Написання не з прикметниками

Про матеріал
Тема. Написання не з прикметниками Мета: повторити знання учнів про правопис іменника, зокрема про написання частки не та про прикметник як частину мови ; сформувати знання про написання частки не з прикметниками та зміцнити навички правопису прикметників з часткою не разом і окремо, позначаючи відповідні орфограми; формувати вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою; розвивати креативність та вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; виховувати патріотичні почуття та любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема. Написання не з прикметниками

Мета:

  • повторити знання учнів про правопис іменника, зокрема про написання частки не та про прикметник як частину мови ; сформувати  знання про написання частки не з прикметниками та  зміцнити  навички правопису прикметників з часткою не разом і окремо,  позначаючи відповідні орфограми; формувати вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;
  •  розвивати креативність та  вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
  • виховувати патріотичні почуття та  любов рідної мови.

ТИП УРОКУ: урок формування практичних умінь і навичок.

ОБЛАДНАННЯ: індивідуальні картки, опорна таблиця на комп’ютері, підручник .                 

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учня

Учитель. Діти! Добрий день!  Який у вас настрій ? Чи готові ви до уроку? Сьогодні на ми  заповнимо чисту сторінку з  глибоким змістом, щоб отримати нові знання. Я впевнена, що кожен із вас досягне успіху .

Нагадую про  правила поведінки під час  уроку ( показую на плакат). Тож запрошую вас до ефективної  співпраці.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учитель. Діти , подивіться уважно вислів, який ви бачите на дошці. Як ви його  розумієте?

Якщо хочеш досягти успіху, продовжуй вірити в себе і тоді, коли в тебе вже ніхто не вірить

                                                                                                       Авраам Лінкольн

( Думки  учнів)

Учитель. Пам`ятайте, діти, успіх приходить до тих, хто не боїться діяти.  

 Тож  пропоную такий девіз сьогоднішнього уроку :

Видумуй, пробуй твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь !

II.Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.

1.Повторення вивченого про прикметник.

Учитель. А зараз проведемо бліц - опитування і пропоную вам закінчити речення. Будьте уважні!  Отже, розпочнемо!

  • Прикметник –
  • Морфологія –
  • Прикметник змінюється за…
  • Рід, число, відмінок прикметника залежать від …
  • Синтаксична роль прикметника…
  • Прикметники поділяються на 3 групи за значенням…
  • Прикметник має ступені…
  • Вищий ступінь утворюється…
  • Найвищий ступінь утворюється?

 

Учитель. А яку самостійну частину мови ми вже з Вами вивчили на попередніх уроках?  Так, іменник. А як пишуться НЕ з іменниками? (Разом і окремо.)

Розгорніть  зошити та запишіть  сьогоднішнє число ( 22 лютого, класна робота),

Для подальшої роботи нам потрібно пригадати орфограму написання не з іменниками. Пропоную розглянути іменники, які записані на дошці. Подивіться на них уважно і поясніть , що ви вже знаєте про написання не з іменниками.

(на дошці записано іменники з часткою НЕ)

ІІІ.  Повідомлення теми і завдань уроку

 Учитель. Матеріал, який ми з вами пригадали , допоможе нам засвоїти тему сьогоднішнього уроку «Написання не з прикметниками», запишіть її , будь ласка, у свої зошити.

  • Як ви думаєте, що ми сьогодні на уроці маємо навчитися? (відповіді учнів)

А ще закріпимо навички правопису прикметників з часткою не разом і окремо , навчимося позначати (знаходити) відповідні орфограми у реченнях , а також пояснювати їх за допомогою орфографічних правил .

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

- Отже, ми пригадала правило написання не з іменниками. А тепер  з’ясуємо, як пишеться не з прикметниками.

1.Спостереження над мовним матеріалом .

Розглянемо речення. Чи зможемо ми на основі здобутих знань про правопис частки не- з іменниками зробити висновок: коли не- з прикметниками пишеться разом,окремо?

 1. Це неглибоке озеро утворилося кілька десятиліть тому.

 2. Це озеро не глибоке .

 3. Це озеро не глибоке, а мілке. (протиставний сполучник, тобто протиставлення)

 

2.Робота з таблицею                                        

Не з прикметниками

Разом

Окремо

без не не вживається :

непохитний, негайний;

у реченні є протиставлення:

не високий , а низький

додавання не утворює прикметник із протилежним значенням (антонім); можна дібрати синонім без не

сміливий- несміливий (мужній)                  

після слів далеко, зовсім, аж ніяк:

 

далеко не досконалий; зовсім не цікавий; аж ніяк не дружній

з  префіксом  недо-

 

недопечений, недозрілий. 

прикметник у реченні є присудком:

 

Ця річка не широка.

є префіксом

є заперечною часткою

стверджує

Заперечує

 

- Прочитайте уважно правила. Чи нічого ми не пропустили? Наші висновки відповідають таблиці?

- Яку орфограму ми з вами сьогодні вивчаємо?

    3. Усне виконання вправи 387 (стор. 172)                                        

Засяяв день над неосяжним (безкраїй, нескінченний) світом, невпинний (безперервний, постійний) рух всіма опанував. Невтомний (наполегливий, вольовий) жайвір бавиться в повітрі. Нестримний (безупинний) хор натомлених цикад.

Невсипущі (невтомний, безвідривний) павуки тчуть серпанки і шовки. Недоступна (далекий, ізольований) кропива хазяйновито шепталась.

Розбір за будовою слів: неосяжним, недоступна. (діти пояснюють за яким правилом пишуться слова)

 

V. Виконання вправ на закріплення засвоєного, формування умінь і навичок

     1.  Переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити написання не з прикметниками .  Прокоментувати  розділові знаки                                        

Ти будеш, Вітчизно моя кароока, повік (не)залежна, повік молода.

Ти і багата, ти і (не)озора ти і могутня ти і (не)зборима,  моя прекрасна Вітчизно!

  1.   Вибірково-розподільне дослідження (робота за варіантами).

- Розподіліть прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Без частки не не вживається

Можна дібрати синонім без частки не

      Є протиставлення

 

 

 

Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамовний; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий. 

                    1

                  2

                     3

невблаганний

небезпечний

не великий, а малий

невгамовний

небідний

не веселий, а сумний

негайний

небувалий

не гарячий, а холодний

недбалий

невдалий

 

 

невдачливий

 

 

неврожайний

 

 

невтішний

 

 

  1. Вправа «Добери пару»                                       

 

  • Встановіть відповідність: до наведених слів дібрати прикметники-синоніми.

Сумний

Неосяжний

Мовчазний

Неоднаковий

Суворий

Незлий

Вірний

Незрадливий

Добрий

Нещадний

Різний

Небалакучий

Безмежний

Невеселий

5. Творча робота

• Скласти речення із такими протиставленнями:

- не легка, а складна справа;

- не яскраві, а тьмяні фарби;

- не вітряна, а затишна погода.

   Узагальнення і систематизація вивченого

Наш урок завершується, тому потрібно підвести підсумки і з’ясувати, чи досягли ми мети уроку, яку ви визначили . Як ви думаєте?

Метод «Мікрофон»

  • Сьогодні на уроці я  зрозумів (зрозуміла)…
  • Найважчим для мене було…
  • Тепер я знаю орфограму…
  • Знання сьогоднішнього уроку допоможуть мені…

VІІ.  Домашнє завдання

Опрацювати параграф 32, виконати вправу 393 (позначити в словах орфограму «Не з прикметниками»).

 

docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
2721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку