Національне відродження кримських татар. Ісмаїл Гаспринський ( II половина XIXст.).
Мета: сформувати у учнів розуміння нерозривного зв’язку завойовницької політики з намаганнями відстояти свою самобутність поневоленими народами, охарактеризувати національне відродження кримських татар на основі схожих подій в українській культурі, ознайомити з діяльністю видатного представника кримсько-татарського народу; продовжити розвивати уміння будувати логічні зв’язки, аналізувати факти і джерела, поліпшити навички користування інтернет ресурсами; виховувати поважне та толерантне відношення до національних культур проживаючих на теренах України.
Очікуванні результати: після уроку учні оволодіють інформацією про події національного відродження кримських татар, ближче ознайомляться з особливостями ментальності та світогляду корінного населення Криму.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: карта «Українські землі у ІІ половині XIXст.», документальні та літературні джерела, інтернет ресурси.
Хід уроку
І. Організаційний момент (повідомлення мети і теми уроку).
ІІ. Мотивація : - Наша держава це багато національна країна. Історично так склалося, що на цих землях проживало багато народностей. Не зі всіма українці мирилися і жили в злагоді. Не завжди самі вирішували долю власних земель. Сьогоднішній урок – це один з тих, де ви дізнаєтеся про особливості культурно-історичного розвитку народів проживаючих на теренах України. Сьогодні ми говоримо про півострів Крим, північне Причорномор’я та народи що їх заселяли.
Учитель на карті окреслює території Кримського ханства .
ІІІ. Активізація знань. Метод «Історичний ланцюжок».
За допомогою колективу один з учнів складає на дошці ланцюжок подій: Васал Османської імперії→ набіги та продаж рабів →Кримські походи XVI – XVIIст. → Російсько – турецькі війни → Кючук - Кайнарджийський мирний договір → М. Кутузов, О. Суворов → Потьомкін «Таврійський» → Кримська війна.
Прокоментуйте уривок Кючук – Кайнарджийського мирного договору: «Все татарские народы: крымские, буджатские,кубанские, едисанцы, жамбуйлуки и едичкулы, без изъятия от обеих империй имеют быть признаны вольными и совершенно независимыми от всякой посторонней власти … »
Учні роблять висновок, що імперії не можуть залишити Крим вільним бо це вирішальний фактор панування у Чорному морі.
IV. Новий матеріал
План
1.Учитель: - Російській імперії було легше вчиняти політичний тиск на ханів але релігійно кримсько татарський народ залежав від Османського султана , який був верховним халіфом. Враховуючи цю інформацію поміркуйте: як змінилися міграційні процеси в цей період ? Яка кількість корінного населення полишила батьківщину? ; Чи з’явилися представники інших етносів в регіоні?
Учні доводять, що через постійні війни, боротьбу за владу, несприятливі соціальні умови значно зростає міграція, відбуваються значні етно – соціальні зміни. На підтвердження цих висновків опрацьовується джерело «Списки населённых мест Российской империи – Таврическая губерния.» 1861р. http://elib.shpl.ru/ru/nodes/8976-vyp-41-tavricheskaya-guberniya-1865#page/1/mode/grid/zoom/1
Проаналізуйте зіткнення та взаємодію різних культур та релігій в регіоні і зверніть увагу на намагання влади контролювати ці процеси. Для чого Потьомкін організував друк «Корану» стверджуючи при цьому « При сношении ныне с турками может… с пользой быть употреблён.»
Учитель: - Війни спонукали людей до еміграції, у 1860 -1863роках з Криму виїхало більше 150 тис. чол. Степовий Крим обезлюднив. Російська влада активно залучала кримських татар до російських навчальних закладів, намагаючись зблизити населення Криму з російською культурою і тим самим спонукала становлення прогресивно налаштованої кримсько-татарської інтелігенції.
2. Учитель: - Постає загроза втрати етно-культурних традицій. З’являється необхідність у національному відродженні. ( Метод «асоціативний кущ»).Що це за процес?
Учні з’ясовують, що це відновлення прав етносу який перебував у залежності. Він супроводжувався зростанням наукового інтересу до свого минулого, дослідженнями етнографії і фольклору та створенням політичних партій.
3 Учитель: - Символом національного відродження для кримського населення став Ісмаїл Гаспринський. Його слова «Єдність в думках, мові, справах» і зараз є провідними для кримсько- татарського народу.
Клас ділиться на чотири групи, кожна за своїм пунктом опрацьовує відео ролик
https://www.youtube.com/watch?v=wvZ8Os4Y-xQ
Опрацювавши матеріал учні дискутують, який з напрямків діяльності І.Гаспринського відіграв найвагомішу роль в національному відроджені кримських татар.
Закріплення матеріалу: - Що нового ви дізнались на уроці? Чи була цікавою та корисною ця інформація?
Домашнє завдання: підготувати доповідь про вшанування пам’яті І.Гаспринського (пам’ятники, будинки – музеї).