На допомогу вчителю історії. Дидактичний матеріал на уроки історії України для учнів 8 класу.

Про матеріал
Дидактичні розробки можна використати під час проведення уроків історії України у 8 класі. Матеріал можна застосовувати під час етапу закріплення знань, мотиваційного етапу та під час зацікавлення учнів вивченням даної теми.
Перегляд файлу

Антиукраїнська політика Петра І

 

Після Решетилівських статей 1709 року цар активно здійснював політику , спрямовану проти Української держави та українського народу;

обмеження гетьманської влади:

- 1709 року Петро І призначив свого представника, який контролював  діяльність гетьмана та вищого українського керівництва, втручався в призначення на старшинські посади. У 1715 року вибори старшини в Україні були скасовані;

перенесення гетьманської столиці:

резиденцію гетьмана перенесли з Батурина до Глухова, ближче до кордону з Росією;

контроль над українським військом:

головнокомандувачем українськими військами призначений російський офіцер;

контроль над територіальним устроєм:

на посади керівників територій полків призначені іноземці та росіяни;

посилення господарства Росії:

вперше представники російської знаті одержали в Україні великі землеволодіння;

видано укази, що підривали господарство Гетьманщини:

  • 1709 -1722 рр. Україна мала утримувати 10 російських полків;
  • 1719 рік українцям заборонялося вивозити на продаж зерно на Захід. Слід було довозити вантаж до портів Риги та Архангельська, де його продавали за встановленими урядом цінами;
  • російські купці мали пільги  на продаж своїх товарів у Гетьманщині, а українці мали  сплачувати велике мито за товари, які везли на Північ;
  • заборонялося ввозити в Гетьманщину  з Західної Європи мануфактуру, щоб краще розкуповувалися російські товари;

контроль над освітою та книгодрукуванням:

1721 року видано указ про заборону друкування українських книжок, щоб «українські книги не суперечили великоросійським виданням»;

повне підпорядкування державного життя України Російській імперії:

1722 року створення Малоросійської колегії – органа влади Росії, що управляв справами Гетьманщини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестова перевірка з теми:

 «Українська культура  другої половини ХУІІ – першої половини ХУІІІ ст...»

  1. Що найбільше вплинуло на розвиток української культуру кінця ХУІІ – початку ХУІІІ ст..

А) національно-визвольна війна та створення Української козацької держави;

Б) Європейські настрої;

В) культура Росії та Польщі.

2. В якій мистецькій течії розвивалася українська культура даного періоду.

А) бароко;

Б) романтизм;

В) класицизм.

3. В освіті цей час був початком…

А) «дяківських шкіл»;

Б) братських  шкіл;

В) світських шкіл.

4. Скільки колегіумів в Гетьманщині й Слобожанщині  було засновано до середини ХУІІІ ст..

А) два;

Б) три;

В) п’ять.

5. Яка друкарня була найпотужнішою серед інших 12 друкарень.

А) Новгород – Сіверське;

Б) Львівська;

В) Києво – Печерської лаври.
6. За якого ректора Києво – Могилянська академія протягом другої половини ХУІІ – першої половини ХУІІІ ст.. досягла найвищого розвитку.

А) Йоасафа Кроковського;

Б) М. Смотрицького;

В) Р. Заборовського.

7. Підручники якого автора стали називатися підручниками курйозної поезії.

А) І. Галятовського;

Б) К.Зиновія;

В) І. Величковського.

8. Яка книга стала настільною книгою освіченого громадянства.

А) Києво – Печерський патерик.

Б) «Нова міра старої віри»;

В) «Книга житія святих».

9. Який духовний образ був найголовнішим у другій половині ХУІІ – першій половині ХУІІІ ст..

А) Ісус Христос;

Б) Божа Матір;

В) Отець-Бог.

10. Кого називали ктиторами.

А) дяків;

Б) священників;

В) добро чинників.

11. У якому місті України в 1729 році було створено перший спеціальний музичний заклад.

А) Києві;

Б) Глухові;

В) Львові.

12. Як називалася перша українська історична драма, яка була поставлена у 1705 році в Києві.

А) «Володимир»;

Б) «Про Олексія – чоловіка Божого»;

В) «Царство натури людської».

 

 

Цікавинки

для уроку про Івана Мазепу

 

№ з\п.

Зміст

1.

Люди називали гетьмана «вітчимом» України, говорили, що душа Івана  Мазепи в Москві, а в Україні тільки його тіло. Соціальна та економічна напруга росла з кожним роком. Складалася старшинська опозиція на чолі з Петриком, який на Січі готував змову проти І.Мазепи.

2.

Гетьман – як людина високоосвічена відрізнявся не тільки політичним талантом, але й високою культурою. Володів кількома мовами, знав західну літературу, зібрав значну бібліотеку, не чужим йому було і мистецтво. Грав на кількох музичних інструментах, складав вірші, музику. У розмові міг вільно цитувати давніх філософів і істориків, любив військову  справу, мав коштовну колекцію зброї, як професійний артилерист  заснував власну майстерню по литтю гармат.

3.

Сприяв навчанню старшинських дітей за кордоном, відкривав багато шкіл і друкарень, щоб «українська молодь могла повною мірою своїх можливостей користатися благами освіти».

4.

Володіючи незліченними  багатствами (мав близько 100 тисяч селян в Україні, а в Росії – 20 тисяч кріпаків, отриманих у дарунок  від царя, був одним із найбагатших феодалів у Європі) Мазепа не шкодував грошей на будівництво, реставрацію і прикрасу церков та монастирів.

5.

За свої кошти  побудував новий будинок для Києво – Могилянської академії, Братський собор, побудував 12 нових церков і  реставровано 20 храмів (зокрема собор Святої Софії, Михайлівський Златоверхий монастир, Святий Успенський собор Лаври, Троїцька церква над Святими воротами Лаври, церкви в Переяславі, Глухові, Чернігові, Батурині та ін.).

6.

Ім’я Івана Мазепи набуло популярності навіть на Сході: на кошти гетьмана був надрукований арабський переклад Євангелія, а церкві Святого Гроба Господнього в Єрусалимі він переслав золоту чашу та кубок.

 

 

 

 

 

 

 

 

Внутрішня та зовнішня політика Івана Мазепи

 

Внутрішня політика

Зовнішня політика

- рішуче підтримував велике старшинське і монастирське  землеволодіння;

- не була самостійною, виконуючи волю царя, посилав козаків на війни, які вела Росія (до кінця ХУІІ т... – одинадцять походів козаків);

- указом 1701 року увів дводенну панщину;

- одночасно шукав шляху звільнення України з-під влади Росії, про що знало дуже вузьке коло старшин. Побоювався, що Петро І ліквідує традиційні козацькі права та Українську державу;Ф

- протести селян придушував силою;

- з 1705 року вступив у таємні контакти з польським королем Станіславом  Ліщинським;

- зміцнював авторитет гетьманської влади, тому що вважав, що сила держави в силі його лідера;

- 1706 року між Швецією та Україною підписаний таємний договір, відповідно до якого після Північної війни Україна ставала вільною державою, а король Швеції  - гарантом її державності. Відсутність спільних кордонів зі Швецією буде умовною;

- виступав проти переходу козаків у селянський стан;

- у той самий час вів таємні переговори з польським королем про федерацію України з Річчю Посполитою;

- намагався обмежити систему оренд і  податків ;

- початок 1708 року – Мазепа, Ліщинський, Карл ХІІ  уклали таємний договір проти Росії (передбачалося входження України до складу Речі Посполитої на умовах, які нагадували Гадяцький договір 1658 року)

- намагався упорядкувати систему володінь;

- з початку гетьманства вірою і правдою служив російському царю Петру І; нагороджений російським орденом Андрія Первозваного та іншими відзнаками. Волю царя виконував так, як слід васалу;

- знаходився в напружених відносинах із Запорозькою Січчю. Намагався поставити її під контроль гетьмана, перешкоджав її зовнішньополітичним зв’язкам, брав участь у будівництві на річці Самарі фортець, що загрожували Січі. Серед запорожців зароджувалися анти гетьманські настрої.

 

 

docx
Додав(-ла)
Гаврилюк Любов
Додано
14 березня 2019
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку