Письмовий твір- опис природи в художньому стилі за картиною Катерини Білокур «Багрянець осені» (підготовча робота) 6 клас
Номер слайду 2
Мета уроку:вчити учнів складати письмові твори-описи природи за картиною в художньому стилі;розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, творчі навички, спостережливість, уяву, вміння бачити прекрасне і передати вміло свої думки на папері;виховувати почуття любові до природи рідного краю, шанобливе ставлення до митців.
Номер слайду 3
Поетична хвилинка Осінь на землю, сховавшись за хмарами, Бризнула фарбами: сивими, карими, Ясно-червоними, жовтогарячими… Тихо розщедрилась і не побачила За клопітливою диво-роботою, Як перекинувся глек з позолотою, Золото ллється струмочками рівними: Білі берізоньки стали царівнами. Світ за туманами просто до обрію Радісно світиться вродою доброю. Н. Матюх
Номер слайду 4
Спостереження: Який сьогодні день? (тихий, сонячний, ясний, погожий)Яким видається вам небо? ( ясним, чистим, безкраїм, глибоким, бездонним, тільки де-не-де хмаринки). Яке повітря? (чисте, прозоре). Які зміни в природі ви помітили? (листя дерев і кущів пожовкло, стало прохолодніше)Які кольори, крім жовтого, ви ще побачили? (золотий, багряний, червоний, жовтогарячий)Як опадає листя? (воно кружляє, ніби танцює; воно схоже на маленькі жовті парашутики)
Номер слайду 5
Різнобарвною перед нами постає природа в ту чи іншу пору року. Багато художників, письменників змальовували її дивовижну красу. Особливо чарують нашу душу краєвиди восени. Пригадайте з уроків літератури віршовані чи прозові описи осінніх пейзажів. Прослухайте уривки з творів відомих українських письменників, випишіть художні засоби з них. З твору М. Стельмаха: « Сиплеться, осипається листя, гнуться, горбляться берези, плаче і посміхається крізь сльози осінь і натрушує журбу… Літо збігло, як день, і з невлежаного туману вийшов синьоокий, золоточубий вересень. Він причепив до свого бриля червоний з вологістю кетяг калини й нитку бабиного літа…»З твору М. Коцюбинського: « Вона любила осінню пору, коли повітря таке прозоре, що гори, здавалося, зсувались…Ліс одягався тоді у жовте і червоне листя, а сонце обертало його у золото і вогні..»Уривок з вірша В. Сосюри: Облітають квіти, обриває вітер Пелюстки печальні в синій тишині. По садах пустинних їде гордовито Осінь жовтокоса на баскім коні.
Номер слайду 6
- Розгляньте репродукції картин відомих українських художників і скажіть, як зображено чарівний світ природи восени?Архип Куїнджі Сергій Васильківський
Номер слайду 7
Михайло Шутєєв. Федір Манайло
Номер слайду 8
Катерина Білокур - відома українська художниця ХХ століття. Вона самостійно навчилася малювати, досягнувши неймовірних вершин у творчості. Про неї видатний художник Пабло Пікассо сказав: «Це геніальна українська жінка. Якщо б у Франції була така, ми б змусили увесь світ говорити про неї». Творчість талановитої народної майстрині здобула широке визнання як в Україні, так і за її межами. Катерина Василівна Білокур в своїх чудових полотнах втілила невмирущу красу живописної української природи, її неосяжні степові далі, пшеничні лани, щедрі дарунки родючої землі і розмаїті квіти — символ радості, щастя і духовного життя народу.
Номер слайду 9
Катерина Білокур. «Багрянець осені»
Номер слайду 10
РОБОТА НАД КАРТИНОЮ- Розгляньте картину Катерини Білокур «Багрянець осені».- Яка за жанром ця картина (натюрморт, портрет, пейзаж)?- Яку пору року зображено? Це її початок чи кінець?- Які барви переважають на полотні? Зверніть увагу, як один колір змінює інший.- Що ми бачимо на передньому плані картини, а що на задньому?- Якою постає галявина?- На чому художниця прагне зосередити нашу увагу?- Які зображені дерева? У яке вбрання вони одягнені? Чи однакове воно? Про що це говорить?- Як зображує майстриня осіннє небо? - Як передано стан спокою в природі? - Які враження справила на вас картина?
Номер слайду 11
- Доберіть епітети та метафори до слів осінь(золота, багряна, щедра, барвиста); дерева та кущі ( золоті, багряні, позолочені, вбрані по-святковому); гай (чарівний, освітлений сонцем, прекрасний в осінньому вбранні).- Як по-іншому можна замінити слова в реченні: намалювала (зобразила, показала, передала, відтворила); опадає ( кружляє, спускається, танцює).
Номер слайду 12
Запишіть дібрані художні засоби чарівна пора; осінь почала господарювала; з’явилась у золотому віночку; вбралися в золоті сукні;- вишила ясенові сорочку;- лагідний вітерець чеше золотаві коси;- всюди помітний дотик її жовтого крила; розбризкала фарби на віти кущів; різнокольоровий одяг; накинула багряну хустину;- стелиться золотим килимом;- милується вбранням; білі хмарки, як пір’їнки; хмарки, як білі лебеді; різнобарвна галявина;- відчуття спокою.
Номер слайду 13
Орієнтовний план1. Чарівна осінь.2. Зміни в природі:а) дерева та кущі в золотих шатах;б) осіння галявина;в) блакитне небо.3. Настрій та емоції, які викликає картина.
Номер слайду 14
Скласти твір-опис природи за картиною Катерини Білокур «Багрянець осені»
Номер слайду 15
Орієнтовні початки творів: Переді мною картина Катерини Білокур «Багрянець осені». Дивлюся і не можу відірвати очей від цієї чарівної краси… Осінь - чарівна пора року. Багато митців зображували її красу в своїх творах. Особливо мене вразила картина української художниці Катерини Білокур «Багрянець осені»… Непомітно підкралася осінь-чарівниця. Вона розмалювала яскравими фарбами дерева, кущі, торкнулася натрудженої землі…