Написання прізвищ прикметникової форми

Про матеріал
Розробка конспекту уроку в 6 класі,мета якого пояснити походження і написання прізвищ прикметникової форми
Перегляд файлу

Тема: Написання прізвищ прикметникової форми

Мета: з'ясувати особливості творення українських прізвищ прикметникового типу; сприяти зміцненню навичок їх  правопису, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил;  формувати загальнопізнавальні вміння правильно відмінювати жіночі й  чоловічі прізвища прикметникового типу;

розвивати творчі вміння утворювати  прізвища за допомогою різних прикметникових суфіксів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розширенню знань шестикласників про виникнення, побутування, значення й написання найбільш поширених українських прізвищ;

виховувати любов  та повагу до української історії та культури, видатних діячів;

формувати соціокультурну, творчу, комунікативну компетентності.

Обладнання:  підручник, індивідуальні картки, презентація.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок

Епіграф:                                                      Прізвище – мелодія віків, у котру
                                                                   вплелися перекази й легенди,
                                                                   розповіді й казки про добрих чарівників.
                                                                                                                     А.Коваль

 

ХІД УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ:

 Перевірка готовності класу до уроку, емоційне налаштування :                         «  « Обмін компліментами »

 ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ:

  Слово вчителя:  Наша мандрівка до дивовижного світу прізвищ. Як народжуються вони, звідки походять, про це поговоримо сьогодні.               Тема уроку: «Написання прізвищ прикметникової форми». Наше завдання  - з’ясувати принципи написання українських прізвищ, що мають форму прикметникiв, та виробити відповідні орфографічні уміння та навички (розгортають зошити, записують дату і тему).

Оголошення епіграфа уроку й робота з ним.
- Як розумієте слова епіграфа, чому прізвище – це «мелодія віків»?
- Чому А.Коваль наголошує, що у нього вплелися перекази, легенди, казки?
- Яких «добрих чарівників» він мав на увазі?

Розпочнемо  роботу зі знайомства з тими завданнями , які будуть на уроці:

                                              1. Вправа «Очікування»

                                              2 Випробування «Що я знаю про прикметник?»

                                              3. Теоретичні дослідження.

                                              4. Випереджувально – практичні завдання.

                                              5. Робота в групах.

                                              6.Тренувальні вправи.

                                              7. Творчі завдання.

 1.Вправа «Очікування»

«Я очікую від уроку…»

«Я очікую, що цей урок навчить мене…»

 

Працювати в групах                                                   Творчо працювати

                                                  Цей урок

                                                 навчить мене            Відмінювати     прізвища

Пояснювати написання

прізвищ прикметникової форми                                                                             прикметникової форми

Учитель:  - Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Сподіваюся, що ви будете:   - правильно, точно висловлювати свої думки;

    - злагоджено працювати в групах;

    - робити висновки:

    - будете активними, творчими, старанними  

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ:

-- Щоб стати справжнім науковцем, треба пройти випробування :

2. « Що я знаю про прикметник?»

- Прикметник означає…

- Відповідає на запитання…

- Має морфологічні ознаки…

 - У реченні виступає…

- Найчастіше  прикметники творяться (спосіб творення)…

ІV.ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

Учитель: Кожен із нас має прізвище.

Прізвищем   називається оформлена офіційним документом родова назва людини, яка приєднується до її імені і, яку людина одержує після народження або в шлюбі та, зазвичай , передає своїм нащадкам.  

  3.Теоретичне дослідження. « Виставка книг»                                                                                                                                                                                                      

Книги – наші друзі, вірні помічники. Які книги допомагають нам вивчати рідну мову? Книги яких авторів ви читаєте?   Дослідіть, чому прізвища авторів цих книг – прикметникової форми? (На виставці книги М. Коцюбинського, …

   Отже, в  українських прізвищах найчастіше вживаються суфікси  -ськ-, -цьк-, -зьк-                                                                                                                                                                    Уявіть собі, що саме наші українські прізвища вважаються одними з найдивовижніших, бо свої початки вони беруть від козаків.  Вони інколи  чудернадські. Можливо хтось знає якісь?

(Учитель пропонує прізвища : Козоріз, Голопупенко, Дубогризенок, Куцоногий, Задерихвіст, Трусиголова, Нетудихата, Перервирядно, Товстоніг, Тягнирядно, Скалозуб, Непийпиво, Крутивус, тощо.)

Вони надзвичайно самобутні, колоритні.

4. Випереджувально - практичні  завдання

 5.  Повідомлення груп:  І група  « З історії виникнення прізвищ»

                                           ІІ група «Творення прізвищ»

 - А звідки походять ваші прізвища? (Спробувати пояснити походження свого прізвища. Воно походить: від імені, від географічної назви, від роду діяльності, від назви предмета, ознаки, явища).

- З’ясуйте, хто в класі має прізвища прикметникової форми . Провідміняйте по одному прізвищу. Зробіть висновок  (Гринишин, Шептицька, .. )         (Прізвища, які мають форму присвійних прикметників , відмінюються, як іменники, лише в О.в. зберегли прикметникові закінчення  . Жіночі прізвища  - зберегли  прикметникові форми. )

Теоретичне дослідження ( робота з підручником  )

Українські прізвища передаються на письмі відповідно до вимови за загальними нормами українського правопису: Заєць, Швець, Короленко,Коваль

Стосовно правопису прізвищ, що прийшли з інших мов, то загальна закономірність така: прізвища не перекладаються, їхня вимова передається українською графікою. При записі прізвищ українською мовою виділяємо такі основні правила:

Російська літера е у прізвищах передається;

1. Літерою е після приголосних: Лермонтов, Александров, Державін.

2. Літерою є:

а) на початку слів ( складу): Єгоров, Єршов, Євдокимов, Гуляєв.

б) у середині слів після голосного, м'якого знака й апострофа: Благоєв, Ісаєнко, Аляб'єв;

в) після приголосних (крім шиплячих, р і ц) у суфіксах -єв. -єєв: Матвєєв, Ломтєв, Тимірязєв;,

г) якщо в російському корені е відповідає в аналогічних українських словах і: Пєшков (бо пішки), Бєлінський (бо білий), Рєпін( бо ріпа);

Російська літера е передається:

1. Звукосполученням йо;

а) на початку слова: Йолкін;

б) у середині слова після голосного: Окайомов, Бугайов;

в) після б, п, в, м, ф: Соловйов, Воробйов, Муравйов;

2. Сполученням ьо після приголосних: Ковальов , Новосьолов.

3. Літерою о під наголосом після ч, ш, щ. Грачов, Пугачов, Лихачов, Хрущов, Щипачов.

Російська літера и передається:

1. Літерою і:

а) на початку слова: Ісаєв. Іванов;

б) після приголосного (крім шиплячих та ц): Мічурін,Пушкін ;

в) в кінці невідмінюваних прізвищ: Росіні.

2. Літерою ї:

а) після голосного: Воїнов,;

б) після м'якого знака й апострофа; Ільїн, Гур’їн.

3. Літерою и:

а) після ж, ч, ш, щ, ч перед приголосним: Чичиков, Щиглов, Шишкін, Гущин.

б) у префіксі при-: Привалов, Пришвін;

в) у суфіксах -ч, -ик, -иц, -ищ: Рудич, Радищев, Новиков;

г) у прізвищах, утворених від людських імен та загальних назв, спільних для української, російської та інших слов'янських мов: Денисенко (Денис), Тихомиров (тихий, мир), Пивоваров (пиво варити). Але: Ніколаєв, Нікітін, Філімонов.

Російська літера ы у прізвищах передається

1. Літерою и: Циганков, Крутих, Чернишов.

Закінчення -ой передається через -ой: Полевой, Толстой, Донськой.

 У прізвищах м 'який знак пишеться:

1) у суфіксах -ськ, -зьк, -цьк: Збанацький, Бронський,

2) після д, т, з, с, ц, л, н у кінці слова: Лось, заєць, Соболь (але у неслов'янських прізвищах ь не пишеться: Моріц, Ліфшиц);

3) перед я, о, є, ї: Дьяконов, Панкратьєв, Третьяков, Ільюшин;

4) перед приголосними: Вольнов,, Коньков,

Апостроф у прізвищах пишеться після б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, щ, р перед я, ю, є, ї: Аляб 'єв, Водоп 'янов, Григор 'єв, Монтеск 'є, Лук 'янов.

Перед йо апостроф не пишеться: Воробйов, Соловйов.

 V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ:

6. Тренувальні вправи

Завдання . Вибірково-розподільний диктант:

Розподілити подані українські прізвища у колонки (письмово ). Видiлити суфiкси у прiзвищах.

 Хмельницький, Ільїн, Коцюбинський, Кобилянська, Лесів, Яцків, Вінграновський, Бондарев, Іванишин, Дяків, Котляревський, Щепкін, Дячишин, Грушевський, Старицький, Грицьків, Фадєєв, Руданський.

7. Творче конструювання (робота в групах):

І. Від поданих слів утворити прізвища прикметникового типу за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк-.. З двома прізвищами скласти речення, ставлячи прізвища у непрямі відмінки.

Андрій, Роман, Володимир,  Карпо,  чайка (І група)

Новгород, коваль, Миргород, груша , чорнявий (ІІ группа) 

ІІ. «Мозковий штурм» (фронтально):

На дошці накреслено три стовпчики з суфіксами прикметникових прізвищ, кожена група  по черзі записує по одному прикладу подібних прізвищ.

-ський (-ська)

 

 

-цький (-цька)

--зький (-зька)

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.

Як ви гадаєте, чи впливає прізвище на долю людини? Свою думку обгрунтуйте.

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Чого навчилися?

- Які вміння виробили?

- У чому відчуваєте труднощі?

- Як оцінюєте свою роботу?

- Чи задоволені ви собою?

   Оцінювання роботи учнів на уроці ( Самооцінювання)

- У вас на партах намальовані  личка. Доповніть малюнок деталями і підпишіть його.

Личко з посмішкою – Я працював творчо.

Личко серйозне – Я старався

Личко зле – Я  працював нижче своїх можливостей.

 - Дякую за плідну працю.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

    Відшукати давні українські прізвища прикметникового походження (7-10). Як пояснити походження цих прiзвищ? Якi народнi уявлення вони передають?

Заключне слово вчителя:

 - Наше прізвище – не сухий, позбавлений змісту паспортний знак. Це живе слово,  пам’ять роду. І якщо одне пізвище несе в собі історію роду, то всі разом вони складають історію народу. Бажаю , щоб кожен із вас пишався своїм прізвищем.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
13707
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку