Національне відродження кримських татар.

Про матеріал
Наша держава це багато національна країна. Історично так склалося, що на цих землях проживало багато народностей. Не зі всіма українці мирилися і жили в злагоді. Не завжди самі вирішували долю власних земель. Сьогоднішній урок – це один з тих, де ви дізнаєтеся про особливості культурно-історичного розвитку народів проживаючих на теренах України. Сьогодні ми говоримо про півострів Крим, північне Причорномор’я та народи що їх заселяли.
Перегляд файлу

 

Національне відродження кримських татар. Ісмаїл Гаспринський ( II половина XIXст.).

Мета: сформувати у учнів розуміння нерозривного зв’язку завойовницької політики з намаганнями відстояти свою самобутність поневоленими народами, охарактеризувати національне відродження кримських татар на основі схожих подій в українській культурі, ознайомити з діяльністю    видатного представника кримсько-татарського народу; продовжити розвивати уміння будувати логічні зв’язки, аналізувати  факти і джерела, поліпшити навички користування інтернет ресурсами; виховувати поважне та толерантне відношення до національних культур проживаючих на теренах України.

Очікуванні результати: після уроку учні оволодіють інформацією про події національного відродження кримських татар, ближче ознайомляться з особливостями ментальності та світогляду корінного населення Криму.

Тип уроку:  засвоєння  нових знань.

Обладнання: карта «Українські землі у ІІ половині XIXст.», документальні  та літературні джерела, інтернет ресурси.

Хід уроку

І. Організаційний момент (повідомлення мети і теми уроку).

ІІ. Мотивація : - Наша держава це багато національна країна. Історично так склалося, що на цих землях проживало багато народностей. Не зі всіма українці мирилися і жили в злагоді. Не завжди самі вирішували долю власних земель. Сьогоднішній урок – це один з тих, де ви дізнаєтеся про особливості культурно-історичного  розвитку народів проживаючих на теренах  України. Сьогодні ми говоримо про півострів Крим, північне Причорномор’я та народи що їх заселяли.

Учитель на карті окреслює території Кримського ханства .

ІІІ. Активізація знань. Метод «Історичний ланцюжок».

За допомогою колективу один з учнів складає на дошці ланцюжок подій: Васал Османської імперії→ набіги та продаж рабів →Кримські походи XVIXVIIст. → Російсько – турецькі війни → Кючук - Кайнарджийський мирний договір → М. Кутузов, О. Суворов → Потьомкін «Таврійський» → Кримська війна.

Прокоментуйте уривок Кючук – Кайнарджийського мирного договору: «Все   татарские   народы:   крымские,   буджатские,кубанские,  едисанцы, жамбуйлуки и едичкулы, без изъятия от обеих империй имеют быть признаны вольными и совершенно независимыми от всякой  посторонней  власти … »

Учні роблять висновок, що імперії не можуть залишити Крим вільним бо це вирішальний фактор панування у Чорному морі.

IV. Новий матеріал

План

  1. Адаптація у складі Російської імперії.
  2. Національне відродження кримських народів.
  3. Ісмаїл Гаспринський.

1.Учитель: - Російській імперії було легше вчиняти політичний тиск на ханів але релігійно кримсько татарський народ залежав від Османського султана , який був верховним халіфом. Враховуючи цю інформацію поміркуйте: як змінилися міграційні процеси в цей період ? Яка кількість корінного населення полишила батьківщину? ; Чи з’явилися представники інших етносів в регіоні?

Учні доводять, що через постійні війни, боротьбу за владу, несприятливі соціальні умови значно зростає міграція, відбуваються значні етно – соціальні зміни. На підтвердження цих висновків опрацьовується джерело «Списки населённых мест Российской империи – Таврическая губерния.» 1861р. http://elib.shpl.ru/ru/nodes/8976-vyp-41-tavricheskaya-guberniya-1865#page/1/mode/grid/zoom/1

Проаналізуйте зіткнення та взаємодію різних культур та релігій в регіоні і зверніть увагу на намагання влади контролювати  ці процеси.  Для чого Потьомкін організував друк «Корану» стверджуючи при цьому « При сношении ныне с турками может… с пользой быть употреблён.»

Учитель: - Війни спонукали людей до еміграції, у 1860 -1863роках з Криму виїхало більше 150 тис. чол. Степовий Крим обезлюднив. Російська влада активно залучала кримських татар до російських навчальних закладів, намагаючись зблизити населення Криму з російською культурою і тим самим спонукала  становлення прогресивно налаштованої  кримсько-татарської інтелігенції.

2. Учитель: - Постає загроза втрати етно-культурних традицій. З’являється необхідність у національному відродженні. ( Метод «асоціативний кущ»).Що це за процес?

 

Учні з’ясовують, що це відновлення прав етносу який перебував у залежності. Він супроводжувався зростанням наукового інтересу до свого минулого, дослідженнями етнографії і фольклору та створенням політичних партій.

3 Учитель: - Символом національного відродження для кримського населення став Ісмаїл Гаспринський.  Його слова «Єдність в думках, мові, справах» і зараз є провідними для кримсько- татарського народу.

Клас ділиться на чотири групи, кожна за своїм пунктом опрацьовує відео ролик 

https://www.youtube.com/watch?v=wvZ8Os4Y-xQ

  • Видавнича діяльність
  • Політична діяльність
  • Літературна діяльність
  • Освітня діяльність

Опрацювавши  матеріал  учні дискутують,  який з напрямків діяльності І.Гаспринського відіграв найвагомішу роль в національному відроджені кримських  татар.

Закріплення матеріалу: - Що нового ви дізнались на уроці? Чи була цікавою та корисною ця інформація?

Домашнє завдання: підготувати доповідь про вшанування пам’яті І.Гаспринського (пам’ятники, будинки – музеї).

 

 

docx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
3036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку