Музично-дидактичний матеріал
для уроків музичного мистецтва, інтегрованого курсу «Мистецтво»
для учнів 5 - 7 класів
ГОЛОВОЛОМКИ
ЗАГАДКИ
В руках музикантів на знак диригента
Прокинуться і оживуть...
На п’яти лінійках нотних
Жили ноти безтурботно
І тому не заростав
Шлях в гостинний нотний....
Назва гри-знайома, проста,
З трьох складів будується
Перший-ступінь до мажору,
Далі звук стрибає вгору,
Склад останній в слові -„но”
Гра ця зветься ...
Перший склад у слові-наша,
Другий в спорті нагорода,
А остання буква -„а”
Бачиш знак цей-двічі грай....
Хто в концертнім залі грає на роялі?
Чому так дивно зветься цей музикант-соліст?
В його руках старанно звучить фортепіано
Він грає на роялі, а зветься...
Як пісні свої співає
Цей старенький бандурист,
Відчуваєш в серці жар
Хто ж він є?-
Співець...
Ось казахський інструмент
Дві струни на довгій деці
Взяв акин його та й гра
Це відома всім...
Ну й велика в хлопця скрипка -
Відвести не міг очей.
Звук низький бери тональний
Це і є...
КРОСВОРДИ
Кросворд – переплетення слів, які можна прочитати, якщо знайти правильну відповідь на питання і заповнити відповідями клітинки по горизонталі і вертикалі.
Жанри пісень
Відгадайте жанри пісень
Ж |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
А |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|||||||||
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
И |
|
|
|
|||||||||||||
П |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
І |
|||||||||||||
|
С |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
Н |
|
||||||||||||||||
Ь |
|||||||||||||||||||
Ноти
Додайте у незаповнені клітинки по одній літері так, щоб утворились назви нот.
|
М |
|
|
|
Е |
|
|
|
Л |
|
|
|
О |
|
|
|
Д |
|
|
|
І |
|
|
|
Я |
||
«Співочі голоси»
Розмістіть в клітинках по горизонталі співочі голоси
|
Г |
||||||||
1 |
|
|
О |
|
|||||
|
2 |
Л |
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
О |
|||
4 |
|
С |
|||||||
5 |
|
|
И |
|
|
|
|||
«Співочі труби»
|
1 |
|
|||||||||
|
1 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||||||
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
Напишіть назви духових інструментів.
По горизонталі:
По вертикалі:
Джаз
1 |
|
1 |
|
|||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
3 |
|
|
||||||||||||||||
|
|
2 |
|
|||||||||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
4 |
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
По горизонталі:
По вертикалі:
Кросворд №1
Якщо правильно заповнити клітинки по горизонталі, можна прочитати по вертикалі назву українського народного музичного інструменту.
Сольний вокальний номер в опері
1 |
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
Кросворд №2
Якщо правильно заповнити клітинки по горизонталі, можна прочитати по вертикалі назву музичного інструмента, що застосовується у духових, естрадних та джазових оркестрах.
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
Кросворд №3
Правильно заповнивши клітинки по горизонталі, можна прочитати по діагоналі назву сигнального духового музичного інструмента натурального строю, що застосовується в армії та піонерських загонах.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кросворд №4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заповнивши клітинки по горизонталі, можна прочитати по діагоналі прізвище відомого німецького композитора, автора „Альбома для юнацтва”, в якому є п’єса „Сміливий вершник”.
Кросворди в малюнках
|
2 |
|
4 |
|
6 |
|
|
|
|
||||
|
|
|
||||
|
|
|
||||
1 |
|
3 |
|
5 |
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
Духові інструменти
Впиши назви духових інструментів
І |
||||||||||
1 |
|
|
|
|
|
Н |
|
|||
2 |
|
|
С |
|
|
|
|
|||
3 |
Т |
|
|
|
||||||
4 |
|
|
Р |
|
|
|
||||
5 |
У |
|
|
|
||||||
6 |
|
|
М |
|
|
|
||||
7 |
|
Е |
|
|
|
|||||
Н |
||||||||||
8 |
|
|
|
Т |
||||||
И |
||||||||||
Піраміди – своєрідні кросворди у вигляді пірамід.
Струнні інструменти І
Впиши у клітинки струнні, а також клавішно-струнні інструменти.
А |
|
|
А |
||||||
Г |
|
|
|
І |
|||||
Г |
|
|
|
|
А |
|
|
||
Б |
|
|
|
|
|
А |
|||
К |
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ь |
Струнні інструменти ІІ
А |
|
|
А |
|
|
|
Д |
|
|
|
А |
||
Г |
|
|
|
|
А |
|
С |
|
|
|
|
|
А |
Танці народів світу
Впиши в клітинки танці народів світу.
Г |
|
|
|
К |
|
|
|
Б |
|
|
|
|
О |
||
К |
|
|
|
|
|
К |
|
Л |
|
|
|
|
|
|
А |
КРИПТОГРАМИ
Криптограма – зашифрований запис, що розміщується у клітинках за певними цифрами. Текст цього запису розгадують за допоміжними зашифрованими словами, до яких додається їх значення. Букви за поданими цифрами переносяться у клітинки зашифрованого тексту.
КЛЮЧ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
6 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
10 |
3 |
11 |
12 |
4 |
10 |
1 |
Деталь духового інструмента,
яку під час гри музиканти прикладають до губ.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
14 |
2 |
15 |
2 |
3 |
16 |
17 |
15 |
18 |
|
|
|
|
|
19 |
2 |
20 |
6 |
1 |
Український народний танець.
|
|
|
|
|
20 |
6 |
10 |
24 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
21 |
9 |
22 |
2 |
3 |
14 |
23 |
Великий (чотири частини) музичний
твір для симфонічного оркестру.
Запитання
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
2 |
11 |
2 |
19 |
5 |
6 |
й |
1. Пісня В. Івасюка
|
|
|
|
|
|
|
1 |
6 |
15 |
18 |
9 |
6 |
3 |
2. Автор оперети „Королева Чардашу”
3. Духовний гімн України
|
|
|
|
|
|
|
10 |
1 |
5 |
6 |
ї |
3 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
2 |
15 |
21 |
4 |
13 |
6 |
|
|
24 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
6 |
24 |
10 |
5 |
1 |
6 |
5. Великий клавішно-ударний інструмент.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22 |
2 |
5 |
4 |
17 |
20 |
14 |
6 |
3 |
2 |
6. Переносний орган без клавішного
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
6 |
5 |
9 |
6 |
3 |
1 |
6 |
механізму у вигляді ящика.
Звук видобувається за допомогою ручки.
|
|
|
|
|
|
|
15 |
21 |
8 |
17 |
3 |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
17 |
8 |
3 |
23 |
3 |
1 |
6 |
9. Літературний текст опери.
|
|
|
|
|
|
|
15 |
14 |
7 |
5 |
17 |
4 |
2 |
10. Балет П. Чайковського.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
10 |
8 |
1 |
10 |
3 |
16 |
21 |
1 |
Музично-дидактичні ігри
«Перевір себе»
Постав у правильному порядку відповіді
Відповідь:
«Інструменти»
Поєднай дані інструменти за групами
валторна
скрипка
барабан 1. Смичкова група
челеста 2. Духова група
кларнет 3. Ударна група
металофон а) мелодичні;
віолончель б) шумові.
туба
тарілки
флейта
маракаси
альт
літаври
сурма
бонги
контрабас
дзвони
саксофон
ксилофон
фагот
трикутник
тромбон
«Темпи в музиці»
Поєднай за групами:
adagio повільні
andante помірні
allegro швидкі
presto
lento
andantino
moderato
allegretto
largo
«Струнні інструменти»
Арфа, скрипка, альт, віолончель, кобза, бандура, гітара, домра, контрабас.
«Танцювальний карнавал»
Вкажи стрілочками країну, в якій виникли танці
вальс Іспанія
полька Австрія
полонез Угорщина
гопак Аргентина
лезгинка Росія
болеро Чехія
кадриль Кавказ
танго Польща
чардаш Україна
Відповіді
Загадки
Кросворди
Жанри пісень: 1.Жартівливі. 2.Революційні. 3.Обрядові. 4.Ліричні. 5.Трудові. 6.Історичні. 7.Календарні.
Ноти: 1.Мі. 2.Ре. 3.Ля. 4.Соль. 5.До. 6.Сі.
Співочі голоси: 1.Тенор. 2.Альт. 3.Сопрано. 4.Бас. 5.Баритон.
Співочі труби: По горизонталі: 1.Валторна. 2.Саксофон. 3.Туба. По вертикалі: 1.Фагот. 2.Сурма. 3.Флейта. 4.Тромбон.
Джаз: По горизонталі: 1.Джаз. 2.Америка. 3.Кривий Ріг. 4.Блюз. 5.Ритм. По вертикалі: 1.Армстронг. 2.Київ. 3.Спірічуелс.
Кросворд І: По горизонталі: 1.Бас. 2.Акин. 3.Набат. 4.Дикція. 5.Унісон. 6.Романс. 7.Арія. По вертикалі: Бандура.
Кросворд ІІ: По горизонталі: 1.Скрипка. 2.Андрєєв. 3.Кларнет. 4.Сопілка. 5.Ойстрах. 6.Фанфара. 7.Оркестр. 8.Ноктюрн. По вертикалі: Саксофон.
Кросворд ІІІ: По горизонталі: 1.Гонг. 2.Нота. 3.Марш. 4.Гімн. По діагоналі: Горн.
Кросворд ІV: По горизонталі: 1.Шопен. 2.Сурма. 3.Домра. 4.Гопак. 5.Бубон. По діагоналі: Шуман.
Кросворд у малюнках: По вертикалі: 1.Бубон. 2.Пауза. 3.Риска. 4.Домра. 5.Бонги. 5.Труба. 7.Нитка. По горизонталі: Барабан.
Духові інструменти: 1.Валторна. 2.Саксофон. 3.Туба. 4.Кларнет. 5.Сурма. 6.Тромбон. 7.Флейта. 8.Фагот.
Піраміди
Струнні І: 1.Арфа. 2.Гуслі. 3.Гітара. 4.Бандура. 5.Клавесин. 6.Балалайка. 7.Віолончель.
Струнні ІІ: 1. Арфа. 2.Домра. 3.Гітара. 4.Скрипка.
Танці народів світу: 1.Гопак. 2.Болеро. 3.Козачок. 4.Лезгинка.
Криптограми
Ключ: 1.Контрабас. 2.Мундштук. 3.Віолончель. 4.Гопак. 5.Пауза. 6.Симфонія.
Завдання: 1.”Водограй”. 2.Кальман. 3.”Молитва за Україну”. 4.Мазурка. 5.Фортепіано. 6.Шарманка. 7.Лисенко. 8.Веснянка. 9.Лібрето. 10.”Лускунчик”.
Музично-дидактичні ігри
Перевір себе. 1.Долі. 2.Ритм. 3.Метр. 4.Такт.
Інструменти. Смичкова група: скрипка, віолончель, альт, контрабас.
Духова група: валторна, кларнет, віолончель, туба, флейта, сурма, саксофон, фагот, тромбон.
Теми в музиці: Повільні: Adagio, largo, lento
Помірні: Moderato, andante, andantino
Швидкі: Allegretto, allegro, presto
Струнні інструменти: 1.Струнні.
2. Арфа, кобза, бандура, гітара, домра.
3. Скрипка, альт, віолончель, контрабас.
Танцювальний карнавал:
1