1
ЧАРІВНА СОЛОМКА
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
(початковий та основний рівні, 3 роки навчання)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Соломоплетіння - є одним з найцікавіших видів народної творчості та одне із найдавніших народних ремесел України. Використовуючи солому злаків, люди здавна навчились виготовляти предмети домашнього вжитку: одяг, побутові речі, в яких була потреба. Із покоління в покоління передавалися і вдосконалювалися ремісничі й художні традиції народного соломоплетіння.
У наші дні традиції знайшли нове бачення. Народні майстри збагатили їх новими образами й прийомами, створюючи з соломи високохудожні вироби, вкладаючи в них частинку своєї душі. З великою любов'ю і невичерпною майстерністю вони передають своє вміння наступним поколінням. Робота в гуртку відкриває широкі можливості для естетичного розвитку вихованців, навчання і виховання дітей на матеріалах народного побуту, звичаїв, традицій, обрядів. Вихованці вивчають техніки плетіння з природних матеріалів, зокрема, плетіння з житньої, пшеничної та вівсяної соломи, прийоми плоского та об’ємного плетіння з рогозу, очерету, ситника та інших болотних рослин.
Актуальність навчальної програми полягає в тому, що в процесі вивчення основ соломоплетіння постійна робота з природним матеріалом на заняттях сприяє розвитку логічного мислення, творчості, фантазії, любові до рідної природи, прагнення бережного ставлення до неї.
Навчальна програма надає можливості гуртківцям в процесі навчання поєднувати вивчення теоретичного курсу історії мистецтв України та народознавства, формувати та розвивати творчі здібності.
На заняттях гуртка «Чарівна соломка» вихованці набувають основних навичок та вмінь, починаючи від заготівлі та обробки соломи, підготовки її до роботи, отримання навиків з різних видів плетіння та створення окремих виробів і композицій із солом’яних скульптур.
Програма реалізується в гуртку художньо-естетичного напряму декоративно-ужиткового профілю, розрахована на вихованців віком від 7 років.
Навчальна програма розроблена на основі програми соломоплетіння (укладач Білай І.А.) художньо-естетичного напряму зі збірника «Програми з позашкільної освіти» / за ред. Ткачука В. В. – К., 2012. − с. 154 і рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України ( лист МОНУ від 02. 04. 2012 р. №1/11-4294), доповнена та адаптована до вимог сучасного освітнього процесу.
Метою навчальної програми є формування ключових компетентностей всебічно розвиненої особистості засобами декоративно-ужиткового мистецтва, зокрема, соломоплетіння.
Основні завдання навчальної програми з соломоплетіння полягають у формуванні таких компетентностей:
пізнавальної- оволодіння знаннями про українські народні ремесла і промисли, традиції мистецтва соломоплетіння; ознайомлення з кращими зразками декоративно-ужиткового мистецтва соломоплетіння, основними поняттями витоків народної творчості; ознайомлення з різними прийомами соломоплетіння та видами солом’яних виробів.
практичної- оволодіння навичками заготівлі рослинного матеріалу, обробки соломи та підготовки її до плетіння; оволодіння техніками соломоплетіння, навичками плетіння з природних матеріалів; виготовлення різноманітних виробів з соломки.
творчої- формування творчих здібностей, розвиток художнього смаку, творчої уяви, фантазії, вироблення індивідуального стилю роботи; майстерності при виконанні виробу, створення оригінальних виробів.
соціальної- виховання дбайливого та шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості; розвиток позитивних якостей особистості: працелюбства, наполегливості у досягненні мети, відповідальності за результат власної діяльності; виховання культури праці та взаємодії в колективі.
Навчальна програма передбачає 3 роки навчання, початковий та основний рівні. Загальний обсяг і тривалість занять становлять:
початковий рівень – 216 год.(6 год. на тиждень), 1-й рік навчання;
основний рівень – 216 год. (6 год. на тиждень), 1-й рік навчання;
основний рівень – 216 год. (6 год. на тиждень), 2-й рік навчання.
Програмою початкового рівня навчання передбачено отримання знань, умінь і навичок при заготівлі природних матеріалів та підготовці матеріалу до роботи; ознайомлення з історією соломоплетіння в Україні та безпосередньо в даній місцевості; видами солом' яних виробів, народними обрядовими виробами із соломки, побутовими предметами та прикрасами: оберегами, народною іграшкою тощо; опановують навики виготовлення найпростіших традиційних іграшок, оволодівають найпростішими прийомами соломоплетіння, прямим та спіральним плетінням.
Програма основного рівня першого року навчання передбачає поглиблення знань та удосконалення умінь і навичок роботи з соломою, оволодіння прийомами прямого і плоского плетіння; виготовлення традиційної анімалістики та солом’яної скульптури на основі традиційної іграшки, атрибутики народних свят та народного житла.
Програма основного рівня другого року навчання складена з урахуванням попередньо набутих знань і умінь та спрямована на їх поглиблення. Розширюється діапазон технік плетення та ускладнюються завдання, відпрацьовуються теоретичні основи художньо-творчої діяльності. Вихованці опановують об’ємне плетіння та сучасні прийоми соломоплетіння.
Контроль за рівнем досягнень вихованців здійснюється під час проведення підсумкових занять, практичних робіт, участі у вікторинах, конкурсах, виставках, проєктах. Наприкінці кожного заняття проводиться коротке опитування, демонстрація дитячих виробів, їх аналіз.
За цією програмою можуть проводитись заняття в групах індивідуального навчання, які організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах
Програма є орієнтовною. За необхідності керівник гуртка може вносити зміни до розподілу навчального часу на вивчення окремих тем програми, враховуючи рівень підготовки та інтереси вихованців.
Початковий рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
2 |
Природний матеріал для плетіння |
2 |
2 |
4 |
3 |
Традиційні українські солом’яні іграшки |
2 |
22 |
24 |
4 |
Найпростіші прийоми соломоплетіння |
4
|
28 |
32 |
5 |
Прийоми прямого плетіння |
4 |
32 |
36 |
6 |
Спіральне плетіння |
2 |
30 |
32 |
7 |
Новорічні прикраси з соломи |
2 |
34 |
36 |
8 |
Солом’яні іграшки на основі традиційних |
4 |
32 |
36 |
9 |
Народні обрядові свята, виставки дитячих робіт |
2 |
10 |
12 |
10 |
Підсумок |
2 |
- |
2 |
Разом |
26 |
190 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2 год)
Теоретична частина. Мета, завдання та зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Техніка безпеки при роботі з природними матеріалами.
Гра-знайомство «Розкажи баранчику як тебе звати».
2. Природний матеріал для плетіння (4 год)
Теоретична частина. Рогіз, ситник, очерет, соломка різноманітних злаків. Способи заготівлі, обробки та збереження рослинних матеріалів.
Практична частина. Сортування соломки.
3. Традиційні українські солом’яні іграшки (24 год)
Теоретична частина. Традиційні українські солом’яні іграшки: лялька, коник, бичок, пташки, ткані пташки. Порівняння плетіння з соломи з прийомами ткацтва. Конструктивні прийоми, варіанти та етапи виконання солом’яної ляльки, коника, бичка, пташки.
Практична частина. Підготовка соломки до роботи. Виготовлення деталей ляльки. Поєднання виготовлених деталей та оздоблення ляльки декором. Поетапне виготовлення коника. Поетапне виготовлення бичка. Виконання тканої пташки. Оформлення крил різнокольоровими нитками на основі з соломки. Виконання пташки на підставці. Виконання пташки на одній ніжці. Виконання пташки на двох ніжках. Виготовлення виробу за вибором.
4. Найпростіші прийоми соломоплетіння (32год)
Теоретична частина. Декоративна деталь у солом’яній скульптурі. Найпростіші прийоми соломоплетіння. Схема виконання прийому. Пластична плетінка напівоб`ємного плетіння. План виконання ланцюжка, плетінки на осьових. Робоча, осьові соломинки. «Зшивання» робочою соломинкою осьових.
Практична частина. Тренувальні вправи з плетіння ланцюжка паперовими стрічками. Плетіння соломкою ланцюжка, плетінки за схемою. Схема виконання прийому. Пластична плетінка напівоб`ємного плетіння. Тренувальні вправи з плетіння пірамідки. Виконання пірамідки за схемою Плетіння пірамідки та ланцюжка з соломки. Виконання плетінки з декількох соломинок, плетінки на осьових. «Зшивання» робочою соломинкою осьових.
Виготовлення дрібних деталей для декору виробів.
5. Прийоми прямого плетіння (36 год)
Теоретична частина. Прийоми прямого плетіння – «шахматка», «паркетик», стрічково-хрестове плетіння. Варіанти плетіння з розщеплених та нерозщеплених соломинок. Парні та непарні групи соломинок. Техніка нарощування довжини соломки. Край стрічково-хрестового плетіння. Прийом прямого плетіння – «довільний».
Практична частина. Плетіння прийомом «шахматка». Тренувальні вправи на паперових смужках. Підготовка соломки до роботи. Варіанти плетіння з розщеплених та нерозщеплених соломинок. Розподіл соломинок на групи. Зсув парних груп. Нарощування довжини соломки. Оздоблення краю стрічково-хрестового плетіння. Формування узорів. Відмінність прийомів плетіння «паркетик» та «шахматка». Плетіння стрічково-хрестове, «довільний» за схемами. Плетіння основ для панно із сплющеної суцільної соломки різними прийомами. Виготовлення панно із колосків та сухоцвітів на підготовленій основі.
6. Спіральне плетіння (32 год)
Теоретична частина. Спіральне плетіння - найдавніший прийом соломоплетіння. Форми виробів, виконаних в техніці спірального плетіння. Варіанти виробів в техніці спірального плетіння. Технологія виготовлення скриньки, посуду технікою спірального плетіння.
Практична частина. Формування умінь та навичок спірального плетіння. Виготовлення джгутиків соломи. Прийоми подовження джгутиків. Викладання джгутиків по спіралі, закріплення джгутиків нитками, шпагатом, лозою тощо. Виготовлення скриньки спіральним плетінням. Плетіння дрібних елементів декору. Оздоблення скриньки декором із соломки. Виготовлення тарілки у техніці спірального плетіння. Виготовлення панно у техніці спірального плетіння. Декорування панно природними матеріалами.
7. Новорічні прикраси з соломи ( 36 год)
Теоретична частина. Традиції святкування новорічних свят. Народні повір’я про магічну силу різдвяних прикрас. Святкування Нового року та Різдва в різних країнах.
Практична частина. Підготовка соломки для роботи. Виготовлення намистинок із соломки. Нанизування намистин, створення гірлянди. Виготовлення янгола з соломи та листя кукурудзи. Виготовлення янгола з колосків. Оздоблення іграшки декоративними елементами (стрічками, намистинами тощо). Виготовлення ялинкової прикраси у вигляді зірки. Оздоблення виробу декоративними елементами. Виготовлення сніжинок із розщепленої соломки. Виготовлення об’ємних сніжинок із суцільної соломки. Плетіння ланцюжків для виготовлення прикраси на ялинку у формі сердечка. Декорування прикраси намистинами. Виготовлення прикраси за вибором.
8. Солом’яні іграшки на основі традиційних ( 36 год)
Теоретична частина. Лялька як традиційний прадавній оберіг. Лялька-дівчинка. Лялька-хлопчик. Коник, бичок, баранчик - традиційні народні іграшки. Відмінності виконання баранчика від коника. Пташка - атрибут свят весняного циклу. Вершник на конику.
Практична частина. Виготовлення елементів ляльки-дівчинки. Виготовлення елементів ляльки-хлопчика. Підкреслення силуету. Виготовлення елементів «пірамідка», «косичка», «пряма плетінка». Декорування зачіски та одягу. Виготовлення елементів коника. Декорування коника намистинками. Поєднання деталей у композицію «Вершник на конику». Виготовлення елементів пташки. Формування композицій із виготовлених іграшок. Виготовлення солом’яних іграшок за запропонованою раніше схемою.
Виконання творчих робіт за індивідуальними проєктами з використанням прийомів прямого і плоского плетіння та плетіння традиційних солом’яних іграшок.
9. Народні обрядові свята, виставки дитячих робіт ( 12 год )
Практична частина. Техніка безпеки, правила поведінки під час проведення масових заходів. Атрибутика народних свят зимового і весняного циклів. Народні свята зимового і весняного циклів. Виготовлення атрибутів народних свят, участь у конкурсах та виставках декоративно-ужиткового мистецтва.
10. Підсумкове заняття ( 2 год)
Підведення підсумків роботи за навчальний рік та визначення завдань на наступний. Відзначення кращих вихованців.
Основний рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступне заняття |
3 |
- |
3 |
2 |
Солом’яні вироби у традиційних обрядових діях українців |
3 |
24 |
27 |
3 |
Виготовлення традиційних птахів прийомами прямого плетіння |
3 |
9 |
12 |
4 |
Плоске плетіння |
3 |
24 |
27 |
5 |
Складні прийоми техніки плоского плетіння |
3 |
27 |
30 |
6 |
Виготовлення традиційних солом’яних іграшок |
3 |
18 |
21 |
7 |
Традиційні та сучасні підвісні конструкції по типу павуків |
3 |
36 |
39 |
8 |
Рухомі підвісні конструкції |
3 |
33 |
36 |
9 |
Відвідування виставок, участь у конкурсах |
- |
18 |
18 |
10 |
Підсумкове заняття |
3 |
- |
3 |
Разом |
27 |
189 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступне заняття (3 год)
Теоретична частина. Мета, завдання та зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Техніка безпеки при роботі з природними матеріалами.
2. Солом’яні вироби у традиційних обрядових діях українців (27год)
Теоретична частина. Соломоплетіння – найдавніше серед ремесел. Використання соломи селянами. Перші солом’яні вироби: брилі, іграшки, обереги. Духовна суть соломоплетіння. Обрядова атрибутика. Солом’яна атрибутика обрядів. «Зажинковий» і «дожинковий» снопи. Вінки з колосків. Аграрні обряди. Дух хліба. «Дерево життя» - оберіг роду. Шедеври народного соломоплетіння. Солом’яні іграшки: коники, ляльки, баранчики, олені.
Практична частина. Виготовлення елементів «Дерева життя». Підготовка соломи для роботи. Нарізання соломи та формування елементів. Декорування елементів сухоцвітами. Поєднання виготовлених елементів у цілісну композицію. Виготовлення їжачка з соломи та колосків. Декорування їжачка сухоцвітами. Виготовлення коника з колосків вівса та пучечків соломи. Виготовлення оленя з пучечків соломи. Виготовлення баранчика з пучечків соломи. Виготовлення обрядового вінка з колосків.
3.Виготовлення традиційних птахів прийомами прямого
плетіння (12 год)
Теоретична частина. Голубка та голуб - традиційні пташки в обрядах весняного циклу народних свят. Основні етапи плетіння пташок.
Практична частина. Виготовлення квадрата або прямокутника одним із прийомів прямого плетіння. Виготовлення двох плетених квадратів прийомами прямого плетіння. Виготовлення елементів голубки: тулуба, крил та голови. Оформлення крил, голови, збирання пташки.
4. Плоске плетіння (27 год)
Теоретична частина. Прийоми плоского плетіння: косички, ланцюжки, об’ємні фігури. Косичка з 3-х, з 5-ти соломинок, найпростіша косичка. Нарощування довжини соломки. Ланцюжок з 2-х соломинок. Пластична плетінка. Три способи виконання ланцюжка. Ланцюжки: розплетений (кучерики), нерозплетений, подовжений. Нарощування довжини соломинки. Пластичність форми. Можливості формування різних пласких фігур. Використання прийомів плоского плетіння при виготовленні об’ємних форм.
Практична частина. Вивчення схеми плетіння. Тренувальні вправи на паперових смужках. Робота із схемою плетіння. Плетіння косички з трьох кінців. Оформлення початку і кінця плетіння. Нарощування довжини соломки. Плетіння косички з 5-ти соломинок. Формування навичок подовження плетінки. Виконання ланцюжка з 2-х соломинок за схемою. Плетіння ланцюжка за схемою з додаванням потрібної кількості соломин. Удосконалення умінь і навичок. Виготовлення кошика та капелюшка для ляльки. Оздоблення виробу.
5. Складні прийоми техніки плоского плетіння ( 30 год)
Теоретична частина. Історія виникнення плетінок. Декоративні вироби з плетінок. Види оздоблення. Плетінка «ялинка» на каркасі. Плетінка «перо». Зубатка - пряма, складна, з поворотом, оздоблювальна та нещільна. Зубатки із розщепленої соломи та із соломки з найтоншим діаметром. Зубатка і зшивання брилів, капелюхів, сумок, країв підставок, дзвоників, декор солом’яної скульптури.
Практична частина.Тренувальні вправи виготовлення плетінки «ялинка» на каркасі на паперових смужках. Виготовлення плетінки «ялинка» з соломки. Плетінка «перо», виконання тренувальних вправ. Виготовлення плетінки «перо» з соломки.Тренувальні вправи з плетіння зубатки паперовими стрічками. Плетення складних зубаток із соломи. Плетіння зубатки та зшивання плетінок по спіралі. Виготовлення основи панно. Декорування панно сухоцвітами та декоративними плетінками «перо», «ялинка». Виготовлення підставки для чайника. Виготовлення цукерниці. Оздоблення цукерниці дрібними декоративними елементами.
6. Виготовлення традиційних солом’яних іграшок (21 год)
Теоретична частина. Традиційна народна іграшка - лялька, коник, козлик. Прийом перекручених пучечків соломи. Варіанти виконання ляльки.
Практична частина. Виготовлення ляльки, одягу з одного пучка соломи. Оформлення зачіски. Виготовлення дрібних елементів для декоративного оформлення ляльки. Виготовлення традиційної ляльки прийомом перекручених пучечків соломи. Виконання спідниці. Плетіння ланцюжків для гриви коника. Виготовлення коника. Виготовлення козлика. Формування та декоративне оформлення іграшок. Виготовлення солом’яних іграшок за запропонованою раніше схемою. Поєднання деталей у композицію.
7. Традиційні та сучасні підвісні конструкції по типу
павуків (39год)
Теоретична частина. Павуки – традиційні підвісні конструкції на Різдво та Великдень. Символічне значення, енергетика павуків. Постійний рух підвісної конструкції. Традиційні форми і конструкції павуків: куля (сонечко), ромбічний, пірамідальний, великий ромбічний, зірка.
Практична частина. Підготовка основи для виготовлення павука- у формі кулі. Підготовка елементів для декорування павука-кулі. Формування та декорування павука-кулі. Нарізання соломки для модулів. Виготовлення окремих модулів із рівновеликих соломин для ромбічного павука. Формування конструкції павука.Виготовлення китиць із ниток. Прикрашання павука китицями з ниток та намистин. Виготовлення модулів для пірамідального павука. Виготовлення солом’яних зірочок для прикрашання павука. Формування підвісної конструкції.Виготовлення павука за індивідуальним задумом.
8. Рухомі підвісні конструкції ( 36 год)
Теоретична частина. Технологія виготовлення округлої, овальної, ромбічної форм - основ для підвісної конструкції. Сучасні підвісні конструкції по типу «павуків».
Практична частина. Виготовлення плетінки для оздоблення каркасу округлої ( або овальної) форми. Виготовлення та оздоблення плетінкою каркасу ромбічної форми. Виготовлення деталей кріплення підвісної конструкції. Виготовлення декількох фігур коників. Виготовлення пташки із соломки. Виготовлення янголів. Виготовлення сніжинок. Виготовлення дзвоників. Оформлення підвісної конструкції. Виконання творчих робіт за індивідуальними проектами з використанням прийомів прямого і плоского плетіння та плетіння традиційних солом’яних іграшок.
9. Відвідування виставок, участь в конкурсах (18 год )
Теоретична частина. Відвідування виставок народних майстрів, онлайн –подорожі.
Практична частина. Виконання творчих робіт за індивідуальними проектами з використанням прийомів прямого і плоского плетіння та плетіння традиційних солом’яних іграшок. Підготовка робіт до участі у конкурсах та виставках декоративно-вжиткового мистецтва.
10. Підсумкове заняття (3 год)
Підведення підсумків роботи за навчальний рік. Відзначення кращих вихованців.
Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступне заняття |
3 |
- |
3 |
2
|
Культурний спадок майстрів соломоплетіння |
3
|
-
|
3
|
3 |
Об’ємне плетіння |
3 |
33 |
36 |
4 |
Сучасні прийоми соломоплетіння |
6 |
36 |
42 |
5 |
Плетіння квіткових композицій |
3 |
39 |
42 |
6 |
Обереги |
3 |
30 |
33 |
7 |
Складні підвісні композиції -обереги |
3 |
33 |
36 |
8 |
Екскурсії,свята, виставки, конкурси |
- |
18 |
18 |
9 |
Підсумкове заняття |
3 |
- |
3 |
Разом |
27 |
189 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступне заняття (3 год)
Теоретична частина. Мета, завдання та зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Техніка безпеки при роботі з соломою.
2. Культурний спадок майстрів соломоплетіння (3 год)
Теоретична частина.Ознайомлення з предметами народного побуту , які презентовані музеями України. Ознайомлення з роботами майстрів соломоплетіння. Онлайн- подорож.
3. Об’ємне плетіння ( 36 год)
Теоретична частина. Схеми об’ємного плетіння в залежності від кількості соломинок. Витий шнур. Різновиди витого шнура. Відмінність плетіння витої плетінки з 4-х , 5- ти, 7-ми соломинок. Прийоми розширення і звуження витого шнура.Частота витків. Щільність плетення. Товщина витої плетінки. Фігури, виконані на основі витого шнура: дзвоник, сніжинка.
Практична частина.Тренувальні вправи виготовлення об’ємної плетінки. Робота за схемами. Підбір соломи. Прийоми нарощування соломки. Плетіння витого шнура з 4-х соломинок. Виготовлення рамки з витого шнура для оздоблення панно. Плетіння витої плетінки з 5-ти соломинок. Плетіння витої плетінки з 7-ми соломинок. Тренувальні вправи на розширення і звуження витого шнура. Виготовлення дзвоника на основі витої плетінки з 7-ми соломинок. Плетіння рибок за схемою. Плетіння зайчика за схемою.Плетіння брязкальця за схемою. Виготовлення виробу прийомом об’ємного плетіння за власним задумом. Формування композиції за задумом вихованців з виготовлених елементів.
4. Сучасні прийоми соломоплетіння (42 год)
Теоретична частина. Шахове переплетення. Пелюстка-ажур. Варіанти використання пелюстки. Етапи плетіння пелюстки-ажур. Пелюстка білоруська. Етапи плетіння білоруської пелюстки. Пелюстка на двох осьових соломинках. Пелюстка, видовжена на основі ажуру. Відмінності між виконанням пелюсток.
Практична частина. Підбір соломи. Розщеплення соломи на рівні за товщиною стрічки. Виконання шахового переплетіння. Тренувальні вправи плетіння пелюстки-ажур за схемою на паперових смужках. Виготовлення пелюстки-ажур із соломи за схемою. Виготовлення квітки з пелюсток-ажур. Поетапне плетіння білоруської пелюстки. Тренувальні вправи на паперових смужках. Виготовлення квітки з білоруських пелюсток. Плетення пелюстки на двох осьових соломинках. Нарощування осьових та робочої соломин. Розщеплення соломки на рівні за товщиною стрічки. Плетення пелюстки за схемою. Плетення видовженої пелюстки на основі ажуру. Формування квіток із виготовлених деталей. Виготовлення листя плетінками «ялинка» та «перо». Виготовлення панно з квітів за індивідуальним проєктом. Оздоблення та оформлення виробу дрібними деталями.
5. Плетіння квіткових композицій (42 год)
Теоретична частина. Поєднання прийомів сучасного і традиційного плетіння та основні етапи виготовлення квіткових композицій. Прийоми прямого і плоского плетіння: ланцюжок, пелюстка білоруська, пелюстка-ажур, видовжений ажур. Поєднання прийомів прямого плоского та об’ємного плетіння при виготовленні квіткових композицій.
Практична частина. Виготовлення необхідної кількості пелюсток-ажур для квіток. Виготовлення необхідної кількості білоруських пелюсток для формування квіток. Плетення листя з використанням вивчених прийомів плетіння. Плетіння чашолистиків, формування квіток, гілочок. Тренувальні вправи плетення завитків для декору. Плетення завитків та формування з них квітки троянди. Поєднання виготовлених деталей в цілісну композицію. Виготовлення підставки під квіткову композицію за власним вибором. Поступове формування цілісної квіткової композиції з виготовлених деталей. Виготовлення композиції з квітів та колосків на каркасі. Виготовлення квіткової композиції за індивідуальними ескізами. Поєднання композиції з колосків з квітковою композицією. Виконання авторських робіт за індивідуальними проєктами.
6. Обереги (33 год)
Теоретична частина. Традиційні українські обереги. Прадавні обереги у формі кола. Історія виникнення, обрядові функції, взаємозв’язок з сучасним світом. Використання природного матеріалу для декорування виробів.
Практична частина. Плетення основи віночків прийомами плоского плетіння. Плетення пелюсток квітів для прикрашання віночка. Об’єднання пелюсток у квітку. Плетення листочкиі для декорування віночка. Гармонійне композиційне поєднання основи віночка та квіткової композиції. Закріплення квітів на основі. Плетення основи прикраси для волосся прийомами плоского плетіння. Виготовлення елементів декору для оздоблення прикраси для волосся. Оздоблення та оформлення виробу. Виготовлення оберега «Віничок» за індивідуальними ескізами. Декорування оберега природним матеріалом. Кріплення оздоблювальних елементів на основу. Специфіка догляду за виробами.
7. Складні підвісні композиції-обереги (36 год)
Теоретична частина. Використання плоского і об’ємного плетіння в складних підвісних композиціях-оберегах. Рухомі конструкції з янголами, пташками, дзвониками.
Практична частина. Виготовлення об’ємного шнура для основи конструкці. Формування кола. Виготовлення коників з розщепленої соломи. Виготовлення намистинок, елементу «зірка». Виготовлення крученої плетінки, елемента «дзвіночок». Надання виробу округлої форми. Виготовлення янголят. Формування виробу з виготовлених елементів. Виготовлення намистинок-пірамідок. Виготовлення пташки. Прикрашання крилець різнобарвними стрічками. Створення цілісної композиції з додаванням дзвоників, зірочок, стрічок, пірамідок.
8. Екскурсії, свята, виставки, конкурси ( 18 год )
Практична частина. Відвідування виставок народних майстрів, участь у виставках та конкурсах декоративно-ужиткового мистецтва.
Виконання творчих робіт за індивідуальними проєктами із поєднанням традиційних та сучасних прийомів плетіння для участі у конкурсах декоративно-ужиткового мистецтва.
9. Підсумкове заняття (3 год)
Підведення підсумків роботи за навчальний рік. Відзначення кращих вихованців.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТТАТ
Вихованці мають знати:
- теоретичні відомості про народні ремесла і промисли України;
- техніку безпеки при роботі з природними матеріалами;
- природні матеріали для плетіння, способи заготівлі, обробки та їх
збереження;
- традиційні прийоми соломоплетіння;
- сучасні прийоми соломоплетіння;
- обрядову атрибутику народних свят;
- технологію виконання традиційної солом’яної іграшки;
- технологію виготовлення підвісних конструкцій;
- атрибутику покуття
Вихованці мають уміти:
- дотримуватися техніки безпеки при роботі з природними матеріалами;
- заготовляти, обробляти та зберігати матеріал для плетіння;
- виконувати найпростіші прийоми соломоплетіння; - нарощувати довжину соломки;
- виконувати прийоми прямого та плоского плетіння;
- виконувати прийоми об’ємного та спірального плетіння;
- виконувати найпростіші плетінки з різної кількості соломин;
- виготовляти ялинкові прикраси;
- ви готовляти найпростіші народні іграшки із соломки різноманітних злаків; - виготовляти традиційні солом’яні іграшки;
- виготовляти традиційні підвісні конструкції;
- виготовляти обереги;
- володіти традиційними та сучасними прийомами соломоплетіння;
- виготовляти квіткові композиції;
- виготовляти атрибути народних свят.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
№ з\п |
Основне обладнання
|
Кількість |
Матеріали |
||
1. |
Дріт флористичний різного діаметру |
в асортименті |
2. |
Солома (житня, пшенична, вівсяна) |
в асортименті |
3. |
Сухоцвіти (квіти) |
в асортименті |
4. |
Природні матеріали (трави, злаки, плоди) |
в асортименті |
5. |
Лак акриловий |
0,5 кг |
6. |
Барвники (анілінові) |
2 упаковка |
7. |
Нитки (бавовняні,льняні) |
в асортименті |
8. |
Папір для квілінгу (для тренувальних вправ) |
5 упаковок |
9. |
Оздоблювані матеріали (бусини, стрічки, декоративні шнури) |
в асортименті |
10. |
Клей ПВА |
1кг |
11. |
Термоклей |
1кг |
12. |
Рамки дерев’яні та пластикові |
30шт. |
Пристосування |
||
1. |
Електрочайник |
1шт. |
2. |
Електропраска |
1шт. |
3. |
Термопістолет |
5шт. |
4. |
Посуд для запарювання соломи |
2шт. |
Інструменти |
||
1. |
Шило |
5 шт. |
2. |
Ножиці великі |
15 шт. |
3. |
Ножиці малі |
15 шт. |
4. |
Голки штопальні з великим вушком |
2 упаковки |
5. |
Круглогубці |
1 шт. |
6. |
Кусачки |
1 шт. |
Таблиці, плакати |
||
1. |
Друковані видавництва з соломоплетіння |
в асортименті |
2. |
Методична література із традиційних та сучасних прийомів соломоплетіння |
в асортименті |
ЛІТЕРАТУРА
1.Барадулін В.А. Сільському вчителю про народні промисли / В.А.Барадулін -М.: Просвещение, 1979.-112с.
2.Блинов Г. М. Белорусская соломка / Г.М. Блинов -М.: Просвещение, 1969. – 24 с.
3.Гриб А. Є. Соломоплетіння / А. Є. Гриб. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2009. – 64 с.
4. Павленко Раїса. Українські народні вироби із соломи - Львів; Свічадо, 2015.-120 с.
5. Павук - оберіг з соломи: [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://ogorodniki.com/article/pavuk-oberig-z-solomi
6.Плетіння із соломки: види, техніки, детальний майстер-клас з фото: [Електронний ресурс] / Режим доступу:http://ditu.com.ua/xobi/6597-pletnnya-z-solomki-vidi-tehnki-detalniy-mayster-klas-z-foto.html
7.Соломоплетіння: [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://rukodelkino.com/uk/solomka-uk/solomopletinnya.html
8.Соломоплетіння. Відродження народного ремесла: [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/kraeznavco-patrioticna-akcia-vid-rodu-i-do-rodu-zberezemo-tradicii-nasogo-narodu-solomopletinna-vidrodzenna-narodnogo-remesla-481948.html
9. Солом'яні 3D шедеври. Творчість Миколи Івановича Климовича: [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-solomani-3d-sedevri-tvorcist-mikoli-ivanovica-klimovica-254934.html