Навчальна програма художньо-естетичного напряму "Іграшки-сувеніри"

Про матеріал
Навчальна програма з позашкільної освіти художньог-естетичного напряму "Іграшки-сувеніри" (2 роки навчання). Програма початкового рівня спрямована на ознайомлення з історією виникнення іграшки, її особливостями та передбачає виготовлення іграшок за зразком. Значна увага приділяється опануванню правил роботи із папером, фетром, бісером, вовною , простими за структурою та обробкою, оволодінню простими ручними швами, нескладними способами оздоблення іграшок та правилам організації робочого місця. Програма основного рівня навчання спрямована на поглиблення знань про іграшку-сувенір та ускладнення завдань і вмінь у набутих техніках. Програмою передбачено теоретичні й практичні заняття. При викладанні теоретичною матеріалу використовуються такі методи роботи як розповідь, яка супроводжується показом репродукцій, бесіди з переглядом і аналізом зразків сувенірів. На заняттях основний час надається практичній роботі. До неї входить виготовлення шаблонів моделей іграшок, розробка нових конструкцій, розкрій тканини (фетру), пошиття (плетіння) та оздоблення виробів тощо. Навчальна програма може використовуватись на заняттях гуртків художньо-естетичного напряму закладів позашкільної освіти та загальної середньої освіти; розрахована на вихованців молодшого та середнього шкільного віку.
Перегляд файлу

1

 

 УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КЗ ТМР «ЦЕНТР ТВОРЧОСТІ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА»

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

художньо-естетичного напряму

«ІГРАШКИ-СУВЕНІРИ»

(2 роки навчання )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                      м. Тернопіль – 2019

 

Автор:

Урезченко Ірина Володимирівна -  методист, керівник гуртка  КЗТМР «Центр творчості дітей та юнацтва».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

        Відродження давніх народних ремесел визнає сучасне життя в Україні та є неодмінною умовою навчання й виховання. Воно забезпечує збереження духовної єдності поколінь, формує національну свідомість , виховує толерантне ставлення до творчих надбань  інших народностей, розвиває художньо-творчий світогляд вихованців, надає можливість отримати навички майбутньої професії.

       Декоративно-ужиткове мистецтво, з-поміж інших видів народного мистецтва, є унікальним у вирішенні завдань як художнього так і особистісного розвитку, громадянського і духовного становлення вихованців. Це зумовлено не тільки природою сприймання декоративно-ужиткового мистецтва, а й тим, що вже в ранньому віці ця діяльність становить одну з найдоступніших і емоційно-захоплюючих форм творчості.

       Іграшка – один із найдавніших видів декоративно-ужиткового мистецтва, що прикрашає наш побут, збагачує душу і серце. Найдавніші іграшки, знайдені на терені нашої країни, датуються другим тисячоліттям до нашої ери. Із глибини віків прийшли до нас традиції дарувати іграшки-сувеніри, виготовлені власними  руками.  Іграшка-сувенір, яка зроблена,  як говорять в народі «від душі», а це любий виріб «хенд мейд» - найцінніший дарунок.

      Особливої уваги у вирішенні проблем освітньої діяльності позашкільного закладу  набувають питання зацікавленості вихованців у навчанні різноманітним сучасним видам мистецтва, що може стати чудовим поштовхом для формування творчої особистості дитини та бути стимулом для її подальшого розвитку.

     Програма навчання з виготовлення іграшок-сувенірів художньоестетичного напряму декоративно-ужиткового профілю розрахована для дітей віком від 9 до 12 років.

      Метою навчальної програми є формування компетентностей особистості в процесі опанування виготовлення іграшок-сувенірів.

      Основні завдання полягають у набутті дітьми в процесі занять таких компетентностей:

      - пізнавальна – ознайомлення з історією виникнення  іграшки-сувеніра;    п      

      - практична – оволодіння технологією виготовлення  іграшок-сувенірів в різноманітних техніках виконання;    

     - творча  - формування творчої особистості, її художнього смаку, піз­навального інтересу, творчої уяви, фантазії, задоволення потреб особис­тості у творчій самореалізації; емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток;  

       - соціальна – виховання культури праці, дбайливого ставлення та пошани до народних традицій; професійне самовизначення; розвиток позитивних якостей особистості: працелюбності, наполегливості, відповідальності; сприяння самореалізації дитини в соціумі.

              Навчальна програма гуртка передбачає два роки навчання:

  • перший рік навчання – початковий рівень  -  144 год. на рік (два заняття на тиждень, тривалість  заняття – 2 год.);
  • другий рік навчання – основний рівень, перший рік навчання -  216 год. на рік (два заняття на тиждень, тривалість  заняття – 3 год.)

     

      Програма початкового рівня спрямована на ознайомлення з історією виникнення іграшки, її особливостями та передбачає виготовлення іграшок за зразком. Значна увага приділяється опануванню правил роботи із папером, фетром, бісером, вовною , простими за структурою та обробкою, оволодінню простими ручними швами, нескладними способами оздоблення іграшок та правилам організації робочого місця. Заняття проводяться двічі на тиждень по 2 години.

     Програма основного рівня навчання спрямована на поглиблення знань про іграшку-сувенір та ускладнення завдань і вмінь  у набутих   техніках.

       Програмою передбачено теоретичні й практичні заняття. При викла­данні теоретичною матеріалу використовуються такі методи роботи як розповідь, яка супроводжується показом репродукцій, бесіди з переглядом і аналізом зразків сувенірів.

     На заняттях основний час надається практичній роботі. До неї входить виготовлення шаблонів моделей іграшок, розробка нових конструкцій, розкрій тканини (фетру), пошиття (плетіння) та     оздоблення виробів тощо.

           Навчальна програма може використовуватись на заняттях   гуртків художньо-естетичного напряму закладів позашкільної освіти та загальної середньої освіти; розрахована на вихованців молодшого та середнього шкільного віку.

            Програма є орієнтовною, складена на основі навчальних програм з позашкільної освіти: соціально-реабілітаційного напряму «Виготовлення іграшок-сувенірів» (укладач: Старченко Олена Петрівна; затверджено наказом відділу освіти, ради Путивльського молоді та спорту районного методичного Путивльської районної кабінету державної адміністрації № 1 від 30.08.2013

№ 242-ОД від 07.10.2013); художньо-естетичного напряму «Виготовлення іграшок-сувенірів» (Каплаух І.О., Сук Л.Е.;  рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист від 08.04.2016 р. № 1/11-4658)  та «Палітра тепла» (укладач Урезченко І.В.; затверджена Управлінням освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації; № наказу №341 від 12.12.2017 р.). та використано матеріали інтернет-ресурсів, книги вітчизняних і зарубіжних авторів, присвячені дитячій художній творчості.  

         Керівник гуртка може вносити зміни й доповнення у зміст програми та розподіл годин за темами, враховуючи інтереси гуртківців, стан матеріально-технічної бази закладу.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Початковий рівень,  перший рік навчання

                                  НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

 

Розділ, тема

 

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

 Вступне заняття

       1

       1

      2

Розділ 1. Іграшки – сувеніри. Історія створення та призначення.

                        

 

 

       1

       1

     2

Розділ 2. Українська народна іграшка. Український оберіг.

       8

 

    8

  16

 

2.1.Історія української народної іграшки 

 

       2

 

      2

   -

    2

 

   2

2.2.Виготовлення ляльки-мотанки із серветок

 

 

       2

 

  

 

 

   2  

 

    

 

    4   

 

    

 

2.3. Виготовлення іграшки-сувеніру «Пташка» із

клаптиків  тканини в техніці лялька-мотанка

       2 

   2

    4

2.4. Виготовлення ляльки-мотанки із ниток

      2

 

    4

 

     6

 

Розділ 3. Іграшки-сувеніри із помпонів.

      4

    14

   18

3.1. Технологія виготовлення помпонів з ниток

     2

    2    

     4

3.2. Виготовлення іграшок з помпонів

     2

    12

     14

Розділ 4. Іграшки – сувеніри із фетру. 

      2

     18

     20

4.1.Технологія створення іграшок-сувенірів із фетру

      2

     2

      4

4.2.Практичне виконання робіт із фетру

 

      -

     16

      16

Розділ 5. Іграшки – сувеніри із солоного тіста

.

      2

     16

      18

5.1.Технологія виготовлення солоного тіста. Інструменти і матеріали

     2

     -

     2

5.2.  Іграшки – сувеніри із солоного тіста.Практичне виконання

    -

    16

     16

Розділ 6. Іграшки – сувеніри із бісеру

 

     4

 

     18

 

    22  

 

  6.1. Плоскі іграшки-сувеніри із бісеру.

     2

    

     8

 

   10

 

6.2. Об’ємні фігурки із бісеру

     2

 

    10

 

 

   

   12

 

 

   

7. Вироби із вовни. Іграшки-сувеніри в техніці валяння вовни (фелтінг).

   

 

     

     6

     

    32

 

 

 

   

    38

 

 

 

7.1. Технологія створення валяних робіт в техніці «сухого валяння». Інструменти і матеріали.

 

       4

 

 

 

      2

 

 

 

     6

 

 

 

7.2. Виготовлення  писанок-сувенірів в техніці «сухого валяння» на основі пінопластових кульок (яєць)

      2

     12

  14

7.3. Виготовлення іграшок в техніці «сухого валяння» на основі пінопластових кульок

      -

     18

   18

    Екскурсії. Конкурси. Виставки

       6

       -

     6

    Підсумкове заняття

       2

      -

     2

                                                  Разом

      36

     108

   144

      

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

        1. Вступне заняття  (2 год.)

      Теоретична частина. Запис учнів. Мета роботи гуртка. План роботи на навчальний рік.  Правила поведінки учнів під час занять і на перерві. Інструменти, матеріали та пристрої, необхідні для роботи. Правила техніки безпеки при роботі з колючими та ріжучими інструментами.

     Практична частина. Сюжетно-рольові та дидактичні ігри.

     Розділ 1.  Іграшки – сувеніри. Історія створення та їх призначення

 (  2  год.)

     Теоретична частина. Сувенір — подарунок на спогад про якусь людину чи подію. Поняття про особистий сувенір. Поняття про сувенір загального значення, який несе у собі інформацію про країну та її історію, художню культуру народу, його традиції та естетичні ідеали. Сувенір, зроблений власноруч — найкращий подарунок.                    

      Практична частина.  Демонстрація зразків саморобних іграшок, виготовлених гуртківцями попередніх років.    Замальовка ескізів на майбутнє.  

   

    Розділ 2. Українська народна іграшка. Український оберіг ( 16    год.).

       2.1. Історія української народної іграшки  ( 2   год.).

       Теоретична частина. Історія української народної іграшки. Лялька-мотанка. Матеріали для виготовлення іграшок. Призначення іграшок. Світогляд, звичаї, вірування в українському фольклорі.

       Практична частина. Демонстрація зразків ляльок-мотанок,  виготовлених гуртківцями попередніх років.    Замальовка ескізів на майбутнє.

       2.2. Виготовлення ляльки-мотанки із серветок  (  4    год).

      Теоретична частина. Народні саморобні ляльки-мотанки із серветок  як  вид «екологічних», тобто таких, що виробляються без особливих зусиль у побутових умовах з підручного матеріалу, який є часткою довкілля. Технологія виготовлення ляльок-мотанок із серветок. Інструменти і матеріали для виготовлення ляльки-мотанки із серветок.

       Практична частина. Виконання ляльки-мотанки із серветок згідно технологічної картки.  Аналіз виконаних  робіт. Корисні поради.

       2.3. Виготовлення іграшки-сувеніру «Пташка» із клаптиків  тканини в техніці «лялька-мотанка» (   4    год.)

       Практична частина. Виконання іграшки-сувеніру «Пташка» із клаптиків  тканини в техніці «лялька-мотанка» згідно зразків, виконаних гуртківцями попередніх років. Аналіз виконаних  робіт. Корисні поради.

 

         2.4. Виготовлення ляльки-мотанки із ниток  (  6     год.).

       Теоретична частина. Лялька-мотанка — найдавніша іграшка у світі. Технологія виготовлення ляльок-мотанок із ниток. Інструменти і матеріали для виготовлення ляльки-мотанки із ниток. Знайомство із зразками.

           Практична частина. Виконання ляльки-мотанки із ниток згідно до зразків, виконаних гуртківцями попередніх років.  Аналіз виконаних  робіт. Корисні поради.

           Розділ 3. Іграшки-сувеніри із помпонів ( 18   год.).

           3.1. Технологія виготовлення помпонів з ниток (  4  год.).

        Теоретична частина. Загальні поняття про пряжу, нитки, тасьму. Виготовлення сувенірів із ниток. Підбір кольорових сполучень. Технологія виготовлення помпонів з ниток. Інструменти і матеріали для створення помпонів.

       Практична частина: Виготовлення помпонів із ниток.  Замальовка ескізів для майбутньої іграшки-сувеніру із помпонів. Створення  певного образу, бажаного виразу іграшки. Аналіз виконаних робіт. Корисні поради.

     3.2. Виготовлення іграшок з помпонів   (  14  год.).

     Теоретична частина. Корисні поради при виготовленні улюбленої іграшки-сувеніру.   Поєднаня елементів іграшки згідно індивідуального ескізу.

     Практична частина: Виготовлення іграшок за власним задумом та ескізом («Зайчик», «Циплятко», «Котик», Песик» тощо). Оформлення виготовлених робіт.    

             Розділ 4. Іграшки – сувеніри із фетру (  20   год.)

             4.1.Технологія створення іграшок-сувенірів із фетру (  4  год.)

          Теоретична частина. Технологія виготовлення іграшок із фетру. Відомості про інструменти і матеріали. Техніка безпеки. Виконання та правильне використання викрійок-лекал. Способи збільшення креслень по клітинках. Вимоги до розкрою: раціональне розміщення викрійок на тканині. Ручні шви: «вперед голкою», «назад голкою», «петельний» тощо. Послідовність виконання іграшок. Наповнення та оздоблення виготовлених іграшок-сувенірів.

            Практична частина. Виконання та засвоєння  ручних швів на зразках.

             4.2. Практичне виконання іграшок-сувенір із фетру  (  16   год.).

             Практична частина. Замальовка ескізів, виготовлення лекал, перенесення контуру на фетр та виготовлення  іграшок за власним задумом («Ведмедик», «Поросятко», «Котик» тощо). Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.

         Розділ 5. Іграшки – сувеніри із солоного тіста   ( 18     год.)

         5.1.Технологія виготовлення солоного тіста (  2     год.)

         Теоретична частина. Тістопластика – різновид  декоративно-ужиткової творчості. Різновиди та призначення виробів із солоного тіста. Приготування тіста, техніка безпеки під час роботи , підбір необхідних інструментів. Ліплення

елементів сувеніру з солоного тіста та їх фарбування. Особливості роботи з клеєм.

          5.2. Іграшки – сувеніри із солоного тіста ( 16    год.).

      Практична частина. Виготовлення сувенірів із солоного тіста за задумом: «підкова», «лопатка», «віник», «торбинка», «Домовичок» тощо.

  

         Розділ 6. Іграшки – сувеніри із бісеру  (22      год.).

        6.1. Плоскі фігурки із бісеру (  10   год.)
        Теоретична частина.  Основні техніки бісероплетіння, які використовуються при виконанні плоских фігурок: паралельне, петельне та голчате плетіння. Правила виконання окремих деталей виробу. Правила складання схем виробів.
     Практична  частина. Виготовлення іграшок-сувенірів за вибором згідно схем: «Слоненя,  «Зайченя»,  «Рибка», «Метелик» тощо. Оформлення на основу  (картон, рамка, листівка тощо).

         6.2.Об’ємні фігурки із бісеру ( 12  год.)

    
        Теоретична частина. Основні техніки бісероплетіння, які використовуються при виконанні об’ємних фігурок: паралельне, петельне та голчате плетіння. Правила виконання окремих деталей виробу.   
        Практична частина. Виготовлення виробів за вибором згідно схем: «Тюлень», «Бджілка», «Рибка» «Мишеня», «Песик» тощо.  Оформлення виробів.

             7. Вироби із вовни. Іграшки-сувеніри в техніці валяння вовни (фелтінг)  ( 24    год.).

 

            7.1. Технологія створення валяних робіт в техніці «сухого валяння». Інструменти і матеріали   ( 6      год.)

     Теоретична частина. Технологія створення іграшок –сувенірів в техніці валяння вовни. Інструменти і матеріали. Ознайомлення з принципом роботи виконання виробів технікою сухого валяння (правила вколювання голки, формування виробу, накладання вовни; прийоми фіксування потрібної форми деталей, приєднання дрібних деталей до основної деталі виробу). Техніка безпеки з колючими та ріжучими предметами. Надання першої медичної допомоги у випадку травмування.

      Практична частина. Перша спроба роботи із голкою. Підбір і замальовка ескізів майбутніх іграшок-сувенірів.

         7.2. Виготовлення  писанок-сувенірів в техніці «сухого валяння» на основі пінопластових кульок (яєць) ( 14    год.) 

        Теоретична частина. Знайомство із зразками. Підбір ескізу та кольорової гами  вовни для писанок.

         Практична частина. Виготовлення  писанок-сувенірів в техніці «сухого валяння» на основі пінопластових кульок (яєць).

          7.3. Виготовлення іграшок в техніці «сухого валяння» на основі пінопластових кульок  (   18        год.)

         Практична частина. Виготовлення іграшок-сувенірів на основі пінопластових кульок за бажанням («Котик», «Зайчик», «Песик», «Слоник» тощо.  Оформлення виробів.

      Екскурсії. Конкурси. Виставки    (    6   год.)

     Екскурсії до краєзнавчого, художнього  музею на виставки декоративно-прикладного мистецтва.

     Підсумкове заняття (    2    год.)

   Підведення підсумків занять. Організація виставки робіт вихованців.

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

                Вихованці мають знати:

  •  правила поведінки на гурткових заняттях;
  •  правила техніки безпеки при виготовленні іграшок - сувенірів;          
  •   відомості про види волокон та їх походження; 
  •   відомості про види тканин , їх призначення та застосування;
  •  види вовни та правила  їх застосування;
  •  загальні відомості про інструменти для валяння та особливості їх застосування;
  •  принципи роботи виконання виробів технікою сухого валяння (правила вколювання голки, формування виробу;
  •  замальовувати моделі іграшок в альбомі; 
  •  прийоми раціонального розміщення викройок-лекал на тканині, правильного обведення, вирізання, зшивання, оформлення.

           Вихованці мають вміти: 

  •       виготовляти іграшки – сувеніри у вивчених техніках;
  •       виконувати основні види ручних швів;
  •       правильно користуватись викрійками-лекалами, шаблонами;  замальовувати моделі іграшок в альбомі;
  •       виконувати основні вимоги до розкрою, набивки та з’єднання деталей;      
  •       виготовляти та використовувати креслення та викрійки для лялькового одягу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             Основний рівень,  перший рік навчання

                                  НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

 

Розділ, тема

 

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступне заняття

       3

       -

      3

Розділ 1. Іграшки – сувеніри із паперових   трубочок                     

 

 

       6

     15 

    21 

1.1. Плетіння з паперової лози. Технологія виконання іграшок-сувенірів паперових трубочок.

 

 

 

     3

 

 

     

     3

    

 

       

   6

    

 

1.2. Виготовлення іграшок-сувенірів в техніці плетіння із паперових трубочок

     

    3

   

    12

   

15  

 

Розділ 2. Робота із текстильними матеріалами. М’яка іграшка – сувенір.

    12

   36

48

2.1. . Іграшки-сувеніри з тканини 

     3

    3

   6

2.2.  Плоска м’яка іграшка  

     3

    9

12

2.3. Об’ємна м’яка іграшка

     3

   12

  15

2.4. Іграшки-сувеніри зі штучного хутра

     3

   12

  15

Розділ 3. В’язані іграшки – сувеніри

      3

      30

   33

3.1. Техніка в’язання спицями при виготовленні іграшок-сувенірів

     3 

     6

   9   

3.2. Виконання іграшок-сувенірів 

 

      -

    24

    24 

Розділ 4. Валяні іграшки – сувеніри

     11

 

     34

 

    45

4.1.  Основи фелтінгу, матеріалознавство, інструменти й засоби для валяння 

    

     3

   

   3

   

   6

4.2. Колористика

 

 

     2

 

    1

 

   3

 

4.3.Виготовлення іграшок-сувенірів в техніці сухого валяння

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     3

    9

   12

4.4. Виготовлення іграшок-сувенірів  за допомогою поєднання двох типів вовни

     3     

    21

   24

5. Українська лялька-мотанка. Національні традиції.

    6

     21                                                                                                                                                                                                                                          

 27

 

5.1. Відображення національної культури в оздобленні ляльки-мотанки

  3

   6

   9

5.2. Виготовлення ляльки-мотанки

  -

    9

   9

5.3. Виготовлення іграшки-сувеніру  «Домовичок»

 

    3

 

6

 

   9

 

Розділ 6. Iграшки – сувенiри за мотивами улюблених казок та мультфільмів. Виготовлення  улюблених іграшок у вивчених техніках.

 

      -

 

    30

 

30

    Екскурсії. Конкурси. Виставки

       6

       -

     6

    Підсумкове заняття

       3

      -

     3

                                                  Разом

      50

   166 

   216

 

 

 

 

 

 

                                 ЗМІСТ  ПРОГРАМИ

 

           Вступне заняття (3 год.)

           Іграшка-сувенір – різновид декоративно-ужиткового мистецтва.  Мета та зміст  роботи гуртка. Ознайомлення з планом роботи гуртка на рік. Матеріали, інструменти та пристрої, необхідні для роботи. Правила поведінки на занятті та  в колективі. Організаційні питання. Робоче місце. Санітарно-гігієнічні вимоги. Правила безпеки на  заняттях.

  

          Розділ 1. Іграшки – сувеніри із паперових   трубочок  (  21   год.).                   

         1.1.  Плетіння з паперової лози Технологія виконання іграшок-сувенірів паперових трубочок (   6   год.).

          Теоретична частина. Новий  вид рукоділля – плетіння  з газетних (паперових)    трубочок.  Технологія виготовлення газетних    трубочок. Матеріали та інструменти для роботи.     Види плетіння. Виготовлення виробів з газетних трубочок. Фарбування та лакування. Оформлення                робіт. Аналіз виготовлених робіт.

        Практична частина. Виконання зразків різними тех6ніками плетіння.

       1.2. Виготовлення іграшок-сувенірів в техніці плетіння із паперових трубочок  (  15      год.).

       Практична частина. Виготовлення іграшок-сувенірів в техніці плетіння із паперових трубочок Практична частина. Виготовлення нескладних об’ємних виробів  («Янгол», «Коник», «Півник», «Поросятко» тощо).

        Розділ 2. Робота із текстильними матеріалами. М’яка іграшка – сувенір  (  48   год.).

   

      2.1. . Іграшки-сувеніри з тканини  (  6    год.)

      Теоретична частина. Поняття про  м’які іграшки з різноманітних                   матеріалів. Технологія виготовлення іграшки.  Різновиди тканин. Правила роботи з викрійками-лекалами. Правила розкрою. Техніка безпеки. Послідовність виконання іграшок. Ручні шви. Надрізки. Дротяний каркас. Наповнення та оздоблення виготовлених іграшок-сувенірів.  

      Практична частина. Замальовка ескізів майбутньої  іграшки- сувеніру із тканини.

         2.2.  Плоска м’яка іграшка   (12 год.) 

        Теоретична частина.         Підготовка шаблонів для  розкрію деталей іграшки. Корисні поради при виконанні робіт.

        Практична частина: Замальовка ескізів, створення шаблонів. Перенесення шаблону на основу та розкрій деталей іграшки. Виготовлення м’яких іграшок-сувенірів із тканини згідно індивідуальних ескізів.

     2.3. Об’ємна м’яка іграшка (15 год.)

       Теоретична частина. Інструменти та приладдя для роботи з                   тканинами. Правила безпечної роботи з голкою. Планування послідовності розмітки, крою і шиття обраного виробу. Правила розкрою тканини, хутра. Виготовлення викройок для іграшок. Підбір   матеріалів. З’єднання деталей іграшок. Створення об’ємності виробу, іграшок. Матеріали для  набивання іграшок.

        Практична частина. Виготовлення об’ємних іграшок за ескізами, викрійками . Оформлення робіт. Аналіз  виконаних робіт.

 

          2.4. Іграшки-сувеніри зі штучного хутра ( 15    год.)

         Теоретична частина.Особливості роботи зі штучним хутром. Правила його розкрою та особливості обробки. Ручні шви. Правила зметування. Дротяний каркас та оформлення іграшки.

       Практична частина. Виготовлення іграшок, нескладних за формою і кількістю деталей («Песик», «Ведмедик», «Заєць» сувенір до Різдва тощо).  Оформлення робіт. Аналіз  виконаних робіт.

       Розділ 3. В’язані іграшки – сувеніри   (  33 год.).

        3.1. Техніка в’язання шпицями при виготовленні  іграшки-сувеніру

(  9   год.)

      Теоретична частина. Техніка в’язання спицями. Умовні позначення. Правила набору петель. Виконання лицьового і виворітного в’язання. Додавання та зменшення петель.

      Практична частина. В’язання зразків візерунків за схемою.

     3.2. Виготовлення іграшок-сувенірів    (24     год.).  

     Практична частина. Виготовлення іграшок-сувенірів за бажанням   В’язання окремих деталей іграшок , з’єднання та оформлення виробів.

   

     Розділ 4. Валяні іграшки – сувеніри ( 45   год.).       

     4.1.  Основи фелтінгу, матеріалознавство, інструменти й засоби для валяння  ( 6 год.)

        Теоретична частина. Види вовни:кардочес, маринос. Овеча вовна: світла й темна, слівер, окіст, ангора, мохер. Екологічність та звалювання натуральної вовни. Країни-виробники вовни. Ознайомлення зі зразками виробів, матеріалами, необхідними для роботи. Спеціальні голки з насічками. Правила безпечного користування.

 

        Практична частина.  Визначення видів вовни. Вибір вовни для мокрого і сухого валяння. Вибір голок відповідно до виду вовни.  Добір вовни для виготовлення різних виробів.

     

           4. 2. Колористика  ( 3 год.)

       Теоретична частина. Значення вибору кольорів у валянні. Фарбування вовни. Кольорова  гама. Колір як оберіг (із історії). Поєднання кольорів. Відтінки кольорів,  контрастні кольори. Кольоротерапія.

       Практична частина. Вибір кольорової гами для виробу.

           4.3. Виготовлення іграшок в техніці сухого валяння: «Зайчик», «Котик» тощо (12 год.)

       Теоретична частина. Вибір іграшок. Створення власного ескізу іграшок. Виготовлення шаблону майбутніх іграшок. Вибір вовни для різних етапів робіт: застосування сліверу, вати (кардочес), інших видів вовни для набивання іграшки. Добір кольорів вовни.

        Практична частина. Виготовлення іграшок-звірят за власним ескізом у техніці сухого валяння вовною. Привалювання деталей іграшки в техніці сухого валяння. Оформлення іграшки: оченята, носики, вуса тощо.

        4.4. Виготовлення іграшок-сувенірів  за допомогою поєднання двох типів вовни (  30    год.).

        Теоретична частина.Технологія виготовлення іграшок-сувенірів  за допомогою поєднання та використання двох типів вовни: кардочес та меринос. Виготовлення дротяного каркасу. Порядок виконання іграшки.

       Практична частина. Виготовлення іграшок-сувенірів  за допомогою поєднання та використання двох типів вовни: кардочес та меринос: «Фея», «Русалонька», «Мишка-балеринка» тощо. Вибір матеріалів, виготовлення ескізів, каркасів для ляльок-сувенірів. Оформлення голови, виготовлення перук, оформлення одягу із вовни. Аналіз виконаних робіт.

    

        5. Українська лялька-мотанка. Національні традиції ( 27    год.).

        5.1. Відображення національної культури в оздобленні ляльки-мотанки (  6    год.)

       Теоретична частина. Лялька-мотанка – альтернатива сучасним іграшкам. Лялька-мотанка – іграшка, оберіг, сувенір. Історія походження народної ляльки. Фольклорна лялька, її роль у культово-обрядових діях нашого народу. Технологiя виготовлення української народної iграшки.  Матеріали, з яких виготовляють ляльки. Солярний хрест – знак Сонця.. Елементи оздоблення. Символічне значення елементів оздоблення. 

      Практична частина. Перегляд зразків, замальовка ескізів для майбутньої роботи. Підбір матеріалів.

       5.2.  Виготовлення ляльки-мотанки ( 9 год.)

     Практична частина. Виготовлення ляльки-мотанки згідно індивідуального ескізу. Намотування солярного хреста. Виготовлення намиста, оздоблення сорочки та спідниці.

     5.3. Виготовлення іграшки-сувеніру  «Домовичок» (   6  год.)

       Теоретична частина.  Житло та побут людей у фольклорі. Бесіда про мир та злагоду у кожнім домі. Матеріали і інструменти, необхідні для виконання роботи.

      Практична частина.  Підготовка матеріалів та інструментів; виготовлення  лекал із картону.   Практичне виготовлення іграшки «Домовичок».

 

 

        6. Iграшки – сувенiри за мотивами улюблених казок та мультфільмів

( 30  год.).

       Практична частина. Замальовка моделей, виготовлення викрійок, розкрій деталей, зшивання. Відтворення характера улюбленого героя шляхом оформлення очей. Виготовлення  улюблених іграшок-сувенірів  у вивчених техніках (за бажанням).

 

                                    ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

          Вихованці мають знати: 

     -    правила поведінки на гурткових заняттях;

  •   правила техніки безпеки при виготовленні іграшок – сувенірів у вивчених техніках; 
  •   основні прийоми плетіння спицями (виконання лицьового та виворітного плетіння, додавання та зменшення петель,плетіння окремих деталей іграшок;
  • види вовни та правила  їх застосування;
  •  правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги.

      Вихованці мають вміти: 

  • виготовляти іграшки – сувеніри  у вивчених техніках;
  •  виконувати основні види ручних швів;
  •  виготовляти та використовувати дротяні каркаси;
  •  плести лицьове та виворітне полотно, збільшувати та зменшувати
  • розробляти малюнок для виготовлення валяного виробу;
  • добирати кольори вовни;
  • виготовляти іграшку-звірятко за власним ескізом;
  • доглядати за виробами, виготовлених у вивчених техніках.

        -    виготовляти сувеніри з утилізованих паперових, картонних виробів.

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

 

          1. Виноградова Н.В. Мягкая игрушка своими руками. СПб.: Недра. 1995.

          2. Грей И. Мягкие игрушки, куклы, марионетки. - М.: Просвещение. - 1979.

           3. Большая книга бисера / Е. Виноградова. - М. : ОЛМА-ПРЕСС ; СПб. :

Валери СПД, 1999. - 427 с.

           4. Кара-Васильєва Т.В. Декоративне мистецтво України ХХ століття : у

пошуках «великого стилю» / Тетяна Валерiївна Кара-Васильєва, Зоя

Анатолiївна Чегусова. – К. : Либідь, 2005. – 277 с.

5. Кокарева И.Я. Живописный войлок / Кокарева Ия. - АСТ-Пресс Книга, 2009. - 120 с.

6. Краснікова Г. Все про повсть і фільцюванння. Додаток до журналу «Чудові миті». – М.: Агентство Дистриб'ютор Преси, 2007.

7. Люцкевич Л. Іграшки в техніці валяння. – М.: Ексмо, 2008. (Азбука рукоділля)

        8. Макаренко О.Ю. Казковий світ іграшки. - К.: Веселка, 1984.

12. Павлюк С., Чмелик Р. «Скарби етнографії та художнього промислу

інституту народознавства МАН України»/С. Павлюк, Р Чмелик .- Львів,

2005. – 228 с.

9. Шинковская К.А. Войлок. Все способы валяния / К.А. Шинковская. - АСТ-Пресс Книга, 2011.

10. www. felt-club. Ru

1

 

doc
Додано
15 листопада 2019
Переглядів
2818
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку