1
Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс.
Соціокультурна тема уроку. У світі прекрасного. Квіти. Картини Катерини Білокур.
Мета. Ознайомити шестикласників із правильним написанням складних прикметників; формувати вміння правильно писати складні прикметники і пояснювати їх написання, користуючись правилом; розвивати вміння конструювати, досліджувати, узагальнювати й синтезувати; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистостей шестикласників.
Цілі уроку:
Учні знатимуть:
написання прикметників разом і через дефіс.
Учні умітимуть:
визначати у тексті складні прикметники;
правильно писати та пояснювати написання складних прикметників;
правильно вживати складні прикметники у мовленні;
виокремлювати й запам’ятовувати основну інформацію у прослуханому чи прочитаному тексті, аналізувати його мовні і структурні особливості;
оцінювати власну діяльність.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу
Вид уроку. Особистісно зорієнтований урок
Методи, прийоми: інтелектуально-мовленнєва розминка, спостереження-аналіз над мовним матеріалом, робота із підручником, комунікативний практикум; «Криголам», «Читання з позначками», «Незакінчене речення»; робота в групах, парах.
Обладнання: роздатковий матеріал ( «Цілі уроку», текст «Квітковий годинник», картини Катерини Білокур, відеокліп «Вальс квітів»).
Х і д у р о к у
І. Мотиваційний етап.
Квіти, квіти… Чарівні квіти,
Кольорові, великі й малі…
Ви умієте душу зігріти,
Бо й самі ви – душа землі.
Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань
(Інтелектуально-мовленнєва розминка).
– Хочу запропонувати вам переглянути картини Катерини Білокур, перегляньте зображення квітів. Зверніть увагу, які кольори та їх відтінки відтворено на картинах. Запишіть їх до своїх зошитів.
( перегляд презентації )
Завдання - диспут
– Переглядаючи картини, я звернула увагу на підписи до зображень.
Під одним із них було записано «Білосніжні проліски», а під іншим – «Сніжно-білі проліски». Як ви думаєте, чи не помилилися автори у написанні прикметників? Чи можете ви пояснити, чому відрізняється написання цих слів?
Спробуйте передбачити тему нашого уроку.
Формулювання теми, запис у зошити.
«Написання складних прикметників разом і через дефіс».
– Для чого потрібно вивчати мовний матеріал сьогоднішнього
уроку? Де на практиці його можна застосувати? Яку користь він може принести вам у щоденному мовленні?
ІІ. Цілевизначення та планування діяльності.
Учні опрацьовують цілі уроку, роздані їм на картках, доповнюють їх власними, планують роботу на уроці.
– Ознайомтеся, будь ласка, із запропонованими цілями і узгодьте їх із власними, допишіть свої цілі. Сформулюйте очікувані результати уроку (Відповіді учнів).
Сьогодні на уроці ми навчимося:
– Як можна досягнути поставлених цілей? Запропонуйте форми
роботи на сьогоднішньому уроці (Відповіді учнів).
– Реалізовуючи цілі, сьогодні ми укладемо таблицю, що допоможе нам узагальнити результати роботи протягом уроку. За таблицею ви повинні будете створити усне повідомлення про особливості написання складних прикметників.
ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу.
ІІІ.1. Лінгвістичне спостереження-аналіз з елементами зіставлення.
– Перш за все, ми повинні з’ясувати, як можуть писатися складні прикметники. Прочитаймо текст.
Квітковий годинник
Годинники бувають різні: пісочні, сонячні, маятникові, механічні, електронні.
Все ж, незважаючи на науково-технічний прогрес, сьогодні можна легко дізнатися котра година і за найпростішим годинником – квітковим. Користуватися ним нескладно. Варто лише запам'ятати, які квіти й коли прокидаються і засинають...
Найраніше, о четвертій годині ранку, розпускаються золотаві ромашки козельцю. О п'ятій розплющує синьо-блакитні очі петрів батіг. О шостій - яструбинка, о сьомій - осот, о восьмій - в'юнки польові, о дев'ятій - червоногаряча гвоздика, о десятій - мати-й-мачуха.
Погріються квіти на сонечку, порадують нас своєю красою - і знову вкладаються спати. О першій годині дня - гвоздика, о другій – кульбабка, о четвертій - яструбинка, о п'ятій - мати-й-мачуха, оспівана у народнопісенній творчості, о сьомій - лілійник (В. Приходько).
– Поставте запитання за змістом тексту сусідові по парті.
Через дефіс |
Приклади |
Разом |
Приклади |
|
|
|
|
– Тепер ми можемо з’ясувати, що впливає на написання складних прикметників. Для цього проведемо лінгвістичне спостереження-аналіз.
Робота у групах .
Поділ на групи (Учні називають відомі їм квіти, доки учитель їх не зупинить. Інші повторюють ці ж квіти, що були названі першою частиною учнів. У групи об’єднуються за названими однаковими квітками).
І група.
– З’ясуйте, чому відрізняються за написанням прикметники «синьо-блакитні» та «червоногаряча». Поміркуйте, що означають поєднання слів у складному прикметникові. Зробіть висновок про написання складних прикметників, запишіть висновок до таблиці.
Виходить перша група, обговорює завдання, решта учнів уважно слухає.
До решти учнів:
ІІ група.
– З’ясуйте, чому відрізняються за написанням прикметники «народнопісенна» та «науково-технічний». Поміркуйте, які відношення встановлені між поєднаними словами у складному прикметникові. Зробіть висновок про написання складних прикметників, запишіть висновок до таблиці.
Виходить друга група, обговорює завдання, решта учнів уважно слухає.
До решти учнів:
«Читання із позначками»
правило . Скористайтеся позначками + – знаю; ! – нове ; ? – потребую допомоги вчителя.
правило? Допишіть у таблицю нове правило.
ІІІ.2. Комунікативний практикум
Презентація результатів дослідження (зв’язне висловлювання за таблицею).
- Чи можете зараз пояснити написання прикметників, використаних у підписах до фотографій?
IV. Рефлексія навчальної діяльності.
IV.1. Тематична рефлексія.
Диктант «Мовчанка»
Учитель показує учням по дві картки, на яких записані слова.
Завдання: скласти із поданих слів складні прикметники і пояснити їх правопис.
Слова: жовтий, гарячий; червоний, щока; кислий, солодкий; науковий, технічний; Західна Україна; шість, поверх.
Індивідуальна робота .
Скласти усну розповідь про весняні квіти, використовуючи складні прикметники.
Перевірка результатів роботи.
IV.2. Інтелектуальна та соціальна рефлексія.
«+» навпроти того, що ви вже знаєте та умієте, «–», якщо над чимось ще потрібно попрацювати. Оцініть свою роботу на уроці.
«Мій успіх на сьогоднішньому уроці – це…; найбільші труднощі я відчув…; я не вмів, а тепер умію… ».
V.Домашнє завдання.