НАРОДНА ПІСНЯ - ЗЛЕТ ДУШІ ЛЮДСЬКОЇ
(літературно – музична композиція)
Мета: долучати учнів до народних витоків, розвивати творчі здібності, естетичні смаки, виховувати патріотичні почуття, бажання зберігати та відновлювати народні традиції.
Звучить українська музика.
Інсценування легенди про дівчину-Україну.
Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність i красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну i порядок, росіяни — владність, поляки — здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону i раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.
Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.
Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
— Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.
Узяла дівчина — Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.
Пісня про Україну. Дівчата співають пісню «Зеленеє жито», виносять коровай.
Ведучий:
Українська пісня! Райдужна душа нашого народу.
Це сміх і сльози, це туга й надія, це символ краси.
Ведуча:
Кружляє світ у білому танку.
Стоїть серед зими й тремтить
Калина у червоному вінку.
Стрілецька слава тихо спить.
Ведучий:
Та чи ми, українці, ледачі?
Та чи ми не козацької вдачі?
Тож даваймо минуле згадаймо,
Пісні славної заспіваймо!
Звучить пісня «Ой у лузі червона калина…».
Учениця.
Народна пісня зоряно, незгасно
Горить в моєму серці повсякчас
Не пломенистим закликом, не гаслом,
А променем, що будить сівача.
Вона мене виводить на дорогу,
Вона мені просвітлює віки,
Де радість і печаль мого народу
Врослися в древа вічного гілки.
Учень.
Вона - любов, вона - печаль і втіха,
Жива вода на виразки душі.
Поки живе - обереже від лиха
Понад стежками тихі спориші.
Але боюсь, боюсь, щоб не збороли,
В модерну щоб не втиснули труну
Мого народу пісню чарівну
З чужих країв залізні рок-ен-роли.
І я готовий крізь огнисті брами
Пройти і душу випалить дотла,
Лише б народна пісня не вмирала,
Щоб в молодих серцях вона жила.
Учениця.
Такого сплеску в музиці і слові,
Вогню такого не передаси
Нічим, крім пісні, посестри любові,
Криниці невичерпної краси.
Не раз плювали нелюди в криницю,
Живлюще забивали джерело, але жива вода ламала й крицю -
І знову диво дивнеє цвіло.
Юначе серце пісня запалила -
Й воно звело орлині два крила,
А в пісні тій співалось про калину,
Яка ото у лузі розцвіла.
Лунає пісня про калину( співає гурт «Мрія» - учні 6 класу - )
Ведуча:
Пісне моя! Ти супроводжуєш людину все її життя,
Ти вмієш чарувати своєю завжди свіжою красою.
Ведучий:
У мене вмить заб’ється в грудях серце,
Коли до болю рідна й чарівна
Десь українська пісня розіллється
І жайвором над нами залуна.
Ведуча:
Перші кроки в широкий світ життя неможливі без лагідного маминого слова, без
ніжної неньчиної пісні. Микола Сингаївський сказав: «Той, хто не чув материнської пісні, зостався бідним на все життя».
Виходить хлопець:
Я ще зовсім дитина і хочу бачити маму веселою, сонце у золотому капелюшку і небо
в синій хустинці. Я ще не знаю, як пахне підлість, якого кольору заздрощі і як блимає підступність, але я хочу, щоб ніхто ніколи не закривав очі від страху. Я хочу дивитись
на світ розкритими очима.
Звучить пісня «Два кольори» ( у виконанні учня 10 класу)
Ведучий:
Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургачеві,
Заглядає в шибку казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима…
Інсценування пісні «Мамина сорочка».
Ведучий:
Україно, диво пісенне моє!
Я вірю –
У нас на Вкраїні,
І колосся, і тополя співає, і небо…
Ведуча:
Співає все-все –
Тільки слухайте…
І почуєте безліч пісень, різних пісень,
Бо тополя, колосся і небо завше співають по-своєму.
Ведучий:
І доведено дивне вченими: рослини краще ростуть під музику.
Ведуча:
Так ось чому на Україні такі пшениці!
Ведучий:
А коли заспівають дівчата, я чую, як їм підспівують і тополя, й колосся, і небо.
Звучить пісня «Чорнобривці» (виконує учень 10 класу)
Учень.
А інша пісня, мов висока тополина,
Що в синім небі радощів шука,
У ній лукава славилась дівчина,
Ота, що обдурила козака.
Звучить пісня „ Ти ж мене підманула " ( у виконанні гурту 11 класу – інсценізація)
Учениця.
Буває пісня тугою налита,
І туга душу наскрізь пропече.
Бува така, що наче серед літа
Срібляста річка в сиву даль тече.
Присутні слухають пісню „ Тече річка невеличка "
Ведуча:
Українські люди дуже роботящі, працьовиті.
А ще люблять вони співати.
З сивої давнини українці любили співати пісні.
Ведучий:
Співали навіть тоді, коли не було й крихти хліба в господі.
Бо пісня – це духовний наш хліб.
Ведуча:
Старше наше покоління,
Покоління золоте!
Ви – міцне наше коріння
Сонце радості живе.
Звучить пісня «Чом ти не прийшов…» ( у виконанні учнів 11 класу)
Учень.
Коли палає даль багряно,
Відбившись в заводях ріки,
Здасться, голосу Бояна
Уже не чути крізь віки.
Та раптом щось зламало мури –
Неначе гуслі чи бандура,
Переганя струпа струну,
Переливається в луну.
І ми збагнули вранці-рано:
Ні, не вмирає дух Бояна,
Озветься десь у глибині –
То у тобі, то у мені. І
озиваються віки
У плесі вічної ріки
Звучить мелодія „Тече річка невеличка"
Діалог Юнака і Десни (стрункої дівчини в блакитній сукні і вінку зелених віт).
Юнак.
Коли мені душу печаль осенить.
Я з піснею лину на берег Десни,
П'ю спрагло одвічну красу молоду,
Зливаюся з нею, розмову веду:
- Скажи мені, Десно, ти мудра, скажи,
Людина іде од межі до межі,
Через терновища надії несе,
А потім об межу спіткнеться - і все?
Невже тії межі - колючі дроти?
Невже нам не можна межі перейти?
Десна кожну жилку мені обмива,
У неї від мене секретів нема.
Десна.
Нехай твою душу печаль не пече,
Клади свої болі мені на плече,
Я їх за далеку імлу віднесу,
А ти в мою тиху вглибляйся красу,
Вростайся у барви, пірнай в голоси,
Знай: мудрість найвища - то мудрість краси.
Юнак.
Спасибі, красуне, а все-таки, все ж,
Житгя - не ріка, а швидка карусель,
Щомиті так дико мене кружеля,
Аж коле у серці, аж кості болять.
Десна.
А ти не здавайся, у злі не згорай,
Себе возвеличуй творінням добра,
Вбирай в себе райдуги, краплі роси,
Дорощуй у серці і людям неси.
Юнак.
А що, коли люди дрібніють в душі,
І топчуть бездумно рясні спориші,
Оті коренасті врунисті дива,
Яких не здолала й страшна татарва,
Яких не пожерли зміїща пожеж,
А нині їх сите міщанство стриже...
Десна.
Так нащо ж про межі розмови оті,
Як є що грудьми закривати в житті?
Несімо ж крізь терни років, крізь вогонь
І пісню народу, і мову його,
І волю орлину, і правду живу
З під-неба Вкраїни у даль світову.
Звучить мелодія „Тече річка невеличка".
Учень.
Отак щоб хвилі в пісню перейшли!
Отак щоб пісня крила розгортала!
Отак щоб струни вічності гули!
Отак щоб сила броду не питала!
Ми без пісень безкрилими були б,
Каліками б тинялися по світу.
Пас би вогонь пожадливо палив
І пилюгою б засипав нас вітер.
Учениця.
А так: коли на сонце ляже тінь,
Коли колючий шлях ляга під ноги,
Ми піснею відгонимо тривоги.
І ми весняно духом оживем,
В любов пречисту стежку прокладаєм,
І вже налиті силою пливем,
І вже ясної долі виглядасм.
Ведуча:
Пісне моя!
Як високо цінували її у всі часи не лише прості люди, а й великі світочі культури: Тарас Шевченко, Микола Гоголь, Петро Чайковський, Олександр Довженко та інші.
Ведучий:
Лев Толстой сказав студентові-українцю: «Щасливі ви, що народилися серед народу з такою багатою душею. Хто має таку пісню, тому нічого боятися за своє майбутнє!».
Ведучий:
Усе у Всесвіті має свій ритм.
Усе танцює.
Ми танцюємо, тому що ми щасливі.
Ми танцюємо, тому що ми вільні.
У народі здавна негативно ставилися до тих,
Хто працює під чужу дудку.
Ведуча:
Пісня – поема, в ній кожне слово – мелодія.
Ведуча:
Дивує всіх Україна своїми талантами.
Українські народні пісні, запальні й ліричні, нестримні й повільні, полонили весь світ.
Ведучий:
У них яскраво виявляється характер, висока й самобутня культура нашого народу.
Ведуча:
Послухаєш пісень – який наш народ мудрий!
Ведучий:
Усе він уміє: і пісню заспівати, і танцем звеселити, і легенду розповісти, і сорочку вишити, і хату побудувати… І гріх великий нам, українцям, цього не вміти і не знати.
Учениця.
Пісня - наш паспорт вічний,
Пропуск у білий світ...
Ми не ховали обличчя,
Гордо йшли сотні літ.
Завжди ми накривали
Дружби ясні столи.
Нас по піснях пізнавали,
Де б ми таки не були.
Райдуга в небі висне,
Граючи в плесах вод.
Доки живе наша пісня,
Доти живе й народ.
Звучить фінальна пісня «Як у нас на Україні» (увиконанні учнів 6- 11 класів)