Народні традиції та звичаї в повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом».

Про матеріал

Запропонований конспект уроку містить навчальний матеріал і презентацію з теми"Народні традиції та звичаї в повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом", мета якого ознайомити учнів із традиціями й обрядами, побутом і віруваннями українського народу в період, відображений у повісті «Ніч перед Різдвом»; визначити елементи українського фольклору в творі (традиційні образи, символи); розвивати комунікативні компетентності учнів; виховувати у школярів любов і повагу до рідної землі, інтерес до народних традицій та національної культури.

Перегляд файлу

6 клас, зарубіжна література

Тема.    Народні традиції та звичаї в повісті М.В.Гоголя «Ніч перед

              Різдвом».

Мета:    -  ознайомити учнів із традиціями й обрядами, побутом і

                  віруваннями українського народу в період, відображений у повісті

                  «Ніч перед Різдвом»; визначити елементи українського фольклору

                  в творі (традиційні образи, символи);

 - розвивати комунікативні компетентності учнів;

               - виховувати у школярів любов і повагу до рідної землі, інтерес до

                 народних традицій та національної культури.

Обладнання: текст повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом» (підручник «Світова література», 6 клас, за редакцією О.М.Ніколенка); книга «Традиції та звичаї українців» (автори Г.О.Гуркіна, О.В.Сердюк, 2010р.); мультимедійна презентація; роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Ми маємо найкраще знати

свою історію, свою культуру, свою Україну.

Т.Г.Шевченко

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Прийом «Сюрприз у долоні».

 Щоб наша робота на уроці була успішною, у мене для вас сюрприз. Відгадайте, що намальовано на папері, який тримаю:

- вона приносить гарний настрій, породжує людську дружбу, її не можна купити, взяти в борг чи вкрасти;

- вона забирає в нас лише одну мить, але залишається в пам’яті назавжди;

- її увічнив на своїй картині «Джоконда» Леонардо да Вінчі.

(Усмішка)

 Душа мерзне й кам’яніє без неї. Отже, усміхайтеся, це приносить гарний настрій, щастя, вселяє оптимізм.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Поетична хвилинка.

 Він так любив квітучу Полтавщину,

 Що марив нею навіть в чужині.

Спів солов’я, в траві густій стежину,

Сільських садків цвітіння навесні

Він ніс в своїй душі крізь сміх Росії,

Крізь італійську спеку, древній Рим,

Крізь всі дороги і шляхи тяжкії,

Бо дух землі був нерозлучний з ним.

Для росіян лишився «Николаем»,

Для італійців – «Gogol Nicolo»,

Для українців він Микола Гоголь,

Полтавцям став славетним земляком.

                                                     Ж.Олексієнко

2. Вправа «Відповідності». (Додаток 1)

Учитель. Пригадаймо, які події з життя М.В.Гоголя пов’язані з українськими містами, над якими сходила й сьогодні сяє зірка таланту письменника.

Завдання: встановіть відповідності, пов’язавши місто із подією (завдання в 2 варіантах на картках; кожна правильна відповідь – 0,5 б. Можете отримати 2 бали).

- Харків (працював поштмейстером дід Гоголя, деякий час жила матір письменника Марія Іванівна, уперше в Україні відбулася вистава за комедією «Ревізор»);

-  Полтавщина, Великі Сорочинці (01.04.1809 року народився   майбутній сатирик, відкрито музей імені Гоголя, щороку вирує знаменитий  ярмарок; сюди, до храму Спасо-Преображенської церкви, Гоголь із матір’ю ходили пішки з Василівки);

-   Гоголеве (Василівка за часів Гоголя) (у садибі батьків пройшли дитячі роки письменника, поховані його батьки, діє музей-заповідник);

-  Полтава (у повітовому училищі в 1818-1820 роках училися брати Іван і Микола Гоголі);

-   Ніжин (навчався у гімназії вищих наук у 1821-1828 рр.);

     - Київ (побував у дитинстві, а 1835 року гостював у першого ректора університету М.О.Максимовича; місто відображене у творах «Вій», «Тарас Бульба», «Страшна помста»);

-   Одеса (1848 року прибув сюди пароплавом, повертаючись із Єрусалима; з осені 1850 до весни 1851 року жив на Надєждинській вулиці в будинку Трощинського);

  • Саки, Крим (лікувався влітку 1835 р.).

Учитель: Скажіть, будь ласка, чи повязані останні місяці життя Миколи Васильовича із Україною? (Ні, помер у Москві 04.03.1852 року, де і був похований на кладовищі Данилова монастиря. В 1931 році останки письменника були перенесені на Новодівиче кладовище.)

3. Інсценізація.

 Читач. Це що за новина? Що це за «Вечори на хуторі біля Диканьки»? І жбурнув їх у світ якийсь пасічник! Ще мало обідрали гусей на пера і перевели ганчір’я на папір?!

 Рудий Панько. Ей, друже, зачекай, чого сваришся? Я не якийсь там пасічник. Я – поважний чоловік. Прошу шанувати й милувати. А вечори-то не якісь, а дивні, казкові трохи і водночас реальні.

 Читач. Постривай! Уже цікаво. А скажи, чого ж ти їх розказуєш?

  Рудий Панько. Мій «батько»-автор забажав залишитися інкогніто, так йому, чув я, порадив товариш. Я – його псевдонім.

 Читач. Ото диво! Бачу, автор твій – чоловік розумний...

 Рудий Панько. Розумний і старанний. А ще й працьовитий. Щоб написати твори, що входять до збірки, він просив матір, друзів, знайомих, аби у листах повідомляли йому про звичаї, обряди, які були на українських землях. Казав, це йому дуже потрібно. Тепер я зрозумів навіщо. Бо про все це: Україну, українців, пісні їх, легенди – мені доручено переповісти.

 Читач. Гарно розказуєш. Може, і мені хоч одну історію переповіси?

 Рудий Панько. Можна. Розповідаю історії веселі, кумедні, дивакуваті. Сідай та слухай.

4. Бесіда (за змістом почутого):

- Про яку збірку йшлось у розмові? Що про неї вам відомо?(Збірка «Вечори на хуторі поблизу Диканьки» складається з двох томів, що вийшли друком вперше в 1831 – 1832 роках у Петербурзі. До неї увійшли 8 повістей: «Сорочинський ярмарок», «Вечір напередодні Івана Купала», «Травнева ніч, або утоплена», «Пропала грамота», «Ніч перед Різдвом», «Страшна помста», «Іван Федорович Шпонька і його тітонька», «Зачароване місце». Збирати матеріал для творів Гоголю допомагали друзі, мати, сестра. Вони надсилали йому докладні описи нарядів сільських жителів, починаючи від дячка і закінчуючи сільським головою, розповідали про українські обради та звичаї).

- Чому географічну назву автор виносить у назву збірки? (Образ

Диканьки стає символом України, рідною землею автора)

- Хто розказує історії від імені автора? (Оповідачем є пасічник  Рудий Панько, гостинний хазяїн вечорниць. За сюжетом, розповіді книги нібито зібрав і видав саме він. З ним ми знайомимося у Передмові до збірки. Свою розповідь він веде із веселими жартами, постійно звертаючись до читача).

- Чому в нього таке ім’я та прізвисько? (Імя Панько походить від імені Панас (російською Афанасій). Саме так звали діда Гоголя. А Рудий – мав руде волосся).

- Про що розповідають твори збірки? (змістом збірки є змалювання  життя й характеру українського народу: побуту, вірувань, традицій, звичаїв).

 

Пригадаємо зміст твору «Ніч перед Різдвом», що входить до згаданої збірки, виконавши тестові завдання (в 2 варіантах). Кожна правильна відповідь – 1 бал. Маєте можливість отримати 6 балів (взаємоперевірка).

 

5. Тестування: (Додаток 2)

  1. Хто зібрав зорі у передріздвяну ніч:

а) чорт;

б) відьма;

в) голова?

  1. Чорт ненавидів коваля, бо той:

а) викував великий хрест і поставив перед будинком;

б) намалював картину про Страшний суд;

в) щодня бив чорта кнутом?

  1. Як вирішив чортяка помститися ковалю:

а) викрав місяць;

б) зачаклував Оксану;

в) намовив Чуба побитися з ковалем?

  1. Який заказ виконував Вакула для Оксани:

а) писав портрет дівчини:

б) плів з лози крісло:

в) майстрував сундук?

  1. Навіщо чорт зчинив заметіль:

а) щоб Чуб не попав до Солохи;

б) хотів розважитися;

в) створював труднощі для населення?

     6. Як опинилися міхи з хати Солохи на вулиці:

а) самі пішли з хати;

б) Вакула виніс;

в) Солоха витягнула?

  1. З якою метою пішов до Пузатого Пацюка Вакула:

а) поїсти вареників;

б) подивитись на дива;

в) дізнатися, де знайти чорта?

 

  1. Ким колись  був Пацюк:

а) шинкарем;

б) запорожцем;

в) кравцем?

  1. Чому чорт погодився везти Вакулу до Петербурга:

а) хотів сам побачити дивне місто;

б) боявся хрестового знамення;

в) прагнув допомогти Вакулі?

  1.  Запорожці погодилися взяти Вакулу з собою до цариці, бо:

а)  чорт їх змусив;

б) Вакула їм сподбався;

в) для кількості?

  1.  Як звертались запорожці до цариці:

а) Ваша Величносте;

б) мамо;

в) володарко?

  1.  Про які звичаї Запорозької Січі згадує автор:

а) не можна красти у товариша;

б) не можна зрадити;

в) жінка не має бути на Січі?

Учитель. Продовжуючи світлу тему Різдва, ми з вами вирушаємо до українського села Диканьки, де творяться дива, де зірки та місяць надзвичайно яскраво світять на різдвяному небі. І там ознайомимося з українськими традиціями та звичаями, відчуємо дивовижну силу Різдва.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

(Записуємо тему уроку в зошит, оголошую мету).

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Виразне читання уривка (ст.94) з повісті (на тлі музики П.І.Чайковського «Пори року» («Святки»)).

Учень. «Останній день перед Різдвом минув. Настала ясна зимова ніч. Виглянули зорі. Місяць величаво піднявся в небо посвятити добрим людям і всьому світу, щоб усім було весело колядувати й славити Христа. Морозило сильніше, ніж зранку; зате було так тихо, що скрип морозу під чобітьми чувся за півверстви. Ще жодний гурт парубків не показувався під вікнами хат; тільки один місяць крадькома заглядав у вікна, ніби виманюючи дівчат, що наряджалися та чепурилися, швидше вибігти на рипучий сніг... »

Учитель. Цими чаруючими словами розпочинається повість «Ніч перед Різдвом», у якій Гоголь створив мальовничий портрет України.

2. Бесіда. Наближається Святвечір.

    - Чому цей вечір незвичайний? Чому святий? (Це вечір напередодні великого свята Різдва, свята духовного світла, духовного очищення й переродження. (Цього вечора християни готують 12 пісних страв, збираються всією сімєю, читають молитви (ст.95).

Читач. Коли ж починає вечоріти, хазяїн дому вносить пшеничний сніп, символ урожаю – дідух. Його прикрашають стрічками й ставлять у кутку під образами. Це місце називалося «Раєм», бо там, вважали, з цього часу перебуватимуть дущі пращурів-покровителів роду й дому.

Учитель. Бачу, що ви знайомі із звичаями українського народу. Святвечір – особливий вечір, і готуються до нього теж по-особливому.

3. Перегляд та обговорення відеофільму про Святвечір.

    - Що нового ви дізналися про свято? (Готуватися до свята починають заздалегідь. Прибирають не тільки оселю, а й все господарство).

5. Робота з текстом твору.

          -   Як святкують Різдво в Диканьці? (І абзац, ст. 99, перегляд уривку з мультфільма).

         -   Який обряд змалював у даному уривку Микола Васильович? (Обряд колядування).

          -  А що означає колядувати і що таке коляда? (Колядувати – співати під вікнами напередодні Різдва пісні, які називаються колядками. Назва пісень пов’язана з Колядою (від коло – знак сонця) – богом, який у давнину  починав нове коло сонця (Сварога).  З прийняттям християнства Коляда асоціювався в словян зі святом Різдва, ст.94).

         -   У чому сила колядування? (Духовне переродження людини)

               -   На свято є звичай готувати традиційну їжу. Скільки страв має бути на столі? (12).

     Читач. Стіл має бути прибраний по-особливому: поверх сіна на столі стелили першу скатерку для добрих душ та, розклавши по краях чар-зілля або часник, застеляли другу скатертину – для людей. Посеред столу для духів господиня ставила паляницю, в яку вставляла свічку.

          -   Про які українські страви згадує в творі Гоголь? (кутя (ст.94 – козака Чуба дяк запросив на кутю; кутя – каша з пшениці з медом і відваром із сухих фруктів), вареники (ст. 98 – як не завітати до Солохи та не поїсти ситних із сметанкою вареників; ст.100 – їсть Пацюк).

          -    Будьте уважні. Переглядаючи уривок фільму, назвіть страви, про які не згадує Гоголь у творі (калач, кутя, узвар, гриби).

Учитель: Ми назвали 5 страв (кутя, узвар, калач, гриби, вареники), а ще 7 нам назве Читач (варений горох, смажена капуста, риба, квасоля, картопля, гречана каша, голубці).

          -   А що роблять дівчата, готуючись до свята? (чепуряться - ...) 

          -  Отже, в творі автор згадує про український одяг (одяг Солохи, коли та йде до церкви (ст.98 – А, бувало, піде Солоха у свято до церкви, одягнувши яскраву плахту з китайковою запаскою, а поверх неї синю спідницю, на якій позаду нашиті золоті вуса…) (Плахта – незшита поясна частина жіночого українського національного вбрання. Виготовлялася з полотнищ барвистої клітчатої вовняної тканини); Оксани (ст.97 – … у мене сорочка шита червоним шовком. А які стрічки на голові! Вам і за вік не побачити багатшого галуна; галун – стрічка або тасьма, що застосовується в оздобленні одягу).

          - Чи одягають сьогодні традиційний український одяг? Коли?

- Чи відрізняється сучасний традиційний одяг від змальованого Гоголем?

Учитель. Отже, ми бачимо, що люди старанно готуються до Святвечора. Але,  за народними повір’ями, у ніч напередодні Різдва активізується й нечиста сила. Це час апогею боротьби темних сил із силами добра. Тому її поява на сторінках твору є ще одним звернення до українського коріння.

  •                  Яких представників темного світу ми зустрічаємо в повісті «Ніч перед Різдвом»? (чорт і відьма Солоха).

          -  Подивимось, як  зображує автор чорта? (уривок з мультфільму)

         -   Зачитайте в тексті уривок, який відповідає побаченим кадрам (ст.94). Можливо, хтось знайшов ще одну згадку про чорта? (ст.99).    

         -  Як ви розумієте слово «франт»? (Той, хто модно й нарядно одягається; чепурун.)

         -     Що робить чорт? (краде місяць). Чому саме місяць? (ст. 94. Місяць –традиційний слов’янський символ, як і сонце. В українських легендах місяць, що сяє вночі, пробуджує зерна життя, дає їм плодючість; ст.101 – Здавна в народі існують вірування: щоб місяць сприяв благополуччю родини, йому приносили жертву у вигляді вареників або галушок, що за формою нагадують місяць). Їх і їсть Пацюк.

  •      Якою Гоголь змальовує відьму? (ст. 94 – Раптом із комина однієї з хат заклубочився дим і поплив хмаркою по небу, а разом із димом вилетіла й відьма верхи на мітлі; 97-98 - …). Вона здатна перетворюватися на звичайну жінку, і це відповідає традиціям українського фольклору.  У казках відбуваються перетворення жінки на кішку, птаха чи рослину.  Тому і син Солохи Вакула наділений чарівною силою, яку переймає від матері.

       -      Що робить відьма? (збирає зірки). Чому саме зірки? (1. Зірки – це душі людей: скільки на небі зірок, стільки на землі й людей. Падає зірка та зникає, не досягши землі, - це відьма підхопила її та сховала в глечик.  2. Стає темно, й  нечиста сила почуває себе сильнішою й вільною. 3. Крім того, восьмикутна зірка – головний атрибут українського святкування Різдва. Вона символізує народження. Це – символ Бога, символ сонця, символ світла. Вісімка – символ восьмого дня, «часу» після часу, символ вічного царювання Месії).

        -      Чому саме в різдвяну ніч настільки активна нечиста сила? (Це ніч напередодні найбільшого християнського свята – народження Ісуса Христа, і тому злі сили намагаються підштовхнути людей до порушення християнських заповідей).

       -     Чи викликають у вас страх ці фантастичні істоти? (Зовсім не страшні, цікаві, викликають сміх).

       -     Чому саме такою кумедною зображує Гоголь нечисту силу? (Як би нечиста сила не прагнула шкодити людям, нічого у неї не виходить, тому що герої Гоголя – красиві, щедрі, сміливі люди. Вони люблять пісні, жарти, дотримуються завітів пращурів – такі герої нічого не бояться.)

Учитель. Героїв свого твору автор не вигадує. І нечиста сила, і молодий козак Вакула, і дівчина-красуня Оксана – герої українського вертепу, народного театру, де дія відбувалася у двох ярусах: небесному й земному   (ст. 95).

V. Закріплення вивченого матеріалу, підсумок уроку.

 1.  Узагальнювальна бесіда.

        -  Чи можна за текстом повісті скласти уявлення про національні традиції українців? (Гоголь з любов’ю описує обряди українського народу (побут і звичаї), використовує безліч українських слів, не перекладаючи їх російською мовою, щоб донести до читача всю красу, атмосферу свята на рідній письменникові Україні.)

Учитель. Як бачимо, зв’язки Гоголя з Україною простежуються скрізь і в усьому. Батьківщина дала йому як письменникові сюжети, образи, реалістичні деталі й збагачення літературної мови.

 Від Бога маємо дари

 Неоціненні та багаті:

 Найважливіший дар – життя;

 А другий – це думки крилаті;

 Дар третій – творчості крило,

 Яке підносить ввись, до неба.

 Якщо тобі цей дар дано,

 То ним з людьми ділитись треба.

          Усіма цими дарами Бог щедро наділив М.В.Гоголя. Мудреці філософи навчають: «Коли у серці чесність, характер наповнюється красою. Коли добро живе в душі, у домі буде порядок. Коли в домі буде порядок, світ буде щасливий». Наш спільний дім – Україна, велика, неосяжна, барвиста, багата талановитими людьми. Тож пригорнімося до неї душею, любімо її так, як любив М.В.Гоголь. А щоб навчитися цієї любові (звернення до епіграфа), потрібно, як казав Т.Г.Шевченко, найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну.

2.  Інтерактивна вправа «Мікрофон»: закінчіть речення (за змістовну аргументовану відповідь – 2 бали).

       Сьогодні я дізнався...

       Було цікаво...

                 Було важко...

                 Я зрозумів, що...

                 Тепер я можу...

                 Я навчився...

                 У мене вийшло...

                 Я спробую...

                 Мене здивувало...

       Мені захотілося...

VI. Оцінювання (активним учням роздаю зірочки, різні за розмірами).

VII. Домашнє завдання за варіантами:

  1. Дібрати цитати до образів Оксани та Вакули.
  2. Скласти  розповідь про героя (Оксану або Вакулу) від першої особи. 

Додаток 1

І варіант

Завдання   «Відповідності»

А    Харків          1. 1848 року прибув сюди пароплавом, повертаючись  із

                                 Єрусалима; з осені 1850 до весни 1851 року жив на

                                 Надєждинській вулиці в будинку Трощинського.

Б    Гоголеве      2.  Лікувався влітку 1835 р.

В    Полтава       3.  Працював поштмейстером дід Гоголя, деякий час жила матір

                                 письменника Марія Іванівна, уперше в Україні відбулася вистава

                                 за комедією «Ревізор».

Г    Одеса           4.  Навчався в гімназії вищих наук у 1821-1828 рр.

                            5.  Побував у дитинстві, а 1835 року гостював у першого ректора

                                 університету М.О.Максимовича; місто відображене у

                                 творах «Вій», «Тарас Бульба», «Страшна помста».

                  6.  01.04.1809 року народився майбутній сатирик, відкрито музей

                       імені Гоголя, щороку вирує знаменитий ярмарок.

                 7.  У садибі батьків пройшли дитячі роки письменника, поховані

                       його батьки, діє музей-заповідник.

                            8.  У повітовому училищі в 1818-1820 роках училися брати Іван і

                                 Микола Гоголі.

 

 

А

 

Б

 

В

 

Г

 

Всього:

 

 

 

 

ІІ варіант

Завдання   «Відповідності»

 

А    Полтавщина,           1. 1848 року прибув сюди пароплавом, повертаючись

       Великі Сорочинці       із Єрусалима; з осені 1850 до весни 1851 року жив

                                              на Надєждинській вулиці в будинку Трощинського.

Б    Ніжин                      2.  Лікувався влітку 1835 р.

В    Київ                          3.  Працював поштмейстером дід Гоголя, деякий час жила

                                              матір письменника Марія Іванівна, уперше в Україні

                                              відбулася вистава за комедією «Ревізор».

Г    Саки, Крим              4.  Навчався в гімназії вищих наук у 1821-1828 рр.

                                         5.  Побував у дитинстві, а 1835 року гостював у першого

                                              ректора університету М.О.Максимовича;

                                              місто відображене у творах «Вій», «Тарас Бульба»,

                                              «Страшна помста».

                               6.  01.04.1809 року народився майбутній сатирик,

                                    відкрито музей імені Гоголя, щороку вирує

                                    знаменитий ярмарок.

                              7.  У садибі батьків пройшли дитячі роки письменника,

                                   поховані його батьки, діє музей-заповідник.

                                        8.  У повітовому училищі в 1818-1820 роках училися брати

                                             Іван і  Микола Гоголі.

 

 

А

 

Б

 

В

 

Г

 

Всього:

 

 

Додаток 2

І варіант

1.  Хто зібрав зорі у передріздвяну ніч:

а) чорт;

б) відьма;

в) голова?

 

2.  Як вирішив чортяка помститися ковалю:

а) викрав місяць;

б) зачаклував Оксану;

в) намовив Чуба побитися з ковалем?

 

3.  Навіщо чорт зчинив заметіль:

а) щоб Чуб не попав до Солохи;

б) хотів розважитися;

в) створював труднощі для населення?

 

4.  З якою метою пішов до Пузатого Пацюка Вакула:

а) поїсти вареників;

б) подивитись на дива;

в) дізнатися, де знайти чорта?

 

5.  Чому чорт погодився везти Вакулу до Петербурга:

а) хотів сам побачити дивне місто;

б) боявся хрестового знамення;

в) прагнув допомогти Вакулі?

6.  Як звертались запорожці до цариці:

а) Ваша Величносте;

б) мамо;

в) володарко?

 

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

6.

 

Всього:

 

 

 

 

 

 

ІІ варіант

 

1.  Чорт ненавидів коваля, бо той:

а) викував великий хрест і поставив перед будинком;

б) намалював картину про Страшний суд;

в) щодня бив чорта кнутом?

 

2.  Який заказ виконував Вакула для Оксани:

а) писав портрет дівчини:

б) плів з лози крісло:

в) майстрував сундук?

 

     3.  Як опинилися міхи з хати Солохи на вулиці:

а) самі пішли з хати;

б) Вакула виніс;

в) Солоха витягнула?

 

     4.  Ким колись  був Пацюк:

а) шинкарем;

б) запорожцем;

в) кравцем?

 

5.  Запорожці погодилися взяти Вакулу з собою до цариці, бо:

а)  чорт їх змусив;

б) Вакула їм сподбався;

в) для кількості?

 

6.  Про які звичаї Запорозької Січі згадує автор:

а) не можна красти у товариша;

б) не можна зрадити;

в) жінка не має бути на Січі?

 

 

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

6.

 

Всього:

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Список використаної літератури

 

1. Гоголь М.В. Тарас Бульба. Вій. Вечори на хуторі поблизу Диканьки. – Х.:

     Школа, 2006. – 415с.

2. Квасниця І.Ю. Традиції та звичаї українців в 2-х томах. – К., 2013. – 940 с.

3. Мельник А. Зясування сенсу передмови до циклу повістей М.В.Гоголя

    «Вечори на хуторі біля Диканьки» з використанням ігрових прийомів//

    Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2009. –

    №3. – С.35-36.

4. Ніколенко О.М. Світова література : підручник для 6 кл. загальноосвітніх

    навчальних  закладів. – К.: Грамота, 2014. – 256с.

5. Симакова Л. Гоголь и Украина. Изучение повести «Ночь перед

    Рождеством» в контексте украинской национальной культуры// Всесвітня

    література в сучасній школі. – 2014. – №12. – С.15-19.

6. Скляренко В.М., Шуклінова А.С. Українські традиції і звичаї: етнографія,

    народні вірування, традиції, звичаї, обрядовий календар, свята, обереги. –

    Х.: Фоліо, 2008. – 318с.

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну. Т. Шевченко

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Ніжинська гімназія. Будинок Трощинського. Полтавське повітове училище. Великі СорочинціБудинок родини Гоголів у с. Василівка

Номер слайду 4

{37 CE84 F3-28 C3-443 E-9 E96-99 CF82512 B78}І варіантІІ варіант. А – 3 А – 6 Б – 7 Б – 4 В – 8 В – 5 Г – 1 Г – 2ppt_xxshearppt_x

Номер слайду 5

Номер слайду 6

{37 CE84 F3-28 C3-443 E-9 E96-99 CF82512 B78}І варіантІІ варіант. ББ2. АВАБВББАБВppt_xxshearppt_x

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну. Т. Шевченко

Номер слайду 19

Сьогодні я дізнався... Було цікаво... Було важко... Я зрозумів, що... Тепер я можу... Я навчився... Я набув... У мене вийшло... Я спробую... Мене здивувало... Мені захотілося...

Номер слайду 20

Домашнє завдання (за варіантами): Дібрати цитати до образів Оксани та Вакули. Скласти розповідь про героя (Оксану або Вакулу) від першої особи.

zip
Додано
27 грудня 2018
Переглядів
28209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку