Перший урок у 1 класі
Вчитель
Спеціалізованої школи № 304 міста Києва
Красноцвєтова Людмила Володимирівна
Це наше і це твоє
(урок для учнів 1 класу)
Мета: ознайомити дітей із поняттям «наша Батьківщина», уточнити і розширити уявлення дітей про велич і красу рідної України; розвивати пізнавальні інтереси; формувати ціннісне ставлення особистості до рідної мови, до своєї країни, почуття гордості за Батьківщину.
Тип уроку: формування знань, вмінь, навичок.
Обладнання: ілюстративний матеріал із серії «Мальовнича Україна», предметні малюнки: кущ калини, гніздо, лелека, соловейко, верба тощо, паперові квіти, фізична карта України, фігурки українця та україночки.
Хід уроку
І. Органiзацiя класу.
Учитель.
Мої любi дiти!
Ви прийшли нинi в перший клас.
Вчитись будете разом й радiти,
І рости кожен день i час.
Школа дверi для вас вiдчинила
І запрошує вчитися вас,
Бо знання — це велика сила!
Тож навчайтеся! В добрий час!
Любі, діти! Я вiтаю вас iз 1 Вереснем, iз першим шкiльним святом у вашому житті, iз першим уроком.
Ми проведемо разом чотири роки, протягом яких нас очiкує багато цiкавого. Від сьогоднi у вас з’являться новi друзi, з якими ви будете дiлити свої радощi й сумнiви, перемоги й невдачi, будете вчитися разом робити гарнi справи. Отже, сьогоднi народжується ще одна шкiльна родина.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку
- Давайте пригадаємо, де у людини знаходиться серце?
Покладіть руку на серце, прислухайтесь, як воно б’ється. І доки воно б’ється, доти живе людина. Через нього проходить сум і радість,біль і щастя. Серце може ненавидіти і любити. І якщо ненависть руйнує, убиває серце, то любов сповнює його життєдайною енергією й окрилює людину.
- Кажуть. що за розміром серце як кулачок. У мене ось таке. А яке у вас?Підійміть кулачки й покажіть. Коли ми складемо всі наші кулачки, вийде одне велике серце нашого класу.
- А що знаходиться у великому серці нашого класу?
На дошці серце, а всередині карта України.
- Так, це Україна.
Сьогодні ми будемо з вами вести мову про чарівну, багату та щедру, нашу рідну землю, про неньку – Україну. Про те, що мир в Україні – запорука миру в Європі. Кожен з вас живе серед дорогих та близьких людей. Тато, матуся,брат, сестра, дідусь, бабуся, тітка. Вся ваша рідня становить ваш рід. Рід від роду – то народ України. Від любові до своєї родини починається любов до свого народу, до своєї держави.
ІІІ Засвоєння та усвідомлення нового матеріалу
У всьому світі – кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна – єдина.
Це наша славна Україна. (Д. Комілевська)
Батьківщина – це...
— Батьківщина — це земля, на якій ти народився, де народилися твої батьки, усі ми. Батьківщина — це твоє рідне місто чи село, вулиця, де стоїть твій будинок... Батьківщина — це рідна мова, якої навчили тебе мама й тато. Батьківщина у нас єдина, як мати. Батьківщина — це казки, які розповідала тобі бабуся, а їй розповіла її бабуся. Це зелена травичка і блакитна річечка. Це садок біля хати. Це безмежні хлібні лани. Твоя Батьківщина — це Україна.
— Україна — це наша земля, наша країна зі славною історією, народ якої протягом багатьох віків боровся за свободу й незалежність. Україна — це велика незалежна держава в Європі. Україна — це рідна мова, чарівна пісня, чудові народні традиції, мальовнича природа, талановитий народ.
— Гарний наш рідний край, бо має і високі гори, вкриті зеленими лісами, і бистрі ріки, і безмежні урожайні поля, і заквітчані луги, мальовничі села і міста, і все, чого лиш душа бажає.
Створення картини рідного куточка
— А зараз ми з вами спробуємо створити картину одного з куточків рідного краю.
— На Україні калина завжди росла біля хати. У народі було прийнято садити кущ калини, коли народжувалася в сім'ї дитина.
- Погляньте, діти, яка красива вийшла картина. Така ж багата і красива наша українська земля.
Гра «Пазли» (робота в парах).
На кожній парті у конверті лежить розрізана ілюстрація по темі «Моя Батьківщина». Діти в парах складають картинку.
- Що таке Батьківщина? Дайте відповідь, називаючи свої картинки.
Вчитель на дошці навколо карти України вивішує аналогічні ілюстрації.
- Так, наша Україна прекрасна. Для того, щоб наша Батьківщина була щасливою, усі діти повинні жити мирно, дружно, любити одне одного і поважати своїх учителів, батьків, добре вчитись та зростати працелюбними.
-Хто вже, хто вже так втомився,
Що ліворуч нахилився?
Ви втомились? (Так)
Час настав нам відпочити,
Музичну фізкультхвилинку в гості запросити.
Фізкультхвилинка «Україно, ти моя надія!»
Легенда про Україну
- Послухайте легенду про те, як же виникла наша країна.
НАША ЗЕМЛЯ
Легенда
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.
От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні — ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали Україною.
Знайомство з державними символами України
Кожна країна, в якій живуть люди, має свої візитні картки. Вони неповторні, по них впізнають країну. Це – символи. Є вони і в нашої країни.
Герб – (вивішую малюнок із зображенням) найголовніший із символів; тризуб символізує мир і творчу працю.
Гімн – найголовніша пісня України, слухати яку потрібно стоячи, мовчки.
Прапор – державний символ.
Синьо – жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте – жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня – знають діти.
- Блакитний колір – це колір води, чистого неба, це символ миру.
- Жовтий – це колір зерна, хліба, сонця.
«Вінок любові до України».
- Кожна людина – неповторна. У вас є квітка, а серединка – біла. Я пропоную вам намалювати себе таким, яким ви уявляєте. Таким чином, кожен з вас стане квіткою нашого класу.
- (Діти самостійно малюють кожен себе у середині квітки.)
- Сьогодні ми стали теж однією великою родиною, бо будемо разом вчитися, відпочивати, товаришувати. Ми разом створимо віночок нашого класу. На плакаті – кордони нашої держави. Давайте прикріпимо вздовж них свої квіти, і це буде нам згадкою про наш перший урок. Дії учні супроводжують побажаннями для рідної Вітчизни (наприклад: «Я бажаю любій Україні добра, радості, миру, безпеки, процвітання, щастя, мудрих людей, щирості, доброзичливості, краси, спокою, здобутків тощо»).
ІV. Підсумок уроку
Ось і добігає кінця наш урок. Любімо свою землю, випрошуймо у Всевишнього ласки і благословення для свого народу. Робімо все для того, щоб Україна цвіла, мов калина; віримо в те, що в України ― щасливе й прекрасне майбутнє. Бо як сказано в Біблії: «…хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його й воздасться». Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками і серцем.
Хотілося б вам усім побажати
Добра, і злагоди, миру,й краси,
Щоб для України ви росли.
Хай вам щастить завжди й у всьому,
Не піддавайте серце злому.
Хай Бог усім допомагає
І рідний край оберігає