Натуральні числа та дії над ними.

Про матеріал
Повторення теми "Натуральні числа та дії над ними." В розробці представлений теоретичний матеріал, завдання для самостійного опрацювання. ( Тест за темою: https://naurok.com.ua/test/moe)
Перегляд файлу

Тема 1. НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ НАД НИМИ.

 

Натуральні числа — це числа, що використовуються для лічби: 1,2,3,.... n.... Множину натуральних чисел позначають символом N. N={1, 2, 3,...}

 

Будь-яке натуральне число п у десятковій системі числення можна подати у вигляді:

n = аk ∙ 10k + аk-1 ∙ 10k-1 + ... + а2 ∙102 + а1 ∙ 101 + а0,

де а0, a1, a2, ..., ak-1 можуть набувати значення 0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, а число аk — значення 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Приклади:

 581 = 5 ∙ 102 + 8 ∙ 10 + 1;

25 847 = 2 ∙ 104 + 5 ∙ 103 + 8 ∙ 102 + 4 ∙ 10 + 7.

 

Порівняння натуральних чисел.

Порівняти два натуральних числа  означає з’ясувати, яке з них більше, а яке – менше. Результати порівняння записують за допомогою знаків менше (<) або більше (>). Такі записи називаються нерівностями.

Із двох натуральних чисел, які розміщені на координатному промені, більше те, яке розміщене правіше, і менше те, що розміщене лівіше.

Якщо натуральні числа мають різну кількість цифр, то більше те число, в запису якого більше цифр, і менше те число, в запису якого менше цифр.

Якщо в запису натуральних чисел однакова кількість цифр, то для їх порівняння користуються таким правилом:

Із двох натуральних чисел з однаковою кількістю цифр більшим є те, у якого більшою є перша з неоднакових цифр. При цьому порівняння здійснюють, рухаючись зліва направо.

 

Приклади: 117568 > 1907; 24267 < 24367.

 

 

 

Округлення натуральних чисел.

1) округлюючи натуральне число до певного розряду, всі цифри, що йдуть за ним, замінюють нулями;

2) якщо перша наступна за цим розрядом цифра 5, 6, 7, 8 або 9, то останню цифру, яка залишилася, збільшують на одиницю; якщо перша наступна за цим розрядом цифра 0, 1, 2, 3 або 4, то останню цифру, яка залишилася, не змінюють.

 

Приклад 1. Округлити число 85 357 до тисяч.

85 357 ≈ 85 000.

Приклад 2. Округлити  число 68 792 до найвищого розряду.

Найвищим розрядом даного числа є десятки тисяч. Тому цифри 8, 7, 9 та 2 замінюємо нулями. Цифру в розряді десятків тисяч 6 збільшуємо на одиницю, оскільки наступна за нею цифра 8.

Отже: 68 972 ≈ 70 000.

 

Дії над натуральними числами.

 
Додавання.

У записі https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr003_fmt2.jpeg числа a і b — доданки, число с, а також вираз https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr004_fmt2.jpeg — сума чисел а і b.

 

Додавання багатоцифрових натуральних чисел виконується порозрядно (додавання одноцифрових чисел кожного стовпчика, починаючи з правого стовпчика).

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/4719/mod_book/chapter/625/l2.jpg

Властивості додавання:

1. Переставна. Від перестановки доданків сума не змінюється: https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr005_fmt2.jpeg.

2. Сполучна. Щоб до суми двох чисел додати третє число, можна до першого числа додати суму другого й третього чисел: https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr006_fmt2.jpeg.

Переставна й сполучна властивості додавання дають змогу виконувати додавання кількох чисел у будь-якій послідовності.

3. Якщо один із двох доданків 0, то їх сума дорівнює другому доданку:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr009_fmt2.jpeg; https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr010_fmt2.jpeg.

Віднімання.

Дія, за допомогою якої за відомою сумою двох доданків і одним із них знаходять другий доданок, називається дією віднімання: https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr011_fmt2.jpeg.У цьому записі число а — зменшуване, b — від’ємник, c — різниця. Різниця двох натуральних чисел показує, на скільки перше число більше від другого або на скільки друге число менше від першого.

 

Віднімання багатоцифрових натуральних чисел виконується порозрядно (віднімання одноцифрових чисел кожного стовпчика, починаючи з правого стовпчика).

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/4719/mod_book/chapter/625/l4.jpg

 

Властивості віднімання.

1. Щоб відняти суму від числа, можна спочатку відняти від цього числа один доданок, а потім від отриманої різниці — другий:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr012_fmt2.jpeg.

2. Щоб від суми відняти число, можна відняти його від одного з доданків, а до отриманої різниці додати другий доданок:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr013_fmt2.jpeg;

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr014_fmt2.jpeg.

3. Якщо від числа відняти нуль, воно не зміниться: https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr015_fmt2.jpeg.

4. Якщо від числа відняти те ж саме число, одержимо 0: https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr016_fmt2.jpeg.

 
Множення.

Помножити число a на число b означає знайти суму b доданків, кожний із яких дорівнює а:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr017_fmt2.jpeg або https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr018_fmt2.jpeg,

де a і b — множники, c — добуток.

Властивості множення.

1. Переставна. Від перестановки множників добуток не змінюється:    https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr019_fmt2.jpeg.

2. Сполучна. Щоб добуток двох чисел помножити на третє число, можна перше число помножити на добуток другого й третього чисел:

    https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr020_fmt2.jpeg.

Множення багатоцифрових натуральних чисел виконується «у стовпчик».

Наприклад: 459ˑ275=126225.

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/4719/mod_book/chapter/625/l5.jpg

 

 

3. Розподільна.

- Щоб помножити суму на число, можна кожний доданок помножити на це число і знай­де­ні добутки додати:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr023_fmt2.jpeg.

-Щоб помножити різницю на число, можна зменшуване і від’ємник помножити на це число й від першого добутку відняти другий:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr024_fmt2.jpeg.

4. Якщо одиницю помножити на будь-яке число, дістанемо те саме число:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr025_fmt2.jpeg.

5. Якщо хоча б один множник дорівнює 0, добуток дорівнює 0:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr026_fmt2.jpeg.

Приклади:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr028_fmt2.jpeg;

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr029_fmt2.jpeg.

 

Ділення.

Ділення — дія, за допомогою якої за відомим добутком і одним із множників знаходять другий множник.

Якщо https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr030_fmt2.jpeg, то https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr031_fmt2.jpeg і https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr032_fmt2.jpeg.

У записі https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr033_fmt2.jpeg число с — ділене, b — дільник, число а, а також вираз https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr034_fmt2.jpeg ­частка.

Частка показує, у скільки разів ділене більше дільника.

 

Ділення багатоцифрових чисел виконується «кутом».

Наприклад:

113 сотень: 28 = 4 сотні (остача 1 сотня);

19 десятків: 28 = 0 десятків (остача 19 десятків);

196 : 28 = 7.

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/4719/mod_book/chapter/625/l6.jpg

Властивості ділення.

1. На 0 ділити не можна.

2. Якщо розділити число на 1, дістанемо те саме число: https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr035_fmt2.jpeg.

3. Якщо розділити число на себе, дістанемо 1: https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr036_fmt2.jpeghttps://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr037_fmt2.jpeg.

4. Якщо розділити 0 на будь-яке число, крім 0, дістанемо 0: https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr038_fmt2.jpeghttps://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr039_fmt2.jpeg.

Ділення з остачею.

Число а ділиться на число b націло, якщо https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr040_fmt2.jpeg, де n — яке-небудь натуральне число.

Наприклад, 15 ділиться націло на 3, оскільки https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr041_fmt2.jpeg.

В іншому випадку можна поділити а на b з остачею. Наприклад:

https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr042_fmt2.jpeg.https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr043_fmt2.jpeg

У цьому записі число 289 — ділене, 15 — дільник, 19 — неповна частка, 4 — остача. Для будь-яких чисел а та b завжди знай­дуться такі числа с і r (натуральні або 0), що https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr044_fmt2.jpeg, де https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr045_fmt2.jpeg. Коли https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr046_fmt2.jpeg, то https://subject.com.ua/dovidnik/math/sprav-ukr047_fmt2.jpeg, тобто число а ділиться як на число b, так і на число c.

 

 

 

 

 

Завдання з теми  «Натуральні числа та дії над ними».

 

1)1. Округліть число 12 475 836:

   а) до десятків;

   б) до тисяч;

   в) мільйонів.

2. Дано три числа: 359; 4 327; 804. Обчислити: суму цих чисел і округлити результат до сотень.

3. Обчисліть на скільки число 59 428:

   а) більше від 54 609;

   б) менше від 79 529.

4. Обчисліть зручним способом:

   а) 274 + 1 537 + 463;

   б) 756 – (356 + 235).

5. До будівельного майданчику привезли 340 т щебеню, що на 81 т більше, ніж піску, і на 103 т менше, ніж цементу. Скільки всього привезли будівельних матеріалів?

6. Не використовуючи калькулятора, обчисліть, обираючи зручний порядок дій:

   а) (1 873 + 1 227) – 873;     б) 641 – (141 – 98);

   в) (797 + 512) – 112;           г) 5 124 + 676 + 4 876.

7. На залізничну станцію прийшов поїзд із 97 товарних вагонів. Після того, як частину вагонів відчепили, залишилося 48 вагонів. Скільки вагонів відчепили?

8. Знайдіть значення виразу 7 420 : х + 29, якщо х = 7.

9.Порівняйте числа, результат порівняння запишіть за допомогою знака «< » або « > »:

а) 3 000 080  і  3 000 100;      б) 75 102  і  75 201.

10. Обчисліть, обираючи зручний порядок дій:     

а) 4 ·256 ·25; б) 4 ·680 · 25; в) 8 ·100 · 5. 

11.Знайдіть значення виразу: 239 · 37 – 208 · 37 + 169 · 37.

12.Виконайте ділення з остачею: 66 867 : 689 -  та результат округліть до десятків.

2) Завдання ЗНО.

https://zno.osvita.ua/mathematics/tag-dijsni_chysla/

 

 

Література.

  1. Корнієнко Т.Л., Фіготіна В.І. Математичні диктанти. Математика. 5-6 класи. Х.:Веста, 2009.
  2. Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Рабінович Ю. М., Якір М.С. Математика. 5 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: Гімназія, 2005.
  3. Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Рабінович Ю. М., Якір М.С. Математика. 5 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: Гімназія, 2005.
  4. Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Рабінович Ю. М., Якір М. С. Збірник задач і завдань для тематичного оцінювання з математики для 5 класу.— X.: Гімназія, 2007.

 

 

Посилання.

1.https://subject.com.ua/mathematics/zno_2017/2.html

2.http://zno.academia.in.ua/mod/book/view.php?id=3000&chapterid=624

3.https://zno.osvita.ua/mathematics/tag-dijsni_chysla/

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Катрін Альона Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
21 червня 2021
Переглядів
8597
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку