Урок української мови у 1 класі
За програмою Росток з використанням елементів ейдетики. Пригоди Білочки у Лісовій школі.
Тема: Написання слів з апострофом.
Тип уроку: урок відкриття нових знань з використанням І К Т.
Мета: шляхом пошукової роботи розкрити поняття учнів про написання слів з апострофом з’ясувати, коли і де саме у словах пишеться апостроф; розвивати навички правильного і охайного письма,писати правильно слова, вживаючи правило, впізнавати слова з апострофом серед інших, вчити працювати над прислів’ями та приказками; виховувати інтерес до мови, бажання більше дізнаватись про неї, розвивати уяву,образне мислення, фантазію, вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне,виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання: зошити (Українська мова.1 клас. 2 частина / Діденко Т. В., Качан Л. В.,ТОВ «Торговий дім» «Папірус» 2011- 84 с. відео «Апостроф»
https://www.youtube.com/watch?v=Om2J_fQPK1Q
Маски Апострофа,Білочки , зошити-підручники, презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Добрий ранок, діти! Сьогодні у нас урок пройде в Лісовій школі. Ви зустрінетеся з учнями цієї школи - лісовими мешканцями . Допоможе його провести тітонька Сова. (1 слайд)
1.Організація класу
А ось перша учениця – Білочка (2 слайд)
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
-Давайте уявимо , що ми теж лісові учні – звірята. І зможемо разом з звірятами провести урок у цій дивовижній школі, дізнаємося про нові секрети граматики.
ІІ.Самовизначення до діяльності.
-Щоб дізнатися про що піде мова на уроці, послухайте загадку.
(Виходить учень)
Апостроф: (3 слайд)
Я не риба і не птах.
Є в ганчір’ї, в реп’яхах.
Я не звір і не людина,
Але зна мене дитина.
Хоч я і не літера,
Хоч я і не звук.
А знаком важливим усі мене звуть.
-Що ж це за дивний знак? (Це апостроф.)
(Учень надіває маску із знаком апостроф.)
-Правильно, діти, ви відгадали — я Апостроф! Я унікальний, бо ж не в кожній мові є! От в українській я є, а в російській мене немає! І тому мене не можна губити і забувати, бо від цього мова збідніє, стане не зрозумілою. От скажіть слова: б’ю, п’ю, в’ю, в’яжу, коли апостроф є — це вимовляється чітко, роздільно!
2
(4слайд)
-Отже, сьогодні ми з вами розгадаємо ще одну таємницю мови. З’ясуємо, коли і де саме у словах ми повинні писати апостроф.
- А зараз послухайте казку чарівної феї про про апостроф.
https://www.youtube.com/watch?v=Om2J_fQPK1Q
(Починаючи з 1.05 до 3.07.)
-Отже , без апострофа ми не зможемо написати правильно слова : п’ять, сім’я, солов’ї та інші.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і фіксація утруднень діяльності.
А тепер давайте відгадаємо загадку.
Загадка
Дуже люблять молодця,
Б’ють щоправда без кінця. (М’яч)
-Давайте побудуємо звукову модель слова м’яч (5 слайд)
ІV. Побудова проекту виходу з утруднення
- Давайте прослідкуємо, коли пишеться у словах апостроф. Допоможе нам розібратись пані вчителька Сова. (6слайд)
-Вимовте звуки, які позначені буквами «я» «ю» «є» «ї». Поставте перед ними букву «в» і повторіть їх вимову разом :[в йа], [в йу] [в йе] [в йі].
-Отже, така роздільна тверда вимова приголосного і голосного звуків на письмі позначається умовним графічним знаком – апострофом.
А тепер давайте придумаємо слова де б зустрічалися ці звукосполуки [в йа], [в йу], [в йе], [в йі].
В’яже, в’яне, в’юн, в’є, солов’ї.( 7 слайд)
Розповідь учениці у масці білочки цікаве про апостроф:
«Білочка». «Це цікаво» (8слайд)
Це наймолодший знак нашого письма. Назва знака взята з давньогрецької мови, що означає: кривий, зігнутий, повернутий. Він унікальний, бо ж не в кожній мові є! От в українській є, а в російській немає! І тому його не можна губити і забувати, бо від цього мова збідніє, стане незрозумілою. От скажіть слова: б’ю, п’ю, в’ю, в’яжу, коли апостроф є — це вимовляється чітко, роздільно!
-То як вимовляються слова з апострофом? (Вимовляються чітко, роздільно!)
ІV. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні
Робота у зошитах-підручниках. С.79
1.Правопис слів з апострофом (друкуємо) п’є б’є в’є .
-Отже, коли ж ми пишемо апостроф? (9 слайд)
Апостроф будемо писати після букв «б»,«п»,«в»,«м»,«ф»,«р» перед буквами…,якщо вони позначають два звуки). Тому букви…(«б»,«п»,«в»,«м»,«ф»,«р» ми промовляємо твердо, а звук [й] допомагає промовляти слова урвисто, роздільно).
Наприклад…( в’яже,в’юн тощо)
3
2. Гра «Утвори слово» (у зошиті)
Наш Їжачок пропонує утворити слова.
со ть н
м’я ч п’я тниця в’ю ть
та тий нкий
(10 слайд)
В’юн- це риба , що має, як і вугор змієподібну форму. А коли береш його в руки, він дуже сильно звивається і видає своєрідний різкий писк. Має довжину 25-30 см. Живе навіть в таких заболочених озерах і канавах, де немає іншої риби, навіть карася.
В’ють . Птахи в’ють гнізда. В’юнкий- предмет, що щвидко рухається. Це і ящірка і той же в’юн ,і хміль, і барвінок тощо.
3.Каліграфічне написання складів
м’я в’є р’ю в’ї б’є п’я
Написання слів м’ята в’юн пір’ їна
V.Фізкультхвилинка
Фізкультхвилинка Бедрик. Наталя Гуркіна. З любов'ю до дітей
https://www.youtube.com/watch?v=4g6Cd1X7lUU
ІV. Продовження роботи.
1.Робота над розвитком мовлення. (читання тексту у зошиті)
- Папуга нам приніс загадку
Загадка (11 слайд)
Людей він майже не боїться,
На даху будинку в’є гніздо,
І де вирішить він оселитися –
Навіки в будинок увійде добро.
текст «Лелеки»
Первинне читання вчителем.
-Де жили лелеки?
Словникова робота
В’яз- листяне дерево.(12 слайд)
Лелеки
На старому в’язі жили лелеки. Жили весело. Товаришували з усіма горобцями нашої вулиці. З’явилися у гнізді маленькі лелеченята. Старі лелеки уже не гуляли. Вони снували з подвір’я на болото , а з болота на подвір’я. Приносили малятам і гадюк, і жаб. Скоро малята вкрилися м’яким пір’ям і стали на крило.
Що було далі?
-Отже, де жили лелеки? ( На старому в’язі жили лелеки. )
2. Читання мовчки.
-Звернути увагу на слова в яких є апостроф.
Діти називають слова з апострофом.( В’язі , з’явилися, подвір’я, м’яким пір’ям.)
3.Робота над сприйманням змісту.
4
-Як жили лелеки? (Жили весело.)
З ким вони товаришували? (Товаришували з усіма горобцями нашої вулиці.)
-Що робили лелеки, коли у них з’явилися лелеченята? (Старі лелеки уже не гуляли. Вони снували з подвір’я на болото , а з болота на подвір’я. Приносили малятам і гадюк, і жаб.)
-Чим малята вкрилися?( Скоро малята вкрилися м’яким пір’ям і стали на крило.)
-Як ви розумієте вислів стали на крило?(Крила зміцніли і вони змогли літати.)
-А що ж могло бути далі? (Про це ви розкажете на наступному уроці.)
- А ви знаєте є таке прислів’я.
Де лелека водиться, там щастя родиться.(13 слайд)
- Ще з давніх часів, люди вірили , що в дім, на якому лелеки звили гніздо, прийде щастя і злагода, в сім’ї припиняться сварки, діти ростимуть здоровими і не хворітимуть, у господаря садиби буде гарний урожай на полі, в саду добре родитимуть фрукти.
І зараз люди вірять , що ці птахи дійсно приносять щастя.
Тому і ви, діти, пам’ятайте про це. Бережно ставтеся до птахів. Не руйнуйте їх гнізда. А якщо побачите, що пташка сидить на гнізді , тихо відійдіть. Бо, якщо пташка почує . вас, злетить з гнізда і більше не повернеться . А яйця застинуть і з них уже не вилупляться пташенята.
V. Закріплення знань.
-З яким знаком ми сьогодні познайомилися на уроці? (З апострофом)
Отже, апостроф будемо писати після букв…, перед буквами…, якщо вони позначають два звуки). Тому букви…(«б»,«п»,«в»,«м»,«ф»,«р» ми промовляємо твердо, а звук [й] допомагає промовляти слова урвисто, роздільно).
Таким чином,…(слова в’яже, в’юн , м’ясо , пір’я пишемо з апострофом.)
VІ. Домашнє завдання
Придумати кінець до оповідання «Лелеки»
Що було далі?
Емоційна рефлексія (14слайд)
- Оцініть свою роботу на уроці. Виберіть смайла.
Побажання дітям від Мудрої сови.(15слайд)
Учитель: Послухайте вірш.
Якщо кожну першу букву прочитаємо по вертикалі, то всі почують як ви працювали на уроці.(Ви у мене молодці!)