Кодовий диктант Прочитайте словосполучення. Визначте, до якої групи за значенням належать прикметники. Записавши правильно їхнє цифрове позначення, отримаєте дату сьогоднішнього уроку (якісний - 1, відносний – 2, присвійний – 3, перейшов до іншої групи - 0). Білий рушник, дівоче вбрання, волошкові очі, український орнамент, пісенний конкурс, вишнева сукня, полуничне варення, татів заповіт.
За характером кінцевого приголосного основи та відмінкових закінчень прикметники поділяються на дві групи — тверду й м’яку. Тверда М'яка Прикметники з основою на твердий приголосний, в початковій формі мають закінчення –ий: милий, золотий, ніжний, сонячний, батьківський, солов'їний, гарний, білосніжний, байдужий Прикметники з основою на м'який приголосний, в початковій формі мають закінчення –ій: синій, літній, безкраїй, ближній, братній, короткошиїй, домашній Присвійні прикметники з суфіксами -ів (їв), -ин (-їн): татів, Матвіїв, мамин, Маріїн Усі короткі форми прикметників: зелен, срібен, жив, здоров, ясен
Ч. р. С. р. Ж. р. Множина Н. в. Який? Чий? Яке? Чиє? Яка? Чия? Які? Чиї? Р. в. Якого? Чийого? Якого? Чийого? Якої? Чиєї? Яких? Чиїх? Д. в. Якому? Чиєму? Якому? Чиєму? Якій? Чиїй? Яким? Чиїм? З. в. Який? Чий? Якого? Чийого? Яке? Чиє? Якого? Чийого? Яку? Чию? Які? Чиї? Яких? Чиїх? О. в. Яким? Чиїм? Яким? Чиїм? Якою? Чиєю? Якими? Чиїми? М. в. На/у якому? На/у чиєму? На/у якому? На/у чиєму? На/у якій? На/у чиїй? На/у яких? На/у чиїх? При відмінюванні до прикметників ставимо запитання:
Зразок відмінювання прикметників твердої групи Ч. р. С. р. Ж. р. Множина Н. в. мальовничий мальовниче мальовнича мальовничі Р. в. мальовничого мальовничого мальовничої мальовничих Д. в. мальовничому мальовничому мальовничій мальовничим З. в. мальовничий, мальовничого мальовниче мальовничу мальовничі О. в. мальовничим мальовничим мальовничою мальовничими М. в. на/у мальовничому/ мальовничім на/у мальовничому/ мальовничім на/у мальовничій на/у мальовничих
Зразок відмінювання прикметників м'якої групи Ч. р. С. р. Ж. р. Множина Н. в. крайній крайнє крайня крайні Р. в. крайнього крайнього крайньої крайніх Д. в. крайньому крайньому крайній крайнім З. в. крайній, крайнього крайнє крайню крайні О. в. крайнім крайнім крайньою крайніми М. в. на/у крайньому/ крайнім на/у крайньому/ крайнім на/у крайній на/у крайніх
Зразок відмінювання прикметників на - лиций Ч. р. С. р. Ж. р. Множина Н. в. повнолиций повнолице повнолиця повнолиці Р. в. повнолицього повнолицього повнолицьої повнолицих Д. в. повнолицьому повнолицьому повнолицій повнолицим З. в. повнолицього, повнолиций повнолицього, повнолиций повнолицю повнолиці, повнолицих О. в. повнолицим повнолицим повнолицьою повнолицими М. в. на/у повнолицьому, повнолицім на/у повнолицьому, повнолицім на/у повнолицій на/у повнолицих
Розподільний диктант Записати прикметники у два стовпчики: ті, які належать до твердої групи; ті, які належать до м'якої групи. Якщо завдання буде виконане правильно, то, підкресливши перші дві букви (які позначають приголосний + голосний або лише приголосний) у словах першого стовпчика, прочитаєте першу частину вислову про рушник: «…, що родина без дітей». Давній, срібнолиций, хазяйновитий, таємний, круглолиций, безмежний, осінній, ранній, житній, звичний, ручний, широкий, достатній, ниций, кінцевий, передній, останній, ведмежий, крайній, прийдешній, безкраїй, щорічний.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА “УПІЙМАЙ ПОМИЛКУ” Якщо прикметник вжито правильно, підніміть руки вгору, якщо ні - розведіть їх у сторони. Білолицею, порожними, свекрушиним, беззахисне, Андріїва, синіми, мужною, Василевого, безкраїм, дивовижнього, мандрівним, зелене, внутрішних, на далекім, відважніх, мирною, червонолицього, самотному, тутешними, порожніх.
Прочитайте текст, знайдіть у ньому прикметники. Поставте їх у потрібній формі. Випишіть прикметники разом з іменниками, від яких вони залежать. Визначте рід, число, відмінок прикметників. На рушнику, вишитому світлий, веселий кольорами, без жодного чорний стібка, несли дитину до хрещення. Хресний мати готувала його заздалегідь, а загортаючи в нього немовля, примовляла красний дорогу новонароджений, щоби життєвий шлях був таким же світлий і добрий, як той рушник. Після хресний купелі дитину знову загортали в рушник, а поверх нього кожен з хресний батьків неодмінно клав крижмо — золотий або срібний монету з побажанням добробуту. Дослідження-відновлення
САМОПЕРЕВІРКА Світлими, веселими (О. в., мн.) кольорами, без чорного (Р. в., ч. р., одн.) стібка, хресна (Н. в., ж. р., одн.) мати, красну (З. в., ж. р., одн.) дорогу, життєвий (Н. в., ч. р., одн.) шлях, світлий і добрий (однорідні присудки (Н. в., ч. р., одн.), після хресної (Р. в., ж. р., одн.) купелі, хресних батьків (Р. в., ж. р., мн.), золоту або срібну монету (З. в., ж. р., одн.).