1
ВСТУП
Проблема організації відпочинку, оздоровлення та зайнятості дітей та підлітків у канікулярний період завжди була і залишається в центрі уваги держави в цілому Наймасовішою організаційною формою відпочинку та оздоровлення дітей є дитячі оздоровчі заклади. Охоплення дітей дитячими оздоровчими закладами під час канікул сприяє поліпшення їхнього здоров’я, забезпечує зайнятість та запобігає явищам бездоглядності, дає змогу продовжувати виховний процес та розвивати творчі здібності.
Дитячі заклади оздоровлення і відпочинку створюють умови для педагогічно обґрунтованого, змістовного та цікавого дозвілля дітей, дають можливість їм творчо розвиватися, духовно та інтелектуально збагачуватися, розширювати світогляд
Для багатьох батьків із різних причин такий спосіб здоровлення дитини є єдино можливим. Далеко не кожна сім'я може відправити свою дитину на море або в дитячий санаторій. Навіть путівка в заміський табір вимагає значних матеріальних витрат. Оздоровлення ж у пришкільному таборі стає доступним кожній сім’ї
Одним із найважливіших напрямів діяльності пришкільного табору є насамперед виховна та оздоровча робота, організація змістовного відпочинку дітей. Над вирішенням цього питання працює організаційна рада школи: адміністрація, класні керівники, педагоги-організатори Вони складають загальний план роботи, призначають відповідальних, формують загони, пишуть плани. Перед кожним педагогічним колективом постає завдання організувати роботу з дітьми так, щоб вона сприяла справжньому оздоровленню кожної дитини, задоволенню її потреб у різних сферах життя.
Оздоровчо-виховний процес має два головні аспекти: оздоровлення й виховання як системна цілеспрямована діяльність працівників закладу, що передбачає поліпшення здоров'я дітей і формування їхніх особистісних якостей; оздоровлення й виховання як діяльність дітей.
Так, метою даної роботи є особливості виховної оздоровчої роботи пришкільному таборі
Поставлена мета потребує вирішення наступних завдань:
Об'єктом даної роботи є процес виховної оздоровчої роботи з дітьми, предметом – виховна оздоровча робота. Успішність здійснення оздоровчо-виховної роботи в таборі залежить від уміння керівництва і педагогів правильно визначити етапи цього процесу й відповідно до нього обрати адекватні мету і засоби педагогічної діяльності
Гіпотеза: виховна оздоровча робота з дітьми має свої особливості в діяльності пришкільного табору, які треба врахувати в організації його роботи
База дослідження: пришкільний табір з денним перебуванням «Здорово живеш!» Кругляківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.
Фактичним матеріалом для виконання роботи стали літературні джерела та дослідницькі матеріали з теми дослідження.
У процесі роботи застосовувалися такі методи дослідження: аналіз літературних документів та інших джерел інформації, синтез, узагальнення, спостереження. Робота складається з вступу, двох розділів, висновків, бібліографії та додатків, представляє значимість для вихователів та працівників дитячих оздоровчих таборів.
1.1 СУТНІСТЬ І ЗНАЧЕННЯ ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ В ЗНЗ
Організація літнього відпочинку дітей є складовою частиною безперервного та послідовного процесу виховання. Виховання як цілеспрямований процес формування особистості здійснюється за допомогою використання різноманітних прийомів, форм та методів виховної роботи.
Задачі оздоровлення суспільства є першорядними й повинні бути представлені в довгострокових програмах розвитку нашого суспільства.
Проблема збереження здоров'я населення все більш чітко усвідомлюється представниками системи освіти як професійно значуща. Це порозумівається, насамперед, тим, що саме поняття «здоров'я» стало трактуватись більш широко, ніж проста відсутність захворювання, у нього всі частіше вкладається соціокультурний зміст: сучасні визначення здоров'я включають такі компоненти, як суб'єктивне благополуччя та відповідальна поведінка. Здоров'я дитини, її фізичний і психологічний розвиток, соціально-психологічна адаптація у значній мірі визначаються умовами її життя, насамперед умовами її життя у школі.
На роки навчання дитини у школі припадає період інтенсивного розвитку організму. За висновками багаторічних досліджень Інституту вікової фізіології, у багатьох дітей часу, вільного від школи та шкільних занять, просто немає. Їхній робочий день, особливо у старших класах, перевищує тривалість робочого дня дорослих і складає 12-14 годин.
За останні роки з'явилось багато нових предметів, збільшився обсяг інформаційних навантажень, різко зросли інтенсивність та емоційна напруга навчального процесу; безумовно, погіршення стану здоров'я школярів не можна пов'язувати тільки з негативним впливом «шкільних факторів». Необхідно враховувати і несприятливі соціально-економічні умови життя багатьох родин, і негативний вплив економічних факторів, і порушення стану здоров'я, і знижений адаптивний ресурс більшості дітей-учнів першого класу, якість харчування, спадковість і низку інших факторів. Це визначає важливість і значущість шкільних факторів ризику.
Ще у радянській школі величезну увагу даному питанню приділяв В. Сухомлинський (50-60-і роки XX ст.). Він переконливо доводить, що й уповільнене мислення, і недостатня успішність - усе це обумовлено станом здоров'я дитини. Сухомлинський, як і багато інших педагогів, уважає, що у структурі діяльності вчителя значне місце повинна займати турбота про здоров'я учнів.
Місія школи, що реалізує ідею здоров'яформуючої освіти, полягає у створенні особливого освітнього середовища, яке би провокувало процес формування у вихованців позитивної стійкої індивідуальної картини здоров'я як необхідної умови їхньої життєздатності
Було би помилковим твердження про те, що школа не шукає виходу із ситуації, що створилась. В останні десятиліття були розпочаті спроби створення школи служби здоров'я (валеологічної служби), підготовки фахівців для школи, «відповідальних за здоров'я», пропонувались, апробувались різні форми та технології профілактики та зміцнення здоров'я. У багатьох школах ведеться спеціальна робота з формування культури здоров'я. Але, як правило, школа вибирає один із напрямів роботи зі зміцнення та збереження здоров'я.
При такому підході «шкільні» причини виникнення порушень здоров'я не ліквідуються, лише робляться спроби знизити їх негативний вплив. Ефективність цієї роботи може бути тільки при комплексній системній роботі, розумному та професійному підході до даного питання.
Необхідно формувати знання учнів про психофізіологічні можливості свого організму, формувати мотивацію на здоров'я, активно сприяти самоствердженню учнів. Тому для успішного рішення задач важливо сформувати здоров'язберігаючу культуру школяра.
Соціальна важливість і необхідність рішення проблем зміцнення здоров'я учнів у процесі навчання й виховання випливає зі стратегії стійкого розвитку та державної політики.
Одним із найбільш важливих, стратегічних, завдань нашої держави щодо реалізації програм по зміцненню здоров’я дітей та забезпечення їх соціального захисту є:
створення дієвої системи оздоровлення та відпочинку,
розробка нових сучасних підходів до їх організації
Міністерство України у справах сім’ї, молоді та спорту, як спеціально уповноважений орган виконавчої влади у сфері оздоровлення та відпочинку дітей, проводить роботу за декількома напрямками. Зокрема, під постійною увагою та контролем знаходяться питання щодо підготовки та належного функціонування дитячих оздоровчих закладів, покращення якості надання оздоровчих послуг та збільшення кількості дітей, охоплених організованими формами оздоровлення (особливо дітей з числа соціально уразливих категорій).
Але одним із пріоритетних напрямків діяльності Міністерства на сьогодні є удосконалення нормативно-правової бази. Слід зазначити, що останні законодавчі ініціативи Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту у сфері дитячого оздоровлення мають системоутворюючий характер.
Сьогодні рівень оздоровлення дітей в Україні та відповідальність за це посадових осіб підняті на значно новий – вищий рівень. Адже вперше, за всю історію України, дитяче оздоровлення підкріплене серйозними державними документами. Зокрема, 1 січня 2009 року набрав чинності Закон України "Про оздоровлення та відпочинок дітей», який чітко визначає і розмежовує поняття оздоровлення та відпочинок, врегульовує термін перебування дитини у відпочинковому чи оздоровчому закладі, передбачає встановлення чіткого контролю за роботою дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, запобігання їх перепрофілюванню та ліквідації.
Законом передбачено розробку низки нормативно-правових актів у даній сфері, які стануть основою для впровадження нових підходів до системи оздоровлення та відпочинку дітей.
Впровадження нормативно-правових актів у сфері оздоровлення та відпочинку дітей сприятиме покращенню надання послуг з оздоровлення та відпочинку, створення умов для безпечного перебування дітей під час їх оздоровлення та збереження мережі дитячих закладів оздоровлення та відпочинку дітей.
Основними напрямами державної політики у сфері оздоровлення та відпочинку дітей є підтримка заходів, що здійснюються підприємствами, установами і організаціями, фондами, громадянами та їх об'єднаннями в цій сфері; створення доступного та ефективного ринку послуг з оздоровлення та відпочинку дітей; збереження і розвиток мережі дитячих закладів оздоровлення та відпочинку; забезпечення підготовки кадрів для здійснення заходів з оздоровлення та відпочинку дітей; цільової фінансової підтримки закладів, що здійснюють оздоровлення та відпочинок дітей; оптимізація системи управління; створення Державного реєстру дитячих закладів оздоровлення та відпочинку з метою запобігання їх ліквідації, передачі під заставу, перепрофілюванню, використанню не за призначенням; розробка та затвердження державних соціальних стандартів оздоровлення та відпочинку [22].
Основні засади державної політики у сфері оздоровлення та відпочинку дітей, повноваження органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, правові, фінансові та організаційні засади утворення і діяльності дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, права, обов’язки та відповідальність усіх учасників процесу визначені Законом України “Про оздоровлення та відпочинок дітей” (від 04.09.2008 №375-VI). Конкретизуються ці положення у Типовому положенні про дитячий заклад оздоровлення та відпочинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2009 №422.
До дитячих закладів оздоровлення належать дитячий заклад санаторного типу, дитячий центр, позаміський заклад оздоровлення та відпочинку. До дитячих закладів відпочинку належать табір з денним перебуванням, дитячий заклад праці та відпочинку, наметове містечко
Таким чином, законодавство у сфері оздоровлення та відпочинку дітей складається з Конституції України, Сімейного кодексу України, законів України «Про охорону дитинства», «Про позашкільну освіту» «Про оздоровлення та відпочинок дітей» та інших законів, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, інших нормативно-правових актів, статутних документів профспілкових організацій тощо. Дані законодавчі акти регламентують оздоровчу роботу в загальношкільних навчальних закладах.
Отже, однією з головних проблем у діяльності дитячих оздоровчих закладів є модернізація їхніх змісту і структури відповідно до сучасних умов. А відтак актуальним стає питання визначення та розробки концепції діяльності дитячих оздоровчих закладів як пріоритетної форми відпочинку та оздоровлення дітей.
На сьогоднішній день виникає необхідність переосмислення традиційних підходів до діяльності дитячих оздоровчих закладів та забезпечення передумов з урахуванням реалій сьогодення. Метою діяльності дитячих оздоровчих закладів є реалізація права кожної дитини на повноцінний відпочинок, оздоровлення, забезпечення змістовного дозвілля, задоволення інтересів і духовних запитів відповідно до індивідуальних потреб [10].
Оздоровча робота з дітьми має дуже важливе значення, адже запорукою майбутнього кожної держави є здоров’я її населення. Екологічні, економічні, соціальні проблеми в суспільстві зумовлюють негативну тенденцію до погіршення фізичного, морального, психічного стану громадян України. Тому стає важливим питання організації відпочинку та оздоровлення і це розглядається як невід'ємна складова державної політики України.
1.2. ПОНЯТТЯ ВИХОВНОЇ ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ В ТАБОРІ З ДЕННИМ ПЕРЕБУВАННЯМ
Дитячий табір з денним перебуванням є позашкільним виховним закладом, що створюється з метою зміцнення здоров’я, організації активного відпочинку, задоволення інтересів і духовних потреб дітей та підлітків.
Охоплення дітей дитячими оздоровчими закладами під час канікул сприяє поліпшення їхнього здоров’я, забезпечує зайнятість та запобігає явищам бездоглядності, дає змогу продовжувати виховний процес та розвивати творчі здібності.
Важливого значення в діяльності дитячих оздоровчих закладів набуває оздоровчо-виховна робота.
Оздоровчо-виховний процес має два головні аспекти: оздоровлення й виховання як системна цілеспрямована діяльність працівників закладу, що передбачає поліпшення здоров'я дітей і формування їхніх особистісних якостей; оздоровлення й виховання як діяльність дітей.
Оздоровчо-виховний процес організовано з урахуванням кадрового потенціалу, матеріально-технічної й програмно-методичної бази дитячого табору з денним перебуванням, сучасних інформаційних технологій.
Оздоровчо-виховна робота у таборі з денним перебуванням — це процес, який здійснюється впродовж проведення зміни в закладі. Тому, кажучи про зміст діяльності закладу потрібно уточнити, що в кожному конкретному випадку мова йде про роботу закладу під час конкретної зміни.
Успішність здійснення оздоровчо-виховної роботи в таборі залежить від уміння керівництва і педагогів правильно визначити етапи цього процесу й відповідно до нього обрати адекватні мету і засоби педагогічної діяльності. В практиці діяльності дитячих оздоровчих закладів умовно можна визначити 4 етапи розвитку цього процесу [10]
Етапи оздоровчо-виховного процесу в діяльності дитячих оздоровчих закладів
Перший етап — це час підготовки закладу й організаційний період зміни. Триває 3—5 днів. На цьому етапі переважає діяльність з вивчення інтересів, потреб та інших особистісних характеристик учасників зміни, проектування бажаного образу закладу (зміни), визначення перспектив діяльності дорослого і дитячого співтовариства в період проведення зміни.
На другому етапі, який триває приблизно першу частину основного періоду зміни, особливу увагу приділено зміцненню міжособистісних взаємин, напрацюванню традицій тощо.
На третьому етапі — друга частина основного періоду — активно розвиваються реальні співуправлінські справи. Діяльність у закладі починає відповідати проектному задуму її творців. У цей час проявляється «обличчя» кожного загону і закладу в цілому.
Для четвертого етапу, що відповідає завершальному періоду, характерна тенденція «доброго сліду» закладу в житті дітей (а також дорослих). Водночас за об'єктивними обставинами діяльність завершується.
Виховна оздоровча робота в таборі включає в себе розумне поєднання відпочинку, праці, спорту з пізнавальною, естетичною, екологічною, оздоровчою діяльністю. Зміст, форми та методи роботи визначаються Статутом, педагогічним колективом і будуються на принципах ініціативи й самодіяльності дітей та учнівської молоді, демократії і гуманізму, розвитку національних і культурно-історичних традицій, пріоритетності загальнолюдських духовних досягнень і цінностей.
Виховна робота має ряд специфічних особливостей у порівнянні з виховним процесом школи. По-перше, виховний оздоровчий процес у таборі з денним перебуванням планується і здійснюється з урахуванням того, що діти повністю відірвані від сім’ї, батьківського піклування і захисту. Тому на педагогічний колектив табору покладається завдання забезпечити повноцінне життя дітей. По-друге, всі види виховної діяльності здійснюється в тимчасових різновікових дитячих колективах з різним соціальним досвідом дітей, умовами життя і виховання, з певним оздоровчим режимом дня. По-третє, виховна робота будується на принципах добровільної участі дітей в різних справах, у вільному виборі ними занять. Це передбачає створення вихователями варіативних програм діяльності. По-четверте, короткотривалий період існування табірного колективу вимагає чіткого початку і завершення табірної зміни, обов’язкової оцінки діяльності кожної дитини, надання дітям можливості бачити і розуміти результати своєї праці. По-п’яте, значні виховні можливості має й сам тимчасовий дитячий колектив табору. У новому оточенні, під час активного спілкування інтенсивніше, повніше розкривається особистість дитини, інколи в таких умовах швидше можна помітити те, що в школі залишається прихованим, тобто, краще вивчити і зрозуміти дитячу психологію [5].
Моральна атмосфера оздоровчого табору, доброзичливе ставлення однолітків і вихователів до кожної дитини сприяє самоствердженню і тим дітям, які іноді в шкільному житті вважались важковиховуваними.
У таборі діти самостійніше, ніж вдома. Тут значно менше регламентацій, менше людей, що стримують прагнення до самостійності, і більше умов, які стимулюють творчий розвиток, ініціативу, кмітливість, активність дитини.
У виховному оздоровчому процесі табору з денним перебуванням беруть участь як професійні педагоги, так і представники інтелігенції, робітників, студентів, які будують свої стосунки з дітьми часто на основі педагогічної інтуїції та власного досвіду
Особливо уважно треба організовувати виховну роботу по збереженню стану здоров’я дітей, профілактиці захворювань, створення порядку та затишку в місцях відпочинку
Виховна оздоровча робота в таборі з денним перебуванням здійснюється в сприятливих умовах природного середовища і соціального оточення.
В той же час необхідно постійно дбати про безпеку життя дитини у природному і соціальному мікро- і макросередовищі.
Однією з важливих умов, що забезпечує успішне розв'язання завдань оздоровчо-виховної роботи в дитячих оздоровчих закладах, є правильна організація режиму дня, порядку і чистоти, виконання дітьми санітарно-гігієнічних вимог [7].
Педагогічно правильна організація режиму дня передбачає раціональний поділ протягом доби видів діяльності дітей. Режим має забезпечувати посильне розумове і фізичне навантаження, достатній сон, правильний вибір годин приймання їжі впродовж дня, догляд за чистотою тіла та систематичне заняття фізкультурою.
Режим дня дисциплінує дітей, привчає їх до певного розпорядку життя, праці й відпочинку, до чіткого і точного виконання трудових завдань, дотримання певних норм поведінки у взаєминах з вихователями, друзями, сприяє виробленню звички регулярно займатися роботою тощо. Навіть у стислий термін можна виховати корисні звички.
Взагалі, режим може виробити в дітей правильний темпоритм життя, що сприяє нормальному розвитку молодого організму.
Неправильна організація режиму дня або його порушення призводять до зниження працездатності учнів, їх передчасного стомлювання, звички до безладного життя, недисциплінованості, неохайності. Це може стати й чинником, що травмує психіку дитини, якщо порядок чергування різних видів діяльності та відпочинку дітей буде неправильним, а режим — формальною догмою.
Важлива умова оздоровчо-виховної роботи в оздоровчих закладах
Правильна організація режиму дня
Ефективне використання режиму дня в дитячих оздоровчих закладах базується на таких основних положеннях: максимальне використання природно кліматичних умов; раціональна організація діяльності дітей; дотримання санітарно-гігієнічного режиму; організація повноцінного харчування; організація сну. Значне місце у виховній оздоровчій роботі з дітьми відводиться культурі харчування.
Особливістю виховної роботи в таборі з денним перебуванням є оздоровлення дітей з використанням рік, озер, лісу, екскурсій. Саме тут повинна бути чітка виховна робота по самозбереженню життя дітей і вихователів, попередженню можливого травматизму і захворювань.
Врахування педагогічним колективом табору зазначених особливостей виховної оздоровчої роботи в таборі з денним перебуванням є передумовою для створення у таборі життєдіяльності атмосфери і забезпечення повноцінного відпочинку і розвитку дітей.
1.3. ТЕХНОЛОГІЇ ВИХОВНОЇ ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ В ТАБОРІ З ДЕННИМ ПЕРЕБУВАННЯМ
Провідна мета будь-якої оздоровчої зміни — розвиток кожного підлітка, його індивідуальності й неповторності в специфічних умовах (тимчасовий колектив, природні умови, інтенсивні форми життєдіяльності). Визначення мети залежить від контингенту підлітків — для кожної категорії необхідно визначати мету, що базується на діагностичних даних щодо рівня фізичного та психічного здоров'я, особливостей поведінки, стосунків з однолітками, дорослими, потребі в корекції, психотерапії тощо. Слід звернути увагу на важливість сформульованої мети та донесення її до всіх, хто працює з підлітками та в закладі: від директора до прибиральниці, оскільки відомо, що колектив дорослих у закладі тимчасовий, не завжди має саме такий досвід, рівень розуміння специфіки спілкування з тією категорією підлітків, для яких організовано оздоровлення й відпочинок.
Окрім завдань, які стоять перед колективом табору, велике значення мають в вихованні й оздоровленні мають технології виховної оздоровчої роботи.
Технологічний підхід передбачає врахування психофізіологічних особливостей дітей, які диференціюються за різними віковими групами. Так, технології роботи з дітьми молодшого шкільного віку спрямовані на усвідомлення дітьми позиції, що добре, а що ні. Відбувається засвоєння ними правил, засобів навчання, самостійності, вміння дружити, видів діяльності.
Технології роботи з дітьми середнього шкільного віку містять навички взаємодії в групі, співпрацю як засіб узгоджувати свої інтереси з іншими для досягнення мети, приймати інших та бути прийнятими, відповідальність за свою поведінку.
Технології роботи з дітьми старшого шкільного віку спрямовані на взаємодію з людьми протилежної статі, усвідомлення особливостей та відмінностей статі, догляд за своєю зовнішністю, формування світогляду, навички спілкування й співпраці.
Технології роботи з дітьми різних вікових категорій потребують врахування низки важливих чинників, без яких неможливо організувати цілеспрямований оздоровчо-виховний процес. Зокрема, врахування індивідуальних особливостей дітей у тимчасовому дитячому колективі закладу не є продовженням індивідуального чи диференційованого підходів до особистості. Перевантаження дітей заходами обмежує організацію індивідуальної роботи з орієнтацією на «категорію» вихованців, реалізацію ідеї модернізації традиційної системи виховання. Відсутність врахування особливостей індивідуальної роботи з дітьми і переважних методів виховання порушує певну цілісність впливу комплексних технологій на зміст і характер становлення соціальної особистості.
У подібних умовах цілеспрямовано здійснювати соціальне виховання надзвичайно складно: немає системи роботи, яка б спиралася на систему технологій із формування соціально значущої особистості, орієнтації на її інтереси, здібності. Загальний соціальний розвиток дитини здійснюється не в системі інноваційних технологій, а завдяки працездатності, «фантазії» педагогів та «підпорядкованості» волі й бажань вихованців. При цьому всі діти мають обмежені можливості якісно оволодівати всіма видами діяльності, її змістом. Це призводить до обмеженого розвитку окремих сторін особистості.
Таким чином, врахування особливостей виховного-оздоровчого процесу зумовить ефективне функціонування діяльності табору.
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 1
Головна мета виховної роботи в ЗНЗ влітку – це забезпечення права кожної дитини на повноцінний відпочинок та оздоровлення. Здоров'я дитини, її фізичний і психологічний розвиток, соціально-психологічна адаптація у значній мірі визначаються умовами її життя, насамперед умовами її життя у школі. На роки навчання дитини у школі припадає період інтенсивного розвитку організму.
Соціальна важливість і необхідність рішення проблем зміцнення здоров'я учнів у процесі навчання й виховання випливає зі стратегії стійкого розвитку та державної політики
Але одним із пріоритетних напрямків діяльності Міністерства на сьогодні є удосконалення нормативно-правової бази.
Впровадження нормативно-правових актів у сфері оздоровлення та відпочинку дітей сприятиме покращенню надання послуг з оздоровлення та відпочинку, створення умов для безпечного перебування дітей під час їх оздоровлення
Законодавство у сфері оздоровлення та відпочинку дітей складається з Конституції України , Сімейного кодексу України , законів України "Про охорону дитинства" , "Про позашкільну освіту" , «Про здоровлення та відпочинок дітей» та інших законів, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, інших нормативно-правових актів
Охоплення дітей дитячими оздоровчими закладами під час канікул сприяє поліпшення їхнього здоров’я, забезпечує зайнятість та запобігає явищам бездоглядності, дає змогу продовжувати виховний процес та розвивати творчі здібності. Важливого значення в діяльності дитячих оздоровчих закладів набуває оздоровчо-виховна робота. Оздоровчо-виховний процес має два головні аспекти: оздоровлення й виховання як системна цілеспрямована діяльність працівників закладу
Успішність здійснення оздоровчо-виховної роботи в таборі залежить від уміння керівництва і педагогів правильно визначити етапи цього процесу й відповідно до нього обрати адекватні мету і засоби педагогічної діяльності.
Однією з важливих умов, що забезпечує успішне розв'язання завдань оздоровчо-виховної роботи в дитячих оздоровчих закладах, є правильна організація режиму дня, порядку і чистоти, виконання дітьми санітарно-гігієнічних вимог.
2.1. ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ДИТЯЧОГО ПРИШКІЛЬНОГО ТАБОРУ «ЗДОРОВО ЖИВЕШ!»
Відпочинок дітей у канікулярний час сприяє покращенню їхнього здоров’я, забезпечує зайнятість, попереджує явища бездоглядності та продовжує виховний процес з розвитку творчих здібностей школярів.
Тільки правильно спланована, з урахуванням потреб дітей у самореалізації, робота пришкільного оздоровчого табору може дати можливість цікаво, весело та з користю для здоров’я провести час, позбавити вихованців нудьги та відкрити в собі нові таланти.
Для багатьох батьків с. Кругляківка із різних причин такий спосіб оздоровлення дитини є єдино можливим. Далеко не кожна сім’я може відправити свою дитину на море або в дитячий санаторій. Навіть путівка в районний табір вимагає певних матеріальних витрат. Оздоровлення ж у пришкільному таборі, завдяки підтримці підприємців та фермерів, які відгукнулись на прохання дирекції та батьківського комітету про допомогу в організації гарячого харчування для учнів школи, стає доступним кожній сім’ї, а особливо для малозабезпечених і багатодітних сімей, дітей-сиріт.
Дитячі заклади оздоровлення і відпочинку створюють умови для педагогічно обґрунтованого, змістовного та цікавого дозвілля дітей, дають можливість їм творчо розвиватися, духовно та інтелектуально збагачуватися, розширювати світогляд. Так, на базі Кругляківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Куп'янської районної ради Харківської області щороку стартує літній оздоровчий пришкільний табір відпочинку «Здорово живеш!». Дитячий пришкільний заклад відпочинку був створений з метою реалізації права кожної дитини на повноцінний відпочинок, оздоровлення, зміцнення здоров'я, задоволення інтересів і духовних запитів, відповідно до індивідуальних потреб дітей шкільного віку.
Відповідно до пункту 2 статті 14 Закону України «Про оздоровлення та відпочинок дітей» [16] табір з денним перебуванням відноситься до закладів відпочинку та тимчасово утворюється у навчальному закладі, закладі культури, охорони здоров'я, фізичної культури та спорту.
Дитячий пришкільний заклад відпочинку з денним перебуванням «Здорово живеш!» є позашкільним оздоровчо-виховним закладом. В своїй діяльності заклад керується Конституцією України, Законами України, Актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами та розпорядженнями центральних органів виконавчої влади, до сфери управління яких він належить, рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування та своїм положенням (Додаток А) Зарахування дітей до пришкільного закладу відпочинку «Здорово живеш!» здійснюється на основі заяв батьків.
Пріоритетними напрямами роботи табору «Здорово живеш» є відпочинок, виховання і розвиток дітей.
Зміст, форми і методи роботи в оздоровчому таборі спрямовані на виховання громадян України, розвиток творчих здібностей, оздоровлення дітей та визначаються потребами дитини в соціалізації. Протягом 14 днів плануються виховні, розважальні, культурно-масові, фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи, направлені на залучення молоді до здорового способу життя. Учителю впродовж навчального року залишається небагато часу на різноманітні цікаві виховні заходи, а на розважальні й зовсім часу нема. Коли ж, як не в перший місяць літніх канікул, надолужити та вдосконалити те, що за браком часу залишилось незакінченим.
Складовими життєдіяльності табору з денним перебуванням традиційно є: оформлення приміщень, планування виховної роботи, робота гуртків, охорона життя і здоров'я дітей тощо [2,c.47]. Художнє оформлення приміщень табору створює атмосферу відпочинку та творчості, тому цьому питанню приділяють значну увагу.
На загальному стенді надається інформація щодо назви табору та загонів, режиму дня, керівництва та працівників табору, плану роботи на всю зміну та щоденного плану, меню, розкладу роботи гуртків та бібліотеки, вітання зі святами, днями народження, перемогами у конкурсах та змаганнях
Враховуючи вікові особливості дітей, у дитячому закладі відпочинку створюється 4 загони для учнів 1-8 класів. Учні 1-4 класів об’єднуються в 2 загони до 20 чол., учні 5-8 класів об’єднуються в 2 загони до 30 чол., учні 10 класу – складають загін вожатих. У загонів сформовані девіз, пісня і речівки. Кожний загін розміщується в окремому класному приміщенні, переобладнаному під ігрову кімнату. Затишок і комфорт у цих приміщеннях - це окрема гордість вихованців, бо створюється безпосередньо за їх участю.
Діти з великим бажанням працюють над іміджем свого загону. Ця робота сприяє мобілізації та згуртуванню, усвідомленню, що ви - члени однієї команди. Із першого дня в таборі розпочинається змагання між загонами. Щодня в таборі проводиться ранкова зарядка та лінійка. На лінійці підводяться підсумки попереднього дня, нагороджуються переможці загальнотабірних і загонових заходів, кожен загін отримує завдання на кмітливість і план підготовки до спільного заходу. У кожному загоні в перший день роботи та перед початком екскурсії ведеться виховна робота, бесіди про правила дорожнього руху, про безпечний шлях до табору та додому, про правила поведінки на вулиці, у громадських місцях, на прогулянках, про здоровий спосіб життя, про правильне харчування і культуру харчування, про дружбу і взаємодопомогу.
Виховна робота у пришкільному оздоровчому таборі «Здорово живеш!» базується на розвитку дитячої ініціативи, самодіяльності, колективної творчої справи й полягає у проведенні кожного дня змістовної, цікавої, активної справи. Звичайно, що реалізація завдань змісту роботи залежить від педагогічного колективу, його виховного потенціалу та майстерності.
У закладі відпочинку діти знаходяться під наглядом начальника закладу та вихователів.
Дитячий пришкільний заклад відпочинку працює за власним планом роботи, організовує та здійснює різноманітні масові заходи (Додаток Б).
План виховної роботи табору «Здорово живеш!» насичений різноманітними заходами та має на меті реалізацію пріоритетних напрямів виховання, зокрема патріотичного, морального, естетичного, фізичного, екологічного, які тісно взаємопов’язані. Основні форми роботи, що дозволяють досягти поставленої мети, є ігри, конкурси, бесіди, екскурсії, походи. Вихователі провели необхідну роботу щодо попередження дитячого травматизму, дотримання дітьми правил поведінки на воді, правил безпеки дорожнього руху, пожежної безпеки.
Особливістю пришкільного табору «Здорово живеш» є цілеспрямований напрям виховної роботи. Табір працює по оздоровчому та краєзнавчому напряму. Оздоровчий напрям роботи включає в себе різноманітні спортивні змагання (веселі старти, козацькі розваги, футбольний турнір, турнір із шахів).
За проведення цих заходів на належному рівні відповідають учителі фізичного виховання. Кожний ранок у таборі починається з ранкової гімнастики, яку проводять вожаті на свіжому повітрі в затишних куточках шкільного подвір'я. Краєзнавчий напрям виховної роботи - це різноманітні екскурсії та подорожі стежинами рідного села. Кожного року діти подорожують різними маршрутами та відшуковують нові, ще невідомі їм куточки свого села.
Це однією особливістю роботи табору «Здорово живеш!» є щоденний фото звіт про роботу табору в цей день. Тому батьки, коли приходять за своїми дітлахами, з великим задоволенням роздивляються ці фото.
Начальник табору разом зі старшим вихователем, головою ради табору кожного дня проводять короткочасну оперативну роботу, на якій підбиваються підсумки дня, дається його аналіз, відзначається активність загонів, робляться необхідні зауваження, заохочуються кращі, обов'язково планується наступний день.
Старшому вихователю в організації роботи табору допомагають органи самоврядування, та практичний психолог. Основними пріоритетами в діяльності психолога і старшого вихователя в таборі є створення психологічно комфортного середовища під час оздоровчої кампанії, психологічна підтримка навчально-виховного процесу в умовах табору.
Для реалізації поставлених завдань психологу і старший вихователь організовують роботу за такими напрямами: психологічна профілактика та попередження порушень поведінки дітей, розробка рекомендацій педагогам і батькам; корекційно-розвивальна діяльність (активний вплив на формування особистості дитини, розвиток її здібностей); консультування (надання допомоги дітям, педагогам, батькам).
Психолог надає кваліфіковані поради педагогам щодо поведінкових особливостей членів загону, що допоможе організувати індивідуальну роботу з учнями.
Таким чином, у пришкільному табору «Здорово живеш!» створені належні умови для самореалізаціі учнів аби допомогти їм розвинути соціальну активність, виховати в них почуття власної гідності, надати їм можливість проявити себе в конкретній справі, стимулювати творчий розвиток та ініціативу. Табір перетворився в унікальну систему розвитку дітей, середовище для їхнього фізичного і духовного саморозвитку, громадянської активності, самовиховання, систему, безпосередньо пов'язану з сімейним вихованням, навчально-виховним процесом у школі, позашкільних закладах, дитячих об'єднаннях.
2.2. АНАЛІЗ ВИХОВНОЇ ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ ДИТЯЧОГО ПРИШКІЛЬНОГО ТАБОРУ «ЗДОРОВО ЖИВЕШ!»
Організація пришкільних оздоровчих таборів одне з найцікавіших і найважливіших форм роботи з школярами у період. Табір виконує дуже важливу місію оздоровлення та дітей. Оздоровлення влітку – необхідна умова фізичного розвитку дітей. Традиція оздоровлення дітей в пришкільному оздоровчому закладі «Здорово живеш!» відроджується кожного року протягом вже 6 років. Із року в рік організація виховного та оздоровчого процесу удосконалюється.
Протягом 14 днів, з 27.05.2013 р. по 12.06.2013 р. включно, на базі Кругляківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів працював пришкільний заклад відпочинку з денним перебуванням дітей «Здорово живеш!».
Пришкільний заклад «Здорово живеш!», як і кожній табір, має власну специфіку. Обстановка відрізняється від звичайного шкільного періоду. Це виявляється, по-перше, у спільному перебуванні дітей в позаурочних умовах. По-друге, саме тут діти тісніше взаємодіють між собою та із своїми дорослими наставниками, так швидше виникає «зона довіри». По-третє, діти долучаються до здорового способу життя. По-четверте, діти активно спілкуються із природою, що сприяє зміцненню їхнього здоров'я та підвищення рівня екологічної культури. По-п'яте, відпочинок, розваги та різноманітні заняття дітей відновлюють дітей і фізично, і морально.
Кожного дня було заплановано різні виховні заходи як загальні, так і у кожному загоні, відповідно до обраного виду виховної роботи. Щоб життя у пришкільному оздоровчому закладі відпочинку з денним перебуванням було цікавим, веселим був вигаданий комічний персонаж.. Він веселив дітей, допомагав у проведенні заходів, проводив ігри, нагороджував грамотами, виконував роль «горохового шута».
Основними напрямками оздоровчої та виховної роботи у літній період є моральне, фізичне, естетичне, трудове, превентивне, екологічне, громадянське, патріотичне та родинне виховання.
Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу учнів. Основною метою національного виховання на сучасному етапі є передання вихованцям соціального досвіду, успадкування ними духовних надбань українського народу, досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, формування незалежно від національної приналежності особистісних рис громадянина Української держави, духовності, трудової, моральної, розумової, естетичної, правової, фізичної та екологічної культури.Організація кожного виховного заходу потребує творчого підходу як з боку вчителя, так і з боку учнів. Доброю традицією стали спортивні змагання «Козацькі розваги», «Козацькому роду нема переводу», конкурс малюнків «Моя Батьківщина». Традиції свого народу учні вивчають через мандрівки рідними місцями.
Сьогодні серед молоді спостерігається небезпечне для соціальної стабільності суспільства зростання бездуховності, зневажання до правових та моральних норм, антисоціальної поведінки. Молоді, яка не втратила моральних ідеалів, патріотичних почуттів, дедалі складніше знайти можливості для громадянського самовизначення, протистояти негативному впливу оточення. Тому громадянське виховання займає важливе місце в виховному процесі учнів.
Громадянське виховання є потужним стимулом у боротьбі за розбудову нової незалежної України, духовне оновлення суспільства. Формування високої етики міжнаціональних відносин
Актуальним залишається питання морального і правового виховання. У правовому вихованні зосереджуються зусилля не тільки на тому, щоб нарощувати правову поінформованість суспільства і суб’єкта зокрема – необхідно поглянути в глибинні сфери внутрішнього світу людини, зрозуміти позитивні риси та недоліки,привнесені вихованням, що проявляються у правомірній та протиправній поведінці
Велике значення в виховному процесі приділялось здоровому способу життя, та охороні природи. Так, 29 травня був день присвячений захисту природи. В цей день проводилися заходи, спрямовані на поглиблення знань про рідну фауну і флору; на виховання у дітей бережливого ставлення до природного середовища, любові до природи рідного краю. Була проведена виховна бесіда «Природа твій друг – бережи її», екологічна подорож у природу, ознайомлення з лікарськими рослинами Харківщини, в другій половині дня проведені екологічне свято-вікторина «Люби і знай свій рідний край», конкурс «Природа і фантазія». Кожного дня в загонах проводилися бесіди зі здорового способу життя, проводилася ранкова гімнастика, рухливі ігри.
Оздоровчий процес в пришкільному таборі «Здорово живеш!» передбачав виконання режиму дня, режиму харчування, заняття фізкультурою та спортом; виконання санітарно-гігієнічних норм по догляду за собою (одягом, зачіскою) і приміщеннями. Основна робота у даному випадку була покладена на педагогів фізкультури, і на педагога-організатора. Слід зауважити, що фізичне виховання в таборі має свої особливості. Вони пов’язані з контингентом дітей, різних за віком, станом їх здоров’я, рівнем фізичного розвитку. Всі оздоровчі, фізкультурно-масові та спортивні заходи проводилися з урахуванням віку дітей. Основними формами роботи з фізичного оздоровлення дітей в табору були: оздоровчі заходи (ранкова гімнастика, загартовування сонцем, повітрям, водою, прогулянки, плавання); фізкультурна робота (екскурсії, рухливі ігри, естафети); спортивна робота («Веселі старти», «Козацькі ігри та забави», турніри, змагання з різних видів спорту, спортивні ігри)
Основний перелік заходів з фізичного оздоровлення погоджувався з начальником табору та обговорювався і затверджувався на педагогічній раді.
Під час роботи оздоровчого закладу було вжито невідкладних заходів щодо створення умов для організації харчування дітей. Організовано повноцінне, безпечне та якісне харчування дітей. Для створення оптимальних умов харчування дітей було розроблено та затверджено начальником Куп’янського Міжрайонного управління Головного управління Держсанепідслужби у Харківській області режим харчування (сніданок, обід) дітей у їдальні та режим дня. Постійно опрацьовувалася та надавалася інформація щодо кількості дітей, які одержують харчування. Регулярно здійснювалося складання щоденного меню завідуючою їдальні, медичним працівником на підставі примірного меню-розкладки та затверджувалося директором школи та начальником оздоровчого закладу.
За період табірної зміни діти взяли участь, у районній спартакіаді з багатоборства у районному святі, присвяченому Дню захисту дітей, відпочили на дитячих атракціонах, подорожували до річки Оскіл, кожного
Найбільше дітям сподобалися екскурсії: до басейну, до парку відпочинку м. Куп’янськ, до Куп’янського історичного музею, до пожежно-технічної виставки ПЧ –44; заходи, пов’язані із ігровими і руховими видами відпочинку, змагання з шахів і шашок, пісенно-ігрові програми, екскурсії у природу. Найбільш вдалими виявилися День захисту дітей, конкурс фігур із піску, День здорового гумору, конкурс гуморесок, спортивне свято,святкові концерти, що присвячені відкриттю та закриттю закладу відпочинку
Таблиця 2.1
Аналіз відвідування дітьми оздоровчого закладу за тижнями:
Період |
І тиждень (27.05-01.06) |
ІІ тиждень (03.06-07.06) |
ІІІ тиждень (10.06-12.06) |
|||
початок |
кінець |
початок |
кінець |
початок |
кінець |
|
Кількість дітей за списком |
71 |
71 |
71 |
71 |
71 |
71 |
Кількість присутніх дітей |
64 |
60 |
62 |
559 |
558 |
559 |
Відсоток |
90 |
84 |
87 |
83 |
81 |
83 |
В 2013 році в 1-8, 10 класах навчалося 85 учня. Оздоровити планувалося 71 чоловік, їх і було зараховано до позашкільного оздоровчого закладу «Здорово живеш». У зв’язку із різними причинами ( хворобою та поважними причинами) не всі діти відвідували заклад.
Відвідування учнями оздоровчого закладу
(на початок тижня)
Таке відвідування зумовлене в першу чергу особливостями ведення народного господарства у сільській місцевості; від’їзд до інших міст та відвідування дітьми ортодонта. Таким чином, повністю було оздоровлено 65,8 % учнів, частково – 14,5%. Серед них:
Таблиця 2.2
Аналіз оздоровлення дітей
Категорії дітей |
Охоплено відпочинком через систему освіти |
Позбавлені батьківського піклування |
- |
Діти-інваліди |
3 |
Діти з багатодітних сімей |
13 |
Діти, які перебувають на диспансерному обліку |
37 |
Талановиті та обдаровані діти |
9 |
Діти з малозабезпечених сімей |
1 |
Діти-сироти |
1 |
Таким чином, проаналізувавши виховну оздоровчу роботу табору, спільне оздоровлення й зміцнення здоров'я дітей минуло успішно, життєвий досвід дітей поповнився соціально-культурними подіями. Підвищилися їх здібності. Дітям вдалося проявити ініціативу і активність. Вихователям вдалося реалізувати свої ідеї, й розкрити свій потенціал. Під час роботи було враховано та задоволенено потреби кожної дитини. Вихователі талановито зацікавлювали та розвивали творчі здібності учнів.
Слід зауважити, що за результатами конкурсу-огляду оздоровчих закладів в 2013 році, пришкільний заклад відпочинку «Здорово живеш!» посів І місце в Куп’янському районі.
2.3 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІІ ЩОДО ПОКРАЩЕННЯ ВИХОВНОЇ ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ ДИТЯЧОГО ПРИШКІЛЬНОГО ТАБОРУ «ЗДОРОВО ЖИВЕШ!»
Реалії сьогодення стали поштовхом переосмислення традицій-них підходів до оздоровлення, відпочинку дітей, а також до діяль-ності дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, забезпечення умов модернізації їх структури та змісту роботи.
У сучасних умовах оздоровлення потрібно розглядати як комплекс спеціальних заходів соціального, виховного, медичного, гігієнічного, спортивного характеру, спрямованих на поліпшення та зміцнення стану фізичного і психічного здоров'я дітей, що здійснюються в дитячому закладі оздоровлення протягом оздоровчої зміни.
Але поряд з цим, щороку виникають проблеми, що перешкоджають досягненню абсолютної якості на 100% виконанню основних завдань відпочинку та оздоровлення дітей. Все позитивне, що закладене в оздоровчих і виховних функціях табору не завжди реалізується. Масова практика дає багато прикладів низького рівня ефективності виховної роботи табору, відсутності необхідної роботи табору, відсутності необхідної координації різних видів діяльності табору механічно переносяться багато шкільних форм роботи, недостатньо враховується вікові особливості дітей.
Виховна і оздоровча діяльність відбувається поза навчального процесу і має велике значення для формування дитячої особистості, ціннісного відношення до людини у процесі виховання дисциплінування особистості. І тому пришкільний заклад «Здорово живеш!» надає величезні можливості у цьому сенсі, тому що, як було зазначено раніше, для більшості дітей с. Кругляківки це едина можливість відпочинку та оздоровлення. Але є один суттєвий недолік – термін оздоровлення короткочасний і обмежується 21 днем, тому потребує суворого дотримання певних технологій та стратегії виховної діяльності. Адже при формуванні дитячої особистості (особливо у підлітковому віці) слід прораховувати свою діяльність до дрібниць, які, доречі, можуть бути незначними для дорослих, але залишають значні сліди у дитячій душі.
Для того, щоб розібратися зі стратегію виховної діяльності слід проаналізувати фактори, які сприяють рішенню поставленої задачі, з’ясувати причини, які затруднюють таке рішення, намітити методичні підходи і педагогічну інструментовку всієї роботи напротязі зміни і кожному етапі життя загону, зокрема вікові особливості і характери дітей колективу
Звичайно, що реалізація завдань і змісту роботи таборів їх оздоровчої і виховної функції залежить від педагогічного колективу табору, його виховного потенціалу, методично-обгрунтованої логіки табірної зміни та педагогічної майстерності вихователів. Дитячі оздоровчі заклади будуть мати досить високий виховний ефект в тому випадку, коли педагог володіє високим моральними якостями, достатнім рівнем знань.
Усю діяльність у закладі пронизує спілкування. Недооцінка важливості спілкування в таборі взагалі, і зокрема в загоні, призводить до того, що стосунки між учасниками оздоровчо-виховного процесу складаються значною мірою стихійно, особливо важливо те, що заклад відвідують діти з багатодітних сімей та з дитячого дома сімейного типу, де діти не отримують належної уваги до себе. У результаті використовуються далеко не всі потенційні можливості спільної діяльності дітей. Тому, організовуючи різноманітну діяльність учасників в закладі, педагогічному колективу необхідно бачити і використовувати всі можливості для спілкування учнів.
Якість розв'язання завдань, які постають перед дитячим оздоровчим закладом, залежить від всіх учасників процесу оздоровлення та відпочинку дітей, до яких належать діти, їхні батьки (опікуни,піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі) та вихователі закладу «Здорово живеш!». Проблема з якої зіштовхуються вихователі пришкільного табору це невідвідування закладу дітьми. Причиною цього є специфіка життєдіяльності в сільскій місцевості
Не всі діти мають можливість відвідувати заклад, це пов’язане з фінансуванням закладу державою.
Слід зауважити, що якісному оздоровленню та відпочинку дітей з сільської місцевості недостатньо приділяється увага. Пришкільний заклад «Здорово живеш!» дуже потребує фінансової підтримки, якої не отримує. Єдина фінансова можливість зробити виховний оздоровчий процес більш різноманітним (екскурсіїї, поїздки до музеїв и т.ін) це допомога спонсорів. Але вона є недостатньою.
У зв’язку з проблемами, які постають перед вихователями в процесі оздоровлення дітей, з метою удосконалення оздоровчо-виховного процесу, були розроблені рекомендації по виховній оздоровчій роботі у пришкільному закладі, котрі направлені на створення комфортних умов для дітей (зниження рівня тривожності, зняття емоційного навантаження) засобами ігрової та психологічної терапії, казкотерапії, фізичної терапії; проведено психологічну діагностику психоемоційного стану суб’єктів виховного процесу (вихованці, вихователі) з ціллю надання їм своєчасної психологічної допомоги і підтримки засобами консультації і корекційно-розвиваючої діяльності; розвиток у неповнолітніх усвідомлення відношення до своєї поведінки, вчинкам, які вони здійснюють та їх наслідками через організацію психопрофілактичної в умовах літнього пришкільного табору.
Виховна система дитячого оздоровчого табору – не самоціль, а усвідомлена педагогічним колективом необхідність, потреба у короткострокових умовах організувати життєдіяльність дітей те щоб максимально використовувати наявний потенціал навколишнього соціуму, природи, інтереси й потенційні потреби дітей у їх фізичному і психічному оздоровленні, розуміння дитиною себе, відкритті себе та світу, самореалізації. Створення виховної системи – це результат і показник педагогічного майстерності колективу дорослих, її здібності прогнозування, наукового осмислення результатів школи, визначення оптимальних, раціональних шляхів, методів організації виховного процесу.
Таким чином, при правильно організованій діяльності дитячий оздоровчий табір надає чудовий фундамент для самопізнання і самовиховання, що обумовлено рядом особливостей. Шляхами вирішення проблематики оздоровчо – виховної роботи є залучення до співпраці органів селищної ради, врахування соціально – економічних, географічних особливостей територіальної громади; створення умов доступного та належного отримання послуг з оздоровлення та відпочинку дітей у закладі «Здорово живеш!»
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 2
Дитячі заклади оздоровлення і відпочинку є частиною соціального середовища, в якому діти реалізують свої можливості, потреби в індивідуальній, фізичній і соціальній компетенції і створюють умови для педагогічно обґрунтованого, змістовного та цікавого дозвілля дітей, дають можливість їм творчо розвиватися, духовно та інтелектуально збагачуватися, розширювати світогляд.
В основі діяльності дитячого оздоровчого табору лежить принцип масовості і загальнодоступності заходів по зацікавленості; розвиток творчості і самодіяльності, соціально значущої направленості діяльності; єдинства оздоровчої і виховної роботи з дітьми; взаємозв’язку із сім’єю та соціальним середовищем
При правильно організованій діяльності дитячий оздоровчий табір надає чудовий фундамент для самопізнання і самовиховання, що обумовлено рядом особливостей.
Дитячий пришкільний заклад відпочинку з денним перебуванням «Здорово живеш!» є позашкільним оздоровчо-виховним закладом.
Пріоритетними напрямами роботи табору «Здорово живеш» є відпочинок, виховання і розвиток дітей. Зміст, форми і методи роботи в оздоровчому таборі спрямовані на виховання громадян України, розвиток творчих здібностей, оздоровлення дітей та визначаються потребами дитини в соціалізації.
Оздоровчий і виховний процес у таборі здійснюються у сприятливих умовах природного і соціального оточення.
Оздоровчий процес в пришкільному таборі «Здорово живеш!» передбачав виконання режиму дня, режиму харчування, заняття фізкультурою та спортом; виконання санітарно-гігієнічних норм по догляду за собою (одягом, зачіскою) і приміщеннями. Всі оздоровчі, фізкультурно-масові та спортивні заходи проводилися з урахуванням віку дітей. Основними формами роботи з фізичного оздоровлення дітей в табору були: оздоровчі заходи (ранкова гімнастика, загартовування сонцем, повітрям, водою, прогулянки, плавання); фізкультурна робота (екскурсії, рухливі ігри, естафети); спортивна робота («Веселі старти», «Козацькі ігри та забави», турніри, змагання з різних видів спорту, спортивні ігри)
Слід зауважити, що якісному оздоровленню та відпочинку дітей з сільської місцевості недостатньо приділяється увага. Пришкільний заклад «Здорово живеш!» дуже потребує фінансової підтримки. Намагаючись вирішувати цю проблему, адміністрація закладу звертається до спонсорів – місцевих підприємців. Реалізація завдань і змісту роботи таборів їх оздоровчої і виховної функції залежить від педагогічного колективу табору. Їх здатність спілкування з дитиною, яка відвідує заклад, призводить до якісного оздоровчо-виховного процесу. Варто відзначити, що недооцінка важливості спілкування в таборі взагалі, і зокрема в загоні, призводить до того, що стосунки між учасниками оздоровчо-виховного процесу складаються значною мірою стихійно
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
Оздоровча робота з дітьми має дуже важливе значення, адже запорукою майбутнього кожної держави є здоров’я її населення
Однією з головних проблем у діяльності дитячих оздоровчих закладів є модернізація їхніх змісту і структури відповідно до сучасних умов. А відтак актуальним стає питання визначення та розробки концепції діяльності дитячих оздоровчих закладів як пріоритетної форми відпочинку та оздоровлення дітей.
Законодавство у сфері оздоровлення та відпочинку дітей складається з Конституції України , Сімейного кодексу України , законів України "Про охорону дитинства" , "Про позашкільну освіту" , «Про здоровлення та відпочинок дітей» та інших законів, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, інших нормативно-правових актів.
Оздоровчо-виховний процес має два головні аспекти: оздоровлення й виховання як системна цілеспрямована діяльність працівників закладу, що передбачає поліпшення здоров'я дітей і формування їхніх особистісних якостей; оздоровлення й виховання як діяльність дітей.
Пришкільний заклад «Здорово живеш!», як і кожній табір, має власну специфіку. Обстановка відрізняється від звичайного шкільного періоду. Оздоровчий процес в пришкільному таборі «Здорово живеш!» передбачав виконання режиму дня, режиму харчування, заняття фізкультурою та спортом; виконання санітарно-гігієнічних норм по догляду за собою (одягом, зачіскою) і приміщеннями. Основна робота у даному випадку була покладена на педагогів фізкультури, і на педагога-організатора.
Основний перелік заходів з фізичного оздоровлення погоджувався з начальником табору та обговорювався і затверджувався на педагогічній раді.
Під час роботи оздоровчого закладу було вжито невідкладних заходів щодо створення умов для організації харчування дітей.
Проаналізувавши виховну оздоровчу роботу табору, спільне оздоровлення й зміцнення здоров'я дітей минуло успішно, життєвий досвід дітей поповнився соціально-культурними подіями. Підвищилися їх здібності.
Реалізація завдань і змісту роботи таборів їх оздоровчої і виховної функції залежить від педагогічного колективу табору, його виховного потенціалу, методично-обгрунтованої логіки табірної зміни та педагогічної майстерності вихователів. Дитячі оздоровчі заклади будуть мати досить високий виховний ефект в тому випадку, коли педагог володіє високим моральними якостями, достатнім рівнем знань.
Слід зауважити, що якісному оздоровленню та відпочинку дітей з сільської місцевості недостатньо приділяється увага. Пришкільний заклад «Здорово живеш!» дуже потребує фінансової підтримки, яку не отримує в достатньому обсязі.
Мета даної роботи досягнута. У роботі обґрунтовано та розроблено практичні рекомендацій для покращення виховної оздоровчої роботи в пришкільному табору. Що підтверджує виконання поставлених завдань: проведено теоретичний аналіз проблем оздоровчо-виховної роботи; проаналізована та узагальнена специфіка виховної оздоровчої роботи в пришкільному таборі, розроблено рекомендації щодо удосконалення виховної оздоровчої роботи.
Додаток А
Положення
про пришкільний заклад відпочинку з денним перебуванням
«Здорово живеш!»
Кругляківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Куп'янської районної ради Харківської області
1. Загальні положення
1.1. Дитячий пришкільний заклад відпочинку з денним перебуванням є позашкільним оздоровчо-виховним закладом.
1.2. Дитячий пришкільний заклад відпочинку створюється з метою реалізації права кожної дитини на повноцінний відпочинок, оздоровлення, зміцнення здоров'я, задоволення інтересів і духовних запитів, відповідно до індивідуальних потреб дітей шкільного віку.
1.3. Дитячий пришкільний заклад відпочинку є сезонним, розміщується в стаціонарному приміщенні на базі Кругляківської загальноосвітньої школи І – III ступенів Куп'янської районної ради Харківської області. Термін роботи встановлюється з 27.05.2013 року до 12.06.2013 року з 08.20 до 14.20 год.
1.4. Засновником дитячого пришкільного закладу відпочинку є Кругляківська ЗОШ І-Ш ступенів та відділ освіти Куп'янської райдержадміністрації .
1.5. Дитячий пришкільний заклад відпочинку у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України, Актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами та розпорядженнями центральних органів виконавчої влади, до сфери управління яких він належить, рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування та своїм положенням.
2. Організація і основи діяльності
2.3. Враховуючи вікові особливості дітей, у дитячому закладі відпочинку
створюється 4 загони для учнів 1-8 класів. Учні 1-4 класів об’єднуються в 2 загони до 20 чол., учні 5-8 класів об’єднуються в 2 загони до 30 чол., учні 10 класу – складають загін вожатих.
3. Господарське утримання та фінансування
3.5. Органи місцевого самоврядування, Куп’янська СЕС згідно з чинним
законодавством, здійснюють контроль та санітарно-епідеміологічний нагляд,
бактеріологічне обстеження та медичний огляд персоналу.
3.6. Засновник забезпечує пришкільний заклад відпочинку відповідною
документацією: наказом про відкриття закладу, актом про готовність закладу,
санітарним паспортом, інструкціями з техніки безпеки, профілактики травматизму і попередження нещасних випадків з дітьми, протипожежної безпеки.
4. Кадрове забезпечення
4.1. Підбір кадрів дитячого пришкільного закладу відпочинку здійснюється його засновником — дирекцією Кругляківської ЗОШ І-Ш ступенів.
4.2. Кожен працівник повинен пройти медогляд і подати адміністрації Кругляківської ЗОШ І-ІІІ ступенів санітарну книжку про стан здоров’я.
4.3. Кожен працівник повинен бути ознайомлений з умовами праці, правилами внутрішнього розпорядку, посадовими обов'язками.
4.6. Для працівників закладу встановлюється п'ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями.
5. Охорона життя та здоров'я дітей
Начальник закладу С.І.Чалапа
Додаток Б
План роботи загонів
пришкільного закладу відпочинку
з денним перебуванням «Здорово живеш!»
Кругляківської загальноосвітньої школи І—IIІ ступенів Куп'янської районної ради Харківської області
Час проведення |
Заходи |
|||||||||
1 загін |
2 загін |
3 загін |
4 загін |
Відповідальний |
||||||
27.05 День здорового колективу |
||||||||||
820 -840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователь |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
910- 920 |
Організаційні збори. Ознайомлення з режимом роботи закладу |
Старший вожатий, Старший вихователь |
||||||||
920 – 940 |
Проведення бесід з ТБ та попередження дитячого травматизму |
Вихователі |
||||||||
940 - 1000 |
Вибори органів самоврядування в загонах, в закладі |
Вихователі |
||||||||
10оо-12оо |
Розучування девізій, речівок, загонових пісень, оформлення загонових емблем |
Вихователі |
||||||||
1200-1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
1240-1420 |
Формування колективних відносин через народні ігри |
Вихователі |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
28.05 День відкриття закладу відпочинку |
||||||||||
820 -840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователь |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. при.закладу, вихователі |
||||||||
910- 920 |
Організаційні збори. |
Старший вожатий, Старший вихователь |
||||||||
920 - 1000 |
Конкурс-огляд «Кращий загін - 2013» |
Вихователі |
||||||||
10оо-12оо |
Урочисте відкриття пришкільного закладу відпочинку з денним перебуванням «Здорово живеш» |
Вихователі |
||||||||
1200-1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
1240-1330 |
Бесіда «Дорога додому» (кімнати загонів). Конкур малюнків «Ура, канікули» |
Вихователі |
||||||||
1330 -1420 |
Рухливі ігри на свіжому повітрі. |
Вихователі |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
29.05 День захисту природи |
||||||||||
820 -840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
910- 920 |
Організаційна лінійка (шкільний двір) |
Старший вихователь |
||||||||
920-10оо |
Виховна бесіда «Природа твій друг – бережи її» (кімнати загонів) |
Вихователі |
||||||||
10оо- 12оо |
Екологічна подорож на природу, ознайомлення з лікарськими рослинами. (кімнати загонів) |
Вихователі |
||||||||
1200-1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
1240-1330 |
Екологічне свято-вікторина «Люби і знай свій рідний край» Кімнати загонів |
Вихователі |
||||||||
|
||||||||||
1330-1420 |
Конкурс «Природа і фантазія» (І поверх, коридор) |
Вихователі |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
30.05 День дівчаток |
||||||||||
820-840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
840- 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
910-920 |
Профілактична бесіда «Твій зовнішній вигляд. Догляд за тілом, зубами» |
Вихователі |
||||||||
920 -1000 |
Конкурс загонових газет «Щасливе дитинство»
|
Вихователі |
||||||||
1000-1200 |
Екскурсія до басейну «Локомотив» м. Куп’янськ-Вузловий |
Вихователі |
||||||||
1200-1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователь |
||||||||
1240 -1420 |
Конкурс «Нумо, дівчата» |
Старша вожата, вихователі |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
31.05 День футболу
|
||||||||||
820-840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
910- 920 |
Організаційна лінійка (шкільний двір) |
Старший вихователь |
||||||||
920 - 1000 |
Бесіда «Видатні футболісти України» (кімнати відпочинку)
|
Вихователі |
||||||||
1000-1200 |
Фізкультурний парад (спортивна зала)
|
Вихователі |
||||||||
1200 -1240 |
Обід (їдальня)
|
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
1240 -1420 |
Змагання з міні-футболу |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
01.06 Всесвітній день захисту дітей
|
||||||||||
820 - 840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі
|
||||||||
910 – 1000 |
Лінійка присвячена Дню захисту дітей «Світ дитинства» (шкільний двір) Організаційна лінійка (І поверх, коридор) |
Старший вихователь |
||||||||
1000- 1200 |
Свято Дня захисту дітей «Чудово жити в країні дитинства» (шкільний двір) |
Вихователі |
||||||||
1200-1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
1240 - 1420 |
Конкурс малюнків на асфальті (шкільний двір)
|
Вихователі |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
03.06 День здоров'я і музики
|
||||||||||
820 - 840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
910 - 920 |
Організаційна лінійка (шкільний двір) |
Старший вихователь |
||||||||
920 -1000 |
«Чарівний світ музики» (кімнати відпочинку) |
Вихователі |
||||||||
1000 - 1200 |
Пісенно-ігрова програма «Музичне караоке» (кімнати відпочинку) |
«Алло, ми шукаємо таланти» (кімнати відпочинку) |
Вихователі |
|||||||
1200 - 1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
1240-1420 |
Ігри і розваги на свіжому повітрі (кімнати відпочинку) |
Вихователі
|
||||||||
1429 |
Відправлення дітей додому |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
04.06 День української народної творчості |
||||||||||
820 - 840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
910- 920 |
Організаційна лінійка (шкільний двір)
|
Старший вихователь |
||||||||
920 - 1030
1030-1200 |
Година українських народних загадок, скоромовок Участь у роботі гуртка «Веселка». Майстер-клас |
Вихователь 5 загону |
||||||||
1200-1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
1240 - 1320 |
«В світі казки чарівної». Конкурс інсценізованої казки (І поверх, коридор) |
Вихователі, ст. вожатий |
||||||||
1320 -1420 |
|
|
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
05.06 День спорту та активного відпочинку
|
||||||||||
820 -840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нам. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
910 - 920 |
Організаційна лінійка (шкільний двір) |
Старший вихователь |
||||||||
920 -1000 |
Бесіда «Видатні українські спортсмени. Спортсмени Харківщини» (кімнати відпочинку) |
Вихователі |
||||||||
1000-1200 |
Участь у районному святі, присвяченому «Дню захисту дітей» (1 – 2 загони). Спортивні змагання «Козацькі розваги» (3-4 загони)
|
Вихователі |
||||||||
1200 -1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
1240 -1420 |
Екскурсія до історичної пам’ятки до с. Сенькове «Криниця Остапа Вишні» |
Вихователі, ст. вожатий
|
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
06.06 День медицини та гігієни
|
||||||||||
820 - 840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
|
|
Нач. |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
910 - 920 |
Організаційна лінійка (шкільний двір) |
Старший вихователь |
||||||||
920 - 1000 |
Участь у районній спартакіаді «Веселі старти». Профілактичні бесіди в загонах з правил безпечної поведінки під час спортивних змагань, ігор (кімнати відпочинку) |
Вихователі |
||||||||
1000-1200 |
Бесіди «Гігієна і здоров'я», «Догляд за шкірою у літній час», «Одяг і взуття влітку», «Надання першої допомоги під час теплового або сонячного удару» |
Вихователі |
||||||||
|
|
Нач. |
||||||||
1200 -1240 |
Обід (їдальня) |
пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
1240-1320 |
Конкурс-вікторина «Правила поводження у складних життєвих ситуаціях» (І поверх, коридор) |
|
||||||||
1320 -1420 |
Перегляд дитячого кінофільму, мультфільму (актова зала)
|
Вихователі |
||||||||
|
|
Нач. |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
07.06 День джентльмена |
||||||||||
820 - 840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
|
|
Нач. |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
910- 920 |
Організаційна лінійка (шкільний двір) |
Старший вихователь |
||||||||
920 - 1000 |
Профілактична бесіда з безпеки дорожнього руху «Поради Світлофорчика» |
Вихователі |
||||||||
1000-1200
|
Конкурс малюнків «Світ очима дітей»
|
Вихователі |
||||||||
1200-1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
1240-1420 |
Конкурс «Нумо, хлопці»
|
Старший вожатий, вихователі |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
10.06 День здоров'я і води |
||||||||||
820 - 840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
910 - 920 |
Організаційна лінійка (шкільний двір) |
Старший вихователь |
||||||||
920 - 1000 |
Профілактичні бесіди «Правила поведінки на воді. Надання першої допомоги утопаючому» (кімната відпочинку) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
1000-1200 |
Екскурсія до м. Куп’янськ (історичний музей та виставка з пожежної безпеки) |
Вихователі |
||||||||
1200-1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. приш. закладу, вихователі |
||||||||
1240- 1420 |
Подорож до річки Оскіл . Конкурс замків, сюжетних «малюнків» із піску (територія бази відпочинку «Мрія». Свято Нептуна. Тематична вікторина (шкільний двір) |
Старший вожатий |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
11.06 День здорового гумору |
||||||||||
820 -840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
910-920 |
Організаційна лінійка (шкільний двір) Виховні бесіди до 16 річниці Конституції України |
Старший вихователь |
||||||||
920 - 1000 |
Виставка гумористичних плакатів (І поверх, коридор) |
Вихователі |
||||||||
1000-1200 |
Конкурс гуморесок, гумористичних сценівок (І поверх, коридор) |
Вихователі |
||||||||
1200 -1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
1240-1420 |
Розважально-ігрова програма «Вернісаж усмішок» (І поверх, коридор) |
Старший вожатий Вихователі |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
12.06 День закриття пришкільного закладу відпочинку з денним перебуванням «Здорово живеш!»
|
||||||||||
820 - 840 |
Ранкова гімнастика (шкільний двір) |
Інструктор з ф/к, вихователі |
||||||||
840 - 910 |
Сніданок (їдальня) |
Нам. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
910 – 1000 |
Святкова лінійка, присвячена закриттю закладу відпочинку «Здорово живеш!». Нагородження найактивніших дітей (шкільний двір) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
1000-1200 |
Концерт «Веселі нотки» (І поверх, коридор) |
Вихователі |
||||||||
|
|
|||||||||
1200-1240 |
Обід (їдальня) |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
1240-1420 |
Конкурс «Майданс». (шкільний двір)
|
Старший вихователь |
||||||||
1420 |
Відправлення дітей додому |
Нач. пришкільного закладу, вихователі |
||||||||
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ