"Музично-інтелектуальний турнір для педагогів ЗДО"

Про матеріал
Виховання любові та стійкий інтерес до української національної культури, гордого почуття приналежності до свого народу, його духовної спадщини. Збагатити знання про традиції та звичаї України. Розвивати творчий потенціал педагогів, їх компетентність із питань національного виховання. Створити позитивний, емоційний фон серед учасників турніру.
Перегляд файлу

 

Сценарій заходу.

 

(Звучить аудіо запис гри на бандурі)

М.К. Доброго дня, шановні колеги! Я рада всіх вас вітати у цьому залі.

Тема нашого турніру надзвичайно актуальна і важлива, адже національно-патріотичне виховання дошкільників, як ніколи,  на часі. Адже від того, які ми компетентні педагоги з питань національного виховання, відповідно зможемо прищеплювати  нашим вихованцям любов і повагу до духовної культури нашого народу – його традиціям, звичаям, Саме тому, одним із пріоритетних напрямків у нашій роботі і, зокрема, в моїй особисто, є виховання у дітей любові і інтересу до української  національної культури.

 Сьогодні, шановні колеги, я пропоную вам продемонструвати свої знання та засвідчити своє захоплення українськими народними звичаями і традиціями.

 

Розминка «Музичний ребус»

Мета: Створити позитивний емоційний фон серед учасників турніру, налаштувати  на доброзичливу, музичну співпрацю майбутніх команд.

М.К. Учасники тренінгу утворюють коло. Пропонується вибрати будь – яку ноту, озвучити її і протягом 1 хв. та назвати прикметники які характеризують особистість виховательки.( Яка я?)

Роздати карточки із зображенням ноти на нотному стані. Відповідно назві ноті додати склад, щоб утворилося слово, що характеризують вас, яка ви є?

ДО – добра, достойна, допитлива, довірлива, доброзичлива, доскіплива.

РЕ - реалістка, ревнива, реготушка, рекордсменка, релігійна, репетиторка, ретельна, реформаторка, рекламістка.

М І-  мімішна, мілашка, міцна, міленька.

ФА - файна, фахівець, фантазерка.

СОЛЬ – солоденька

ЛЯ - лялечка, ляклива.

Сі – сімейна.

М.К. Ви звернули увагу, що наша зустріч почалася зі звучання українського народного інструменту – бандури.

Банду́ра  український  народний  струнно-щипковий  музичний  інструмент.

Бандура – це символ нашої культури.

 Наш музично-інтелектуальний турнір називається «Тріо бандуристів», який побудований на українському фольклорі.

 Для гри нам потрібно утворити 2 команди. Пропоную кожному з вас узяти  карточку, на іншому боці якої  є зображення з 1 або 2 бандурами.

 А тепер прошу зайняти столи з відповідними номерами 1 чи 2.

(Звучить музика, педагоги займають ігрові місця).

М.К. Ось і утворилося наше тріо: перша бандура – одна команда, друга бандура – друга команда. А третя бандура – це наші судді, які уважно стежитимуть за ходом гри та її оцінюватимуть. За правильну відповідь отримаєте карточку із зображенням бандури.

(Представляю членів журі).

 

                              Перший тур –“Відгадай, що звучить?»

 

М. К. Правила прості –команди мають швидко і правильно виконувати завдання. За це вони отримуватимуть бали – по 1 бандурі (карточку). Слухаємо звучання народного музичного інструменту. Коли музика стихне – потрібно підняти карточку із зображенням  інструменту, що звучав і назвати його. Команда, яка більше  і правильно назве інструментів, та й отримає  1 бандуру.

Команди виконують завдання.

 

Другий тур -  «Народна пісня»

 

М. К. У другому турі ми вирушаємо у гості до пісні.

Як без верби і калини нема України, так і без пісні її нема.

Для кожної команди прозвучать по 5  фрагментів укр. нар. пісень, які ми співаємо з дітками в дитячому садочку. Вам потрібно уважно послухати  і характеризувати  пісню, про що вона чи про кого. За кожну названу пісню отримуватимете нотку, в кого більше, той отримає бандуру.

 

1 команда:

« Пісня лисички»;

«Добрий вечір тобі…»

«По дорозі жук»

« Котику сіренький»

«Вийди, вийди, сонечко!

«Галя по садочку ходила»

2 команда:

«Подоляночка»;

«Го-го-го, коза»

«Ой є в лісі калина»

 «Ой минула вже зима»

«Ой на горі жито, сидить зайчик»

«Нова радість стала»

 

Третій тур  «Свята і звичаї»

 

Ведуча. У цьому турі кожна команда повинна продемонструвати свої знання про укр. нар. свята та звичаї.

Переможе та команда, яка відповість на більшу кількість запитань, і відповідно отримає 1бандуру.

 

Запитання для 1 команди:

  1. Як називається останній тиждень перед Великодним постом? (Масляна);
  2. Як раніше називали зустрічі, коли збиралися хлопці і дівчата, щоб більше пізнати один одного, і як наслідок – одружитися? (Вечорниці);
  3. Як називалися жартівливі народні оповідання, які розповідали на вечорницях? (Небилиці);
  4. На яке свято  вода у річках і кругом  стає цілющою? (Водохреща, 19 січня);
  5. Як називається свято першого дня Нового року за старим стилем? (Василя);
  6. Яка птаха на сорок святих стає «іменинницею»? (Сорока);
  7. Назвіть весняне свято, яке складається із чоловічого імені та антоніма до слова «холодний» ? (Теплий Олексій – 30 березня).

 

Запитання для 2 команди:

  1. Назвіть свято, на яке, як кажуть у народі, птиця не несеться і не в’є гніздо? (Благовіщення);
  2. Назвіть весняні обрядові дії, що охоплюють пісні, хороводи, рухи? (Веснянки);
  3. Якій домашній тварині на свято Андрія дівчата кидали вареники, щоб дізнатися свою долю? (Собака);
  4. У цей день не беруть у руки ножа, не рубають сокирою, не пиляють пилкою не ріжуть нічого? (Сікновення або Головосіка 11 вересня);
  5. Назвіть літнє свято. Що складається з двох чоловічих імен? (Петра і Павла);
  6. На це свято у церкві святять груші, яблука, мед і обжинкові вінки? (Спаса 19 серпня);
  7. Після якого свята не можна купатися у річці? (Іллі, 2 серпня).

 

 

Четвертий тур «Музичні інструменти»

 

М.К. Починаємо четвертий тур. Я вам пропоную за описом вгадати про який музичний інструмент іде мова. За кожну правильну відповідь ви отримуєте бандуру.

Запитання для 1 команди:

 

- Найрозповсюдженіший у музичному побуті України муз.інструмент, який має вигляд дерев’яної трубки з 5-6 отворами для пальців? (Сопілка);

- На якому нар.інструменті грають музики, вдаряюси по струнах спеціальними  дерев’яними паличками? (Цимбали);

- Як називається найпоширеніший музичний народний інструмент, обтягнутий з одного боку шкірою? (Бубон);

- Дуда, коза, баран, міх – все це назви одного й того самого інструмента. Він відомий не лише українцям, а й іншим народам світу (Шотландія,Польща, Ірландія…) Назвіть найрозповсюдженішу його назву? (Волинка).

 

Запитання для 2 команди:

-Без якого музичного інструменту, не обходиться жодне весілля, свято, вечорниці? (Який вважає королевою муз. інструментів) (Без скрипки);

-Який муз. інструмент був у гуцулів сигнальним пристроєм і який є найдовшим інструментом у світі? (Трембіта);

-Назвіть струнний смичковий муз.інструмент, в якому роль смичка виконує колесо? (Ліра);

-Який  муз.інструмент козак називав вірною дружиною? (Кобза).

 

П’ятий тур «Казки»

 

М.К. Ви повинні зібрати пазл. На одному боці розміщене зображення героїв української народної казки, а на іншому – музичний інструмент.

Зібравши пазл із казкою, ви маєте обережно перевернути його, на другій стороні упізнати інструмент та зімітувати гру на ньому так, щоб команда-суперниця його впізнала. За це завдання команда може отримати максимум - три бандури: за оперативне зібрання пазлу, за вправне імітування гри на інструменті та за пізнання інструмента другої команди.

(Бандура, сопілка, бубон, цимбали, трембіта, скрипка);

М.К. Казки в житті дітей - є найпершими і надійними супутниками від народження і до дорослого віку. З ними пов’язані найяскравіші враження дитинства. Казки виховують, розвивають дітей, збагачують їх емоційний та життєвий досвід.

Музична казка - даруючи дітям радість і насолоду, посилює емоційний вплив на дітей, сприяє вираженню почуттів і емоцій через звуки. Завдяки музиці, казка стає зрозумілішою і цікавішою дітям.

Надзвичайно потужній розвивальний вплив мають музичні казки з використанням елементів методики Карла Орфа - процес озвучення казки за допомогою музичних та шумових інструментів.             

З досвіду можу сказати, що така діяльність завжди супроводжується позитивними емоціями у дітей, розвиває їх пам’ять, музичний слух, артистичні здібності. Тому у своїй роботі я намагаюся якнайчастіше використовувати її у процесі музичного і творчого розвитку дітей.

 

Озвучення української народної казки за системою Карла Орфа

 

 

Шостимй тур – «Наші обереги»

Загальні запитання (задають по черзі командам ).

 

  1. Назвіть державні символи (Герб, гімн, прапор);
  2. Які народні свята ви знаєте?
  3. Яка народна символіка вам відома? (Верба, калина, «Без верби і калини нема України».

 Рушник це оберіг добра, щастя, любові у родині. Він у радості й горі – невід’ємна частина нашого побуту.

      Вінок- це одвічний символ добра і надії, життя і долі, символ  молодості і кохання, дівоцтва.

 

Завдання для 1 команди :

-З яких квітів за нар. традицією дівчата плетуть вінок і скільки їх повинно бути, що символізують ?

 

                Ох віночок наш віночок

               В нього ти вплетеш, що хочеш

                 Ружі, маки і барвінок

                 І стебельця материнок

                 Пишні грона калинові

                 Стрічки різнокольорові.

 

Відповідь:

Віночок плели із 12 живих квітів, кожна з яких була і оберегом, і лікарем:

 

  1. Безсмертник - символ здоров'я,
  2. Деревій - нескореності,
  3. Барвінок - життя й безсмертя людської душі,
  4. Цвіт вишні та яблуні - символ материнської відданості,
  5. Калина - символ краси та дівочої вроди,
  6. Любисток і волошка - відданості та вірності,
  7. Ромашка - символ дівочої чистоти;
  8. Ружа, мальва та півонія - віри, надії та любові;
  9. Хміль (вусики) - символ гнучкості та розуму;
  10. Мак - символ печалі і смутку.

 

Завдання для 2  команди :

Якими є кольори стрічок вінка, і що вони означають?

Відповідь:

1:Коричнева стрічка – земля, наша мати.


2: Ці жовті стрічки – наше сонечко миле.
Воно дає світло, дарує тепло.
Без сонця життя б на землі не було.


3: Дві стрічки: зелена і темно-зелена
Це юність, краса. Це природи знамена.
Зелена трава і зелені листочки –


4:Дві стрічки: блакитна і синя, темніша
Це небо і води. Хай будуть чистіші.
Нам небо і води здоров’я дають.


5:Оранжева стрічка – м’яка паляниця.
Це й колос достиглого жита, пшениця.
 

6: А ця, фіолетова, те означає,
Що розум людський ще надій не втрачає
На те, що послухаєм розум і Бога,
На те, що щасливі ми будемо з того.


7: Малинова стрічка ( або малинова)
Про щедрість сказати своє хоче слово,
Про те, що не можна усе тільки брати,
Що треба навчитись і щедро давати.


8: Рожева ця стрічка.Багатство й достаток –

9: Якщо ви в вінок стрічки Білі вплели,
    Душа хай, як білі стрічки, буде чиста.

 

Ведуча. А тепер зробимо музичну паузу, час трішки відпочити і розім’ятися .  Адже рух – це здоров`я, а музика – позитивні емоції.

 

Руханка  «Ой у лузі червона калина…»

 

 

М.К. Проведемо невелике анкетування що стосується музичного виховання дошкільників у нашому ДНЗ.

А журі тим часом підсумує успіхи наших команд

 

Анкетування педагогів.

 

Ведуча. Надаємо слово нашому журі, щоб оголосити підсумок і результати  нашої гри.

Підсумок  турніру

 

М.К. Сьогодні ми поринули у чарівний світ української музики. Обидві команди змагалися на високоінтелектуальному рівні. Ви довели, що добре обізнані в українській культурі.

І на  завершення нашого спілкування, пропоную кожному дістати зі скриньки по одній записці, яка вам підкаже, що вас чекає найближчим часом.

Побажання

М.К. Дякуємо усім учасникам і журі за активну участь у турнірі! 

Бажаю і надалі кожному зберігати духовні і культурні надбання українського народу, і ці скарби нашої культури передавати, як цінний скарб, нашим діткам. Бажаю Україні і усьому українському народу перемоги, миру, добра, процвітання і щасливого життя під мирним небом в  нашій рідній Україні!

 

doc
Пов’язані теми
Дошкільна освіта, Сценарії
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
99
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку