Наголос. Наголошені й ненаголошені звуки і склади.

Про матеріал
Наголос. Наголошені й ненаголошені звуки і склади.Мета: закріпити вміння учнів перелічувати голосні звуки і називати букви та їх позначення; розвивати логічне мислення; збагачувати мовлення; формувати вміння висловлювати власні думки; виховувати мовленнєву культуру.
Перегляд файлу

Наголос. Наголошені й ненаголошені звуки і склади. Усне складання кінцівки розповіді (2 клас. Українська мова)

Тема: Наголос. Наголошені й ненаголошені звуки і склади. Усне складання кінцівки розповіді (впр. 1-3, с. 13-14)

 

Мета: вчити учнів вимовляти слова так, щоб чітко було чути наголошений звук (не розтягуючи слово по складах); розвивати пам’ять, увагу; виховувати любов до природи.

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Хвилинка каліграфії

Оо ой йо ом ор ов он Ол Ом ох

 

Ознака, олень, олівець

 

Ой, яка чудова українська мова!

 

— Поділіть слова на склади для переносу.

 

— Запишіть звукову модель до слова олень.

 

— Чому в кінці речення стоїть знак оклику?

 

— Назвіть послідовно звуки і букви у слові яка.

 

Словникова робота

— Прочитайте слова. Які голосні пропущено? Запишіть слова. Підкресліть букви, що позначають голосні звуки.

 

ч _ тв _ р м _ д _ ль г _ р _ й ш _ ф _ р

 

— Скільки складів у кожному слові?

 

— Який склад у кожному слові наголошений? Як його розпізнати?

 

Пояснення вчителя

 

Наголос — це знак, який указує на те, що один зі звуків у слові вимовляємо посиленим голосом (з більшою силою голосу). Цей звук називаємо наголошеним.

 

Вправа 1, стор. 13.

 

— Прочитайте скоромовку.

 

Прибігла мишка до Мишкà:

 

— Позич горіхів півмішка!

 

Мишко всміхається до мишки:

 

— А принеси медку півмиски!

 

Володимир Ладижець

 

— Зверніть увагу на підкреслені слова. Поясніть їх значення. Вимовте наголошені звуки.

 

— Чому останнє слово першого рядка пишемо з великої букви?

 

Зверніть увагу на те, що один зі складів вимовляємо голосніше. Такий склад називається наголошеним. Решта складів у слові — ненаголошені.

 

Вправа 2,стор. 14.

 

— Прочитайте текст. Про що в ньому розповідається?

 

Ми живемо на дев’ятому поверсі білого будинку, що       стоїть над самісінькою Русанівською затокою.

 

Якось мама вийшла на балкон. Вона побачила в ящику справжнісіньке яйце. Тільки не куряче, а крапельками всіяне. А вже ввечері ми все знали. То — дика качка. Потім яєць стало аж дев’ятеро. Що ж вона з ними робитиме?

 

За Михайлом Слабошпицьким

 

— Спишіть другий абзац, уставляючи пропущені букви. У цих словах визначте наголошені звуки, склади. Позначте наголосом. Поясніть правопис підкресленого слова.

 

— Придумайте кінцівку розповіді. Розкажіть.

 

Вправа 3, стор. 14.

 

— Прочитайте слова. Спишіть. Запам’ятайте, як вони пишуться.

 

Батьківщина, вересень, герой, завдàння, учитель.

 

Первинне закріплення

— Прочитайте «луною» за вчителем, виділяючи голосом наголошений склад у словах: кішка, собака, папуга, рибка.

 

— Прочитайте слова кожної групи, виділяючи голосом наголошений голосний.

 

Ліс, лісовий, лісник, лісок. Липень, липа, липовий, липка. Вода, водичка, водяний, водний.

 

— Як називаються слова кожної групи?

 

 

V. Узагальнення й систематизація знань

 

Робота над віршем

— Прочитайте вірш уголос.

 

Вовк ведмедя розбудив:

 

Вже весна, вставай, іди!

 

Виліз велетень з барлога —

 

Вовк втікає в ліс від нього.

 

— Випишіть виділені слова. Поставте знак наголосу.

 

Гра «За абеткою»

— Запишіть слова в алфавітному порядку. Поставте наголос.

 

Малина, абрикос, трава, сидить, росте, сонце.

 

Робота в групах

— Зі слів кожного рядка складіть речення і запишіть його. Над словами поставте наголос.

 

1) ліс, у, весна, прийшла;

 

2) одяглися, у, дерева, вбрання, зелене;

 

3) над, бджоли, гудуть, квітами.

 

Робота в парах

— Прочитайте акровірш. Запишіть слово-відгадку. Поставте наголос. Запишіть звукову модель слова.

 

Віє, віє, повіває

 

І всюди він гуляє.

 

То холодний, то колючий,

 

Енергійний, хоч куди!

 

Раді йому вітряки.

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

 

— Що таке наголос?

 

— Який склад називається наголошеним?

 

— Чи можуть бути в слові два наголошені склади?

 

— Як називаються склади, на які не падає наголос?

 

VII. Домашнє завдання

 

С. 14, вправа 9

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
2335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку