Народний одяг – складова духовної культури.

Про матеріал
"Народний одяг – складова духовної культури." Конспект відкритого уроку образотворчого мистецтва у 7 класі. За підручником Л.В. Папіш, М.М. Шутка.
Перегляд файлу

7 клас

Тема. Народний одяг – складова духовної культури.

Мета:

  • навчальна: поглибити знання учнів про особливості народного одягу українців, ознайомити учнів із символікою української вишивки, удосконалювати навички ескізування й оздоблення орнаментом;
  • розвиваюча: розвивати інтерес до українського народного одягу як складової частини духовної культури українців; розвивати в учнів фантазію, увагу, спостережливість, творчі здібності у побудові орнаменту; розширювати кругозір учнів з української національної культури.
  •  виховна: виховувати в учнів любов до українського мистецтва та культури; любов до предмета, мистецтва; працелюбність; виховувати в учнів охайність, чуйність, любов до прекрасного.

Основні терміни і поняття: орнамент, костюм.

Наскрізні лінії: громадянської відповідальності, здоров'я та безпеки.

Міжпредметні зв'язки: художня культура, література, історія, музика.

Оснащення:

   Матеріали та інструменти: кольорові олівці, гумки, альбом, олівці.

   Зоровий ряд: відео «Символи», «Колір та символи в регіонах», «Жіночий костюм», «Гімнастика для очей», презентація до уроку, таблиці з символікою вишивки, шаблони вишитих сорочок, карта України, роздатковий матеріал Вишивка регіонів», репродукції картин М. Пимоненко «Молода господиня»,   К. Трутовський «Біля тину», І. Рєпін «Українка біля тину», алгоритм виконання роботи.

Компетентності що формуються:

Мистецька компетентність, пізнавальна, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська, обізнаність і самовираження в сфері культури.

Форми роботи: бесіда, розповідь, практична робота, індивідуальні завдання, вправа «УСПІХУ», «Після цього уроку я зможу», «Мікрофон», «Незакінчене речення».

Очікувані результати:

  • Розрізняє складові українського традиційного костюму.
  • Орієнтується в символіці української вишивки.
  • Створює ескіз вишитої сорочки певного регіону.
  • Застосовує навички в ескізуванні орнаментом.
  • Усвідомлює значення народних традицій у формуванні і збереженні культурної спадщини.

Тип уроку: комбінований урок.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Доброго дня, сідайте, будь ласка. Сьогодні урок образотворчоо мистецтва проведу у вас я. Звати мене Юлія Вікторівна. Я рада вас всіх вітати, сподіваюся, що наш урок пройде у дружній, теплій атмосфері, тож на початку пропоную вам зробити один одному подарунок. Що може бути подарунком? Посмішка, добре слово, комплімент або просто дружній потиск руки. Будь ласка!                                                                                                                       З'явилися посмішки на обличчах, тож і на душі тепліше стало.Так? А я хочу побажати кожному з вас на цьому уроці бути:

У – успішним

С – самовпевненим

П – працьовитим

І – інформованим

Х – хоробрим

У – уважним

Тобто побажати  Успіху вам на уроці! Отже, давайте відправимось у світ мистецтва.

II. Актуалізація опорних знань.

Діалогічне спілкування. Бесіда за питаннями.

- Діти, скажіть, яке призначення має одяг?

- А яке місце займає у вашому житті? Ви переймаєтесь через те, що вам одягти?

- Що, на вашу думку, означає «народний одяг» сьогодні та в минулому?

- Як ви ставитеся до суто українського національного одягу?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

- Давайте розглянемо декілька картин:

Микола Пимоненко. «Молода господиня»

Костянтин Трутовський. «Біля тину»

Ілля Рєпін. «Українка біля тину»

- Як ви гадаєте, що їх об'єднує? (зображення людей,люди українці,одяг, костюм)

 - Діти, а що ми можемо назвати костюмом? (різні предмети одягу,поєднані в одному стилі)

Тож, напевно, ви вже здогадалися, що сьогодні ми будемо говорити про одяг, а саме про народний одяг та його функції, орнаменти та оберегові символи, що зображували раніше на українському одязі. Та спробуємо створити власну карту вишитої сорочки.

- Діти, а яку мету ми можемо собі поставити на уроці? Для того щоб досягти успіху на уроці, ви можете кожний поставити собі завдання за такою формулою:

Пояснити (Що ми можемо пояснити,(те що намалював,свою думку,що ми можемо зобразити)

Назвати (свою картину, деталі, що ми зобразили, терміни)

Виконати (свою творчу роботу)

Наприкінці уроку ми з'ясуємо: справдилися ваші завдання чи ні?

А я очікую, що ви будете уважними, творчими, впевненими у собі й задоволеними собою.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Діти, давайте розглянемо жіночий та чоловічий народний одяг. Скажіть, з яких еслементів він складається?

          Жіночий одяг складається з:

·                Натільний одяг – сорочка.

·                Нагрудний одяг – безрукавка (кептар, керсетка, лейбик тощо).

·                Жіночий стегновий одяг: запаска, плахта (частково зшитий розпашний, святковий одяг), горбочка (незшитий), спідниця, літник, димка, фартух (зшитий). 

·                Головні убори:  шнури, вінки звиті, очіпок, намітка, убрус, хустка.

·                Прикраси: намисто,  дукачі, вироби з бісеру, каблучки.

·                Взуття: постоли, личаки, черевички, чоботи.

Чоловічий одяг складається з:

·                Натільний одяг – сорочка.

·                Чоловічий стегновий одяг: гачі, шаровари.

·                Верхній одяг: жупан, кирея, кожух (старовинний гуцульський верхній одяг з валяного сукна).

·                Пояси: крайки, очкур, пояс-рушник, черес.

·                Головні убори: брилі( солом’яники, повстяні або каракулеві шапки.

·                Взуття: постоли, личаки, чоботи.

Україна – достатньо велика країна, тому український народний костюм відрізняється багатством регіональних різновидів.

Давайте подивимось, як виглядав жіночий костюм у Харківській області, Балаклійському районі кінця 19  та на початку 20 століття.Увага на екран.

Відео «Жіночий костюм Харківська область»

- Подивіться ще раз на чоловічий та жіночий костюм. Скажіть, будь ласка, а який елемент одягу, об'єднує ці костюми? (вишита сорочка)

 - А що у них спільного? ( візерунки,вишивка,орнамент)

- А що таке орнамент?(візерунок, побудований на ритмічному повторенні його елементів)

- Навіщо люди вишивали ці орнаменти на одязі? (прикрашали, оберег)

- Діти, як ви гадаєте, вишивка на сорочках мала якесь значення для українців чи ні? Яке? Завдяки чому?(символів які вишиті)

 Українці вірили, що ці символи захистять людину від злих сил, принесуть добробут, здоров'я та кохання. Давайте подивимось, що ж це були за символи, та яке вони мали значення.Увага на екран.

Відео «Символи»

-  Діти, не тільки символи, що вишивалися мали своє значення, а ще й колір ниток.

- Як ви гадаєте,що значив жовтий колір?(тепло, урожай,сонце)

- А блакитний?(небо,воду, повітря)

- Червоний – любов, добро,радість.

- Зелений – пробудження природи.

- Чорний – смуток.

Колір вишивки ще залежав від регіону України. Давайте подивимось, який колір та символи були притаманні деяким регіонам.

Відео «Колір та символи в регіонах»

- Скажіть, будь ласка, які мотиви орнаменту характерні для традиційного українського одягу?(характерні геометричні та рослинні мотиви орнаменту.Але можуть зустрічатися зооморфні та зображення людей,тобто антропоморфні.)

 - Подивіться уважно на костюми. Скажіть, будь ласка,в яких місцях  на сорочці, зазвичай розміщували орнамент?(комірець, манжети, грудна клітка, у жінок на подолі та на плечовій частині)

- А за типом розміщення орнамент переважно який?( переважно стрічковий,але може бути й сітчастий)

Фізкультхвилинка «Гімнастика для очей»

V. Практична робота.

Сьогодні на уроці я пропоную створити нам карту вишитої сорочки. У вас на партах знаходяться ось такі сорочки, але вони зовсім прості, пропоную вам прикрасити їх орнаментом, притаманним одному з регіонів України. У кожного цей регіон буде свій, а дізнатись, який саме, ви зможете взявши його з цієї торбинки.

- Але перш ніж взятися за діло, давайте згадаємо послідовність зображення орнаменту.

Послідовність виконання орнаменту: (час)

1.Обрати мотив, тип орнаменту та традиційні символи, які ви хочете зобразити.

2. Розграфити потрібну область на парну кількість частин.

3. Визначити композиційне розташування елементів орнаменту.

4. Виконати ескіз орнаменту.

5. Деталізувати елементи орнаменту, додати дрібні деталі.

6. Обрати кольори та нанести їх на поверхню орнаменту.

 - Бажаю вам творчої роботи. На виконання вам відводиться 20 хв. Приступаємо до роботи.

Відео «Бандура»

V. Контрольно-корегуючий етап.

Презентація готових робіт дітьми, обгрунтування вибраних символів та кольорів.

VІ. Рефлексія. Підсумки уроку.

На сьогоднішньому уроці ми отримали багато нової інформації. Давайте пригадаємо її за допомогою гри «Незакінчені речення»

  • Візерунок, побудований на ритмічному повторенні його елементів …..(орнамент)
  •  Добро, радість та любов означає колір…(червоний).
  • Поєднання в єдиному стилі предметів одягу .....(костюм)
  • Я можу пояснити... (те, що намалював, свою думку, терміни, що ми можемо зобразити)
  • «Сьогодні на уроці я виконав(ла) ...   (сорочку-вишиванку)

VIІ.Домашнє завдання.

Повторити символи та їх значення. Дякую за урок, до побачення, ви можете бути вільні.

 

Картка оцінювання роботи на уроці

Картка оцінювання роботи на уроці

Прізвище та ім'я учня, клас

Вид роботи

Кількість балів,яку можна отримати

Кількість отриманих балів

Відповіді на питання вчителя

0 - 2

 

«Незакінчені речення»

0 - 2

 

Практична робота

0 - 8

 

Усього

0 - 12

 

 

docx
Додано
8 жовтня 2021
Переглядів
1458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку