Тема: Написання прізвищ прикметникової форми
Мета: з'ясувати особливості творення українських прізвищ прикметникового типу; сприяти зміцненню навичок їх правопису, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно відмінювати жіночі й чоловічі прізвища прикметникового типу;
розвивати творчі вміння утворювати прізвища за допомогою різних прикметникових суфіксів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розширенню знань шестикласників про виникнення, побутування, значення й написання найбільш поширених українських прізвищ;
виховувати любов та повагу до української історії та культури, видатних діячів;
формувати соціокультурну, творчу, комунікативну компетентності.
Обладнання: підручник, індивідуальні картки, презентація.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Епіграф: Прізвище – мелодія віків, у котру
вплелися перекази й легенди,
розповіді й казки про добрих чарівників.
А.Коваль
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ:
Перевірка готовності класу до уроку, емоційне налаштування : « « Обмін компліментами »
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ:
Слово вчителя: Наша мандрівка до дивовижного світу прізвищ. Як народжуються вони, звідки походять, про це поговоримо сьогодні. Тема уроку: «Написання прізвищ прикметникової форми». Наше завдання - з’ясувати принципи написання українських прізвищ, що мають форму прикметникiв, та виробити відповідні орфографічні уміння та навички (розгортають зошити, записують дату і тему).
Оголошення епіграфа уроку й робота з ним.
- Як розумієте слова епіграфа, чому прізвище – це «мелодія віків»?
- Чому А.Коваль наголошує, що у нього вплелися перекази, легенди, казки?
- Яких «добрих чарівників» він мав на увазі?
Розпочнемо роботу зі знайомства з тими завданнями , які будуть на уроці:
1. Вправа «Очікування»
2 Випробування «Що я знаю про прикметник?»
3. Теоретичні дослідження.
4. Випереджувально – практичні завдання.
5. Робота в групах.
6.Тренувальні вправи.
7. Творчі завдання.
1.Вправа «Очікування»
«Я очікую від уроку…»
«Я очікую, що цей урок навчить мене…»
Працювати в групах Творчо працювати
Цей урок
навчить мене Відмінювати прізвища
Пояснювати написання
прізвищ прикметникової форми прикметникової форми
Учитель: - Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Сподіваюся, що ви будете: - правильно, точно висловлювати свої думки;
- злагоджено працювати в групах;
- робити висновки:
- будете активними, творчими, старанними
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ:
-- Щоб стати справжнім науковцем, треба пройти випробування :
2. « Що я знаю про прикметник?»
- Прикметник означає…
- Відповідає на запитання…
- Має морфологічні ознаки…
- У реченні виступає…
- Найчастіше прикметники творяться (спосіб творення)…
ІV.ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
Учитель: Кожен із нас має прізвище.
Прізвищем називається оформлена офіційним документом родова назва людини, яка приєднується до її імені і, яку людина одержує після народження або в шлюбі та, зазвичай , передає своїм нащадкам.
3.Теоретичне дослідження. « Виставка книг»
Книги – наші друзі, вірні помічники. Які книги допомагають нам вивчати рідну мову? Книги яких авторів ви читаєте? Дослідіть, чому прізвища авторів цих книг – прикметникової форми? (На виставці книги М. Коцюбинського, …
Отже, в українських прізвищах найчастіше вживаються суфікси -ськ-, -цьк-, -зьк- Уявіть собі, що саме наші українські прізвища вважаються одними з найдивовижніших, бо свої початки вони беруть від козаків. Вони інколи чудернадські. Можливо хтось знає якісь?
(Учитель пропонує прізвища : Козоріз, Голопупенко, Дубогризенок, Куцоногий, Задерихвіст, Трусиголова, Нетудихата, Перервирядно, Товстоніг, Тягнирядно, Скалозуб, Непийпиво, Крутивус, тощо.)
Вони надзвичайно самобутні, колоритні.
4. Випереджувально - практичні завдання
5. Повідомлення груп: І група « З історії виникнення прізвищ»
ІІ група «Творення прізвищ»
- А звідки походять ваші прізвища? (Спробувати пояснити походження свого прізвища. Воно походить: від імені, від географічної назви, від роду діяльності, від назви предмета, ознаки, явища).
- З’ясуйте, хто в класі має прізвища прикметникової форми . Провідміняйте по одному прізвищу. Зробіть висновок (Гринишин, Шептицька, .. ) (Прізвища, які мають форму присвійних прикметників , відмінюються, як іменники, лише в О.в. зберегли прикметникові закінчення . Жіночі прізвища - зберегли прикметникові форми. )
Теоретичне дослідження ( робота з підручником )
Українські прізвища передаються на письмі відповідно до вимови за загальними нормами українського правопису: Заєць, Швець, Короленко,Коваль
Стосовно правопису прізвищ, що прийшли з інших мов, то загальна закономірність така: прізвища не перекладаються, їхня вимова передається українською графікою. При записі прізвищ українською мовою виділяємо такі основні правила:
Російська літера е у прізвищах передається;
1. Літерою е після приголосних: Лермонтов, Александров, Державін.
2. Літерою є:
а) на початку слів ( складу): Єгоров, Єршов, Євдокимов, Гуляєв.
б) у середині слів після голосного, м'якого знака й апострофа: Благоєв, Ісаєнко, Аляб'єв;
в) після приголосних (крім шиплячих, р і ц) у суфіксах -єв. -єєв: Матвєєв, Ломтєв, Тимірязєв;,
г) якщо в російському корені е відповідає в аналогічних українських словах і: Пєшков (бо пішки), Бєлінський (бо білий), Рєпін( бо ріпа);
Російська літера е передається:
1. Звукосполученням йо;
а) на початку слова: Йолкін;
б) у середині слова після голосного: Окайомов, Бугайов;
в) після б, п, в, м, ф: Соловйов, Воробйов, Муравйов;
2. Сполученням ьо після приголосних: Ковальов , Новосьолов.
3. Літерою о під наголосом після ч, ш, щ. Грачов, Пугачов, Лихачов, Хрущов, Щипачов.
Російська літера и передається:
1. Літерою і:
а) на початку слова: Ісаєв. Іванов;
б) після приголосного (крім шиплячих та ц): Мічурін,Пушкін ;
в) в кінці невідмінюваних прізвищ: Росіні.
2. Літерою ї:
а) після голосного: Воїнов,;
б) після м'якого знака й апострофа; Ільїн, Гур’їн.
3. Літерою и:
а) після ж, ч, ш, щ, ч перед приголосним: Чичиков, Щиглов, Шишкін, Гущин.
б) у префіксі при-: Привалов, Пришвін;
в) у суфіксах -ч, -ик, -иц, -ищ: Рудич, Радищев, Новиков;
г) у прізвищах, утворених від людських імен та загальних назв, спільних для української, російської та інших слов'янських мов: Денисенко (Денис), Тихомиров (тихий, мир), Пивоваров (пиво варити). Але: Ніколаєв, Нікітін, Філімонов.
Російська літера ы у прізвищах передається
1. Літерою и: Циганков, Крутих, Чернишов.
Закінчення -ой передається через -ой: Полевой, Толстой, Донськой.
У прізвищах м 'який знак пишеться:
1) у суфіксах -ськ, -зьк, -цьк: Збанацький, Бронський,
2) після д, т, з, с, ц, л, н у кінці слова: Лось, заєць, Соболь (але у неслов'янських прізвищах ь не пишеться: Моріц, Ліфшиц);
3) перед я, о, є, ї: Дьяконов, Панкратьєв, Третьяков, Ільюшин;
4) перед приголосними: Вольнов,, Коньков,
Апостроф у прізвищах пишеться після б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, щ, р перед я, ю, є, ї: Аляб 'єв, Водоп 'янов, Григор 'єв, Монтеск 'є, Лук 'янов.
Перед йо апостроф не пишеться: Воробйов, Соловйов.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ:
6. Тренувальні вправи
Завдання . Вибірково-розподільний диктант:
Розподілити подані українські прізвища у колонки (письмово ). Видiлити суфiкси у прiзвищах.
Хмельницький, Ільїн, Коцюбинський, Кобилянська, Лесів, Яцків, Вінграновський, Бондарев, Іванишин, Дяків, Котляревський, Щепкін, Дячишин, Грушевський, Старицький, Грицьків, Фадєєв, Руданський.
7. Творче конструювання (робота в групах):
І. Від поданих слів утворити прізвища прикметникового типу за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк-.. З двома прізвищами скласти речення, ставлячи прізвища у непрямі відмінки.
Андрій, Роман, Володимир, Карпо, чайка (І група)
Новгород, коваль, Миргород, груша , чорнявий (ІІ группа)
ІІ. «Мозковий штурм» (фронтально):
На дошці накреслено три стовпчики з суфіксами прикметникових прізвищ, кожена група по черзі записує по одному прикладу подібних прізвищ.
-ський (-ська)
|
-цький (-цька) |
--зький (-зька) |
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.
Як ви гадаєте, чи впливає прізвище на долю людини? Свою думку обгрунтуйте.
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Чого навчилися?
- Які вміння виробили?
- У чому відчуваєте труднощі?
- Як оцінюєте свою роботу?
- Чи задоволені ви собою?
Оцінювання роботи учнів на уроці ( Самооцінювання)
- У вас на партах намальовані личка. Доповніть малюнок деталями і підпишіть його.
Личко з посмішкою – Я працював творчо.
Личко серйозне – Я старався
Личко зле – Я працював нижче своїх можливостей.
- Дякую за плідну працю.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Відшукати давні українські прізвища прикметникового походження (7-10). Як пояснити походження цих прiзвищ? Якi народнi уявлення вони передають?
Заключне слово вчителя:
- Наше прізвище – не сухий, позбавлений змісту паспортний знак. Це живе слово, пам’ять роду. І якщо одне пізвище несе в собі історію роду, то всі разом вони складають історію народу. Бажаю , щоб кожен із вас пишався своїм прізвищем.