Наукова робота "Формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку на основі використання комбінованої наочності"

Про матеріал
Використання наочності зокрема комбінаторної є однією із основних умов ефективного навчання дітей англійської мови.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку на основі використання комбінованої наочності

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Вступ ................................................................................................................4

Розділ 1. Теоретичні основи  формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку на основі використання комбінованої наочності..........................................................................................8                                                                                                                            

1.1. Специфіка формування лексичної компетентності дітей дошкільного віку...............................................................................................................................8

1.2. Вікові та психологічні особливості дітей дошкільного віку та їх врахування у навчанні іноземної мови.....................................................................15                                                                                                                             

Висновок до розділу 1.....................................................................................19

Розділ 2. Методика формування лексичної компетентності дошкільників на основі комбінованої наочності

2.1. Доцільність використання комбінаторної наочності у навчанні англійської мови........................................................................................................20

2.2.Система вправ на формування лексичної компетентності...................22

Висновок до розділу 2                                                                                  30

Загальні висновки                                                                                       33

Список використаних джерел                                                                   35

Додатки                                                                                                           37

 

 

  • ВСТУП

Aктуaльніcть дocліджeння.

Навчання дітей англійської мови є важливою  умовою формування майбутньої компетентної особистості в англомовному середовищі, а також є  важливим засобом навчання та виховання дітей дошкільного віку, підготовки до школи.

Стрімкий розвиток життя та системи освіти вимагає від нового покоління гнучкості, комунікабельності, відкритості, здатності адаптуватися до життєвих ситуацій, критично мислити, бути готовим до міжособистісного та міжкультурного спілкування, комунікативної компетентності. Статус англійської мови як мови міжнародного спілкування визначає оптимальний її розвиток на різних рівнях та необхідність вивчення всіх її аспектів, впровадження в програму навчання та виховання дітей дошкільного віку. Володіння дітьми дошкільного віку англійською мовою сьогодні є важливим засобом адаптації дитини до англомовного середовища.

Англомовна лексична компетентність є важливою складовою формування елементарної англомовної комунікативної компетентності. Вона включає в себе сукупність необхідного лексичного запасу та вміння його використовувати в різних ситуаціях.

Англомовна монологічна мовленнєва компетентність є невідʼємною складовою комунікативної культури та однією з умов розвитку мовлення дітей. Особливе значення сьогодні має становлення методики викладання англійської мови у закладах дошкільної освіти та монологічної компетентності як її складової. А тому поставлене завдання на визначення вдосконалення навчання дошкільників та системи формування англомовної монологічної мовленнєвої компетентності вцілому.

Європейський вектор розвитку української держави актуалізує проблему раннього навчання іноземних мов (ІМ). Важливість ранньої іншомовної освіти підкреслено в ряді державних освітніх документів: Базовому компоненті дошкільної освіти, програмах розвитку дитини дошкільного віку "Я у світі“, програмі „Дитина“ та ін. У визначених документах метою навчання ІМ в закладах дошкільної освіти(ЗДО) визначено формування основ елементарної іншомовної комунікативної компетентності, невідʼємною складовою якої є компетентність у іншомовній лексиці, фонетиці та граматиці..

Особливості формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку розглянута у дослідженнях І.Б.Білоущенко, К.Ю.Віттенберг, І.В.Вронської, Т.М.Шкваріної.

Зважаючу на сучасну проблему розвитку англомовної комунікативної компетентності дошкільників, визначається пошук шляхів оптимізації англомовної лексичної компетентності на заняттях англійської мови в ДНЗ, а тому тема нашого дослідження є актуальною.

Врaxoвуючи coціaльно-педагогічну знaчущіcть прoблeми, ми oбрaли тeму “Формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку засобами комбінаторної наочності".

Oб'єкт дocліджeння – прoцec  формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку засобами комбінаторної наочності.

Прeдмeт дocліджeння – методика формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку на основі використання комбінаторної наочності.

 Мeтa дocліджeння – розробка системи вправ для формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку засобами комбінованої наочності.

Виходячи з мети, можна визначити наступні завдання:

  1. З’яcувaти психолого-лінгвістичні особливості формуванню лексичної компетентності.
  2. Визначити специфічні особливості  розвитку англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку в сукупності її складових.
  3. Проаналізувати вікові психологічні особливості розвитку дітей дошкільного віку.
  4. Дослідити ефективність використання комбінованої наочності для навчання дітей англійської мови.
  5. Розробити систему вправ для формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку, яку можна використовувати на заняттях з англійської мови з ЗДО на основі використання комбінованої наочності.

 Гіпoтeзa дocліджeння – формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку є ефективним за умови використання  комбінаторної наочності.

Мeтoди дocліджeння:

- дослідження та аналіз наукової літератури з психології, лінгвістики та методики навчання дітей дошкільного віку;

- узагальнення передового педагогічного досвіду з даної проблеми;

- спостереження за мовленнєвим розвитком дітей.

Наукова новизна дослідження: розробка системи вправ для розвитку англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку з використанням комбінаторної наочності.

Практичне значення дослідження: запропонована система вправ є ефективною для розвитку англомовної лексичної  компетентності дітей дошкільного віку та може використовуватися на заняттях з вивчення англійської мови в ЗДО.

Надійність та вірогідність результатів дослідження:  обгрунтоване визначення та використання вихідних теоретичних положень, використані методи, адекватні меті, завданням та гіпотезі дослідження.

Курсова робота включає в себе вступ, два розділи, висновки до кожного розділу,   загальні висновки, список використаних джерел, додатки.

Загальний обсяг курсової роботи становить 54 сторінки друкованого тексту, з них  34 сторінок основного тексту.

  • Розділ 1. Теоретичні основи  формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку на основі використання комбінованої наочності                                                                                                                            
  • 1.1. Специфіка формування лексичної компетентності дітей дошкільного віку

На сучасному етапі розвитку освіти розвиток мовлення дітей є важливою умовою соціалізації дітей, адаптації до оточуючого середовища. Відтак опанування іноземною мовою допомагає краще орієнтувати а англомовному середовищі.

Оволодіння іноземною мовою(ІМ) є однією з умов розвитку загальних здібностей та є основою для успішного оволодіння ІМ під час шкільного навчання. Велике значення під час вивчення ІМ має оволодіння англомовною лексикою, формування відповідних вмінь та навичок. Наявність словникового мінімуму є необхідним для оволодіння мовою.

Методичні аспекти вивчення іноземної лексики в дошкільний період займались Н.І. Гез, І.О. Зимня, С.Ю. Ніколаєва, Е.Н. Соловова, Н.В. Імедадзе, Є.І.Негневицька, О.Ю.Протасова та інші.

Згідно освітнім стандартам та базовим програмам розвитку дітей основна мета навчання дітей дошкільного віку іноземної мови -   формування основ елементарної іншомовної комунікативної компетентності, тобто здатністю використовувати ІМ, як засіб спілкування.

Як відомо, іншомовна комунікативна компетентність (ІКТ) — це здатність вирішувати завдання взаємодії з носіями мови, яка вивчається, у відповідно до норм і культурних традицій під час прямого й опосередкованого спілкування[3, c. 91].

Лексична компетентність(ЛК) — здатність людини до коректного оформлення своїх висловлювань і розуміння мовлення інших, яка базується на складній і динамічній взаємодії відповідних навичок, знань і лексичної усвідомленості[3,с. 215].

Лексична компетентність є важливою складовою мовної компетентності, яка в свою чергу необхідна для формування основ ІКК у дошкільників.

ЛК містить в собі складові, що визначають її структуру.

Перший компонент – лексична навичка. Як відомо, навичка – це психічне новоутворення, завдяки якому особистість виконує певну дію раціонально, з належною точністю та швидкістю, без зайвих витрат фізичної та нервово-психічної енергії”[4,с. 34].

Рецептивна навичка – це автоматичне сприймання та розуміння лексичної одиниці в усному та писемному мовленні

Вирізняють репродуктивні та рецептивні лексичні навички[3,с216].

Репродуктивна лексична навичка – це автоматичне використання лексичної одиниці в усному та писемному мовленні [3,c.216].

Рецептивні лексичні навички, як навички розпізнавання та розуміння лексичних одиниць передбачають сприймання слів у висловлюванні, що далі передбачає виконання розумових дій щодо усвідомлення значення ЛО.

Репродуктивні лексичні навички передбачають правильне слововживання, сполучення слів відповідно до норм, передбачає необхідність відтворювати лексику та вміння оперувати нею під час вираження власних думок в різних ситуаціях спілкування.

Наступним компонентом ЛК є лексичні знання.

       Лексичні знання – це відображення в свідомості дітей результату пізнання лексичної системи, у вигляді поняття про цю систему і правил користування нею[3,c. 216].

Лексичні знання включають в себе:

- усну та писемну форму слова;

- антонімія, синонімія слів, стилістична та соціокультурна забарвленість;

- cемантика слів;

- правила словотворення;

- лексична та синтаксична сполучуваність слів;

- різні типи словників;

- структура слова та відповідні поняття;

- схожості або розбіжності у лексичних системах рідної та іноземної мов[3, C. 216-217].

Останній компонент ЛК -  загальна мовна усвідомленість.

Загальна мовна усвідомленість – це загальна мовна усвідомленість, що є «свідомим рефлексивним підходом до явищ мови і мовлення, а також до власного оволодіння ІКК [3,с. 217].

Лексична усвідомленість характеризується взаємодією лексики, фонетики, граматики, лексичної спостережливості дітей, здатність до узагальнень, здійснення контролю під час використання слів в процесі спілкування. Дошкільники мають оволодіти певним набором іншомовних слів задля досягнення певних цілей спілкування.

Словниковий запас включає в себе активний та пасивний лексичний мінімум.

Активний лексичний мінімум – це лексика, якою діти мають користуватися для вираження власних думок в усній формі, а також для розуміння думок інших людей під час аудіювання [5,c.99].

Пасивний лексичний мінімум – це лексика, яку діти мають лише розуміти під час сприйняття чужих думок в усній формі[5,c.99].

Активний та пасичний лексичгий мінімум формують цілісний запас іншомовної лексики. Згідно Т.М.Шкваріної, основними критеріями відбору іншомовної лексики є наступні:

- відповідність лексичної одиниці знанням дітей, їх пізнавальним інтересам, сферам дитячого спілкування;

- узгодженість фонетичної складності слів з рівнем розвитку артикуляційного апарату з врахуванням наявності недостатньо сформованих мовленнєвих функцій;

- розширення змісту лексичних одиниць циклічним способом, послідовне представлення назв предметів та явищ найближчого оточення;

- частота використання слів[6,с.65].

Загальновизначено, що відбір лексичного матеріалу здійснюється в межах сфер та тем спілкування визначених в державних програмах для ЗДО “Я у світі” та Українське дошкілля.

Засвоєння дошкільниками іншомовної лексики передбачає дотримання відповідних вимог при організації різної роботи з дітьми, зокрема:

- тематичне введення лексики;

- відбір ЛО із врахуванням їх сполучуваності, здатності поєднуватися з іншими одиницями в мовленні, семантична цінність;

- словниковий мінімум;

- використання зразка педагога;

- ігрова основа навчання, лексичної роботи[7,с.99].

Формування ЛК у дітей дошкільного віку передбачає проходження декількох етапів.

1. Ознайомлення з новими лексичними одиницями, розкриття їх значення, первинне засвоєння слова. Ознайомлення з новими ЛО включає роботу над формою, значенням і вживанням слова.На початку використовується цікава ігрова форма, ситуація зацікавлення, мотивація дітей до засвоєння нової лексики. слів. Далі відбувається семантизація, яка може бути як перекладною, та і безперекладною. В основі роботи над лексичним матеріалом лежить чуттєвий досвід дитини.

2. Автоматизація дій з лексичними одиницями, залучення дітей до активної діяльності із засвоєння форм і значень нових лексичних одиниць. На цьому етапі дітям пропонуються рецептивні, репродуктивні, рецептивно-репродуктивні ігрові вправи.

3. Етап комунікативної практики, комунікативна практика у вживанні ЛО

в різних ситуаціях спілкування [8].

Згідно програмним вимогам діти дошкільного віку мають оволодіти лексикою відповідно до кожної теми. Лексика вибирається відповідно до певних критеріїв. На основі зазначеного попередньо критеріїв відбору лексики, вимог програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» виділимо лексичний мінімум, яким мають оволодіти дошкільники.

Таблиця 1.1

Активний лексичний мінімум на заняттях з іноземної мови

Тема спілкування

Лексика

Let`s get acquainted

Good morning,

Hello,Hi!

How do you do?

Nice to see you!

Goodbye, to be (am, is, are), a boy, a girl, hello, name,

One, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten. I live

 in, what, where, how, fine, OK.

My name is. What is your name?

How old are you?

Where do you live?

My family

A mum, a dad, a sister, a brother, a grandma, a grandpa, to have, beautiful, strong, little, big, polite, my family. Who is this? This is. I have. Have you?

Domestic animals

A farm, a cow, a horse, a rabbit, a hen, a duck, a dog, a cat, a pig, a rooster, a goose.

Grey, black, white, red, green, yellow, blue, brown.

I have.

This is, It is,

What color is…?

Wild animals

A wolf, a fox, a hare, a tiger, a bear, a kangaroo, a lion, a hippo, an elephant, a monkey, a camel, a snake, a crocodile, big, small, jump, run, crawl, walk. It can.

Pets

A dоg, a cat, a parrot, a hamster, a gold fish;

It eats.

 It can….

Meals

A shop, a market, bread, porridge, an egg, butter, salad, chicken, a fish, a pancake, cutlet, a sausage, juice, tea, coffee, cheese, milk, candy, ice-cream, to like, tasty, yummy.

A cup, a plate, a spoon, a knife, a napkin, dishes;

I like, It is.

What do you like? Give me, please,

Thank you.

Here you are.

Fruits and vegetables

An apple, a plum, a banana, a lemon, a watermelon, an orange, a pear, a cherry, a melon, an apricot, grapes, a peach, strawberry; juicy, sweet, sour. I

 like.

What do you like?

A potato, a tomato, a beet-root, a cucumber, a cabbage, an onion, a carrot, a pepper, a garlic a radish;

I like, this is. 

«House»

A house,a flat,  a room, a living-room,  a bathroom, a bedroom, a hall, a kitchen, a door, a ceiling, a floor, a window a wall; This is. I see a.

Furniture

 A shelf, a wardrobe, a lamp, a mirror, a bookcase, a clock, a cupboard, a table, a chair, a sofa, an armchair, a bed, a TV-set.

Toys

A birthday, a toy, a doll, a car, a ball, a box, a star, a balloon, a flag, a brick, a train, a plane, a boat, a ship, a scooter, a present; I have. What is this?

 This is.

Parts of  body

A head, a hair, a nose, an eye, eyes, ears, a mouth, a tongue, an arm, a hand, a leg, fingers, toes, foot-feet, left arm,  right arm. To stand up, to sit down, to get up, to sing a song, to go, to run, to jump, to dance, to play, to wash, to clean, to drink, to eat, can, can’t.

This is.

These are, to have breakfast, lunch, dinner.

Seasons. Clothes

Spring, summer, autumn, winter. Sunny, cloudy, rainy, snowy.

A blouse, a skirt, a coat, a dress, a hat, a cap, boots, a sweater, a scarf, a shirt, trousers, socks, shoes, trainers, sandals, jacket, to wear, to have smth on.

Professions

A doctor, a fireman, a teacher, a nurse, a painter, a policeman, a baker, a hairdresser, a seller.

Протягом старшого дошкільного віку у дітей має бути цілком сформований англомовний словник відповідно до кожної теми.

Отже, лексична компетентність є важливою складовою мовної компетентності, а тому її формування стає пріоритетним завданням лексичної підготовки дітей до школи, основи якої закладаються в ЗДО. Основна робота має спрямовуватися на формування лексичних знань, навичок та усвідомленості ЛО. Основою формування ЛК є лексичний мінімум, що має відповідати принипам дошкільного навчання лексики.

  • 1.2. Вікові та психологічні особливості дітей дошкільного віку та їх врахування у навчанні іноземної мови
  • Дошкільний період характеризується специфічними віковими та психологічними особливостями, які слід враховувати для організації іншомовного середовища.
  • дозрівання її нервової системи, збільшення маси мозку, вдосконалення його внутрішньої будови, а також підвищення працездатності нервових клітин, вікові зміни динаміки процесів вищої нервової діяльності [16,c. 221].
  • Як відомо, мислення – це складний психологічний процес, що передбачає відображення оточуючого середовища. Розвиток мислення дітей тісно пов'язане з розвитком мовлення. Швидко зростає словниковий запас, де значне місце посідають іменники та дієслова, а також прикметники, займенники, числівники та службові слова[1, с. 33].
  • Враховуючи особливості розвитку мислення, слід враховувати наступні особливості організації роботи з вивчення іноземної мови:
  • - залучати дітей до різних видів діяльності з метою закріплення та активізації рецептивних лексичних вмінь та навичок;
  • - використовувати мотивацію та проблемні завдання для активізації мислення дітей;
  • - слід використовувати наочність для розвитку наочно-образного мислення та активізації зорового сприймання дітей;
  • -  залучати до пізнання предметів реального світу для формування лексичної компетентності;
  • - вчити поєднувати лексичні одиниці у тематичні групи.
  • Памʼять дошкільників характеризується мимовільністю та образністю. Памʼять набуває інтелектуального характеру, оскільки мовлення та мислення поєднуються між собою. Поступово формуються елементи довільної памʼяті, що здатні регулювати мнемічні процеси. У дітей відбувається поступовий перехід від безпосереднього до опосередкованого запам'ятовування при використанні різних розумових операцій. Матеріал запам'ятовується краще, якщо він усвідомлюється. Процес запам'ятовування починається опосередкованим словом.
  • Враховуючи особливості розвитку памʼяті дошкільників, для вивчення англійської мови необхідно:
  • - дотримувати принципу наочності, використовувати візуальні матеріали, картини;
  • - використовувати різні види ігор та вправ для формування лексичної компетентності;
  • - використовувати комбіновану наочність для формування лексичної компетентності.
  • Увага — це психологічний процес зосередження уваги на предметах та явищах оточуючого середовища. Увага має велике значення для виконання різних видів діяльності та формує пізнавальні мотиви.
  • Увага дошкільників характеризується тим, що діти зосереджуються на цікавих предметах і явищах. Увага характеризується спрямованістю та зосередженістю на сприйняття значимої інформації та виконання поставлених завдань. Діти старшого дошкільного віку здатні тривало виконувати ту чи іншу роботу. Основні фактори спрямованості уваги дітей - інтерес дитини до навчального матеріалу та гри, комфортні та оптимальні умови, врахування потреб дитини та її індивідуально-психологічних особливостей[9, с. 25].
  • Враховуючи особливості розвитку уваги дошкільників, слід дотримуватися наступних організаційних вимог:
  • - використовувати ситуацію несподіванки, сюрпризного моменту;
  • - динамічно змінювати методи роботи на занятті, раціонально розподіляти час для різних видів роботи;
  • - давати можливість дітям відпочити, використовувати фізкультхвилинку, релаксаційний момент;
  • - підбирати для роботу тільки необхідну інформацію відповідно до теми.
  • Уява — це психологічний процес створення образів предметів чи явищ, які дитина не бачила раніше, або внаслідок синтезу попередніх уявлень. У дошкільників уява краще розвивається в грі. Діти мають навчитися придумувати певні предмети, у що грати, а також слова та дії відповідних ролей. Діти дошкільного віку здатні фантазувати, бути учасниками та організаторами різних ігор. Образи уяви будуть багатшими за умови, якщо діти попередньо сприймали наочний або реальний матеріал. Тому на заняттях необхідно використовувати наочність.
  • Характерною особливістю уяви дітей — відсутність попереднього задуму. Відомо, що спочатку уява дітей не підпорядковується визначеним правилам, а вже в більш старшому віці діти вже здатні формувати задум майбутньої події. Старші дошкільники вміють вже продумувати сюжет, поєднувати побачене та інколи додавати щось своє, але з опорою на малюнок[10].
  • Уява дошкільників характеризується наступними показниками:
  • - перехід від безпосереднього до опосередкованого уявлення;
  • - планування результатів уявлення;
  • - поєднання уяви та мислення;
  • - перехід від репродуктивного до продуктивного уявлення[11, с. 45].
  • Враховуючи особливості розвитку уяви на заняттях слід дотримуватися наступних рекомендацій:
  • - слід залучати дітей до активної ігрової діяльності із засвоєння лексики;
  • - необхідно розвивати художньо-мовленнєву діяльність дітей, з метою засвоєння лексичних одиниць в процесі розмальовування, малювання та аплікації;
  • - використовувати різні форми та методи роботи, творчі завдання на заняттях з вивчення іноземної мови;
  • - залучати дітей до самостійної творчої діяльності.
  • Сприймання — це психологічна основа відображення оточуючого світу за допомоги роботи різних аналізаторів. В цьому віці у дітей вдосконалюється сприймання форми, величини та кольору, будови предметів, взагалом відбувається систематизація уявлень дітей. Діти вже можуть називати основні кольори та відтінки – проміжні та за освітленням, прямокутні, овальні та трикутні форми.
  • Враховуючи особливості розвитку сприймання дошкільників, слід дотримуватись наступних рекомендацій:
  • - розвивати пізнавальний інтерес дітей під час дослідження середовища;
  • - поєднувати роботу різних видів аналізаторів на занятті, розвивати рецептивне сприймання дітей;
  • - використовувати різні види вправ та ігор на сприймання оточуючого світу;
  • - дотримуватися інтегрованого та систематичного підходу до навчання/
  • Мовлення дітей 5-6 року життя поступово вдосконалюється у всіх своїх аспектах. У дітей розвивається фонематичний слух, інтонаційна виразність мови під час читання, гри та в повсякденному житті. У дітей вдосконалюється і звукова сторона мовлення і діти вже використовують всі частини мови. У дошкільників зʼявляється оригінальне словотворення, звʼязне мовлення. Діти також вже вміють переказувати, складати розповіді за картинкою, передавати головне та деталі. На заняттях з вивчення англійської мови необхідно розвивати всі сторони мовлення дітей – вчити сприймати нові лексині одиниці та усвідомлювати їх.
  • Отже, психологічний розвиток дітей дошкільного віку характеризується певними особливостями, які слід враховувати під час занять з вивчення іноземної мови.
  •  
  •  
  •  
  • Висновки до розділу 1
  • Роблячи підсумки даного розділу можемо зробити наступні висновки:
  • 1. Засвоєння дошкільниками іншомовної лексики передбачає дотримання відповідних вимог при організації різної роботи з дітьми, зокрема:
  • - тематичне введення лексики;
  • - відбір ЛО із врахуванням їх сполучуваності, здатності поєднуватися з іншими одиницями в мовленні, семантична цінність;
  • - словниковий мінімум;
  • - використання зразка педагога;
  • - ігрова основа навчання, лексичної роботи.
  • 2. Формування ЛК у дітей дошкільного віку передбачає проходження декількох етапів:
  • 1. Ознайомлення з новими лексичними одиницями, розкриття їх значення, первинне засвоєння слова.
  • 2. Автоматизація дій з лексичними одиницями, залучення дітей до активної діяльності із засвоєння форм і значень нових лексичних одиниць.
  • 3. Етап комунікативної практики, комунікативна практика у вживанні ЛО в різних ситуаціях спілкування.
  • Розділ 2. Методика формування лексичної компетентності дошкільників на основі комбінаторної наочності
  •  
  • 2.1. Доцільність використання комбінованої наочності у навчанні англійської мови

           Як відомо, одним із головних принципів вивчення іноземної мови  дошкільниками є дотримання принципу наочності, тобто використання на заняттях з вивчення іноземної мови наочності різного виду та форми відповідно до теми та мети заняття.

Для дітей дошкільного віку важливо, щоб процес оволодіння навчальним матеріалом розпочинався з чуттєвого сприймання, а відтак використання наочності на заняттях з вивчення іноземної мови стає пріоритетним. Наочність — це спеціально організований показ мовного матеріалу та його використання з метою допомогти дитині краще зрозуміти, засвоїти та використовувати лексичний запас слів.

Різноманітна наочність допомагає сприймати та засвоїти іншомовний матеріал, а також створити сприятливий морально-психологічний клімат. Для дітей використовується така наочність:

- слухова(мовлення вихователя, платівки, звукозаписи);

- зорова(картинки, малюнки, плакати, іграшки, посібники, слайди, діафільми);

- слухо-зорова(мультфільми, відеозаписи).

Ефективним також є і музичний супровод на занятті під час різних видів діяльності.

Наочність створює ефект присутності, формує візуальний образ. Використання іграшок, картинок, малюнків, кубиків, відео допомагає введенню нового лексичного матеріалу, мовних структур тощо [12, с.12]. Використання комбінованої наочності передбачає залучення різного виду наочного матеріалу відповідно до теми заняття.

Наочність грунтується на особливостях розвитку мислення дошкільників. Визначну роль наочно-дійового та наочно-образного мислення дітей дошкільного віку даний принцип ставить на одне з провідних місць в організації навчання.  Будь-яка наочність здатна мобілізувати психічну активність дітей, викликати інтерес до занять  з іноземної мови, переводити свідому увагу в післясвідому, знижує рівень втомлюваності, тренує творчу уяву, мобілізує волю [13, с.104].

Діти, які сприймають матеріал, слухають та спостерігають за тим, хто говорить іноземною мовою, набувають необхідних вмінь та навичок усного мовлення, це є основною метою навчання дітей іноземної мови[14, с.57].

Застосування наочності створює умови для кращого розуміння лінгвістичного матеріалу та його активного застосування. Використання картин як наочності займає важливе місце серед інших засобів зорової наочності у процесі вивчення іноземної мови. Науковець А. Близнюк пояснює це простотою виготовлення та легкістю включення в навчальний процес, можливістю використання найбільш доцільних засобів відображення ситуації, урахуванням конкретного навчального завдання з використанням зображувального матеріалу тощо.

 Сучасні вимоги до наочності стимулюють використання відтворюючих комп’ютерних програм, адже з кожним роком застосування комп’ютера у викладанні англійської мови стає більш доступним та поширеним явищем [15, с. 57].

Використання комбінованої наочності мають бути застосовані на різних етапах навчального процесу:

- під час введення нового матеріалу;

- на закріплення лексичних вмінь та навичок;

- під час виконання різних ігрових завдань;

- для перевірки засвоєного матеріалу.

Найбільш широко наочність застосовується на початкових етапах, де досить часто застосовується індуктивний шлях набуття знань. З допомогою різних наочностей педагоги мають можливість показати динаміку явищ, їх розвиток, скеровувати індивідуальний процес засвоєння знань.

Комбінована наочність дає змогу дітям засвоїти мовний матеріал на занятті з іноземної мови усвідомлено. Також вона активізує пізнавальну діяльність дітей, стимулює та підвищує мотивацію до занять з іноземної мови, розвиває творчу уяву, волю. Але ступінь застосування різних видів наочності та їх характер має відповідати певному етапу навчання.

Використання різних видів наочності на уроках іноземної мови є необхідною складовою для ефективності навчання. Завдяки можливості використання різних видів наочності, маємо широку сферу наочності: від предметів, картинок, жестів до відеофрагментів та комп'ютерних програм, за допомогою яких вчитель демонструє явища об'єктивної дійсності. Тому актуальним є розширення застосування різних видів наочності з урахуванням відповідності змісту тем, що вивчаються.

Отже, використання наочності на заняття із вивчення іноземної мови є важливим оскільки  діти краще оволодівають новими лексичними одиницями, які пов'язані з конкретним образом та дією. Яскраві предмети, іграшки довго залишають в памʼяті, оскільки в дітей  краще розвинена образна памʼять ніж словесно-логічна.

  • 2.2.Система вправ на формування лексичної компетентності на основі використання комбінаторної наочності
  • Формування у дітей дошкільного віку елементарної лексичної компетентності передбачає проходження кожного етапу роботи з ЛО, на кожному з яких доречно використовувати різні ігри та вправи.
  • 1. Етап знайомства з новими лексичними одиницями.
  • 2. Етап рецептивно-репродуктивного тренування у вживанні лексичних одиниць.
  • 3. Етап активної комунікативної практики у вживанні лексики[6: 18].
  • Відповідно до кожного етапу проводиться заняття з кожного підциклу.
  • Ці етапи вихователь має інтегрувати у заняття одного підцикла (тижня).
  • Для ефективного формування лексичної компетентності дітей дошкільного віку доцільно користуватися вправами, представлені в Таблиці 2.1.
  • Таблиця 2.1.
  • Вправи для формування лексичної компетентності дітей дошкільного віку за допомогою використання комбінаторної наочності

Етапи

Тип вправ

Вправи

 Етап знайомства з новими лексичними одиницями.

Рецептивні

Look and repeat

Show me

A train

Clap your hands and repeat

Етап рецептивно-репродуктивного тренування у вживанні лексичних одиниць.

Рецептивно-репродуктивні, репродуктивні

A snow ball

Listen to the song and point to the object

Listen, point to the picture and say

Roll a ball

Етап активної комунікативної практики у вживанні лексики

Продуктивні, творчі

Make a poster to present the story

Draw and present

Roleplay

An interview

  •  
  • Перший етап — ознайомлення з новими лексичними одиницями, передбачає семантизацію нових ЛО, забезпечення первинного запам'ятовування, пояснення значення нових лексичних одиниць. На цьому етапі для дітей використовується різна наочність, вірші, пісні. Відповідно до першого етапу доцільно використовувати наступні ігри.
  • Рецептивна вправа
  • “Look and repeat”
  • Мета: вправляти в умінні вимовляти слова по темі “Animals and birds”, виховувати інтерес до англійської мови.
  • Матеріали: дидактичні картинки відповідно до теми та аудіозаписи звуків тварин.
  • Інструкції:
  • - You must be attentive.
  • - Look at me. I will show you a picture and name.
  • - Than you will repeat after me.
  • - Lets start.
  • - A cow(moo).
  • - A goose(kwack-kwack)
  • - A cat(mew-mew)
  • - A dog(bow-bow)
  • - A pig(oink-oink)
  • - Repeat together.
  • - Repeat one by one.
  •  
  • Хід роботи
  •  Вихователь показує картинки із зображенням тварин, пропонує повторити назку та послухати як говорять тварини.
  •  
  • Рецептивна вправа “Show me and say”
  • Мета: закріпити базовий запас слів з теми “Animals and birds”.
  • Матеріали: дидактичні картинки із зображенням свійських тварин
  • Хід роботи
  • Діти разом з вихователем показують на картинку та повторюють назви тварин. Також діти мають одночасно сказати як промовляють ті чи інші тварини.
  • Інструкції:
  • - Look to the picture.
  • - Show me and say.
  • - A cow.
  • - A dog.
  • - A cat.
  • - A pig.
  • - A hen etc.
  • Дидактична вправа "A train"
  • Мета: закріпити лексику по темі "Family"
  • Матеріали: картки із зображеннями відповідно до теми, демонстративна наочність
  • Хід роботи
  • Вихователь разом з дітьми стають в потяг і тримаючись один за одним підходять до картинок, які розкидані по кімнаті, зупиняють та повторюють лексичні одиниці – членів родини. Перед роботою діти дивляться відеозапис пісні про родину та повторюють відповідно лексику.
  • Інструкції:
  • - Stand still one by one.
  • - Stand still.
  • - We are a train.
  • - Lets go!
  • - This is a mother.
  • This is a father.
  • This is a sister.
  • This is a brother.
  • - Lets repeat after me.
  • Рецептивна вправа
  • Clap your hands and repeat
  • Мета: формувати лексичний запас слів по темі Clothes
  • Матеріали: наочні малюнки по темі, речі, демонстративний матеріал
  • Хід роботи
  • Педагог говорить: Діти, бабуся загубила окуляри і не може розшукати своїх
  • речей. Допоможіть їй. Я – бабуся, а ви – мої онуки. Я називаю річ, а ви
  • плескаєте в долоні і повторюєте якщо я візьму і назву правильно. Вихователь бере кофту, каже a blouse, діти – плескають в долоні і промовляють слово.
  • Інструкції:
  • - Listen to me.
  • - Clap your hands.
  • - Listen and repeat.
  • - Show on your clothes and then on the righy picture.
  • Діти мають вказати на собі правильно предмети одягу, а потім вказати вірну картинку.
  •  
  • Другий етап - організація рецептивно-репродуктивного тренування щодо засвоєння форм і значень нових слів. На цьому етапі дошкільникам пропонуються рецептивні, рецептивно-репродуктивні, репродуктивні ігрові вправи.
  • Рецепивно-репродуктивна вправа
  • Listen, point to the picture and say
  • Хід роботи
  • Всі діти уважно слухають римований вірш і за ним розмальовують картинк вибираючи потрібний колір :
  • Hello purple,hello blue.
  • Red for me and green for you!
  • Hello orange, yellow too.
  • Red for me and green for you!
  • Goodbye purple goodbye blue.
  • Red for me and green for you!
  • Goodbye orange, yellow too.
  • Red for me and green for you!
  • Інструкції:
  • - Listen to me.
  • - Lets colour the picture.
  • - Point to the picture and say.
  • Репродуктивна вправа
  • Listen to the song and point to the object
  • Мета: формувати рецептивно-репродуктивні навички, вчити слухати пісеньку та правильно показувати малюнки
  • Хід роботи
  • Діти слухають пісню про іграшки і за вказівкою вихователя вибирають з карток ті іграшки, які були вказані у пісні.
  • I have many toys
  • And many for my choice
  • Doll, ball, car, Teddy, house
  • And also little mouse.
  • Інструкції:
  • - Listen to the song.
  • - Point to the toy and name.
  • - Then choose the right picture.
  • Спочатку діти обирають реальну іграшку, а потім його малюнок.
  • Репродуктивна вправа
  • “A snow ball”
  • Мета: закріпити лексику з теми “Vegetables”, розвивати репродуктивні вміння, здатність називати лексичні одиниці спираючись на наочність
  • Матеріали: дидактичні малюнки
  • Хід роботи
  • Вихователь кидає дітям мʼячика та запитує, а діти мають кинути назад і відповісти.
  • Інструкції:
  • - Pass a ball.
  • - What is this?
  • - This is a...tomato, potato, carrot, cucumber etc.
  • - Show to the picture.
  • - I will pass you vegetables and you must name them.
  • Діти відповідають та показують відповідну картинку. Вихователь по колу передає муляжі овочів і діти мають назвати їх.
  • Репродуктивна вправа
  • ”Roll a ball”
  • Мета: розвивати рецептивно-репродуктивні навички, вчити відповідати на питання
  • Матеріали: дидактичні картинки відповідно до теми
  • Хід роботи
  • Вихователь бере мʼяч і котить по черзі до кожної дитини, задає питання, а діти мають правильно відповісти.
  • Інструкції:
  • - I will show you a picture and ask you what is it?
  • - What is it?
  • - It is a dog.
  • - It is a cat.
  • - It is a cow.
  • - It is a horse.
  • - It is a pig.
  • - It is a goose.
  • - Listen and say who is it?
  • Діти мають за звукозаписом звуків тварин відгадати хто це.
  • Третій етап — практичне вправляння у вживанні лексичних одиниць, залучення дітей до різних ситуацій спілкування. На даному етапі діти долучаються до ігор, де розігрують певний сюжет, фантазують та міркують.
  • Творча вправа
  • Make a poster to present the story
  • Мета: залучати дітей до створення історій за допомогою картинок та лексики
  • Матеріали: тематичні картинки
  • Хід роботи
  • Вихователь та діти з картинок складають плакат, а потім розповідають історію, що в них вийшла, використовуючи слова: let’s play, lovely toys, I’ve got a doll, I’ve got a ball, it is a , I have ….
  • Інструкції:
  • - Look around and find toys.
  • - Name them.
  • - Look and name the pictures.
  • - Lets take a picture.
  • - Put some glue on the back and stick it.
  • - Lets make a collage together.
  • - Lets repeat together.
  • За допомогою картинок діти створюють колажі, вигадуюють історії та вчаться взаємодіяти разом.
  •  
  • Творча вправа
  • Draw and present
  • Мета: закріпити лексику по темі “My furniture”, розвивати репродуктивні вміння та навички, вчити розповідати про свій дім
  • Матеріали: демонстративний та роздатковий матеірал по темі
  • Хід гри
  • Cпочатку діти розглядають малюнки різних кімнат та повторюють відповідну лексику. Далі пропонується намалювати свою кімнату та розповісти про неї, що в ній є, яка вона і т.д.
  • Інструкції:
  • - Look on the pictures.
  • - What do you see?
  • Діти розглядають демонстративні малюнки малюнки із зображенням кімнати. Далі дітям пропонується за допомогою іграшкового будиночка розповісти про свій дім.
  • - Lets draw a picture of your room.
  • - Present it to the class.
  • - Lets say: this is my room. Look! This is my (bed)….
  •  - Listen to me and repeat.
  • Дітям пропонується така схема розповіді:
  • - I have a big house.
  • - This is my room.
  • - It is very nice.
  • - This is a…(table, bad, wordrobe, door, window etc).
  • - I like my room.
  • Кожна дитина має розповісти про свою намальовану кімнату. Наприкінці діти роблять виставку малюнків.
  • Творча гра
  • Roleplay
  • Мета: закріпити лексику по темі, розвивати репродуктивні навички, залучати до розігрування ситуації спілкування
  • Матеріали:   іграшки -муляжі на тему "Їжа", матеріали для оформлення сценки
  • Хід роботи
  • Діти діляться на пари. Одна дитина – офіціант, інша-господар ресторану”. Господар каже: “put a cheese! ”.офіціант виконує і вимовляє : “this is a cheese ”. Потім діти міняються ролями. На початку діти дивляться короткий відеофрагмент про візит в ресторан.
  • Також діти можуть розігрувати ситуацію зустрічі в ресторані, де всі діти поділяються на офіціантів, гостей, охоронця, господаря, кухаря тощо.
  • Інструкції:
  • - At first lets watch the video.
  • - Hello.
  • - Welcome to our restaurant.
  • - Sit down please.
  • - Thank you.
  • - What do you want?
  • - I want...(cheese, friit pie, tea, soup, porridge, candies etc).
  • - Just a moment.
  • - Here you are.
  • - Thank you!
  • - What is this?
  • - Thi is a...
  • - Is it very tasty?
  • - Yes. It is very tasty. Thank you.
  • - Invite to our restaurant again.
  • - Good bye.
  • - Have a nice time!
  •  
  • Продуктивна вправа
  • Move and interview
  • Мета: закріпити лексичний матеріал по темі, розвивати рецептивно-репродуктивні навички
  • Матеріали: символічні зображення-малюнки по темі, піктограми, дидактичні зображення-малюнки, відеозапис про ситуації в літаку
  • Хід роботи
  • Спочатку діти дивляться коротке відео-бесіду в літаку.
  • Педагог каже:Ми летимо у літаку. Наш літак прибув у Лондон. Нам потрібно пройти контроль. Поліцейський запитує нас: where do you live? How old are you? What is your name?” .Кожна дитина має пройти контроль та відповідно до схеми відповісти на питання:
  • - I live in...
  • - I am...
  • - My name is...
  • Інструкції:
  • - Lets answer for questions!
  • Отже, формування англомовної лексичної компетентності передбачає проходження кожного етапу засвоєння лексики відповідно до теми, використання відповідних ігор та вправ, що спрямовані на формування, закріплення та активізацію рецептивно-репродуктивний та творчих вмінь дітей.

 

Висновки до розділу 2

1. Формування АЛК на заняттях з іноземної мови в ЗДО передбачає використання словесного матеріалу та різного виду наочності, оскільки в цьому віці у дітей розвивається наочно-образне мислення.  Комбінована наочність дає змогу дітям засвоїти мовний матеріал на занятті з іноземної мови усвідомлено. Також вона активізує пізнавальну діяльність дітей, стимулює та підвищує мотивацію до занять з іноземної мови, розвиває творчу уяву, волю. Але ступінь застосування різних видів наочності та їх характер має відповідати певному етапу навчання.

2. Використання комбінованої наочності мають бути застосовані на різних етапах навчального процесу:

- під час введення нового матеріалу;

- на закріплення лексичних вмінь та навичок;

- під час виконання різних ігрових завдань;

- для перевірки засвоєного матеріалу.

Загальні висновки

Отже, на основі здійсненого теоретико-матодологічного дослідження ми можемо зробити наступні висновки:

1. Зʼясовано психолого-лінгвістичні особливості формування лексичної компетентності.

Лексична компетентність(ЛК) — здатність людини до коректного оформлення своїх висловлювань і розуміння мовлення інших, яка базується на складній і динамічній взаємодії відповідних навичок, знань і лексичної усвідомленості.

Формування ЛК у дітей дошкільного віку передбачає проходження декількох етапів:

1. Ознайомлення з новими лексичними одиницями.

2. Автоматизація дій з лексичними одиницями.

3. Етап комунікативної практики.

2. Визначено специфічні особливості  розвитку англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку в сукупності її складових:

Рецептивні лексичні навички, як навички розпізнавання та розуміння лексичних одиниць передбачають сприймання слів у висловлюванні, що далі передбачає виконання розумових дій щодо усвідомлення значення ЛО.

Репродуктивні лексичні навички передбачають правильне слововживання, сполучення слів відповідно до норм, передбачає необхідність відтворювати лексику та вміння оперувати нею під час вираження власних думок в різних ситуаціях спілкування.

3. Проаналізовано вікові психологічні особливості розвитку дітей дошкільного віку:

- наочно-дійове та наочно-образне мислення;

- мимовільна увага та памʼять;

- продуктивна та творча уява.

4. Досліджено ефективність використання комбінованої наочності для навчання дітей англійської мови:

- створює ефект присутності;

- формує візуальний образ;

- сприяє введенню лексичного матеріалу;

- залучення різного виду наочного матеріалу відповідно до теми заняття.

Одним із головних принципів навчання дошкільників іноземній мові є принцип наочності. Оскільки у дітей розвинено наочно-образне мислення, діти краще запам'ятовують матеріал за допомогою наочних образів. Тому на заняттях з вивчення іноземної мови слід використовувати різні форми наочності — словесно-друковані, дидактичні малюнки, демонстративний матеріал, іграшки, мультимедіа тощо. Такий підхід не тільки є ефективним, але і зацікавить дітей до роботи. Окрім того варто комбінувати наочність, найбільш доцільно підбирати матеріали до заняття.

5. Розроблена система вправ для формування англомовної лексичної компетентності дітей дошкільного віку, яку можна використовувати на заняттях з англійської мови з ЗДО на основі використання комбінованої наочності.

 

 

 

  • Список використаних джерел
  • 1. Вікові та індивідуальні особливості розвитку дошкільника http://zakinppo.org.ua
  • 2. Методика навчання іноземних мов у загальноосвітніх навчальних  закладах / [Л.С.Панова, І.Ф.Андрійко, С.В.Тезікова та ін.]. –К. : ВЦ «Академія», 2010. –328с.
  • 3. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ. лінгв. ун-тів і фак. ін. мов вищ. навч. закладів / Бігич О.Б., Бориско Н.Ф., Борецька Г.Е. та ін./ під загальн. ред. С.Ю.Ніколаєвої. – К. : Ленвіт, 2013. – 590 с.
  • 4. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник/ С.У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.
  • 5. Шкваріна Т. М. Заняття з англійської  мови  у дошкільному навчальному закладі: (теорія і практика) : навч. посіб.  для вчителів англ. мови та студ. вищ. пед. навч. закладів / Т. М. Шкваріна. // Умань. – 2003. – С. 248.
  • 6. Шкваріна Т. М. Заняття з англійської  мови  у дошкільному навчальному закладі: (теорія і практика) : навч. посіб.  для вчителів англ. мови та студ. вищ. пед. навч. закладів / Т. М. Шкваріна. // Умань. – 2003. – С. 248.
  • 7. Шкваріна Т. М. Англійська мова для дітей дошкільного віку:книга для вчителя / Т. М. Шкваріна. – Київ: Шкільний світ, 2009. – 160 с
  • 8. Навчання лексики в початковій школі [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://nadezhdaminakova.hol.es/2015-10-21-11-37-07.
  • 9. Варій М. Й. Психологія: навч. пос. [для студ. вищ. навч. закл.]/ М. Й. Варій– [2-ге вид.].– К.: Центр учбової літератури, 2009. – 288 с.
  • 10. Бухбиндер, В. А. Устная речь как процесс и как предмет обучения [Текст] / В. А. Бухбиндер // Очерки методики обучения устной речи на иностранных языках / под ред. В. А. Бухбиндера. — Киев: КГУ, 1980. — С. 568
  • 11. Шкваріна Т. М. Заняття з англійської  мови  у дошкільному навчальному закладі: (теорія і практика) : навч. посіб.  для вчителів англ. мови та студ. вищ. пед. навч. закладів / Т. М. Шкваріна. // Умань. – 2003. – С. 248.
  • 12. Лобода О.В. Методика навчання англійської мови дітей дошкільного віку: навч.-метод. посіб. / О.В. Лобода. – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2013. – 100 с.
  • 13. Пенфільд В., Робертс Л. Мова і мозкові механізми / В. Пенфільд, Л. Робертс. – Л.: Медицина, 1984. – 265 с
  • 14. Китайгородська Г. А. Методика навчання іноземних мов / Г. А. Китайгородська. – М.: Вища школа, 1982. – 40 с.
  • 15. Глухарєв Є. А. Іноземна мова в дитячому садку / Є. А. Глухарєв // Іноз. яз. в школі. – 1991. – № 5. – С. 13.
  • 16. Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред. Ю.Л.Трофімова. – К.: Либідь, 1999. – 558 с.

 

  • Додатки
  • Рецептивна вправа
  • "Look and repeat"

  • Рецептивна вправа
  • "Show me"
  • Рецептивна вправами
  • "A train "

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецептивна вправа

"Clap your hands and repeat"

Репродуктивна вправа

"A snow ball"

 

 

Репродуктивна вправа

"Listen to the song and point to the object"

Репродуктивна вправа

“Listen, point to the picture and say”

Репродуктивна вправа

“Roll a ball”

 

  •  
doc
Додано
29 травня 2020
Переглядів
6703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку