.

Не варто використовувати музичний або звуковий супровід, якщо він не несе ніякого навчального навантаження.

 

  

 

 

 

 

Представлення інформації

Зміст інформації

  • Кожен слайд має відображати одну думку.
  • Текст має складатися з коротких слів та простих речень.
  • Зведіть до мінімуму кількість прийменників, прикметників, прислівників. Дієслова мають бути в одній часовій формі.
  • Заголовки повинні привертати увагу аудиторії та узагальнювати основні положення слайду.
  • При підготовці слайдів в обов’язковому порядку необхідно дотримуватися прийнятих правил орфографії, пунктуації, скорочень і правил оформлення тексту (відсутність крапки в заголовках тощо). У презентаціях для дітей дошкільного віку і початкової школи крапка в заголовках ставиться.
  • Форма представлення інформації повинна відповідати рівню знань слухачів.
  • Не пишіть на останньому слайді «Спасибі за увагу», «Дякую», «Запитання?» тощо. Загальновідомо, що найкраще запам’ятовується те, що було сказано останнім. По останньому слайду «Спасибі за увагу» вас запам’ятають як ввічливу людину, але не ваш виступ.

Розміщення інформації на слайді

  • Краще обирати горизонтальне розміщення інформації.
  • Найбільш важлива інформація розміщується в центрі слайда.
  • Матеріали розташовуються на слайдах так, щоб зліва, праворуч, зверху, знизу від краю слайда залишалися вільні поля.
  • Потрібно вирівняти текст, буквиці, маркери списків.
  • Форматувати текст необхідно за шириною. Не допускати "рваних" країв тексту.
  • В презентації слід використовувати малюнки належної якості.
  • Якщо на слайді розміщено зображення, то надпис розміщується під ним, а не над ними.

Використовуйте правило «Схема, малюнок, графік, таблиця, текст». Саме в такій послідовності. Текст використовуйте в тому випадку, якщо жоден із попередніх варіантів не підходить.

Шрифти

Вибираючи шрифти для презентації, слід керуватися такими відомостями:

  • Вибраний шрифт визначає вплив повідомлення на слухачів. Для серйозної аудиторії та повідомлень  обирайте класичний шрифт (наприклад Times New Roman); для радісних повідомлень – «веселий» шрифт (наприклад Comic Sans MS).
  • Шрифти з зарубками (Times New Roman і Bookman) легко читаються, тому їх використовують для друку великих обсягів тексту. Шрифти без зарубок  (Arial і Verdana) простіші, тому вони краще виглядають у заголовках та колонтитулах.
  • Створюючи презентації для перегляду в електронному вигляді або показу слайдів, використовуйте шрифти, які гарно виглядають на екрані. Шрифти Verdana, Tahoma, Bookman, Arial розроблені спеціально для використання на веб-сторінках.
  • Щоб забезпечити легкість читання, колір тексту потрібно зробити контрастним відносно кольору фону. Напівжирний шрифт і курсив використовуються лише для виділення – часте використання послаблює їх ефективність.
  • Кожний шрифт несе в собі певну індивідуальність, тому дуже важливо дотримуватися узгодженості. Якщо часто змінювати шрифт, повідомлення може виявитися неузгодженим. У презентації рекомендується використовувати не більше 1-2 шрифтів.
  • Текст повинен бути добре видним. Розмір шрифту не повинен бути дрібним. Для заголовків – не менше 24. Для інформації - не менше 18.
  • Більше "повітря" між рядків - міжрядковий інтервал полуторний.

Способи виділення інформації

Слід використовувати: рамки, границі, заливку, штриховку, стрілки, малюнки, діаграми, схеми для ілюстрування найбільш важливих фактів.

Підкреслення не використовується, тому що воно в документі вказує на гіперпосилання.

Обсяг інформації

Не варто перевантажувати слайд інформацією (одночасно запам’ятовується не більше 3-х фактів, висновків, визначень). Найбільша ефективність досягається тоді, коли ключові пункти відтворюються по одному на кожному окремому слайді.

Види слайдів

Щоб урізноманітнити способи подачі інформації, необхідно використовувати різні види слайдів: з текстом, з таблицями, з діаграмами.

Вставка музики, відео

Вставка музики

Формати музики, які використовуються програмою PowerPoint - wav, mp3, wma.

Вставка музики здійснюється двома способами.

Перший спосіб: вставка - звук з файлу (формат wav, mp3) автоматично або по клацанню. На слайді з'являється знак гучномовця, який служить гіперпосиланням на вказаний файл, тому його необхідно прикладати до папки з презентацією. Комфортність: дозволяє відтворювати музику за бажанням доповідача, музика не прописується в саму презентацію, а, значить, не обтяжує її.

 Другий спосіб: закладка анімація - настройка анімації - відкривається рядок «Немає звуку», в якій є можливість вибрати «Інший звук» - музичний файл з вашого комп'ютера, диска, але тільки у форматі wav, вказати початок музики по клацанню або по часовим параметрам. Цей варіант має свої переваги: ​​не треба прикладати музичні файли, вони прописуються в презентації, більше варіативності використання (припинити з певного слайда, відтворювати безперервно). Єдиний недолік - великий обсяг wav формату, що обтяжує презентацію.

Музику доцільно накладати, якщо презентація йде без словесного супроводу. Так як музика у форматі wav має значний обсяг, рекомендую нарізати музичні фрагменти. Музика так само, як і фон, підбирається відповідно до теми презентації, доповнюючи її, створюючи певний емоційний настрій.

 

Вставка відео

Вставка відео підпорядковується тим же правилам, що і музика. Формати, відео, що використовуються програмою PowerPoint – wmv, avi, mpg, mpeg.

Перший спосіб: Вставка - Фільм із файлу, вказати по клацанню або автоматично.

Другий спосіб: з об'єкта на слайді (малюнок, слово, стрілка, кружечок) зробити гіперпосилання на відеофайл. Відеофайл обов'язково прикласти до презентації в папку. Цей спосіб зручний, якщо формат файлу не підтримується PowerPoint, наприклад, flv. Такий підхід дозволяє, не закриваючи презентацію під час показу, демонструвати відеофайл.

Рекомендації: завантажити відео та музичний конвертор, який дозволить перевести аудіо чи відеофайл в потрібний для вставки формат.

Поважайте авторів

До презентації, як і до реферату, проекту, роботи на науково-практичну конференцію, складається список ресурсів, що включає в себе бібліографічні описи книг, дисків, статей з періодики, посилань на сайти Інтернету. Як правило, порядок списку алфавітний.

Упаковка (експорт) презентацій

Якщо ви хочете підготувати до перегляду на іншому комп’ютері чи для  розповсюдження (і, наприклад, записати на компакт-диск) повноцінний «дистрибутив» вашої презентації, то необхідно не просто зберегти презентацію у файл за допомогою команди меню «Файл, Зберегти як», а виконати особливу операцію - упаковку, або експорт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Зміст презентації на основних етапах уроку

 

Етапи уроку

Мета презентації

Зміст презентації

Самоорганізація

до діяльності

Формувати внутрішню

свідому потребу кожного

учня до навчання («Хочу

дізнатися...»)

Завдання, які мотивують учнів до роботи на

уроці (туристичний маршрут, подорож,

кросворд тощо), спонукають і готують їх до

виконання певних дій для вирішення

проблеми («Можу дізнатися…»)

Актуалізація

знань і

виявлення

труднощів у

діяльності

Активізувати розумові

операції; виявити

перешкоди, які заважають

знайти правильне рішення

Низка завдань, серед яких є одне чи кілька,

що раніше не виконувалися учнями

(виділити певним кольором, перенести на

іншу частину екрану, виділити завдання,

для виконання якого поки що не вистачає

знань і вмінь)

З’ясування

причин

труднощів, що

виникли,

постановка

проблеми

З’ясувати причини

труднощів і знайти

відповідь на запитання:

«Чому вони виникли?»

Демонстрація теми і мети уроку.

Конкретний приклад (приклади) з

попереднього етапу, над яким працюють

діти (на звичайній дошці чи інтерактивній).

Виділення кольором, підкресленням,

збільшенням певного елемента чи

фрагменту, виділення порядку дій та

детального аналізу невідомого

Створення

проекту виходу

із проблемної

ситуації

Обрати метод побудови

нового способу дій, на

основі якого

базуватиметься

розв’язування навчальної

проблеми, визначити

основні поняття,

властивості, алгоритм дій

Можливі варіанти (способи) виходу із

проблемної ситуації.

Із розрізнених фрагментів-етапів діти

обирають потрібні саме для даного випадку

та вибудовують алгоритм розв’язування

(етапи демонструються у вигляді

тверджень, певних знаків, формул тощо).

Демонстрація остаточного алгоритму

порядку виконання даного завдання за

допомогою анімації

Первинне

закріплення

Застосувати різні способи

закріплення знань,

доповнення, уточнення,

коригування

Демонстрація алгоритму дій, правильних

результатів, питань для узагальнення нового

способу дій.

Низка завдань для застосування способів

дій у подібних ситуаціях, аналізу результату

Самостійна

робота,

самоперевірка

Організувати самостійну

роботу учнів із

застосуванням нового

знання; створити умови

для виправлення помилок

(за наявності), не

акцентуючи уваги на

невдачі

Завдання, у яких потрібно застосувати

новий спосіб дій, алгоритм їх розв’язання

(має бути на кожному слайді). Демонстрація

правильного варіанта розв’язання завдання

(порядку дій, особливостей обчислення) і

його результату. Виділення найскладніших

етапів у виконанні завдання

(використовуються ефекти та можливості

анімації)

Включення

нового знання у

систему знань

Забезпечити усвідомлення

нового способу дій нового

поняття

Основні поняття, схеми, таблиці, малюнки,

анімації, відео-фрагменти, які висвітлюють

особливості нового матеріалу

Рефлексія

навчальної

діяльності

Встановити відповідність

між результатами

діяльності та поставленою

метою

Завдання різного рівня складності,

нестандартні завдання.

Планування подальших дій, визначення

вправ для самопідготовки (домашнє

завдання з елементами творчості)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Використання мультимедійного супроводу на різних етапах уроків з курсу «Природознавство»

 

І. Актуалізація опорних знань.

Приклад 1. Діти називають властивості води. Щоб перевірити правильність  відповідей, учитель  демонструє  слайд  «Властивості  води»,  на якому записані такі властивості води, як: текуча, безбарвна, без власної форми, прозора, без смаку, без запаху.

Учитель. Діти, давайте пригадаємо, з якими властивостями води ми познайомилися на минулому уроці.

Приклад 2. Учитель демонструє слайд із зображенням ягід суниці, смородини, черешні; квітів (тюльпани різних сортів).

Завдання: З двох груп рослин визначте ті, які належать до одного виду.

Приклад 3. На слайді представлені ланцюги живлення тварин.

Завдання: Серед поданих ланцюгів живлення тварин виберіть складений правильно.

II. Мотивація навчальної діяльності.

1. Мозковий штурм.

— Подивіться на екран (слайд із зображенням дерев, кущів, трав) і уважно послухайте загадку. Спробуйте відгадати її.

Що є спільного в калини.

І смородини, шипшини,

в дуба, клена і кульбабки,

У волошки, ще й в ромашки?

Маєтакож барбарис

З ними кілька спільних рис.

(Діти визначають спільні ознаки цих рослин, учитель записує їх на дошці: листя, стовбур, стебло, плоди, корінь).

— Як назвати ці слова одним словосполученням? (Частини рослин)..

— Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з царством рослин,

познайомимося з їх будовою та особливостями життя.

2. Створення проблемної ситуації.

— Поясніть значення слів:

Користь — …

Копати — …

Корисні копалини —...

Діти пояснюють слова, а потім перевіряють правильність міркувань за слайдами.

Користь — щось хороше для кого-небудь або для чого-небудь.

Копати — робити  заглиблення,  виймаючи,  відкидаючи  землю  лопатою

або добувати що-небудь із землі.

Корисні  копалини  — гірські  породи,  які  люди  видобувають  у  природі  й

використовують у своєму житті.

 

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні ми ознайомимося з найпоширенішими корисними копалинами, їх видобуванням та використанням у народному господарстві.

Вивчення нового матеріалу («Кругообіг води в природі») супроводжується показом слайдів:

• краплини води, що хлюпаються в річці;

• краплини води піднялися вгору;

• перетворення води в природі з одного стану в інший називають

кругообігом води.

(Під час показу слайдів і розповіді казки відбувається моделювання кругообігу води в природі).

У синій річці хлюпалися краплинки води. Пригріло ясне сонечко, і раптом краплинки стали легкими-легкими і піднялися вгору.  Що сталося з краплинками? Та раптом високо в повітрі похолодало і вони стали дуже важкими. 3 нихвисоко над землею утворилися хмари. Але тісно було в хмарках краплинкам. Вони вже не могли залишатися в них і стали падати на землю у вигляді дощу. 3 дощем чи снігом краплинки завжди повертаються назад. Але на цьомуїхня подорож не закінчується. Вигляне сонечко, і вони знову помандрують. Отже, вода в природі постійно мандрує, рухається. Переміщення води в природі й перехід її з одного стану в інший називається кругообігом води в природі.

 

ІV. Первинне закріплення знань

— За малюнками визначте, до яких речовин належать молекули.

(Учитель демонструє слайд).

Молекули твердої речовини.

Молекули рідини.

Молекули газоподібної речовини.

V. Узагальнення й систематизація знань

Під час вивчення теми «Охорона тварин» робиться узагальнення: людина  не  завжди  з  розумінням  ставиться  до  природи,  вважаючи  себе  її господарем, забуває, що вона є частиною природи, а в природі все взаємопов’язане, і людина може жити тільки як невід’ємна частина природи, дбаючи про довкілля. Тож пам’ятайте:

Все на землі треба берегти.

І звіра, птаха, і рослину.

Не чванься тим,

Що цар природи ти –

Бо врешті ти лише її частина.

Отже, головне завдання людини не знищувати, а вивчати природу, розумно користуватися її благами.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
9883
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку