Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс. Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення

Про матеріал
поглибити знання учнів про похідні прийменники, способи їх творення; формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти похідні прийменники від однозвучних слів, здійснювати синонімічну заміну похідних прийменників непохідними і навпаки, правильно поєднувати похідні прийменники з іменниками
Перегляд файлу

Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс. Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення

українська мова, 7 клас

Мета: поглибити знання учнів про похідні прийменники, способи їх творення; формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти похідні прийменники від однозвучних слів, здійснювати синонімічну заміну похідних прийменників непохідними і навпаки, правильно поєднувати похідні прийменники з іменниками; структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом здійснення морфологічного розбору прийменників; удосконалювати творчі вміння будувати словосполучення, доречно використовуючи непохідні й похідні прийменники; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розширити знання учнів про людські імена, їх походження та значення.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів; похідні й непохідні прийменники-синоніми.

Синтаксис: прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення.

Культура мовлення і стилістика: особливості вживання прийменників з іменниками.

Текст (риторичний аспект): використання прийменників у мовленні для відтворення логічних зв’язків.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів семикласників

Робота з підручником

Виконання вправ

 

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи

«Ти — редактор»

 Записати сполучення слів, добираючи з дужок потрібний прийменник і ставлячи іменник у потрібному відмінку.

1) Не з’явився (із-за, через, по) хвороба.
2) Пропустити заняття (з, по, із-за) поважна причина.
3) Підйом тривав (біля, протягом, близько) три години.
4) Призначили чергового (відповідно до, у відповідності з, за) правила внутрішнього розпорядку.
5) Працювати (по, за) контракт.
6) Залучити (в, до, для) роботи.

Виписати похідні прийменники. За допомогою схеми пояснити їх правопис.

Визначити, якому стилеві властиві подані сполучення слів. Скласти з ними речення.

46

 

V. Виконання системи завдань на вдосконалення орфографічних умінь і навичок

Вибірково-розподільний диктант

Записати прийменники у три колонки: а) разом; б) через дефіс; в) окремо.

По/між, із/за, з/заду, на/в/круги, на/зустріч, з/по/серед, подібно/до, близько/від, на/чолі, із/за, по/серед, з/по/між, у/супереч, відповідно/до, за/винятком, з/під, по/близу, на/в/коло, за/для, із/над, на/перед, незалежно/від, з/поза, згідно/з.

Визначити спосіб творення виділених прийменників. Скласти з ними речення.

 

Орфографічний практикум

Списати, розкриваючи дужки. Прокоментувати орфограму «Написання похідних прийменників разом, окремо й через дефіс».

(За)для нас; (з)поміж нас; (по)між людьми; (на)чолі(з) учителем; (з)під опіки батьків; (на)зустріч щастю; (у)напрямку(до) площі; (на)передодні свята; (по)над деревами; (у)ві сні; (з)(по)над гір; (з)над вершин дерев.

Замінити, де це можливо, похідні прийменники синонімічними непохідними. З’ясувати, чи змінюється при цьому відмінок іменника чи займенника.

 

Дослідження-зіставлення

Пояснити правопис однозвучних слів. Визначити, до яких частин мови вони належать.

Зібратися (в)гори — котитися (з)гори — котитися (з)гори високої; говорити (в)третє — заглянути (в)третє вікно; приїхати (в)двох — (у)двох кімнатах; йти (на)зустріч — (на)зустріч з братом.

Дібрати власні варіанти однозвучних слів. Пояснити їх правопис.

 

VІ. Морфологічний розбір прийменника з метою структурування теоретичного матеріалу

АЛГОРИТМ
морфологічного розбору прийменника

47

 

Тренувальні вправи.

Завдання І: розкриваючи дужки, пояснити написання прийменників. З трьома прийменниками скласти речення.

3(за), з(над), з(поза), із(за), за(для), по(за), по(серед), з(поміж), з(понад), про(між), з(проміж), по(над), з(під), по(під), по(між), із(над), із(під), з(перед), з(посеред), зі(мною), з(ним), піді(мною), у(нього), зі(сходу).

 

Завдання II: списати речення, розкриваючи дужки. Знайти омонімічні прийменники і префікси, пояснити, як їх розрізняти.

1) (На)дворі була ще весна, і висока трава (в, у)степу була вже готова під косу. (І. Нечуй-Левицький) 2) (При)поясі у вершників були шаблі, а в руках луки (із)стрілами. (77. Панч) 3) Хати без дахів (с)купчені, (при)ліплені одна(до)одної, одна (над)другою. (М. Коцюбинський) 4) Стояв вантажний літак, (до)верху забитий якимись ящиками й тюками. (Б. Кучер) 5) Дивись, (з)над Дніпра (зі)брались кревні, привітали край мій древній. (А. Турчинсь-ка) 6) (З)переляку душа в п'яти утекла. 7) С(підтишка) литки рве. {Нар. творч.)

 

Завдання III: з даних слів утворити словосполучення, використовуючи прийменники близько, в, для, до, за, край, коло, на, навкруги, навколо, поміж, серед. Пояснити, з якими відмінками вживаються ці прийменники.

Бігти, дерева; місце, сцена; туга, батьківщина; сісти, стіл; екскурсія, Одеса; приїхати, канікули; книга, ми; садок, хата; стояти, степ; іти, щастя.

 

Завдання IV: прочитати, пояснити значення фразеологізмів, замінюючи їх словом-синонімом. Підкреслити прийменники разом із іменниками, визначити їх відмінок

На сьомому небі бути, не до жартів, мало крізь землю не провалився, лізти межи очі, крок за кроком, мороз з-за плечей бере, вирости з-під землі, через пень-колоду, поперек горла стати, обвести навколо пальця, перед самим носом.

 

Розподільний диктант.

Установіть, з якими значеннями вживаються прийменники, розподіліть їх на дві групи: І — ті, що виражають просторові відношення; II — часові. Поясніть написання.

Услід за вітром, упродовж року, з дня на день, коло броду, з-під снігу, поміж осиками, на стежці, понад гаєм, слідом за батьком, попід явором, при дорозі, з-поперед усіх, у процесі обговорення, на честь ювілею, у напрямі до парку, за сім метрів, через місяць, проти ночі.

 

Гра «Редактор».

Два раза в тиждень, сміятися над собою, говорити по-українськи, їхати по вулиці, сталося із-за необережності, перетворюватися в пар; стояти у входу, прийти в час ночі, турбуватися о мамі.

 

Дослідження-відновлення

Відновіть і запишіть фразеологізми, вставивши з довідки по¬трібні за змістом похідні прийменники. Поясніть їх правопис. Усно поясніть значення відновлених фразеологізмів. З двома на вибір складіть речення.

Забігати… батька в пекло;… батога; бере… плечей; мороз… плечей бере; мороз… плечима бігає; мішком… рогу вдарено; вибивати ґрунт … ніг; видерти … землі; мов лихоманка так … плечей і візьме; язик … вухами мотається; ставати… дороги; не сходити… очей; … чужим тином.

Довідка: із/за, по/перед, по/за, по/під, по/перек, з/за, з/під, з/перед.

 

VІІ. Підсумок уроку

 Самостійна робота (тестування)

Виконайте тестові завдання

1. Підкресліть правильний варіант у дужках: Прийменник — (са­мостійна, службова) (змінна, незмінна) частина мови, що (має, не має) лексичне значення, членом речення (не буває, буває).

2. Визначте, чи правильне твердження: Прийменники зза, зпід, поза, попід, понад, поміж — складні:

А так                                               Б ні

3. Виберіть правильний варіант відповіді: Прийменники, утворені від прислівників, іменників та прийменників, пишуться:

А Разом;                             Б Через дефіс;                                   В окремо.

4. Похідними є прийменники:

А спосіб творення яких визначити неможливо;

Б утворені способом складання або переходу з інших частин мови;

В утворені префіксальним або суфіксальним способами.

5. За будовою прийменники є:

А прості, складні, складені;                               Б похідні, непохідні;

В складні, складені.

6. Позначте рядок, у якому записано всі відношення приймен-ників:

А умови, причини, просторові;                            Б допустові, об’єктні, означальні;

В мети, часові,обставинні.

7. У якому рядку всі виділені слова — прийменники?

А Подивитися навколо, сидіти біля столу;

Б рухатися проти течії, бігати біля річки;

В повертатися в коло, стати ззаду.

8. Завжди з прийменником вживається:

А родовий відмінок;            Б називний відмінок;                     В місцевий відмінок.

9. Позначте рядок, у якому всі прийменники пишуться через дефіс:

А (з)попід, з (поза), із (під);                                     Б (по)над, (під)час, (на)вколо;

В з (посеред), по (між), (в)супереч.

10. Однозвучними з іменником є прийменники:

А край, кінець, коло, круг;                                      Б близько, мимо, осторонь;

В поруч, позад, поверх.

11. Позначте рядок, у якому словосполучення утворені правильно:

А у чотири години, контрольна по математиці;

Б на протягу двох годин, зайти в кімнату;

В о восьмій годині сорок хвилин, стояти біля вікна.

 

VІІІ. Домашнє завдання

1. Що ви знаєте про своє ім’я? Скласти розповідь, використовуючи непохідні й похідні прийменники, про те, як виникло ваше ім’я, чому вас так назвали батьки, що воно означає, чи зустрічається це ім’я в творах художньої літератури тощо. Зробити морфологічний розбір двох-трьох прийменників, ужитих у тексті-розповіді.

2. Чи згодні ви з висловом Дейла Карнегі: «Дайте людині добре ім’я задля того, щоб вона жила відповідно до нього»? Скласти невеликий твір-роздум на тему «Чи впливає ім’я людини на її життя?»

 

 

docx
Додано
12 квітня 2019
Переглядів
5596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку