1
Формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку на основі використання комбінованої наочності
Зміст
Вступ ................................................................................................................4
Розділ 1. Теоретичні основи формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку на основі використання комбінованої наочності..........................................................................................8
1.1. Специфіка формування лексичної компетентності дітей дошкільного віку...............................................................................................................................8
1.2. Вікові та психологічні особливості дітей дошкільного віку та їх врахування у навчанні іноземної мови.....................................................................15
Висновок до розділу 1.....................................................................................19
Розділ 2. Методика формування лексичної компетентності дошкільників на основі комбінованої наочності
2.1. Доцільність використання комбінаторної наочності у навчанні англійської мови........................................................................................................20
2.2.Система вправ на формування лексичної компетентності...................22
Висновок до розділу 2 30
Загальні висновки 33
Список використаних джерел 35
Додатки 37
Aктуaльніcть дocліджeння.
Навчання дітей англійської мови є важливою умовою формування майбутньої компетентної особистості в англомовному середовищі, а також є важливим засобом навчання та виховання дітей дошкільного віку, підготовки до школи.
Стрімкий розвиток життя та системи освіти вимагає від нового покоління гнучкості, комунікабельності, відкритості, здатності адаптуватися до життєвих ситуацій, критично мислити, бути готовим до міжособистісного та міжкультурного спілкування, комунікативної компетентності. Статус англійської мови як мови міжнародного спілкування визначає оптимальний її розвиток на різних рівнях та необхідність вивчення всіх її аспектів, впровадження в програму навчання та виховання дітей дошкільного віку. Володіння дітьми дошкільного віку англійською мовою сьогодні є важливим засобом адаптації дитини до англомовного середовища.
Англомовна лексична компетентність є важливою складовою формування елементарної англомовної комунікативної компетентності. Вона включає в себе сукупність необхідного лексичного запасу та вміння його використовувати в різних ситуаціях.
Англомовна монологічна мовленнєва компетентність є невідʼємною складовою комунікативної культури та однією з умов розвитку мовлення дітей. Особливе значення сьогодні має становлення методики викладання англійської мови у закладах дошкільної освіти та монологічної компетентності як її складової. А тому поставлене завдання на визначення вдосконалення навчання дошкільників та системи формування англомовної монологічної мовленнєвої компетентності вцілому.
Європейський вектор розвитку української держави актуалізує проблему раннього навчання іноземних мов (ІМ). Важливість ранньої іншомовної освіти підкреслено в ряді державних освітніх документів: Базовому компоненті дошкільної освіти, програмах розвитку дитини дошкільного віку "Я у світі“, програмі „Дитина“ та ін. У визначених документах метою навчання ІМ в закладах дошкільної освіти(ЗДО) визначено формування основ елементарної іншомовної комунікативної компетентності, невідʼємною складовою якої є компетентність у іншомовній лексиці, фонетиці та граматиці..
Особливості формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку розглянута у дослідженнях І.Б.Білоущенко, К.Ю.Віттенберг, І.В.Вронської, Т.М.Шкваріної.
Зважаючу на сучасну проблему розвитку англомовної комунікативної компетентності дошкільників, визначається пошук шляхів оптимізації англомовної лексичної компетентності на заняттях англійської мови в ДНЗ, а тому тема нашого дослідження є актуальною.
Врaxoвуючи coціaльно-педагогічну знaчущіcть прoблeми, ми oбрaли тeму “Формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку засобами комбінаторної наочності".
Oб'єкт дocліджeння – прoцec формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку засобами комбінаторної наочності.
Прeдмeт дocліджeння – методика формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку на основі використання комбінаторної наочності.
Мeтa дocліджeння – розробка системи вправ для формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку засобами комбінованої наочності.
Виходячи з мети, можна визначити наступні завдання:
Гіпoтeзa дocліджeння – формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку є ефективним за умови використання комбінаторної наочності.
Мeтoди дocліджeння:
- дослідження та аналіз наукової літератури з психології, лінгвістики та методики навчання дітей дошкільного віку;
- узагальнення передового педагогічного досвіду з даної проблеми;
- спостереження за мовленнєвим розвитком дітей.
Наукова новизна дослідження: розробка системи вправ для розвитку англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку з використанням комбінаторної наочності.
Практичне значення дослідження: запропонована система вправ є ефективною для розвитку англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку та може використовуватися на заняттях з вивчення англійської мови в ЗДО.
Надійність та вірогідність результатів дослідження: обгрунтоване визначення та використання вихідних теоретичних положень, використані методи, адекватні меті, завданням та гіпотезі дослідження.
Курсова робота включає в себе вступ, два розділи, висновки до кожного розділу, загальні висновки, список використаних джерел, додатки.
Загальний обсяг курсової роботи становить 54 сторінки друкованого тексту, з них 34 сторінок основного тексту.
На сучасному етапі розвитку освіти розвиток мовлення дітей є важливою умовою соціалізації дітей, адаптації до оточуючого середовища. Відтак опанування іноземною мовою допомагає краще орієнтувати а англомовному середовищі.
Оволодіння іноземною мовою(ІМ) є однією з умов розвитку загальних здібностей та є основою для успішного оволодіння ІМ під час шкільного навчання. Велике значення під час вивчення ІМ має оволодіння англомовною лексикою, формування відповідних вмінь та навичок. Наявність словникового мінімуму є необхідним для оволодіння мовою.
Методичні аспекти вивчення іноземної лексики в дошкільний період займались Н.І. Гез, І.О. Зимня, С.Ю. Ніколаєва, Е.Н. Соловова, Н.В. Імедадзе, Є.І.Негневицька, О.Ю.Протасова та інші.
Згідно освітнім стандартам та базовим програмам розвитку дітей основна мета навчання дітей дошкільного віку іноземної мови - формування основ елементарної іншомовної комунікативної компетентності, тобто здатністю використовувати ІМ, як засіб спілкування.
Як відомо, іншомовна комунікативна компетентність (ІКТ) — це здатність вирішувати завдання взаємодії з носіями мови, яка вивчається, у відповідно до норм і культурних традицій під час прямого й опосередкованого спілкування[3, c. 91].
Лексична компетентність(ЛК) — здатність людини до коректного оформлення своїх висловлювань і розуміння мовлення інших, яка базується на складній і динамічній взаємодії відповідних навичок, знань і лексичної усвідомленості[3,с. 215].
Лексична компетентність є важливою складовою мовної компетентності, яка в свою чергу необхідна для формування основ ІКК у дошкільників.
ЛК містить в собі складові, що визначають її структуру.
Перший компонент – лексична навичка. Як відомо, навичка – це психічне новоутворення, завдяки якому особистість виконує певну дію раціонально, з належною точністю та швидкістю, без зайвих витрат фізичної та нервово-психічної енергії”[4,с. 34].
Рецептивна навичка – це автоматичне сприймання та розуміння лексичної одиниці в усному та писемному мовленні
Вирізняють репродуктивні та рецептивні лексичні навички[3,с216].
Репродуктивна лексична навичка – це автоматичне використання лексичної одиниці в усному та писемному мовленні [3,c.216].
Рецептивні лексичні навички, як навички розпізнавання та розуміння лексичних одиниць передбачають сприймання слів у висловлюванні, що далі передбачає виконання розумових дій щодо усвідомлення значення ЛО.
Репродуктивні лексичні навички передбачають правильне слововживання, сполучення слів відповідно до норм, передбачає необхідність відтворювати лексику та вміння оперувати нею під час вираження власних думок в різних ситуаціях спілкування.
Наступним компонентом ЛК є лексичні знання.
Лексичні знання – це відображення в свідомості дітей результату пізнання лексичної системи, у вигляді поняття про цю систему і правил користування нею[3,c. 216].
Лексичні знання включають в себе:
- усну та писемну форму слова;
- антонімія, синонімія слів, стилістична та соціокультурна забарвленість;
- cемантика слів;
- правила словотворення;
- лексична та синтаксична сполучуваність слів;
- різні типи словників;
- структура слова та відповідні поняття;
- схожості або розбіжності у лексичних системах рідної та іноземної мов[3, C. 216-217].
Останній компонент ЛК - загальна мовна усвідомленість.
Загальна мовна усвідомленість – це загальна мовна усвідомленість, що є «свідомим рефлексивним підходом до явищ мови і мовлення, а також до власного оволодіння ІКК [3,с. 217].
Лексична усвідомленість характеризується взаємодією лексики, фонетики, граматики, лексичної спостережливості дітей, здатність до узагальнень, здійснення контролю під час використання слів в процесі спілкування. Дошкільники мають оволодіти певним набором іншомовних слів задля досягнення певних цілей спілкування.
Словниковий запас включає в себе активний та пасивний лексичний мінімум.
Активний лексичний мінімум – це лексика, якою діти мають користуватися для вираження власних думок в усній формі, а також для розуміння думок інших людей під час аудіювання [5,c.99].
Пасивний лексичний мінімум – це лексика, яку діти мають лише розуміти під час сприйняття чужих думок в усній формі[5,c.99].
Активний та пасичний лексичгий мінімум формують цілісний запас іншомовної лексики. Згідно Т.М.Шкваріної, основними критеріями відбору іншомовної лексики є наступні:
- відповідність лексичної одиниці знанням дітей, їх пізнавальним інтересам, сферам дитячого спілкування;
- узгодженість фонетичної складності слів з рівнем розвитку артикуляційного апарату з врахуванням наявності недостатньо сформованих мовленнєвих функцій;
- розширення змісту лексичних одиниць циклічним способом, послідовне представлення назв предметів та явищ найближчого оточення;
- частота використання слів[6,с.65].
Загальновизначено, що відбір лексичного матеріалу здійснюється в межах сфер та тем спілкування визначених в державних програмах для ЗДО “Я у світі” та Українське дошкілля.
Засвоєння дошкільниками іншомовної лексики передбачає дотримання відповідних вимог при організації різної роботи з дітьми, зокрема:
- тематичне введення лексики;
- відбір ЛО із врахуванням їх сполучуваності, здатності поєднуватися з іншими одиницями в мовленні, семантична цінність;
- словниковий мінімум;
- використання зразка педагога;
- ігрова основа навчання, лексичної роботи[7,с.99].
Формування ЛК у дітей дошкільного віку передбачає проходження декількох етапів.
1. Ознайомлення з новими лексичними одиницями, розкриття їх значення, первинне засвоєння слова. Ознайомлення з новими ЛО включає роботу над формою, значенням і вживанням слова.На початку використовується цікава ігрова форма, ситуація зацікавлення, мотивація дітей до засвоєння нової лексики. слів. Далі відбувається семантизація, яка може бути як перекладною, та і безперекладною. В основі роботи над лексичним матеріалом лежить чуттєвий досвід дитини.
2. Автоматизація дій з лексичними одиницями, залучення дітей до активної діяльності із засвоєння форм і значень нових лексичних одиниць. На цьому етапі дітям пропонуються рецептивні, репродуктивні, рецептивно-репродуктивні ігрові вправи.
3. Етап комунікативної практики, комунікативна практика у вживанні ЛО
в різних ситуаціях спілкування [8].
Згідно програмним вимогам діти дошкільного віку мають оволодіти лексикою відповідно до кожної теми. Лексика вибирається відповідно до певних критеріїв. На основі зазначеного попередньо критеріїв відбору лексики, вимог програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» виділимо лексичний мінімум, яким мають оволодіти дошкільники.
Таблиця 1.1
Активний лексичний мінімум на заняттях з іноземної мови
Тема спілкування |
Лексика |
Let`s get acquainted |
Good morning, Hello,Hi! How do you do? Nice to see you! Goodbye, to be (am, is, are), a boy, a girl, hello, name, One, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten. I live in, what, where, how, fine, OK. My name is. What is your name? How old are you? Where do you live? |
My family |
A mum, a dad, a sister, a brother, a grandma, a grandpa, to have, beautiful, strong, little, big, polite, my family. Who is this? This is. I have. Have you? |
Domestic animals |
A farm, a cow, a horse, a rabbit, a hen, a duck, a dog, a cat, a pig, a rooster, a goose. Grey, black, white, red, green, yellow, blue, brown. I have. This is, It is, What color is…? |
Wild animals |
A wolf, a fox, a hare, a tiger, a bear, a kangaroo, a lion, a hippo, an elephant, a monkey, a camel, a snake, a crocodile, big, small, jump, run, crawl, walk. It can. |
Pets |
A dоg, a cat, a parrot, a hamster, a gold fish; It eats. It can…. |
Meals |
A shop, a market, bread, porridge, an egg, butter, salad, chicken, a fish, a pancake, cutlet, a sausage, juice, tea, coffee, cheese, milk, candy, ice-cream, to like, tasty, yummy. A cup, a plate, a spoon, a knife, a napkin, dishes; I like, It is. What do you like? Give me, please, Thank you. Here you are. |
Fruits and vegetables |
An apple, a plum, a banana, a lemon, a watermelon, an orange, a pear, a cherry, a melon, an apricot, grapes, a peach, strawberry; juicy, sweet, sour. I like. What do you like? A potato, a tomato, a beet-root, a cucumber, a cabbage, an onion, a carrot, a pepper, a garlic a radish; I like, this is. |
«House» |
A house,a flat, a room, a living-room, a bathroom, a bedroom, a hall, a kitchen, a door, a ceiling, a floor, a window a wall; This is. I see a. |
Furniture |
A shelf, a wardrobe, a lamp, a mirror, a bookcase, a clock, a cupboard, a table, a chair, a sofa, an armchair, a bed, a TV-set. |
Toys |
A birthday, a toy, a doll, a car, a ball, a box, a star, a balloon, a flag, a brick, a train, a plane, a boat, a ship, a scooter, a present; I have. What is this? This is. |
Parts of body |
A head, a hair, a nose, an eye, eyes, ears, a mouth, a tongue, an arm, a hand, a leg, fingers, toes, foot-feet, left arm, right arm. To stand up, to sit down, to get up, to sing a song, to go, to run, to jump, to dance, to play, to wash, to clean, to drink, to eat, can, can’t. This is. These are, to have breakfast, lunch, dinner. |
Seasons. Clothes |
Spring, summer, autumn, winter. Sunny, cloudy, rainy, snowy. A blouse, a skirt, a coat, a dress, a hat, a cap, boots, a sweater, a scarf, a shirt, trousers, socks, shoes, trainers, sandals, jacket, to wear, to have smth on. |
Professions |
A doctor, a fireman, a teacher, a nurse, a painter, a policeman, a baker, a hairdresser, a seller. |
Протягом старшого дошкільного віку у дітей має бути цілком сформований англомовний словник відповідно до кожної теми.
Отже, лексична компетентність є важливою складовою мовної компетентності, а тому її формування стає пріоритетним завданням лексичної підготовки дітей до школи, основи якої закладаються в ЗДО. Основна робота має спрямовуватися на формування лексичних знань, навичок та усвідомленості ЛО. Основою формування ЛК є лексичний мінімум, що має відповідати принипам дошкільного навчання лексики.
Як відомо, одним із головних принципів вивчення іноземної мови дошкільниками є дотримання принципу наочності, тобто використання на заняттях з вивчення іноземної мови наочності різного виду та форми відповідно до теми та мети заняття.
Для дітей дошкільного віку важливо, щоб процес оволодіння навчальним матеріалом розпочинався з чуттєвого сприймання, а відтак використання наочності на заняттях з вивчення іноземної мови стає пріоритетним. Наочність — це спеціально організований показ мовного матеріалу та його використання з метою допомогти дитині краще зрозуміти, засвоїти та використовувати лексичний запас слів.
Різноманітна наочність допомагає сприймати та засвоїти іншомовний матеріал, а також створити сприятливий морально-психологічний клімат. Для дітей використовується така наочність:
- слухова(мовлення вихователя, платівки, звукозаписи);
- зорова(картинки, малюнки, плакати, іграшки, посібники, слайди, діафільми);
- слухо-зорова(мультфільми, відеозаписи).
Ефективним також є і музичний супровод на занятті під час різних видів діяльності.
Наочність створює ефект присутності, формує візуальний образ. Використання іграшок, картинок, малюнків, кубиків, відео допомагає введенню нового лексичного матеріалу, мовних структур тощо [12, с.12]. Використання комбінованої наочності передбачає залучення різного виду наочного матеріалу відповідно до теми заняття.
Наочність грунтується на особливостях розвитку мислення дошкільників. Визначну роль наочно-дійового та наочно-образного мислення дітей дошкільного віку даний принцип ставить на одне з провідних місць в організації навчання. Будь-яка наочність здатна мобілізувати психічну активність дітей, викликати інтерес до занять з іноземної мови, переводити свідому увагу в післясвідому, знижує рівень втомлюваності, тренує творчу уяву, мобілізує волю [13, с.104].
Діти, які сприймають матеріал, слухають та спостерігають за тим, хто говорить іноземною мовою, набувають необхідних вмінь та навичок усного мовлення, це є основною метою навчання дітей іноземної мови[14, с.57].
Застосування наочності створює умови для кращого розуміння лінгвістичного матеріалу та його активного застосування. Використання картин як наочності займає важливе місце серед інших засобів зорової наочності у процесі вивчення іноземної мови. Науковець А. Близнюк пояснює це простотою виготовлення та легкістю включення в навчальний процес, можливістю використання найбільш доцільних засобів відображення ситуації, урахуванням конкретного навчального завдання з використанням зображувального матеріалу тощо.
Сучасні вимоги до наочності стимулюють використання відтворюючих комп’ютерних програм, адже з кожним роком застосування комп’ютера у викладанні англійської мови стає більш доступним та поширеним явищем [15, с. 57].
Використання комбінованої наочності мають бути застосовані на різних етапах навчального процесу:
- під час введення нового матеріалу;
- на закріплення лексичних вмінь та навичок;
- під час виконання різних ігрових завдань;
- для перевірки засвоєного матеріалу.
Найбільш широко наочність застосовується на початкових етапах, де досить часто застосовується індуктивний шлях набуття знань. З допомогою різних наочностей педагоги мають можливість показати динаміку явищ, їх розвиток, скеровувати індивідуальний процес засвоєння знань.
Комбінована наочність дає змогу дітям засвоїти мовний матеріал на занятті з іноземної мови усвідомлено. Також вона активізує пізнавальну діяльність дітей, стимулює та підвищує мотивацію до занять з іноземної мови, розвиває творчу уяву, волю. Але ступінь застосування різних видів наочності та їх характер має відповідати певному етапу навчання.
Використання різних видів наочності на уроках іноземної мови є необхідною складовою для ефективності навчання. Завдяки можливості використання різних видів наочності, маємо широку сферу наочності: від предметів, картинок, жестів до відеофрагментів та комп'ютерних програм, за допомогою яких вчитель демонструє явища об'єктивної дійсності. Тому актуальним є розширення застосування різних видів наочності з урахуванням відповідності змісту тем, що вивчаються.
Отже, використання наочності на заняття із вивчення іноземної мови є важливим оскільки діти краще оволодівають новими лексичними одиницями, які пов'язані з конкретним образом та дією. Яскраві предмети, іграшки довго залишають в памʼяті, оскільки в дітей краще розвинена образна памʼять ніж словесно-логічна.
Етапи |
Тип вправ |
Вправи |
Етап знайомства з новими лексичними одиницями. |
Рецептивні |
Look and repeat Show me A train Clap your hands and repeat |
Етап рецептивно-репродуктивного тренування у вживанні лексичних одиниць. |
Рецептивно-репродуктивні, репродуктивні |
A snow ball Listen to the song and point to the object Listen, point to the picture and say Roll a ball |
Етап активної комунікативної практики у вживанні лексики |
Продуктивні, творчі |
Make a poster to present the story Draw and present Roleplay An interview |
1. Формування АЛК на заняттях з іноземної мови в ЗДО передбачає використання словесного матеріалу та різного виду наочності, оскільки в цьому віці у дітей розвивається наочно-образне мислення. Комбінована наочність дає змогу дітям засвоїти мовний матеріал на занятті з іноземної мови усвідомлено. Також вона активізує пізнавальну діяльність дітей, стимулює та підвищує мотивацію до занять з іноземної мови, розвиває творчу уяву, волю. Але ступінь застосування різних видів наочності та їх характер має відповідати певному етапу навчання.
2. Використання комбінованої наочності мають бути застосовані на різних етапах навчального процесу:
- під час введення нового матеріалу;
- на закріплення лексичних вмінь та навичок;
- під час виконання різних ігрових завдань;
- для перевірки засвоєного матеріалу.
Загальні висновки
Отже, на основі здійсненого теоретико-матодологічного дослідження ми можемо зробити наступні висновки:
1. Зʼясовано психолого-лінгвістичні особливості формування лексичної компетентності.
Лексична компетентність(ЛК) — здатність людини до коректного оформлення своїх висловлювань і розуміння мовлення інших, яка базується на складній і динамічній взаємодії відповідних навичок, знань і лексичної усвідомленості.
Формування ЛК у дітей дошкільного віку передбачає проходження декількох етапів:
1. Ознайомлення з новими лексичними одиницями.
2. Автоматизація дій з лексичними одиницями.
3. Етап комунікативної практики.
2. Визначено специфічні особливості розвитку англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку в сукупності її складових:
Рецептивні лексичні навички, як навички розпізнавання та розуміння лексичних одиниць передбачають сприймання слів у висловлюванні, що далі передбачає виконання розумових дій щодо усвідомлення значення ЛО.
Репродуктивні лексичні навички передбачають правильне слововживання, сполучення слів відповідно до норм, передбачає необхідність відтворювати лексику та вміння оперувати нею під час вираження власних думок в різних ситуаціях спілкування.
3. Проаналізовано вікові психологічні особливості розвитку дітей дошкільного віку:
- наочно-дійове та наочно-образне мислення;
- мимовільна увага та памʼять;
- продуктивна та творча уява.
4. Досліджено ефективність використання комбінованої наочності для навчання дітей англійської мови:
- створює ефект присутності;
- формує візуальний образ;
- сприяє введенню лексичного матеріалу;
- залучення різного виду наочного матеріалу відповідно до теми заняття.
Одним із головних принципів навчання дошкільників іноземній мові є принцип наочності. Оскільки у дітей розвинено наочно-образне мислення, діти краще запам'ятовують матеріал за допомогою наочних образів. Тому на заняттях з вивчення іноземної мови слід використовувати різні форми наочності — словесно-друковані, дидактичні малюнки, демонстративний матеріал, іграшки, мультимедіа тощо. Такий підхід не тільки є ефективним, але і зацікавить дітей до роботи. Окрім того варто комбінувати наочність, найбільш доцільно підбирати матеріали до заняття.
5. Розроблена система вправ для формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку, яку можна використовувати на заняттях з англійської мови з ЗДО на основі використання комбінованої наочності.
Рецептивна вправа
"Clap your hands and repeat"
Репродуктивна вправа
"A snow ball"
Репродуктивна вправа
"Listen to the song and point to the object"
Репродуктивна вправа
“Listen, point to the picture and say”
Репродуктивна вправа
“Roll a ball”