Написання не з прикметниками

Про матеріал
повторити відомості про прикметник, ознайомити учнів з написанням не з прикметниками; розвивати логічне мислення ,увагу, орфографічну пильність, удосконалювати орфографічні навички; виховувати культуру мови та мовлення, патріотичні почуття любові до Батьківщини та рідної мови.
Перегляд файлу

 

 

 

Тема:Написання не з прикметниками.

Мета:повторити відомості про прикметник, ознайомити учнів з правилами

          написання не з прикметниками;

          розвивати логічне мислення ,увагу, орфографічну пильність, удоскона-

         лювати орфографічні навички;

         виховувати культуру мови та мовлення, патріотичні почуття любові

        Батьківщини та рідної мови.

Тип уроку:комбінований.

Методи і прийоми:розповідь, бесіда, робота з підручником, метод гри, ро- бота в групрах,дослідження-зіставлення,коментоване письмо, творчий диктант, диктант для шпигуна, акровправа з ключем,вправа «Мовознавець».

 

Міжпредметні звязки: українська література, російська мова.

Обладнання:підручник, запис пісні «Мова калинова», презентація  «Написання не з прикметниками»,

 

 

 

                                                                       Вивчаймо мову українську -

                                                                       Дзвінкоголосу,ніжну,чарівну,

                                                                      Прекрасну,милу і чудову, як

                                                                     Материнську пісню колискову!

                                                                                             А.Кащенко

 

 

Х І Д     У Р О К У

І.Організаційний етап.

1.Слово вчителя. Добрий день,діти, шановні гості! Рада вітати вас на нашому уроці. Ми всі такі  гарні, святкові, адже сьогодні у нас свято. Діти, скажіть яке?(Міжнародний день рідної мови).  Правильно. Саме сьогодні за рі- шенням 30-ї сесії  Генеральної конференції з питань освіти, культури та науки ООН було прийнято рішення святкувати Міжнародний день рідної мови. На нашій планеті проживає дуже багато різних народів і кожен з них розмовляє рідною мовою. За висновками фахівців у світі існує приблизно 6 тисяч мов. Діти, а яка мова для нас рідна? Чому? (Так, українська, тому що ми живемо в Україні).

ІІ.Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

Діти, сьогодні у нас урок незвичайний,

Хай буде він для вас повчальний.

Пригадайте найщиріше слово,

Щоб заграла самоцвітом рідна наша мова.

-Давайте охарактеризуємо нашу мову. Яка вона для нас? (У вас на партах лежать різнокольорові пелюстки, оберіть собі одну і напишіть на ній слово, а потім прикріпіть на дошку до слова мова. А допоможе вам виконати це завдання пісня «Мова калинова».(Звучить пісня, діти виконують завдання).

Яка гарна квітка вийшла, отака ж і наша мова . А яка ж частина мови  до- помогла охарактеризувати нам мову?Так, вірно, це прикметник.  Давайте     

пригадаємо, що ми вже знаємо про нього і пограємо у «Мовний міні-футбол

Запитання для гри (Вчитель ставить запитання і кидає мяч учневі, а учень відповідає і повертає його назад).

*Прикметник- це самостійна чи службова частина мови?

*Що виражає прикметник?

*На які питання відповідає?

*На які розряди за значенням поділяється?

*Які ступені порівняння має?

* А чи всі прикметники мають ступені порівняння? (ні, тільки якісні)Наве- діть приклади: добрий-добріший, світлий-світліший, менш світлий.

*За чим змінюється прикметник? (за родами, числами, відмінками).

*Якими способами утворюються прикметники?(Префіксальним, суфіксаль- ним, префіксально-суфіксальним, перехід однієї частини мови в іншу).

*А яким членом речення бувають прикметники?( Означенням і присудком).

Але найчастіше означенням. А як називаються означення в українській літературі?(Художні означення або епітети, які надають зображенню пре-дметів або явищам більшої виразості, поетичності, яскравості).

Тож тому ми і вивчаємо прикметник , щоб мовлення наше було яскравим. Молодці! Добре засвоїли навчальний матеріал.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1.Слово вчителя.   Діти, зверніть увагу на прикметник не вмируща . Що в нього є таке чого нема в інших словах? (НЕ). А що це таке . (Частка. Пре- фікс). Чи правильно я написала це слово? А що нам потрібно зробити , щоб це зясувати? Отже, про що ми будемо говорити на уроці? (Про написання не з прикметниками).Запис теми. Яка мета? (Вивчити правила написання не з прикмет никами.А для чого це нам потрібно? (Відповіді учнів).

ІУ. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.

Діти,на свято прийнято запрошувати рідних, колег, друзів. Ми запросили колег і друзів. А як видумаєте, кого б запросив прикметник, яку частину мову, з якою він найбільше вживається? (Так , іменник). В народі кажуть: скажи мені хто твій дру, а я скажу хто ти, або з ким поведешся від того і наберешся. Так є що спільне між цими частинами мови?(Діти називають).

1.«Дослідження-зіставлення» (Роботам з таблицею)

 

 

ІМЕННИК

ПРИКМЕТНИК

недуга, неук

неозорий, нещасний

неволя(рабство)

невеликий (малий)

не друг- а ворог

не веселий, а сумний

 

Діти,на перший погляд, іменник і прикметник пишуться з не однаково. Але ж не буває однакових людей. І однакових частин мови теж.

2.Робота з підручником. Давайте заглянемо у наш підручник , який висновок можна зробити? Які правила написання не з прикметником ще є?(Діти нази- вають).ст.150.

3.Робота з підручником. (Діти опрацюйте  правила; Ігрупа-опрацьовує матеріал і презентує, а ІІгр. – наводить приклади).

!Діти, так хто мені скаже правильно я написала слово невмируща чи ні?

4. «Коментоване письмо».(Робота біля дошки і  взошиті). Пояснити як розуміють прислівя.

*Питай не старого, а бувалого.

*Непроханому гостю немита ложка.

*Розумний і без майна не бідний.

V.Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

1.»Диктант для шпигуна».(Текст диктанту прикріплений до дошки. Кожний із членів групи стає шпигуном по черзі. Підходить до тексту, читає, запамятовує слово, повертається до команди, диктує. Переможе та команда, яка швидко і грамотно запише всі слова.)

 

(Не)щадний; (не)знайомий; (не)легкий, а важкий; (не)культурний; (не) гаря- чий, а холодний;  ( не)зламний; далеко (не) досконалий; ця річка (не) глибока; то ні до чого (не) здатний;(Схоже завдання ви будете виконувати вдома, тому запишіть):

VІ.Д/З. Впр.397, вивч. Правила-параграф 47., ст.149-150.

Творчість- це природна потреба людини. Моцарт в 4роки грав на клавесині, у 5 уже писав музику, у 8- творив першу сонату й симфонію, в 11-першу оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Л.Українка першу поезію написала у 9 років. М.Рильський – у сім. Ви в такому віці,що настав час творити. Наступне завдання:

2. «Творчий диктант» (Презентація)

3. «Дослідження-відновлення». (Відновити і пояснити фразеологізми).

- …на розум.

-…проби.

-Хома…

-Глянути…оком.

-Побила лиха та …

-… сила поплутала.

Довідка:небагатий, невисокої проби, недобрим оком, нелюдським голосом, нещаслива година, нечиста сила.

4. «Акровправа з ключем».(Тлумачення слів записати прикметниками з не. Якщо правильно виконаєте завдання, прочитаєте за допомогою першої літери прізвище українського письменника).

* Той, який повільний.(нешвидкий)

*Той, який намарне витрачає сили, кошти, час.(неекономний).

*Той, який є малим(невеликий).

*Той, який діє за допомогою обману (нечесний).

*Той, який не проявляє емоцій(неемоційний).

*Той, на кого не можна надіятися(ненадійний).

*Той, який є шкідливим(некорисний).

*Той, який не доглядає за собою(неохайний).(Шевченко)

VІІ. Підсумок уроку.

1.Вправа «Чому так?(Тільки в першому реченні пишемо не з прикметником разом?)

Мова незвичайний скарб українського народу.

Українська мова не звичайна, а особлива.

Українська мова- не звичайна.

Українська мова аж ніяк не звичайна.

(Учні відповідають, опираючись на вивчені правила, наводять приклади, підраховують смайлики).

2.Вправа «Мовознавець». (Діти, одягаючи окуляри і сідаючи на стілець мовознавця підсумовують вивчене).

3. Слово вчителя. Дорогі, діти, хоч я і не юний мовознавець, але хочу сказати, що сьогодні на уроці я побачила які ви творчі і активні,  пра- целюбні , тому хочу крім оцінок вручити ще і нагороди. (Виставлення і коментування  оцінок та вручення нагород-медалей: «Найпрацелюбнішому», «Найуважнішому», «Най винахідливішому», «Найдопитливішому».

А ще хочу подарувати вам гарний настрій, тому прошу послухати наших акторів. (Гумореска «Кухлик» у виконанні учнів).

Отже, діти, щоб розумним і мудрим стати,треба мову рідну знати.

А щоб вміти говорити, треба рідну  мову вчити.

Знає кожен з нас чудово- не прожити нам без мови.

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла,світанкова.

Памятаймо, ми-українці, а наш найдорогоцінніший діамант-мова.

Звертаю увагу на епіграф.

 

docx
Додано
20 травня 2019
Переглядів
783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку