Урок "Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий». Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Роль художньої деталі. Підтекст. Символічність назви. "

Про матеріал

Урок зарубіжної літератури у 6 класі, що має за мету познайомити учнів з творчістю Чехова, допомогти усвідомити поняття антитеза та художня деталь, вчити знаходити їх приклади у тексті;розвивати навички роботи з текстом, виразного читання, мовлення, мислення;виховувати в учнів почуття власної гідності та поваги до особистості.

Перегляд файлу

Тема. Антон Павлович Чехов  «Товстий і тонкий». Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Роль художньої деталі. Підтекст. Символічність назви.

Мета: познайомити учнів з творчістю Чехова, допомогти усвідомити поняття антитеза та художня деталь, вчити знаходити їх приклади у тексті;

розвивати навички роботи з текстом, виразного читання, мовлення, мислення;

виховувати в учнів почуття власної гідності та поваги до особистості.

Обладнання: комп’ютерна презентація уроку, підручники.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Вступне слово.

- Кріпацтво було скасоване в 1861 р.. Але чи зникло рабство? За рік до відміни кріпацтва в Росії народився письменник, який боротиметься з рабською психологією.

- „Повз сіру юрбу безсилих людей пройшов великий, розумний, до всього уважний чоловік, подивився на цих мешканців своєї батьківщини і з сумною посмішкою, тоном м’якого, але глибокого докору, з безнадійною тугою на обличчі та в грудях, щиросердним голосом сказав: „Погано ви живете, панове!”- писав про нього М.Горький.         

- „Для нього не було більшої радості, ніж надати допомогу тим, хто стукав у його двері...”    тому його називали лікарем, бо лікував він не тільки фізичні недуги, а й душевні.

- Про кого йде мова?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. ( перевірка д/з)

       Уявна екскурсія музеєм А.П.Чехова       

  • Де і коли народився Чехов?                   

     -    Де Чехов отримав освіту?

  • Доведіть, що Чехов був справжнім лікарем.
  • Яку назву мала збірка, написана після поїздки на Сахалін?
  • Де провів останні роки життя Чехов?

- Ставши знаменитим письменником, в одному з листів Чехів радив починаючому авторові: "Напишіть розповідь про те, як молода людина, син кріпака колишній крамар, півчий, гімназист і студент, вихований на чиношануванні, цілуванні рук попівств, поклонінні чужим думкам, дякуючий за кожен шматок хліба, що багато разів був битий, ходив по уроках без калош, бився, мучив тварин, любив обідати у багатих родичів, лицемірив і Богові, і людям без всякої потреби, - напишіть, як ця молода людина видавлює з себе по краплях раба, і як він, прокинувшись в один прекрасний ранок, відчуває що в його жилах тече вже не рабська кров, а справжня людська".

Це Чехов говорив і про себе..

- Що таке "рабська кров", а що таке кров "справжня, людська"?

- Як ви розумієте вислів Чехова: «У людини повинно бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки” ?

 

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Виявлення читацьких очікувань.

- Одного дня Чехов задумав розповідь про те, як після довгих років зустрілися випадково два колишні однокласники. Один з них - дрібний, бідний чиновник. Інший - заможна людина, що дослужилася до великого чину.

- Чим могла закінчитися така зустріч, як ви думаєте?

- Спершу Чехов хотів зобразити, як зустріч затьмарює те, що старший по чину, такий, що став начальником молодшого, грубо поводиться з ним, вказує йому його місце на чиновницьких сходах. Але потім зовсім змінив сюжет..

 

2. Прослуховування аудіокниги :  серія Шкільна бібліотека. Оповідання.  А.П. Чехів .(текст №"2)

 "Товстий і тонкий".

- Послухайте розповідь і подумайте:

- Чому Чехов так істотно змінив сюжет розповіді? Як змінився від цього сенс розповіді?

- Смішною чи сумною назвали б ви цю розповідь?. Чому?

 

3. Словникова робота

Херес – сорт дорогого вина.

Флердоранж – дорогі парфуми.

 Станіслав ( орден Станіслава) – молодший з орденів Російської імперії.

 Лютеранка – німкеня, прибічниця протестантської релігії.

 Портсигар – коробка для збереження сигарет.

 Департамент – орган місцевої влади.

 Столоначальник – професія людини, що займається письмовою роботою з документами.

 

4. Виразне читання оповідання в підручнику. ( ст..112-114 )

 

5. Робота над виявленням стильових особливостей оповідання А.П. Чехова.

1. У чому особливості початку твору?

2. Кого ви вважаєте головним героєм розповіді Чехова "Товстий і тонкий" і чому?

3. Порівняєте портрети товстого і тонкого. На які деталі портрета звертає автор увагу читача?

4. З чиєї точки зору герої названі "товстий" і "тонкий"?

5. Хто з героїв першим кидається до друга?

6. Як тонкий називає товстого?

7. Як автор передає стан друзів при зустрічі?

8. Хто першим починає розмову після вітання?

9. На яку тему говорить тонкий? З чого починає розповідь про себе?

10. Охарактеризуйте тонкого на цей момент розвитку сюжету.

11. Про що згадує тонкий?

12. Чому товстий по волі автора не вимовляє жодної фрази під час монологу тонкого?

13. Охарактеризуйте товстого на даний момент дії.

14. Якою фразою товстий підштовхує тонкого до розмови про службу?

15. Що розповідає про свою службу тонкий?

16. Доповніть характеристику тонкого.

17. Прочитайте, як міняється тонкий і його близькі, коли дізналися про службовий стан товстого. Чому вони раптом змінилися?

18. Охарактеризуйте тонкого на цей момент сюжету.

19. Як віднісся товстий до змін, що сталися, в поведінці і зовнішності тонкого і чому?

20. Охарактеризуйте товстого на даний момент дії.

21. Як попрощалися друзі дитинства?

22. Знайдіть фразу, яку автор повторює двічі. Яке слово і чому замінив автор?

23. З якою інтонацією вимовляє автор останню фразу розповіді?

24. Чому Чехов наполегливо іменує героїв товстий і тонкий, хоча ми практично вже в другому абзаці розповіді дізнаємося імена героїв?

25. У який момент читач дізнається про різне соціальне положення героїв?

26. Чому автор назвав розповідь "Товстий і тонкий", а не, припустимо, "Зустріч друзів"?

27. Чехов завжди виступав за пошану в людині людської гідності. Хто з героїв і коли забув про це?

 

6. Роль антитези і художньої деталі

  • - Антитеза – протиставлення.
    - Художня деталь – виразна подробиця, що допомагає уявити цілісну картину подій.


         Товстий                                                                           Тонкий

  •                               „Обоє були приємно здивовані”
  • „губи лисніли”                        зовнішність     „був нав'ючений  чемоданами,
  •                                                                                клунками та коробками”

 

  • „хересом та флердоранжем”       запах              „ шинкою та кавовою гущею”

 

  •              таємний радник              посада                     колезький асесор

 

  •                                                    поведінка   
  •  
  •                                      спочатку           наприкінці                 
  • „Приятелі тричі поцілувалися                   Товстий                     Тонкий
  • і дивилися один на одного очима,     „Поморщився”         „Зіщулився, згорбився,
  • повними сліз”                                         „Занудило” звузився”
  •  
  •                                „Всі троє були приємно вражені”

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Виразне читання в особах

- Як за допомогою голосу передати характери героїв?

 

2. Зясування теми та проблем оповідання.

- Як би ви сформулювали тему твору?

- Які людські недоліки він висміює?

- Пригадайте вислів Чехова про рабську кров. На вашу думку, хто з героїв так і не зміг перебороти у собі цієї крові?

 

VІ. Підсумок уроку.

- Згадайте, що ми називаємо оповіданням.

- Доведіть, що «Товстий і тонкий»- оповідання.

- Невід'ємною ознакою художнього почерку Чехова є увага до художньої деталі.

- Згадаєте  для чого використовується деталь в художньому творі.

- Згадайте, що таке гумор і сатира .

- Що висміює письменник у творі?

Домашнє завдання

Виписати цитати для характеристики чеховських героїв

doc
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
6257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку