Тема. Написання не з прикметниками
Мета:
ТИП УРОКУ: урок формування практичних умінь і навичок.
ОБЛАДНАННЯ: індивідуальні картки, опорна таблиця на комп’ютері, підручник .
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учня
Учитель. Діти! Добрий день! Який у вас настрій ? Чи готові ви до уроку? Сьогодні на ми заповнимо чисту сторінку з глибоким змістом, щоб отримати нові знання. Я впевнена, що кожен із вас досягне успіху .
Нагадую про правила поведінки під час уроку ( показую на плакат). Тож запрошую вас до ефективної співпраці.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учитель. Діти , подивіться уважно вислів, який ви бачите на дошці. Як ви його розумієте?
Якщо хочеш досягти успіху, продовжуй вірити в себе і тоді, коли в тебе вже ніхто не вірить
Авраам Лінкольн
( Думки учнів)
Учитель. Пам`ятайте, діти, успіх приходить до тих, хто не боїться діяти.
Тож пропоную такий девіз сьогоднішнього уроку :
Видумуй, пробуй твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь !
II.Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.
1.Повторення вивченого про прикметник.
Учитель. А зараз проведемо бліц - опитування і пропоную вам закінчити речення. Будьте уважні! Отже, розпочнемо!
Учитель. А яку самостійну частину мови ми вже з Вами вивчили на попередніх уроках? Так, іменник. А як пишуться НЕ з іменниками? (Разом і окремо.)
Розгорніть зошити та запишіть сьогоднішнє число ( 22 лютого, класна робота),
Для подальшої роботи нам потрібно пригадати орфограму написання не з іменниками. Пропоную розглянути іменники, які записані на дошці. Подивіться на них уважно і поясніть , що ви вже знаєте про написання не з іменниками.
(на дошці записано іменники з часткою НЕ)
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Учитель. Матеріал, який ми з вами пригадали , допоможе нам засвоїти тему сьогоднішнього уроку «Написання не з прикметниками», запишіть її , будь ласка, у свої зошити.
А ще закріпимо навички правопису прикметників з часткою не разом і окремо , навчимося позначати (знаходити) відповідні орфограми у реченнях , а також пояснювати їх за допомогою орфографічних правил .
ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
- Отже, ми пригадала правило написання не з іменниками. А тепер з’ясуємо, як пишеться не з прикметниками.
1.Спостереження над мовним матеріалом .
Розглянемо речення. Чи зможемо ми на основі здобутих знань про правопис частки не- з іменниками зробити висновок: коли не- з прикметниками пишеться разом,окремо?
1. Це неглибоке озеро утворилося кілька десятиліть тому.
2. Це озеро не глибоке .
3. Це озеро не глибоке, а мілке. (протиставний сполучник, тобто протиставлення)
2.Робота з таблицею
Не з прикметниками
Разом |
Окремо |
без не не вживається : непохитний, негайний; |
у реченні є протиставлення: не високий , а низький |
додавання не утворює прикметник із протилежним значенням (антонім); можна дібрати синонім без не сміливий- несміливий (мужній) |
після слів далеко, зовсім, аж ніяк:
далеко не досконалий; зовсім не цікавий; аж ніяк не дружній |
з префіксом недо-
недопечений, недозрілий. |
прикметник у реченні є присудком:
Ця річка не широка. |
є префіксом |
є заперечною часткою |
стверджує |
Заперечує |
- Прочитайте уважно правила. Чи нічого ми не пропустили? Наші висновки відповідають таблиці?
- Яку орфограму ми з вами сьогодні вивчаємо?
3. Усне виконання вправи 387 (стор. 172)
Засяяв день над неосяжним (безкраїй, нескінченний) світом, невпинний (безперервний, постійний) рух всіма опанував. Невтомний (наполегливий, вольовий) жайвір бавиться в повітрі. Нестримний (безупинний) хор натомлених цикад.
Невсипущі (невтомний, безвідривний) павуки тчуть серпанки і шовки. Недоступна (далекий, ізольований) кропива хазяйновито шепталась.
Розбір за будовою слів: неосяжним, недоступна. (діти пояснюють за яким правилом пишуться слова)
V. Виконання вправ на закріплення засвоєного, формування умінь і навичок
1. Переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити написання не з прикметниками . Прокоментувати розділові знаки
Ти будеш, Вітчизно моя кароока, повік (не)залежна, повік молода.
Ти і багата, ти і (не)озора ти і могутня ти і (не)зборима, моя прекрасна Вітчизно!
- Розподіліть прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Без частки не не вживається |
Можна дібрати синонім без частки не |
Є протиставлення |
|
|
|
Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамовний; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.
1 |
2 |
3 |
невблаганний |
небезпечний |
не великий, а малий |
невгамовний |
небідний |
не веселий, а сумний |
негайний |
небувалий |
не гарячий, а холодний |
недбалий |
невдалий |
|
|
невдачливий |
|
|
неврожайний |
|
|
невтішний |
|
Сумний |
Неосяжний |
Мовчазний |
Неоднаковий |
Суворий |
Незлий |
Вірний |
Незрадливий |
Добрий |
Нещадний |
Різний |
Небалакучий |
Безмежний |
Невеселий |
5. Творча робота
• Скласти речення із такими протиставленнями:
- не легка, а складна справа;
- не яскраві, а тьмяні фарби;
- не вітряна, а затишна погода.
VІ Узагальнення і систематизація вивченого
Наш урок завершується, тому потрібно підвести підсумки і з’ясувати, чи досягли ми мети уроку, яку ви визначили . Як ви думаєте?
Метод «Мікрофон»
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 32, виконати вправу 393 (позначити в словах орфограму «Не з прикметниками»).