ІНФОРМАЦІЙНА КУЛЬТУРА
Вимоги часу детермінують необхідність підготовки покоління менеджерів, здатних швидко й адекватно реагувати на виклики інформаційного суспільства. Особливе місце у структурі такої підготовки належить формуванню інформаційної культури, яка як складова загальної культури особистості інтегрує широкий спектр знань і вмінь у сфері роботи з інформацією.
Інформаційна культура (від лат. cultura — освіта, розвиток та informatio — роз’яснення) — це:
1) множина досягнень певного людського суспільства (групи людей, нації, народу, суспільства, держави, міжнародного співтовариства) у сфері інформаційних відносин (у тому числі мистецтва, науки, техніки тощо);
2) відповідний рівень розвитку інформаційних відносин на певний момент часу, у просторі, колі осіб, що визначається порівняно з попередніми показниками інформаційної культури;
3) множина практичних, матеріальних і духовних надбань суспільства, які відображають історично досягнутий рівень розвитку суспільства і людини у сфері інформаційних відносин та втілюються в результатах інформаційної діяльності. У вужчому розумінні, інформаційна культура — це сфера духовного життя суспільства, що охоплює насамперед систему виховання, освіти, наукової та мистецької творчості, у контексті інформаційних відносин, а також установи й організації, що забезпечують функціонування їх (школи, вищі навчальні заклади, клуби, музеї, театри, творчі спілки, товариства тощо);
4) ступінь (рівень) довершеності в оволодінні знаннями у галузі суспільних інформаційних відносин та діяльності;
5) метод формування визначеного в ідеалі рівня інформаційних відносин;
6) множина умов, які забезпечують високий рівень, продуктивність, безпеку інформаційних правовідносин;
7) рівень фахової підготовки працівників (працівника) у сфері інформаційних правовідносин та особистої організованості їх:
рівень відповідності норм, встановлених у суспільстві, нормам інформаційних правовідносин;
9) галузь загальної культури (як науки), що вивчає проблеми унормування суспільних інформаційних відносин;
10) множина духовних цінностей у сфері інформаційних відносин, створених людством протягом його історії;
11) рівень, ступінь досконалості певної галузі розумової діяльності.
На думку Є. Булгакової, інформаційна культура майбутнього фахівця утворюється взаємодією таких компонентів:
– когнітивного (знання понятійно-термінологічного апарату у сфері роботи з інформацією);
– технологічного (практичні вміння та навички з пошуку, відбору, вилучення, використання інформації, здатність до аналізу, критичного оцінювання, інтерпретації інформації);
– мотиваційно-ціннісного (сукупність, система особистісно значущих і особистісно цінних прагнень, ідеалів, переконань, поглядів, позицій, вірувань у сфері інформаційних процесів і відносин);
– етично-правового (знання та дотримання законів про інформацію, правил легального використання інформації, володіння нормами інформаційної етики).
В зміст інформаційної культури входять: аналіз і синтез отриманої інформації;
вміння виділити головне з великої кількості другорядного;
переробити (осмислити) інформацію;
запам'ятати інформаційні одиниці;
подальше відновлення в пам'яті;
перетворення отриманої інформації у власні знання;
процес створення нової інформації і нового знання (евристика).
При цьому кожен повинен вміти:
Вільно адаптуватися в будь-якому бібліотечно-інформаційному середовищі;
Формулювати і аналізувати інформаційні потреби;
Виявляти і оцінювати імовірні джерела інформації;
Здійснювати різноманітні види пошуку інформації за допомогою інформаційно-пошукових систем;
Вміти критично оцінювати і фіксувати інформацію;
Здійснювати аналіз, синтез, оцінку, інтерпретацію інформації;
Застосовувати правила і норми мовного етикету.
Оволодіння інформаційною культурою — це шлях універсалізації якостей людини, який сприяє реальному розумінню людиною самої себе, свого місця і своєї ролі.
Отже, аналіз даної теми здійснено в авторефератах дисертацій, дисертаціях, статтях, підручниках та навчальних посібниках, в матеріалах міжнародної науково-практичної конференції та тезисах доповідей.
Автореферати дисертацій – 2005; дисертації – 2001, 2006; статті – 1994, 1997, 1999, 2001, 2006; підручники та навчальні посібники – 1971, 1988, 1999-4 посібники, 2010; матеріали міжнародної науково-практичної конференції – 2001, 2007; тезиси доповідей – 2003.
Таким чином, можна стверджувати, що тема стала актуальною ще в 70-і роки минулого століття. Надзвичайно активно дана тема розвивалася в 90-і роки того ж століття, про що свідчить поява нових підручників та статей. З 2000 року тема не перестає бути актуальною: пишуться дисертації, автореферати дисертацій, посібники, проводяться міжнародні науково-практичні конференції та доповіді.
Отже, дану тему можна знайти в багатьох посібниках, дисертаціях, в матеріалах конференцій, статтях, також в інтернет-ресурсах, яких з кожним днем стає більше, а актуальність теми зародившись ще в минулому столітті продовжує рости і в наш час.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ І ЛІТЕРАТУРИ:
1. Атаян А.М. Дидактические основы формирования информационной культуры личности в условиях информатизации общества : Дисс. канд. пед. наук: 13.00.01 / А.М. Атаян. – М., 2001. – 177 с.
2. Булгакова Е.Т. Информационная культура как составляющая профессиона-
льной культуры будущего специалиста-гуманитария / Е.Т. Булгакова // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. – 2006. – Т. 17. – № 4. – С. 22–28.
3. Винарик Л.С. Информационная культура: эволюция, проблемы / Л.С. Винарик, А.Н. Щедрин / НАН Украины, Институт экономики промышленности. – Донецк, 1999. – 144 с.
4. Воробьев Г.Г. Информационная культура управленческого труда / Г.Г. Воробьев. – М. : Экономика, 1971. – 108 с.
5. Воробьев Г.Г. Твоя информационная культура / Г.Г. Воробьев. – М. : Мол. гвардия, 1988. – 303 с.
6. Гендина Н.И. Информационная культура и информационное образование / Н.И. Гендина // Информационное общество: культурологические аспекты и проблемы. – Краснодар / Новороссийск, 1997. – С. 103.
7. Джинчарадзе Н. Інформаційна культура / Н. Джинчарадзе. – К., 1999. – 136 с.
8. Документознавство. Бібліотекознавство. Інформаційна діяльність: проблеми науки, освіти, практики : Зб. матеріалів IV Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 21-23 травня 2007 р. / Редкол.: Г.В. Боряк, Г.В. Власова, Л.А. Дубровіна, М.С. Слободяник та ін. – К., 2007. – 402 с.
9. Зубов, Ю.С. Информатизация и информационная культура // Проблемы информационной культуры : Сб. ст. – М., 1994. – С.5-11.
10. Информационная культура / Л.С. Винарик, А.Н. Щедрин, А.С. Гинкул и др.; НАН Украины, Институт экономики промышленности. – Донецк, 1999. – 41 с.
11. Клищевская М.В. Профессионально важные качества как необходимые и достаточные условия прогнозирования успешности деятельности / М.В. Клищевская, Г.Н. Солнцева // Вестник Московского университета. Сер. 14: Психология. – 1999. – № 4. – С. 61–66.
12. Куденко Н. В. Менеджмент-управління інформацією: Навч. пос. / Н.В. Куденко. — К: КДТЕУ, 1999. — 313 с.
13. Марчук Ю. Сучасна інформаційна культура державного управління в світлі взаємодії сучасних і класичних інформаційних технологій/ Ю. Марчук // Вісник Книжкової палати. – 2001. – №10. – С. 27-29.
14. Матвієнко О. В. Інформаційне забезпечення державного управління : Навч. посіб / О.В. Матвієнко, М.Н. Цивін. – К. : Центр учбової літератури, 2010. – 152 с.
15. Могилевская Е.В. Профессиональная подготовка менеджеров с использованием имитационного моделирования на основе информационных технологий : дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : спец. 13.00.08 // Е.В. Могилевская. – Ставрополь, 2006. – 193 с.
16. Садчикова, А. Е. Информационная культура студента: изучение и формирование / А. Е. Садчикова // Шестые Макушинские чтения: тезисы докладов. – Новосибирск: ГПНТБ СО РАН, 2003. – С. 388-390.
17. Палеха Ю.І. Культура діловодства в сучасних установах України становлення, технологія, організація, керування : Автореф. дис. канд. іст. наук (07.00.10 – документознавство, архівознавство)/ Держ. ком. арх. України; Укр. НДІ арх. Справи та документознаства. – К., 2005. – 18 с. – укр.
18. Професійна етика державних службовців («круглий стіл ІІ») // Суспільні реформи та становлення громадянського суспільства в Україні : Матеріали наук.-практ. конф. за міжнар. участю (30 трав. 2001р., Київ). – К., 2001. – Т.2. – С. 409-462.