« Народ скаже – як зав’яже »

Про матеріал
Виховна година на тему: « Народ скаже – як зав’яже » Мета: розширювати та узагальнювати знання учнів про усну народну творчість, її жанри та особливості, розкрити значення поняття « фольклор »; збагачувати словниковий запас, показати красу рідного слова, багатство, влучність мови; виховувати повагу до надбань українського народу, до мови, традицій та обрядів; виховувати повагу до надбань колективізму; розвивати увагу, кмітливість, спостережливість.
Перегляд файлу

Мостищенська спеціальна школа

 

 

 

Виховна година на тему:

« Народ скаже – як зав’яже »

              

 

 

 

 

 

 

                                               Вихователь: Гаган Тетяна Петрівна

 

 

 

 

Мета: розширювати та узагальнювати знання учнів про  усну народну творчість, її жанри та особливості, розкрити значення поняття « фольклор »; збагачувати словниковий запас, показати красу рідного слова, багатство, влучність мови; виховувати повагу до надбань українського народу, до мови, традицій та обрядів;  виховувати повагу до надбань колективізму; розвивати увагу, кмітливість, спостережливість.

Звучить запис пісні « Зеленеє жито »

У всьому світі – кожен зна:

Є батьківщина лиш одна.

І в нас вона одна – єдина –

Це наша славна Україна.

Не забувай Шевченка слів,

Про горду славу козаків.

Не забувай, що ти дитина

Землі, що зветься Україна.

Наша сьогоднішня зустріч має назву « Народ скаже – як зав’яже ». Вона буде проходити у вигляді конкурсу між двома командами. А оцінюватиме їхні знання наше шановне журі.

Команди представляються.

1 команда – « Джерельце »

Ми завжди напоготові:

Всім допомогти готові

А знання – це наша сила,

Застосуємо їх вміло.

Девіз: Хто людям добра бажає, той і собі має.

« Дивосвіт » – 2 команда

Ми веселі і кмітливі,

Серйозні і не пустотливі

Залюбки вивчаєм звичаї народу,

Що передаються від роду і до роду.

Девіз: Не говори, що знаєш, але знай, що говориш.

Вихователь.

Ми з вами зустрічали слова « усна народна творчість », або фольклор.

В перекладі це слово означає народна мудрість.

-        Як ви розумієте поняття « народна творчість » ( це твори, що передаються з покоління в покоління переказами народу).

-         Пригадайте, які жанри належать до усної народної творчості?                      ( казки, легенди, народні ігри, народні пісні, мирилки, лічилки, скоромовки, загадки, прислів’я, приказки ).

-         Казки – найпоширеніший жанр усної народної творчості.

-         Ви любите казки? Чому їх люблять і дорослі діти?

-         Казка – це цікава розповідь в якій відбуваються вигадані події, чарівні перетворення, головні герої діляться на добрих і злих; в казці добро завжди перемагає зло; в казці є вигадка, мрія, фантазія; казка допомагає задуматись, чи правильно ти живеш.

-         Казок, на світі не злічити, але їх можна поділити на групи.                                           У мене є три написи:                                                                                                        « Чарівні казки », « Соціально-побутові », « Казки про тварин ».

Зараз, ми, пограємо у гру « Сторінками улюблених казок ».

А зараз, давайте пригадаємо: Хто є головними персонажами у казках про тварин?

Про що розповідається у соціально-побутових казках?                                                   ( Побут, життя людей, про стосунки бідних і багатих, добрих і злих, лінивих і працьовитих, братів і сестер, молодших і старших ).

Що відбувається у чарівних казках ?

( Незвичайні події, перетворення, головні герої – це богатирі, сміливці, визволителі, захисники скривджених ).

Умови гри

З торбинки треба витягнути назву казки, прочитати її вголос, визначити, яка це казка ( соціально-побутова, про тварин чи чарівна )

За правильну відповідь команди отримують по одному балу.

Назви казок: « Коза-дереза », « Котик і півник », « Цап та баран », « Дідова дочка й бабина дочка », « Мудра дівчина », « Царівна – жаба », « Кривенька качечка », « Ох », « Летючий корабель ».

Зараз, ще одне завдання – гра « Казковий калейдоскоп ». Я буду читати уривки з казок, а ви уважно слухайте і, визначте назви цих казок. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу.

( « Колобок », « Солом’яний бичок », « Івасик-Телесик », « Котигорошко »,          « Панкоцький », « Язиката Феська » )

Поки журі підраховує бали двох команд, ми поговоримо про жанр українського фольклору – народну пісню. Наш народ завжди співав: коли йому було весело і сумно, під час праці і відпочинку. Пісні бувають колискові ( для кого вони призначені? ) пісні історичні, ліричні, жартівливі, сумні, обрядові.

Ми продовжимо наше змагання: кожна команда виконує жартівливу пісню. Команда « Джерельце » виконає пісню « Грицю, Грицю до роботи »,

 команда « Дивосвіт » - « Ой під вишнею, під черешнею ». Жюрі оцінює завдання по п’ятибальній системі.

« Як дитина бігає і грається, так їй здоров’я усміхається » - говорить народна мудрість. Ви любите грати в ігри?

Зараз, ми пограємо в гру « Відгадай, чий голосок ».

Завдання командам: пригадати і розказати лічилки.

 

Котилася торба з великого горба, а в тій торбі хліб паляниця кому доведеться, той буде жмуриться.

 

Ми ходили у лісок, назбирали ягідок: суниця, ожина, чорниця, малина, повний кошик через край, яку хочеш вибирай.

 

Лічилкою визначаємо, хто в центрі кола буде вгадувати голоси.

-         Конкурс капітанів – читання скоромовок. ( Оцінювання по 5 бальній системі )

Гра « Плутанка »

Завдання командам, хто швидше розплутає порівняння ( за правильну відповідь учні отримують по 1 балу ).

Хочеться сказати про вид українського фольклору – Загадки.  Це віршований твір, в основі якого  - запитання.

Завдання командам: прочитати загадку і, відгадати її ( за правильну відповідь команди отримують по 1 балу ).

Одна команда загадує загадку іншій

Найбільш точно і коротко народ передавав свої думки в прислів’ях і приказках. ( Команди по черзі називають прислів’я і визначають їх головну думку ).

-         І останнє завдання командам: розшифрувати слово, надзвичайно важливе для кожної людини. ( Оцінювання по 5 бальній системі )

2*2+12=16     М          

2*5+8=18       О

18 – 15=3       В

3 : 3 = 1          А

 

Вивчайте мову українську, дзвінкоголосу, ніжну, чарівну, прекрасну, милу і чудову, як материнську пісню колискову.

 

Завершується наше заняття у формі змагання. Сьогодні, ми, розглянули лише деякі жанри українського фольклору, бо культура нашого народу, дуже, багатогранна, вона не може не викликати захоплення.

 

А зараз, журі оголосить підсумок наших змагань.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Позашкільна освіта, Виховна робота
Інкл
Додано
5 березня
Переглядів
195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку