Урок "Частка як частина мови"

Про матеріал
Частка як частина мови. можна використати як відкритий урок. Використані інноваційні методи.
Перегляд файлу

Урок української мови, 7 клас

Тема: Частка як службова частина мови

Мета:

  • дати поняття про частку як службову частину мову, навчити учнів відрізняти частки від інших службових частин у реченнях та їх морфологічні ознаки;
  • Розвивати увагу, логічне мислення, образне пам’ять;
  • Виховувати повагу до усної народної творчості.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, картки, таблиці.

 

Хід уроку.

  1.                Перевірка домашнього завдання
  1. «Лінгвістичний двобій». На запитання, які були складені вдома до теми «Сполучник», відповідає один учень у дошки.
  2. Робота з картками. Повторення орфограми «Правопис прислівників». Учитель читає слова. Якщо прислівник пишеться разом, учень показує картку із цифрою «1»; якщо через дефіс – «2»; якщо через два дефіса – «3», а якщо окремо – «4».

Де-не-де, рік у рік, кінець кінцем, хтозна-коли, час від часу, по-нашому, абикуди, навесні, в основному, по четверо, на жаль, вдруге.

  1. Інтерактивна частина «Коло ідей»
    1. – об´єднати  учнів у групи
    2. – кожна група одержує завдання і час 5-10 хв.
    3.  - група, яка раніше за інших справляється з завданням, виконує     вправу з підручником «Українська мова. 7 клас»(1б. до оцінки)
    4. – робочі групи завершують виконання завдань після обговорення і подають результати колективної діяльності
    5.  - запитання до учнів
  • Чи була проведена робота корисною?
  • Чого ви навчилися?
  1. Актуалізація опорних знань
  1. Назвіть службові частини мови.
  • Що спільного між прийменником і сполучником? (Спільне: не бувають членами речення,  не відповідають на запитання, не називають предметів, явищ,  ознак, кількість, дії)
  • Чим відрізняються? (Прийменник служить для зв’язку слів у речення і словосполучення. Сполучник служить для зв’язку простих речень у складне й однорідних членів речення)

             Отже, сьогодні тема нашого уроку «Частка»

  1. Оголошення теми, мети уроку
  1. Мотивація. Сучасні технології. «Мозковий штурм»
    1.       – оголосити тему «Частка – як службова частина мови».
    2.       – повторення правил для «Мозкового штурму»
    3.       – скориставшись формулою висловити мету заняття

«Сьогоднішній урок навчить нас….»

Зібрати якомога більше ідей щодо проблеми, записати все. Що знають чи думають. Вибрати найголовніше:

  • Дізнати все про частку;
  • Навчитися відрізняти її від інших частин мови;
  • Знаходити частки у реченнях;
  • Знати їх морфологічні ознаки.

 

  1. Спостереження над мовним матеріалом
  1. Прочитати речення, записані на дошці.

У нашому саду рясно зацвіли вишні й абрикоси.

Зверніть увагу! Прийменник в(у) разом  із закінченням місцевого відмінку зв’язує іменник «сад» із дієсловом «зацвісти» у словосполучення зацвіли в саду.

  • Сполучник й зв’язує . Два однорідні члени речення – підмети.

Вишні й абикоси

   Порівняйте тепер речення

У нашому саду рясно зацвіли тільки вишні й абрикоси.

  • Чи вплинуло слово «тільки» на зв’язок між словами?
  • Який новий відтінок внесло в речення це слово? (виділення окремих слів)
  • А якщо слово поставити на початку речення?

   Зробіть висновок про роль слова тільки в речення (надає реченню певного відтінку або окремим членам речення)

Тільки – частка

  1. Робота з підручником
  1. Зіставити речення 1 і 2 колонки у вправі. Якого значення надають вони реченням?
  2. Звернути увагу на терміни:

модальні, заперечні, формотворчі.

Як утворилися ці слова? Чи є це ключем до розуміння їхньої ролі?

  1. На основі прикладів із вправ самостійно спробуйте визначити, яка частина мови називається часткою. Перевірте, чи  правильне й повне ваше визначення.
  2. Самостійна робота з підручником. Прочитати самостійно правило і сказати, яка частина мови називається часткою.
  3. Робота з таблицею «Частка як частина мови» Розкажіть, скориставшись таблицею, про частку як частину мови.
  1. Закріплення вивченого.

1.Виписати з української літератури 6 речень із частками, визначити їх розряд.

  • Для чого вони служать. Чим службові частини мови відрізняються від самостійних.
  1. Вибірковий диктант. Вибрати із тексту частки, записати їх. Використовуючи таблицю, охарактеризувати кожну з часток.

Була б голова, буде й булава. Козак живе не  тим, що буде. Руки працюють, а годує таки голова. Хоч не маю собі долі, маю вдачу.

  1. Вправа 462 ст. 202
  2. Скласти речення за картиною  «Весна» Використати такі частки.

Невже, навіть, ось, чи.

  1. Підсумок вивченого на уроці.
  1. Бесіда
  • Що вивчали на уроці? Що називається часткою?
  • Чи виконали ми ті завдання, що поставили на початку уроку?
  • Що сподобалося вам при роботі з сучасними технологіями?
  1. Оцінювання
  1. Домашнє завдання §35, вивчити правило (ст. 203), вправа 464.

 

docx
Додав(-ла)
Дем'янюк Ірина
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
1126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку