Напрями корекційної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
Здоров’я – одна з найголовніших умов досягнення успіху в житті. Без здоров’я людина не може бути щасливою. Із означення фізичного здоров’я як стану гармонії морфологічної структури фізичного тіла і функціонального стану систем життєзбагачення людського організму можна зробити висновок, що даний феномен розглядається як гармонійна єдність фізичного (сфера фізичної культури й спорту) і соматичного (сфера біології й медицини).
У школі фізична культура й спорт – це, головним чином, уроки фізичної культури, заняття з ЛФК, ранкова гімнастика, рухливі ігри. Високий рівень фізичної культури зумовлюють стійкість нервових процесів, захисних сил організму, широкий резерв серцево-судинної та дихальної систем, психологічно. Стійкістю до дії різних подразників.
Проведення оздоровчо-фізкультурних заходів з дітьми зі зниженим слухом
Оздоровчі та загартовуючі заходи протягом дня:
-
ранковий підйом дітей, ранкова гімнастика на свіжому повітрі;
-
контрастні повітряні ванни з використанням вправ;
-
денний сон у добре провітреному приміщенні;
-
прогулянки на свіжому повітрі;
-
вмивання прохолодною водою впродовж дня;
-
обтирання вологою рукавичкою;
-
масаж вушної раковини – розпочинається з прогладжування зверху вниз, ззаду і попереду вушної раковини, потім слід перейти до легкої розминання: вушна раковина захвачується подушечками першого і третього-четвертого пальців та розминається до тих пір, поки шкіра злегка не почервоніє. Потім вуха треба загнути вперед спочатку мізинцями, потім усіма іншими пальцями, притиснути вушні раковини до голови й відпустити. Повторення вправи підвищує гнучкість вушних раковин, що сприяє зміцненню здоров’я. Кінчиками великого і вказівного пальців треба захватити мочки вух і відтягнути їх униз. Вправа повторюється 5-6 разів і є корисною для профілактики та лікування захворювань горла, ротової порожнини. Великі пальці слід увести в слуховий прохід, а вказівними притиснути виступ вушної раковини, який слід притискувати повертати впродовж 30-40 с. Вправа сприяє стимулюванню функції надниркових залоз, зміцнює слизові оболонки носа, горла;
-
полоскання ротової порожнини відварами трав;
-
самомасаж ясен слід розпочинати від центру щелепи, а потім поступово розводити пальці в різні боки. На верхній частині щелепи масують зверху вниз, на нижній – знизу вверх. Крім того, використовується масування й коловими рухами: зранку – за годинниковою стрілкою, ввечері – проти неї.
Тиск на слизову оболонку повинен бути безболісним, зранку – більш інтенсивним, увечері – менш інтенсивним. Тривалість процедури – 5-7 хв. Краще робити самомасаж після чищення зубів і полоскання рота;
-
ходьба сольовими доріжками;
-
обливання стоп ніг водою;
-
масаж біологічно активних точок стоп ніг за допомогою горіхів, каштанів тощо. Масаж стоп ніг відіграє особливо важливу роль для здоров’я людини, тому що на стопі проектуються практично всі внутрішні органи (серце, шлунок, легені, хребет, нирки тощо). Для проведення масажу слід сісти на килим і спочатку розтирати пальці і стопу лівої, а потім правої ніг;
-
ігри з водою, з елементами пісочної терапії з використанням води, дрібних іграшок;
-
масаж кистей рук – доцільно проводити двічі на день: під час ранкової
гімнастики і перед денним сном. Під час самомасажу кистей рук уранці застосовуються такі прийоми: розтирання кистей; поплескування долонями; масаж кінчиками пальців. Масаж починають із великого пальця лівої й по черзі масажують усі пальці від кінчиків до основи, розтираючи їх до стійкого відчуття тепла. Розтирання долонь і тильної поверхні проводиться за допомогою рухів, які застосовуються під час миття рук. Під час самомасажу перед денним сном діти, лежачи в ліжках, масажують зап’ястя круговими рухами вліво й вправо, захоплюючи правою рукою ліве зап’ястя, а потім, навпаки, - лівою праве. Це сприяє загальному розслабленню й більш швидкому і спокійному засинанню дитини;
-
вправи для розвитку дрібних м’язів руки з нитками і мотузками, з природним і підручним матеріалом, з іграшками, з використанням матеріалу для малювання, ліплення, конструювання.