«Навчальна духовно – просвітницька лабораторія «Сковородинівська світлиця» Сиваського ліцею № 2 Новотроїцької селищної ради – осередок дієвої роботи з вивчення світлоносної творчос

Про матеріал
«Навчальна духовно – просвітницька лабораторія «Сковородинівська світлиця» Сиваського ліцею № 2 Новотроїцької селищної ради – осередок дієвої роботи з вивчення світлоносної творчості християнського поета, Велета Духу і Слова Григорія Сковороди». Ця шкільна світлиця відкрита 9 листопада 2014 року. Експонати для світлиці готували вчителі-словесники школи, їх колеги зі шкіл району, учні. Експозиція «Предмети народного побуту ХVІІІ століття» містить речі, які учні збирали у старожилів селища. Для огляду відвідувачів духовно-просвітницької лабораторії «Сковородинівська світлиця» виставлено друковані матеріали: біографічна довідка «Г.Сковорода: життя і творчість», вивчення краєзнавства засобами музичної педагогіки, постери з авторськими віршами про мислителя, відеоматеріали літературно-музична композиція «Григорій Сковорода – велет духу і слова», фото презентація про життєвий і творчий шлях Г.Сковороди, декоративне панно «Не любить серце не бачачи краси», мальовану картину «Світ ловив мене, та не піймав», фотоколаж «Не тіло, а душа є людина», схематичні карти мандрів Г.Сковороди світом, матеріали поїздок учнів та вчителів школи місцями, де бував Г.Сковорода та багато інших цікавих і змістовних матеріалів. Серед експонатів – туристичний маршрут - путівник національно-меморіальним музеєм Г.С. Сковороди, тематична тека з листами до М.Ковалинського. Численні реферати: «Григорій Сковорода – великий селянський просвітитель», «Сковорода і духовне обличчя України» та інші, написані учнями, свідчать про великий інтерес школярів до знайомства з цією неординарною постаттю нашої української історії. В окремі папки зібрані ілюстрації до байок Григорія Савича та його афоризми.
Перегляд файлу

Презентація власного досвіду роботи на XV Міжнародній науково-практичній конференції

«Україна в умовах сучасних цивілізаційних змін: досягнення, виклики, загрози»

(до 30-річчя відновлення державної незалежності України)

                                     26-27 листопада   2021 року місто Ужгород

 

Тема виступу:

«Навчальна духовно – просвітницька лабораторія «Сковородинівська світлиця» Сиваського ліцею № 2 Новотроїцької селищної ради – осередок дієвої роботи з вивчення світлоносної творчості християнського поета, Велета Духу і Слова Григорія Сковороди»

Виступаюча: Крупа Наталія Пилипівна, вчителька української мови та літератури, українознавства, елективного курсу з медіа освітнім компонентом «Ave, Skovoroda! Ідемо за Сковородою!» Сиваського ліцею №2 Новотроїцької селищної ради   Генічеського району Херсонської області,  вчитель-методист, Відмінник освіти України, Флагман освіти України, нагороджена Почесною грамотою Верховної Ради України «За особливі заслуги перед українським народом»

Тези виступу.

Теза 1. Реалізуючи разом з народом України, шанувальниками пам’яті надзвичайної Людини світового значення, Великий проект «Григорій Сковорода – 300», колектив Сиваського ліцею  №2  Новотроїцької селищної ради  Херсонської області долучився до дієвої роботи з вивчення життєвого шляху та світлоносної творчості християнського поета,  видатного мислителя, філософа,  українського Першорозума Григорія Савича Сковороди, значення якого в історії філософської думки України є надзвичайно велике і охоплює усі сфери духовного життя українського народу, визначає істотний внесок його в розвиток української культури загалом.

4 листопада 2020 року Верховна Рада України увалила постанову «Про відзначення 300-річчя з дня народження Григорія Сковороди». І ми плануємо, як і вся наша країна, достойно відзначити цю дату.

Постановка проблеми. У  постанові окреслено широкий план заходів з відзначення на державному рівні цієї знаменитої дати. Час поставив Григорія Сковороду поряд з геніями людства, а ми, прихильники його мудрості, прагнемо зробити все можливе, щоб наші учні вивчали і популяризували унікальну творчу спадщину видатного філософа.

Актуальність проблеми. Розвиток індивідуальності кожної дитини – один із провідних напрямів системи навчально – виховної роботи  загальноосвітньої школи. На сучасному етапі головним завданням освіти, що висуває суспільство, є виховання незалежної та самостійної особистості, заохочення розвитку індивідуального досвіду кожного учня, спрямоване не тільки на оволодіння знаннями, але й на внутрішній морально – духовний розвиток особистості та її успішної самореалізації в житті.  Тому, в першу чергу, треба дбати про духовність наших дітей, про їх моральність. І тут, як ніщо інше, допоможе вивчення життєтворчості філософа і поета Сковороди. Новим елементом освіти, висвітленим у Державному стандарті базової і повної середньої освіти,   є варіативний компонент, до складу якого входять елективні курси, курси за вибором, факультативні заняття.  У нашому ліцеї з 2015 року учнями 9 класу вивчається елективний курс з медіа освітнім компонентом «Ave, Skovoroda! Ідемо за Сковородою!» У сучасних умовах комп’ютеризації усіх галузей людських інтересів та медіа грамотності  посилюється роль та вплив сучасних інформаційних технологій на процес розвитку дітей з перших днів життя. Кожна дитина є активним користувачем телебачення, комп’ютера, планшета, Інтернету. Діти пізнають світ з особливою допитливістю та спонтанністю і збирають  інформацію про учителя істини і духовного життя Г.Сковороду за допомогою своїх відчуттів. Програма цього спецкурсу, розроблена професором Г.Сагач та кандидатом педагогічних наук Т.Кузьміч успішно втілюється нашими педагогами – сковородинцями  і учнями в життя. Вона цікава, захоплююча, осучаснена медіа компонентом. Тому кожне заняття – це змістовна навчальна розмова, націлена на органічне поєднання вчення видатного філософа про щастя людини із глобальною вимого сучасності – духовно – моральним розвитком суспільства в цілому.

 Теза 2. Мета виступу – показати, як реалізується особистісно орієнтований підхід в організації освітнього процесу сучасної загальноосвітньої школи з використанням сучасних медіа, ознайомити учасників конференції з призначенням та особливостями  елективних курсів як виду варіативного компоненту змісту шкільної освіти та показати їх важливе значення у формуванні і розвитку учня на засадах людиноцентризму. Показати ту дієву роботу, яку роблять учні разом з вчителями в умовах звичайної сільської школи, щоб доторкнутись до витоків християнської моралі і доброчесності, збагатити всій духовно - моральний розвиток.

Теза 3. За порадою наукового консультанта шкільної навчальної духовно – просвітницької лабораторії «Сковородинівська світлиця» доктора педагогічних наук, лауреата Міжнародної премії імені Григорія Сковороди Галини Михайлівни  Сагач   з нагоди вшанування 220 річниці з дня смерті Велета Духу і Слова була створена ця шкільна світлиця і відкрита  9 листопада 2014 року.   Експонати для світлиці готували вчителі-словесники школи, їх колеги зі шкіл району, учні. Експозиція «Предмети народного побуту ХVІІІ століття» містить речі, які учні збирали у старожилів селища.  Для огляду відвідувачів духовно-просвітницької лабораторії «Сковородинівська світлиця» виставлено друковані матеріали: біографічна довідка «Г.Сковорода: життя і творчість», вивчення краєзнавства засобами музичної педагогіки, постери з авторськими віршами про мислителя,  відеоматеріали літературно-музична композиція «Григорій Сковорода – велет духу і слова»,  фото презентація про життєвий і творчий шлях Г.Сковороди,  декоративне панно «Не любить серце не бачачи краси», мальовану картину «Світ ловив мене, та не піймав»,  фотоколаж «Не тіло, а душа є людина», схематичні карти мандрів Г.Сковороди світом, матеріали поїздок учнів та вчителів школи   місцями, де бував Г.Сковорода  та багато інших цікавих і змістовних матеріалів. Серед експонатів – туристичний маршрут - путівник  національно-меморіальним музеєм  Г.С. Сковороди, тематична тека з листами до М.Ковалинського. Численні реферати: «Григорій Сковорода – великий селянський просвітитель», «Сковорода і духовне обличчя України» та інші, написані учнями, свідчать про великий інтерес школярів до знайомства з цією неординарною постаттю нашої української історії. В окремі папки зібрані ілюстрації до байок Григорія Савича  та його афоризми.

Теза 4. На почесному місці – подарунки Г.М. Сагач – її книги «Божий світ і ми. Скрижалі слова», «Божий світ і ми. Сповідь серця», «Благословенний Григорій Сковорода», «Велет духу і слова Григорій Сковорода», «Під покровом любові Богородиці», «Ділова риторика. Мистецтво риторичної комунікації», Сага про священне дерево «Джангисагач», «Батько Тарас – дітям України», «Закон Божий».

Григорій Сковорода – це втілення духу і мудрості України, реальна і містична фігура, праведна і мудра, учитель істини і духовного життя.  Сьогодні навчальна духовно - просвітницька лабораторія «Сковородинівська світлиця» це місце проведення тематичних уроків, сковородинських читань, круглих столів, науково - практичних конференцій, творчих сковородинських студій, уроків духовності, уроків християнської етики, літературно – мистецьки колажів, свят, занять недільної школи. Тут шкільний бібліотекар Наталія Хлановська  розгортає  змістовні книжкові виставки «Шляхами Григорія Сковороди».  Проведена у нашій  шкільній навчальній  духовно - просвітницькій лабораторії «Сковородинівська світлиця» робота   переконливо свідчить, що Григорій Сковорода не відійшов у минуле, він залишається з нами, йде з нами в майбутнє. А ми вивчаємо Сковороду, Ідемо за Сковородою! Він завжди присутній там, де живе український дух, де панує любов до України, до її народу, рідного слова, природи рідного краю, незважаючи на те, що минуло майже три століття з дня народження цього геніального педагога, філософа, просвітителя.  Ми продовжуємо збір матеріалів для світлиці. 

Великою допомогою у роботі з учнями є, схвалені науково-методичною радою Комунального вищого навчального закладу «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради,   тематичні розробки  всіх 17 занять елективного спецкурсу з медіа освітнім компонентом для учнів 9 (10, 11) класів закладів ЗСО  «Ave, Skovoroda! Ідемо за Сковородою!», які  я розробила і видала у 2020 році.

Теза 5. ВИСНОВОК.

Практика доводить, що спадщина Г.Сковороди не втрачає свого унікального пізнавального, етико – виховного, естетичного значення і тепер, у період бурхливого розвитку новітніх медіа технологій. Серце людини – центр виховання духовно - моральної культури особистості, що стало фундаментом великої філософії серця Г.Сковороди і його сучасних послідовників. Філософсько – богословська, психолого – педагогічна, етико – естетична мудрість ноосферного генія Григорія Сковороди – стратегічний, концептуальний спосіб подолання нинішніх апокаліптичних викликів ХХІ століття, що зобов’язує освітян до консолідації державних, наукових, освітніх, мистецьки закладів і організацій, широких громадських кіл суспільства до пріоритету духовно-моральних цінностей перед матеріальними, перебільшеними в наш час.

 

Список використаних джерел:

 

  1.               Костомаров М.І. Полеміка навколо Григорія Сковороди. Переяславські Сковородинівські студії. Випуск 2. 2013.с.118-121.
  2.               Махновець Л.  Григорій Сковорода. Біографія. Київ. 1972. С.13-27.
  3.               Поліщук Ф.М. Григорій Сковорода. Життя і творчість. Київ: Дніпро. 1978.263с.
  4.               Сагач Г. Благословенний Сковорода. Київ. 2013.123с.
  5.               Сагач Г. Велет Духу і Слова – Григорій Сковорода/ Божий світ і ми: скрижалі Слова. Книга 4. Херсон: КВНЗ « Херсонська академія неперервної освіти». 2013. С. 129-203.

6. Сковорода Григорій. Вибрані твори.  Харків: Прапор.  2007.С.58-93.

7. Сковорода Г.С.Повне зібрання творів. Т.1-2.Київ. 1973. С. 27-  67.

8.Ушкалов Л.В. Українське барокове мислення: Сім етюдів про Григорія Сковороду / Л. В. Ушкалов. — Х. : Акта, 2001. — 221 с.

9.Чижевський Д. Філософія Г. С. Сковороди / Д. Чижевський Д. — Х. : Прапор, 2004. — 272 с.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
17 грудня 2021
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку