Урок української мови, 7 клас
Тема: Частка як службова частина мови
Мета:
-
дати поняття про частку як службову частину мову, навчити учнів відрізняти частки від інших службових частин у реченнях та їх морфологічні ознаки;
-
Розвивати увагу, логічне мислення, образне пам’ять;
-
Виховувати повагу до усної народної творчості.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, картки, таблиці.
Хід уроку.
-
Перевірка домашнього завдання
-
«Лінгвістичний двобій». На запитання, які були складені вдома до теми «Сполучник», відповідає один учень у дошки.
-
Робота з картками. Повторення орфограми «Правопис прислівників». Учитель читає слова. Якщо прислівник пишеться разом, учень показує картку із цифрою «1»; якщо через дефіс – «2»; якщо через два дефіса – «3», а якщо окремо – «4».
Де-не-де, рік у рік, кінець кінцем, хтозна-коли, час від часу, по-нашому, абикуди, навесні, в основному, по четверо, на жаль, вдруге.
-
Інтерактивна частина «Коло ідей»
-
– об´єднати учнів у групи
-
– кожна група одержує завдання і час 5-10 хв.
-
- група, яка раніше за інших справляється з завданням, виконує вправу з підручником «Українська мова. 7 клас»(1б. до оцінки)
-
– робочі групи завершують виконання завдань після обговорення і подають результати колективної діяльності
-
- запитання до учнів
-
Чи була проведена робота корисною?
-
Чого ви навчилися?
-
Актуалізація опорних знань
-
Назвіть службові частини мови.
-
Що спільного між прийменником і сполучником? (Спільне: не бувають членами речення, не відповідають на запитання, не називають предметів, явищ, ознак, кількість, дії)
-
Чим відрізняються? (Прийменник служить для зв’язку слів у речення і словосполучення. Сполучник служить для зв’язку простих речень у складне й однорідних членів речення)
Отже, сьогодні тема нашого уроку «Частка»
-
Оголошення теми, мети уроку
-
Мотивація. Сучасні технології. «Мозковий штурм»
-
– оголосити тему «Частка – як службова частина мови».
-
– повторення правил для «Мозкового штурму»
-
– скориставшись формулою висловити мету заняття
«Сьогоднішній урок навчить нас….»
Зібрати якомога більше ідей щодо проблеми, записати все. Що знають чи думають. Вибрати найголовніше:
-
Дізнати все про частку;
-
Навчитися відрізняти її від інших частин мови;
-
Знаходити частки у реченнях;
-
Знати їх морфологічні ознаки.
-
Спостереження над мовним матеріалом
-
Прочитати речення, записані на дошці.
У нашому саду рясно зацвіли вишні й абрикоси.
Зверніть увагу! Прийменник в(у) разом із закінченням місцевого відмінку зв’язує іменник «сад» із дієсловом «зацвісти» у словосполучення зацвіли в саду.
-
Сполучник й зв’язує . Два однорідні члени речення – підмети.
Вишні й абикоси
Порівняйте тепер речення
У нашому саду рясно зацвіли тільки вишні й абрикоси.
-
Чи вплинуло слово «тільки» на зв’язок між словами?
-
Який новий відтінок внесло в речення це слово? (виділення окремих слів)
-
А якщо слово поставити на початку речення?
Зробіть висновок про роль слова тільки в речення (надає реченню певного відтінку або окремим членам речення)
Тільки – частка
-
Робота з підручником
-
Зіставити речення 1 і 2 колонки у вправі. Якого значення надають вони реченням?
-
Звернути увагу на терміни:
модальні, заперечні, формотворчі.
Як утворилися ці слова? Чи є це ключем до розуміння їхньої ролі?
-
На основі прикладів із вправ самостійно спробуйте визначити, яка частина мови називається часткою. Перевірте, чи правильне й повне ваше визначення.
-
Самостійна робота з підручником. Прочитати самостійно правило і сказати, яка частина мови називається часткою.
-
Робота з таблицею «Частка як частина мови» Розкажіть, скориставшись таблицею, про частку як частину мови.
-
Закріплення вивченого.
1.Виписати з української літератури 6 речень із частками, визначити їх розряд.
-
Для чого вони служать. Чим службові частини мови відрізняються від самостійних.
-
Вибірковий диктант. Вибрати із тексту частки, записати їх. Використовуючи таблицю, охарактеризувати кожну з часток.
Була б голова, буде й булава. Козак живе не тим, що буде. Руки працюють, а годує таки голова. Хоч не маю собі долі, маю вдачу.
-
Вправа 462 ст. 202
-
Скласти речення за картиною «Весна» Використати такі частки.
Невже, навіть, ось, чи.
-
Підсумок вивченого на уроці.
-
Бесіда
-
Що вивчали на уроці? Що називається часткою?
-
Чи виконали ми ті завдання, що поставили на початку уроку?
-
Що сподобалося вам при роботі з сучасними технологіями?
-
Оцінювання
-
Домашнє завдання §35, вивчити правило (ст. 203), вправа 464.