Музично-дидактичний матеріал для уроків музичного мистецтва, інтегрованого курсу «Мистецтво» для учнів 5 - 7 класів

Про матеріал
В даному матеріалі вміщено музичні головоломки, кросворди, криптограмита музично-дидактичні ігри , які можна використовувати на уроках музики , мистецтва,позакласних заняттях у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Музично-дидактичний матеріал

для уроків музичного мистецтва, інтегрованого курсу «Мистецтво» 

для учнів 5 - 7 класів

 

 

 

 

 

 ГОЛОВОЛОМКИ

ЗАГАДКИ

В руках музикантів на знак диригента

Прокинуться і оживуть...

 

 

На п’яти лінійках нотних

Жили ноти безтурботно

І тому не заростав

Шлях в гостинний нотний....

 

 

Назва гри-знайома, проста,

З трьох складів будується

Перший-ступінь до мажору,

Далі звук стрибає вгору,

Склад останній в слові -„но”

Гра ця зветься ...

 

 

Перший склад у слові-наша,                               

Другий в спорті нагорода,

А остання буква -„а”

Бачиш знак цей-двічі грай....

 

 

 

 

 

Хто в концертнім залі грає на роялі?

Чому так дивно зветься цей музикант-соліст?

В його руках старанно звучить фортепіано

Він грає на роялі, а зветься...

 

 

Як пісні свої співає

Цей старенький бандурист,

Відчуваєш в серці жар

Хто ж він є?-

Співець...

 

Ось казахський інструмент

Дві струни на довгій деці

Взяв акин його та й гра

Це відома всім...

 

 

 

Ну й велика в хлопця скрипка -

Відвести не міг очей.

Звук низький бери тональний

Це і є...

 


КРОСВОРДИ

Кросворд – переплетення слів, які можна прочитати, якщо знайти правильну відповідь на питання і заповнити відповідями клітинки по горизонталі і вертикалі.

 

 

Жанри пісень

Відгадайте жанри пісень

Ж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

П

 

 

 

 

 

 

І

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

Ь

 

 

 

Ноти

 

Додайте у незаповнені клітинки по одній літері так, щоб утворились назви нот.

 

 

М

 

 

Е

 

 

Л

 

 

О

 

 

 

Д

 

 

І

 

 

Я

 

 

 

 

 

 

 

«Співочі голоси»

 

Розмістіть в клітинках по горизонталі співочі голоси

  1. Високий чоловічий голос.
  2. Низький жіночий голос.
  3. Високий жіночий голос.
  4. Низький чоловічий голос.
  5. Чоловічий голос, середній між тенором і басом.

 

 

Г

1

 

 

О

 

 

2

Л

 

 

3

 

 

 

 

 

О

4

 

С

5

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

«Співочі труби»

 

 

1

 

 

1

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Напишіть назви духових інструментів.

По горизонталі:

  1. Мідний інструмент з м'яким, ніжним і благородним звуком, що використовувався в давнину, як мисливські сурми.
  2. Часто використовується, як сольний інструмент, особливо у джазі.
  3. Мідний інструмент з низьким, глухуватим, суворим звучанням, який є найбільшим за розмірами в духовій групі.

По вертикалі:

  1. Дерев'яний інструмент,  що має найнижче соковите звучання. В перекладі з італійського означає (вузлик, пучок, в’язанка дров).
  2. Мідний інструмент з дзвінким, блискучим, яскравим звуком. Використовувався у військових походах, та як «глашатай» на початку урочистостей.
  3. Дерев'яний інструмент з м'яким, ніжним тембром звучання. Має найвищу теситуру звучання.
  4. Дерев'яний духовий інструмент, який звучить вдумливо, м’якше і тепліше, ніж мідні духові інструменти. Єдиний інструмент, який має рухливу рамку.

 

Джаз

 

1

 

1

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

2

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

  1. Жанр естрадно-розважальної музики, переважно танцювального характеру.
  2. Батьківщина джазу.
  3. Столиця українського джазу.
  4. Сольна народна негритянська пісня.
  5. Що головне в джазі.

По вертикалі:

  1. Великий афро-американський джазовий музикант, вокаліст, композитор, творець і керівник джазових оркестрів і ансамблів.
  2. В якому місті створена Джазова Асоціація України.
  3. Духовні пісні негрів.

Кросворд №1

Якщо правильно заповнити клітинки по горизонталі, можна прочитати по вертикалі назву українського народного музичного інструменту.

  1. Нижній голос в багатоголосному хорі.
  2. Народний музикант – імпровізатор, співак і поет у Казахстані і Киргизії.
  3. Старовинна російська назва великого барабана.
  4. Вимова, манера вимовляти слова.
  5. Збіг голосів на одному звуці.
  6. Одноголосний вокальний твір вокального змісту з інструментальним супроводом.

Сольний вокальний номер в опері

1

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд №2

Якщо правильно заповнити клітинки по горизонталі, можна прочитати по вертикалі назву музичного інструмента, що застосовується у духових, естрадних та джазових оркестрах.

  1. Струнний смичковий музичний інструмент.
  2. Керівник першого оркестру російських народних інструментів.
  3. Дерев’яний духовий музичний інструмент зі звуком приємного м’якого тембру.
  4. Народний духовий музичний інструмент, що виготовляється з деревени.
  5. Видатний радянський скрипаль.
  6. Натуральна труба для виконання сигналу урочистого характеру.
  7. Музиканти – інструменталісти, об’єднані у колектив для спільного виконання музичних творів.

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд №3

Правильно заповнивши клітинки по горизонталі, можна прочитати по діагоналі назву сигнального духового музичного інструмента натурального строю, що застосовується в армії та піонерських загонах.

  1. Металевий ударний музичний інструмент, який має форму диска.
  2. Знак, що використовується для запису музичних звуків і вказує на їхню тривалість.
  3. Музична п’єса в енергійному, чіткому ритмі, яка призначена супроводжувати рух військ або колективну ходу.
  4. Урочиста пісня – державна, революційна, військова тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд №4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заповнивши клітинки по горизонталі, можна прочитати по діагоналі прізвище відомого німецького композитора, автора „Альбома для юнацтва”, в якому є п’єса „Сміливий вершник”.

  1. Відомий польський композитор і піаніст,  автор багатьох вальсів, ноктюрнів, прелюдій, етюдів.
  2. Український народний духовий інструмент, виготовлений з дерева.
  3. Російський народний струнний інструмент з довгим грифом і корпусом круглої форми.
  4. Український народний танець.
  5. Музичний інструмент з непевною висотою звучання, що застосовується для ритмічного супроводу танцю, в оркестрі – як ударний інструмент тощо.

 

Кросворди в малюнках

 

 

 

 

 

 

2

 

4

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

3

 

5

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Духові інструменти

 

 

Впиши назви духових інструментів

І

1

 

 

 

 

 

Н

 

2

 

 

С

 

 

 

 

3

Т

 

 

 

4

 

 

Р

 

 

 

5

У

 

 

 

6

 

 

М

 

 

 

7

 

Е

 

 

 

Н

8

 

 

 

Т

И

СаксофонТромбон

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КларнетФагот

 

 

Туба
Піраміди

 

Піраміди – своєрідні кросворди у вигляді пірамід.

 

 

Струнні інструменти І

 

Впиши у клітинки струнні, а також клавішно-струнні інструменти.

 

 

А

 

 

А

Г

 

 

 

І

Г

 

 

 

 

А

 

 

Б

 

 

 

 

 

А

К

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

А

В

 

 

 

 

 

 

 

 

Ь

 

 

Струнні інструменти ІІ

 

 

А

 

 

А

 

 

 

Д

 

 

 

А

Г

 

 

 

 

А

С

 

 

 

 

 

А

 

 

Танці народів світу

 

 Впиши в клітинки танці народів світу.

 

 

 

Г

 

 

 

К

 

 

 

Б

 

 

 

 

О

К

 

 

 

 

 

К

Л

 

 

 

 

 

 

А

 

 


КРИПТОГРАМИ

 

Криптограма – зашифрований запис, що розміщується у клітинках за певними цифрами. Текст цього запису розгадують за допоміжними зашифрованими словами, до яких додається їх значення. Букви за поданими цифрами переносяться у клітинки зашифрованого тексту.

 

КЛЮЧ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

6

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

10

3

11

12

4

10

1


 

 

Деталь духового інструмента,

 яку під час гри музиканти прикладають до губ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

14

2

15

2

3

16

17

15

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19

2

20

6

1

Український народний танець.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

6

10

24

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

21

9

22

2

3

14

23

 

 

Великий (чотири частини) музичний

 твір для симфонічного оркестру.

 

Запитання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

2

11

2

19

5

6

й

1. Пісня В. Івасюка      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

6

15

18

9

6

3

2. Автор оперети „Королева Чардашу” 

 

 

 

3. Духовний гімн України

 

 

 

 

 

 

 

 

10

1

5

6

ї

3

10

 

 

 

 

 

 

 

 

9

2

15

21

4

13

6

 

 

 

24

6

 

 

 

  1. Польський народний танець в розмірі 3/4.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

6

24

10

5

1

6

 

 

 

 

5. Великий клавішно-ударний інструмент.       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22

2

5

4

17

20

14

6

3

2

 

 

 

 

 

 

 

6. Переносний орган без клавішного 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

6

5

9

6

3

1

6

механізму у вигляді ящика.

Звук видобувається за допомогою ручки.

 

 

 

  1. Основоположник української класичної музики. 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

15

21

8

17

3

1

2

 

 

 

 

 

  1. Назва слов’янської обрядової пісні.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

17

8

3

23

3

1

6

 

 

 

 

 

9. Літературний текст опери.    

 

 

 

 

 

 

 

 

15

14

7

5

17

4

2

 

 

 

 

 

10. Балет П. Чайковського.         

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

10

8

1

10

3

16

21

1

 

 

 

 

 

 

 

 

Музично-дидактичні ігри

«Перевір себе»

Постав у правильному порядку відповіді

  1. Музичні «кроки», які бувають сильними і слабкими.
  2. Чергування звуків різної тривалості.
  3. Рівномірне чергування рівних і слабких долей.
  4. Відрізок музики між двома тактовими рисками.

 

Відповідь:

  1. Такт.
  2. Ритм.
  3. Метр.
  4. Долі.

 

«Інструменти»

Поєднай дані інструменти за групами

 валторна                                    

 скрипка

 барабан                                                      1. Смичкова група

 челеста                                                       2. Духова група

 кларнет                                                      3. Ударна група

 металофон                                                     а) мелодичні;

 віолончель                                                     б) шумові.

 туба

 тарілки

 флейта

 маракаси

 альт

 літаври

 сурма

 бонги

 контрабас

 дзвони

 саксофон

 ксилофон

 фагот

 трикутник

 тромбон

 

«Темпи в музиці»

Поєднай за групами:

adagio                                                                           повільні

andante                                                                         помірні

allegro                                                                           швидкі

presto

lento

andantino

moderato

allegretto

largo

 

«Струнні інструменти»

  1. Прочитай назви музичних інструментів. Назви їх одним словом.

 

Арфа, скрипка, альт, віолончель, кобза, бандура, гітара, домра, контрабас.

 

  1. Вибери з попереднього завдання назви струнних щипкових інструментів.
  2. Назви смичкові інструменти, розмістивши їх за зростом – від найменшого до найбільшого.

 

«Танцювальний карнавал»

Вкажи стрілочками країну, в якій виникли танці

 

 вальс                                                                                        Іспанія

 полька                                                                                      Австрія

          полонез                                                                                    Угорщина

          гопак                                                                                        Аргентина

          лезгинка                                                                                   Росія

          болеро                                                                                      Чехія

          кадриль                                                                                    Кавказ

          танго                                                                                        Польща

          чардаш                                                                                     Україна

 

 


Відповіді

Загадки

  1. Інструменти. 2.Нотний стан. 3.Доміно. 4.Реприза. 5.Піаніст. 6.Кобзар. 7.Домбра. 8.Віолончель.

Кросворди

Жанри пісень: 1.Жартівливі. 2.Революційні. 3.Обрядові. 4.Ліричні. 5.Трудові. 6.Історичні. 7.Календарні.

Ноти: 1.Мі. 2.Ре. 3.Ля. 4.Соль. 5.До. 6.Сі.

Співочі голоси: 1.Тенор. 2.Альт. 3.Сопрано. 4.Бас. 5.Баритон.

Співочі труби: По горизонталі: 1.Валторна. 2.Саксофон. 3.Туба. По вертикалі: 1.Фагот. 2.Сурма. 3.Флейта. 4.Тромбон.

Джаз: По горизонталі: 1.Джаз. 2.Америка. 3.Кривий Ріг. 4.Блюз. 5.Ритм. По вертикалі: 1.Армстронг. 2.Київ. 3.Спірічуелс.

Кросворд І: По горизонталі: 1.Бас. 2.Акин. 3.Набат. 4.Дикція. 5.Унісон. 6.Романс. 7.Арія. По вертикалі: Бандура.

Кросворд ІІ: По горизонталі: 1.Скрипка. 2.Андрєєв. 3.Кларнет. 4.Сопілка. 5.Ойстрах. 6.Фанфара. 7.Оркестр. 8.Ноктюрн. По вертикалі: Саксофон.

Кросворд ІІІ: По горизонталі: 1.Гонг. 2.Нота. 3.Марш. 4.Гімн. По діагоналі: Горн.

Кросворд ІV: По горизонталі: 1.Шопен. 2.Сурма. 3.Домра. 4.Гопак. 5.Бубон. По діагоналі: Шуман.

Кросворд у малюнках: По вертикалі: 1.Бубон. 2.Пауза. 3.Риска. 4.Домра. 5.Бонги. 5.Труба. 7.Нитка. По горизонталі: Барабан.

Духові інструменти: 1.Валторна. 2.Саксофон. 3.Туба. 4.Кларнет. 5.Сурма. 6.Тромбон. 7.Флейта. 8.Фагот.

Піраміди

Струнні І: 1.Арфа. 2.Гуслі. 3.Гітара. 4.Бандура. 5.Клавесин. 6.Балалайка. 7.Віолончель.

Струнні ІІ: 1. Арфа. 2.Домра. 3.Гітара. 4.Скрипка.

Танці народів світу: 1.Гопак. 2.Болеро. 3.Козачок. 4.Лезгинка.

Криптограми

Ключ: 1.Контрабас. 2.Мундштук. 3.Віолончель. 4.Гопак. 5.Пауза. 6.Симфонія.

Завдання: 1.”Водограй”. 2.Кальман. 3.”Молитва за Україну”. 4.Мазурка. 5.Фортепіано. 6.Шарманка. 7.Лисенко. 8.Веснянка. 9.Лібрето. 10.”Лускунчик”.

Музично-дидактичні ігри

Перевір себе. 1.Долі. 2.Ритм. 3.Метр. 4.Такт.

Інструменти. Смичкова група: скрипка, віолончель, альт, контрабас.

Духова група: валторна, кларнет, віолончель, туба, флейта, сурма, саксофон, фагот, тромбон.

 

Теми в музиці: Повільні: Adagio, largo, lento

 Помірні: Moderato, andante, andantino

 Швидкі: Allegretto, allegro, presto

Струнні інструменти: 1.Струнні.

                                         2. Арфа, кобза, бандура, гітара, домра.

  3. Скрипка, альт, віолончель, контрабас.

Танцювальний карнавал:

  1. Австрія. 2. Чехія. 3. Польща. 4.Україна. 5.Кавказ. 6.Іспанія. 7.Росія. 8.Аргентина. 9.Угорщина.

 

1

 

doc
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку