Тема:Написання не з прикметниками.
Мета:повторити відомості про прикметник, ознайомити учнів з правилами
написання не з прикметниками;
розвивати логічне мислення ,увагу, орфографічну пильність, удоскона-
лювати орфографічні навички;
виховувати культуру мови та мовлення, патріотичні почуття любові
Батьківщини та рідної мови.
Тип уроку:комбінований.
Методи і прийоми:розповідь, бесіда, робота з підручником, метод гри, ро- бота в групрах,дослідження-зіставлення,коментоване письмо, творчий диктант, диктант для шпигуна, акровправа з ключем,вправа «Мовознавець».
Міжпредметні зв’язки: українська література, російська мова.
Обладнання:підручник, запис пісні «Мова калинова», презентація «Написання не з прикметниками»,
Вивчаймо мову українську -
Дзвінкоголосу,ніжну,чарівну,
Прекрасну,милу і чудову, як
Материнську пісню колискову!
А.Кащенко
Х І Д У Р О К У
І.Організаційний етап.
1.Слово вчителя. Добрий день,діти, шановні гості! Рада вітати вас на нашому уроці. Ми всі такі гарні, святкові, адже сьогодні у нас свято. Діти, скажіть яке?(Міжнародний день рідної мови). Правильно. Саме сьогодні за рі- шенням 30-ї сесії Генеральної конференції з питань освіти, культури та науки ООН було прийнято рішення святкувати Міжнародний день рідної мови. На нашій планеті проживає дуже багато різних народів і кожен з них розмовляє рідною мовою. За висновками фахівців у світі існує приблизно 6 тисяч мов. Діти, а яка мова для нас рідна? Чому? (Так, українська, тому що ми живемо в Україні).
ІІ.Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
Діти, сьогодні у нас урок незвичайний,
Хай буде він для вас повчальний.
Пригадайте найщиріше слово,
Щоб заграла самоцвітом рідна наша мова.
-Давайте охарактеризуємо нашу мову. Яка вона для нас? (У вас на партах лежать різнокольорові пелюстки, оберіть собі одну і напишіть на ній слово, а потім прикріпіть на дошку до слова мова. А допоможе вам виконати це завдання пісня «Мова калинова».(Звучить пісня, діти виконують завдання).
Яка гарна квітка вийшла, отака ж і наша мова . А яка ж частина мови до- помогла охарактеризувати нам мову?Так, вірно, це прикметник. Давайте
пригадаємо, що ми вже знаємо про нього і пограємо у «Мовний міні-футбол
Запитання для гри (Вчитель ставить запитання і кидає м’яч учневі, а учень відповідає і повертає його назад).
*Прикметник- це самостійна чи службова частина мови?
*Що виражає прикметник?
*На які питання відповідає?
*На які розряди за значенням поділяється?
*Які ступені порівняння має?
* А чи всі прикметники мають ступені порівняння? (ні, тільки якісні)Наве- діть приклади: добрий-добріший, світлий-світліший, менш світлий.
*За чим змінюється прикметник? (за родами, числами, відмінками).
*Якими способами утворюються прикметники?(Префіксальним, суфіксаль- ним, префіксально-суфіксальним, перехід однієї частини мови в іншу).
*А яким членом речення бувають прикметники?( Означенням і присудком).
Але найчастіше означенням. А як називаються означення в українській літературі?(Художні означення або епітети, які надають зображенню пре-дметів або явищам більшої виразості, поетичності, яскравості).
Тож тому ми і вивчаємо прикметник , щоб мовлення наше було яскравим. Молодці! Добре засвоїли навчальний матеріал.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово вчителя. Діти, зверніть увагу на прикметник не вмируща . Що в нього є таке чого нема в інших словах? (НЕ). А що це таке . (Частка. Пре- фікс). Чи правильно я написала це слово? А що нам потрібно зробити , щоб це з’ясувати? Отже, про що ми будемо говорити на уроці? (Про написання не з прикметниками).Запис теми. Яка мета? (Вивчити правила написання не з прикмет никами.А для чого це нам потрібно? (Відповіді учнів).
ІУ. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Діти,на свято прийнято запрошувати рідних, колег, друзів. Ми запросили колег і друзів. А як видумаєте, кого б запросив прикметник, яку частину мову, з якою він найбільше вживається? (Так , іменник). В народі кажуть: скажи мені хто твій дру, а я скажу хто ти, або з ким поведешся від того і наберешся. Так є що спільне між цими частинами мови?(Діти називають).
1.«Дослідження-зіставлення» (Роботам з таблицею)
ІМЕННИК |
ПРИКМЕТНИК |
недуга, неук |
неозорий, нещасний |
неволя(рабство) |
невеликий (малий) |
не друг- а ворог |
не веселий, а сумний |
Діти,на перший погляд, іменник і прикметник пишуться з не однаково. Але ж не буває однакових людей. І однакових частин мови теж.
2.Робота з підручником. Давайте заглянемо у наш підручник , який висновок можна зробити? Які правила написання не з прикметником ще є?(Діти нази- вають).ст.150.
3.Робота з підручником. (Діти опрацюйте правила; Ігрупа-опрацьовує матеріал і презентує, а ІІгр. – наводить приклади).
!Діти, так хто мені скаже правильно я написала слово невмируща чи ні?
4. «Коментоване письмо».(Робота біля дошки і взошиті). Пояснити як розуміють прислів’я.
*Питай не старого, а бувалого.
*Непроханому гостю немита ложка.
*Розумний і без майна не бідний.
V.Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
1.»Диктант для шпигуна».(Текст диктанту прикріплений до дошки. Кожний із членів групи стає шпигуном по черзі. Підходить до тексту, читає, запам’ятовує слово, повертається до команди, диктує. Переможе та команда, яка швидко і грамотно запише всі слова.)
(Не)щадний; (не)знайомий; (не)легкий, а важкий; (не)культурний; (не) гаря- чий, а холодний; ( не)зламний; далеко (не) досконалий; ця річка (не) глибока; то ні до чого (не) здатний;(Схоже завдання ви будете виконувати вдома, тому запишіть):
VІ.Д/З. Впр.397, вивч. Правила-параграф 47., ст.149-150.
Творчість- це природна потреба людини. Моцарт в 4роки грав на клавесині, у 5 уже писав музику, у 8- творив першу сонату й симфонію, в 11-першу оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Л.Українка першу поезію написала у 9 років. М.Рильський – у сім. Ви в такому віці,що настав час творити. Наступне завдання:
2. «Творчий диктант» (Презентація)
3. «Дослідження-відновлення». (Відновити і пояснити фразеологізми).
- …на розум.
-…проби.
-Хома…
-Глянути…оком.
-Побила лиха та …
-… сила поплутала.
Довідка:небагатий, невисокої проби, недобрим оком, нелюдським голосом, нещаслива година, нечиста сила.
4. «Акровправа з ключем».(Тлумачення слів записати прикметниками з не. Якщо правильно виконаєте завдання, прочитаєте за допомогою першої літери прізвище українського письменника).
* Той, який повільний.(нешвидкий)
*Той, який намарне витрачає сили, кошти, час.(неекономний).
*Той, який є малим(невеликий).
*Той, який діє за допомогою обману (нечесний).
*Той, який не проявляє емоцій(неемоційний).
*Той, на кого не можна надіятися(ненадійний).
*Той, який є шкідливим(некорисний).
*Той, який не доглядає за собою(неохайний).(Шевченко)
VІІ. Підсумок уроку.
1.Вправа «Чому так?(Тільки в першому реченні пишемо не з прикметником разом?)
Мова незвичайний скарб українського народу.
Українська мова не звичайна, а особлива.
Українська мова- не звичайна.
Українська мова аж ніяк не звичайна.
(Учні відповідають, опираючись на вивчені правила, наводять приклади, підраховують смайлики).
2.Вправа «Мовознавець». (Діти, одягаючи окуляри і сідаючи на стілець мовознавця підсумовують вивчене).
3. Слово вчителя. Дорогі, діти, хоч я і не юний мовознавець, але хочу сказати, що сьогодні на уроці я побачила які ви творчі і активні, пра- целюбні , тому хочу крім оцінок вручити ще і нагороди. (Виставлення і коментування оцінок та вручення нагород-медалей: «Найпрацелюбнішому», «Найуважнішому», «Най винахідливішому», «Найдопитливішому».
А ще хочу подарувати вам гарний настрій, тому прошу послухати наших акторів. (Гумореска «Кухлик» у виконанні учнів).
Отже, діти, щоб розумним і мудрим стати,треба мову рідну знати.
А щоб вміти говорити, треба рідну мову вчити.
Знає кожен з нас чудово- не прожити нам без мови.
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла,світанкова.
Пам’ятаймо, ми-українці, а наш найдорогоцінніший діамант-мова.
Звертаю увагу на епіграф.