Ігнатенко Наталія Дмитрівна
учитель математики Хорольського навчально-виховного комплексу Хорольської міської ради Полтавської області
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ
Виховання – складна й багатогранна система, тісно пов’язана з суспільством та його сучасними реаліями.
Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін.
Актуальність проблеми виховання національної самосвідомості та почуття патріотизму на уроках математики та в позакласній роботі зумовлена тим, що інтеграційні процеси, що відбуваються сьогодні в Україні, вимагають зовсім іншого, нового погляду на систему навчання і виховання учнів, зокрема, і при вивченні математики. У Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді підкреслено, що сьогодні, «як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості».
В основу системи національно-патріотичного виховання покладено ідею розвитку української державності як консолідуючого чинника розвитку українського суспільства та української політичної нації. Важливу роль у просвітницькій діяльності посідає відновлення історичної пам’яті про тривалі державницькі традиції України.
На сучасному етапі розвитку України, коли існує пряма загроза денаціоналізації, втрати державної незалежності та потрапляння у сферу впливу іншої держави, виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання дітей та молоді – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей:
Патріотичне виховання спирається на загальнопедагогічні принципи виховання; водночас воно має і власні принципи, що відображають його специфіку:
1.2.Національно-патріотичне виховання учнів у процесі вивчення математики
Головне завдання вчителя математики – розвивати математичні здібності і навички учнів, піднімати на більш високий рівень престиж знань, формувати не тільки математичні, але й ключові компетентності, тобто формувати вміння використовувати набуті знання у повсякденному житті. Поряд із цим, не можна забувати і про виховний потенціал уроків математики, і тут на перше місце виходять два останні принципи патріотичного виховання, про які йшлося у п.1.1 цієї розробки, а саме: принцип історичної і соціальної пам’яті, спрямований на збереження духовно-моральної і культурно-історичної спадщини українців; принцип міжпоколінної наступності, який зберігає для нащадків зразки української культури і науки.
У процесі навчання слід звертати увагу на прізвища українських математиків та їх внесок у розвиток математичної науки. Один із таких математиків – М.П. Кравчук, на пам’ятнику якого написано: „Моя любов – Україна і математика“. Широкі можливості щодо виховання почуття патріотизму створюються під час ознайомлення з іменами відомих математиків, яких дала світові наша рідна полтавська земля. Серед них – Михайло Васильович Остроградський, Лев Абрамович Тумаркін, Олександр Матвійович Астряб. Форми роботи з учнями залежать від творчості вчителя: математичні гуртки, вікторини, конференції, випуск друкованої продукції тощо. Учнів старшої школи слід також залучати до проектної діяльності, пов’язаної з вивченням біографій та досягнень українських учених. Це сприятиме прищепленню любові до Батьківщини, відданості своєму народу, гордості за його культурні та наукові надбання. Важливо, щоб школа для дитини стала осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу.