6 клас, зарубіжна література
Тема. Народні традиції та звичаї в повісті М.В.Гоголя «Ніч перед
Різдвом».
Мета: - ознайомити учнів із традиціями й обрядами, побутом і
віруваннями українського народу в період, відображений у повісті
«Ніч перед Різдвом»; визначити елементи українського фольклору
в творі (традиційні образи, символи);
- розвивати комунікативні компетентності учнів;
- виховувати у школярів любов і повагу до рідної землі, інтерес до
народних традицій та національної культури.
Обладнання: текст повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом» (підручник «Світова література», 6 клас, за редакцією О.М.Ніколенка); книга «Традиції та звичаї українців» (автори Г.О.Гуркіна, О.В.Сердюк, 2010р.); мультимедійна презентація; роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Ми маємо найкраще знати
свою історію, свою культуру, свою Україну.
Т.Г.Шевченко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Прийом «Сюрприз у долоні».
Щоб наша робота на уроці була успішною, у мене для вас сюрприз. Відгадайте, що намальовано на папері, який тримаю:
- вона приносить гарний настрій, породжує людську дружбу, її не можна купити, взяти в борг чи вкрасти;
- вона забирає в нас лише одну мить, але залишається в пам’яті назавжди;
- її увічнив на своїй картині «Джоконда» Леонардо да Вінчі.
(Усмішка)
Душа мерзне й кам’яніє без неї. Отже, усміхайтеся, це приносить гарний настрій, щастя, вселяє оптимізм.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Поетична хвилинка.
Він так любив квітучу Полтавщину,
Що марив нею навіть в чужині.
Спів солов’я, в траві густій стежину,
Сільських садків цвітіння навесні
Він ніс в своїй душі крізь сміх Росії,
Крізь італійську спеку, древній Рим,
Крізь всі дороги і шляхи тяжкії,
Бо дух землі був нерозлучний з ним.
Для росіян лишився «Николаем»,
Для італійців – «Gogol Nicolo»,
Для українців він Микола Гоголь,
Полтавцям став славетним земляком.
Ж.Олексієнко
2. Вправа «Відповідності». (Додаток 1)
Учитель. Пригадаймо, які події з життя М.В.Гоголя пов’язані з українськими містами, над якими сходила й сьогодні сяє зірка таланту письменника.
Завдання: встановіть відповідності, пов’язавши місто із подією (завдання в 2 варіантах на картках; кожна правильна відповідь – 0,5 б. Можете отримати 2 бали).
- Харків (працював поштмейстером дід Гоголя, деякий час жила матір письменника Марія Іванівна, уперше в Україні відбулася вистава за комедією «Ревізор»);
- Полтавщина, Великі Сорочинці (01.04.1809 року народився майбутній сатирик, відкрито музей імені Гоголя, щороку вирує знаменитий ярмарок; сюди, до храму Спасо-Преображенської церкви, Гоголь із матір’ю ходили пішки з Василівки);
- Гоголеве (Василівка за часів Гоголя) (у садибі батьків пройшли дитячі роки письменника, поховані його батьки, діє музей-заповідник);
- Полтава (у повітовому училищі в 1818-1820 роках училися брати Іван і Микола Гоголі);
- Ніжин (навчався у гімназії вищих наук у 1821-1828 рр.);
- Київ (побував у дитинстві, а 1835 року гостював у першого ректора університету М.О.Максимовича; місто відображене у творах «Вій», «Тарас Бульба», «Страшна помста»);
- Одеса (1848 року прибув сюди пароплавом, повертаючись із Єрусалима; з осені 1850 до весни 1851 року жив на Надєждинській вулиці в будинку Трощинського);
Учитель: Скажіть, будь ласка, чи пов’язані останні місяці життя Миколи Васильовича із Україною? (Ні, помер у Москві 04.03.1852 року, де і був похований на кладовищі Данилова монастиря. В 1931 році останки письменника були перенесені на Новодівиче кладовище.)
3. Інсценізація.
Читач. Це що за новина? Що це за «Вечори на хуторі біля Диканьки»? І жбурнув їх у світ якийсь пасічник! Ще мало обідрали гусей на пера і перевели ганчір’я на папір?!
Рудий Панько. Ей, друже, зачекай, чого сваришся? Я не якийсь там пасічник. Я – поважний чоловік. Прошу шанувати й милувати. А вечори-то не якісь, а дивні, казкові трохи і водночас реальні.
Читач. Постривай! Уже цікаво. А скажи, чого ж ти їх розказуєш?
Рудий Панько. Мій «батько»-автор забажав залишитися інкогніто, так йому, чув я, порадив товариш. Я – його псевдонім.
Читач. Ото диво! Бачу, автор твій – чоловік розумний...
Рудий Панько. Розумний і старанний. А ще й працьовитий. Щоб написати твори, що входять до збірки, він просив матір, друзів, знайомих, аби у листах повідомляли йому про звичаї, обряди, які були на українських землях. Казав, це йому дуже потрібно. Тепер я зрозумів навіщо. Бо про все це: Україну, українців, пісні їх, легенди – мені доручено переповісти.
Читач. Гарно розказуєш. Може, і мені хоч одну історію переповіси?
Рудий Панько. Можна. Розповідаю історії веселі, кумедні, дивакуваті. Сідай та слухай.
4. Бесіда (за змістом почутого):
- Про яку збірку йшлось у розмові? Що про неї вам відомо?(Збірка «Вечори на хуторі поблизу Диканьки» складається з двох томів, що вийшли друком вперше в 1831 – 1832 роках у Петербурзі. До неї увійшли 8 повістей: «Сорочинський ярмарок», «Вечір напередодні Івана Купала», «Травнева ніч, або утоплена», «Пропала грамота», «Ніч перед Різдвом», «Страшна помста», «Іван Федорович Шпонька і його тітонька», «Зачароване місце». Збирати матеріал для творів Гоголю допомагали друзі, мати, сестра. Вони надсилали йому докладні описи нарядів сільських жителів, починаючи від дячка і закінчуючи сільським головою, розповідали про українські обради та звичаї).
- Чому географічну назву автор виносить у назву збірки? (Образ
Диканьки стає символом України, рідною землею автора)
- Хто розказує історії від імені автора? (Оповідачем є пасічник Рудий Панько, гостинний хазяїн вечорниць. За сюжетом, розповіді книги нібито зібрав і видав саме він. З ним ми знайомимося у Передмові до збірки. Свою розповідь він веде із веселими жартами, постійно звертаючись до читача).
- Чому в нього таке ім’я та прізвисько? (Ім’я Панько походить від імені Панас (російською Афанасій). Саме так звали діда Гоголя. А Рудий – мав руде волосся).
- Про що розповідають твори збірки? (змістом збірки є змалювання життя й характеру українського народу: побуту, вірувань, традицій, звичаїв).
Пригадаємо зміст твору «Ніч перед Різдвом», що входить до згаданої збірки, виконавши тестові завдання (в 2 варіантах). Кожна правильна відповідь – 1 бал. Маєте можливість отримати 6 балів (взаємоперевірка).
5. Тестування: (Додаток 2)
а) чорт;
б) відьма;
в) голова?
а) викував великий хрест і поставив перед будинком;
б) намалював картину про Страшний суд;
в) щодня бив чорта кнутом?
а) викрав місяць;
б) зачаклував Оксану;
в) намовив Чуба побитися з ковалем?
а) писав портрет дівчини:
б) плів з лози крісло:
в) майстрував сундук?
а) щоб Чуб не попав до Солохи;
б) хотів розважитися;
в) створював труднощі для населення?
6. Як опинилися міхи з хати Солохи на вулиці:
а) самі пішли з хати;
б) Вакула виніс;
в) Солоха витягнула?
а) поїсти вареників;
б) подивитись на дива;
в) дізнатися, де знайти чорта?
а) шинкарем;
б) запорожцем;
в) кравцем?
а) хотів сам побачити дивне місто;
б) боявся хрестового знамення;
в) прагнув допомогти Вакулі?
а) чорт їх змусив;
б) Вакула їм сподбався;
в) для кількості?
а) Ваша Величносте;
б) мамо;
в) володарко?
а) не можна красти у товариша;
б) не можна зрадити;
в) жінка не має бути на Січі?
Учитель. Продовжуючи світлу тему Різдва, ми з вами вирушаємо до українського села Диканьки, де творяться дива, де зірки та місяць надзвичайно яскраво світять на різдвяному небі. І там ознайомимося з українськими традиціями та звичаями, відчуємо дивовижну силу Різдва.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
(Записуємо тему уроку в зошит, оголошую мету).
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Виразне читання уривка (ст.94) з повісті (на тлі музики П.І.Чайковського «Пори року» («Святки»)).
Учень. «Останній день перед Різдвом минув. Настала ясна зимова ніч. Виглянули зорі. Місяць величаво піднявся в небо посвятити добрим людям і всьому світу, щоб усім було весело колядувати й славити Христа. Морозило сильніше, ніж зранку; зате було так тихо, що скрип морозу під чобітьми чувся за півверстви. Ще жодний гурт парубків не показувався під вікнами хат; тільки один місяць крадькома заглядав у вікна, ніби виманюючи дівчат, що наряджалися та чепурилися, швидше вибігти на рипучий сніг... »
Учитель. Цими чаруючими словами розпочинається повість «Ніч перед Різдвом», у якій Гоголь створив мальовничий портрет України.
2. Бесіда. Наближається Святвечір.
- Чому цей вечір незвичайний? Чому святий? (Це вечір напередодні великого свята Різдва, свята духовного світла, духовного очищення й переродження. (Цього вечора християни готують 12 пісних страв, збираються всією сім’єю, читають молитви (ст.95).
Читач. Коли ж починає вечоріти, хазяїн дому вносить пшеничний сніп, символ урожаю – дідух. Його прикрашають стрічками й ставлять у кутку під образами. Це місце називалося «Раєм», бо там, вважали, з цього часу перебуватимуть дущі пращурів-покровителів роду й дому.
Учитель. Бачу, що ви знайомі із звичаями українського народу. Святвечір – особливий вечір, і готуються до нього теж по-особливому.
3. Перегляд та обговорення відеофільму про Святвечір.
- Що нового ви дізналися про свято? (Готуватися до свята починають заздалегідь. Прибирають не тільки оселю, а й все господарство).
5. Робота з текстом твору.
- Як святкують Різдво в Диканьці? (І абзац, ст. 99, перегляд уривку з мультфільма).
- Який обряд змалював у даному уривку Микола Васильович? (Обряд колядування).
- А що означає колядувати і що таке коляда? (Колядувати – співати під вікнами напередодні Різдва пісні, які називаються колядками. Назва пісень пов’язана з Колядою (від коло – знак сонця) – богом, який у давнину починав нове коло сонця (Сварога). З прийняттям християнства Коляда асоціювався в слов’ян зі святом Різдва, ст.94).
- У чому сила колядування? (Духовне переродження людини)
- На свято є звичай готувати традиційну їжу. Скільки страв має бути на столі? (12).
Читач. Стіл має бути прибраний по-особливому: поверх сіна на столі стелили першу скатерку для добрих душ та, розклавши по краях чар-зілля або часник, застеляли другу скатертину – для людей. Посеред столу для духів господиня ставила паляницю, в яку вставляла свічку.
- Про які українські страви згадує в творі Гоголь? (кутя (ст.94 – козака Чуба дяк запросив на кутю; кутя – каша з пшениці з медом і відваром із сухих фруктів), вареники (ст. 98 – як не завітати до Солохи та не поїсти ситних із сметанкою вареників; ст.100 – їсть Пацюк).
- Будьте уважні. Переглядаючи уривок фільму, назвіть страви, про які не згадує Гоголь у творі (калач, кутя, узвар, гриби).
Учитель: Ми назвали 5 страв (кутя, узвар, калач, гриби, вареники), а ще 7 нам назве Читач (варений горох, смажена капуста, риба, квасоля, картопля, гречана каша, голубці).
- А що роблять дівчата, готуючись до свята? (чепуряться - ...)
- Отже, в творі автор згадує про український одяг (одяг Солохи, коли та йде до церкви (ст.98 – А, бувало, піде Солоха у свято до церкви, одягнувши яскраву плахту з китайковою запаскою, а поверх неї синю спідницю, на якій позаду нашиті золоті вуса…) (Плахта – незшита поясна частина жіночого українського національного вбрання. Виготовлялася з полотнищ барвистої клітчатої вовняної тканини); Оксани (ст.97 – … у мене сорочка шита червоним шовком. А які стрічки на голові! Вам і за вік не побачити багатшого галуна; галун – стрічка або тасьма, що застосовується в оздобленні одягу).
- Чи одягають сьогодні традиційний український одяг? Коли?
- Чи відрізняється сучасний традиційний одяг від змальованого Гоголем?
Учитель. Отже, ми бачимо, що люди старанно готуються до Святвечора. Але, за народними повір’ями, у ніч напередодні Різдва активізується й нечиста сила. Це час апогею боротьби темних сил із силами добра. Тому її поява на сторінках твору є ще одним звернення до українського коріння.
- Подивимось, як зображує автор чорта? (уривок з мультфільму)
- Зачитайте в тексті уривок, який відповідає побаченим кадрам (ст.94). Можливо, хтось знайшов ще одну згадку про чорта? (ст.99).
- Як ви розумієте слово «франт»? (Той, хто модно й нарядно одягається; чепурун.)
- Що робить чорт? (краде місяць). Чому саме місяць? (ст. 94. Місяць –традиційний слов’янський символ, як і сонце. В українських легендах місяць, що сяє вночі, пробуджує зерна життя, дає їм плодючість; ст.101 – Здавна в народі існують вірування: щоб місяць сприяв благополуччю родини, йому приносили жертву у вигляді вареників або галушок, що за формою нагадують місяць). Їх і їсть Пацюк.
- Що робить відьма? (збирає зірки). Чому саме зірки? (1. Зірки – це душі людей: скільки на небі зірок, стільки на землі й людей. Падає зірка та зникає, не досягши землі, - це відьма підхопила її та сховала в глечик. 2. Стає темно, й нечиста сила почуває себе сильнішою й вільною. 3. Крім того, восьмикутна зірка – головний атрибут українського святкування Різдва. Вона символізує народження. Це – символ Бога, символ сонця, символ світла. Вісімка – символ восьмого дня, «часу» після часу, символ вічного царювання Месії).
- Чому саме в різдвяну ніч настільки активна нечиста сила? (Це ніч напередодні найбільшого християнського свята – народження Ісуса Христа, і тому злі сили намагаються підштовхнути людей до порушення християнських заповідей).
- Чи викликають у вас страх ці фантастичні істоти? (Зовсім не страшні, цікаві, викликають сміх).
- Чому саме такою кумедною зображує Гоголь нечисту силу? (Як би нечиста сила не прагнула шкодити людям, нічого у неї не виходить, тому що герої Гоголя – красиві, щедрі, сміливі люди. Вони люблять пісні, жарти, дотримуються завітів пращурів – такі герої нічого не бояться.)
Учитель. Героїв свого твору автор не вигадує. І нечиста сила, і молодий козак Вакула, і дівчина-красуня Оксана – герої українського вертепу, народного театру, де дія відбувалася у двох ярусах: небесному й земному (ст. 95).
V. Закріплення вивченого матеріалу, підсумок уроку.
1. Узагальнювальна бесіда.
- Чи можна за текстом повісті скласти уявлення про національні традиції українців? (Гоголь з любов’ю описує обряди українського народу (побут і звичаї), використовує безліч українських слів, не перекладаючи їх російською мовою, щоб донести до читача всю красу, атмосферу свята на рідній письменникові Україні.)
Учитель. Як бачимо, зв’язки Гоголя з Україною простежуються скрізь і в усьому. Батьківщина дала йому як письменникові сюжети, образи, реалістичні деталі й збагачення літературної мови.
Від Бога маємо дари
Неоціненні та багаті:
Найважливіший дар – життя;
А другий – це думки крилаті;
Дар третій – творчості крило,
Яке підносить ввись, до неба.
Якщо тобі цей дар дано,
То ним з людьми ділитись треба.
Усіма цими дарами Бог щедро наділив М.В.Гоголя. Мудреці філософи навчають: «Коли у серці чесність, характер наповнюється красою. Коли добро живе в душі, у домі буде порядок. Коли в домі буде порядок, світ буде щасливий». Наш спільний дім – Україна, велика, неосяжна, барвиста, багата талановитими людьми. Тож пригорнімося до неї душею, любімо її так, як любив М.В.Гоголь. А щоб навчитися цієї любові (звернення до епіграфа), потрібно, як казав Т.Г.Шевченко, найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну.
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»: закінчіть речення (за змістовну аргументовану відповідь – 2 бали).
Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Було важко...
Я зрозумів, що...
Тепер я можу...
Я навчився...
У мене вийшло...
Я спробую...
Мене здивувало...
Мені захотілося...
VI. Оцінювання (активним учням роздаю зірочки, різні за розмірами).
VII. Домашнє завдання за варіантами:
Додаток 1
І варіант
Завдання «Відповідності»
А Харків 1. 1848 року прибув сюди пароплавом, повертаючись із
Єрусалима; з осені 1850 до весни 1851 року жив на
Надєждинській вулиці в будинку Трощинського.
Б Гоголеве 2. Лікувався влітку 1835 р.
В Полтава 3. Працював поштмейстером дід Гоголя, деякий час жила матір
письменника Марія Іванівна, уперше в Україні відбулася вистава
за комедією «Ревізор».
Г Одеса 4. Навчався в гімназії вищих наук у 1821-1828 рр.
5. Побував у дитинстві, а 1835 року гостював у першого ректора
університету М.О.Максимовича; місто відображене у
творах «Вій», «Тарас Бульба», «Страшна помста».
6. 01.04.1809 року народився майбутній сатирик, відкрито музей
імені Гоголя, щороку вирує знаменитий ярмарок.
7. У садибі батьків пройшли дитячі роки письменника, поховані
його батьки, діє музей-заповідник.
8. У повітовому училищі в 1818-1820 роках училися брати Іван і
Микола Гоголі.
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Всього: |
|
ІІ варіант
Завдання «Відповідності»
А Полтавщина, 1. 1848 року прибув сюди пароплавом, повертаючись
Великі Сорочинці із Єрусалима; з осені 1850 до весни 1851 року жив
на Надєждинській вулиці в будинку Трощинського.
Б Ніжин 2. Лікувався влітку 1835 р.
В Київ 3. Працював поштмейстером дід Гоголя, деякий час жила
матір письменника Марія Іванівна, уперше в Україні
відбулася вистава за комедією «Ревізор».
Г Саки, Крим 4. Навчався в гімназії вищих наук у 1821-1828 рр.
5. Побував у дитинстві, а 1835 року гостював у першого
ректора університету М.О.Максимовича;
місто відображене у творах «Вій», «Тарас Бульба»,
«Страшна помста».
6. 01.04.1809 року народився майбутній сатирик,
відкрито музей імені Гоголя, щороку вирує
знаменитий ярмарок.
7. У садибі батьків пройшли дитячі роки письменника,
поховані його батьки, діє музей-заповідник.
8. У повітовому училищі в 1818-1820 роках училися брати
Іван і Микола Гоголі.
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Всього: |
|
Додаток 2
І варіант
1. Хто зібрав зорі у передріздвяну ніч:
а) чорт;
б) відьма;
в) голова?
2. Як вирішив чортяка помститися ковалю:
а) викрав місяць;
б) зачаклував Оксану;
в) намовив Чуба побитися з ковалем?
3. Навіщо чорт зчинив заметіль:
а) щоб Чуб не попав до Солохи;
б) хотів розважитися;
в) створював труднощі для населення?
4. З якою метою пішов до Пузатого Пацюка Вакула:
а) поїсти вареників;
б) подивитись на дива;
в) дізнатися, де знайти чорта?
5. Чому чорт погодився везти Вакулу до Петербурга:
а) хотів сам побачити дивне місто;
б) боявся хрестового знамення;
в) прагнув допомогти Вакулі?
6. Як звертались запорожці до цариці:
а) Ваша Величносте;
б) мамо;
в) володарко?
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
Всього: |
|
ІІ варіант
1. Чорт ненавидів коваля, бо той:
а) викував великий хрест і поставив перед будинком;
б) намалював картину про Страшний суд;
в) щодня бив чорта кнутом?
2. Який заказ виконував Вакула для Оксани:
а) писав портрет дівчини:
б) плів з лози крісло:
в) майстрував сундук?
3. Як опинилися міхи з хати Солохи на вулиці:
а) самі пішли з хати;
б) Вакула виніс;
в) Солоха витягнула?
4. Ким колись був Пацюк:
а) шинкарем;
б) запорожцем;
в) кравцем?
5. Запорожці погодилися взяти Вакулу з собою до цариці, бо:
а) чорт їх змусив;
б) Вакула їм сподбався;
в) для кількості?
6. Про які звичаї Запорозької Січі згадує автор:
а) не можна красти у товариша;
б) не можна зрадити;
в) жінка не має бути на Січі?
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
|
Всього: |
|
Додаток 3
Список використаної літератури
1. Гоголь М.В. Тарас Бульба. Вій. Вечори на хуторі поблизу Диканьки. – Х.:
Школа, 2006. – 415с.
2. Квасниця І.Ю. Традиції та звичаї українців в 2-х томах. – К., 2013. – 940 с.
3. Мельник А. З’ясування сенсу передмови до циклу повістей М.В.Гоголя
«Вечори на хуторі біля Диканьки» з використанням ігрових прийомів//
Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2009. –
№3. – С.35-36.
4. Ніколенко О.М. Світова література : підручник для 6 кл. загальноосвітніх
навчальних закладів. – К.: Грамота, 2014. – 256с.
5. Симакова Л. Гоголь и Украина. Изучение повести «Ночь перед
Рождеством» в контексте украинской национальной культуры// Всесвітня
література в сучасній школі. – 2014. – №12. – С.15-19.
6. Скляренко В.М., Шуклінова А.С. Українські традиції і звичаї: етнографія,
народні вірування, традиції, звичаї, обрядовий календар, свята, обереги. –
Х.: Фоліо, 2008. – 318с.