Укладач: Безушко І.В. - методист ДПТНЗ «Рівненський центр ПТО сервісу та дизайну»
Комплексне методичне забезпечення (КМЗ) професійно-технічного навчального закладу – це розробка та створення оптимальної системи навчально-методичної документації й засобів навчання, необхідних для повного та якісного навчання з професій в межах програми та відведеного навчальним планом часу.
Комплексно-методичне забезпечення ПТНЗ ділиться на методичне забезпечення з кожної окремо взятої професії.
Як правило, питаннями комплексно-методичного забезпечення займається сам навчальний заклад на місці, а саме: створює в навчальних кабінетах, майстернях і лабораторіях навчальні, методичні, наочні приладдя, технічні засоби навчання й дидактичні матеріали.
Навчальна документація
майстра виробничого навчання:
Згідно «Положення про організацію навчально-виробничого процесу у ПТНЗ» (наказ № 419) основними навчально-методичними документами майстра виробничого навчання є:
Робочий навчальний план з професії (погоджений із замовником);
Робоча навчальна програма з професійно-практичної підготовки - це документ, що визначає зміст і обсяг професійних знань, умінь, навичок учнів та способи і методи їх формування, розроблений майстром виробничого навчання ПТНЗ, погоджений відповідною методичною комісією.
Майстер виробничого навчання має право на розроблення власної (авторської) робочої навчальної програми або її створення відповідно до типової з урахуванням варіативного компонента, що включає зміни в техніці та технологіях, притаманні відповідній галузі виробництва чи сфері послуг, пропозиції замовників кадрів.
Головним критерієм якості робочої навчальної програми з професійно-практичної підготовки є створення передумов для досягнення запланованого результату в опануванні практичними уміннями та навичками.
Регіональний компонент дозволяє вносити зміни відповідно до нововведень у техніці, технології та організації праці на регіональному рівні з урахуванням пропозицій замовників кадрів. Всі зміни, що вносяться, повинні бути розглянуті на засіданнях відповідних методичних комісій і занесені до протоколу.
Робоча навчальна програма з професійно-практичної підготовки включає пояснювальну записку, тематичний план та зміст програми.
Журнал виробничого навчання є основним документом фінансової звітності, який передбачає: записи про дату і зміст проведення занять (робіт), час затрачений на кожну тему (роботу), поточну, проміжну і підсумкову успішність учнів, відсутність учнів на заняттях.
Перелік навчально-виробничих робіт з професії визначає завдання, які виконують учні з метою оволодіння професійними знаннями, уміннями та навиками, що передбачені навчальною програмою професійно-практичної підготовки.
Перелік навчально-виробничих робіт з професії складається на семестр, курс підготовки майстром виробничого навчання та погоджується зі старшим майстром, розглядається і схвалюється на засіданні методичної комісії та затверджується заступником директора з навчально-виробничої роботи ПТНЗ.
До переліку поряд з навчально-виробничими включаються навчально-тренувальні роботи для вправ та відробки навичок учнів у виконанні окремих трудових прийомів та виробничих операцій. Для всіх навчально-виробничих робіт, що внесені в перелік, повинна бути розроблена технологічна і технічна документація, креслення, технічні вимоги згідно з чинними нормативними документами, інструкційні та технологічні картки.
Під час проведення виробничого навчання безпосередньо на виробництві чи у сфері послуг у переліку навчально-виробничих робіт зазначається загальна характеристика робочих місць або найменування робіт, які учні, слухачі повинні виконувати з кожної теми чи розділу робочої навчальної програми практичної підготовки.
План уроку виробничого навчання є обов’язковим особистим робочим документом майстра в/н і складається ним за довільною формою відповідно до робочої навчальної програми з професійно-практичної підготовки з дотриманням педагогічних та методичних вимог на кожний день занять з виробничого навчання в майстернях ПТНЗ або на виробництві.
Під час виробничої практики учнів майстер в/н розробляє план роботи на кожний день.
У дні, коли у закріпленій навчальній групі не проводиться професійно- практична підготовка, майстри в/н працюють за індивідуальними планами роботи, які погоджуються із старшим майстром.
ПОГОДЖУЮ:
Ст.майстер _________
____________
Індивідуальний план
роботи майстра виробничого навчання
№з/п |
Перелік заходів |
Години праці |
Місце проведення |
Відмітка про виконання |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Майстер в/н_________
Також в папках з вищевказаною документацією у кожного майстра повинні бути:
- освітньо-кваліфікаційні характеристики випускника згідно кваліфікацій;
- критерії оцінювання навчальних досягнень з професійно-практичної підготовки;
- робоча програма виробничої практики (погоджена із замовником);
Програма розробляється безпосередньо в навчальному закладі майстром виробничого навчання під керівництвом старшого майстра з врахуванням сучасних технологій, новітніх устаткувань та матеріалів, умов виробництва, розглядається та схвалюється методичною комісією, погоджується підприємством–замовником кадрів, затверджується керівником навчального закладу.
- перелік кваліфікаційних пробних робіт має визначатися майстром виробничого навчання під керівництвом старшого майстра, погоджуватися з керівниками відповідних підрозділів підприємств, розглядатись методичними комісіями та затверджуватись заступником директора з навчально-виробничої роботи ПТНЗ. В деяких стандартах дається перелік пробних кваліфікаційних робіт. Проте його необхідно доопрацювати в ПТНЗ, внести в нього зміни з врахуванням регіонального компонента.
- комплексні кваліфікаційні завдання;
- паспорт комплексно-методичного забезпечення майстерні та тематичні папки до нього.
- журнал реєстрації інструктажів з охорони праці на робочому місці.
Паспорт комплексно-методичного забезпечення майстерні – це документ, в якому зафіксована навчально-методична документація, навчальна та методична література, а також оптимальний набір засобів навчання, необхідних для повного та якісного вивчення всіх вузлових питань щодо теми програм теоретичного чи виробничого навчання. (див.додаток)
Перелік документів, необхідних майстру в/н
при створенні паспорту майстерні
Розглянуто на засіданні методичної комісії Протокол №_____ «___» ______________ Голова ________________ |
«ЗАТВЕРДЖУЮ» Заст. директора з НВР _______________________ «____» _____________ 200_ р.
|
ПЛАН
роботи майстерні (лабораторії) _______________
_________________________________________
(назва навчального закладу)
на 20__ - 20__навчальний рік
№ з/с |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальний |
Відмітка про виконання |
|
І. Зміцнення і удосконалення навчально-матеріальної бази майстерні |
|
|
|
||
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3… |
|
|
|
|
|
ІІ. Методична робота |
|
|
|
||
1. |
|
|
|
|
|
2… |
|
|
|
|
|
ІІІ. Організація позаурочної роботи |
|
|
|
||
1. |
|
|
|
|
|
2… |
|
|
|
|
|
IV. Охорона праці |
|
|
|
||
1. |
|
|
|
|
|
2… |
|
|
|
|
|
V. Господарча робота |
|
|
|
||
1. |
|
|
|
|
|
2… |
|
|
|
|
|
Завідуючий майстернею: _____________
Старший майстер: _____________
Паспорт комплексного методичного забезпечення професії
містить наступні основні розділи:
Розділ 1 - навчально-методична документація (див. форма 1). Особливої уваги потребує забезпечення навчальної програми інженерно-технічною документацією. Технічна документація має відображати виробничі процеси навчання учнів.
Форма 1
Розділ 1. Навчально-методична документація
Назва документа |
Затверджено коли і ким |
Дата надходження |
Примітка |
1. Навчальний план |
|
|
|
2. Навчальна програма |
|
|
|
3. Комплект перспективно-тематичних планів |
|
|
|
4. Перелік навчально-виробничих робіт з професій |
|
|
|
5. Перелік оснащення лабораторії, майстерні |
|
|
|
6. Нормативи оснащення навчальної майстерні |
|
|
|
7.Перелік кваліфікаційних пробних робіт |
|
|
|
8. Комплект завдань для ККЗ |
|
|
|
9… |
|
|
|
Розділ 2 - навчальна література з професії (див. форма 2). Систематизацію навчальної літератури доцільно проводити спільно з бібліотечними працівниками
Форма 2
Розділ 2. Навчальна література з професії
Вид навчальної літератури
|
Найменування, автор, ким видано, рік видання, гриф |
Відмітка про наявність, кількість |
Планування строку придбання, розробки, виготовлення |
Відпові-дальний |
Відмітка про придбання, розробку, виготовлення |
1. Підручник |
|
|
|
|
|
2. Навчальний посібник |
|
|
|
|
|
3.Конспекти лекцій |
|
|
|
|
|
4. Довідник |
|
|
|
|
|
7. Збірник інструктивних карт |
|
|
|
|
|
8. Альбом робочих креслень |
|
|
|
|
|
9. Альбом карт технологічного процесу |
|
|
|
|
|
Розділ 3 - методичні посібники для майстра виробничого навчання (див. форма 3). Тут фіксуються тільки ті методичні рекомендації та інформаційні матеріали з передового педагогічного досвіду, які відображають методику навчання з даної професії. Розробка даного розділу паспорта потребує від майстра виробничого навчання дидактичного аналізу змісту навчального матеріалу з кожної теми.
Форма 3
Вид навчальної літератури
|
Найменування, автор, ким видано, рік видання, гриф
|
Відмітка про наявність, кількість |
Планування строку прид-бання, розробки, виготовлення |
Відпові-дальний |
Відмітка про придбання, розробку, виготовлення |
1. Окрема методика |
|
|
|
|
|
2. Збірник дидактичних матеріалів |
|
|
|
|
|
3. Методичні розробки |
|
|
|
|
|
4. Методичні матеріали |
|
|
|
|
|
5. Інформаційні матеріали |
|
|
|
|
|
Розділ 4 - дидактичні засоби навчання для вивчення тем і розділів програми виробничого навчання (див. форма 4).
Форма 4
Розділ 4. Засоби навчання для вивчення тем і розділів програми виробничого навчання
Теми (підтеми) навчальної програми. Кількість годин
|
Вид і найменування основних засобів навчання
|
Відмітка про наявність (кількість)
|
Запланований термін розробки, виготовлення, придбання
|
Відпові- дальний
|
Відмітка про розробку, виготовлення, придбання |
1. |
|
|
|
|
|
У процесі вибору засобів навчання треба враховувати, що постійне застосування на уроці одного й того самого засобу втомлює учнів, знижує їхню зацікавленість. Тому варто їх міняти, наприклад: спочатку показати робоче креслення, потім графічно виконати його на дошці, а учні повторюють це в робочих зошитах чи конспектах; через деякий час продемонструвати динамічний плакат або відповідний макет, а на завершення – телепоказ фрагментів різних робочих креслень з контрольним опитуванням учнів.
Розділ 4 паспорта комплексного методичного забезпечення професій є основою поточного планування, його здійснення. У ньому фіксується оптимальна кількість засобів навчання, необхідних для якісного засвоєння навчального матеріалу.
Додаток А
Засоби навчання, їхні дидактичні функції
та навчальні ситуації застосування
№ п.п |
Засоби навчання |
Основні дидактичні функції (можливості) |
1. |
Натуральні наочні посібники |
1) дозволяють отримати точну уяву про зовнішній вигляд, будову, взаємодію частин, властивості, вимоги до якості; 2)дозволяють вивчити способи застосування, регулювання, налагодження об’єктів, що вивчаються |
2. |
Зображувальні наочні посібники: - плакати; - таблиці; - схеми; - фотографії; - тощо |
1) передають інформацію про процеси та об’єкти в різних формах: - образній; - графічній; - схематичній; - цифровій; 2) дозволяють показати: - зовнішній вигляд; - внутрішню будову; - принцип роботи; - якісні та кількісні показники об’єктів, процесів, явищ |
3. |
Об’ємні засоби навчання: - моделі; - макети; - муляжі |
1)дозволяють вивчати принципи дії, взаємодії частин, кінематику механізмів у дії; 2) дозволяють отримати чітку уяву про зовнішній вигляд, будову, форму, розміри, |
4. |
Електронні засоби навчання:
|
Засоби наочності, які виступають у ролі самостійного джерела інформації:
|
5. |
Транспаранти |
Дозволяють за допомогою кодоскопу передавати візуальну інформацію у вигляді малюнка, креслення, схеми, графіка чи тексту, а також демонструвати плоскі прозорі моделі механізмів |
6. |
Фазограми (накладання транспарантів) |
Дозволяють відтворювати за допомогою кодоскопу складні зображення „по фазах” шляхом накладання транспарантів |
7. |
Дидактичні матеріали для роботи учнів: -картки-завдання; -узагальнюючі таблиці та інші матеріали на друкованій основі |
1) дозволяють швидко запропонувати учням різноманітні навчальні завдання, форми для заповнення при самостійному вивченні, закріпленні та використанні навчального матеріалу; 2) дозволяють індивідуалізувати навчальний процес |
9. |
Тренажери |
1)моделюють будову та функції технічних об’єктів; 2) сприяють орієнтуванню учнів при переході від вивчення теорії до практики; 3) створюють можливість наблизити учнів до реальної виробничої обстановки; 4) дозволяють учням відпрацювати необхідні режими роботи, імітувати складні умови праці та аварійні ситуації; 5) допомагають формувати прийоми самоконтролю |
10. |
Тестувальні пристрої |
1) використовують для полегшення формування одного з рухових навиків з використання нескладних приладів і пристосувань на початкових етапах вправ; 2) ефективним засобом розвитку самоконтролю |
11. |
Інструкційні карти |
Включають інструктивні вказівки та пояснення з правил, послідовності та технічних вимог щодо виконання трудових прийомів та видів робіт з професій |
12, |
Технологічні (інструкційно-технологічні) карти |
1) розкривають технологічну послідовність виконання, зміст інструктивних вказівок і технічних вимог до технологічних переходів; 2) відображають технічні засоби та режими виконання робіт комплексного характеру |
13.. |
|
|
Назва закладу
__________________________________
Рівне -2016
ЗАГАЛЬНА НАУКОВО – МЕТОДИЧНА ПРОБЛЕМА
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Індивідуальна методична тема, над якою працює майстер:
________________________________________________________
_____________________________________________
План-схема майстерні
1
Посад |
Прізвище |
Підпис |
Дата |
|
|||
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
майстерня |
Матеріал |
Лист |
Листів |
|
|
|
|
|
|
|
Характеристика приміщення
№ з/п |
Показники |
Одиниці виміру |
Показники |
Примітка |
1. |
Препараторська:
|
|
|
|
|
- довжина приміщення |
м |
|
|
|
- ширина приміщення |
м |
|
|
|
- висота приміщення |
м |
|
|
|
- площа |
м2 |
|
|
|
- об’єм |
м3 |
|
|
|
- освітленість |
люкс |
|
|
2. |
Майстерня ручної обробки деревини:
|
|
|
|
|
- довжина приміщення |
м |
|
|
|
- ширина приміщення |
м |
|
|
|
- висота приміщення |
м |
|
|
|
- площа |
м2 |
|
|
|
- об’єм |
м3 |
|
|
|
- освітленість |
люкс |
|
|
3. |
Майстерня механічної обробки деревини:
|
|
|
|
|
- довжина приміщення |
м |
|
|
|
- ширина приміщення |
м |
|
|
|
- висота приміщення |
м |
|
|
|
- площа |
м2 |
|
|
|
- об’єм |
м3 |
|
|
|
- освітленість |
люкс |
|
|
№ з/п |
Найменування майна |
Необхідно (кількість) |
Є в наявності |
Потрібно придбати |
Термін придбання |
||||
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|||||
1 |
Стіл майстра |
1 |
1 |
- |
|
|
|
|
|
2 |
Стілець майстра |
1 |
1 |
- |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
№ з/п |
Назва предмета (марка) |
Інвентарний № ______ |
Кількість і вартість |
Час і причина списання |
1 |
Кінопроектор |
0136638 |
1 |
|
2 |
Шафа книжна |
0146394 |
2 |
|
3 |
Вішалка |
0134395 |
1 |
|
4 |
Дзеркало |
0136496 |
1 |
|
5 |
Карниз |
0136398 |
4 |
|
6 |
Піддзеркальна полиця |
0198765 |
1 |
|
7 |
Стілець м’який |
0136399 |
1 |
|
8 |
Стіл двотумбовий |
0192345 |
2 |
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
Паспорт комплексного методичного забезпечення професії
Розділ 1. Навчально-методична документація
Назва документа |
Затверджено коли і ким |
Дата надходження |
Примітка |
1. Навчальний план |
|
|
|
2. Навчальна програма |
|
|
|
3. Комплект перспективно-тематичних планів |
|
|
|
4. Перелік навчально-виробничих робіт з професій |
|
|
|
5. Перелік оснащення лабораторії, майстерні |
|
|
|
6. Нормативи оснащення навчальної майстерні |
|
|
|
7.Перелік кваліфікаційних пробних робіт |
|
|
|
8. Комплект завдань для ККЗ |
|
|
|
9… |
|
|
|
Розділ 2. Навчальна література з професії
Вид навчальної літератури
|
Найменування, автор, ким видано, рік видання, гриф |
Відмітка про наявність, кількість |
Планування строку придбання, розробки, виготовлення |
Відпові-дальний |
Відмітка про придбання, розробку, виготовлення |
1. Підручник |
|
|
|
|
|
2. Навчальний посібник |
|
|
|
|
|
3.Конспекти лекцій |
|
|
|
|
|
4. Довідник |
|
|
|
|
|
7. Збірник інструктивних карт |
|
|
|
|
|
8. Альбом робочих креслень |
|
|
|
|
|
9. Альбом карт технологічного процесу |
|
|
|
|
|
Вид навчальної літератури
|
Найменування, автор, ким видано, рік видання, гриф
|
Відмітка про наявність, кількість |
Планування строку прид-бання, розробки, виготовлення |
Відпові-дальний |
Відмітка про придбання, розробку, виготовлення |
1. Окрема методика |
|
|
|
|
|
2. Збірник дидактичних матеріалів |
|
|
|
|
|
3. Методичні розробки |
|
|
|
|
|
4. Методичні матеріали |
|
|
|
|
|
5. Інформаційні матеріали |
|
|
|
|
|
Розділ 4. Засоби навчання для вивчення тем і розділів програми виробничого навчання
Теми (підтеми) навчальної програми. Кількість годин
|
Вид і найменування основних засобів навчання
|
Відмітка про наявність (кількість)
|
Запланований термін розробки, виготовлення, придбання
|
Відпові- дальний
|
Відмітка про розробку, виготовлення, придбання |
1. |
|
|
|
|
|
Обладнання та інструменти
№ |
Назва
|
Придбання по рокам |
|||||||
|
Обладнання |
||||||||
1. |
Верстат фугувальний СФ 4-1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2. |
Верстат універсальний |
1 |
- |
1 |
|
|
|
1 |
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Література:
1. Комплексне методичне забезпечення ПТНЗ. Методичні рекомендації / Укладач В.В.Паржницький.-К.: НМЦ ПТО МОН України, 2005.-16 с.
2. Головінов В.П., Сазонов О.А., Щербаков В.В. Методика підготовки кваліфікованих робітників складних професій з використанням комп’ютерних тренажерів-імітаторів верстатів з ЧПУ (на прикладі підготовки налагоджувальників та операторів верстатів з ЧПУ. Науково-методичне забезпечення діяльності сучасної професійної школи. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Львів, 11-14 травня 1994 р.- Ч.2.-К., 1994.-С.106-107.
3. Гуржій А.М., Коцур В.П., Волинський В.П., Самсонов В.В. Візуальний та аудіовізуальні засоби навчання. Навчальний посібник.-К., 2003.-173 с.
4. Гуржій А.М., Коцур В.П., Волинський В.П., Самсонов В.В. Навчальне обладнання предметних кабінетів середньої загальноосвітньої школи. Навчальний посібник.-К., 2003.-267 с.
5. Гуржій А.М., Орлова І.В., Шут М.І., Самсонов В.В. Засоби навчання загально-освітніх навчальних закладів (теоретично-методологічні основи).
6. Коваленко В. Науково-методичне забезпечення професійної підготовки фахівців з будівельної механізації.//Професійно-технічна освіта. №3, 199.-С.31-34.
7. Ничкало Н.Г. Науково-методичне забезпечення діяльності закладів професійної освіти в нових соціально-економічних умовах. Удосконалення навчально-виховного процесу в професійних закладах сільськогосподарського профілю. Науково-методичний збірник. Відпов. Ред. Ничкало Н.Г.-К.: Інститут системних досліджень освіти. Інститут педагогіки АПН України.-1993.-С.19-28.
1