МЕСЕДЖ
Соціально-педагогічна профілактика булінгу серед дітей молодшого шкільного віку в закладах загальної середньої освіти
ЗМІСТ
1 Актуальність розробки та впровадження проекту 3
2. Мета проекту 4
3. Завдання проекту 5
4. Бенефіціари 5
5. Ресурси 5
6. Основні заходи реалізації проекту 6
7. Методи та технології проекту 10
8. Очікуванні результати реалізації проекту 10
Література 11
Додатки 12
Актуальність розробки та впровадження проекту. В результаті ускладнення ситуації в соціально-політичній, економічній, освітній та інших сферах суспільного життя, рівень насильства в Україні, а саме у Луганській області, на сьогоднішній день збільшився в декілька разів. Розрив поколінь, знецінення ролі родини, підвищення агресії в суспільстві – стають каталізаторами розповсюдження в дитячому середовищі такого небезпечного явища як булінг.
Значного поширення це явище набуло у закладах загальної середньої освіти. Ситуація булінгу призводить до низки педагогічних (шкільна дезадаптація, академічна неуспішність), психологічних (психологічні розлади, закріплення в свідомості негативних уявлень про себе, зниження самооцінки, порушення соціалізації, соціальна дезадаптація), медичних (травматизація) наслідків. Вісім з десяти українських дітей стикаються із явищем булінгу в школі: 48% з тих, кого морально травлять, мовчать про це; 22% – вважають нормою. Тому однією з найпоширеніших проблем у дитячому середовищі сьогодні є булінг, який прийнято розглядати як небажану агресивну поведінку дітей шкільного віку, що призводить до цькування дитини іншою дитиною або групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили [4]. За даними дослідження, проведеного ЮНІСЕФ у 2017 році, 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу (цькування) протягом останніх трьох місяців; 24% дітей цькували і 48% з них нікому не розповідали про ці випадки. Це тривожні цифри, особливо в трой час, коли Україна переживає конфлікт, внаслідок чого майже 1,6 мільйона людей, у тому числі 220 тисяч дітей, стали внутрішньо переміщеними особами. Результати дослідження переконливо свідчать, що діти, закриті до спілкування, а також діти із сімей з низьким рівнем прибутку, піддаються булінгу вдвічі частіше ніж інші. Окрім цього, внутрішньо переміщені діти є більш вразливими до різних форм насильства, пов'язаного з конфліктом. Це впливає на їхню соціальну поведінку. Економічні труднощі також опосередковано підвищують ризики булінгу та загрожують соціальній інтеграції таких дітей [5].
Явище булінгу має свої вікові, гендерні та інші особливості. Більшість даних свідчить про те, що в 5-9 класах середньої школи кількість випадків булінгу сягає максимуму, а вже у старших класах – знижується [1, с. 217]. Щодо молодших школярів, більш раннє пілотажне дослідження показує, що вже у 8 років діти вміють користуватися всіма засобами булінгу, але справжніми булерами є лише деякі з них. Згідно попередніх результатів найбільш поширеними формами булінгу для молодших школярів були вербальні знущання, на другому місці – фізичні знущання та моральне пригнічення, на останньому – заборони та ігнорування [2, с. 152].
Булінг у шкільному середовищі може виникати за умов, коли адміністрація школи не турбується про життя, всебічний розвиток і побутові умови кожної дитини, що може призвести до формування безініціативності та безвідповідальності, проявів негуманних стилів поведінки. Відбувається порушення в розумінні учнів щодо співвідношення інтересів – колективних і особистісних. Булінг у шкільному середовищі впливає на дитину таким чином, що вона не засвоює поняття моралі як суспільного явища, тому в процесі діяльності, організованої взаємодії між школярами не відбувається усвідомлення відповідальності один перед одним, перед колективом [3, с. 49].
Згідно із зазначеним особливо небезпечним явище булінгу стає саме в середовищі молодшої школи, коли психіка дітей формується інтенсивними темпами й особливо уразлива до сприйняття домінуючих в оточенні моделей поведінки. Тому одним із першочергових завдань соціально-педагогічної роботи є пошук дієвих засобів і методів профілактики булінгу з метою попередження й послаблення його впливу на освітнє середовище.
Мета проекту – соціально-педагогічна профілактика булінгу серед дітей молодшого шкільного віку в закладах загальної середньої освіти.
Завдання проекту:
Бенефіціари: діти молодшого шкільного віку закладів загальної середньої освіти; батьки молодших школярів.
Ресурси:
Фінансові: доходна частина відповідного місцевого бюджету; кошти підприємств, установ і організацій, які спрямовуються на реалізацію соціальних програм; приватні кошти громадян, інших джерел, не заборонених законодавством.
Матеріальні: приміщення, обладнання (проектор, ноутбук, поліграфічна продукція, фото-, аудіо-, відеоапаратура, обладнання приміщень меблями, канцелярські товари, м’який інвентар для ігротеки, кінетичний пісок).
Людські: батьки учнів, педагоги закладів загальної середньої освіти, соціальні педагоги, психологи, залученні спеціалісти: арт-терапевти, психотерапевти, співробітники ювенальної поліції та інші.
Інституційні: соціальні служби, заклади загальної середньої освіти, заклади культури (Будинок творчості, школа мистецтв), недержавні організації.
Технологічні: технології соціально-педагогічної діагностики та профілактики, соціально-правового захисту, когнітивно-поведінкової терапії, рекламно-інформаційні технології.
Інформаційні: спеціальна література, інформаційні продукти (буклети, брошури, плакати, фото-, аудіо-, відеоматеріали, прес-релізи), усна інформація спеціалістів, ,,жива бібліотека”.
Основні заходи реалізації проекту
№ з/п |
Захід |
Опис заходів для здійснення етапу |
Результати здійснення етапу |
І. Підготовчий етап |
|||
1. |
Узгодження питань з суб’єктами соціально проекту |
Узгодження питань про проектну діяльність з адміністрацією закладу загальної середньої освіти, батьківським комітетом, учителями, які можуть надати допомогу при вирішенні навчальних завдань проекту, тощо; |
Підтримка та допомога щодо впровадження соціального проекту з боку адміністрації, вчителів, батьків. |
Розробка та підготовка інформаційних матеріалів |
|
Підготовлена необхідна координаційно-методична документація для ефективного здійснення проекту. Розроблена робоча концепція, план та програма проведення тренінгових занять, розроблені сценарії профілактичних заходів |
|
Друк буклетів |
Підготовка, друк та розповсюдження профілактичних, інформаційних буклетів „Явище булінгу – руйнація суспільства” |
Певна кількість інформаційно-методичних буклетів, щодо рекомендацій профілактики булінгу |
|
ІІ. Етап навчання |
|||
2. |
Семінар практикум для педагогів |
Підготовка та проведення семінару практикуму „Наслідки прояву явища булінгу” для педагогічного колективу закладу загальної середньої освіти. |
Організація систематичного навчання відповідно до графіку проведення тренінгових занять |
Семінар – тренінг для батьків |
Підготовка та проведення семінару – тренінгу „Життя без насильства” для батьків дітей молодшого шкільного віку. |
||
ІІІ. Етап поширення інформації |
|||
3. |
Робота з сайтами закладів загальної середньої освіти |
Висвітлення роботи в рамках проекту на сайті закладів загальної середньої освіти, в районних, міських ЗМІ |
Друковані матеріали, публікації в ЗМІ, інформація повідомлення на сайті школи, соціальних мережах. |
IV. Профілактично-виховний етап |
|||
4. |
Тренінгові заняття |
Проведення тренінгів для педагогічного колективу „Булінг. Соціально-психологічні причини виникнення булінгу в учнівському середовищі”; „Види булінгу. Учасники булінгу”. |
Сценарій, методичні розробки, брошури, по закінчення кожного тренінгового заняття учасники отримують робочі зошити по темі тренінгу; ознайомити з поняттям булінгу, його видами та проявами, розвивати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, толерантного спілкування; |
Заняття з елементами тренінгу для дітей молодшого шкільного віку, „Протидія булінгу в дитячому середовищі”. |
|||
Проведення тренінгу для батьків „Діяльність, щодо запобігання булінгу”.
|
|||
Інтерактивні форми роботи |
|
напрацювати навички адекватного прояву емоцій та саморегуляції; формувати навички безпечної поведінки; усвідомлювати і поважати почуття інших; розвивати вміння знаходити шляхи вирішення конфліктних ситуацій |
|
V. Етап підведення підсумків |
|||
5. |
Круглий стіл |
Проведення круглого столу за участю педагогічного колективу, психолога та батьків молодших школярів „Моделювання альтернативного варіанту вирішення проблеми булінгу”, за результатами підведення підсумків роботи в рамках соціального проекту „Соціально-педагогічна профілактика булінгу серед дітей молодшого шкільного віку в закладах загальної середньої освіти”. |
Підведені підсумки роботи Зібрані та систематизовані відео- , фото-матеріали |
Методи та технології проекту:
Діагностичний напрям: вивчення особистості дітей молодшого шкільного віку, виявлення поінформованості учасників навчального процесу, щодо проблеми булінгу, діагностика сімейної ситуації розвитку дитини. Методи (анкетування, тестування, аналіз документів, опитувальники, спостереження, бесіда, біографічний метод та ін.).
Організаційний напрям: планування соціально-педагогічної профілактики, щодо запобігання виникнення булінгу серед дітей молодшого шкільного віку в закладах загальної середньої освіти; цілепокладання; координація діяльності з соціальними партнерами. Методи (консультування; інструктаж; створення сприятливих умов, прогнозування).
Соціально-виховний напрям: засвоєння учасниками проекту необхідних вмінь та знань, які сприятимуть формуванню правосвідомості за своє життя; розвиватимуть активність, творчість, дружелюбність, повагу до думки іншого тощо, вміння толерантно спілкуватися. Методи (тренінги, бесіди, інтерактивні форми роботи: відеолекторій, рольові ігри, віртуальні екскурсії, соціально-психологічні вистави; круглий стіл для батьків та педагогів, семінар-практикум, творчі методи та ін.).
Підсумково-аналітичний напрям: експертна оцінка, прогноз; моніторинг, динаміка змін, контроль.
Очікуванні результати реалізації проекту
Короткострокові результати:
1. Реалізація проекту дасть можливість запровадити систематичну просвітницько-профілактичну роботу з учнями на тему булінгу, подолання насилля серед дітей.
2. Проводячи публічну діяльність серед учнів школи, педагогічного та батьківського колективу, сприятиме актуалізації даної проблеми.
3. Круглий стіл для батьків учнів та педагогів „Моделювання альтернативного варіанту вирішення проблеми булінгу”, дасть змогу привернути увагу громадськості до проблем, які існують в учнівському середовищі.
Довгострокові результати:
Література
Додатки
Семінар-практикум
«Наслідки прояву явища булінгу»
Тренінг для педагогічного колективу
«Булінг. Соціально-психологічні причини виникнення булінгу в учнівському середовищі»
Заняття з елементами тренінгу для дітей молодшого шкільного віку «Протидія булінгу в дитячому середовищі»
Бесіда з елементами тренінгу для батьків:
«Діяльність, щодо запобігання булінгу»
Відеолекторій
«Подолання насильства в учнівському середовищі»
Круглий стіл для педагогічного колективу та батьків молодших школярів
«Моделювання альтернативного варіанту вирішення проблеми булінгу»