Заняття Школи молодого учителя "Умови досягнення позитивних результатів та показники виконання освітніх завдань етапів уроку в контексті компетентністного підходу"

Про матеріал
Матеріал висвітлює орієнтовну послідовність дій вчителя при підготовці до уроку; основні етапи уроків різних типів у класифікації за дидактичною метою; умови досягнення позитивних результатів та показники виконання освітніх завдань етапів уроку у контексті компетентністного підходу. Був використаний при проведенні заняття Школи молодого учителя.
Перегляд файлу

 

Умови досягнення позитивних результатів та показники виконання освітніх завдань етапів уроку в контексті компетентністного підходу

 

Які фактори впливають на урок? Що потрібно, щоб спланувати урок?

Кожний з нас може по-різному відповісти на ці питання, але з усіх джерел інформації можна виділити наступне:

  • знання фактичного матеріалу з предмету;
  • знання психолого-педагогічних особливостей дітей даного віку;
  • знання компетентністного потенціалу, що позначає здатність кожної освітньої галузі формувати всі ключові компетентності через розвиток умінь і ставлень та базові знання;
  • знання обов’язкових результатів навчання учнів/учениць;
  • уміння визначати дидактичну мету уроку;
  • знання форм організації освітнього процесу та уміння їх доцільно застосовувати;
  • знання методів навчання;
  • знання та наявність засобів навчання тощо.

Звичайно, що всі ці пункти поєднує доцільно обрана послідовність. Давайте визначимо послідовність створення уроку та розберемо умови досягнення позитивного результату на кожному з етапів уроку, а також  показники ефективності виконання освітніх завдань етапів уроку.

Послідовність:

1) Учитель визначає номенклатуру одиниць інформації (компетентностей), якими має володіти здобувач освіти з числа тих, що вже вивчені з даного предмету. Він отримує цю інформацію з Державного базового стандарту, у якому прописані компетентністний потенціал кожної освітньої галузі. Більш детально щодо предметних компетентностей необхідно уточнити у програмі з предмету. Там, у розділі програми «Очікувані результати», прописані основні вимоги, що пред’явлені державою щодо формування предметних компетентностей здобувачів освіти. Обов’язково необхідно опрацювати підручник з відповідного предмету. Оскільки у ньому автори вже поділили навчальний матеріал за певними блоками. І можна зорієнтуватись щодо об’єму навчального матеріалу, який можна запропонувати учням/ученицям протягом одного уроку. З програми учитель формулює тему уроку.  

2) Цілепокладання. Це дуже важливий етап процесу розробки уроку, оскільки від нього залежить результат. Мета уроку має описувати очікуваний результат. Продукт освітньої діяльності має бути реальний, конкретний, таким, що піддається кількісному та якісному виміру. Тому вчитель визначає по кожній з одиниць інформації необхідний рівень формування компетентностей (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання).

Компетентність - здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню, здатність на основі знань вирішувати проблеми, що виникають в різних життєвих ситуаціях.

3) Наступний етап є визначення  ступеню відповідності знань здобувачів освіти вказаній меті.

4) Визначення технології навчання, що може бути використана для реалізації мети. Або який тип уроку можна використати для досягнення мети. У наказі МОН від 20.04.2018 № 405 прописані основні типи уроків для організації освітнього процесу.

  • формування компетентностей;
  • розвитку компетентностей;
  • перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;
  • корекції основних компетентностей;
  • комбінований урок.

5) Розробляє план-конспект уроку, виходячи із вимог до структури обраного типу уроку.

Розглянемо основні етапи уроків різних типів у класифікації за дидактичною метою. Умови досягнення позитивних результатів та показники виконання освітніх завдань етапів уроку.

Урок формування компетентностей

Мета: оволодіння учнями новими знаннями, навичками, матеріалом та новими способами діяльності.

1.Організаційний етап

Умови досягнення позитивного результату

  • Зібраність та зосередженість учителя.
  • Відсутність багатослівності.
  • Вимогливість та твердий намір без затримки перейти до уроку при одночасній увазі до стану учнів.
  • Спокійна впевнена манера триматися з появою в класі.
  • Послідовність і сталість у пред'явленні вимог.

Показник виконання психологічного завдання етапу:

- Доброзичливий настрій учителя.

  • Короткочасність організаційного моменту.
  • Повна готовність класу та оснащення до уроку.
  • Швидке входження класу в діловий ритм.
  • Організація уваги всіх учнів.

2. Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння знань, актуалізація опорних знань, умінь, уявлень.

Умови досягнення позитивних результатів:

  • Попереднє обмірковування вчителем формулювання мети, завдань, практичної значимості для учнів нового навчального матеріалу.
  • Використання різноманітних методів перевірки знань, що вже існують з нової теми (включаючи зв’язок із життям).
  • Уміння чітко й однозначно разом з учнями сформувати освітню мету уроку для учнів, показати їм, чого вони повинні навчитися в ході уроку, які знання, уміння й навички мають опанувати.
  • Учнівську мету уроку потрібно або обговорювати з учнями, або сформулювати її разом з ними
  • Можливе складання плану наступної роботи.

3. Оволодіння учнями новими знаннями, навичками, матеріалом та новими способами діяльності

Умови досягнення позитивних результатів:

  • Нова інформації спирається на вже існуючий досвід учнів.
  • Учні збирають та аналізують дані, необхідні для розв’язання проблеми         (якщо така була сформульована), або за пунктами плану.
  •  Фіксація нового матеріалу логічна та зрозуміла.
  •  Вчитель спонукає учнів до встановлення причинно-наслідкових зав’язків.

Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:

  • Якщо вчитель використав метод розповіді, лекції, пояснення, самостійної роботи учнів – якість відповідей учнів на наступних етапах уроку.
  • Якщо вчитель використав метод евристичної бесіди, самостійної роботи у поєднання з бесідою, практичну роботу, програмовані машини, роботу з підручником – правильність їх відповідей і дій у процесі бесіди, активна участь класу в підведенні підсумків бесіди або самостійної роботи

4. Закріплення, систематизація та узагальнення.

Умови досягнення позитивних результатів:

  • Не тільки пригадування, але й маніпулювання знаннями, розв'язання на їх основі творчих і практичних завдань.
  • Використання різних способів закріплення.

Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:

  • З'ясування вчителем міцності та усвідомлення знань учнями.
  • Уміння учнів упізнавати й співвідносити факти з поняттями, правилами, ідеями.
  • Уміння відтворювати основні ідеї нового матеріалу.
  • Уміння виділяти істотні ознаки основних понять.

5. Підбиття підсумків уроку.

Вчитель проводить бесіду, підбиває підсумок уроку.

Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:

Учні можуть розгорнуто відповісти на питання типу які значення мають отримані  знання, їх застосування.

6.Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Умови досягнення позитивних результатів:

- Систематичне виконання етапу уроку В МЕЖАХ УРОКУ ДО ДЗВОНИКА.

  • Завдання має даватися при повній увазі всього класу.
  • Учні повинні бути підготовлені до цього етапу протягом всього уроку.
  • Прагнути, щоб зміст завдань був зрозумілий всім учням.

Види домашнього завдання

Запам'ятовування та тренування

  • За умови, що  необхідно запам'ятати визначення, правило, алгоритм.

Завдання має бути чітко сформульоване: вивчити визначення… Але важливо, щоб одиниць для запам’ятовування було не більше 10. Адже мозок дитини, щоб запам’ятати, наприклад,  13 одиниць інформації, «викидає» 3, і ці три будуть найменше пов’язані із раніше усвідомленим досвідом дитини, або просто важкі для запам’ятовування. 

ПОГАНО:

Повторити тему “…………”. Тому, що наш мозок, коли стикається із знайомою інформацією, машинально відмічає її наявність, а не логічність її викладення. Тому, якщо необхідно задати щось повторити, треба уточнювати на які саме питання необхідно звернути увагу.

Застосування

За умови наявності мети формування практичних вмінь та навичок (бажано зв'язати із життям учнів). Обов’язково розібрати алгоритм виконання та техніку безпеки.

ПОГАНО:

Не розглядаючи аналогічні завдання на уроці, задавати додому.

Диференційоване д/з

Звернути увагу учнів, що виконуючи д/з достатнього рівня, вони не зможуть впоратись із більш високим рівнем на контрольній роботі.

Самостійне знайомство із новим матеріалом

- Можливе за умови, що матеріал більшою частиною пов’язаний із попереднім або життєвим досвідом учнів.

- Робота із довідниками. Але має бути чіткий інструктаж того, що учень/учениця буде шукати у довідковій літературі. Інакше, порушуючи академічну доброчесність, діти копіюють багато аркушів тексту з інтернету, навіть не читаючи його.

Немає сенсу задавати додому те, що може бути досягнуто протягом уроку.

 

Урок розвитку компетентностей

Мета: розвивати в учнів навички застосування раніше усвідомленого матеріалу, нових способів діяльності

  1. Організаційний етап.
  2.   Перевірка домашнього завдання, коригування опорних знань,

      умінь, навичок.

Умови досягнення позитивного результату:

  • Оперативність учителя, цільова спрямованість його діяльності.
  • Використання системи прийомів, що дозволяють визначити виконання д/з у всіх учнів класу.
  • Усвідомлення школярами взаємозв'язку д/з із результатами свого навчання, розуміння ними залежності цих результатів від їхньої д/р.
  • Сформованість думки учнів про те, що “забути ” виконати д/з неможливо, тому що його виконання буде обов'язково перевірено.

Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:

  • Виявлення факту виконання д/з у всього класу за 5-7 хв, встановлення типових помилок і їхня ліквідація.
  • Виявлення причин невиконання д/з окремими учнями й вживання заходів для їх ліквідації.
  • Використання різних форм контролю залежно від змісту, виду й мети д/з.
  • Формування розуміння учнями зв'язків виконання їх д/р з результатами свого навчання взагалі.

 3.Підготовка учнів до активного свідомого застосування знань, актуалізація опорних знань, умінь, уявлень.

4. Застосування  раніше усвідомленого матеріалу, нових способів діяльності

Умови досягнення позитивного результату:

  • Основним стрижнем роботи є тренування, яке обов’язково має передбачати необхідну варіативність робіт, що вимагає від учнів перенесення знань і вмінь, їх використання в нестандартних ситуаціях.
  • Завдання мають будуватися від простого до складаного.
  • Обов’язковий загальний інструктаж.

Показник виконання навчально-виховного завдання етапу

  • Усвідомлення учнями алгоритму дій.
  • Маніпулювання знаннями, розв'язання на їх основі творчих і практичних завдань.

5.  Самостійне виконання учнями завдань під контролем і з допомогою учителя.

Умови досягнення позитивного результату:

  • Під час виконання практичних і лабораторних дослідів учитель вже нічого не пояснює і не уточнює для всього класу, можливе лише консультування в індивідуальному порядку.
  • Наявність в учителя додаткових завдань для учнів, що встигнуть впоратися швидше із загальним завданням.

Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:

  • Усвідомлення учнями алгоритму дій.
  • Маніпулювання знаннями, розв'язання на їх основі творчих і практичних завдань.
  • Низький коефіцієнт звернень по допомогу вчителя.

 6.  Звіт учнів про роботу і теоретичне  обґрунтування отриманих результатів.

Умови досягнення позитивного результату:

Залежить від форми оформлення звіту:

  • Письмово – інструктаж: які питання мають бути висвітлені у висновках.
  • Усно - залучення для обговорення всього класу. Для цього можливе застосування інтерактивних вправ.

7  Підсумки уроку і повідомлення  домашнього завдання.

 

Урок перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей

Дидактична мета: перевірка якості досягнення компетентності.

1 Організаційний етап.

2.Повідомлення теми, мети і завдання  уроку, мотивація навчання школярів.

3.  Перевірка досягнення компетентностей.

Умови досягнення позитивного результату:

  • Наявність інструктажу до виконання роботи.
  • Обрання форми роботи, що дає змогу оцінити рівень сформованості компетентностей всіх учнів класу.

Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:

  • Усвідомлення учнями алгоритму дій.
  • Маніпулювання знаннями, розв’язання на їх основі творчих і практичних завдань.
  • Низький коефіцієнт звернень по допомогу вчителя.

4.  Збирання виконаних робіт, їх перевірка, аналіз і оцінка.

5.  Підсумки уроку й повідомлення домашнього завдання.

Зазвичай,  такі уроки проводять у кінці вивчення розділу програми. На уроках цього типу не представлені у вигляді самостійних етапів такі частини уроку, як свідоме опанування.

 

Урок корекції основних компетентностей

Дидактична мета: корекційна діяльність щодо якості досягнення компетентності.

1. Організаційний етап.

2. Організація діяльності учнів щодо корекційної діяльності, формулювання мети уроку.

Умови досягнення позитивного результату:

  • Відтворити способи діяльності, що підлягали контролю досягнення компетентностей.
  • Проаналізувати правильність виконання роботи.
  • Організувати самооцінку роботи учнями та співставлення своєї оцінки з оцінкою вчителем.

Диференціювати роботу :

  • Для учнів, які допустили помилки, уточнити алгоритм виправлення помилок, на основі цього алгоритму виявити причину утруднення.
  • Для учнів, які не припустилися помилок, запропонувати виконання завдань творчого характеру.

Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:

  • Усвідомлення учнями алгоритму дій.
  • Маніпулювання знаннями, розв’язання на їх основі творчих і практичних завдань.
  • Учні можуть аналізувати де і чому припустилися помилки, способи їх усунення.

3.  Самостійне виконання учнями під контролем і з допомогою учителя завдань-аналогів.

4. Звіт учнів про роботу.

5. Підсумки уроку, повідомлення домашнього завдання.

Показник виконання навчально-виховного завдання етапу:

Учні можуть аналізувати де і чому припустилися помилки, способи їх усунення.

 

 

 

 


Список використаних джерел:

 

  1.               Гин А.А. Приемы педагогической техники: Свобода выбора. Открытость. Деятельность. Обратная связь. Идеальность: Пособие для учителей. –Луганск: СПД Резников В.С., 2006, -88с.
  2.               Климчук Н.С. Матриці уроків за діяльнісною технологією. –Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2009.-32с
  3.               Конаржевський Ю.А. Аналіз Уроку.–Х.: Видавництво «Ранок», 2008, - 336с.
  4.               Пометун О.І та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-Метод. Посібник. –Л.: Видавництво А.С.К., 2004 -192с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 грудня 2021
Переглядів
1059
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку