Урок української літератури у 8 класі
Наталка Малетич «Щоденник ельфа»
Тема: «Вірю в радість…» (За новелами Наталки Малетич зі збірки «Щоденник ельфа»);
Мета: познайомити учнів із особистістю і творчістю сучасної української письменниці Наталки Малетич»; ознайомитися із деякими новелами зі збірки «Щоденник ельфа», з життєвими історіями персонажів книжки; розвивати усне мовлення, вміння робити висновки.
Навчальні цілі: учні знатимуть про сучасну українську письменницю Наталку Малетич та її збірку «Щоденник ельфа»; зможе проаналізувати поведінку героїв, дати оцінку їхнім діям, спрогнозувати наступний розвиток подій.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: мультимедійна презентація, скринька із дзеркальцем, роздатковий матеріал.
Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, «намисто біографії», бесіда, «уявний суд», «гарячий стілець», «шість капелюхів».
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, загальнокультурна грамотність.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: «У мене на столі чарівна скринька, в якій зараз лежить найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче побачити його, може зазирнути, але поки що не розповідайте іншим, що ви там побачили». Учні по черзі зазирають у скриньку і дивуються. Коли остання дитина дізнається про вміст скриньки, спитайте: «То кого ж ви побачили? Себе, адже на дні скриньки лежить дзеркало. Так, людина і є найцінніший скарб на планеті. Кожен із вас – неповторна особистість, і саме такої дівчинки чи хлопчика більше на цій Землі немає і ніколи не було й не буде. Як ви гадаєте, про що ми сьогодні будемо з вами говорити?»
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Учні самостійно формулюють тему і мету уроку. Учитель підштовхує їх, що мова йтиме про цінність людського життя, про цінність кожної людини і її взаємостосунки зі своєю родиною та оточуючими людьми.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Учитель дає учням QR-код, перейшовши за яким вони знайомляться із біографією Наталки Малетич.
Далі учні малюють у зошиті «намисто біографії» і заповнюють намистинки фактами, які є важливими на їхню думку.
IV. Робота з текстом новели «Велосипед».
* у дужках подана прогнозована відповідь учнів.
V. Робота з текстом новели «Хочу сестру».
Учитель пропонує учням заповнити шаблон «Інформаційне гроно». Посередині діти записують ім’я головної героїні – Діана. Та характеризують її: якою, на їхню думку, має бути дівчинка, яка просить батьків удочерити дитину з будинку-інтернату. Пояснюють, чому так вважають.
Після характеристики Діанки, учитель пропонує учням перевтілитися у маму і тата Діани. Для цього використовується метод «Гарячий стілець» - це уявне інтерв’ю з персонажем: учні задають питання ніби батькам Діани. Наприклад:
Можна запропонувати сісти учню на «гарячий стілець» у ролі Оксани – дівчинки, яку вдочерили.
VІ. Робота з текстом новели «Садист».
Це робота в групах за методом «уявний суд». Учні об’єднуються у три групи. Одна з яких виступатиме стороною обвинувачення Славка, друга – стороною захисту, третя – журі присяжних, які мають прийти до спільної думки: винен Славко у вчиненому чи ні. Дві групи мають обговорити свої аргументи, записати їх і озвучити протилежній стороні. Журі виносить рішення.
VІІ. Рефлексія. Підсумок уроку.
За методом «6 капелюхів»: діти обирають один із капелюхів і за символікою кольору відповідають на питання:
Білий капелюх – що я сьогодні дізнався? Що я знаю з даної проблеми?
Жовтий – що позитивне я побачив? Які перспективи? Що нового відкрив?
Чорний – Що негативне я побачив? Які недоліки помітив?
Червоний – Які почуття у мене виникли у процесі знайомства із новелами? Які почуття у мене зараз?
Зелений – які ідеї у мене виникли? Що я пропоную іншим?
Синій – підсумок уроку, узагальнення всього сказаного, подальші дії.
VІІІ. Домашнє завдання.