Історія України
9 клас
Тема уроку. Супільно-політичний рух на західноукраїнських землях у 50 – 60-х ХІХст.
Мета уроку: визначити особливості суспільно-політичного руху на західноукраїнських землях після революції 1848-1849рр.; розвивати в учнів уміння аналізувати події, знаходити причинно-наслідкові зв’язки, самостійно розв’язувати проблемні ситуації; виховувати високу національну свідомість, інтерес до історичного минулого.
Обладнання: презентація на тему ”Суспільно-політичний рух на західноукраїнських землях у 50 - 60-х рр. ХІХст.”, карта України ХІХ ст., тексти документів, портрети визначних діячів суспільно-політичного руху, індивідуальні картки
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Слайд 1
Історію неможливо змінити, потрібно мати відвагу знати її правду. Тільки тоді можна змінити нинішню жорстоку реальність.
Пантелеймон Куліш
Слова Пантелеймона Куліша, не втрачають своєї актуальності і сьогодні.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Завдання учня
1група.
Гра „Слово за словом”
Громадівський рух ...
2 група.
Гра „Знавці дат”
1859р-
1861р.-
1861-1862рр. –
20червня 1863р. –
1863-1864
3 група.
Гра „Коротше, ще коротше”
Висловіть власну думку щодо попередньої теми спочатку одним реченням, а пізніше словом.
ІІІ. Оголошення теми, завдань, очікуваних результатів уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слайд 2
Тема уроку „Суспільно політичний рух на західноукраїнських землях у 50-60-х рр. ХІХ ст.”
Слайд 3
Очікувані результанти:
На уроці учні навчаться:
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Слайд 4
- У другій половині ХІХ ст. визвольний рух на західноукраїнських землях помітно активізувався. Провідну роль у цьому, як і раніше відігравали представники інтелігенції.
1група
Завдання
Використовуючи текст підручника, визначте причини пожвавлення суспільно-політичного руху на західноукраїнських землях у 50-60-х рр. ХІХст.
2 група
Завдання
Використовуючи текст підручника, визначте причини пожвавлення суспільно-політичного руху на західноукраїнських землях у 50-60-х рр. ХІХст.
3 група
Завдання
Прочитавши надані тексти, визначте причини пожвавлення суспільно-політичного руху на західноукраїнських землях наприкінці
50 - 60-х рр. ХІХ ст.
Запитання та завдання учням
- Посилення позицій поляків у Галичині після поразки революції 1848-1849рр. викликало розкол українського визвольного руху. Частина галицької інтелігенції, селянства, сільських і міських підприємців зневірилися в можливості захистити національні інтереси власними силами й почала шукати порятунку від полонізації в орієнтації на Російську імперію. Подібні настрої ширилися і на Буковині та Закарпатті. У другій половині 60-х рр. оформилася течія суспільно-політичного руху, яка отримала назву москвофільство.
Слайд 5
Словникова робота
- Використовуючи текст підручника визначте ідеї , що пропагували москвофіли.
Слайд 6
„Займи позицію”
Запитання та завдання учням
Відповідно до лінії вивчення громадської думки знайдіть у класі одного-двох однодумців, об’єднайтесь у групи (пари) і зберіть докази на користь зайнятої позиції.
Обговорення завдань
Носієм національної ідеї та продовжувачем традицій національного руху попередніх поколінь у Галичині в середині ХІХ ст. Виступило молоде покоління інтелігенції: вчителі, письменники, журналісти, юристи, студенти. Вони започаткували новий, так званий народовський, напрям національного руху.
Слайд 7
Словникова робота
Слайд 8
Група 1.
За матеріалом підручника визначте основні форми діяльності народовців у 1860-х рр. Складіть схему.
Група 2.
Прочитайте текст підручника, з’ясуйте, який вплив на формування народовського руху мали прояви тогочасного національного життя в Наддніпрянщині.
Про роль Тараса Шевченка в національному відроджені Західної України.
Група 3.
Визначте особливості народовського руху та порівняйте його з громадівським рухом на Наддніпрянщині. Заповніть таблицю:
Критерії порівняння |
Громадівці |
Народовці |
Учасники |
|
|
Мета |
|
|
Форми діяльності |
|
|
Випереджальне завдання: короткі повідомлення учнів про діяльність „Просвіти” і товариства імені Т.Шевченка.
„Коло думок”
Запитання учням
Як ви вважаєте, чи можна Західну Україну вважати своєрідним П’ємонтом у національно-визвольному русі України?
V. Узагальнення і систематизація знань та умінь учнів
Завдання учням
Заповніть сходинки „Етапи розвитку суспільно-політичного руху на західноукраїнських землях у ХІХ ст.”
Гра „Мікрофон”
VІ. Підбиття підсумків уроку
„Уявний мікрофон”
Чи досягли ви свої цілей, що ставили перед собою?
Запитання учням
Висловіть свою думку щодо діяльності учасників суспільно-політичного руху на західноукраїнських землях у 50-60 роках
VІІ. Домашнє завдання
Підготувати коротке есе про розвиток національно-визвольного руху в Галичині й Наддніпрянській Україні у середині ХІХ ст. „Роз’єднані кордонами, об’єднані метою”.
1