Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Національне відродження кримських татар.

Про матеріал
Наша держава це багато національна країна. Історично так склалося, що на цих землях проживало багато народностей. Не зі всіма українці мирилися і жили в злагоді. Не завжди самі вирішували долю власних земель. Сьогоднішній урок – це один з тих, де ви дізнаєтеся про особливості культурно-історичного розвитку народів проживаючих на теренах України. Сьогодні ми говоримо про півострів Крим, північне Причорномор’я та народи що їх заселяли.
Перегляд файлу

 

Національне відродження кримських татар. Ісмаїл Гаспринський ( II половина XIXст.).

Мета: сформувати у учнів розуміння нерозривного зв’язку завойовницької політики з намаганнями відстояти свою самобутність поневоленими народами, охарактеризувати національне відродження кримських татар на основі схожих подій в українській культурі, ознайомити з діяльністю    видатного представника кримсько-татарського народу; продовжити розвивати уміння будувати логічні зв’язки, аналізувати  факти і джерела, поліпшити навички користування інтернет ресурсами; виховувати поважне та толерантне відношення до національних культур проживаючих на теренах України.

Очікуванні результати: після уроку учні оволодіють інформацією про події національного відродження кримських татар, ближче ознайомляться з особливостями ментальності та світогляду корінного населення Криму.

Тип уроку:  засвоєння  нових знань.

Обладнання: карта «Українські землі у ІІ половині XIXст.», документальні  та літературні джерела, інтернет ресурси.

Хід уроку

І. Організаційний момент (повідомлення мети і теми уроку).

ІІ. Мотивація : - Наша держава це багато національна країна. Історично так склалося, що на цих землях проживало багато народностей. Не зі всіма українці мирилися і жили в злагоді. Не завжди самі вирішували долю власних земель. Сьогоднішній урок – це один з тих, де ви дізнаєтеся про особливості культурно-історичного  розвитку народів проживаючих на теренах  України. Сьогодні ми говоримо про півострів Крим, північне Причорномор’я та народи що їх заселяли.

Учитель на карті окреслює території Кримського ханства .

ІІІ. Активізація знань. Метод «Історичний ланцюжок».

За допомогою колективу один з учнів складає на дошці ланцюжок подій: Васал Османської імперії→ набіги та продаж рабів →Кримські походи XVIXVIIст. → Російсько – турецькі війни → Кючук - Кайнарджийський мирний договір → М. Кутузов, О. Суворов → Потьомкін «Таврійський» → Кримська війна.

Прокоментуйте уривок Кючук – Кайнарджийського мирного договору: «Все   татарские   народы:   крымские,   буджатские,кубанские,  едисанцы, жамбуйлуки и едичкулы, без изъятия от обеих империй имеют быть признаны вольными и совершенно независимыми от всякой  посторонней  власти … »

Учні роблять висновок, що імперії не можуть залишити Крим вільним бо це вирішальний фактор панування у Чорному морі.

IV. Новий матеріал

План

  1. Адаптація у складі Російської імперії.
  2. Національне відродження кримських народів.
  3. Ісмаїл Гаспринський.

1.Учитель: - Російській імперії було легше вчиняти політичний тиск на ханів але релігійно кримсько татарський народ залежав від Османського султана , який був верховним халіфом. Враховуючи цю інформацію поміркуйте: як змінилися міграційні процеси в цей період ? Яка кількість корінного населення полишила батьківщину? ; Чи з’явилися представники інших етносів в регіоні?

Учні доводять, що через постійні війни, боротьбу за владу, несприятливі соціальні умови значно зростає міграція, відбуваються значні етно – соціальні зміни. На підтвердження цих висновків опрацьовується джерело «Списки населённых мест Российской империи – Таврическая губерния.» 1861р. http://elib.shpl.ru/ru/nodes/8976-vyp-41-tavricheskaya-guberniya-1865#page/1/mode/grid/zoom/1

Проаналізуйте зіткнення та взаємодію різних культур та релігій в регіоні і зверніть увагу на намагання влади контролювати  ці процеси.  Для чого Потьомкін організував друк «Корану» стверджуючи при цьому « При сношении ныне с турками может… с пользой быть употреблён.»

Учитель: - Війни спонукали людей до еміграції, у 1860 -1863роках з Криму виїхало більше 150 тис. чол. Степовий Крим обезлюднив. Російська влада активно залучала кримських татар до російських навчальних закладів, намагаючись зблизити населення Криму з російською культурою і тим самим спонукала  становлення прогресивно налаштованої  кримсько-татарської інтелігенції.

2. Учитель: - Постає загроза втрати етно-культурних традицій. З’являється необхідність у національному відродженні. ( Метод «асоціативний кущ»).Що це за процес?

 

Учні з’ясовують, що це відновлення прав етносу який перебував у залежності. Він супроводжувався зростанням наукового інтересу до свого минулого, дослідженнями етнографії і фольклору та створенням політичних партій.

3 Учитель: - Символом національного відродження для кримського населення став Ісмаїл Гаспринський.  Його слова «Єдність в думках, мові, справах» і зараз є провідними для кримсько- татарського народу.

Клас ділиться на чотири групи, кожна за своїм пунктом опрацьовує відео ролик 

https://www.youtube.com/watch?v=wvZ8Os4Y-xQ

  • Видавнича діяльність
  • Політична діяльність
  • Літературна діяльність
  • Освітня діяльність

Опрацювавши  матеріал  учні дискутують,  який з напрямків діяльності І.Гаспринського відіграв найвагомішу роль в національному відроджені кримських  татар.

Закріплення матеріалу: - Що нового ви дізнались на уроці? Чи була цікавою та корисною ця інформація?

Домашнє завдання: підготувати доповідь про вшанування пам’яті І.Гаспринського (пам’ятники, будинки – музеї).

 

 

docx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
5 лютого
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку