Напрями роботи вихователів спеціальних шкіл з учнями з
особливими освітніми потребами (ООП)
Систематизуючи власний досвід роботи та аналізуючи спеціальну і методичну літературу, ми дійшли висновку, що робота вихователів з учнями з особливими освітніми потребами базуються на наступних основних кроках.
а) бесіду на уроках та на виробничому навчанні;
б) індивідуальну робота на уроках та на виробничому навчанні;
Важливим у роботі вихователя також є формування продуктивних стосунків у дитини з особливими освітніми потребами не лише в класному колективі, але й у сім'ї.
Основними формами такої діяльності вихователя є:
Формування продуктивного спілкування дітей з особливими освітніми потребами з членами їх сімей покращує ефективність адаптації цих дітей до навчально-виховного процесу в школі та сприяє розвитку впевненості їхніх батьків у тому, що вони можуть бути корисними для своєї дитини. Найважливішими факторами становлення таких стосунків є розуміння школою та сім'єю важливості сімейної системи виховання для всебічного розвитку особистості дитини. Забезпечення соціальної взаємодії і дружби дітей з ООП та їх однолітків допомагає корегувати соціальну поведінку дітей. Це вимагає спільної роботи всіх учасників навчально-виховного процесу, з формування емпатії, ідентифікації дітей з ООП як повноцінних членів учнівських колективів. Вихователь є помічником вчителя в справі залучення дітей з обмеженими освітніми потребами до активного дозвілля. Адже саме в таких ситуаціях неформального спілкування створюються найбільш адекватні умови для проведення цілеспрямованої роботи по інтеграції кожного такого учня в соціокультурне середовище, незалежно від його ступеня відхилення в розвитку. Завдяки контактам із друзями діти з особливими освітніми потребами розвиваються, вчаться жити у злагоді з людьми, у них підвищується самоповага.
Дружба дає дітям можливість відчути себе повноцінним членом суспільства, а також формує у них позитивні почуття та настрої. Таким чином, діяльність вихователя щодо формування продуктивних видів стосунків в учнів з ООП в групі, є дієвим способом оптимізації процесу соціалізації дітей і виконує при цьому функції соціокультурної адаптації, соціокультурної реабілітації та профілактики дезадаптації.