Загальноосвітня школа І-ІІІ ст.. №1
імені Героя України Андрія Снітка смт Маневичі
Вчитель: Піддубна Лариса Василівна
2020
Тема: «Населення Землі. Умови життя на Землі».
Мета: дослідити чисельність населення світу й України; зрозуміти причини, які вплинули на розселення людей; розповісти про виникнення рас людей, подібність і відмінність між ними,
удосконалювати навички роботи в групах;
формувати вміння аналізувати, порівнювати, доводити висловлену думку;
розвивати принципи толерантності у учнів;
виховувати почуття поваги до людей усіх рас.
Обладнання: комп'ютер, презентація, ментальна карта, карта розселення людей на Землі, карта поширення людських рас, енциклопедії, матеріал для роботи в групах.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
– Доброго дня! Я дуже рада бачити всіх вас на нашому уроці у доброму здоров’ї та гарному настрої. (Слайд)
ІІ. Фенологічні спостереження.
Про сьогоднішній погодній настрій розкажуть чергові синоптики(Слайд).
Доброго дня.. Вітаю вас у нашому класі. З вами…( Софія і Денис) Зараз ми вам розкажемо прогноз погоди у всьому світі і у нас в Україні.
У Швеції…
У Канаді…, У Китаї…
У Японії…
Але є хороша новина, на Гаваях літо не закінчується!!!
Вчитель: Погода сприятлива, отож до роботи.
ІІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель:
Земля — планета і найбільше диво,
Не знаємо чи є десь світ такий.
А на Землі так гарно, так красиво.
Наш світ чарівний, дивний і живий...
Землі природа дуже розмаїта,
Є місце змінам, холоду й жарі.
На дві третини вся водою вкрита,
І синє небо кличе нас вгорі.
Така от куля, голуба планета.
Мала планета в Космосі пливе.
Жива Земля, наснага для поета,
Вона жива, бо все на ній — живе.
Живі рослини і живі тварини,
Живі річки, озера і моря.
Є місце для розумної людини
І всім нам світить Сонечко — зоря.
(Марія Красоткіна)
- На планеті проживає багато людей. Поміркуйте, що в них спільного, і чим вони відрізняються.
Учні: - Багато людей вирізняються одягом, способом життя
- Місцем проживання на планеті.
- А ще один від одного вони різняться кольором шкіри, волосся, очей, формою голови, обличчя.
Вчитель. Правильно,всі вони разом складають населення Землі. Не зважаючи на всю різноманітність, людство єдине і живе у спільному домі, що має назву Земля. Тож, скільки ж людей живе на Землі? Як людство впливає на природу Землі? Відповісти на ці запитання ви зможете, вивчивши тему сьогоднішнього уроку «Населення Землі. Умови життя на землі».
( Вивішується на ментальну карту тему уроку «Населення Землі»)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Асоціативний кущ «Населення» (Слайд)
-Поміркуйте і скажіть, що ми вкладаємо в поняття Населення?
-Так, усі відповіді правильні.
-Населення – це сукупність людей, що постійно живуть на певній території(Слайд )
- У процесі розвитку Землі в певний період на планеті з'явилась людина.
- Поступово завдяки праці люди опановували зручні для життя території земної поверхні.
Кількість людей у давні часи зростала досить повільно.
- Як ви думаєте, чому? (Тому, що умови життя в той час на планеті були дуже суворими.) –
Робота з підручником.
Розселення людей на Землі. Первісні люди.
Прочитайте уважно текс підручника і роздивіться картину чеського художника Зденека Буріана «Поселення давніх людей» Придумайте спільну розповідь про те, де в давнину селилися люди? Яким було їхнє життя? Чим вони займалися? (Слайд)
Вчитель: Людину підстерігали не лише різні хвороби, а й небезпека від хижих звірів, отруйних змій, стихійного лиха.
- Поступово, коли людина зрозуміла багато явищ, а тривалість її життя збільшилась, кількість населення почала стрімко зростати.
- Заселення людей залежить від природних умов.
Повідомлення учнів.
-В давнину люди селилися на рівнинах, де для життя були найкращі умови: вода, родючі ґрунти, корисні копалини.
-Давні люди навчилися виготовляти знаряддя праці та за їх допомогою будувати житло.
-А ще вони навчилися рибалити, полювати на звірів, вирощувати рослини.
-Людина навчилася шити одяг із шкір тварин, який захищав їх від холоду.
- Крім того, в той час було дуже багато воєн, які забирали життя багатьох людей. (Слайд)
Вчитель:Робота з картою «Густота населення».
- Уважно розгляньте карту. Різними кольорами позначено густоту населення. (Слайд )
- Який висновок можна зробити? (Люди розселилися дуже нерівномірно.)
(Вивішується на ментальну карту І гілку – Розселення)
г) Робота в групах (зошит)
1 група
Назвіть найбільш заселений материки та розфарбуйте прямокутник червоним кольором (Євразія)
(Вивішується І підгілка –найбільш заселені материки
Діти вивішують І підгілку - Євразія)
Найбільш заселені країни Євразії – Індія, Китай, Росія
2 група
Найменш заселені материки- зеленим кольором
(Вивішується ІІ підгілка –найменш заселені материки)
(Діти вивішують ІІ підгілку- Австралія)
3 група
Незаселені - блакитним
(Діти вивішують ІІІ підгілку- Антарктида)
Вчитель: Люди живуть на всіх материках, крім Антарктиди. Там серед вічних снігів і льоду побудовані наукові станції. На них почергово приїжджають науковці. На материку здійснюють наукові дослідження майже 40 наукових станцій. Серед них є й українська науково-дослідна станція «Академік Вернадський» (Слайд )
Чисельність населення.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
-Погляньте, як багато жителів на нашій планеті.
Сукупність усіх людей на Землі називають чисельністю населення
(Вивішується на ментальну карту ІІ гілка – чисельність населення)
Вчених, які займаються вивченням чисельності населення називають демографами (Слайд ) (Вивішується І підгілку - демографи)
Для визначення кількості населення окремої країни проводять переписи.
Чисельність людей на землі збільшується.
-Як швидко зростає кількість населення? (Слайд )
Щороку на 90 млн.осіб.
Щодоби на 260 тис. осіб.
Щохвилини на 180 осіб.
Щосекунди на 3 людини.
- Таку величезну кількість людей навіть важко уявити. Якби їх усіх вишикували
пліч-о-пліч, то ця шеренга оперезала б Землю вздовж екватора 100 разів.
- Можливо хтось знає скільки ж людей живе на Землі? (Слайд )
-Згідно з підрахунками ООН на Землі живе станом на 9 жовтня 2020 року близько
7 817 410 000 людей. (Вивішується ІІ підгілка – 7мільярдів 817 мільйонів людей.)
-Станом на 1 січня 2020 року чисельність населення України сягала близько 41.732.779( Вивішується ІІІ підгілка –41.732.779 людей.)
Україна за чисельністю населення на 30 місці серед 240 країн. На 8 місці в Європі(Слайд )
б) Проблемне запитання.
-Чому, на вашу думку, темпи зростання населення Землі з кожним роком прискорюються? Чому наше населення збільшується, що цьому сприяє?
Учні. Покращились умови проживання, національні традиції багатодітних сімей, навчились виробляти необхідну кількість продуктів, розвиток науки, у першу чергу медицини, подолання багатьох хвороб).
Фізкультхвилинка
Руханка « Чіку - ріку»
3.Раси.
а) «Мозкова атака» Слайд
Кожна людина неповторна. Світ тому і цікавий, бо ми всі…
б) Читання та обговорення легенди про виникнення людей.
- Думаю вам цікаво дізнатися, чому на планеті проживають різні люди? Про це нам розповість легенда(Розказує підготовлений учень). Слайд
Учень:Всі люди, які колись мешкали на планеті Земля мали чорну шкіру. Але це було до тих пір, поки вони не знайшли на своїй планеті чудодійне озеро. Вода в ньому була чиста і прозора, як кришталь. Ввійшовши в нього кожна людина освітлювала колір своєї шкіри. Цілі народи приходили до чудодійного озера.
Так тривало роками. Вода в ньому поступово каламутнішала. Тепер ті, що входили в озеро мали жовтий колір шкіри. З роками озеро зовсім зміліло. Останні, що прийшли до нього, змогли намочити тільки долоні на руках і підошви на ногах.
І по цей день одні народи мають світлу шкіру, інші – жовту, а темношкірі люди – рожеві долоні і підошви.
Вчитель: Це легенда, але ми наукові дослідники, тому нам потрібні наукові відомості.
в)Робота з енциклопедіями.
Вчитель: Попрацюємо з енциклопедіями
Робота в групах
1 група:
Землю населяють люди, різні за зовнішнім виглядом – кольором шкіри, волосся, очей, формою обличчя. Ці відмінності з’явилися дуже давно, коли окремі групи людей проживали далеко одна від одної.
2 група:
У результаті багатовікового пристосування до певного природного середовища у них сформувалися різні зовнішні ознаки.
3 група:
Зовнішні ознаки передаються спадково від батьків дітям, з покоління в покоління, незалежно від місця проживання. Групи людей із схожими зовнішніми ознаками називають людськими расами.
(Вивішується ІІІ гілка – Раси)
-Які ж раси є на планеті Земля ?
г)Робота в групах
Учні 1 групи читають повідомленння
У нас жовтуватий колір шкіри, чорне пряме волосся, вузький розріз очей, плоске обличчя, широкий ніс, губи трохи потовщені.
- Такі зовнішні ознаки мають китайці, японці, монголи, корейці, в’єтнамці.
– Усі вони відносяться до Монголоїдної або жовтої раси.
(Вивішується І підгілка – Монголоїдна. Учень цієї групи вибирає обличчя Монголоїдної раси і прикріплює на ментальну карту (Джекі Чан)
Повідомлення: китайський кіноактор, режисер, продюсер, каскадер, сценарист. Володар почесної премії «Оскар» за видатні заслуги в кінематографі 2016 року.
Учні 2 групи читають повідомленння
У нас темний колір шкіри, чорне кучеряве волосся, темні очі, широкий ніс, товсті губи, напевне, допомагають нам захиститися від цієї спеки.
-В Африці та Центральній Америці живуть люди Негроїдної раси.
(Вивішується ІІ підгілка – Негроїдна Учень цієї групи вибирає обличчя Негроїдної раси, прикріплює на ментальну карту(Мухамед Алі )
Повідомлення: Легендарний і прославлений боксер США. Його найвідоміша схема така – «пурхати, як метелик і жалити, як бджола». Саме так, на думку Мохаммеда Алі, повинен вести себе на рингу боксер, який хоче перемогти навіть самого сильного суперника.
Учні 3 групи читають повідомлення
Ми живемо у Європі. У нас світла шкіра, м’яке пряме або трохи хвилясте волосся, вузький ніс, тонкі губи, колір очей може бути різний: карий, зелений, голубий.
Вчитель: Ми з вами відносимося до європеоїдної або білої раси. До цієї раси належить майже половина людства планети - австрійці, іспанці, французи, американці. (Вивішується ІІІ підгілка - Європеоїдна Учень вибирає обличчя Європеоїдної раси і прикріплює на ментальну карту Юрій Кондратюк)
Повідомлення: Учений, що проклав дорогу на Місяць. Багато ідей Юрія Кондратюка використано в практичній космонавтиці. Зокрема, його розрахунки були використані при плануванні висадки американських астронавтів із місії «Аполлон» на Місяць, на зворотному боці якого іменем Кондратюка названо кратер.
Вчитель: Отже, які є раси людей на Землі? (Слайд)
д)Робота в групах
Дослідження зовнішнього вигляду людей різних рас:
Назва раси----
Колір шкіри---
Волосся ----
Очі-------
Ніс ------
е)Давайте познайомимося
Вчитель:Діти, ви бачите представників різних рас, які живуть в Україні й вивчили українську мову. Давайте познайомимося з ними.
(Підготовлені учні коротко розповідають про представників тої чи іншої раси і фото з цією людиною прикріплюють на ментальну карту )
Дінара Касимбекова, Казахстан
Коли я почула українську мову наживо, то закохалася в неї. Українську вивчити можливо, просто треба ставити ціль, а не шукати відмазки.
Leo Mantis (Леонардо Ободоеке), Нігерія
Вивчати українську для мене було логічним рішенням, адже коли ти приїжджаєш до якоїсь країни і поважаєш її культуру, людей, то ти повинен розуміти і державну мову, спілкуватися нею
Такаші Хірано, Японія
Коли я дізнався про Україну, було відчуття, неначе я знайшов якийсь коштовний камінь
У Японії вийшла книжка Такаші Хірано «Український фанбук». У ній читач мандруватиме не лише локаціями заходу і сходу України, а й здійснить історичну мандрівку в часі: від Трипілля – Скіфії – Кримського ханства – Гетьманщини – УНР – аж до сьогодення.
Б’янка Залевська, Польща
Українська мова для мене найкраща в світі. Вона неймовірно мелодійна і набагато красивіша від російської і навіть польської, яка є твердішою за звучанням. І мені дуже приємно від того, що зараз я знаю її, можу нею спілкуватися.
Ігор-Андрес Веретка-Казмірчук, Парагвай
Я громадянин Парагваю. Моя рідна мова – іспанська, хоча я маю українські корені
Українську мову я би охарактеризував як мелодійну. Чим більше я мешкаю в Україні, тим більше вважаю себе українцем.
4.Толерантність
Вчитель: Сьогодні всі раси між собою товаришують, можуть спілкуватися і проживати поряд. Як ми бачимо,в Україні живуть поряд з корінним населенням білої раси люди жовтої та чорної раси. Які гордо звуть себе українцями.
- У такій незвичній формі ми висловили повагу одне до одного, що є складовою толерантності. (Вивішується ІV гілка – Толерантність)
(Слайд )
-16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності.
Пригадайте, що таке толерантність? (Толерантність — це терпимість і повага до інших людей.)
Проте, тривалий час європейці не визнавали рівності рас. Представників монголоїдної раси і особливо негроїдної вважали такими, які стоять на нижчому рівні розвитку і не здатні створити власну цивілізацію. Одним із перших, хто спростував цю помилкову теорію, був всесвітньо відомий учений, правнук запорозького козака М. М. Миклухо – Маклай. Микола Миколайович тривалий час жив серед попуасів Нової Гвінеї і довів, що вони за своїм розумовим розвитком не поступаються європейцям. Він стверджував, що всі люди за своїми біологічними особливостями однакові (Слайд)
Расизм – це світогляд, що ґрунтується на поділі людей за особливостями зовнішнього вигляду.
В Україні передбачена кримінальна відповідальність за розпалювання расової ворожнечі!
У нас різний колір волосся, очей або шкіри, але серця в нас однакові!
Пам'ятайте про це!!!
- У вас на партах лежать малесенькі сердечка. Прикріпіть ці сердечка на ментальну карту, називаючи при цьому якими ми повинні бути до представників інших рас.
(Діти кріплять сердечка на дошку)
Земна куля – це наш спільний дім - це місце, де живуть різні народи..Нехай кожен з нас, наш клас, наша школа, наше місто, наша Україна, завжди будуть толерантними для всіх жителів великої планети Земля.
VІІІ. Підсумок уроку
Вправа «Кубування»
1.Яке відкриття ти зробив сьогодні на уроці?
2.Що здивувало тебе на уроці?
3.Що найбільше сподобалося?
4.Чи здійснилися твої очікування?
5.Що хотів би дізнатися на наступному уроці?
6.Про що розповісиш другу?
Домашнє завдання
1.Написати листа маленькому представникові іншої раси та намалювати, яким ви його уявляєте.
2. Обрати представника певної раси і дізнатися назву його країни, національний одяг, страву, традиції.