"Написання слів апострофом" Урок

Про матеріал
Урок відкриття нових знань з використанням І К Т. Шляхом пошукової роботи розкриваються поняття учнів про написання слів з апострофом. Вправи розвивають навички правильного і охайного письма, сприяють впізнаванню слів з апострофом серед інших, розвивають уяву,образне мислення, фантазію, вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне ;виховують бережне ставлення до природи.
Перегляд файлу

                                       Урок української мови  у 1 класі

За програмою Росток з використанням елементів ейдетики. Пригоди Білочки у Лісовій школі.

Тема: Написання  слів з апострофом.

Тип уроку: урок відкриття нових знань з використанням  І К Т.

Мета: шляхом пошукової роботи розкрити поняття учнів про  написання слів з апострофом зясувати, коли і де саме у словах пишеться апостроф; розвивати навички правильного і охайного письма,писати правильно слова, вживаючи правило, впізнавати слова  з апострофом серед інших, вчити працювати над прислів’ями та приказками; виховувати інтерес до мови, бажання більше дізнаватись про неї, розвивати уяву,образне мислення, фантазію, вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне,виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання: зошити (Українська мова.1 клас. 2 частина / Діденко Т. В., Качан Л. В.,ТОВ  «Торговий дім» «Папірус» 2011- 84 с. відео «Апостроф»

https://www.youtube.com/watch?v=Om2J_fQPK1Q

Маски Апострофа,Білочки ,  зошити-підручники, презентація.

 

  Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Добрий ранок, діти! Сьогодні у нас урок пройде в Лісовій школі. Ви зустрінетеся з учнями цієї школи  - лісовими мешканцями . Допоможе його провести тітонька Сова. (1 слайд)

1.Організація класу

 А ось перша учениця – Білочка (2 слайд)

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

-Давайте уявимо , що ми теж лісові учні – звірята. І зможемо разом  з звірятами провести урок у цій дивовижній школі, дізнаємося  про нові секрети граматики.

ІІ.Самовизначення до діяльності.

-Щоб  дізнатися про що піде мова на уроці, послухайте загадку.

(Виходить учень)

Апостроф: (3 слайд)

Я не риба і не птах.
Є в ганчір’ї, в реп’яхах.
Я не звір і не людина,
Але зна мене дитина.

Хоч я і не літера,

Хоч я і не звук.

А знаком важливим усі мене звуть.

-Що ж це за дивний знак? (Це апостроф.)

(Учень надіває  маску із знаком апостроф.)

-Правильно, діти, ви відгадали — я Апостроф! Я унікальний, бо ж не в кожній мові є! От в українській я є, а в російській мене немає! І тому мене не можна губити і забувати, бо від цього мова збідніє, стане не зрозумілою. От скажіть слова: б’ю, п’ю, в’ю, в’яжу, коли апостроф є — це вимовляється чітко, роздільно!

                                                               2

(4слайд)

-Отже, сьогодні ми  з вами розгадаємо ще одну таємницю мови. Зясуємо, коли і де саме у словах ми повинні писати апостроф.

- А зараз послухайте казку чарівної феї про  про апостроф.

https://www.youtube.com/watch?v=Om2J_fQPK1Q

(Починаючи з 1.05 до 3.07.)

-Отже , без апострофа ми не зможемо  написати правильно слова : пять, сімя, соловї та інші.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і фіксація утруднень  діяльності.

А тепер  давайте відгадаємо загадку.

Загадка

Дуже люблять молодця,

Бють щоправда без кінця. (Мяч)

-Давайте побудуємо звукову модель слова мяч (5 слайд)  

 

ІV. Побудова проекту виходу з утруднення

- Давайте прослідкуємо, коли пишеться у словах апостроф. Допоможе нам розібратись пані вчителька Сова. (6слайд)

-Вимовте звуки, які позначені буквами «я» «ю» «є» «ї». Поставте перед ними букву «в» і повторіть їх вимову разом :[в йа], [в йу] [в йе] [в йі].

-Отже, така роздільна тверда вимова приголосного і голосного звуків на письмі позначається умовним графічним знаком – апострофом.

А тепер давайте придумаємо слова де б зустрічалися ці звукосполуки [в йа], [в йу], [в йе], [в йі].

В’яже, в’яне, в’юн, в’є, солов’ї.( 7 слайд)

 

Розповідь учениці у масці білочки цікаве про апостроф:

«Білочка». «Це цікаво» (8слайд)

   Це наймолодший знак нашого письма. Назва знака взята з давньогрецької мови, що означає: кривий, зігнутий, повернутий. Він унікальний, бо ж не в кожній мові є! От в українській  є, а в російській немає! І тому його не можна губити і забувати, бо від цього мова збідніє, стане незрозумілою. От скажіть слова: б’ю, п’ю, в’ю, в’яжу, коли апостроф є — це вимовляється чітко, роздільно!

-То як вимовляються слова з апострофом? (Вимовляються чітко, роздільно!)

ІV. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні

Робота у зошитах-підручниках.  С.79   

1.Правопис  слів з апострофом (друкуємо) п’є  б’є   в’є  .

-Отже, коли ж ми пишемо апостроф? (9 слайд)

 Апостроф будемо писати   після букв «б»,«п»,«в»,«м»,«ф»,«р»  перед буквами…,якщо вони позначають два звуки). Тому букви…(«б»,«п»,«в»,«м»,«ф»,«р» ми промовляємо твердо, а звук [й] допомагає промовляти  слова урвисто, роздільно).

Наприклад…( в’яже,в’юн тощо)

                                                                  

                                                                    3

2. Гра «Утвори слово» (у зошиті)

                                    

Наш Їжачок пропонує утворити слова.

                           со                                          ть                                       н

м’я                      ч                   п’я                 тниця            в’ю               ть

                            та                                         тий                                   нкий

(10 слайд)                                               

В’юн- це риба , що має, як і вугор змієподібну форму. А коли береш його в руки, він дуже сильно звивається і видає своєрідний різкий писк. Має довжину 25-30 см. Живе навіть в таких заболочених озерах і канавах, де немає іншої риби, навіть карася. 

В’ють . Птахи в’ють гнізда. В’юнкий- предмет, що щвидко рухається. Це і ящірка і той же в’юн ,і хміль, і барвінок  тощо.

3.Каліграфічне написання складів    

   м’я    в’є  р’ю    в’ї      б’є    п’я

Написання  слів  м’ята  в’юн  пір’ їна

V.Фізкультхвилинка

Фізкультхвилинка Бедрик. Наталя Гуркіна. З любов'ю до дітей

https://www.youtube.com/watch?v=4g6Cd1X7lUU

 

ІV. Продовження роботи.

1.Робота над розвитком мовлення. (читання тексту у зошиті)

- Папуга нам приніс загадку

 Загадка  (11 слайд)

Людей він майже не боїться,
На даху будинку в’є гніздо,
І де вирішить він оселитися –
Навіки в будинок увійде добро.

текст «Лелеки»

Первинне читання вчителем.

-Де жили лелеки?

Словникова робота

В’яз- листяне дерево.(12 слайд)

                                                                    

                                                               Лелеки

  На старому в’язі жили лелеки.  Жили весело. Товаришували з усіма горобцями нашої вулиці. З’явилися у гнізді маленькі лелеченята. Старі лелеки уже не гуляли. Вони снували з подвір’я на болото , а з болота на подвір’я. Приносили малятам і гадюк, і жаб. Скоро малята вкрилися м’яким пір’ям і стали на крило.

  Що було далі?

-Отже, де жили лелеки? ( На старому в’язі жили лелеки.  )

2. Читання мовчки.

   -Звернути увагу на слова в яких є апостроф.

Діти називають слова з апострофом.( В’язі , з’явилися, подвір’я, м’яким пір’ям.)

3.Робота над сприйманням змісту.

                                                                      4

-Як жили лелеки? (Жили весело.)

 З ким вони товаришували? (Товаришували з усіма горобцями нашої вулиці.)

-Що робили лелеки, коли у них з’явилися лелеченята? (Старі лелеки уже не гуляли. Вони снували з подвір’я на болото , а з болота на подвір’я. Приносили малятам і гадюк, і жаб.)

-Чим малята вкрилися?( Скоро малята вкрилися м’яким пір’ям і стали на крило.)

-Як ви розумієте вислів стали на крило?(Крила зміцніли і вони змогли літати.)

-А що ж могло бути далі? (Про це ви розкажете на наступному уроці.)

 

- А ви  знаєте є таке прислів’я.

Де лелека водиться, там щастя родиться.(13 слайд)

-  Ще з давніх часів, люди вірили , що в дім, на якому лелеки звили гніздо, прийде щастя і злагода, в сім’ї припиняться сварки, діти ростимуть здоровими і не хворітимуть, у господаря садиби буде гарний урожай на полі, в саду  добре родитимуть фрукти.

   І зараз люди вірять , що ці птахи дійсно приносять щастя.

   Тому і ви, діти, пам’ятайте про це. Бережно ставтеся до птахів. Не руйнуйте їх гнізда. А якщо побачите, що пташка сидить на гнізді , тихо відійдіть. Бо, якщо пташка почує . вас, злетить з гнізда і більше не повернеться . А яйця застинуть і з них уже не вилупляться пташенята.

V. Закріплення знань.

-З яким знаком ми сьогодні познайомилися на уроці? (З апострофом)

Отже, апостроф будемо писати   після букв…, перед буквами…, якщо вони позначають два звуки). Тому букви…(«б»,«п»,«в»,«м»,«ф»,«р» ми промовляємо твердо, а звук [й] допомагає промовляти  слова урвисто, роздільно).

Таким чином,…(слова в’яже, в’юн , м’ясо , пір’я пишемо з апострофом.)

VІ. Домашнє завдання

Придумати кінець до оповідання «Лелеки»

Що було далі?

Емоційна рефлексія  (14слайд)

- Оцініть свою роботу на уроці. Виберіть смайла.

   Побажання дітям від Мудрої сови.(15слайд)

Учитель: Послухайте вірш.

 Якщо кожну першу букву прочитаємо по вертикалі, то всі почують як ви працювали на уроці.(Ви у мене молодці!)

 

Завантаження...
docx
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
1142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку