Навчальна програма для дистанційного навчання учнів 4-х класів з 18.05.2020 по 22.05.2020

Про матеріал
Навчальна програма для дистанційного навчання учнів 4-х класів з 18.05.2020 по 22.05.2020 з основних предметів.
Перегляд файлу

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

 ДЛЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 УЧНІВ 4-Х КЛАСІВ

   з 18.05.2020 по 22.05.2020

 

Українська мова

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Повторення. Частини мови. Займенник.

            https://www.youtube.com/watch?v=MIVwI4rzD9g

 

впр. 1 – усно. Пригадай! Що таке займенник? Що ти знаєш про займенники? Наведи приклади.                                                впр. 2 – усно і письмово. Запиши початкову форму кожного займенника.                            Зі мною - ______________,                   у тебе - ________________,            без неї -  _______________,       до нас - ________________,          для вас - _______________ .         впр. 3 – письмово. Запиши, вживаючи займенники у потрібній формі. Визнач їх число, особу та відмінок у дужках після слова.                   Усміхнувся до (вона); дивитися на (ми); стоїть переді (я); дружити з (він); підійти до (вони).                                               впр. 4 – усно і письмово. Прочитай займенники. Запиши, поставивши їх у місцевому відмінку, за зразком.                           Ти, він, вона, воно, вони, ви, я, ми.                                                    Зразок: (хто?) ти – (на кому?)на тобі.                                                                                 впр. 5 – усно і письмово. Прочитай текст, розкриваючи дужки. Постав займенники в дужках у потрібному відмінку. Впиши у речення.                                             Широко розкинув густе гілля величезний дуб. (Він) _________ верхівя високо в небі. Скільки (він) _________ літ? До (він) _______ прибігав малий Іван Франко. І дорослим поет любив посидіти в холодку дуба. Шум (він) ___________ гілля навіював мрії.                                                                                                                У першому реченні  підкресли підмет та присудок.

2

Повторення. Частини мови. Дієслово.

 

https://www.youtube.com/watch?v=OeefT-GiklY&t=32s

 

впр. 1 – усно. Прочитай прислівя, розкриваючи дужки. Закресли дієслова, які не підходять за змістом. Підкресли дієслова в неозначеній формі.

     Життя (прожити, прожив) – не поле (перейшов, перейти). За праве діло треба (стоїть, стояти) сміло. Краще (не обіцяти, не обіцяла), як слова (не здержала, не здержати). Не вчи рибу (плавати, плавала). Що знаєш, що вмієш – за плечима (не носиш, не носити).

впр. 2 – письмово, прочитай дієслова. Визнач час і рід (у минулому часі). Яку дію вони виражають? Постав ці дієслова в неозначеній формі. Запиши за зразком.

Зразок: Написала (що зробила?) – минулий час, жін. р., одн., завершена дія. Неозначена форма – написати.

Написала, викопав, зробила, прочитали, прилетіли.

впр. 3 – письмово. Прочитай

дієслова. Познач особові закінчення. Запиши у дужках час, особу й число дієслів за зразком.

Зразок: Несу (теп.ч., 1ос., одн.),..

Сію, стоїш, малюємо, лежимо, посіють, оживуть, косять, несемо, збираєте.

впр. 4 – письмово.

Прочитай прислівя. Устав пропущені закінчення. Запиши.

    Треба нахилити__, щоб з криниці води напити__. Хто рано підводить__, за тим і діло водить__. Струмки зіллють__ - річка, люди обєднають__ - сила. Учора братали__, нині розстали__. Біля чого потреш__, того й сам набереш__.

Зроби звуко-буквений аналіз слова зіллються.

 

3

Повторення. Частини мови. Прислівник.

        с.184-185

https://www.youtube.com/watch?v=xZzfUXv6gQM

 

впр. 418 – усно. Перевір свої знання. Дай усно відповіді на тестові завдання.

впр. 419 – усно і письмово. Прочитай текст, розкриваючи дужки. Перекажи.                         Спиши перший абзац тексту, розкриваючи дужки. Підкресли дієслова, визнач їх час, особу і число.                                            Випиши прислівники з виділеного речення та з третього й четвертого абзаців.

впр. 3 – усно і письмово. Прочитай текст, уставляючи з довідки пропущені числівники.

        Під кущем _______ сиділо чорне цуценя. Воно ______ й ___________ дивилося на мене чорними оченятами. Потім підняло _________ лапки. Раптом цуценя рішуче й _______ підбігло до мене. Почало ______ бігати. Доброзичливо й _______ потерлося об мою ногу.

Довідка: тихо, довірливо, ласкаво, впевнено, вгору, зліва, радісно.                                        Підкресли однорідні члени речення, виражені прислівниками.

 

 

            Літературне читання

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Василь Сухомлинський «Співуча пірїнка». Головна думка твору. Рефлексивні судження: «Чому у кожного має бути своя співуча пірїнка?». «Як не загубити співучу пірїнку?».

Літературне читання,                  с.174-175

https://www.youtube.com/watch?v=2lbgIpzSBBg

Прочитай казку. Розкажи,  про що ти прочитав? Хто є головними персонажами цього твору? Познач незрозумілі слова. Спробуй пояснити їх значення зі змісту речень. Навчися  виразно читати. Дай відповіді на запитання:

Які слова Стрепета часто згадував Сергійко? Як ти розумієш ці слова?

Спробуй висловити свої судження: «Чому у кожного має бути своя співуча пірїнка?», «Як не загубити співучу пірїнку?».          

2

Як побачити вітер. Ліна Костенко «Якщо не можеш вітер змалювати». Творче завдання «Малюю вітер».

Літературне читання,                     с.176

https://www.youtube.com/watch?v=9d-7MliOxpw&t=140s

Прочитай. Розкажи,  про що ти прочитав? Дай відповіді на запитання. Як зобразити вітер на малюнку? Які ознаки вітру називає юний художник? Чому, на твою думку, вітрам нема кінця і краю? Яку рису художника підкреслює поет? Знайди у вірші рими. Добери до слів вітер і сонце якомога більше прикметників. Навчися виразно читати. Спробуй намалювати вітер. Поділися малюнками з однокласниками.

3

За Ярославом Гримайлом «Хлопчик з голубом».

Позакласне читання,                  с. 86-90

 

 

Прочитай оповідання. Розкажи,  про що ти прочитав. З ким товаришував Петрусь? Чому з нього насміхалися? Розкажи, яка пригода сталася у дорозі. Хто допоміг дітям у скрутній ситуації?

Навчися  виразно читати. Який епізод тобі найбільше запамятався? Який висновок ти зробив для себе?         

4

Урок позакласного читання №17 «Періодичні видання для молодших школярів».

https://www.youtube.com/watch?v=AjiblLfjmiI

Ознайомся з матеріалом уроку в додатку. Спробуй узагальнити отримані знання. Придумай назву свого журналу або газети. Намалюй рекламу свого видання. Надішли роботу вчителю.

 

 

Російська мова

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Чтение. Художественные средства текста. Жанры художественной литературы. Собственное мнение по поводу прочитанного текста.

с.153-164

https://www.youtube.com/watch?v=HC0K25_dY0I

впр. 384 – усно; прочитай і порівняй два тексти. Який з них більш виразний? Чому?

Виконай завдання. Подумай, які слова вжиті у переносному значенні? Прочитай та запамятай правило.

впр. 391 – усно; ознайомся з таблицею. Запамятай визначення жанрів літератури. Дай усно відповіді на запитання.

впр. 392 – усно; прочитай і визнач, до якого жанру відноситься кожний текст. Перевір правильність своїх відповідей на с.174.

впр. 398 – усно. Прочитай. Що означає висловити власну думку? Що потрібно зробити, перш ніж висловлювати власну думку з приводу прочитаного? Як потрібно висловлювати власну думку з приводу прочитаного чи прослуханого тексту?

впр. 400 – усно. Ознайомся з памяткою. Зроби висновки.

впр. 406 – письмово. Запиши план. Розглянь малюнок. Зроби передбачення, про що буде мова у тексті.

впр. 407 – усно і письмово. Прочитай. Чи справдилися твої передбачення? Напиши детальний переказ тексту, використовуючи записаний план.

2

Монолог. Высказывание на основе жизненного опыта.

     с.165-167

 https://www.youtube.com/watch?v=hCfJ1eWEFwo  

 

https://www.youtube.com/watch?v=_U6MCAjAkQA

впр. 412 – усно. Прочитай. Що таке життєвий досвід?

впр. 413 – усно. Виконай завдання на вибір.

впр. 414 – усно і письмово. Прочитай. Дай відповіді на запитання. Підбери синоніми та антоніми до виділених слів. Запиши.

впр. 416. – усно і письмово. Прочитай пояснення. Ознайомся з памяткою. Зверни увагу на довідку.

Використовуючи подану памятку, довідку, текст вправи 414, склади і запиши свій власний текст-роздум з опорою на свій життєвий досвід.

Перевір написане. Відправ учителю.

 

 

Математика

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Письмове ділення і множення на двоцифрове число.

Дії з іменованими величинами. Розвязування рівнянь. Розвязування задач.

 

   

 

с.166-167

https://www.youtube.com/watch?v=Pd3NdXGWM6Q

 

№ 1076 – усно. Визнач порядок дій у виразах. Виконай обчислення.

№ 1077 – письмово. Знайди значення виразів. Виконай письмові обчислення.

№ 1078 – письмово. Знайди значення виразів з іменованими величинами.

№ 1079 – письмово. Склади і розвяжи рівняння.

№ 1080 – письмово.

Розв’яжи задачу. Скористайся планом розвязування задачі.

1) Скільки центнерів становила решта картоплі?

2) Скільки центнерів фермер продав? (Пригадай, щоб знайти дріб від числа, потрібно поділити на знаменник і помножити на чисельник дробу).

Запиши вираз і відповідь.

№ 1081 – усно. Заповни пропуски в таблиці.

2

Письмове ділення на трицифрове число. Ділення з остачею.

Розвязування задач.

 

       с. 167-168   

https://www.youtube.com/watch?v=l-1IXwmBJUA

№ 1085 – усно.

№ 1086 – письмово. Знайди частку й остачу.

№ 1087 – усно. Розглянь пояснення ділення на трицифрове число.

№ 1088 – письмово. Знайди частку з поясненням.

№ 1090 – письмово. Розвяжи задачу. Скористайся планом:

1) Яка загальна швидкість двох літаків?

2) Через скільки годин літаки зустрінуться?

Запиши вираз і відповідь.

№ 1091 – письмово. Запиши вирази та виконай обчислення.

3

Письмове ділення на трицифрове число.

Дії з величинами. Розвязування складених задач.

 

c. 168-169

https://www.youtube.com/watch?v=kJRbr_hN_g4

№ 1093усно і письмово. 

№ 1094 – письмово. Знайди значення виразів.

№ 1098усно.  Прочитай. Поміркуй та виконай обчислення.

№ 1099 – письмово; 

розв’яжи задачу з поясненням. Скористайся планом розв’язування задачі:

1) Скільки буряків зібрали з другої ділянки?

2) Скільки буряків зібрали з двох ділянок?

3) Скільки центнерів буряків поклали в овочесховище?

Запиши відповідь.

№ 1100 – письмово.

Розв’яжи задачу з поясненням. Скористайся планом розв’язування задачі:

1) Знайди площу спортивного комплексу.

2) Скільки становить решта площі?

3) Знайди площу спортивних майданчиків. (Пригадай! Щоб знайти дріб від числа, треба поділити на знаменник і помножити на чисельник).

Обчисли. Запиши відповідь.

4

Повторення. Письмове ділення і множення на двоцифрове число.

Розвязування задач.

 

с. 170

https://www.youtube.com/watch?v=kLse1z98U7Q

 

№ 1103 – усно. Прочитай. Поясни і обчисли.

№ 1101 – письмово. Прочитай. Пригадай, як розвязуються задачі такого типу. Виконай обчислення. Запиши відповідь.

№ 1102 – письмово. Прочитай. Зроби короткий запис. Для обчислень виконай перетворення величин. Запиши розвязання та відповідь.

№ 1105 – усно. Встанови пропорційну залежність. Виконай обчислення.

№ 1107 – письмово. Прочитай. Зроби короткий запис. Скористайся планом розвязування:

1) На скільки менше ящиків продали після перерви?

2) Скільки яблук у одному ящику?

3) Скільки яблук продали до перерви?

4) Скільки яблук продали після перерви?

Запиши відповідь.

 

Природознавство

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Наш край на карті природних зон України. Рослинний і тваринний світ нашого краю.

 

https://www.youtube.com/watch?v=RpyT2hFlN2E

 

Прочитай текст у додатку. Що нового ти сьогодні дізнався? 

Знайди на карті України Одеську область. Де вона розташована? Які природні зони можна виділити на території області?                           Перечитай ще раз текст. Перевір себе. Чи зможеш ти без підказки назвати тварини та рослини степу?                                               Використовуючи різні джерела інформації, підготуй повідомлення про тварини чи рослини, які є на території нашої області.

2

Навчальний проєкт «Добра справа для природи».

     https://www.youtube.com/watch?v=aIMYpoyvUoU

 

Прочитай уважно матеріал, який вміщено у додатку. Подумай, яку добру справу для природи можеш зробити ти? Оформи свою відповідь у вигляді проєкту. Підготуйся захищати свій проєкт перед однокласниками.

Відправ учителю для перевірки.

 

 

 

Я у світі

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Підсумковий урок за темою «Я - європеєць».

 

https://www.youtube.com/watch?v=iv_CDUcgO7o

 

Прочитай уважно матеріал, розміщений у додатку. Що нового ти сьогодні дізнався? Які нові слова тобі зустрілися? Спробуй пояснити їх значення. Скористайся пошуковою системою у мережі Інтернет.

Спробуй самостійно відповісти на запитання: «Чи можу я назвати себе європейцем?»

 

 

Основи здоров’я

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Заохочення одолітків до здорового способу життя. 

Практична робота «Виконання проєкту «Здоровя – всьому голова».

с. 157,

використовуємо Підручник UA

 

https://www.youtube.com/watch?v=oS3uXE5hC98&list=PLFr8eCuQr2MCkypri4Cdj7IXcMfztuLae&index=9

 

Здоровя дитини –
багатство родини!
Здоровя народу –
багатство країни!

   Яка мета нашого проєкту?

Формування здорового способу життя у твоїй свідомості. Збереження та зміцнення здоров’я особистості молодшого школяра: соціального, психічного, фізичного та духовного.

Виховання культури здоров’я,  формування позитивної мотивації та розвиток життєвих навичок, що сприяють дотриманню здорового способу життя молодшими школярами у тісній співпраці з батьками.

Завдання проєкту:

- сприяти збереженню і зміцненню організму молодшого школяра;

- формувати навички здорового способу життя;

- створити умови для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів;

- підвищити психологічний мікроклімат у класному колективі.

Тип проєкту: тематично – цільовий, короткотривалий.

Актуальність проєкту

Добре відомо, що зміни в економічному та соціальному середовищі, зумовлені технічним процесом у даний час, справили надзвичайно серйозний вплив на здоров’я населення в усьому світі. Дійсно, істотно погіршилися багато показників стану здоров’я дітей ( впродовж останніх 10 – 15 років відбулося підвищення рівня захворюваності й поширення хвороб серед дітей). Тому сьогодні стан здоров’я є глобальною проблемою всього людства і молоді зокрема.

Саме тому виникає потреба реалізувати проєкт « Здоров’я – всьому голова», мета якого – формування у свідомості молодого покоління розуміння важливості ведення здорового способу життя.

Очікувані результати:

- підвищення рівня соціальної активності учнів;

- свідоме ставлення учнів до власного здоров’я;

- сформованість основ життєвих навичок і засад здорового способу життя;

- створення здоров’язберігаючого простору у класі;

- презентація проєкту онлайн.

Учасники проєкту- учні

4 класу, що взаємодіють з  учителем та батьками.

Алгоритм реалізації проєкту

1. Перевір свої  знання, вміння та навички про дотримання здорового способу життя.

2. Подумай, до виконання якого завдання ти хочеш долучитися:

- Створення відеоролика «Формуємо здорові звички»

- Підбір комплексу ранкової зарядки та нових фізхвилинок до уроків.

- Пошук нових рухливих ігор для активного відпочинку на перервах та для ігор із друзями.

- Створення колажу «Здоров’я – це життя».

- Моделювання ситуацій «Безпечне довкілля».

- Створення презентації «Профілактика порушень зору, слуху, постави».

- Створення ментальної карти «Здорове тіло».

У процесі підготовки проєкту обовязково дотримуйся таких правил:

*Ти береш відповідальність за своє завдання.

*Якщо не можеш собі зарадити, попроси допомоги.

*Дискутуй, але не атакуй і не принижуй.

*Уважно слухай кожного, не перебивай.

*Створи карту проєкту і карту дій, в яких нотуй свої найважливіші завдання і терміни їх виконання.

*Потренуйся презентувати свою роботу.

*Підведи підсумки і презентуй свою роботу перед однокласниками.

 

ЗДОРОВЯ – НАЙЦІННІШИЙ СКАРБ, ЩО МАЄ ЛЮДИНА. БЕРЕЖІТЬ ЙОГО!!!

 

 

Програму склала вчителька початкових класів Соловйова У.Є.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  Додаток

                                     Літературне читання

Урок позакласного читання №17 «Періодичні видання для молодших школярів».

Спробуй уявити себе бібліотекарем. А тепер давай зануримося у цей цікавий світ, у якому живуть не лише книжки.              

Склади анаграми:

 л ж р у н а а з г е а т

 (журнал)  (газета)

Поповни свою словникову скарбничку.

а) Які значення може мати слово «журнал»?

  (класний, журнал обліку відвідування, періодичне видання)

б) Поясни значення слів. Використай тлумачний словник або пошуковик у мережі Інтернет.

періодичне видання

періодика

газета

журнал

журналіст

дописувач

редактор

редколегія

тираж

примірник.

Пригадай!

-       Назви журнали, які тобі купували, або які ти читав у бібліотеці.

-       Які журнали є у тебе вдома?

-       Який із журналів призначений для твоїх маленьких братиків і сестричок?

-       Про що говорить обкладинка журналу?

Ознайомся!   А зараз поговоримо про журнали. Перший журнал вийшов у 1665 р. у Франції, в тому ж році – в Англії. В 1772 році – вийшов додаток до газети «Санкт-Петербургские ведомости». А в 1785 році з’явився дитячий журнал «Детское чтение для сердца и разума». В 1861 році став виходити журнал «Вокруг света», а після революції 1905 р. з’явився журнал «Тропинка», головним редактором якого була жінка під псевдонімом Allegro (що в перекладі – блискучий папір).

Зустріч з журналом «Барвінок». Народився  в 1928 році в місті Києві. Назвали його ім’ям весняної ніжної квітки. У нього красиві обкладинки, цікаві сторінки. Він змінює їх щомісяця. А чи знаєш, чому? На сторінках журналу  ти знайдеш те, чого немає в шкільних підручниках. Він радує чудовими казками, оповіданнями, легендами, переказами, знайомить з прикметами, прислів’ями, приказками, загадками, іграми. Веселить  у сумні години, підтримає в час скрути, посіє у душах зерна добра, щирості, любові.

П А М ′ Я Т К А

1.        Журнал починай читати з обкладинки, на ній виділяють усі написи.

2.        Зверни увагу на номер журналу. Рік видання, хто і де видає журнал.

3.        Прочитай для кого призначений журнал.

4.        Потім розглядай кожну сторінку, прочитуй її до кінця.

5.        Якщо зустрів незнайомі слова, звернись до словників, енциклопедій, довідників.

6.        Про прочитане розповідай своїм друзям, обмінюйся думками з ними.

7.        Подумай, як і де ти можеш використати знання, отримані з журналу.

Ознайомся! Кожний день, в будь-яку погоду, в усі будинки приходять свіжі газети. З них ми дізнаємось про новини та події, які відбулися в різних країнах. Де знайшли залізну руду, де побудували завод, які відкриття зробили вчені, яких рекордів досягли спортсмени, як народи всієї Земної кулі борються за мир в усьому світі. Разом з газетами та журналами до нас в будинок приходять незвичайні люди: поети, композитори, вчені, винахідники, мандрівники, політичні діячі та інші. Звідкіля газета так швидко дізнається новини? Подумай!

Так, дійсно. В усіх куточках світу у газети є свої кореспонденти, які уважно слідкують за життям і про найцікавіше негайно повідомляють до газети. По радіо, телефону, інтернету, скайпу приходять до редакції новини. А на наступний день ці новини з’являються в газеті. Газети та журнали друкують великим тиражем на спеціальних машинах в друкарні. Тому одночасно свіжі номери періодики читають мільйони людей. Багато людей беруть участь у виданні газет та журналів – кореспонденти, редактори, художники, друкарі, складальники та інші люди, які працюють на друкарських та складальних машинах. А готову продукцію розвозять в усі кінці світу машини, поїзди, літаки, пароплави.

Словникова робота. А що означає слово «газета»?

  Газета – періодичне, переважно щоденне видання друку, яке містить різноманітні матеріали про поточні події. Газета містить також літературні твори, ілюстрації, фотографії та рекламу.

  Газети бувають: державні, обласні, районні, низові (газети установ, учбових закладів, наприклад, «Гімназист»).

П А М ′ Я Т КА

Як читати газети

Читай газету кожний день. Газета допоможе тобі дізнатися про найважливіші події, що відбуваються в світі, про життя і справи твоїх ровесників, які живуть у нашій країні і за кордоном.

Починай читання газети з перегляду заголовків усіх статей. Це допоможе вибрати потрібний, важливий і цікавий для тебе матеріал.

Читай кожну статтю уважно, визначаючи, що головне в ній і чому вона вчить.

Звертай увагу на незрозумілі слова. Їх пояснення знайдеш у словнику.

Візьми книгу про те, що особливо зацікавило тебе при читанні газети.

А тепер спробуй узагальнити свої знання. Придумай назву свого журналу або газети. Намалюй рекламу свого видання. Надішли свою роботу вчителю.

Висновок. Отже, якщо ти будеш читати журнали і газети, то будеш знати про всі події, що відбуваються в нашій країні і світі. Вони відкриють для тебе скарби знань, умінь, доброти, радості.

 

 

 

Природознавство

Наш край на карті природних зон України. Рослинний та тваринний світ нашого краю.

    Завершуємо ознайомлення з природними зонами України. Зупинимося на зоні степів, у якій знаходиться більша частина Одеської області. Пригадай! Степова зона лежить на півдні України.  Це безліса територія. Вона займає найбільшу, порівняно з іншими зонами, площу – 40% території України. В її межах знаходяться Одеська область. Розміщена Одещина на Причорноморській низовині. Територія степової зони переважно рівнинна, низовинна з горбами, ярами й балками. Через степову зону протікає багато річок, є багато прісних і солоних озер, а також лиманів і водосховищ.

    У зоні степів сонце знаходиться вище на небосхилі, ніж у зоні мішаних лісів. Тому сонячні промені падають на степову зону пряміше і дужче нагрівають земну поверхню. У степах літо довге, сонячне, жарке. Опадів випадає мало. Осінь тепла. У другій половині осені йдуть дощі. Зима коротка, холодна, малосніжна. Весна настає рано. Через те, що температура повітря різко підвищується, волога з ґрунту швидко випаровується.

    

     Навесні і влітку гарячі суховії часто зумовлюють посухи. Взимку холодні вітри спричиняють хуртовини й чорні бурі. Вони руйнують родючий шар ґрунту. Степовою зоною до морів течуть великі річки України. У дельті Дунаю багато прісних озер, а на узбережжі Чорного моря – солоних озер-лиманів. На Дніпрі побудовано каскад штучних водойм – водосховищ. У степовій зоні ростуть трав’янисті рослини. Дерева і кущі зустрічаються на берегах водойм і в балках. Тільки там їм вистачає вологи. Яскравий і різнобарвний степ ранньою весною. Коли в ґрунті ще достатньо вологи, з’являються ранньоквітучі рослини: півники, гіацинти, крокуси, горицвіт, тюльпани, півонії, маки. До настання спеки рослини відцвітають і дають насіння. Їхня наземна частина відмирає. У ґрунті залишаються бульби, цибулини, кореневища, де накопичуються поживні речовини. Завдяки цим речовинам рослини виростуть і розквітнуть наступної весни.

     

      Ранньоквітучі змінюються рослинами, які пристосувалися до спеки й нестачі вологи. Улітку в степу з’являються полин, типчак, ковила. Одні рослини мають довге коріння, яким з глибини дістають воду. В інших –жорсткі або вузькі опушені листки. Через них випаровується дуже мало води. У середині літа від спеки починають висихати всі рослини. Вітер підхоплює їх і котить по степу, витрушуючи дозріле насіння. У цю пору степ сірий і непривітний. У степовій зоні бідніший тваринний світ, ніж у лісі. Майже всі тварини набули жовто-сірого забарвлення, яке робить їх менш помітними серед пожовклої трави.

 

      Більшість тварин живе в норах. Це гризуни: бабаки, ховрахи, хом’яки, миші, тушканчики. Добре розвинутими передніми зубами вони гризуть рослини. Риють нори лисиці, тхори, борсуки. Для звірів нори є схованкою під час небезпеки й несприятливої погоди, місцем народження малят. А для деяких з них – місцем зимового сну або сплячки, накопичення запасу кормів. У норах дрібних звірів селяться плазуни, зокрема гадюка степова, черепаха степова, ящірка прудка.

  

      Завдяки вмінню швидко бігати, від ворогів рятуються рідкісні степові птахи – дрофа, стрепет. З ранньої весни в степах чути спів жайворонка степового. Подає голос і перепілка. Походжає рідкісний птах – журавель степовий. Високо в небі літають хижі птахи: орел степовий, кібчик, лунь степовий, боривітер. Вони полюють на гризунів і дрібних птахів. У степах безліч комах: метеликів, жуків, сарани, коників. Кормом для них є різні частини рослин. Комахи, в свою чергу, є кормом для птахів, плазунів і земноводних. Для збереження природи в степовій зоні створено заповідники, серед яких: Асканія-Нова, Луганський, Український степовий та Причорноморський.

          Прочитай інформацію про деяких  тварин, занесених до Червоної книги України.

Дрохва. Великий птах з довгими сильними ногами. Маса тіла 4 – 12 кг. Деякі екземпляри досягають до 16 кг. Найкращий  бігун серед птахів нашого краю. Дрохва могла б посісти  призове місце і в змаганні на краще маскування. Не так давно вони були багато численними в степах України. Зараз їх дуже мало. Причина цього – освоєння людиною цілинних земель у степах, надмірне полювання на цих птахів. Гніздо дрохви – невеличка ямка, вислана стеблами сухої трави, куди самка відкладає від двох до п’яти яєць. Живляться дрохви насінням і зеленими стеблами культурних і диких рослин, а влітку – переважно комахами, серед яких багато жуків і саранових, жабами, ящірками, мишоподібними гризунами, чим приносять велику користь сільському господарству. На жаль, цих птахів залишилося дуже мало.

Тхір. Звірок – близький родич норки. Степовий тхір більший за лісового. Шкура в нього біліша, тільки кінчики окремих довгих шерстинок темні. На лобі навколо очей – темні плями. Вушка і кінчики мордочки білі. Живе степовий тхір у степах. Його головна здобич – великі гризуни: ховрахи, хом’яки. Степові тхори зрідка риють собі нори, частіше вони займають чужі, чомусь кинуті іншими звірами. Вони заводять собі тільки одну подругу. У них народжується як правило, 7 – 9 малят, але, інколи, буває і 18. Ці звірки приносять велику користь. Підраховано, що протягом одного року дорослий тхір знищує до трьохсот таких шкідливих гризунів, таких як ховрахи, хом’яки, пацюки, і понад дві тисячі мишей і полівок, зберігаючи цим самим близько двох тонн зерна.

Вухатий їжак. Рідкісний вид. Невелика тварина з м’яким коротким хутром. Вухо довше від половини голови. Колючий панцир не закриває боків. Живе на піщаних чорноземних ґрунтах. Веде нічний спосіб життя. Впадає в зимову сплячку. Живиться комахами та дрібними хребетними.

Гадюка степова – плазун, отруйна. На людину гадюка ніколи не нападає, та коли на неї наступити, не задумуючись, зажене у ногу свої гострі зуби. Гадюки степові відрізняються від відомої звичайної гадюки, перш за все, меншими розмірами: довжина їхнього тіла всього 35 – 45 см. Переховуються вони в норах плазунів, різних ямках, щілинах та між камінням. Час від часу вилазять, щоб погрітися на сонці. Тільки тоді, коли на землю ляжуть сутінки, гадюки виходять на полювання. Плазуни добре бачать у темряві. А ще вони можуть відчувати, звідки виходить тепло. Невелика степова гадюка була б зовсім безпорадною і беззахисною твариною, якби не могутня зброя – отруйні зуби. Останнім часом отруту гадюки степової використовують у медицині. Нею лікують хворих, які страждають на бронхіальну астму, епілепсію. Крім того, вона використовується як кровозупинний препарат.

    Багато тварин та рослин знаходяться під охороною у  Чорноморському державному заповіднику.  Він  - найбільший за площею, 57048 га. Унікальне значення мають затоки Тендрівська і Ягорлицька. Багатий рослинний і тваринний світ. Охороняється 624 види рослин, 47 видів ссавців, 70 видів риб, 300 видів птахів.

Навчальний проєкт «Добра справа для природи»

Мета проєкту: збагатити знання учнів про охорону тварин і рослин рідного краю; розвивати спостережливість, кмітливість, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до тварин і рослин.

Тип проєкту: індивідуальний, короткотривалий
Вид проєкту: інформаційно-дослідницький.
Учасники проєкту: вчитель, учні, батьки.
Актуальність проєкту:

Щодня ми озираємось і бачимо навколо себе дерева, траву, квіти, птахів, комах, тварин. Це все природа. Людина — частина її. Але у людини є можливість змінювати природу. Кожна зміна позначається на навколишньому середовищі. Змінювати природу людина повинна обережно, бо окремі дії можуть завдавати шкоди і навіть призвести до загибелі. Від людини залежить чи збереже вона природу, чи зруйнує. Нам подобається чисте повітря, прозора вода в річках, зелена трава на лугах, могутні дерева в лісах. Це життя. І наш обов'язок — зберегти його. Без природи людина загине. Збереження природи — це збереження людини.

Сьогодні люди об'єднуються у товариства, метою яких є охорона природи. Навколишнє середовище потребує нашого захисту. Забруднення річок і озер, загибель лісів, знищення цілих видів рослин і тварин — справа рук людини. Проте тільки людина може врятувати природу. І дорослі, і діти повинні об'єднати свої зусилля у справі захисту довкілля.

Кожен школяр може посадити дерево і нагодувати птахів. Ми повинні обережно поводити себе на лісових галявинах та берегах річок, не залишаючи після себе сміття. Якщо так робитиме хоча б кожен школяр, то й це буде вагомий внесок у дорослу справу збереження природи.

Очікувані  результати
Ми поговоримо про те, який внесок може зробити кожний школяр у справу збереження навколишнього середовища, рідкісних видів тварин та рослин.
Актуалізація знань

- Що ви знаєте про Червону книгу України? Для чого вона створена?

- У кожній місцевості є тварини, яких залишилося дуже мало. Вони зникають, бо люди на них полюють, знищують місця їхнього мешкання — ліси, луки, забруднюють річки й озера. Тому тварин потрібно охороняти. Щоб зберегти тварин, які зникають, їх заносять до Червоної книги України. Таких тварин заборонено знищувати.

- Розгляньте фото деяких тварин і рослин, занесених до Червоної книги України.

- Назвіть цих тварин.

- Чому багато диких тварин зникає?

- Дізнайтеся, які з тварин, занесених до Червоної книги України, можна зустріти у нашому краї?

- На що скаржаться ці рослини (тварини)? Як людина може їм зарадити?

- Нашу голубу планету часто порівнюють з величезним космічним

кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство – екіпаж усього

корабля. І лунає сьогодні "Тривога на космічному кораблі Земля! Майбутнє Землі в небезпеці!".

- Це крик! За цими словами гірка істина. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: парниковий ефект,  зменшення озонового шару в стратосфері; проблеми чистої води і кислотні дощі є причиною 70% ракових захворювань; у людей і тварин є порушення взаємодії організму і навколишнього середовища; щорічно планета втрачає десятки видів тварин, які заносяться до Червоної книги.

- Важко поранена, плаче хвора земля, і Чорнобиль – тривожний сполох – закликає до розуму. І у  пам'яті спливає пророцтво великого Кобзаря "Схаменіться добрі люди, бо лихо вам буде!"

- Сьогодні ми з вами зібрались, щоб сказати "Ні" таким вчинкам!

Щоб зрозуміти, до чого може призвести безгосподарське, жорстоке

ставлення до природи.

"Гідросфера".

- Гідросфера або водна оболонка Землі – це її моря й океани, крижані

шапки приполярних районів, ріки, озера, підземні води. Забруднення може

бути фізичне, хімічне, біологічне й теплове. Особливої шкоди водоймам

завдають нафта і нафтопродукти, 100 т нафти здатні розпливатись плівкою на 12 км2 поверхні води.

    Останнім часом особливе місце серед  забруднювачів води посідають

синтетичні миючі засоби, які у воді можуть зберігатися роками. Це

призводить до "цвітіння" водойм, загибелі водних тварин. Внаслідок хімічного забруднення стічними водами річок в організмі риб, таких, як щука, судак, концентрація отрути в 10 тис. разів вища, ніж у воді. Це

означає, що з'ївши п'ять-вісім таких рибин, людина отруює свій організм.

- Кожна річка, велика чи маленька, має своє значення. У кожної є своя справа, своє серце, своя неповторна краса. А зараз чому річки обміліли? Чому не приваблюють своєю чарівністю, а викликають лише співчуття.

- Старожили розповідають, що раніше наші предки брали воду з річки і

заліковували рани, пили джерельну воду. Річки забруднюються, тож нехай вибачає риба, вибачають живі істоти за каналізаційні стоки, промислові відходи, за сміття, що викидають господарі в річку.

"Біосфера".

     Бездумне ставлення до навколишнього середовища призвело до того, що вже на початок цього століття ми можемо втратити 20% усіх існуючих організмів. На сьогодні у світі зникло 12000 видів тварин, щороку зникає по одному виду тварин. Протягом останніх століть в Україні повністю зникли: тарпан (дикий кінь) та тур український. На межі зникнення норка й вовк.

Алгоритм реалізації проєкту:

1. Перевір свої  знання, вміння та навички по даній темі.

2. Подумай, до виконання якого завдання ти хочеш долучитися:

- Створення відеоролика «Добра справа для природи».

- Створення колажу.

- Створення презентації.

- Створення виставки малюнків за даною тематикою.

 

Я у світі

«Я - європеєць»

Скажи,  будь ласка, чи здогадався ти, про що буде сьогодні йти мова?                                Дійсно, ми перевіримо, що ти вже знаєш про Україну і Європу.

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині рай.

Їм красить все їх рідний край,

Нема без корення рослини

А нас людей без Батьківщини

                                                     М Чернявський

Спочатку перевір, що ти вже знаєш про нашу Україну? Спробуй відповідати чесно. Не підглядай у відповіді.

Вікторина

Назви площу території України? (603, 7 тис км 2)

Назви сусідів України? (Росія, Білорусія, Польща, Словаччина, Молдова, Угорщина, Румунія)

Назви столицю України? (Київ)

Які моря омивають? (Чорне, Азовське)

Зі скількох областей складається Україна ( 24 і Крим)

Які гори є в Україні? (Карпати, Кримські)

Найбільші річки України? ( Дніпро, Дунай, Південний Буг, Дністер, Десна)

Назви державні символи України?

Назви національні символи України?

Коли наша держава стала незалежною (1991 рік)

         Дуже добре, про Україну з´ясували, молодець. Тепер можемо рухатися далі.

                                 Є щось святе в словах «мій рідний край»

Для мене -  це матусі ніжна пісня

І рідний сад, від квіту білосніжний,                                                                                                                                         І той калиновий у тихім лузі гай.

                                                                

 

 

 

                                                                 Рідне місто

Які асоціації у тебе викликає назва нашого міста?

 

        Одеса

 

 

 

А тепер прочитай і подумай, чим би ти доповнив цю розповідь?

        Ти народився у прекрасному місті Одеса, яке знаходиться на півдні України на узбережжі Чорного моря. За неймовірну та унікальну красу Одесу часто називають «Перлиною Чорного моря» або «Південною Пальмірою». Одеса відрізняється від інших міст України. Вона багата своєю історією, культурою, архітектурою, та має безліч інших цікавинок. Одеса була заснована у 1794 році і є відносно молодим містом. У вересні минулого року вона відсвяткувала свою 225 річницю. Кожного року День заснування міста супроводжується різноманітними заходами. В цей день відбувається концерт за участі відомих виконавців, який завершується грандіозним салютом. Історія Одеси сповнена різними подіями. Наприкінці 18 століття Одеса увійшла до складу Російської імперії, коли Катерина II підписала указ про заснування міста. Одеса залишалась у складі Радянського Союзу до дня проголошення незалежності України. Одеса має багато спільних рис з Японією. Так, містом-побратимом Одеси є місто Йокогама, з яким було укладено договір про розвиток дружніх зв’язків у 1965 році. У 2010 році було відзначено 45-річчя встановлення відносин. Японці полюбляють відвідувати Одесу, а одесити завжди проявляють глибоку зацікавленість у Японії, особливо її культурі й традиціях. За цей час відносини між українцями та японцями помітно потеплішали. В Одесі влаштовують різні заходи, присвячені японській культурі, а саме: виставки витворів мистецтва, тижні японського кіно та ін. Одеситам властиві такі риси, як почуття гумору та доброзичливість. Більше того, у місті кожного року відзначають так Свято Гумору або «Гуморину». У день свята люди одягають різнокольорові маски та весело проводять час, насолоджуючись прогулянкою центром міста. В давнину сучасна територія Одеси була грецькою колонією, де, як відомо, проживали багато різномовних груп населення. Як наслідок, Одеса перетворилась на багатонаціональне місто. Тут можна почути грецьку, французьку, іспанську та інші мови, при цьому російська мова посідає основне місце. Ще однією яскравою особливістю Одеси є морський порт. Отже, для мандрівників найзручнішим транспортним засобом залишається круїзне судно. Також визначною пам’яткою Одеси є Потьомкінські сходи, з яких відкривається незабутній краєвид. Піднявшись сходами, можна побачити пам'ятник герцогу де Рішельє (Пам'ятник Дюку), який простягає праву руку і своїм доброзичливим жестом ніби промовляє: «Ласкаво запрошуємо у місто!»

                Саме тоді, коли ти знаєш історію свого роду, свого рідного краю, своєї Батьківщини, коли ти цінуєш традиції і звичаї, коли ти є сумлінним законослухняним громадянином, а також вихованою, ввічливою, чесною і справедливою людиною , саме тоді себе можна вважати патріотом. Патріотизм дуже багатогранний і  виходить з теплоти сердець, теплоти рук і людяності. Звичайно, закріплюється все це на ділі, а не на слові, тож будь справжнім патріотом!

Поглянь на карту Європи, що кидається в очі першим? Як ти думаєш?

Сьогодні твоє завдання - позначити місце розташування і зробити висновок, чи дійсно Україна є частинкою Європи?

"Європа — частина світу, разом з Азією складає материк Євразію. Площа близько 10 млн. км. кв. Населення 732 млн. чоловік. Омивається Атлантичним і Північним Льодовитим океанами і їх морями. Загальна кількість країн - 43"

- Найбільша країна за площею – це Україна (603,7 тис км ).                                                               - За кількістю населення - Німеччина (83 млн. осіб). 

- Найменша країна за площею і кількістю населення – Ватикан (0,44 км, 1000 осіб).                                                          Більшість країн Європи мають вихід до Світового океану. На південь через Середземне море Європа має тісні контакти з країнами Північної Африки та Південно          - Західної Азії. На заході Атлантичний океан відкриває шляхи до Америки.                                             - Найдавнішою республікою є Сан – Маріно.                                                                                                                       

   День Європи – це символ започаткування нової успішної моделі мирної співпраці між державами, що ґрунтується на спільних цінностях та інтересах. Рішення щодо відзначення 9 травня Дня Європи в Європейському Союзі було прийнято у 1985 році на Саміті Ради ЄС у Мілані.

25 березня 1957 року у Римі було створено Європейський Економічний Союз (ЄЕС),  його утворили 6 країн: Франція, Німеччина, Італія, Бельгія, Нідерланди, Люксембург;
– у 1973 році приєдналися Данія, Ірландія, Великобританія;
– у 1981 – Греція;
– у 1986 – Іспанія і Португалія;
– у 1995 – Австрія і Фінляндія;
– у травні 2004 року відбулося найбільше в історії розширення ЄС. До його складу ввійшли:
– Кіпр, Мальта, Угорщина;
– Польща, Словацька республіка;
– Латвія, Естонія, Литва;
– Чеська Республіка (Чехія), Словенія;
– січень 2007 – Болгарія і Румунія;
– липень 2013 – Хорватія.

 Рада Європи займається зміцненням політичного, правового, соціального та культурного співробітництва та захистом загальнолюдських цінностей у Європі.

770 млн. європейців представлені в Раді Європи через національні уряди,  парламенти своїх країн, органи місцевого та регіонального самоврядування, які мають представництва в Комітеті Міністрів Ради Європи, у Парламентській Асамблеї ради Європи і конгресі місцевої і регіональної влади Європи. Ці органи здійснюють консультації та розробляють рекомендації щодо життєво важливих питань для всіх країн – членів ради Європи.

Конкретними досягненнями Ради Європи в галузі прав людини є більше 160 європейських конвенцій і договорів, що охоплюють різні сфери життя.

                                                           Висновки

Україна - європейська держава, Україна часточка Європи, а ми - громадани України, також з гордістю можемо сказати що ми – європейці.

Ми в раді ЄС, ми маємо безвіз, тепер нам необхідно лише навчатись, розвиватись, і бути справжніми людьми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Планування
Додано
17 травня 2020
Переглядів
989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку