Умови досягнення позитивних результатів та показники виконання освітніх завдань етапів уроку в контексті компетентністного підходу
Які фактори впливають на урок? Що потрібно, щоб спланувати урок?
Кожний з нас може по-різному відповісти на ці питання, але з усіх джерел інформації можна виділити наступне:
Звичайно, що всі ці пункти поєднує доцільно обрана послідовність. Давайте визначимо послідовність створення уроку та розберемо умови досягнення позитивного результату на кожному з етапів уроку, а також показники ефективності виконання освітніх завдань етапів уроку.
Послідовність:
1) Учитель визначає номенклатуру одиниць інформації (компетентностей), якими має володіти здобувач освіти з числа тих, що вже вивчені з даного предмету. Він отримує цю інформацію з Державного базового стандарту, у якому прописані компетентністний потенціал кожної освітньої галузі. Більш детально щодо предметних компетентностей необхідно уточнити у програмі з предмету. Там, у розділі програми «Очікувані результати», прописані основні вимоги, що пред’явлені державою щодо формування предметних компетентностей здобувачів освіти. Обов’язково необхідно опрацювати підручник з відповідного предмету. Оскільки у ньому автори вже поділили навчальний матеріал за певними блоками. І можна зорієнтуватись щодо об’єму навчального матеріалу, який можна запропонувати учням/ученицям протягом одного уроку. З програми учитель формулює тему уроку.
2) Цілепокладання. Це дуже важливий етап процесу розробки уроку, оскільки від нього залежить результат. Мета уроку має описувати очікуваний результат. Продукт освітньої діяльності має бути реальний, конкретний, таким, що піддається кількісному та якісному виміру. Тому вчитель визначає по кожній з одиниць інформації необхідний рівень формування компетентностей (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання).
Компетентність - здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню, здатність на основі знань вирішувати проблеми, що виникають в різних життєвих ситуаціях.
3) Наступний етап є визначення ступеню відповідності знань здобувачів освіти вказаній меті.
4) Визначення технології навчання, що може бути використана для реалізації мети. Або який тип уроку можна використати для досягнення мети. У наказі МОН від 20.04.2018 № 405 прописані основні типи уроків для організації освітнього процесу.
5) Розробляє план-конспект уроку, виходячи із вимог до структури обраного типу уроку.
Розглянемо основні етапи уроків різних типів у класифікації за дидактичною метою. Умови досягнення позитивних результатів та показники виконання освітніх завдань етапів уроку.
Урок формування компетентностей
Мета: оволодіння учнями новими знаннями, навичками, матеріалом та новими способами діяльності.
1.Організаційний етап
Умови досягнення позитивного результату
Показник виконання психологічного завдання етапу:
- Доброзичливий настрій учителя.
2. Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння знань, актуалізація опорних знань, умінь, уявлень.
Умови досягнення позитивних результатів:
3. Оволодіння учнями новими знаннями, навичками, матеріалом та новими способами діяльності
Умови досягнення позитивних результатів:
Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:
4. Закріплення, систематизація та узагальнення.
Умови досягнення позитивних результатів:
Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:
5. Підбиття підсумків уроку.
Вчитель проводить бесіду, підбиває підсумок уроку.
Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:
Учні можуть розгорнуто відповісти на питання типу які значення мають отримані знання, їх застосування.
6.Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Умови досягнення позитивних результатів:
- Систематичне виконання етапу уроку В МЕЖАХ УРОКУ ДО ДЗВОНИКА.
Види домашнього завдання
Запам'ятовування та тренування
Завдання має бути чітко сформульоване: вивчити визначення… Але важливо, щоб одиниць для запам’ятовування було не більше 10. Адже мозок дитини, щоб запам’ятати, наприклад, 13 одиниць інформації, «викидає» 3, і ці три будуть найменше пов’язані із раніше усвідомленим досвідом дитини, або просто важкі для запам’ятовування.
ПОГАНО:
Повторити тему “…………”. Тому, що наш мозок, коли стикається із знайомою інформацією, машинально відмічає її наявність, а не логічність її викладення. Тому, якщо необхідно задати щось повторити, треба уточнювати на які саме питання необхідно звернути увагу.
Застосування
За умови наявності мети формування практичних вмінь та навичок (бажано зв'язати із життям учнів). Обов’язково розібрати алгоритм виконання та техніку безпеки.
ПОГАНО:
Не розглядаючи аналогічні завдання на уроці, задавати додому.
Диференційоване д/з
Звернути увагу учнів, що виконуючи д/з достатнього рівня, вони не зможуть впоратись із більш високим рівнем на контрольній роботі.
Самостійне знайомство із новим матеріалом
- Можливе за умови, що матеріал більшою частиною пов’язаний із попереднім або життєвим досвідом учнів.
- Робота із довідниками. Але має бути чіткий інструктаж того, що учень/учениця буде шукати у довідковій літературі. Інакше, порушуючи академічну доброчесність, діти копіюють багато аркушів тексту з інтернету, навіть не читаючи його.
Немає сенсу задавати додому те, що може бути досягнуто протягом уроку.
Урок розвитку компетентностей
Мета: розвивати в учнів навички застосування раніше усвідомленого матеріалу, нових способів діяльності
умінь, навичок.
Умови досягнення позитивного результату:
Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:
3.Підготовка учнів до активного свідомого застосування знань, актуалізація опорних знань, умінь, уявлень.
4. Застосування раніше усвідомленого матеріалу, нових способів діяльності
Умови досягнення позитивного результату:
Показник виконання навчально-виховного завдання етапу
5. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і з допомогою учителя.
Умови досягнення позитивного результату:
Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:
6. Звіт учнів про роботу і теоретичне обґрунтування отриманих результатів.
Умови досягнення позитивного результату:
Залежить від форми оформлення звіту:
7 Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
Урок перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей
Дидактична мета: перевірка якості досягнення компетентності.
1 Організаційний етап.
2.Повідомлення теми, мети і завдання уроку, мотивація навчання школярів.
3. Перевірка досягнення компетентностей.
Умови досягнення позитивного результату:
Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:
4. Збирання виконаних робіт, їх перевірка, аналіз і оцінка.
5. Підсумки уроку й повідомлення домашнього завдання.
Зазвичай, такі уроки проводять у кінці вивчення розділу програми. На уроках цього типу не представлені у вигляді самостійних етапів такі частини уроку, як свідоме опанування.
Урок корекції основних компетентностей
Дидактична мета: корекційна діяльність щодо якості досягнення компетентності.
1. Організаційний етап.
2. Організація діяльності учнів щодо корекційної діяльності, формулювання мети уроку.
Умови досягнення позитивного результату:
Диференціювати роботу :
Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:
3. Самостійне виконання учнями під контролем і з допомогою учителя завдань-аналогів.
4. Звіт учнів про роботу.
5. Підсумки уроку, повідомлення домашнього завдання.
Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:
Учні можуть аналізувати де і чому припустилися помилки, способи їх усунення.
Список використаних джерел: