Мета Вивчити поняття гомології стосовно органічних
сполук ; установити залежність властивостей алканів
від їхнього складу й будови ; сформувати уміння
учнів складати структурні формули насичених
вуглеводнів , визначати просторову будову молекул
гомологів метану на основі знань про гібридизацію
електронних орбіталей ; пояснити учням явище
ізомерії ; ознайомити з міжнародною номенклатурою
назв органічних сполук ; сформувати уміння
складати структурні формули за назвами речовин і
давати назви речовинам у відповідності до їх
структурних формул ; розглянути склад , будову ,
структурну й електронну формули метану ,
просторову будови молекули , його фізичні
властивості ; розширити знання учнів про
поширення органічних речовин у природі на
прикладі метану ; пояснити s - , р – орбіталі ,
гібридизація ; ознайомити учнів з хімічними
властивостями метану , навчити складати відповідні
рівняння реакцій ; порівняти хімічні реакції за
участі неорганічних і органічних речовин ;
сформувати уявлення про вільно – радикальний
механізм реакцій ; розглянути застосування метану і
його галогенопохідних ; розглунути хімічні
властивості алканів , довести , що для них характерні
реакції заміщення ; установити причинно – наслідкові
зв’язки між будовою речовини і її властивостями
Обладнання Моделі молекул алканів , набори для виготовлення й матеріали моделей молекул органічних речовин , кодоскоп і
набір плівок з формулами органічних сполук , гексан
парафін , розчини бромної води , кислоти , лугу ,
калій перманганату , хімічні склянки або штатив із
пробірками , кристалічний натрій ацетат і натрій
гідроксид , нагрівальне обладнання , газовідводна
трубка , моделі ( схеми ) утворення
гібридизованих орбіталей .
тя й терміни загальна формула гомологічного ряду ,
зигзагоподібна будова карбонового ланцюга ,
ізомерія , ізомери , структурні формули ,
номенклатура ІЮПАК , вільні радикали електронна
формула , просторова будова молекули , s - , р –
орбіталі , гібридизація , термічний розклад , горіння ,
хлорування , галогенування , галогенопохідні ,
ланцюговий механізм реакції , окиснення повне й
часткове .
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь вчителя .
Відкрито величезну кількість органічних сполук . Щоб
розібратися в них потрібно запровадити якусь класифікацію : розробити їх на групи , ввести певні правила при називанні речовин . Вуглеводнів дуже багато , тому їх розбивають на групи , які називаються гомологічними рядами .
Запитання .
Які параметри ви запропонували б ураховувати при об’єднанні вуглеводнів у гомологічні ряди ? ( Будова , властивості фізичні та хімічні .)
Розповідь вчителя .
В основу виділення гомологічних рядів повинна бути покладена будова речовин , тому що вона визначає хімічні та фізичні властивості . Якщо будова речовин схожа , то можна очікувати подібності властивостей цих речовин . Речовини , що складають гомологічний ряд , мають подібну будову івластивості .
На цьому уроці почнеться вивчення гомологічного ряду , що має кілька назв : граничні , насичені вуглеводні , парафіни , або алкани .
Розповідь вчителя .
Перший член гомологічного ряду алканів – метан .
Спробуємо написати структурну й електронну формули алкану ,
що має в складі два атоми Карбону . Згадуємо , що Карбон у всіх органічних сполуках має валентність 4 . При цьому врахуємо , що алкани – вуглеводні , тобто складаються тільки з Карбону і Гідрогену Спочатку зберемо ланцюжок з атомів Карбону .
Залишається доповнити структурну формулу атомами Гідрогену :
Н Н
Н – С – С – Н
Н Н
Одержано зображення структурної формули другого члена гомологічного ряду алканів – етану . Цю формулу можна подати , показавши тільки карбон карбонові зв’язки : СН3 – СН3 .
Н Н
Електронна формула етану : Н С С Н
Н Н
Брутто – формула етану : С2Н6 .
Переходимо до наступного члена гомологічного ряду , у складі якого три атоми Карбону . Складаємо карбоновий скелет :
Доповнюємо його атомами Гідрогену :
Н Н Н
Н – С – С – С – Н
Н Н Н
Одержуємо структурну формулу пропану , яку можна записати так
СН3 – СН2 – СН3 .
Електронна формула пропану :
Н Н Н
Н С С С Н
Н Н Н
Молекулярна формула пропану : С3Н8 .
Аналогічно зображуються формули бутану й пентану .
( Важливо розмістити ці формули на дошці так , щоб усі члени гомологічного ряду до 4 – 5 гомолога були написані на дошці одночасно .)
Колективне обговорення .
Викладач пропонує учням проаналізувати , що спільного в
цих формулах етану , пропану , бутану і пентану і чим вони відрізняються
Висновки :
Завдання .
Розповідь вчителя .
Префікс ізо- означає “однаковий” . Ізомери мають однаковий
склад але різну будову . Ізомерія – це явище , при якому речовини однакового складу мають різну просторову будову і , відповідно , властивості .
Розберемо це явище на прикладах . Перший представник алканів – метан. викладач пише на дошці структурну формулу метану , демонструє модель цієї молекули . Виходячи з валентності Карбону і Гідрогену , атоми в цій молекулі не можуть бути розташовані поіншому в просторі , тобто ізомерів у метану немає .
Розглянемо етан . Викладач малює структурну формулу , демонструє просторову будову етану . Як би ми не повертали молекулу , нового розташування атомів у молекулі не виходить . Просто повертаючи модель молекули в просторі , не можна домогтися різної будови молекули , тобто зміни розташування атомів у молекулі один відносно одного . ( тут і надалі , демонструючи зміни молекули в просторі , зручно користуватися моделями органічних речовин , можна використовувати кодоскоп .)
Подібним чином розглядається будова молекули пропану . Звертається увага на таке явище , як вигини ланцюга . Ординарні зв’язки забезпечують вільне обертання атомів Карбону один відносно одного :
СН3 – СН2 – СН3 СН3 – СН2
СН3
Можна провести аналогію з намистом . Якщо ми зігнемо ниточку з намистниками , то , потягнувши за кінці ниточки , ми легко її випрямимо , приведемо у вихідний стан . Аналогічно , загинаючи карбоновий ланцюг , нічого принципово нового ми не одержимо .
Колективне обговорення .
Розглянемо будову бутану СН3 – СН2 – СН2 – СН3 . Обертаючи молекулу в просторі або згинаючи карбоновий ланцюжок , не можна одержати ізомери . Можливо , що хто – небудь з студентів запропонує перемістити атом Карбону :
а) СН3 – СН2 – СН2 – СН3
б) СН3 – СН – СН3
СН3
У процесі обговорення необхідно переконатись , що дійсно утворився ізомер – це видно з того , що середній атом Карбону зв язаний уже не з двома , а з трьома атомами Карбону і розташування атомів Гідрогену також змінилось .
На дошці слід залишити формули ізомерів бутану і перейти до написання структурних формул ізомерів пентану .
Таким чином , на дошці будуть написані ізомери бутану і пентану . Виникає питання : як же їх назвати ?
Розповідь вчителя .
Щоб дати назву ізомеру , треба:
- виділити ланцюг з найбільшою кількістю атомів Карбону – головний ланцюг , порахувати в ньому кількість атомів Карбону ; відповідна назва вуглеводню буде основою назви ізомеру ;
- визначити , до якого за рахунком атома Карбону
прикріплюється
радикал . Це значення буде записане цифрою на початку
назви ;
- визначити назву радикала за числом атомів Карбону в ньому .
Назви радикалів вуглеводнів наведені в таблиці 5 [ 1 , с. 119 ] .
Наприклад :
СН3 – СН – СН2 – СН3 - головний ланцюжок
СН3 - радикал метил
У головному ланцюжку чотири атоми Карбону , отже , кінець назви – бутан . До вторинного атому Карбону прикріплений радикал метил ( в ньому один атом Карбону ) , таким чином , назва цієї сполуки – 2 – метилбутан .
Викладач може навести ще кілька прикладів .
Якщо вуглеводень не має розгалужень карбонового ланцюга , у його назву додають букву “н” , наприклад : СН3 – СН2 – СН2 – СН3 н – бутан , тобто бутан нормальної будови .
Нумерацію атомів Карбону в головному ланцюгу треба починати з того кінця , до якого ближче розгалуження :
СН3 – СН2 – СН2 – СН - СН3
СН3
2 – метилпентан ( але не 4 – метилпентан )
Головний ланцюг не обов’язково прямий , можливий вигин головного ланцюга :
СН3 – СН – СН2 – СН3 головний ланцюг
СН2 – СН3
2 – метилпентан ( але не 2 – етилбутан )
Радикал не може бути прикріплений до кінця ланцюга , це буде тільки загин ланцюга :
СН2 – СН2 – СН2 – СН3 = СН3 – СН2 – СН2 – СН2 – СН3
СН3
н - пентан
Розповідь вчителя .
Складемо структурну формулу речовини з назвою 2,3 –
диметилпентан .
Закінчення назви – пентан , отже , у головному ланцюгу п’ять
атомів Карбону :
С – С – С – С – С .
Частка ди вказує , що в молекулі є два радикали ( у даному випадку це радикали ментил СН3* ) – заступники атомів Гідрогену в 2 – го і 3 – го атома Карбону . Структурна формула :
СН3 – СН – СН – СН2 – СН3
СН3 СН3
Завдання .
Скласти формули речовин : 2,2 – диметилбутан ; 3, 3, 4 –
триметилгексан ; 2 – метил – 3 – етил – 4 – пропілгептан .
( Студентам , які працюють біля дошки , завдання дають одногрупники . Можливо , будуть задані неправильні назаи , наприклад 2 – етил – пропан . Слід обов’язково записати їх на дошці , розглянути формулу , дати правильну назву . )
Розповідь вчителя .
У звичайних умовах перші чотири члени гомологічного ряду
Алканів ( С1 – С4 ) – гази . Алкани від пентану до гептадекану ( С5 – С17 ) – рідини , починаячи з С18 і вище – тверді речовини . У міру збільшення числа атомів у ланцюзі , тобто з ростом відносної молекулярної маси , зростає температура кипіння і плавлення алканів Вони практично нерозчинні у воді , оскільки їхні молекули малополярні й не взаємодіють з молекулами води , але вони добре розчиняються в неполярних органічних розчинниках , таких , як бензол , тетрахлорметан та ін . Рідкі алкани легко змішуються один з одним .
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
а пропану ; б) пентану ; в) гептану .
Зробіть висновок про зміну кількості кисню , необхідного для горіння цих речовин .
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Вивчити 28 –30 [ 1 , с. 102 – 114 ] .
2. Виконати завдання 150 – 154[ 1 , с. 106 ] , 158 – 162
[ 1 , с. 113] , 171 – 178 [1 , с. 120 – 121 ] .
VIІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ
Додатковий матеріал до заняття
СНІГ , ЩО ГОРИТЬ .
Природний метан утворюється при гнитті органічних сполук . Виділення бульбашок цього газу можна спостерігати , якщо провести палкою по дну заболоченого водойомища : недарма метан називають болотним газом . А нещодавно стало відомо , що на дні Світового океану знаходяться величезні запаси метану у вигляді пластівців , що нагадують сніг або пухкий лід . З погляду хімії , ці пластівці – газові гідрати ( наприклад СН4 6Н2 О ) , що належать до класу клатратів ( від лат . clatratus – гратчастий ) . Так називають сполуки , утворені включенням молекул одного типу ( молекул гостя ) у порожнині кристалічного каркаса молекул одного типу ( молекул господаря ) ; при цьому ніякого специфічного зв’язку між молекулами гостя і господаря не виникає . Метанові гідрати мають кристалічну структуру льоду , де в порожнинах розташовані молекули метану .
Горіння такої речовини справляє незабутнє враження : здається , що палає сніг . А після згоряння на місці газового гідрату залишається лише калюжка води . Світові запаси метану у вигляді газових гідратів складають 2 1016 м3 . Це в десятки разів більше , ніж запаси всіх інших видів палива ( вугілля , нафти , торфу ) .
ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ МЕТАНУ .
При м’якому окисненні метану киснем повітря в присутності різних каталізаторів можуть бути одержані метиловий спирт , формальдегід , мурашина кислота :
СН3ОН
СН4 + О2 СН2О
НСООН
ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ АЛКАНІВ .
1. До характерних для алканів реакцій заміщення належить і реакцій Коновалова – нітрування алканів розведеною нітратною кислотою при 140 С і невеликому тиску . Це радикальна реакція :
СН3 – СН3 + НNO3 -- СН3 – СН2– NO3 + H2O
2. У присутності алюміній хлориду і при нагріванні до 100 С нормальні алкани можуть перетворюватися на ізомери :
СН3 – СН2 – СН2 – СН3 АІСІ-------- СН3 – СН – СН3
СН3
3. При нагріванні і під дією каталізаторів відбувається крекінг – гомолітичний розрив С – С зв’язків . При цьму утворюються алкени і нижчі алкани , наприклад :
С8Н18 --- С4Н10 + С4Н8
2СН4 – С2Н2 + 3Н2
С2Н6 -- С2Н2 + 2Н2
Головною особливістю галогенопохідних вважається їхня здатність вступати в
реакції заміщення.
Атом Карбону , зв’язаний з атомом галогену , несе на собі частковий позитивний заряд отже , легко піддається атаці часток з підвищеною електронною густиною ( нуклеофілів ) наприклад молекул води гідроксид – іонів , аміаку , амінів і т.д.
Процеси , що відбуваються при цьому , називаються реакціями нуклеофільного заміщення . Продуктами таких перетворень , у залежності від кількості та розташування атомів галогену в галогенопохідному , можуть бути спирти , карбонільні сполуки , а також карбонові кислоти , наприклад :
СН3СН2Br + NaOH -- CH3CH2OH + NaBr
CH2Br – CH2Br + 2NaOH -- HOCH2 – CH2OH + 2NaBr
ОДЕРЖАННЯ АЛКАНІВ .
реагенти взяті однакові галогенпохідні , то утвориться один алкан , якщо різні галогензаміщені алкани то утвориться суміш трьох різних алканів . Якщо в реакції беруть участь однакові галогенпохідні : СН3 СІ
CH3 Cl
+ 2Na --- CH3 – CH3 + 2NaCl
CH3 Cl
або
2CH3 Cl + 2Na --- C2 H6 + 2NaCI
Якщо в реакції беруть участь різні галогенпохідні :
C3 H8 + 2NaCl
CH3 Cl + C2 H5 Cl + 2Na --- C2 H6 + 2NaCl
C4H10 + 2NaCl
ГАЛОГЕНОПОХІДНІ ВУГЛЕВОДНІВ .
Органічні сполуки , до складу яких , крім Карбону і Гідрогену , входять атоми галогенів , наприклад сполуки CH3 I , CCl2 F2 , CH2 = CHCl , називають галогенопохідними вуглеводнів .
Багато галогеноводнів широко використовуються з найрізноманітнішою метою : як розчинники ( хлороформ СНСІ3 , чотирихлористий вуглець ССІ4 ) , як робоча речовина в холодильних установках ( CF2 CI2 та інші фреони ) , при хімічній чистці одягу
( трихлоретилен СНСІ = ССІ2 ) .
ЛАНЦЮГИ КАРБОНОВИХ АТОМІВ .
Атом Карбону , що з єднаний у ланцюжку з одним атомом Карбону , називається первинним , із двома – вторинним , із трьома – третинним , з чотирма – четвертинним .
СН3 СН3
первинний атом Карбону СН3 СН С СН2 СН2 СН3 первинний атом
Карбону
третинний атом Карбону СН3 вторинні атоми Карбону
четвертинний атом Карбону
Вуглеводень із самим довгим ланцюгом – нонаконтатриктан С Н – синтезували в
1985 р. англійські хіміки І. Бідд і М.К. Уайтинг . Починаючи з С Н , число ізомерів уже перевищує число елементарних часток у видимій частині Всесвіту , що оцінюється як 10 . Так , у С Н може бути до 9,430 10 ізомерів . А якщо враховувати ще й дзеркально – симетричні молекули – стереоізомери , ці числа значно зростуть : з 9 до 11 гептану , з 75 до 136 для декану , а 336 319 до 3 396 844 для ейкозану , з 5,921 10 до 1,373 10 для гектану і т. д.
Формули , за якою можна визначити число ізомерів для вуглеводню складу С Н , не існує Є тільки так звані рекурентні ( від лат . recurrens – той , що повертається ) формули які дозволяють розраховувати число ізомерів п – го члена ряду , якщо вже відоме число ізомерів ( п – 1 ) – го члена .
Починаючи з гептадекану С Н , спорчатку лише деякі ізомери , потім – багато з наведених у таблиці , а потім – практично усі є яскравим прикладом „паперової хімії” , тобто не можуть існувати в дійсності .
Завдання
одержаного газу вилучили вуглекислий газ за допомогою лугу . При цьому
об’єм газу зменшився на 95 мл . Який вміст домішки азоту ( у відсотках ) у
взятому метані ?
згоряння об’ємом повітря . Яким повинен бути об ємний вміст вуглекислого газу
що утворився , після його охолодження ?
перевищує об’єм газу , що утворився , якщо знехтувати об’ємом води , що
утворюється ?
а) С --- СН4 --- СН3 СІ --- С2 Н6 --- СО2
б) АІ4 С3 --- Х --- СН3 І --- У --- С2 Н4 СІ2
Насичені вуглеводні ( алкани ) . Вивчення понять гомології стосовно органічних сполук ; установити залежність властивостей алканів від їхнього складу й будови ; сформувати уміння учнів складати структурні формули насичених вуглеводнів , визначати просторову будову молекул гомологів метану на основі знань про гібридизацію електронних орбіталей ; пояснити учням явище ізомерії ; ознайомити з міжнародною номенклатурою назв органічних сполук ; сформувати уміння складати структурні формули за назвами речовин і давати назви речовинам у відповідності до їх структурних формул ; розглянути склад , будову , структурну й електронну формули метану , просторову будови молекули , його фізичні властивості ; розширити знання учнів про поширення органічних речовин у природі на прикладі метану ; пояснити s - , р – орбіталі , гібридизація .