Шостак Т. Г.
Вчитель- методист Ніжинського НВК №16 «Престиж»
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНИЙ КОМПОНЕНТ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕМИ «МОЄ РІДНЕ МІСТО»
Ключові слова: тематичний текст, творче письмо, робота з лексикою, творчі письмові вправи, вільне письмо
Key words: topical text, creative writing, vocabulary work, creative writing exercises, freewriting
Сьогодні Українська держава та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, які мають надзвичайно велике значення для подальшого визначення своєї долі. Інтеграційні процеси в Україні, євро центричність, пробудження громадянської і громадської ініціативи, небувалий сплеск волонтерської діяльності тощо відбуваються на тлі прояву інтересу і патріотичних почуттів і нових ставлень до історії, культури, релігії, традицій і звичаїв українського народу, зокрема, місцевого значення. Тому серед напрямів навчально-виховної діяльності у сучасній школі сьогодні найбільш актуальними виступають національно-патріотичне, громадянське виховання як стрижневе, основоположне, що відповідає як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладає підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь.
Нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи як до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості, так і до навчання та розвитку творчих здібностей учнів на матеріалі краєзнавчого характеру. Одним з шляхів реалізації національно-патріотичного виховання дітей та молоді є вироблення науково-теоретичних та методичних засад патріотичного виховання молоді: включення проблематики патріотичного виховання до дослідницьких програм та планів навчальних закладів, зокрема, місцевого краєзнавчого матеріалу.
Розробка навчального посібника «Ніжин – рідне місто моє» на здійснення впровадження національно-патріотичного виховання учнів та розвиток їх творчих здібностей англійською мовою на матеріалі краєзнавчого характеру.
Даний посібник являє собою розробки вправ до теми «Ніжин» і ставить за мету надати допомогу вчителеві в підготовці та проведенні уроків краєзнавчого напрямку. Автор пропонує базову кількість уроків та вправ, які охоплюють основний матеріал теми «Ніжин – рідне місто моє». До складу посібника, зокрема, увійшли підтеми, які включають загальні відомості про Ніжин, походження назви міста, його історичне минуле, сучасний центр, історичні пам’ятки, видатних жителів міста тощо, а також розділ додаткових вправ.
Посібник створений учителем, який узагальнив свій багаторічний досвід практичної роботи. До складу посібника увійшли такі види вправ, які відповідають сучасним методичним засадам. Узявши за основу типологію вправ даного посібника, вчитель може урізноманітнити уроки з теми «Ніжин – рідне місто моє».
Кожний урок у посібнику починається з невеликого за обсягом тематичного тексту; за ним йде словник для запису невідомих слів, які визначаються вчителем окремо для кожного конкретного класу та/ або кожним учнем індивідуально. Уроки містять вправи, спрямовані на опрацювання лексичних одиниць, граматичного матеріалу, перевірки розуміння змісту прочитаного, корекції помилок; є також вправи з прислів’ями, приказками, та скоромовками для вдосконалення фонетичних
навичок; вправи для розвитку усного мовлення, для розвитку навичок письма та вправи, які дозволяють практикувати учнів у виконанні проектних робіт.
Після кожного уроку є аркуш для виконання додаткових вправ на розсуд вчителя та/ або корекції помилок тобто самостійної роботи учнів над помилками. Вправи для усного та писемного мовлення мають комунікативну спрямованість та містять зразки; проекти мають на меті спонукати учнів до
творчого застосування власних знань та набутих навичок з урахуванням соціокультурного аспекту та здійснення міжпредметних зв’язків.
Розділ додаткових вправ включає вікторину про Ніжин, приблизний перелік тем для обговорення в групах та/ або розвитку монологічного мовлення, а також завдання, націлені на подальший розвиток навичок письма.
Матеріали посібника можуть бути використані поступово як упродовж декількох навчальних років, так і для організації уроків домашнього читання. Кожен вчитель зможе вибрати такий спосіб вивчення даної теми, який відповідає рівню учнів класу.
Адресуючи свою працю широкому вчительському загалу – від вчителів-початківців до досвідчених викладачів, сподіваємося, що кожен знайде щось нове і корисне для своєї роботи.
Тематичні тексти даної теми побудовані за принципом доступності: від простого до більш складного, в т.ч. поступово збільшується їх обсяг, але вони залишаються при цьому цілком лаконічними, такими які є прийнятними для сучасних дітей, що мало й неохоче читають. Бажано використовувати рекомендований методичний алгоритм для роботи з текстом, починаючи з до текстового завдання, як то:
Чи знаєте ви територію та кількість населення сучасного Ніжина? (Урок 1) або Скільки вулиць та площ налічує сучасний Ніжин? (Урок 3);
Імена яких видатних людей пов’язані з Ніжином? (Урок 7);
Які історичні назви мав Ніжин в минулому? (Урок 8) і так далі. Оскільки даний навчальний посібник створено у формі робочого зошита, то учні мають можливість не тільки знайти відповідь у тексті, але й виділити її, підкресливши ручкою чи олівцем; а такі статистичні дані, що постійно змінюються (наприклад, кількість населення та загальна площа міста) в подальшому можуть бути предметом уточнення учнями в Інтернеті чи на уроці географії. Поряд з географією тісні міжпредметні зв’язки здійснюються також і з історією України.
Відразу після невеликого тематичного тексту йде словник для запису невідомих слів. Кожен учень може сам визначати коло тих слів, які йому невідомі або потребують повторення. Така самостійність у роботі з новими лексичними одиницями покликана сприяти більшій відповідальності учнів за розширення їх власного словникового запасу.
Робота з лексикою не обмежується лише цим; є чимало вправ, спрямованих на опрацювання лексичних одиниць. Наприклад, знайти слова, які надруковані без відступу; скласти слова з поданих літер; записати власні
назви згідно їх розташування; пошук слів серед інших літер та інші. Наступні види лексичних вправ пов’язані з семантикою слів: множинний вибір серед лексичних одиниць, схожих за значенням; знайти зайве слово серед семантичного ряду; вставити пропущені слова; поєднати дві частини власних назв; доповнити речення новими ЛО; утворити нові слова за допомогою словотворчих суфіксів англійської мови.
Опрацювання граматичного матеріалу здійснюється за допомогою низки вправ, що надають можливість розвивати й вдосконалювати граматичні компетенції учнів. Школярі практикують граматичний матеріал на основі змісту базових текстів, що забезпечує тісне поєднання граматики з тематикою читання та спілкування. Так, при вивченні загальних відомостей про Ніжина (Урок 1), логічним продовженням мовної роботи є активізація ступенів порівняння прикметників, оскільки вони зустрічаються в тексті: утворити пропущені ступенів порівняння прикметників за поданими зразками і заповнити таблицю, потім робота над цим граматичним матеріалом продовжується у вправі, де необхідно вибрати правильну граматичну форму. Серед інших вправ є ті, що пов’язані з синтаксисом: поєднати частини речень, скласти речення з низки слів, скласти запитання до речень за поданими питальними словами/ кількісними займенниками; а також доповнити речення пропущеними словами/ вибрати прислівники, прийменники, займенники, числівники; вибрати правильну форму дієслова-присудка.
Важливим етапом розвитку мовних (лексико-граматичних) компетенцій є здійснення корекції помилок як за допомогою спеціальних вправ, де необхідно знайти та виправити помилку, так і можливість самостійної роботи по виправленню власних помилок кожним з учнів.
Підготовчим матеріалом для розвитку усного мовлення є низка прислів’їв, приказок, скоромовок та римівок для вдосконалення фонетичних навичок. Всі вони так чи інакше пов’язані з тематичними текстами кожного з уроків робочого зошита, що надає учням змогу тренувати фонетичні навички не тільки в класі, а й вдома.
Проведена ґрунтовна робота з опрацювання тексту для читання, опрацювання лексичного та граматичного матеріалу закладає фундамент для ефективного здійснення продуктивних видів мовленнєвої діяльності: говоріння та письма.
Практичними цілями з навчання діалогічного мовлення є навчити учнів відповідати на запитання різних типів, навчити ставити запитання, вести діалог з опорою на діалог-зразок. Типовими вправами для навчання діалогічного мовлення в посібнику є умовно-комунікативні рецептивно-репродуктивні та репродуктивні на підстановку, відповіді – запитання, відповіді на запит певної інформації за зразком. В подальшому можна запропонувати, наприклад, рольову гру, де учень в ролі екскурсовода за поданим зразком плана або своїм власним планом проводить заочну
екскурсію до п’яти визначних місць рідного міста (Урок 5) або задайте запитання віщуну про ваше майбутнє (Урок 7).
Посібник пропонує систему вправ для формування мовленнєвих навичок письма та розвитку вмінь письма. Ці вправи спрямовані на роботу з оволодіння писемним висловлюванням на рівні понадфразової єдності та
писемним висловлюванням на рівні тексту. Серед комунікативно-спрямованих письмових вправ слід зазначити такі, які безпосередньо
пов’язані із змістом тексту для читання та є його логічним продовженням. Наприклад, «Вихідні у Ніжині» (Урок 4) завершується складанням короткого листа-подяки друзям, який учні пишуть, заповнюючи пропущені слова. Школярам варто запропонувати навчитися писати також і ділові листи/ електронні листи (Урок 9): знаменитий режисер приїздить до Ніжина, щоб зняти фільм про один з епізодів української історії. Які визначні історичні місця ви порекомендуєте йому відвідати? Надішліть йому електронний лист, враховуючи повідомлення від його секретаря про деталі візиту.
Комунікативно-спрямовані завдання, націлені на подальший розвиток компетенції письма мають на меті також розвиток творчих здібностей учнів і розвиток їх фантазії та творчої уяви. Важливо, щоб такі вправи були особистісно зорієнтованими та цікавими для учнів, спонукали їх висловлювати власну точку зору та вміння стати на місце іншої особи.
В розділі додаткових вправ знаходимо:
складання плану тижневого перебування іноземця в Ніжин;
лист до друга;
події/ заходи, що відбулися в рідному місті;
події/ заходи, що незабаром відбудуться;
визначне місце, яке варто відвідати;
складання запрошення визначному діячеві мистецтв чи політику;
футурологічний прогноз: Ніжин через 50 років.
Завершує розділ творчих письмових вправ так зване «вільне письмо»
(freewriting), яке уявляє собою один із шляхів як навчити учнів писати. Такий вид письма є своєрідною розминкою та допомагає фіксувати потік думок та ідей на папері, не зважаючи на помилки; пам’ятаючи лише про те, що найважливішим при цьому є писати все, що спаде на думку протягом певного періоду часу. Наприклад, протягом п’яти хвилин напишіть усе, що спадає вам на думку про ваше рідне місто.
Lesson 3 Gogol Street
There are ….. streets and …. squares in our town. The most famous street in Nizhyn is Gogol Street. It is the only street shut for transport. Gogol Street is a historical centre of the town. The small Gogol Park with the monument to M.V. Gogol is near this street. It is the favourite place of Nizhynvites and visitors of the town.
Gogol Street begins with one of the oldest buildings – the University library. The museum of rare books is in the library building. There are many old buildings, churches and monuments in Gogol Street. Vocabulary
|
[ ] |
|
|
[ ] |
|
|
[ ] |
|
1. Learn the proper names and write them in their places
St. John’s Church the monument to Yu. Lysyansky
Cathedral of St. Nicholas the monument to O. Matsievskiy
Cathedral of Annunciation Gogol Park
Sts. Peter and Paul Church Zankovetska Park
The Greek Church of All Saints Medical Lyceum
University Library School 7
GOGOL STREET
|
2. Match the two parts
Baker Lane
Cherry Tree Street
The 5th Avenue
Abbey Boulevard
Shevchenko Descend/ Uzviz
Andriyivsky Road
3. Circle the letter of the correct answer
1. St. John’s Church is _______ University Library and the monument to Yu. Lysyansky.
a. in the middle of
b. between
c. opposite
2. Medical Lyceum is ________ The Greek Church of All Saints.
a. next to
b. between
c. opposite
3. Cathedral of St. Nicholas is _______ The Greek Church of All Saints.
a. next to
b. between
c. opposite
4. Complete the sentences
between, in, in the middle of, next to, on, opposite |
1. Cathedral of St. Nicholas is ___________ Gogol Park and Zankovetska Park.
2. St. John’s Church is _________ University Library.
3. The monument to L. Gubina is________ Zankovetska Park.
4. I met him _______the market square.
5. The market square is __________ of the town.
6. There’s a bookstore _________west side of the square.
5. Make up sentences
between, in, in the middle of, next to, on, opposite |
1.________________________________________________________________.
2.________________________________________________________________.
3.________________________________________________________________.
4.________________________________________________________________.
5. ________________________________________________________________.
6. Complete the dialogue and act it out
– Hello, …….! I haven’t seen you for ages. How are you?
– Hi, …….! I’m ………… And you?
– I’m quite well, thank you. Where are you …………….,..?
– I’m going to……………….. And you?
– I’m going to the ……………….. Will you …………me?
– I’d love to, but I’m afraid I can’t.
– See you later.
– Bye! Have a nice day.
1. The historical heart of the city is Gogol Street.
What________________________________________________________?
2. Not far from the Central Square there is University Library.
Where________________________________________________________?
3. University Library was built in 1899.
When _______________________________________________________?
4. There are 299 streets and 3 squares in our town.
How many ___________________________________________________?
5. It is the only street shut for transport.
6. Is___________________________________________________________?
All roads lead to Rome.
The road to a friend’s house is never long.
I see Pete in the street.
Oh, no, don’t go home alone; nobody knows how lonely the road is.
Stop! Look! Listen!
Stop! Look! Listen!
Before you cross the street
Use your eyes, use your ears
And then use your feet.
10. Jokes, Laughs, Smiles
– What about a latest edition of Gogol?
– Is he still writing?
11. Riddles, Puzzles, Crosswords
This belt stretches,
Long and wide.
Walk along it, run, or ride
In a bus or in a car.
(It’s for you to choose how far). ___________________
12. Project (teamwork): Draw a landmark. The other students
try to guess.
Lesson 6 Monuments
Nizhyn is a small town with its ancient history which dates back to the end of the 10th century. That is why the history of the town is full of its historic events which are reflected in architecture and monuments, in the names of the streets, squares, parks. About 300 streets, 10 parks, squares, gardens, 22 monuments, 36 churches, cathedrals, temples of science and culture are in Nizhyn.
The monument to M. Gogol was unveiled in 1881. It was the first monument to the great writer.
Nizhyn is itself a large monument which over a long period of time has been erected by many generations.
Vocabulary
|
[ ] |
|
|
[ ] |
|
|
[ ] |
|
The monument to T. G. Shevchenko the Hero of World War II
The obelisk to B. Khmelnitsky the famous navigator
M. Zankovetska the Hero of Ukraine
Yu. Lysyansky Ukrainian Hetman
Ya. Batyuk the greatest Ukrainian poet
S. Mohovy the greatest Ukrainian theatre actress
O. Matsievskiy the leader of a secret youth
organization (1941 – 1943)
2. Proverbs and sayings
We are not born for ourselves.
Fortune favours the brave.
Actions speak louder than words.
3. Choose and circle
1. Have you ever been in/to Nizhyn?
2. Ann is waiting for me at/ on the bus stop.
3. He never goes by/in car; he always goes by/on foot.
4. We can get to /in Historical Museum in/of my town by/on bus and then by/on
foot.
5. We have to meet at/ in 5 o’clock under/at the monument by/to Gogol.
4. Complete the sentences
always just yet never ever |
5. Complete and ask your friend
– Have you ever been to ………………….?
– ……………………………………
– Have you ever seen the monument to …………………………..?
– …………………………………….
6. Write the three forms of the verbs
be |
|
|
|
did |
|
|
|
seen |
come |
|
|
|
|
eaten |
drink |
|
|
|
went |
|
|
|
ridden |
|
bought |
|
drive |
|
|
|
|
made |
draw |
|
|
|
read |
|
lose |
|
|
|
won |
|
|
|
written |
7. Interaction
Ask about your experiences
1. Have you ever been to a museum? / a picture gallery? / an exhibition? /
a theatre? / a cinema?
2. Have you ever seen Madonna in concert? / Duran Duran? / Sting? /
Paul Young?
3. Have you ever ridden on a roller coaster? / a horse? / an elephant?/
a camel?/ a donkey?
4. Have you ever eaten Japanese food? / Chinese food? / raw fish? /
raw egg? / hamburger?
5. Have you ever been in a plane? / in a helicopter? / on a motor-bike? /
in a cable car? / in a submarine?
8. Writing
Write about the most unusual monument that you’ve ever seen.
Write: when you saw it
where it was
why it was unusual / strange
Start:
The most unusual monument I have ever seen was__________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Draw / stick a
picture if
possible.
9. Project
Design a monument.
What kind of monument is it?
Where should it be?
What is it made of?
What is it like?