Мостищенська спеціальна школа
Виховна година на тему:
« Народ скаже – як зав’яже »
Вихователь: Гаган Тетяна Петрівна
Мета: розширювати та узагальнювати знання учнів про усну народну творчість, її жанри та особливості, розкрити значення поняття « фольклор »; збагачувати словниковий запас, показати красу рідного слова, багатство, влучність мови; виховувати повагу до надбань українського народу, до мови, традицій та обрядів; виховувати повагу до надбань колективізму; розвивати увагу, кмітливість, спостережливість.
Звучить запис пісні « Зеленеє жито »
У всьому світі – кожен зна:
Є батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна – єдина –
Це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка слів,
Про горду славу козаків.
Не забувай, що ти дитина
Землі, що зветься Україна.
Наша сьогоднішня зустріч має назву « Народ скаже – як зав’яже ». Вона буде проходити у вигляді конкурсу між двома командами. А оцінюватиме їхні знання наше шановне журі.
Команди представляються.
1 команда – « Джерельце »
Ми завжди напоготові:
Всім допомогти готові
А знання – це наша сила,
Застосуємо їх вміло.
Девіз: Хто людям добра бажає, той і собі має.
« Дивосвіт » – 2 команда
Ми веселі і кмітливі,
Серйозні і не пустотливі
Залюбки вивчаєм звичаї народу,
Що передаються від роду і до роду.
Девіз: Не говори, що знаєш, але знай, що говориш.
Вихователь.
Ми з вами зустрічали слова « усна народна творчість », або фольклор.
В перекладі це слово означає народна мудрість.
- Як ви розумієте поняття « народна творчість » ( це твори, що передаються з покоління в покоління переказами народу).
- Пригадайте, які жанри належать до усної народної творчості? ( казки, легенди, народні ігри, народні пісні, мирилки, лічилки, скоромовки, загадки, прислів’я, приказки ).
- Казки – найпоширеніший жанр усної народної творчості.
- Ви любите казки? Чому їх люблять і дорослі діти?
- Казка – це цікава розповідь в якій відбуваються вигадані події, чарівні перетворення, головні герої діляться на добрих і злих; в казці добро завжди перемагає зло; в казці є вигадка, мрія, фантазія; казка допомагає задуматись, чи правильно ти живеш.
- Казок, на світі не злічити, але їх можна поділити на групи. У мене є три написи: « Чарівні казки », « Соціально-побутові », « Казки про тварин ».
Зараз, ми, пограємо у гру « Сторінками улюблених казок ».
А зараз, давайте пригадаємо: Хто є головними персонажами у казках про тварин?
Про що розповідається у соціально-побутових казках? ( Побут, життя людей, про стосунки бідних і багатих, добрих і злих, лінивих і працьовитих, братів і сестер, молодших і старших ).
Що відбувається у чарівних казках ?
( Незвичайні події, перетворення, головні герої – це богатирі, сміливці, визволителі, захисники скривджених ).
Умови гри
З торбинки треба витягнути назву казки, прочитати її вголос, визначити, яка це казка ( соціально-побутова, про тварин чи чарівна )
За правильну відповідь команди отримують по одному балу.
Назви казок: « Коза-дереза », « Котик і півник », « Цап та баран », « Дідова дочка й бабина дочка », « Мудра дівчина », « Царівна – жаба », « Кривенька качечка », « Ох », « Летючий корабель ».
Зараз, ще одне завдання – гра « Казковий калейдоскоп ». Я буду читати уривки з казок, а ви уважно слухайте і, визначте назви цих казок. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу.
( « Колобок », « Солом’яний бичок », « Івасик-Телесик », « Котигорошко », « Панкоцький », « Язиката Феська » )
Поки журі підраховує бали двох команд, ми поговоримо про жанр українського фольклору – народну пісню. Наш народ завжди співав: коли йому було весело і сумно, під час праці і відпочинку. Пісні бувають колискові ( для кого вони призначені? ) пісні історичні, ліричні, жартівливі, сумні, обрядові.
Ми продовжимо наше змагання: кожна команда виконує жартівливу пісню. Команда « Джерельце » виконає пісню « Грицю, Грицю до роботи »,
команда « Дивосвіт » - « Ой під вишнею, під черешнею ». Жюрі оцінює завдання по п’ятибальній системі.
« Як дитина бігає і грається, так їй здоров’я усміхається » - говорить народна мудрість. Ви любите грати в ігри?
Зараз, ми пограємо в гру « Відгадай, чий голосок ».
Завдання командам: пригадати і розказати лічилки.
Котилася торба з великого горба, а в тій торбі хліб паляниця кому доведеться, той буде жмуриться.
Ми ходили у лісок, назбирали ягідок: суниця, ожина, чорниця, малина, повний кошик через край, яку хочеш вибирай.
Лічилкою визначаємо, хто в центрі кола буде вгадувати голоси.
- Конкурс капітанів – читання скоромовок. ( Оцінювання по 5 бальній системі )
Гра « Плутанка »
Завдання командам, хто швидше розплутає порівняння ( за правильну відповідь учні отримують по 1 балу ).
Хочеться сказати про вид українського фольклору – Загадки. Це віршований твір, в основі якого - запитання.
Завдання командам: прочитати загадку і, відгадати її ( за правильну відповідь команди отримують по 1 балу ).
Одна команда загадує загадку іншій
Найбільш точно і коротко народ передавав свої думки в прислів’ях і приказках. ( Команди по черзі називають прислів’я і визначають їх головну думку ).
- І останнє завдання командам: розшифрувати слово, надзвичайно важливе для кожної людини. ( Оцінювання по 5 бальній системі )
2*2+12=16 М
2*5+8=18 О
18 – 15=3 В
3 : 3 = 1 А
Вивчайте мову українську, дзвінкоголосу, ніжну, чарівну, прекрасну, милу і чудову, як материнську пісню колискову.
Завершується наше заняття у формі змагання. Сьогодні, ми, розглянули лише деякі жанри українського фольклору, бо культура нашого народу, дуже, багатогранна, вона не може не викликати захоплення.
А зараз, журі оголосить підсумок наших змагань.