На допомогу майстру виробничого навчання

Про матеріал
Комплексне методичне забезпечення (КМЗ) професійно-технічного навчального закладу – це розробка та створення оптимальної системи навчально-методичної документації й засобів навчання, необхідних для повного та якісного навчання з професій в межах програми та відведеного навчальним планом часу.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Укладач:  Безушко І.В.  -   методист ДПТНЗ «Рівненський центр ПТО              сервісу та дизайну»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

Комплексне методичне забезпечення  (КМЗ) професійно-технічного навчального закладу  – це розробка та створення оптимальної системи навчально-методичної документації й засобів навчання, необхідних для повного та якісного навчання з професій в межах програми та відведеного навчальним планом часу.

Комплексно-методичне забезпечення ПТНЗ ділиться на методичне забезпечення з кожної окремо взятої професії. 

Як правило, питаннями комплексно-методичного забезпечення займається сам навчальний заклад на місці, а саме: створює в навчальних кабінетах, майстернях і лабораторіях навчальні, методичні, наочні приладдя, технічні засоби навчання й дидактичні матеріали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    

 

Навчальна документація

майстра виробничого навчання:

 

Згідно «Положення про організацію навчально-виробничого процесу у ПТНЗ» (наказ № 419) основними навчально-методичними документами майстра виробничого навчання є:

       Робочий навчальний план з професії (погоджений із замовником);

 

       Робоча навчальна програма з професійно-практичної підготовки - це документ, що визначає зміст і обсяг професійних знань, умінь, навичок учнів  та способи і методи їх формування, розроблений майстром виробничого навчання ПТНЗ, погоджений відповідною методичною комісією.

       Майстер виробничого навчання має право на розроблення власної (авторської) робочої навчальної програми або її створення відповідно до типової з урахуванням варіативного компонента, що включає зміни в техніці та технологіях, притаманні відповідній галузі виробництва чи сфері послуг, пропозиції замовників кадрів.

       Головним критерієм якості робочої навчальної програми з професійно-практичної підготовки є створення передумов для досягнення запланованого результату в опануванні практичними уміннями та навичками.

        Регіональний компонент дозволяє вносити зміни відповідно до нововведень у техніці, технології та організації праці на регіональному рівні з урахуванням пропозицій замовників кадрів. Всі зміни, що вносяться, повинні бути розглянуті на засіданнях відповідних методичних комісій і занесені до протоколу.

        Робоча навчальна програма з професійно-практичної підготовки включає пояснювальну записку, тематичний план та зміст програми.

 

       Журнал виробничого навчання є основним документом фінансової звітності, який передбачає: записи про дату і зміст проведення занять (робіт), час затрачений на кожну тему (роботу), поточну, проміжну і підсумкову успішність учнів, відсутність учнів на заняттях.

 

  Перелік навчально-виробничих робіт з професії визначає завдання, які   виконують учні з метою оволодіння професійними знаннями, уміннями та навиками, що передбачені навчальною програмою професійно-практичної підготовки. 

       Перелік навчально-виробничих робіт з професії складається на семестр, курс підготовки майстром виробничого навчання та погоджується зі старшим майстром,  розглядається і схвалюється на засіданні методичної комісії та затверджується заступником директора з навчально-виробничої роботи ПТНЗ.

      До переліку поряд з навчально-виробничими включаються навчально-тренувальні роботи для вправ та відробки навичок учнів у виконанні окремих трудових прийомів та виробничих операцій. Для всіх навчально-виробничих робіт, що внесені в перелік, повинна бути розроблена технологічна і технічна документація, креслення, технічні вимоги згідно з чинними нормативними документами, інструкційні та технологічні картки.

       Під час проведення виробничого навчання безпосередньо на виробництві чи у сфері послуг у переліку навчально-виробничих робіт зазначається загальна характеристика робочих місць або найменування робіт, які учні, слухачі повинні виконувати з кожної теми чи розділу робочої навчальної програми практичної підготовки.  

       План уроку виробничого навчання є обов’язковим особистим робочим документом майстра в/н і складається ним за довільною формою відповідно до робочої навчальної програми з професійно-практичної підготовки з дотриманням педагогічних та методичних вимог на кожний день занять з виробничого навчання в майстернях ПТНЗ або на виробництві.

Під час виробничої практики учнів майстер в/н розробляє план роботи на кожний день.

 У дні, коли у закріпленій навчальній групі не проводиться професійно- практична підготовка, майстри в/н працюють за індивідуальними планами роботи, які погоджуються із старшим майстром.

ПОГОДЖУЮ:

Ст.майстер _________

____________

Індивідуальний план

 роботи майстра виробничого навчання

№з/п

Перелік заходів

Години праці

Місце проведення

Відмітка про виконання

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер в/н_________

Також в папках з вищевказаною документацією у кожного майстра повинні  бути:

-  освітньо-кваліфікаційні характеристики випускника згідно кваліфікацій;

- критерії оцінювання навчальних досягнень з професійно-практичної підготовки;

-  робоча програма виробничої практики (погоджена із замовником);

 Програма розробляється безпосередньо в навчальному закладі майстром виробничого навчання під керівництвом старшого майстра з врахуванням сучасних технологій, новітніх устаткувань та матеріалів, умов виробництва, розглядається та схвалюється методичною комісією, погоджується підприємством–замовником кадрів, затверджується керівником навчального закладу.

 - перелік кваліфікаційних пробних робіт має  визначатися майстром  виробничого  навчання під керівництвом  старшого майстра,  погоджуватися з  керівниками відповідних підрозділів підприємств, розглядатись  методичними комісіями та затверджуватись заступником директора з навчально-виробничої роботи ПТНЗ. В деяких  стандартах  дається  перелік пробних  кваліфікаційних робіт. Проте  його необхідно  доопрацювати в ПТНЗ, внести в нього  зміни з  врахуванням  регіонального  компонента.

-       комплексні кваліфікаційні завдання;

-       паспорт комплексно-методичного забезпечення майстерні та тематичні папки до нього.

-       журнал реєстрації інструктажів з охорони праці на робочому місці.

 

Паспорт комплексно-методичного забезпечення майстерні  – це документ, в якому зафіксована навчально-методична документація, навчальна та методична література, а також оптимальний набір засобів навчання, необхідних для повного та якісного вивчення всіх вузлових питань щодо теми програм теоретичного чи виробничого навчання.  (див.додаток)

        

Перелік документів, необхідних  майстру в/н

при створенні  паспорту майстерні

  1. План-схема  майстерні.
  2. Загальні відомості про навчальне приміщення (площа, кількість робочих місць тощо).
  3. Правила охорони праці при роботі в майстерні.
  4. Схема евакуації.
  5. План роботи майстерні на навчальний рік (див. додаток).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто на засіданні

методичної комісії

Протокол  №_____

«___» ______________

Голова ________________    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

                 Заст. директора з НВР

                 _______________________

                «____» _____________ 200_ р.

 

 

ПЛАН

роботи майстерні (лабораторії) _______________

_________________________________________

(назва навчального закладу)

на 20__ - 20__навчальний рік

№ з/с

Зміст роботи

Термін виконання

Відповідальний

Відмітка про виконання

І. Зміцнення і удосконалення навчально-матеріальної бази майстерні

 

 

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3…

 

 

 

 

ІІ. Методична робота

 

 

 

1.

 

 

 

 

2…

 

 

 

 

ІІІ. Організація позаурочної роботи

 

 

 

1.

 

 

 

 

2…

 

 

 

 

IV. Охорона праці

 

 

 

1.

 

 

 

 

2…

 

 

 

 

V. Господарча робота

 

 

 

1.

 

 

 

 

2…

 

 

 

 

 

 

Завідуючий  майстернею:                   ­­­­­­­­­­­­­­­­­                  _____________

Старший майстер:                                                 _____________

 

                         

 

Паспорт комплексного методичного забезпечення професії

містить наступні основні розділи:

Розділ 1 - навчально-методична документація (див. форма 1). Особливої уваги потребує забезпечення навчальної програми інженерно-технічною документацією. Технічна документація має відображати виробничі процеси навчання учнів.

Форма 1

Розділ 1. Навчально-методична документація

Назва документа

Затверджено

коли і ким

Дата

надходження

Примітка

1. Навчальний план

 

 

 

2. Навчальна програма

 

 

 

3. Комплект перспективно-тематичних планів

 

 

 

4. Перелік навчально-виробничих робіт з професій

 

 

 

5. Перелік оснащення лабораторії, майстерні

 

 

 

6. Нормативи оснащення навчальної  майстерні

 

 

 

7.Перелік кваліфікаційних пробних робіт

 

 

 

8. Комплект завдань для ККЗ

 

 

 

9…

 

 

 

 

Розділ 2 - навчальна література з професії  (див. форма 2). Систематизацію  навчальної літератури доцільно проводити спільно з бібліотечними працівниками

Форма 2

 Розділ 2. Навчальна література з професії

Вид навчальної

літератури

 

Найменування, автор, ким видано, рік видання, гриф

Відмітка про наявність, кількість

Планування строку придбання,

 розробки, виготовлення

Відпові-дальний

Відмітка про придбання, розробку, виготовлення

1. Підручник

 

 

 

 

 

2. Навчальний посібник

 

 

 

 

 

3.Конспекти лекцій

 

 

 

 

 

4. Довідник

 

 

 

 

 

7. Збірник інструктивних карт

 

 

 

 

 

8. Альбом робочих креслень

 

 

 

 

 

9. Альбом карт технологічного процесу

 

 

 

 

 

 

Розділ 3 - методичні посібники для  майстра виробничого навчання (див. форма 3). Тут фіксуються тільки ті методичні рекомендації та інформаційні матеріали з передового педагогічного досвіду, які відображають методику навчання з даної професії. Розробка даного розділу паспорта потребує від майстра виробничого навчання дидактичного аналізу змісту навчального матеріалу  з кожної теми.

Форма 3

Розділ 3. Методичні посібники для  майстра виробничого навчання

Вид навчальної

літератури

 

Найменування, автор, ким видано, рік видання, гриф

 

Відмітка про наявність, кількість

Планування строку прид-бання, розробки, виготовлення

Відпові-дальний

Відмітка про придбання, розробку, виготовлення

1. Окрема методика

 

 

 

 

 

2. Збірник дидактичних матеріалів

 

 

 

 

 

3. Методичні розробки

 

 

 

 

 

4. Методичні матеріали

 

 

 

 

 

5. Інформаційні матеріали

 

 

 

 

 

 

Розділ 4 - дидактичні засоби навчання для вивчення тем і розділів програми виробничого навчання (див. форма 4).

Форма 4

Розділ 4. Засоби навчання для вивчення тем і розділів програми виробничого навчання

Теми (підтеми) навчальної програми. Кількість годин

 

Вид і найменування основних засобів навчання

 

Відмітка про наявність (кількість)

 

Запланований термін розробки, виготовлення, придбання

 

Відпові-

дальний

 

Відмітка

про розробку, виготовлення, придбання

1.

 

 

 

 

 

 

У процесі вибору засобів навчання треба враховувати, що постійне застосування на уроці одного й того самого засобу втомлює учнів, знижує їхню зацікавленість. Тому варто їх міняти, наприклад: спочатку показати робоче креслення, потім графічно виконати його на дошці, а учні повторюють це в робочих зошитах чи конспектах; через деякий час продемонструвати динамічний плакат або відповідний макет, а на завершення – телепоказ фрагментів різних робочих креслень з контрольним опитуванням учнів. 

Розділ 4  паспорта комплексного методичного забезпечення професій є основою поточного планування, його здійснення. У ньому фіксується оптимальна кількість засобів навчання, необхідних для якісного засвоєння навчального матеріалу.

 

Додаток А

Засоби навчання, їхні дидактичні функції

та навчальні ситуації застосування

п.п

Засоби навчання

Основні дидактичні функції (можливості)

1.

Натуральні наочні посібники

1) дозволяють отримати точну уяву про зовнішній вигляд, будову, взаємодію частин, властивості, вимоги до якості;

2)дозволяють вивчити способи застосування, регулювання, налагодження об’єктів, що вивчаються

2.

Зображувальні наочні посібники:

-       плакати;

-       таблиці;

-       схеми;

-       фотографії;

-       тощо

1) передають інформацію про процеси та об’єкти в різних формах:

- образній;

- графічній;

- схематичній;

- цифровій;

2) дозволяють показати:

-  зовнішній вигляд;

- внутрішню будову;

- принцип роботи;

- якісні та кількісні показники об’єктів,    процесів, явищ

3.

Об’ємні засоби навчання:

-       моделі;

-       макети;

-       муляжі

1)дозволяють вивчати принципи дії, взаємодії частин, кінематику механізмів у дії;

2) дозволяють отримати чітку уяву про зовнішній вигляд, будову, форму, розміри,

4.

Електронні засоби навчання:

  1.      екранне кіно;
  2.      звукозапис;
  3.      презентації та ін..

Засоби наочності, які виступають у ролі самостійного джерела інформації:

  1.                розкривають процеси та явища в динаміці їхнього розвитку;
  2.                дозволяють вивчати нові види техніки та технології, передові методи праці

5.

Транспаранти

Дозволяють за допомогою кодоскопу передавати візуальну інформацію у вигляді малюнка, креслення, схеми, графіка чи тексту, а також демонструвати плоскі прозорі моделі механізмів

6.

Фазограми (накладання транспарантів)

Дозволяють відтворювати за допомогою кодоскопу складні зображення „по фазах” шляхом накладання транспарантів

7.

Дидактичні матеріали для роботи учнів:

-картки-завдання;

-узагальнюючі таблиці та інші матеріали на друкованій основі

1) дозволяють швидко запропонувати учням різноманітні навчальні завдання, форми для заповнення при самостійному вивченні, закріпленні та використанні навчального матеріалу;

2) дозволяють індивідуалізувати навчальний процес

9.

Тренажери

1)моделюють будову та функції технічних об’єктів;

2) сприяють орієнтуванню учнів при переході від вивчення теорії до практики;

3) створюють можливість наблизити учнів до реальної виробничої обстановки;

4) дозволяють учням відпрацювати необхідні режими роботи, імітувати складні умови праці та аварійні ситуації;

5) допомагають формувати прийоми самоконтролю

10.

Тестувальні пристрої

1) використовують для полегшення формування одного з рухових навиків з використання нескладних приладів і пристосувань на початкових етапах вправ;

2) ефективним засобом розвитку самоконтролю

11.

Інструкційні карти

Включають інструктивні вказівки та пояснення з правил, послідовності та технічних вимог щодо виконання трудових прийомів та видів робіт з професій

12,

Технологічні (інструкційно-технологічні) карти

1) розкривають технологічну послідовність виконання, зміст інструктивних вказівок і технічних вимог до технологічних переходів;

2) відображають технічні засоби та режими виконання робіт комплексного характеру 

13..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва закладу

 

 

 

 

   

комплексно-методичного забезпечення

навчальної майстерні _________________________

 

 

 

 

          __________________________________

 

 

Рівне -2016

 

 

ЗАГАЛЬНА НАУКОВО – МЕТОДИЧНА ПРОБЛЕМА

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Індивідуальна методична тема, над якою працює майстер:

________________________________________________________

_____________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-схема майстерні

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Посад

Прізвище

Підпис

Дата

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

майстерня

Матеріал

Лист

Листів

 

 

 

 

 

 

 

      

  Характеристика приміщення

 

№ з/п

Показники

Одиниці виміру

Показники

Примітка

1.

Препараторська:

 

 

 

 

 

- довжина приміщення

м

 

 

 

- ширина приміщення

м

 

 

 

- висота приміщення

м

 

 

 

- площа

м2

 

 

 

- об’єм

м3

 

 

 

- освітленість

люкс

 

 

2.

Майстерня  ручної обробки деревини:

 

 

 

 

 

- довжина приміщення

м

 

 

 

- ширина приміщення

м

 

 

 

- висота приміщення

м

 

 

 

- площа

м2

 

 

 

- об’єм

м3

 

 

 

- освітленість

люкс

 

 

3.

Майстерня механічної обробки деревини:

 

 

 

 

 

- довжина приміщення

м

 

 

 

- ширина приміщення

м

 

 

 

- висота приміщення

м

 

 

 

- площа

м2

 

 

 

- об’єм

м3

 

 

 

- освітленість

люкс

 

 

 

Опис майна майстерні:

№ з/п

Найменування майна

Необхідно

(кількість)

Є в

 наявності

Потрібно придбати

Термін придбання

2015

2016

2017

2018

2019

1

Стіл майстра

1

1

-

 

 

 

 

 

2

Стілець майстра

1

1

-

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інвентарна книга

№ з/п

Назва предмета

(марка)

Інвентарний № ______

Кількість і вартість

Час і причина списання

1

Кінопроектор

0136638

1

 

2

Шафа книжна

0146394

2

 

3

Вішалка

0134395

1

 

4

Дзеркало

0136496

1

 

5

Карниз

0136398

4

 

6

Піддзеркальна полиця

0198765

1

 

7

Стілець м’який

0136399

1

 

8

Стіл двотумбовий

0192345

2

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

11

 

 

 

 

12

 

 

 

 

13

 

 

 

 

14

 

 

 

 

15

 

 

 

 

16

 

 

 

 

17

 

 

 

 

18

 

 

 

 

19

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

 

Паспорт комплексного методичного забезпечення професії

 

Розділ 1. Навчально-методична документація

Назва документа

Затверджено

коли і ким

Дата

надходження

Примітка

1. Навчальний план

 

 

 

2. Навчальна програма

 

 

 

3. Комплект перспективно-тематичних планів

 

 

 

4. Перелік навчально-виробничих робіт з професій

 

 

 

5. Перелік оснащення лабораторії, майстерні

 

 

 

6. Нормативи оснащення навчальної  майстерні

 

 

 

7.Перелік кваліфікаційних пробних робіт

 

 

 

8. Комплект завдань для ККЗ

 

 

 

9…

 

 

 

 

Розділ 2. Навчальна література з професії

Вид навчальної

літератури

 

Найменування, автор, ким видано, рік видання, гриф

Відмітка про наявність, кількість

Планування строку придбання,

 розробки, виготовлення

Відпові-дальний

Відмітка про придбання, розробку, виготовлення

1. Підручник

 

 

 

 

 

2. Навчальний посібник

 

 

 

 

 

3.Конспекти лекцій

 

 

 

 

 

4. Довідник

 

 

 

 

 

7. Збірник інструктивних карт

 

 

 

 

 

8. Альбом робочих креслень

 

 

 

 

 

9. Альбом карт технологічного процесу

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

 
Розділ 3. Методичні посібники для  майстра виробничого навчання

Вид навчальної

літератури

 

Найменування, автор, ким видано, рік видання, гриф

 

Відмітка про наявність, кількість

Планування строку прид-бання, розробки, виготовлення

Відпові-дальний

Відмітка про придбання, розробку, виготовлення

1. Окрема методика

 

 

 

 

 

2. Збірник дидактичних матеріалів

 

 

 

 

 

3. Методичні розробки

 

 

 

 

 

4. Методичні матеріали

 

 

 

 

 

5. Інформаційні матеріали

 

 

 

 

 

 

Розділ 4. Засоби навчання для вивчення тем і розділів програми виробничого навчання

Теми (підтеми) навчальної програми. Кількість годин

 

Вид і найменування основних засобів навчання

 

Відмітка про наявність (кількість)

 

Запланований термін розробки, виготовлення, придбання

 

Відпові-

дальний

 

Відмітка

про розробку, виготовлення, придбання

1.

 

 

 

 

 

 

Обладнання та інструменти

Назва

 

Необхідна

 кількість

Є в наявності

Необхідно придбати

Придбання по рокам

2016

2017

2018

2019

2012

 

Обладнання

1.

Верстат фугувальний СФ 4-1

1

1

 

 

 

 

 

 

2.

Верстат універсальний

1

-

1

 

 

 

1

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

1. Комплексне методичне забезпечення ПТНЗ. Методичні рекомендації / Укладач В.В.Паржницький.-К.: НМЦ ПТО МОН України, 2005.-16 с.

2. Головінов В.П., Сазонов О.А., Щербаков В.В. Методика підготовки кваліфікованих робітників складних професій з використанням комп’ютерних тренажерів-імітаторів верстатів з ЧПУ (на прикладі підготовки налагоджувальників та операторів верстатів з ЧПУ. Науково-методичне забезпечення діяльності сучасної професійної школи. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Львів, 11-14 травня 1994 р.- Ч.2.-К., 1994.-С.106-107.

3. Гуржій А.М., Коцур В.П., Волинський В.П., Самсонов В.В. Візуальний та аудіовізуальні засоби навчання. Навчальний посібник.-К., 2003.-173 с.

4. Гуржій А.М., Коцур В.П., Волинський В.П., Самсонов В.В. Навчальне обладнання предметних кабінетів середньої загальноосвітньої школи. Навчальний посібник.-К., 2003.-267 с.

5. Гуржій А.М., Орлова І.В., Шут М.І., Самсонов В.В. Засоби навчання загально-освітніх навчальних закладів (теоретично-методологічні основи).

6. Коваленко В. Науково-методичне забезпечення професійної підготовки фахівців з будівельної механізації.//Професійно-технічна освіта. №3, 199.-С.31-34.

7. Ничкало Н.Г. Науково-методичне забезпечення діяльності закладів професійної освіти в нових соціально-економічних умовах. Удосконалення навчально-виховного процесу в професійних закладах сільськогосподарського профілю. Науково-методичний збірник. Відпов. Ред. Ничкало Н.Г.-К.: Інститут системних досліджень освіти. Інститут педагогіки АПН України.-1993.-С.19-28.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
20 листопада 2023
Переглядів
512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку