Тренувальні вправи, що допоможуть при вивченні теми "Прикладка як різновид означення"
НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС
За підручником Українська мова для 8 класу. Автори: Олександр Авраменко. Тамара Борисюк, Ольга Почтаренко.
Вправа Б с.49 підручника (Спостереження). Уважно прочитайте правило й пригадайте, що таке прикладка.
Прикладка — різновид означення. Вона вказує на ознаку предмета й водночас дає йому іншу назву. Наприклад: річка Конка, хлопець-спортсмен, мати-героїня.
Вправа 1. Прочитайте речення. Порівняйте їх. Від чого, на вашу думку, залежить написання прикладки в цих реченнях? Якщо у вас виникнуть труднощі, прочитайте правила на с. 49-50. Перебудуйте останнє речення за аналогією до попередніх так, щоб прикладку потрібно було писати через дефіс.
Підійшов дід Омелъко, і усміхнувся... |
Підійшов Омелько-дід, усміхнувся... (П. Воронько) |
Був на селі собака Квачан, .Кудлатий та товстий... |
Був на селі Квачан-собака, Кудлатий та товстий... (Л, Глібов) |
Весною ледащиця Муха Майнула у садок. На ряст, на квіти подивиться, Почуть зозулин голосок. |
Весною Муха- ледащиця Майнула у садок На ряст, на квіти подивиться, Почуть зозулин голосок. (Л. Глібов) |
Був на селі вівчар Тарас... |
|
(Л. Глібов) |
|
|
|
|
|
Вправа 2. Прочитайте речення. Визначте прикладки й підкресліть їх. Поясніть їхнє написання, звіряючись із поданою нижче таблицею.
1. А Михайло-семиліток проїхав проміж народ, що з дива стояв, наче остовпілий, і приїхав під Золоті ворота. (А. Лотоцькиії) 2. У таборі жив дід Антип і його сімнадцятирічний онук Федько-кулеметник. (Ю. Збанацький) 3. А тут Ялинка-чепуруха зітхає. (І. Прокопенко)
Вправа 3. Прочитайте правила на с.50 й проілюструйте їх власними прикладами, які допишіть на вільних рядках.
Прикладку й означуване нею слово пишуть: |
|
окремо |
через дефіс |
Прикладка є видовою або власною назвою і стоїть після родової назви – означуваного слова: річка Дніпро, гора Говерла, риба окунь, трава звіробій. |
Якщо прикладка (власна або загальна назва) стоїть перед родовою назвою – означуваним словом: Світязь-озеро, Луганськ- місто, окунь-риба, яблуня-дерево |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прикладку й означуване нею слово пишуть: |
|
окремо |
через дефіс |
Якщо прикладка стоїть перед означуваним нею словом і своїм значенням близька до прикметника: красуня (= красива) дівчина |
Якщо близька своїм значенням до прикметника прикладка стоїть після означуваного нею слова: дівчина-красуня |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Через дефіс пишуться назви тварин і рослин, що в біології мають ознаки термінів: риба-меч, заєць-русак
Складні сполуки, що є народними назвами рослин, пишемо через дефіс: сон-трава, євшан-зілля
Через дефіс пишуться прикладки, що конкретизують професію, указують на суспільний статус, національність тощо: інженер-конструктор, хлопець-італієць
Якщо ж з'ясувати, яке з двох слів за значенням ширше, а яке вужче, не можна, прикладку з означуваним нею словом пишуть через дефіс: думи-мрії, пісні-казки
Вправа 4. Прочитайте речення. Визначте прикладки й підкресліть їх. Вставте пропущені дефіси, звіряючись із таблицею.
1. Один тільки бородань лісник переконував, що лосі живуть тут і зараз... (Ю. Збанацъкий) 2. А Микола боєць повагом оглянув гармонію, пробігся кілька разів пальцями по чорних ґудзиках. (Т. Сергійчук) 3. Сутінками року називають місяць листопад іще здавен. (Є. Гуцало)
7. Здавалось, ми перетворились на людей невидимок, незримих для ворога. (Ю. Збанацъкий) 8. Для рака пустельника черепашка була і одягом, і хатинкою. (Б. Іваненко) 9. Партизанські вартові та конюхи розгледіли у слабкому місячному світлі велетня лося, що обережно виклигав із густих нетрів, підійшов до стогу й почав пожадливо їсти сіно. (За Ю. Збанацьким) 10. Якщо київські сувеніри краєвиди Л. Івківської сповнені теплоти, ліризму, то художники львів'яни дивляться на своє місто крізь призму суворої минувшини. (Б. Бутник-Сіверський) 11. От приїдуть наші студентки іхтіологи, я тебе з ними неодмінно познайомлю. (В. Іваненко) 12. Рано-вранці на зорі на Тарасовій горі посідали під вербою дідугани кобзарі. (В. Скомаровський) 13. Живляться орли карлики переважно птахами -- від лісових голубів і сорок до горобиних. (А. Давидов) 14. Сашко зразу випередив вайлуватого, незграбного Івася і мчав, стрибаючи через кущі, продираючись через колючки й дошкульну різун траву. (В. Іваненко)
Вправа 5. Прочитайте речення. На порожні місця вставте з довідки пропущені прикладки. Якщо потрібно, поставте дефіси, звіряючись із таблицею. Придумайте своїх персонажів, які позначаються прикладками, за аналогією до тих, яких вигадала Ірина Жиленко в казці про місто Тортоград. Запишіть імена цих персонажів на вільних рядках після вправи.
Довідка: сонце, марципан, горобці.
Вправа 6. Складіть і запишіть речення з прикладками красуня, молодець, харків'янин, киянка. Нехай у ваших реченнях будуть і такі випадки, коли ці прикладки пишуться з означуваними словами через дефіс, і такі, коли вони пишуться окремо.
Вправа 7. Складіть кілька речень-характеристик людей довкола вас, використавши прикладки. Зверніть увагу на вживання дефісів.