ТВОРЧА РОБОТА
Організація методичної роботи з педагогічними кадрами в сучасних умовах. Школа молодого вчителя.
Іващенко Наталії Павлівни, заступника директора з навчально-виховної роботи Черняхівського навчально-виховного комплексу «загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області
Справжнім учителем - вихователем
можна стати після кількох років
роботи в хорошому педагогічному
колективі.
А.С.Макаренко
Молодий спеціаліст стає хорошим
учителем, перш за все, завдяки
обстановці творчої праці педагогічного
й учнівського колективів.
В.О.Сухомлинський
Реформування системи освіти – одне з найважливіших завдань нашого часу. Інструментом реформування є інноваційна діяльність на всіх рівнях освіти, що розглядається як процес внесення якісно нових елементів.
На сучасному етапі виникла необхідність організації методичної роботи з учителями на інноваційних засадах.
Сфера педагогічної діяльності, в якій реалізується творча діяльність учителя, є надзвичайно широкою. У ній професійно-педагогічна діяльність за своїм цільовим призначенням, змістом, засобами, методами та кінцевими результатами характеризується величезною неоднорідністю та багатоплановістю. Кожний конкретний вид педагогічної діяльності має специфічні особливості і в кожній із них вчитель може розкривати свій творчий потенціал.
Методична робота розглядається як цілісна система підвищення науково-теоретичного і загальнокультурного рівня вчителя, психолого-педагогічної підготовки й професійної майстерності педагогів, формування у них готовності до творчості, самоосвіти та розвитку.
Сучасний учитель – це людина з високим ступенем соціальної активності і громадянської відповідальності за якість і результативність власної роботи. Йому притаманний високий професіоналізм, фундаментальна науково-теоретична, психолого-педагогічна і методична підготовленість, постійно знайомиться з інноваціями в галузі методики й педагогіки та використовує їх у своїй роботі.
«Учитель — дзеркало перебудови школи», і від того, які властивості свого «я» він зможе передати учням, значною мірою залежить майбутнє нації, її духовна міць, інтелектуальне й моральне здоров'я, процвітання держави. Тому освіта третього тисячоліття потребує підготовки педагога з високим творчим рівнем професійної культури, індивідуальним інноваційним стилем педагогічного мислення та мовлення, здатного до інноваційної діяльності, а це, як переконує досвід, можливо за умов організації ефективного науково-методичного супроводу, забезпечення підтримки з боку всього педагогічного колективу, адміністрації навчального закладу тощо. Учителю слід допомогти визначити шляхи до самовдосконалення, вселити в нього впевненість у власному творчому потенціалі — і тоді педагог не боятиметься зізнатися у своїх сумнівах, визнати власні помилки, бачитиме шляхи їхнього подолання, а це — глобальний крок до самовизначення та професійного зростання.
В умовах інноваційного розвитку суспільства постає потреба в пошуках більш ефективних форм підвищення кваліфікації, спрямованих на формування в Україні висококваліфікованого кадрового потенціалу; форм, які б сприяли якісному виконанню працівниками своїх обов'язків, розширенню меж компетенції, можливості оволодіння новими функціональними обов'язками, спонукали до творчої діяльності, стимулювали потребу займатися самоосвітою. Сьогодні це особливо актуально, оскільки XXI ст. характеризується потужним впливом на життя глобалізаційних та інтеграційних процесів, що зумовлюють потребу у формуванні мобільної особистості, здатної до адекватного сприйняття та творення змін, швидкої адаптації до них, а це, у свою чергу, вимагає формування креативного типу мислення й інноваційної культури.
Отже, школа ХХІ ст. має виховувати ініціативну, активну, самостійну, цілеспрямовану, відповідальну, упевнену, компетентну людину. У цьому контексті особливої актуальності набувають філософські погляди на освіту Р. Кі- осакі, який писав: «Освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, немає ніякої цінності. Кожен із нас приходить у життя з природною здатністю жити щасливо й успішно. А ми повинні збагатити цю здатність знаннями і навичками, які б допомогли нам її реалізувати якомога ефективніше».
Сьогодні проблемі реалізації компетентнісно орієнтованого підходу в освіті й вихованні приділяється величезна увага, але, на мій погляд, мало розробити концептуальні засади та познайомити педагогічні кадри з науково-методологічним обґрунтуванням проблеми, насамперед слід озброїти вчителя системою нових інтерактивних технологій, навчити його гармонійно варіювати ними в ході навчально-виховного процесу, пробудити бажання не обмежуватись отриманими знаннями, а жити в постійному пошуку, прагнути до самовдосконалення самому та привчати до цього своїх учнів, бо, як казав К.Д. Ушинський: «Особистість може виховати тільки особистість», а ми продовжимо — компетентну особистість здатний виховати тільки компетентний учитель.
Питання підготовки висококваліфікованих педагогів, пошук нових, нестандартних, удосконалених, ефективних форм і технологій підвищення кваліфікації педагога педагогічної освіти, який скеровує свою діяльність відповідно до чинного законодавства в галузі освіти з урахуванням викликів часу та потреб суспільства, пріоритетних напрямків освітньої політики сьогодення.
Однією з досить вдалих інноваційних знахідок післядипломної освіти, що пройшла успішну апробацію, можна вважати «Школу молодого вчителя». Це цікава, перспективна, досить ефективна форма роботи з педагогічними кадрами, бо принципи її організації (демократизація, гуманізація, науковість, диференціація, індивідуалізація, комфортність, позитивність) дозволяють реалізувати природне прагнення людини до спілкування, сприяють досягненню високих результатів у навчанні.
Головною метою «Школи молодого вчителя» є творчий саморозвиток індивідуальності молодого вчителя, опанування ним інноваційних освітньо-виховних методик і технологій, формування вміння результативно їх використовувати в педагогічному процесі.
Успішна педагогічна діяльність молодого вчителя залежить не тільки від його професійної підготовки і особливих якостей, а й від того, у який колектив він потрапить, які умови праці й побуту йому створять, яку нададуть методичну допомогу, як стимулюватимуть його ініціативність і творче начало.Мета роботи школи з молодими спеціалістами – надання їм методичної допомоги у роз‘язанні першочергових проблем, подоланні труднощів, з якими стикається молодий учитель, створення умов для розвитку ініціативи та творчості.
Тому, зустрічаючи молодого спеціаліста в школі, директор знайомить його з педагогічним колективом, із традиціями школи, її досягненнями та проблемами.
На першому засіданні педагогічної ради школи молодий спеціаліст знайомиться з наставником, з яким працюватиме упродовж трьох років. Наставник відіграє велику роль у формуванні молодого вчителя як спеціаліста. Працюючи за складеним планом, він допомагає молодому вчителю (особливо на першому році роботи) раціонально обирати тип уроку, його структуру, правильно визначати завдання уроку, його мету (навчальну, розвивальну та виховну), добирати найраціональніші методи навчання, поєднувати різні форми колективної та індивідуальної роботи, знайомить із сучасними освітніми технологіями, інтерактивними методами.
Випускники педагогічних ВНЗ здебільшого мають непогану фахову підготовку, але їм бракує знань і досвіду в питаннях методичної підготовки, діяльності учнівського колективу, ведення шкільної документації, роботи з батьками.
Професійна адаптація молодого вчителя – це складний динамічний процес досконалого освоєння професії та оволодіння педагогічною майстерністю. Сприяти цьому процесу, розвивати професійний потенціал спеціаліста-початківця – одне з основних завдань «Школи молодого вчителя».
Професійне становлення та зростання молодого вчителя можна умовно поділити на три етапи адаптації.
Етапи адаптації молодого вчителя
На першому етапі адаптації відбувається ознайомлення молодого вчителя з вимогами до професії, його включення в самостійну професійну діяльність, зіставлення рівня готовності до роботи з вимогами навчально-виховного закладу.
Другий етап пов’язаний із процесом подолання труднощів навчальної діяльності та початком формування майстерності молодого вчителя.
Третій етап – це етап високої адаптованості, він є результатом ефективності діяльності молодого вчителя на попередньому етапі. Для цього етапу характерний високий рівень самостійності молодого вчителя, його творчий підхід до навчальної діяльності.
На всіх трьох етапах молодий вчитель знаходиться у протиріччі між зростаючими вимогами до професійної майстерності педагогів та недостатнім рівнем власної кваліфікації. Тому вчитель-початківець потребує особливої уваги з боку адміністрації, педагогічного колективу.
Стажування як перспективний засіб забезпечення професійного становлення педагога.
Стажуванню необхідно приділити особливу увагу, адже багато залежить від того, хто буде поруч з молодим учителем, стане його наставником, підтримає його, допоможе знайти правильне рішення у складних ситуаціях, повірити у власні сили. Педагогічне шефство, наставництво дає можливість управляти процесом професійного становлення молодого педагога, допомагає досвідченому вчителю працювати з молодими спеціалістами у тісному контакті, за якого передача останнім знань, умінь і навичок, розвиток їхніх професійних здібностей, набуття педагогічної майстерності є найбільш ефективною.
Провідна роль у забезпеченні стажування молодих спеціалістів належить адміністрації школи:
1. Директор із числа найкращих учителів призначає наставника, який є безпосереднім керівником стажування.
2. Розробляється пам’ятка для наставника і стажиста.
3. Наставник розробляє спільно зі стажистом індивідуальний план роботи і подає його на затвердження директору школи.
4. Затверджується індивідуальний план стажування молодого спеціаліста з урахуванням методичної теми, над якою працює школа.
5. Під час складання розкладу уроків враховується необхідність відвідування уроків стажистом і його наставником.
6. Здійснюється внутрішкільний контроль за діяльністю наставника і стажиста та управління нею.
Безпосереднім керівником стажування молодого спеціаліста є учитель-наставник.
Основні методи роботи наставника:
1. Бесіда з молодими вчителями за конкретними розділами педагогіки з питань наукового змісту предмета, методики викладання.
2. Спільне моделювання уроків, системи уроків з теми, виховних заходів.
3. Спільна робота з питань добору дидактичного матеріалу.
4. Відвідування уроків, позакласних заходів з детальним аналізом.
Основні функції учителя-наставника:
- професійно-освітня – надання допомоги в удосконаленні професійних умінь, підвищенні рівня методичної підготовки, у формуванні педагогічного такту;
- виховна;
- функція впливу авторитету наставника;
- самоосвітня.
Педагогічне шефство передбачає також виховання в учительської молоді високих моральних якостей, розвиток творчості й самостійності. У процесі спілкування з досвідченим колегою педагог-початківець не тільки переймає досвід, зразки, прийоми праці, а й виробляє власний стиль діяльності.
Особливу увагу наставники приділяють запобіганню негативним проявам поведінки молодого вчителя: зарозумілості, вередливості, зверхнього ставлення до колег, учнів, батьків, безвідповідальності щодо виконання повсякденних обов’язків. І в той же час підтримують ініціативу, творчий пошук.
Спостереження, опитування вчителів, вивчення досвіду молодих спеціалістів дозволяють зробити висновок, що в учителів початківців більшість труднощів носить емоційно-комунікативний характер, серед яких можна виділити такі:
1. Адаптація до педагогічної діяльності.
2. Проблема першого знайомства з класом.
3. Вивчення колективу класу.
4. Організація контакту з класом.
5. Вибір правильного тону і стилю взаємостосунків.
6. Управління своєю поведінкою у школі в різних ситуаціях.
7. Уміння звертатися до дітей у ході педагогічної діяльності.
8. Майстерне володіння словом.
9. Професійно-лексична підготовка.
10. Органічне поєднання дій та спілкування з дітьми.
11. Уміння спілкуватися в різноманітних ситуаціях (на перерві, під
час роботи гуртків, проведення батьківських зборів).
12. Уміння діяти оперативно, гнучко.
13. Уміння орієнтуватися в психологічній атмосфері, настроях дітей.
14. Здатність захоплювати дітей навчальним матеріалом.
15. Уміння швидко й емоційно переключатися в потрібних ситуаціях.
16. Мімічна, пластична вразливість і привабливість.
17. Уміння вирішувати завдання творчого характеру.
18. Педагогічна спостережливість та проникливість.
19. Професійне педагогічне мислення.
20. Уміння грати з учнями.
21. Наявність здібностей до подолання внутрішньої тривоги (роздратованості), негативних установок на окремих учнів.
22. Уміння правильно спланувати власний робочий час.
23. Уміння адекватно виявляти та передавати педагогічне відчуття (гніву, радості, подиву, захоплення).
24. Уміння прогнозувати.
25. Уміння працювати в ситуації емоційного напруження.
Безпосередньо допомогу вчитель знаходзить у процесі співбесіди під час обговорення та з’ясування цих важливих для себе питань. Саме ці питання можуть і повинні бути першочерговим у практичному та психологічному становленні педагога.
Відомі три методики спілкування:
1. Моделювання педагогічного спілкування («педагогічні ігри»).
2. Мікровикладання, коли для засвоєння кожного педагогічного прийому проводять пробні мікроуроки для малої групи учнів з наступним аналізом та обговоренням.
3. Використання досвіду колег.
У кожній із запропонованих методик є свої плюси і мінуси. Але найсуттєвіше у них – аналіз процесу спілкування учителя і учня. Одержані при цьому знання – база для формування відповідних умінь.
Однією з необхідних умов успішного професійного зростання молодого вчителя є цілеспрямована й систематична самоосвіта.
Слід підкреслити, що саме самоосвіта, бо, за словами Жан-Жака Руссо, тільки вона спроможна сформувати справді ерудовану та всебічно розвинену особистість, якою, без сумніву, повинен бути освітянин.
Самоосвіта вчителя-стажиста має суттєве значення для реалізації на практиці раніше отриманої освіти, формування вмінь професійної педагогічної діяльності.
Необхідною умовою плідної роботи молодих спеціалістів є відповідна організація самоосвіти шкільною адміністрацією. В школі створюються оптимальні умови для самоосвітньої роботи; організовуються семінари-практикуми для вчителів з питань прийомів і засобів організації самоосвітньої роботи; визначаються конкретні вимоги до вчителів стосовно самоосвіти; забезпечується внутрішньошкільний контроль за цією ділянкою методичної роботи.
Від шкільної адміністрації у справі створення максимально сприятливих умов для плідної самоосвітньої роботи вчителя залежить:
Важливо стимулювати самоосвітню діяльність учителя-стажиста, що вирішується таким чином:
Найвищою формою самоосвіти педагога є проблемний семінар, тобто організаційна форма наукової роботи з кадрами, об’єднаними спільним інтересом до конкретних питань діяльності школи і прагнення до вдосконалення практики. Саме проблемний семінар – найбільш вдала форма навчання педагогів, яка поєднує перспективний педагогічний досвід, набутий багатьма педагогами, з результатами наукових досліджень, спонукає педагога шукати шляхи вирішення реальних педагогічних завдань та розв’язання ситуацій.
Сучасному молодому вчителю потрібна конкретна допомога в підвищенні рівня його психологічної культури та педагогічного мислення. Вміння психологічно обґрунтовувати зміст навчальних програм з кожного предмета, практичне оволодіння знаннями психологічних механізмів навчальної роботи, методикою психолого-педагогічних спостережень за процесом розвитку особистості учнів, діагностико-прогностична діяльність – все це значною мірою залежить від сформованості в учителя психологічної готовності до навчально-виховної роботи. Так, учитель повинен уміти:
Вивчення запитів, інтересів, можливостей молодих вчителів сприяє цілеспрямоване їх анкетування. Перше анкетування проводиться за результатами першого року роботи у травні. Наступне - після другого-третього року роботи молодого спеціаліста в школі.
Важливу та значну роль у плануванні та проведенні стажування, складанні індивідуальних планів, планів роботи наставників відіграє діагностика молодих вчителів. Проводимо діагностування молодих спеціалістів двічі на рік: у вересні та січні. Порівнюючи її результати, бачимо як досягнення роботи молодих спеціалістів, так і проблеми, що виникли в процесі роботи, визначаємо яку методичну допомогу потрібно надати з того чи іншого питання. За результатами діагностування складаємо загальну діагностичну карту молодого вчителя, а також карта вивчення основних напрямків його діяльності.
Доречною в цьому випадку є така форма індивідуальної методичної роботи, як консультації: молоді вчителі отримують конкретні поради з певних питань, а також зразки розробок різних типів уроків. На цьому робота не завершується: протягом певного часу молодий спеціаліст отримує допомогу від наставника, керівника методичного об’єднання, керівника « Школи молодого вчителя». Відкриті уроки дають змогу показати та побачити на практиці особливості використання форм і методів роботи на уроці. Тому під час складання графіків відкритих уроків враховуються результати діагностування, побажання молодих спеціалістів відносно проведення різнотипних уроків:
План роботи « Школи молодого вчителя» охоплює програму підвищення загально – педагогічного та методичного рівнів:
З перших кроків своєї педагогічної діяльності молоді вчителі складають план самоосвіти, оформляють «Папку молодого спеціаліста», де збирають пам’ятки, методичні поради, роздатковий матеріал, матеріали з проблеми, над якою працює педколектив школи, опис рекомендованого досвіду кращих педагогів, розробки відкритих уроків, план роботи молодого спеціаліста, звіт про стажування, а також паспорт молодого спеціаліста. Ці матеріали поповнюються протягом трьох років.
Згідно з планом роботи кожного року в квітні в школі проходить декада молодого спеціаліста « Молодий учитель у школі», яка передбачає:
Крім того, як підсумок, у школі проводять засідання круглого столу «Як жилось мені в школі протягом року», анкетування. Результати анкетування аналізує адміністрація школи для корекції подальшої роботи з молодими педагогами, а також із метою створення умов для розвитку їхньої творчості та ініціативності. Наставники, в свою чергу, отримують допомогу від методистів методичного кабінету відділу освіти шляхом проведення індивідуальних консультацій, підготовки пам’яток.
Робота з молодими педагогами – одна з найважливіших ланок методичної діяльності, бо вона спрямована на майбутнє школи.
Схема самоаналізу уроку
Пам’ятка вчителю для самоаналізу уроку
Клятва молодого вчителя
Заради дитини, заради майбутнього людства як учитель і вихователь
клянуся:
клянуся також:
Орієнтовна схема
аналізу уроку молодого вчителя
Рекомендації та поради
Зустріч зі школою
1. Під час першою ж бесіди з директором і завучем попросіть їх розповісти про шкільний колектив узагалі (маються на увазі педагогічний та учнівський колективи). При цьому поцікавтесь, із досвідом кого зі співробітників вам варто було б, як молодому вчителеві, ознайомитися в першу чергу.
2. Якщо в школі є методичний кабінет, то перегляд зібраних там матеріалів (а їх готують конкретні вчителі) також певною мірою допоможе вам скласти думку про того чи іншого педагога.
3. Уважно огляньте навчальні кабінети, їх оформлення: зібраний і систематизований там дидактичний матеріал значною мірою відображає стиль роботи того чи іншого вчителя.
4. У перші місяці перебування у школі поставте собі за мету відвідати уроки більшості вчителів. Адже кожен із них найповніше виявляє себе як особистість у безпосередній діяльності на уроці.
5. Постійно розвивайте свою педагогічну спостережливість і допитливість. Придивляйтесь, як ваші колеги спілкуються з учнями під час перерв, суспільно корисної праці, прогулянок; які у них взаємини з керівництвом школи, одне з одним, із батьками учнів; про що і як розмовляють між собою у поза навчальний час тощо. Спостереження за зовнішнім виглядом також може деякою мірою поповнити знання про особистість того чи іншого педагога.
6. Якщо трапиться нагода ознайомитися з помешканням вашого колеги, не відмовляйтесь. Стиль, культура оформлення житла, стан садиби значною мірою характеризують людину, насамперед учителя.
Психологи — молодим учителям
Психологічні правила роботи з дітьми:
Психологічні рекомендації з налагодження взаємодії з сучасним учнем:
10. Намагайтесь до кожної дитини знайти необхідний підхід, який буде сприяти розкриттю в дитині того потенціалу, який в ній закладений.
11. Пам’ятайте, не має позитивних і негативних учнів, або дітей є бажання знайти конструктивні підходи до взаємодії.
Шановні вчителі завжди пам’ятайте
Зміст і форми роботи
наставника зі стажистом
Програма стажування випускника ВНЗ
У процесі стажування молодий учитель повинен набути знання з психології, педагогіки, методики викладання шкільного предмета і виховної роботи. За час проходження стажування молодий учитель повинен проявити себе в усіх найважливіших формах роботи.
Навчальна робота
Стажист повинен:
Методична робота
Стажист – молодий учитель, який входить до складу шкільного та районного методичних об’єднань і бере участь в їхній роботі.
Робота класного керівника
Стажист повинен виконувати роботу класного керівника (у разі неможливості призначення стажиста класним керівником він виконує функції помічника досвідченого класного керівника на громадських засадах).
Для цього стажист:
Пам’ятка молодому вчителю
1.Вивчай можливості кожного майбутнього вихованця.
Пам’ятай:без знання стану здоров’я дітей неможливе правильне навчання і виховання. Виховання має сприяти зціленню дитини від хвороб, набутих у попередні роки.
2. Вступаючи у контакт з дітьми, не варто будувати зверхні взаємини з ними.
Пам’ятай: навіть малюк у взаєминах з дорослими певною мірою прагне відстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій учителя та учня залежить успіх справи. Намагайся частіше хвалити, заохочувати вихованців. Вивчай індивідуальні можливості й потреби кожного з них, наполегливо оволодівай методикою педагогічної співпраці. Карай учня лише тоді, коли без цього не можна обійтися.
3. Частіше всміхайся.
Пам’ятай: твоя усмішка дітям свідчить про те, що зустріч з ними тобі приємна. Усмішка створює в людей загальний позитивний настрій.
4. Плануючи свої перші уроки, подумай, як учні повинні поводитися на уроці, які звички культурної поведінки для цього слід спеціально виховувати та які зуже наявних треба закріпити (якщо педагог не виховує в учнів певної системи корисних звичок, то на їхньому місці найчастіше виникають звички шкідливі; з перших уроків виробляй у вихованців певний стереотип поведінки, формуй позитивні навички); які види робіт будуть використані й виконані учнями на уроці, що необхідно зробити для того , щоб завдання вони виконували технічно грамотно, яка спеціальна підготовка для цього потрібна.
Пам’ятай: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною, цікавою роботою. Особливо важливими є два елементи: чого вони навчають, виконуючи ті чи інші завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності.
5. Важливе завдання вчителя – передбачати ситуації, які виникатимуть на уроці.
Пам’ятай: помилці легше запобігти, ніж виправити її.
6. Вчися вислуховувати учнів до кінця навіть тоді, коли, на твою думку, вони помиляються чи в тебе обмаль часу.
Пам’ятай: кожен вихованець має знати, що ти його вислухаєш.
7. Пам’ятай: основне призначення оцінки – правильно визначити результати навчання учнів, їхні навчальні досягнення, динаміку зміни успішності.
8. Без вимог педагога неможлива організація навчальної та суспільно корисної діяльності учнів. Здебільшого протягом 45 хвилин уроку вчитель ставить перед своїми вихованцями близько 100 вимог.
Пам’ятай слова А.Макаренка «Без щирої, відкритої, переконливої, гарячої й рішучої вимоги не можна починати виховання колективу». Вимоги мають бути послідовними. Слід доватися обов’язкового їх виконання від усього, не забуваючи про повагу до особистості учнів.
9. Наполегливо оволодівай навичками самоаналізу уроку.
Пам’ятай слова В.Сухомлинського: «Один із секретів педагогічної творчості й полягає в тому, щоб збудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи. Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх взаєминах з вихованцями, той уже досяг половини успіху.»
10. Однією з важливих умов досягнення педагогічної творчості є вміння глибоко аналізувати весь комплекс як своєї навчально-педагогічної діяльності, так і діяльності своїх колег, оцінювати різноманітні аспекти шкільного життя, здійснювати творчий пошук шляхів подолання труднощів у спілкуванні.
Пам’ятай: ведення щоденника з перших кроків твоєї педагогічної діяльності дасть змогу активізувати внутрішній діалог із самим собою, сприятиме розвитку педагогічної думки – відвертої, самокритичної, творчої.
Анкета
для визначення рівня володіння молодим учителем педагогічними вміннями у виховній діяльності
мені не подобається займатися виховною роботою;
недостатня теоретична підготовка;
не вистачає часу;
погано володію методами наукової організації педагогічної праці;
не бачу результатів своєї праці, що є психологічним бар’єром;
інше (дописати)?
допомога адміністрації;
допомога наставника;
методична допомога в процесі роботи “школи молодого вчителя”;
методична допомога з боку ВНЗ;
готові сценарії різних виховних заходів;
інше (дописати)?
Які форми виховної роботи викликали найбільші утруднення?
У чому причина такого стану?
Пам’ятка для наставника
Схема роботи з молодими вчителями
у Черняхівському НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІІ ст.
План-схема визначення етапів роботи
з молодими спеціалістами
І етап роботи. Організаційно- педагогічний
ІІ етап роботи. Реалізація плану роботи наставника з молодим спеціалістом
ІІІ етап роботи.
Участь молодого спеціаліста в методичній роботі школи
ІVетап роботи. Підсумковий.
№ |
Проблема
|
Молоді вчителі (прізвище, ім’я, по батькові) |
|||
|
|
|
|
||
1 |
Активізація розумової діяльності учнів |
|
|
|
|
2 |
Вибір типу уроку, відповідно до його змісту |
|
|
|
|
3 |
Здійснення між предметних зв’язків |
|
|
|
|
4 |
Розвиток логічного мислення |
|
|
|
|
5 |
Організація самостійної роботи на уроці |
|
|
|
|
6 |
Робота з підручником |
|
|
|
|
7 |
Організація перевірки знань умінь і навичок |
|
|
|
|
8 |
Методика проведення опитування учнів |
|
|
|
|
9 |
Диференційований підхід до навчання |
|
|
|
|
10 |
Розвиток пізнавальної активності учнів |
|
|
|
|
11 |
Запобігання перевантаженням |
|
|
|
|
12 |
Використання ігрових моментів на уроках |
|
|
|
|
13 |
Реалізація виховної мети на уроці |
|
|
|
|
14 |
Індивідуальних підхід до навчання |
|
|
|
|
15 |
Використання роздаткового матеріалу на уроці |
|
|
|
|
16 |
Позакласна робота з предмета |
|
|
|
|
17 |
Реалізація розвивального навчання |
|
|
|
|
18 |
Підбір завдань до підсумкової атестації учнів |
|
|
|
|
19 |
Уміння об’єктивно оцінити знання учнів |
|
|
|
|
20 |
Володіння формами опитування учнів |
|
|
|
|
21 |
Використання різних режимів роботи на уроці |
|
|
|
|
22 |
Використання ППД |
|
|
|
|
23 |
Використання педагогічних інновацій |
|
|
|
|
24 |
Проведення нестандартних уроків |
|
|
|
|
25 |
Організація конкурсів |
|
|
|
|
26 |
Інші проблеми та труднощі |
|
|
|
|
Загальна діагностична карта молодого
вчителя
Анкета для стажиста
Просимо вас поділитися своїми думками стосовно проблем наставництва:
Рекомендації щодо підготовки
молодого вчителя до уроку
2. Вивчить матеріал цього розділу, питання, теми.
3.Сформуйте задум уроку, дайте відповідь на запитання, чого б ви хотіли
досягти в результаті його проведення, сформулюйте мету уроку
(навчальну, виховну, розвивальну).
4. Уявіть колектив даного класу, уявно намалюйте конкретних учнів. Уявіть
психологію цих учнів, використовуючи мистецтво педагогічного
перевтілення, намагайтеся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
5. Виберіть з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для
даного матеріалу і для даних учнів.
6. Зіставте обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюйте свої дії на
даному уроці.
Склад «Школи молодого вчителя»
№з/п |
Прізвище, ім’я, по батькові молодого вчителя |
Предмет, який викладає |
Прізвище, ім’я, по батькові наставника |
1. |
Помазан Максим Борисович
|
Історія, правознавство, художня культура |
Дзюба Людмила Олександрівна |
2. |
Захарченко Альона Григорівна |
Географія, природознавство, основи здоровʼя |
Скороход Любов Володимирівна |
3. |
Пархоменко Вікторія Олегівна |
Українська мова та література, зарубіжна література |
Дзюба Людмила Олександрівна |
План роботи
з молодими вчителями
№п\п |
Заходи |
Дата |
Відповідальний |
1. |
Бесіда з молодим вчителем. Ознайомлення зі школою. |
вересень |
Заст. директора з НВР учителі-наставники |
2. |
Практична робота: складання календарних та поурочних планів з предмета |
вересень |
Заст. директора з НВР |
3. |
Бесіда за змістом пояснювальних записок до програм, вивчення структури програм |
вересень |
Заст. директора з НВР |
4. |
Основні вимоги до складання плану-конспекту уроку |
вересень |
Заст. директора з НВР |
5. |
Розгляд системи опитування учнів, перевірки їх знань, умінь і навичок |
жовтень |
Заст. директора з НВР |
6. |
Вивчення типів уроків, їх структури та методики проведення. Самоосвіта вчителя. |
листопад |
Заст. директора з НВР |
7. |
Самоаналіз уроку як засіб підвищення його ефективності |
грудень |
Заст. директора з НВР |
8. |
Відкритий урок |
січень |
Заст. директора з НВР учителі-наставники |
9. |
Творчий звіт про проходження стажування “Мої перші педагогічні знахідки” |
березень |
|
План роботи
з молодими вчителями
ІІ рік
№ п\п |
Заходи |
Дата |
Відповідальний |
1. |
Методична консультація “Організація ефективного педагогічного спілкування” |
вересень |
Заст. директора з НВР |
2. |
Поєднання колективних та індивідуальних форм навчання на уроці |
жовтень |
Заст. директора з НВР |
3 |
Шляхи та способи активізації пізна-вальної діяльності школярів |
листопад |
Заст. директора з НВР |
4. |
Впровадження в практику роботи нових педагогічних технологій та інновацій |
Грудень |
Заст. директора з НВР |
5. |
Сучасні освітні технології – в навчальний процес. |
Січень |
Заст. директора з НВР |
6. |
Круглий стіл “Від мудрого наставника до творчого молодого вчителя" |
Лютий |
Заст. директора з НВР |
7. |
Відкритий урок Солдатенко Ю.В. |
лютий |
Заст. директора з НВР |
8. |
Звіт про проходження стажування “Мої перші педагогічні знахідки” |
квітень |
Заст. директора з НВР |
1.Чому Ви обрали професію вчителя (підкреслити, дописати)?
а) подобається робота з дітьми,
б) підходить режим і характер роботи вчителя,
в) вирішальний вплив мала любов до даної спеціальності,
г) під впливом бажання здобути вищу освіту,
д) під впливом інших чинників ( яких?).
2. Чи хотіли б Ви перейти на іншу, педагогічну роботу (підкреслити)?
а) так,
б) ні,
в) не знаю.
3. Чи подобається Вам робота в школі (підкреслити)?
а) так,
б) байдуже,
в) ні.
4. Що подобається Вам найбільше (підкреслити)?
а) проведення уроків,
б) позакласна робота з предмета,
в) позакласна виховна робота,
г) робота з батьками,
д) методична робота,
е) робота із самоосвіти,
є) громадська діяльність.
5. Чи обрали б Ви знову для вступу, якби можливо було повернути час, педагогічний ВНЗ (підкреслити)?
а) так,
б) ні,
в) не знаю.
6. Що викликає найбільше труднощів у Вашій роботі (підкреслити)?
а) підготовка до уроків,
б) організація навчального процесу,
в) спілкування з учнями, їхніми батьками,
колегами, адміністрацією,
г) підготовка до виховної роботи,
д) проведення виховних заходів,
е) організація свого часу і праці,
є) ведення шкільної документації,
ж) аналіз своєї діяльності, внесення
відповідних коректив,
з) інше (що саме?).
7. Як Ви оцінюєте свою підготовку до педагогічної праці (підкреслити)?
а) фахову: цілком задоволений, задоволений, не задоволений,
б) з методики викладання: цілком задоволений, задоволений, не
задоволений,
в) з організації спілкування: цілком задоволений, задоволений, не
задоволений,
г) з виховної роботи: цілком задоволений, задоволений, не
задоволений,
д) із самоосвіти: цілком задоволений, задоволений, не
задоволений,
е) з уміння організувати свою працю: цілком задоволений,
задоволений, не задоволений.
8. Як Ви ставитесь до обраної професії (підкреслити)?
а) задоволений цілком,
б) більше не подобається, ніж подобається,
в) байдуже,
г) більше подобається, ніж не подобається,
д) зовсім не подобається,
е) не можу визначитись.
9. Чи відчуваєте Ви потребу в контакті з викладачами інституту (підкреслити, дописати)?
а) так (з яких питань?)
б) не впевнений,
в) ні.
10. Як було організоване ваше стажування (підкреслити)?
а) добре,
б) задовільно,
в) незадовільно.
11. У чому полягало це стажування (підкреслити, дописати)?
а) був інтенсивний план стажування,
б) був призначений учитель-наставник,
в) була добре організована робота з наставником,
г) цією роботою цікавилась адміністрація,
д) інше (що саме?)
Пам’ятка наставникові для аналізу уроку
молодого вчителя
10. Що не вдалося? Чому? Як працювати над усуненням недоліків?
до уроку?
Поради досвідчених колег молодому вчителеві
ЛІТЕРАТУРА
Просвещение, 1988.