Тема уроку: Населення і народи Африки
Мета: – аналізувати поняття «людські раси2, «народи»; сформувати уявлення учнів про
загальні риси населення Африки; особливості їхнього формування, динаміку і
розміщення;
– формувати науковий світогляд, просторову уяву, розвивати навички формування
дружніх стосунків з людьми різних віросповідань та різних ментантальностей,
формувати соціальну та громадську компетентність.
– сприяти самостійній пошуковій діяльності учнів;
– виховувати зацікавленість школярів до вивчення географії.
Обладнання: карта населення світу, фізична карта Африки, мультимедійний проектор.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.Організаційний момент
- Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Бесіда за запитаннями
1.Збільшення територій пустель відбувається через.
2.Надзвичайно жаркий і сухий вітер називається?
3.Які чинники впливають на зміну кількості населення?
4.Чому людство розміщується на планеті нерівномірно?
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Відчуйте, діти, в цей момент,
Як манить «чорний континент».
І кожен з вас уже відкрив
Чимало африканських див.
Крім мальовничої природи,
Там ще живуть племена і народи.
То ж не будемо гаяти час,
Нові відкриття чекають на нас.
1.Слово вчителя.
Вивчаючи Африку, ви, напевне, помітили, що природа материка дуже різноманітна. Це і вологі екваторіальні ліси, і тропічні пустелі, це і степові простори саван і рідколісь. У цих умовах сформувався своєрідний рослинний та тваринний світ, а також і життя людини багато в чому залежить від примх природи.
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо, представники яких рас, які народи і племена живуть на материку, чим пояснюється густота населення материка.
2. Проблемне питання: Чому Африку часто називають «Чорним континентом?»
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1) Історія заселення материка.
2) Кількість населення та його розміщення.
3) Расовий склад і народи.
1.Розповідь учителя з елементами бесіди та використанням електронної презентації (у ході розповіді учні складають таблицю «Расовий склад населення материка Африка»
Історія заселення материка.
Фенікс – символ вічного відновлення і відродження. Такою і постає перед нами Африка. Протягом віків і тисячоліть вона була під впливом чужоземних завойовників, але завжди виходила переможцем, зберігаючи свою неповторність і самобутність, збагачувалась в той же час впливом цивілізації зовнішнього світу.
??? А чи доводилось вам чути вислів «Африка–батьківщина людства»? Чому так кажуть?
Для цього є серйозні підстави. На території Східної Африки знайдені сліди життєдіяльності найдавнішої людини планети. Основними заняттями жителів Африки здавна були полювання та збиральництво.
На сучасне розселення найчисленніших народів Африки істотно вплинуло вторгнення арабів, що у VII ст. завоювали Єгипет, Алжир та інші регіони. Проте араби не були першими азіатами, які з’явилися на континенті. Ще в V тис. на материк з Азії прийшли семіти – творці культури Давнього Єгипту, які принесли із собою бронзові знаряддя праці, та зернові культури – пшеницю, ячмінь тощо. На острів Мадагаскар, заселений дуже давно, із V-VI ст. до н. е., прибували переселенці з Південно-східної Азії.
А у період колонізації до Африки переселилося багато європейців. Колонізатори зверхньо ставилися до африканців, та завжди були люди, які наголошували на рівності усіх рас і народів.
Одним з таких людей був уславлений дослідник, шотландський учений Давід Лівінгстон. Він 30 років провів серед пустель, джунглів та боліт Африки, досліджуючи її природу та відстоюючи права мешканців «Чорного континенту».
Любов африканців до Лівінгстона була такою, що після смерті вони набальзамували його тіло для відправки до рідної країни, але серце мандрівника поховали в Африці.
Кількість населення та його розміщення.
Африка посідає 2 місце у світі серед інших материків за кількістю населення (890 млн. чоловік – 14% населення світу) та І перше за його природним приростом ( різниця між народжуваністю та смертністю) приблизно на 10 млн. чоловік.
Такий високий рівень народжуваності пояснюється віковими традиціями
ранніх шлюбів і багатодітності, релігійними традиціями, а також рівнем охорони здоров'я, що підвищується.
Але в африканських країнах найменша тривалість життя. Внаслідок голоду, нестачі чистої питної води 40% людей не доживає до 40 років
На думку вчених, на початку нашої ери кількість населення на материку становила приблизно 18% населення світу. Починаючи від 16 століття, коли з Африки почали вивозити рабів, кількість населення континенту почала скорочуватися. Торгівля рабами, винищування місцевих жителів, примусова праця та голод знижували темпи росту населення. У період работоргівлі населення Африки зменшилось на 100 млн. чоловік. Однак до середини ХХ ст.. намітилося помітне зростання кількості населення.
2. Робота з картами атласу
Завдання:
За картою атласу «Народи та густота населення світу» визначте особливості розселення населення Африки:
3) Визначити райони Африки з найвищою густотою населення та
найменшою заселеністю території.
Населення Африки розміщується дуже нерівномірно. Величезні площі пустель майже безлюдні. Рідко заселена також частина екваторіальних та тропічних лісів.
Водночас найзаселеніші узбережжя океанів та Середземного моря, долини річок. Найвища густота населення в долині Нілу до 1500 чол. на
1 км², (давній осередок активної діяльності людини).
Расовий склад і народи.
??? Велика група людей, об’єднаних спільним походженням і окремими спадковими ознаками (колір шкіри, волосся, очей, будова обличчя….)
??? Пригадайте на які раси поділяється населення світу?
Численні хвилі переселень, які перемішували племена і народи, історія освоєння, а також своєрідність природних умов Африки стали причинами, які визначили етнічне різномаїття її населення.
Робота з атласом.
За картами атласу визначте:
Населення Африки складається із представників таких рас:
– негроїдної або екваторіальної (тутсі, пігмеї, нілоти, бушмени, готтентоти);
– європеоїдної (араби, бербери, туареги);
– монголоїдної (малагасійці – жителі острова Мадагаскар).
Робота з атласом.
За картою атласу «Народи та густота населення світу» визначити території проживання названих рас на континенті.
Етнічний склад населення відрізняється великою строкатістю. Виділяється 300-500 етносів. Деякі з них склалися у великі нації, але більшість знаходиться ще на рівні народності. Зберігаються і пережитки родоплеменного ладу.
V.Закріплення вивченого матеріалу
( на основі складеної учнями таблиці)
Африка |
Північна |
Центральна |
Південна |
о. Мадагаскар |
раси |
європеоїдна |
негроїдна |
негроїдна |
монголоїдна |
народи |
араби, бербери, туареги |
тутсі, пігмеї, нілоти, масаї |
бушмени, готентотти |
малагасійці |
VI. Рефлексія
Метод «Мікрофон»
7. Домашнє завдання
Прочитати параграф підручника, написати оповідання «Три дні в Африці»