Навчальна програма для дистанційного навчання учнів 4-х класів з 30.03.2020 по 03.04.2020

Про матеріал
Навчальна програма для дистанційного навчання учнів 4-х класів з 30.03.2020 по 03.04.2020 з основних предметів.
Перегляд файлу

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

 ДЛЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 УЧНІВ 4-Х КЛАСІВ

з 30.03.2020 по 03.04.2020

 

Українська мова

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Урок розвитку писемного мовлення №12.

Складання письмового висловлювання (розповіді) про ситуацію з життя класу.

с. 140

 

1. На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися складати письмове висловлювання про різні ситуації з життя учнів у класі, їхні стосунки. Прочитайте текст, який належить українській письменниці, поетесі         Г. Кирпі. У тексті вам трапиться слово гонориста — це означає сповнена гонору, пихата, чванлива людина.

       Старостою нашого класу другий рік поспіль була Соня. Вона найкраща учениця в класі й подруга Ярослави. Соня дуже пишалася своїм старостуванням. Стала гоноровою, пихатою. Дехто з однокласників посміювався, але ж у  вічі нічого не казав.

         Цього разу на зборах старостою обрали скромну Ярославу.

          Після уроків Соня зміненим злим голосом почала кричати на подругу. Її голос коловся, наче їжачок. Вона в усьому звинувачувала Ярославу! Що ж вийшло? Ярослава стала старостою, а подругу втратила?

            - Товариш завжди підтримає, зрозуміє. Якщо в серці Соні переможе добро, то зрозуміє,- заспокоїв Ярославу батько.

2. Зроби змістовий аналіз тексту        — Яка тема тексту? Де відбувалася подія? Як звали подружок?                    Хто з них був старостою класу? Якою була Соня в цей період? Кого вибрали старостою на зборах? Як відреагувала Соня? Що сказав тато Ярославі? Чи була Соня справжньою подругою? Як ви оцінюєте поведінку Соні? Чи були подібні випадки у вашому класі?

3. Зроби структурний аналіз тексту.

Скільки частин у цьому тексті? Про що йдеться у зачині? Про що ти дізнався з основної частини? Що повідомляється в кінцівці? У якій частині тексту йдеться про справжнього товариша?                          Розглянь малюнки в підручнику (с.140).

4. Прочитай прислівя про дружбу та друзів.                                                           Без вірного друга – велика туга. Яку дружбу заведеш, таке й життя проведеш. Товаришів багато, а друг – один. У лиху годину пізнаєш вірну людину. Друга шукай, а знайдеш – тримай.   

5. Пригадай про один із випадків із свого життя чи життя класу. Розкажи про нього, дотримуючись структурних частин тексту.                                               У зачині використовуй такі слова та сполучення слів: якось, одного разу, стався випадок, це трапилося.                                           В основній частині: та ось, згодом, у той самий час, раптом, несподівано, наступного дня.            У кінцівці: так закінчилася, ось така історія, такий випадок, я зробив (зробила) висновок, прийняв (прийняла) рішення.

6. Запиши складений текст.

Перевір складений текст і відправ вчителю для перевірки.

         

2

Дієслова на -ся (літературна вимова і правопис). Спостереження за значенням дієслів на -ся у тексті.

с.162-163

впр. 370 усно і письмово, прочитай вірш. Випиши дієслова на –ся. Доведи, що вони означають дію, спрямовану на себе. Познач будову виділених слів. Зроби звуко-буквений аналіз слова трудиться. Прочитай і вивчи правило.

впр. 371 – письмово і усно, прочитай дієслова. Утвори словосполучення. Спиши ті, у яких дієслова означають дію, що її виконавець спрямовує на самого себе.

Усно постав дієслово вітатися у формі 3-ї особи однини й множини теперішнього часу.

Постав дієслова на –ся у формі

2-ї особи однини та 3-ї особи однини та множини. Порівняй їх за таблицею.

Впр. 372 – письмово; прочитай, спиши. Підкресли дієслова, вимова й написання яких не збігаються.

3

Утворення  (за зразком) різних форм дієслів на  -ся і вживання їх у реченнях, мовленні. Повторення й узагальнення вивченого матеріалу. Повторення.  Слово. Синоніми.

с.164-165

 

впр. 374 усно і письмово, прочитай текст, розкриваючи дужки. Добери заголовок. Спиши перший абзац тексту, розкриваючи дужки й уставляючи пропущені букви. Підкресли дієслова на –ся. Назви дієслова, вимова і написання яких розрізняються.

впр. 375 – усно, прочитай і виконай завдання усно.

впр. 376 – усно і письмово, прочитай вірш, спиши першу строфу. Зроби розбір одного з дієслів як частини мови, користуючись схемою розбору, поданою на форзаці підручника.

 

 

 

 

Літературне читання

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Урок позакласного читання №12

«Дитячі твори сучасних письменників Одещини»

Інтернет-ресурс

 

Прочитай. Розкажи, про що ти прочитав. Чим тобі сподобалися твори одеських авторів? Навчися їх виразно читати.

Володимир Рутківський

                      Друзi                                                    Пiшов мiй тато                             Полювати,                                                А я - на пасiку побрiв.                                        I бiля дiдовоï хати                       Ведмедика - живого! - стрiв!       Я з переляку в двiр забiг,                      А потiм думаю собi:                           Чого ж маленького лякатись,              - Такий м`який, кумедний вiн!       I ми, мов друзi,                                Стали гратись                                         В шовковiй запашнiй травi.                 Вiн бiгав,                                               Я допомагав,                                        Вдвох лазили на дуба.                           Я за хвоста його тягав,                          А вiн мене - за чуба.                            Я вгору кидав картуза,                           А вiн сидiв,                                                i мед лизав.                              Здружились - не розлить водою.              - Приходь iще, - прошу його,                                             -Лиш татка не бери з собою                     Бо приведу i я свого!

Інна Іщук                           Сліди

Все по собi, кожен знає,   Слiд помiтний залишає.                Слiд дощу - струмки калюжi, Сад - лишає сливи й грушi,    Веронiка - бантик,              Антоніна - фантик,                         А сусiдська кiшка Соня -П`ять подряпин на долонi.

                                                   Дмитро Шупта                     Кіт-бандурист

Мури-муру, мури-муру,      Попрошу братана-джуру,              На подвiр`я бiля муру  Принести менi бандуру. Муру-мури, муру-мури, Леопарди i лемури,             Борсуки, корови й кури, Бракне, друзi, вам бандури! Мури-муру, мури-муру,                Я беру свою бандуру.                  Як заграю на бандуру -Друзям розжену зажуру. Муру-мури, муру-мури, Грають струни у бандури. Добре серце у бандури -Розгодинивсь день похмурий.

 

2

Тетяна Стус (Щербаченко),

"Як не заблукати в Павутинні"

Інтернет-ресурс

https://www.youtube.com/watch?v=l9wUpKu4GWs 

Прочитай. Розкажи, про що ти прочитав. Спробуй запамятати терміни, якими користується автор твору. Дотримуйся правил безпечного користування мережею Інтернет, які тобі доступно пояснює і рекомендує автор.

3

Оксана Лущевська «Шашки».

Інтернет-ресурс

https://www.youtube.com/watch?v=EBAFv5iQwfs

 

Прочитай. Розкажи, про що ти прочитав. Назви головних героїв. Прочитай ще раз. Що ти змінив би у сюжеті? Розкажи. Перекажи текст.          

4

Саша Кочубей «Володарка лісу»

Хрестоматія,                    с.140-143

 

Прочитай. Розкажи, про що ти прочитав. Спробуй уявити головних песонажів твору. Опиши їх. Прочитай ще раз. Який епізод тобі найбільше сподобався? Перекажи.

 

 

 

 

 

 

 

 

Російська мова

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

  Письмо. Сочинение по обсуждаемой проблеме (5-6 предложений).

с.121-123

 

впр. 301 – усно і письмово; прочитай і запиши прислівя та приказки. Що обєднує всі ці вислови? Чи можна вважати дані речення синонімічними? Поясни свою відповідь.

впр. 302 – усно; прочитай текст. Чи передають висловлювання вправи 301 головну думку тексту? Поясни значення виділених слів. Яку проблему розкриває нам автор оповідання? Кого з хлопчиків покарали менше? Чому? Чи знаєш ти схожі історії? Як вони закінчувалися?

впр. 304 – усно; твір, у якому необхідно обговорити проблему, складають у вигляді тексту-міркування. Спочатку формулюють твердження. У основній частині дають пояснення (доведення). У кінці – роблять висновок.

Прочитай твір-міркування учня  4 класу. Яка проблема у ньому обговорюється?

Дай усно відповіді на запитання після тексту.

впр. 305 – письмово; напиши твір про те, як ти розумієш проблеми правди і брехні. Вибери для заголовку прислівя або приказку (впр. 301). Який приклад із життя ти використаєш, щоб довести своє твердження. Не забудь кожну частину свого твору писати з абзацу.

Відправ твір вчителю для перевірки.

 

 

2

Выполнение заданий по прочитанному молча тексту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

с.118-120

Впр. 295 – усно; проглянь текст, намагайся по виділених ключових словах зрозуміти його зміст. Підготуйся до читання мовчки. Запрограмуй таймер на  1 хвилину. Читай мовчки до звукового сигналу. Зроби помітку олівцем у підручнику. Дочитай текст мовчки до кінця. Полічи кількість слів, які ти прочитав за хвилину. Зафіксуй кількість слів на полях зошита. Дай відповіді на запитання. Чи справдилися твої припущення? Що мала на увазі мама Феді, коли говорила про Людину в нашій голові, в грудях, у серці? Чому слово Людина  автор пише з великої букви? Прочитай зачин. Склади до цієї частини тексту запитання, які будуть починатися словами: кто, с кем, куда, что.

Проглянь текст і прочитай речення, у якому розповідається про те, що потрібно робити, коли говорить Людина. Назви ключове слово цієї частини тексту.

Знайди і прочитай ту частину, де описано настрій Феді, коли він почав прислухатися до голосу Людини. Назви ключові слова цієї частини оповідання.

Запам’ятай правопис слів: копать, человек, нашёл, несколько.

впр. 297 – усно; прочитай прислів’я та приказки. Вибери те, що є головною думкою оповідання «Как Федя почувствовал в себе Человека»?

впр. 298 – усно; перекажи текст, cпираючись на ключові слова.

впр. 300 – письмово; диференційоване завдання

(на вибір).

 

А. Підготуйся переказувати прочитаний текст. Спиши 1, 3, 4, 5 речення.

Б. Склади і запиши чотири запитання різних видів по змісту тексту.

В. Склади і запиши розповідь з 3-4 речень за даним початком:

Если человек не прислушивается к голосу своей совести, то…

Відправ  завдання вчителю для перевірки. Вкажи на полях кількість слів, які ти прочитав за хвилину.

 

Математика

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Усне ділення круглих чисел на розрядні числа. Ділення з остачею. Задачі на пропорційне ділення .  

 

с. 138-141

https://www.youtube.com/watch?v=iruxlOWXt0Q

 

№ 858усно; розглянь записи і поясни застосування правила ділення числа на добуток для усного ділення на двоцифрове та розрядне числа.

№ 859усно; розглянь обчислення, поясни зручність способу.

№ 860 – усно; знайди значення виразів зручним способом.

№ 862письмово; прочитай задачу, зроби короткий запис до задачі; скористайся  планом розвязання:

1.Скільки картоплі перевезли другим автомобілем?

2.Яка вантажність одного автомобіля?

3.Скільки рейсів зробив перший автомобіль?

4.Скільки рейсів зробив другий автомобіль?

Запиши розв’язання задачі у зошит.

№ 868 – усно; розглянь ділення з остачею на двоцифрове число. Прочитай пояснення.

№ 869 – письмово;   знайди частку і остачу.

2

Ділення на кругле двоцифрове число з остачею.  Рівняння.

Числові вирази, які містять кілька арифметичних дій різних ступенів без дужок та з дужками.

 

c. 140-142

№ 876усно; розглянь, як знайшли частку та остачу.

№ 877письмово; знайди частку й остачу письмово.

№ 879 – письмово; розвяжи рівняння, у якому невідомо ділене.

№ 880письмово; прочитай задачу, зроби короткий запис; запиши розвязання задачі.

№ 886 – письмово; знайди значення виразів.

3

Письмове ділення на круглі числа. Задачі на рух.

Повторення. Рівняння. Правила знаходження невідомих компонентів.

с. 142-144

https://www.youtube.com/watch?v=N5981SoB73I

 

№ 893 – усно; знайди частку та остачу.

№ 895усно; прочитай, як знаходили частку.

№ 896усно; поясни за зразком, як знаходили частку чисел.

№ 897 – письмово; знайди частку з поясненням, перевір множенням.

№ 898письмово; прочитай задачу. Склади короткий запис. Розвяжи. 

4

Випадки письмового ділення, коли в записі частки є нулі. Рівняння. Повторення. Алгоритм письмового ділення.  За­дачі з буквеними даними.

c. 144-145

№ 903усно; розглянь записи і поясни розвязування.

№ 904письмово; обчисли з поясненням.

№ 905 – письмово; розвяжи рівняння.

№ 906 – письмово; розвяжи задачу двома способами.

№ 907 – усно; за умовою задачі склади вираз з буквеними даними.

 

 

 

 

 

 

 

 

Природознавство

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Водойми України, їхнє використання та значення. Природні та штучні водойми (річки, озера, ставки, водосховища, болота, моря, джерела).

с. 113-117,

зошит с.48-50

https://www.youtube.com/watch?v=sEmlqeeYt0M

 

Прочитай текст, дай відповіді на запитання. Знайди на карті водойми на території України.

Запамятай!

Місце, де річка бере початок, називають витоком.

Заглибину, в якій тече річка, називають руслом.

Річки течуть зниженнями – долинами.

Місце, де річка впадає в море, озеро або іншу річку, називають гирлом.

У великі річки впадають менші – притоки.

Виконай завдання у зошиті.

2

Рівнинні та гірські річки.

С. 114-115,

 

https://www.youtube.com/watch?v=u4mk7_VMIDQ

 

Прочитай текст, дай відповіді на запитання. Знайди на карті найбільші річки на території України.

Запамятай!

Річки поділяються на рівнинні та гірські. У рівнинних річок течія повільна, плавна.

Гірські річки мають швидку й бурхливу течію.

Потренуйся їх показувати на карті України.

 

 

Я у світі

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Моделювання різних соціальних ролей (учень-вчитель-директор школи-продавець-екскурсовод-водій-міліціонер). Культурна спадщина народу.

с. 115-118,

   123-126

 

https://www.youtube.com/watch?v=4i4RT1p3FFg

 

Прочитай уважно текст підручника. Що нового ти сьогодні дізнався? Які визначення ти запам’ятав? Перечитай ще раз уважно матеріал у підручнику. Дай відповіді на запитання.

 

Основи здоровя

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Дорожньо-транспортні пригоди (ДТП).

Групи дорожніх знаків.

с. 126-134,

використовуємо Підручник UA

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZK42k8otbYY

https://www.youtube.com/watch?v=UCZ_M9sd1Fg

 

 

Прочитай уважно текст підручника. Що нового ти сьогодні дізнався? Які визначення ти запам’ятав?

Запам’ятай!

Дорожньо-транспортна пригода (ДТП) – це подія, що сталася під час руху транспортного засобу, унаслідок якої поранені або загинули люди чи завдано матеріальних збитків.

Зверни увагу!

Дорожні знаки поділяють на групи: попереджувальні, знаки пріоритету, заборонні, наказові, інформаційно-вказівні, знаки сервісу і таблички до дорожніх знаків.

Перечитай ще раз уважно матеріал у підручнику. Дай відповіді на запитання.

 

 

 

Програму склала вчителька початкових класів Соловйова У.Є.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

ТЕКСТИ ДЛЯ ЧИТАННЯ

 

Тетяна Щербаченко (Стус)

ЯК НЕ ЗАБЛУКАТИ В ПАВУТИННІ

Усілякі вигадки вчених полегшують нам життя. Щоправда, іноді лихі люди перетворюють наукові винаходи на інструменти руйнації світу, але сьогодні наша з Тобою розмова не про них.
Ми поговоримо про вже відому Тобі велетенську інформаційну мережу, яку заведено називати ІНТЕРНЕТОМ (скорочено від англ. "interconnected networks"- об'єднані мережі). Із неї кількома клацами мишки можна «витягти» найрізноманітнішу інформацію чи «викликати» необхідні послуги.
Твої батьки у твоєму віці мусили перегортати сотні сторінок книжок та журналів, аби знайти необхідні відомості для непересічної, взірцевої відповіді на уроці. Але цих видань могло і не виявитись у бібліотеці або вони могли бути застарілими. А ще Твої батьки й гадки не мали про те, що можна замовити кільце ковбаси чи нову книжку в мережевій крамниці або переглядати живу трансляцію концерту улюбленого гурту!

ІСТОРІЯ ВИНАЙДЕННЯ

У 1957 році, коли Твої бабуся й дідусь були дітьми, учені запустили штучний супутник Землі. З нього, щоправда, ще не можна було спостерігати за цілим світом. На відміну від сучасних високотехнологічних пристроїв, які можуть сфотографувати навіть мурашку у волинських лісах, він міг лише передавати кілька звукових сигналів. Однак ця перша космічна станція неймовірно здивувала світ.

Супутник належав Радянському Союзу - так називалося об’єднання країн, до складу якого входила й Україна. Інша країна, США, постійно змагалася з Радянським Союзом у тому, хто «крутіший»: чий суспільний лад більш справедливий, чиї науковці розумніші, спортсмени сильніші, і навіть де більше читають.

У ті часи всі люди у світі дуже боялися, що між цими величезними державами почнеться війна.
Отож, керівники США подивились на запуск супутника й вирішили, що не слід відставати. Американські військові запросили вчених, і ті разом із вигадливими студентами розробили особливу комп’ютерну мережу - «віддалений доступ» одного комп’ютера до іншого. Він дозволяв миттєво поширити будь-яку інформацію на будь-яку відстань.

Приготуйся  до того, що майже всі терміни, пов’язані з павутиною, походять з англійської мови, однак можна почути, як «файл» українською називають «жмутком» або «зшитком», «принтер» - «друкарем», «інтернет» - «всемережжям» тощо.
До того всі КОМП’ЮТЕРИ* були самі по собі, і коли треба було перенести дані, люди мусили бігати з накопичувачами від одного до іншого. Вміщували вони, як на сьогодні, мізерні обсяги інформації. У ті часи й мріяти не могли про звичні нам сотні гігабайтів пам’яті. Тож бігати доводилося часто.
Науковці посилено працювали над поставленим завданням, і 1969 року відбувся перший сеанс передавання даних від комп’ютера до комп’ютера.
Пізнього вечора два товариства на відстані понад шість сотень кілометрів одне від одного оточили екрани своїх верстаків й узялися за телефонні слухавки. Успішність передавання інформації підтверджували усно. Перший зв’язок налагодили ненадовго: вдалося передати тільки перші три літери загаданого слова. Однак було зрозуміло, що задум удався. ARPANET - така була перша назва мережі - розросталась швидко, й через чотири роки вже об’єднувала США, Велику Британію, Норвегію...
Отже, невдовзі світ обплутала така собі «павутина» - дорога з тисяч кілометрів мідних дротів, оптоволоконних кабелів та супутників, які об’єднували верстаки всього освіту. Цю дорогу й іменують Інтернетом, або - Мережею.
Через 12 років було розроблено програму, яка збентежила поштамти всього світу. Люди почали користуватися електронною поштою. Листи тепер надходили до адресатів не тижнями, а за лічені хвилини, тож прихильників цієї послуги ставало дедалі більше. Ще через 17 років було винайдено можливість спілкуватися в реальному часі: в чатах! Чи уявляли тодішні першовідкривачі, що мине ще трохи часу, і можна буде запросто дивитися в очі свого Інтернет-співрозмовника?..
На початку 1990-х років, коли «павутина» обплела весь світ, з’явилася спеціальна мова програмування (НТМL) для створення Інтернет-сторінок, а також перший БРАУЗЕР* - спеціальна програма для їхнього перегляду. Саме завдяки цьому винаходу кожен користувач може брати й віддавати найрізноманітнішу інформацію в зрозумілому вигляді й у будь-яких обсягах - чи коротку фразу, чи цілий фільм.
Сукупність усіх мільярдів Інтернет-сторінок, система СЕРВЕРІВ*, програмне забезпечення для перегляду ресурсів Інтернету називається WWW* - Всесвітньою Павутиною. Слова зі складовою «веб»: веб-майстер, веб-сторінка досить часто зустрічаються, тож тепер Тобі відомо, що вони стосуються Інтернет-простору.
А тепер згадаймо, що починалося все... з супутника. Мабуть, невипадково, адже супутники сьогодні - невід’ємна частина Інтернету!
* КОМП’ЮТЕР - в сучасній українській мові вже побутує назва «верстак» на означення комп'ютера.
* БРАУЗЕР - переглядач, від англ. «to browse» - проглядати.
* СЕРВЕР - мережевий "зв'язковий" верстак, від англ. «server» - служка.
* WWW - в розмові кажуть «дабі-дабі-дабі» - скорочено від англ. «Word Wide Web» (Всесвітня мережа).

Зверни увагу: бездротовий зв’язок, як і дротовий, потребує модему. Його вибір залежить від технології, яку підтримує постачальник послуг. 
МОДЕМ* - пристрій для під’єднання до інтернету. Буває зовнішній, внутрішній та вбудований, модем може надавати провайдер - в оренду чи за «акційною» ціною.
* ПРОВАЙДЕР - постачальник Інтернет-послуг.
* НОВИНАРІ - репортери, журналісти, які готують новини.
* КОЛ-БЕК: від англ. «tо саll- bасk» - передзвонити.
* ДІАЛ-АП: від англ. «dial-up»- виклик за номером.
* МОДЕМ - скорочено від «модулятор-демодулятор», тобто «шифрувальник-розшифрувальник».
* СТІЛЬНИЧКА - мобільний телефон.
* WI-FI (звучить «вай-фай»): від англ. «wireless fidelity»  - точність без дротів.
* G: від англ. «generation» - покоління.  

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *  

РЕЦЕПТ ВЕБ-АДРЕСИ

Коли заходиш на сайт, у рядку адреси браузера бачиш «напис». Наприклад:

HTTP://WWW.STARLEV.COM.UA

Це - веб-адреса. «Розшифрувати» її дуже легко.

Перші літери перед двокрапкою й двома скісними лініями (слешами) пояснюють тип ресурсу. Сучасні браузери зазвичай не потребують такого уточнення й самі з’ясовують, до якого типу належить уведена адреса.
Початок адреси НТТР означає, що перед Тобою - звичайний сайт, вміст якого розрахований на онлайн-перегляд.
Далі можуть бути відомі Тобі літери WWW, які означають, що сайт належить до Всесвітньої Павутини. Нині більшість ресурсів працюють навіть без цієї частини адреси, та якщо сайт не відкривається, спробуй додати www після рисок. Якщо адреса розпочинається з FТР, браузер вивів Тебе до сховища файлів на приватному комп’ютері, яке можеш переглянути зі свого верстака й завантажити потрібні файли.
Далі в адресі - ДОМЕННЕ ІМ’Я СТОРІНКИ*: комбінація всіх доменів, позначок про тематичне чи географічне розташування цього сайту. Домени вкладаються один в одного, як "матрьошки" і відокремлюються крапкою. «Найстарший» із них, тобто той, що містить у собі всі інші, завжди стоїть наприкінці адреси праворуч, перед ним ліворуч - «менший», далі зліва - «ще менший» і так далі. Браузер знаходить сайт за його унікальним доменом - неповторним ім’ям - наприклад, starlev, kotygoroshko тощо.
                                          * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

СТЕРЕЖИСЯ ВІРУСІВ

Віруси - це небезпечні для Твого верстака програми. Вони можуть повидаляти потрібні файли, вкрасти інформацію (наприклад, паролі до електронної пошти чи банківських послуг, оплачений трафік). Можуть змінити налаштування вже встановлених програм і взагалі вщент зруйнувати операційну систему - усі розумні інструменти, що допомагають Тобі працювати на верстаку. А потім вірус може самостійно розмножитись і непомітно занапастити інший комп’ютер через Мережу або через диски чи флешки.
Вірус може замаскуватися під корисну програму - це «троянський кінь», «троян». Деякі навіть удають із себе антивіруси. Зловмисні програми можуть ховатися у звичайних, приміром, ув іграх, можуть перебувати в текстовому файлі чи картинці.
Щоб не бігати перелякано в пошуках комп’ютерного «лікаря», слід заздалегідь подбати про безпеку.
Насамперед встанови антивірус - спеціальну програму, яка ловить програми-злодії. Для приватних осіб виробники пропонують безкоштовні антивіруси. Але скачувати їх варто з офіційних сайтів. Час від часу доведеться поновлювати ключі доступу до програми - за запитом їх надсилатимуть Тобі на е-скриньку.
У налаштуваннях свого антивірусу встанови постійну перевірку того, що завантажуєш. І самостійно теж перевіряй кожен файл, завантажений з Мережі чи скопійований із носіїв. Адже вірус можна підхопити не лише через Мережу, а й із верстака Друзів.
Антивірус повинен постійно оновлюватися, адже в Мережі раз-по-раз вигулькують дедалі вигадливіші різновиди комп’ютерних болячок.
І час від часу скануй жорсткі диски свого верстака. Зверни особливу увагу на перевірку флешок, якщо користуєшся ними не тільки на своєму комп’ютері.
Не відкривай вкладень у електронних листах, якщо відправник про них не попередив, або вони мають незрозуміле Тобі розширення чи назву.
Крім того, перебірливо стався до сайтів, які відвідуєш.
Не ведися на різні привабливі пропозиції «Скачай безкоштовно» або «Поглянь, що це!».

Наразі ми з тобою говоримо про операційну систему Windows. Вона найбільш поширена, адже проста в користуванні. Однак є й інші операційні системи - багато різновидів Linux, Unix, а також Macos. У них проблема проникнення вірусів постає дуже рідко.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

СУМНІВНІ САЙТИ

Небезпечні сайти можна впізнати навіть за їхнім умістом. Наприклад, на сторінці розміщені «протизаконні» матеріали. Це можуть бути піратські ключі - програмки чи файли для «зламування» ліцензійних програм - КРЕКИ*, або вже «зламані» програми. Це можуть бути сайти з дуже популярними фільмами, картинками, рефератами чи іграми, на які точно «клюнуть» ласі на «халяву» недосвідчені користувачі.
Неприємностей уміють завдати сайти з величезною кількістю реклами. Окремі віконця чи навіть цілі сторінки з закликалками вискакують без дозволу, і подекуди потрібен певний час і увага, щоб прогнати непроханих інформаторів. Адже позначка-хрестик, натиснувши на яку, можна закрити віконце, буває ретельно замаскована. Саме цих секунд вистачає власнику несумлінної реклами, щоб заробити на ній.
Зверни увагу на попередження свого переглядача: «Цей сайт може бути небезпечним».

Сумнівний сайт - це підступний двійник, адреса і вигляд якого нагадують інший відомий сайт.
Не лякайся сигналу антивірусної програми про те, що твій комп’ютер заражений. Таке буває не лише з дітьми, а й із досвідченими дорослими. Врешті-решт, можна просто перевстановити програмне забезпечення твого верстака.

Якщо верстак уже «спіймав» вірус, і антивірусна програма не може його вилікувати, слід обов’язково порадитися з дорослими.
Є можливість позбутися заражених файлів, але разом із вірусом можна видалити якусь важливу інформацію.
Звісно, батьки не будуть раді такому стану справ. Але вони підкажуть, наскільки загроза серйозна. Окрім батьків, такими дорослими можуть бути помічники на «гарячій лінії» офіційного представництва Твоєї антивірусної програми.
Якщо зараження тотальне, під загрозою опиняються всі дані на жорсткому диску. Тож не забувай час від часу копіювати на змінні носії важливу інформацію: родинні фотоальбоми, відео з кумедним татовим виступом на шкільному святі чи рукопис маминої книжки.

* КРЕКИ - від англ. «сrасk» - тріщина, шпарка.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

ХАКЕРИ

Початково ХАКЕРАМИ* називали людей, які дуже добре знали комп’ютер, мережі та програми. Вони сповідували ідею, що необмежене використання інформації є стимулом чинити добрі справи - створювати, удосконалювати й поширювати безкоштовні програми, забезпечувати вільний доступ до різноманітних ресурсів.
Однак тепер це слово переважно використовують у значенні «комп’ютерний злодій». Він нишком проникає до чужих, навіть найзахищеніших, комп’ютерів. Може вкрасти секретну інформацію, втрутитись у роботу програм чи запустити вірус.
Великі компанії витрачають багато зусиль, щоб убезпечитися від таких розумників, і навіть намагаються запрошувати їх до себе на роботу. Адже хакери високого рівня - це обдаровані й розумні люди зі значним досвідом «приручення» кібер-простору.
Хакери часто говорять, що ними керує звичайнісінька допитливість, що вони не мають злочинних намірів.

У «Конституції хакера» навіть є пункт про «етику» та «честь» хакера.
Типовим прикладом делікатності хакера вважається такий: після зламування системи написати СИСАДМІНУ* електронного листа, точно описати процес зламування ресурсу й безкорисливо порадити способи захисту від подібних атак.
Щоб розмежувати «романтиків» та «злодіїв», для другої групи навіть було вигадано новий термін - КРЕКЕРИ*. Утім, діяльність хакера - це не лише романтика. За «комп’ютерні» крадіжки карають. Кримінальний кодекс України містить декілька СТАТЕЙ*, які передбачають карну відповідальність за зломи.
Втім, якщо Ти самотужки зламав власну(!) поштову скриньку, бо пароль «вилетів із голови», можеш спокійнісінько називати себе порядним хакером або чемною хакеркою.
 
* ХАКЕР - від англ. «hack» - сікти, шматувати, первісно «hacker» - невдаха, роззява, дилетант.
* СИСАДМІН - скорочено від «системний адміністратор» - працівник, що налагоджує та підтримує роботу сервера.
* КРЕКЕР - від англ. «cracker» - зламувач.
* СТАТТІ КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ: Зокрема, стаття 361 «гарантує» порушникам величезні штрафи та позбавлення волі

 

 

 

 

 

 

 

Оксана Лущевська

ШАШКИ

(Оповідання)

        Люблю грати в шашки, особливо сам із собою. Розкладаю дошку. Ходжу навкруг неї. Буває, пересуваю шашки вказівним пальцем. Інколи середнім. Підмізинним і мізинцем теж. Складніше — великим. Треба тягти шашку обережно, щоб не зрушити інші. Правим великим краще, ніж лівим. Є різні прийоми й комбінації. Я їх недарма повигадував. Шурх — сюди. Ррруть — туди. Білою — чорну. Чорною — білу. І в да́мки *1!
         Я намагався навчити Люську, але вона — не гравець. 
Коли сідає зі мною за шашки, то грає по-своєму. Не дотримується правил. Люська скрізь тягає з собою шишки. Вона збирає їх під ялинами в парку. Коли нервується, то лушпиння з шишок сиплеться на всі боки. На дошку із шашками, на  підлогу. Чіпляється до її колготок. Коли Люська програє — психує. І лущить шишки на шашкову дошку.
— Цього разу я граюсь білими, — Люська погоджується на один тур. Кладе в кишеню шишку й стає у спортивну позицію.
— Не граюсь, — виправляю її, — а граю, Люсь.
— Я буду бити дамкою, — починає.
— Ти ще не можеш. Треба пройти ось так, Люсь, аж сюди.
Та Люська вперто перекладає шашку аж у кутик дошки, знімаючи мою чорну.
— Не форсу́й *2, Люсь, — вживаю татове слівце.
— У-у, — Люська стукає по дошці, виймає шишку, прикладає до носа. — Бе-бе-бе, — вертить нею. — Б-е-е. У-у.
Це мені набридло! Але я не зважаю — хай. Люська є Люська. Я собі сідаю зручно. І починаю… Дамка? Ще трохи — і виграю сам у себе.
Буває, що я граю з Марчиком. Мама любить залишати його на мене. Каже: навчиш, колись разом будете грати! 
З Марчика гравець нікудишній:
— Не гризи шашку, Марку! Не шкреби дошку, Марчику! 
Но-но, Марчисько, ану не кидайся шашками!
З Марчиком грати гірше, ніж з Люською. Бо як Марчик сердиться, то йому що чорні, що білі. Шашки летять — устигай ловити. Якось влучила мені в лоба. А Люсьці — в ніс. 
         Люська не плакала. Тільки насупилася. А мені сльози проступили. І навіть з’вився синець.
— Повний хід назад, Марку! Я з тобою не граю!
— Я теж, — повторює Люська і розкладає на підлозі шишки, а Марчик починає їх скубти. Люська сердиться: — Не роби так!
Отаке у нас із шишками. І ще гірше, бачте, із шашками. 
Тому я залюбки граю в шашки сам із собою. Бо так завжди виграю́ . Та, буває, мені стає геть сумно. Ліва рука не хоче грати білими. А права не хоче грати чорними. Тому починаю по-іншому: права — білими, ліва — чорними. Але не вдається. Нудно самому... Буває, що я надовго заплющую очі — і налаштовуюся. А тут — тато.
— Зараз, — каже, — мию руки, перекушую — і граємо. 
      Ми з татом змагаємося, особливо вечорами у п’ятницю. 
Ще в суботу. Рідше в неділю.
— Спершу проаналізу́ємо *3 попередню партію, — дожовуючи, переглядає записи тато. — Дійдемо висновків, — примовляє.  — І знайдемо причини програшу, — задумано гортає нотатник.
— Ага, ясно, ясно... О-о-о... Ага, ага… Є багато секретів,  — він дивиться на мене. — Покажу! Завчиш —  виграєш!  — розкладає дошку на столі.
Запам’ятовувати складно. Але я вмикаю пильність.
— Я граю білими! — вигукую.
— Ні, я, я граю білими! — тато ходить мізинцем. Це він так дуркує. Навмисне.
А я намагаюся протягти свою шашку великим пальцем. 
Тато — підмізинним. А я — вказівним. 
— Оки-доки! — підморгує тато. Він підхопив це з кіно. — Мій хід! — і теж суне білу вказівним пальцем. Але йому вже близько і до дамки. Що я пропустив?
— Дамка! — сплескує тато.
Ми з головою поринули у гру. Тато мені щось підказує. 
Але багато чого я вже і сам знаю. За нами спостерігають Люська і Марчик. Та й мама визирає з-за книжки.
    Так починається справжній шашковий турнір. І хоч я поки часто програю татові, але надолужую на тижні — сам із собою. Як я й сказав, люблю грати в шашки.

*1  Да́мка — шашка, що досягла останнього ряду шахівниці.
*2  Форсува́ти — прискорювати проходження, здійснення, розвиток.
*3  Проаналізува́ти — розібрати, розглянути.

 

1

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
1716
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку