ЗАТВЕРДЖЕНО
Педагогічною радою
КЗ « Павлівський ліцей «Гранд» наказ від №
«Мистецтво. 5–6 класи» (інтегрований курс)
для закладів загальної середньої освіти
(автори: Масол Л. М., Просіна О. В.),
якій надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Програма адаптована для індивідуальної форми навчання .
Автор вчитель мистецтва Озерської філії КЗ «Павлівський ліцей «Гранд» Тютюнник П.М.
Особливості опанування мистецтва пов’язані з його унікальною освітньою місією — формування в людини ціннісних естетичних орієнтацій у процесі впливу на розум і почуття, свідомість і підсвідомість. Художні твори здатні пробуджувати креативний потенціал учнів для самореалізації та участі в соціокультурній творчості. Сучасні електронні мережі, долаючи культурні кордони, надають можливість отримувати художню інформацію в найрізноманітніших обсягах і форматах; але вона потребує адекватної інтерпретації, критичного ставлення, естетичного оцінювання, тобто вміння вирізняти в інформаційних потоках справжні цінності й орієнтуватися на них. З огляду на швидку цифровізацію освітньо-комунікативного середовища зростає роль візуальної інформації в розвитку людини. Візуальною образністю пронизані тексти різної природи, зокрема глобальні масиви медіатекстів, які можуть мати як естетичний, так і антиестетичний вплив на учнів. Тому вивчення мистецтва має спрямовуватися на розвиток не лише загальної і художньої культури особистості, а й на низку ключових і предметних компетентностей, зокрема медіа-компетентності як чинника подолання загроз і викликів віртуальної реальності, формування естетичного імунітету.
Навчальна програма «Мистецтво» для 5 класу — це комплексна програма для адаптаційного циклу навчання, яка забезпечує наступність між початковою і базовою освітою, гнучкий перехід учнів від молодшого шкільного віку до підліткового, сенситивного для формування цінностей і пошуку життєвих сенсів, розвитку емоційного інтелекту і критичного мислення. Вона розроблена на основі Державного стандарту базової середньої освіти, яким визначено мету мистецької освітньої галузі — цілісний розвиток особистості учня у процесі опанування мистецьких надбань людства; усвідомлення власної національної ідентичності в міжкультурній комунікації; формування компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження; розкриття креативного потенціалу, залучення до культурних процесів в Україні.
Навчальна програма реалізує визначені в Державному стандарті ціннісні орієнтири та ключові компетентності, а саме: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки й технологій;
інноваційність; екологічна й інформаційно-комунікаційна компетентності; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності; підприємливість і фінансова грамотність, а також пріоритетна для мистецької галузі культурна компетентність.
Мета інтегрованого навчання мистецтва досягається шляхом реалізації таких завдань:
Принципи, на яких ґрунтується програма та визначаються дидактичні пріоритети:
раціонального, свідомого та інтуїтивного в процесі опанування мистецьких цінностей;
Навчальна програма побудована на підґрунті компетентнісного, інтегративного, особистісно орієнтованого, діяльнісного та культурологічного підходів, які зумовлюють дидактично доцільне визначення змісту навчання мистецтва і широку палітру методичного інструментарію вчителя.
Компетентнісний підхід розглядається як з позиції цілей і результатів загальної мистецької освіти, які вимірюються у відповідних формах контролю та оцінювання учнів, так і з позиції організації процесу навчання: добору доцільного змісту і відповідних художньо-педагогічних технологій.
Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжгалузевих зв’язків, інтеграції навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Особистісно зорієнтований підхід сприяє підвищенню мотивації до навчання, забезпечує розкриття творчого потенціалу і розвиток індивідуальних художніх здібностей учнів відповідно до інтересів і потреб.
Діяльнісний підхід спрямований на розвиток практичних умінь учнів у різних видах мистецтва, наскрізних навичок (soft skills) і здатності застосовувати їх у власній життєдіяльності.
Культурологічний підхід зумовлює розгляд мистецтва в широкому культурологічному контексті в єдності цінностей культури національної та зарубіжної, народної і професійної, елітарної і популярної, традиційної та інноваційної; у результаті такого підходу в учнів має сформуватися цілісний художній образ світу, готовність до діалогу культур і бажання збагачувати особистісний культурний потенціал за допомогою ресурсів світового мистецтва (за формулою «людина в культурі — культура в людині»).
Навчальна програма містить результативні, змістові та процесуальні складники, які структуровано за трьома відповідними рубриками «Очікувані результати навчання», «Пропонований зміст навчального предмета/інтегрованого курсу», «Види навчальної діяльності».
У рубриці «Очікувані результати навчання» конкретизовано вимоги до учнів окремо для 5 класу відповідно до запропонованого змісту і з урахуванням чотирьох груп результатів, визначених у Державному стандарті базової середньої освіти. До результатів варто зарахувати не лише грамотність і досвід в окремих видах мистецтва, а й міжпредметну естетичну компетентність, а також інтегративну медіа-компетентність у сфері мистецтва. Саме вони дають змогу учням/ученицям вирішувати міждисциплінарні проблеми, наприклад, під час виконання інтегративних галузевих і міжгалузевих проєктів.
Рубрика «Пропонований зміст навчального предмета/інтегрованого курсу» побудована із застосуванням навчальних модулів модельної навчальної програми, що оптимізує освітній процес, робить його систематизованим і водночас гнучким, варіативним.
В основу конструювання змісту програми інтегрованого курсу «Мистецтво» і визначення структури й тематизму кожного року навчання обрано авторську концепцію поліцентричної інтеграції (Л. М. Масол), яка детермінує цілісну наскрізну побудову мистецької освіти впродовж усієї вертикалі від початкової до старшої школи на засадах художньо-світоглядних орієнтацій і культурно-мистецьких універсалій. Поліцентрична інтеграція передбачає виокремлення домінантних компонентів змісту (музичного та образотворчого), які поєднуються в єдиний тематичний цикл на основі певної художньо-дидактичної суперпозиції, що здатна інтегрувати окремі одиниці змісту.
У 5 класі, коли здійснюється поступовий перехід від початкової до базової освіти, універсальною суперпозицією інтеграції змісту є поняття «види і мова мистецтв», що стає темою навчального року. Цей зміст розкривається на матеріалі музики, хореографії, графіки, живопису, скульптури, архітектури, театру, цирку, кіно, фотомистецтва, дизайну, також через їхню взаємодію.
У рубриці «Види навчальної діяльності» подано орієнтовний перелік видів діяльності учнів/учениць, в якому переважають художньо-практичні й творчі. Цей перелік може варіюватися і доповнюватися вчителем, вільним у доборі художньо-дидактичного матеріалу, кількості й тематики мистецьких проєктів − індивідуальних, групових, колективних. Надані діяльнісні орієнтири й діяльнісні форми інтеграції запроваджуються через диференційовані завдання різного рівня складності з урахуванням художніх інтересів і можливостей учнів, що сприяє розвитку креативного потенціалу особистості.
Кількість навчальних годин у Навчальній програмі відповідає «рекомендованому» навчальному часу (2 год на тиждень), визначеному Типовою освітньою програмою (затвердженою наказом МОН від 19.02.2021 р. № 235). На індивідуальну форму навчання освітній заклад виділив 0.5 год.
Виокремлення у програмі інтегрованого курсу домінантних компонентів змісту (музичного та образотворчого) дає змогу організувати викладання як одним фахівцем .
Вчитель узгоджує тематику, зміст і очікувані результати навчання при плануванні своїх уроків як компонентів єдиного інтегрованого курсу. Усі інші модулі, зазначені у Модельній освітній програмі обов’язково інтегруються до змісту домінантних видів мистецтва, адже вимоги до результатів їх опанування учнями, передбачені Державним освітнім стандартом у відповідності до індивідуальної форми навчання.
Назва теми
|
Кількість годин |
Тема року: Види і мова мистецтва |
18
|
Розділ І. Народне і професійне мистецтво Тема І. Народне мистецтво Тема 2. Професійне мистецтво |
8 |
Розділ ІІ. Взаємодія і синтез мистецтв Тема 3. Сценічні мистецтва Тема 4. Візуальні мистецтва |
10 |
(з урахуванням індивідуальної форми навчання)
Мистецтво
( 0.5 год на тиждень)
№ |
Тема |
1 |
ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА |
2 |
ОДВІЧІ РИТМИ МИСТЕЦТВА |
3 |
ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ |
4 |
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ. Перевір свої досягнення |
5 |
МУЗИЧНІ ТА ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ |
6 |
ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ |
7 |
СЕКРЕТИ ФАКТУРИ |
8 |
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ. Перевір свої досягнення |
9 |
КОЛИ ВСІ МИСТЕЦТВА РАЗОМ |
10 |
У ЦАРСТВІ МЕЛЬПОМЕНИ |
11 |
У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ |
12 |
ПОЄДНАННЯ МУЗИКИ ТА ЖИВОПИСУ |
13 |
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ. Перевір свої досягнення
|
14 |
НАЙМОЛОДША МУЗА |
15 |
ЧАС НОВІТНІЙ СТВОРЮЄ КРАСУ |
16 |
АНСАМБЛЬ: В ЄДНОСТІ КРАСА |
17 |
ТВОРИМО ПРЕКРАСНЕ |
18 |
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ. Перевір свої досягнення
|
МИСТЕЦТВО (0.5 год на тиждень)
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст інтегрованого курсу |
Орієнтовні види навчальної діяльності |
Розділ І. Народне і професійне мистецтво (8 год)
|
||
Учень (учениця) –
1.1. Описує особливості мови різних видів мистецтва – музичного (вокального та інструментального), візуального (декоративно-ужиткове мистецтво, графіка, живопис, скульптура, архітектура); пояснює відповідні засоби художньої виразності, наводить приклади творів. Характеризує види фольклору (пісенного, танцювального), народного декоративно-ужиткового мистецва, розрізняє види орнаментів (геометричний, рослинний, зооморфний). 1.2. Сприймає твори різних видів мистецтва, передає свої враження вербально/невербально, застосовує відповідну термінологію, наводить приклади зв’язків мистецтва з життям |
Вступ. Походження мистецтва, його видів. Виникнення музики, музичних інструментів, танців, театру, образотворчого мистецтва. Художній образ – основа сприймання і розуміння змісту твору мистецтва. Спільні поняття для різних видів мистецтва: гармонія, канон тощо.
Модуль 1 (домінантний). Види і мова музичного мистецтва. Народна і професійна музика. Особливості українського музичного фольклору. Календарно-обрядові, родинно-побутові, ліричні, історичні й жартівливо-сатиричні пісні у дзеркалі традицій і сучасності. Українськ народні музичні інструменти (кобза, бандура, цимбали, ліра, дримба тощо), оркестри народних інструментів. Мелодії та музичні інструменти Індії, Китаю. Вокальна та інструментальна музика. Співочі голоси. Види хорів. Тембри музичних інструментів. Симфонічна музика. Види оркестрів: симфонічний, духовий, естрадний. Сучасні обробки народної і класичної музики.
Модуль 2. Види і мова сценічних мистецтв. Мова хореографії. Народні танці. Танцювальні традиції народів Сходу.
Модуль 3 (домінантий). Види і мова візуальних / образотворчих мистецтв. Основи композиції – побудови художнього твору, що забезпечують його цілісність. Засоби художньої виразності графіки (точка, лінія, пляма, штрих). Види й техніки графіки. Силует. Світлотінь. Засоби художньої виразності живопису (колір, відтінки кольору, теплі і холодні кольори, колорит, контраст і нюанс). Види й техніки живопису (станковий і монументальний - фреска, мозаїка, вітраж). Види мистецтва скульптури: кругла і рельєф; станкова, монументальна, декоративна. Мова скульптури (об’єм, форма, фактура), матеріали скульптора.
Модуль 4. Види і мова візуальних / пластичних мистецтв. Види орнаментів: рослинний, геометричний, зооморфний, змішаний; у стрічці, сітці, замкнутих формах. Види декоративно-ужиткового мистецтва (розпис, килимарство, ткацтво, вишивка, витинання, гончарство, різьблення тощо). Особливості українського народного мистецтва. Петриківський і самчиковський розписи. Народна іграшка. Види і мова архітектури. Архітектура, житлова, громадська, промислова, сакральна. |
Спів народних і сучасних авторських пісень з пластичним інтонуванням, з імпровізованими жестами й рухами. Інсценізації народних пісень і обрядів, насамперед поширених у культурному середовищі рідного краю з усвідомленням національної ідентичності. Гра на елементарних дитячих інструментах, зокрема на вироблених власноруч. Експериментування зі звуками різних властивостей. Імпровізація супроводу до пісні, мелодій до віршів. Виконання ритмічних послідовностей, партитур. Музично-дидактичні ігри (ребуси, вікторини тощо).
Дослідження довкілля, сприйняття його об’єктів для художньо-образної інтерпретації (замальовки, начерки, ескізи, фотографії тощо), участь в естетизації навколишнього середовища. Створення графічних, живописних, декоративних композицій у різних техніках, зокрема з урахуванням національних традицій. Виконання скульптурних зображень, витинанок. Участь у колективних, групових та індивідуальних мистецьких проєктах (зокрема екологічних) з виявом ініціативності, креативного мислення. Застосовування цифрових технологій у презентаціях. Сприймання, аналіз-інтерпретація, порівняння творів різних видів мистецтва з дотриманням відповідної термінології та норм грамотного українського мовлення. Участь у дискусіях з тем мистецтва, висловлювання власних емоційних вражень, ціннісних ставлень та критичних суджень щодо художніх творів. Добір видів художньої діяльності для емоційного задоволення, зняття втоми. Пошук і використання художніх матеріалів різної природи (текстових, ілюстративних, аудіо- відео, фото- тощо) з усвідомленням норм авторського права. Використання медіа для художньо-творчого самовираження, здійснення віртуальних екскурсій. |
2.1.Бере участь у виконавській творчості: співає (в хорі/ансамблі/соло), зокрема народні пісні та їх обробки, грає на елементарних музичних інструментах, створює пластичні рухи під музику. Виконує зображення і розробляє ескізи, зокрема з етнічними мотивами, застосовує різні художні техніки, матеріали, формати, прийоми. 2.2. Імпровізує (вокальні інтонації, ритмічний супровід до пісні, мелодії до віршів, танцювальні рухи тощо). Створює зображення (графічні, живописні, об’ємні) в процесі експериментування з кольорами, лініями, формами.Поєднує засоби музики, пластичного інтонування, візуального ряду. 2.3.Спостерігає за довкіллям, фіксує власні спостереження (фото, замальовки тощо). Пропонує власні ідеї, зокрема з урахуванням національних традицій, реалізує їх з допомогою вчителя |
||
3.1. Характеризує власну творчу діяльність за визначеними критеріями, визначає її сильні й слабкі сторони. 3.2.Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій творчий задум. 3.3.Долучається до мистецьких заходів; дослідницьких проєктів. Виконує різні ролі в спільному творчому процесі, висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва, використовує різні види інформації під час спільної творчості. 3.4. Розпізнає емоції й почуття від сприймання мистецьких творів і описує власні мистецькі вподобання. Пояснює вплив творів на зміну емоційного стану |
||
4.1.Обирає різні способи творення для художнього самовираження (ілюстрації, фото тощо). Шукає й добирає з допомогою вчителя чи інших осіб аудіо-, відео-, ілюстративні й текстові матеріали з різних джерел, упорядковує їх. 4.2.Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб достовірність джерела інформації про мистецтво. Розуміє значення правильного оформлення цитат із покликанням на автора
|
Розділ ІІ. Взаємодія і синтез мистецтв (10годин ) |
||
Учень (учениця) –
1.2. Сприймає твори мистецтва, висловлює власне ставлення до них вербально із застосуванням відповідної термінології та невербально, різними художніми засобами. Наводить приклади взаємодії та синтезу мистецтв, зв’язків мистецтва з життям. |
Модуль 1 (домінантний). Види і мова музичного мистецтв. Зв’язок музичного мистецтва з літературою. Музика в цирку, театрі, кіно. Музичні ансамблі - вокальні, інструмнтальні, вокально-інструментальні. Музика свят і розваг. Музичні фонтани. Кольоромузика.
Модуль 2. Види і мова сценічних мистецтв. Специфіка мови циркового мистецтва. Види і мова театру: драматичного, лялькового, музичного (опера, балет, мюзикл). Театр і цирк Сходу. Мова хореографії. Види танців. Хореографічні ансамблі. Сценографія. Флешмоби. Карнавал як синтез мистецтв.
Модуль 3 (домінантий). Види і мова візуальних / образотворчих мистецтв. Візуальні мистецтва і література. Роль художника у театрі, цирку. Особливості афіши, декорацій.
Модуль 4. Види і мова візуальних / пластичних мистецтв. Створення театральних костюмів, масок, ляльок. Споруди й інтер’єри театрів.
Роль художників у кіно, у створенні мультфільмів. Фотомистцтво. Мова художньої фотографії. Види дизайну. Архітектурні ансамблі. Садово-паркове мистецтво.
Модуль 5. Види і мова візуальних / екранних мистецтв. Види кінематографу: художнє, анімаційне, документальне. Мова ігрового кіно. Види мультфільмів (мальовані, лялькові, пластилінові, комп’ютерні). Мистецтво і медіа. |
Спів сучасних авторських пісень з пластичним інтонуванням, жестами й рухами. Гра на елементарних дитячих інструментах, зокрема на вироблених власноруч. Експериментування зі звукам різних властивостей. Імпровізація супроводу до пісні, мелодій до віршів, інтонацій, музичних діалогів. Виконання ритмічних послідовностей, партитур. Музично-дидактичні ігри (ребуси, вікторини тощо).
Створення графічних, живописних, декоративних композицій у різних техніках. Виконання скульптурних зображень, інсталяцій, дизайнерських робіт. Участь у колективних, групових та індивідуальних мистецьких проєктах з виявом умінь працювати в команді, ініціативності, креативного мислення. Застосовування цифрових технологій у презентаціях. Сприймання, аналіз-інтерпретація і порівняння творів різних видів мистецтва, насамперед сценічних та екранних, з дотриманням відповідної термінології та норм грамотного українського мовлення. Участь у дискусіях з тем мистецтва, висловлювання власних емоційних вражень, ціннісних ставлень та критичних суджень щодо художніх творів. Добір видів художньої діяльності для емоційного задоволення, зняття втоми. Пошук і використання художніх матеріалів різної природи (текстових, ілюстративних, аудіо- відео-фото- тощо) з усвідомленням норм авторського права. Використання медіа для здійснення віртуальних екскурсій. |
2. Виявляє художньо-образне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва 2.1.Бере участь у виконавській творчості: співає (соло, в ансамблі, хорі), грає на елементарних музичних інструментах. Виконує зображення, застосовує різні художні техніки, матеріали, формати, прийоми. Виявляє елементарні навички в царині фотомистецтва. Відтворює характерні особливості сценічного персонажа в мовленні, міміці, пластиці тіла. 2.2. Імпровізує інтонації, ритми, рухи. Поєднує у творчості засоби музики, візуальних і сценічних мистецтв. 2.3. Спостерігає за довкіллям, фотографує, висловлює міркування щодо його збереження, ролі митців у цьому. Використовує художню літературу в мистецькій творчості. Реалізує власні ідеї з допомогою вчителя чи інших осіб. Використовує знання і вміння з інших освітніх галузей.Бере участь у флешмобах, інших мистецьких заходах. |
||
3.Пізнає себе через взаємодію з мистецтвом, регулює власний емоційний стан 3.1.Характеризує власну творчу діяльність за визначеними критеріями, визначає сильні й слабкі сторони своєї роботи, визначає, що саме потрібно ще удосконалювати. 3.2. Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум. Визнає можливість різного втілення творчого задуму. 3.3. Долучається до мистецьких заходів, дослідницьких проєктів. Виконує різні ролі в спільному творчому процесі, висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва, впливу програм телебачення і дизайну середовища, використовує різні види інформації під час спільної творчості. Бере участь у театральній діяльності, пантомімі. 3.4. Розпізнає емоції й почуття від сприймання мистецьких творів, описує власні мистецькі вподобання, пояснює вплив мистецтва, художньо-творчої діяльності на емоційний стан, розуміє, як його покращити. 4. Використовує інформаційне середовище у власній творчості та художній комунікації
Розуміє значення правильного оформлення цитат із покликанням на автора. |
ВАРІАНТ 2
Варіант 2 (два вчителя)
Мистецтво: музичне мистецтво (1 год. на тиждень)
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст інтегрованого курсу |
Орієнтовні види навчальної діяльності |
Розділ І. Народне і професійне мистецтво (16 год, з них 1 – резервний час) |
||
Учень (учениця) – 1.Пізнає різні види мистецтва, інтерпретує художні образи, виявляє ціннісне емоційне ставлення до мистецтва
1.2. Сприймає музичні твори, передає свої враження від них вербально/невербально, різними художніми засобами, застосовує відповідну термінологію, наводить приклади зв’язків музики з життям, з іншими видами мистецтва. |
Вступ. Походження мистецтва, виникнення музики, музичних інструментів, танців. Художній образ – основа сприймання і розуміння змісту твору мистецтва. Роль музики в житті людини. Спільні поняття для різних видів мистецтва: гармонія, канон тощо.
Модуль 1 (домінантний). Види і мова музичного мистецтва. Народна і професійна музика. Особливості українського музичног фольклору. Календарно-обрядові, родинно-побутові, ліричні, історичні й гумористичні пісні у дзеркалі традицій і сучасності. Українські народні музичні інструменти (кобза, бандура, цимбали, ліра, дримба тощо), оркестри народних інструментів. Мелодії та музичні інструменти Індії, Китаю.
Вокальна та інструментальна музика. Співочі голоси. Види хорів. Тембри музичних інструментів. Симфонічна музика. Види оркестрів: симфонічний, духовий, естрадний. Сучасні обробки народної і класичної музики.
Модуль 2. Види і мова сценічних мистецтв. Мова хореографії. Народні танці: українські (гопак, козачок, коломийка , шевчик) , польські (мазурка, полонез, краков’як), чеські (полька ) та ін. Танцювальні традиції народів Сходу.
|
Спів народних і сучасних авторських пісень з пластичним інтонуванням, з жестами й рухами. Інсценізації народних пісень і обрядів, насамперед поширених у культурному середовищі рідного краю з усвідомленням національної ідентичності. Гра на елементарних дитячих інструментах, зокрема на вироблених власноруч. Експериментування зі звуками різних властивостей. Імпровізація , супроводу до пісні, мелодій до віршів, інтонацій і діалогів. Виконання ритмічних послідовностей, партитур, диригенських схем.. Музично-дидактичні ігри (ребуси, вікторини тощо). Участь у колективних, групових та індивідуальних мистецьких проєктах (зокрема екологічних) з виявом ініціативності, креативного мислення. Застосовування цифрових технологій у презентаціях. Сприймання, аналіз- інтерпретація музичних творів, порівняння з творами інших видів мистецтва з дотриманням відповідної термінології та норм грамотного українського мовлення. Участь у дискусіях з тем мистецтва, музики, висловлювання власних емоційних вражень, ціннісних ставлень та критичних суджень. Добір видів музичної діяльності для емоційного задоволення, зняття втоми. Пошук і використання матеріалів різної природи (текстових, ілюстративних, аудіо- відео, фото- тощо) з усвідомленням норм авторського права. Використання медіа для здійснення віртуальних екскурсій. |
2.Виявляє художньо-образне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва 2.1.Бере участь у виконавській творчості: співає, зокрема народні пісні та їх обробки (в хорі/ансамблі/соло), грає на елементарних музичних інструментах. 2.2. Імпровізує (вокальні інтонації, ритмічний супровід до пісні, танцювальні рухи тощо). Поєднує засоби музики, пластичного інтонування, візуального ряду. 2.3. Створює пластичні рухи під музику. |
||
3.Пізнає себе через взаємодію з мистецтвом, регулює власний емоційний стан. 1.1.Характеризує власну творчу діяльність за визначеними критеріями, визначає її сильні й слабкі сторони. 3.2.Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум, визнає можливість різного втілення творчого задуму. 3.3.Долучається до музичних заходів; мистецьких дослідницьких проєктів. Виконує різні ролі в спільному творчому процесі, висловлює свою думку в обговореннях музичних творів, використовує різні види інформації під час спільної творчості. 3.4.Розпізнає емоції й почуття від сприймання музики, мистецьких творів, пояснює власні вподобання, вплив мистецтва на зміну емоційного стану. |
||
4.Використовує інформаційне середовище увласній творчості та художній комунікації 4.1.Обирає різні способи творення для художнього самовираження (ілюстрації, фото тощо). Шукає й добирає аудіо-, відео-, ілюстративні й текстові матеріали з різних джерел. 4.2.Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб достовірність джерела інформації про мистецтво. Розуміє значення правильного оформлення цитат із покликанням на автора. |
Розділ ІІ. Взаємодія і синтез мистецтв (19 год. , з них 1 – резервний час) |
||
Учень (учениця) – 1.Пізнає різні види музичного мистецтва, інтерпретує художні образи, виявляє ціннісне емоційне ставлення до мистецтва
1.2. Сприймає музичні, сценічні й екранні твори і висловлює власне ставлення до них. Передає свої враження вербально із застосуванням відповідної термінології та невербально, різними художніми засобами. Наводить приклади взаємодії і синтезу мистецтв. |
Модуль 1 (домінантний). Види і мова музичного мистецтв. Зв’язок музичного мистецтва з літературою. Музика в цирку, театрі, кіно. Музичні ансамблі: вокальні, інструментальні, вокально-інструментальні. Музика свят і розваг. Музичні фонтани. Кольоромузика.
Модуль 2. Види і мова сценічних мистецтв. Специфіка мови циркового мистецтва. Види і мова театру: драматичного, лялькового, музичного (опера, балет, мюзикл). Пантоміма. Мова хореографії. Сценографія. Хореографічні ансамблі. Театр і цирк Сходу. Флешмоби. Карнавал як синтез мистецтв.
Модуль 3 (домінантий). Види і мова візуальних/ образотворчих мистецтв. Візуальні мистецтва і література. Роль художника у театрі, цирку, кіно, зокрема у створенні мультфільмів.
Особливості афіши, декорацій.
Модуль 4. Види і мова візуальних / пластичних мистецтв. Створення театральних костюмів, масок, ляльок. Споруди й інтер’єри театрів. Фотомистцтво. Мова художньої фотографії. Види дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, комп’ютерний). Архітектурні ансамблі. Садово-паркове мистецтво.
Модуль 5. Види і мова візуальних / екранних мистецтв. Види кінематографу:, художнє, анімаційне, документальне. Мова ігрового кіно. Види мультфільмів (мальовані, лялькові, пластилінові, комп’ютерні). Мистецтво і медіа.
|
Спів сучасних авторських пісень з пластичним інтонуванням, жестами й рухами. Гра на елементарних дитячих інструментах, зокрема на вироблених власноруч. Експериментування зі звуками різних властивостей. Імпровізація супроводу до пісні, мелодій до віршів. Виконання ритмічних послідовностей, партитур. Музично-дидактичні ігри (ребуси, вікторини тощо). Створення графічних, і живописних композицій у різних техніках. Виконання скульптурних зображень, аплікацій, інсталяцій, дизайнерських робіт. Участь у колективних, групових та індивідуальних мистецьки проєктах з виявом умінь працювати в команді, ініціативності, креативного мислення. Застосовування цифрових технологій у презентаціях. Сприймання, аналіз-інтерпретація і порівняння творів різних видів мистецтва, насамперед сценічних та екранних, з дотриманням відповідної термінології та норм грамотного українського мовлення. Участь у дискусіях з тем мистецтва, висловлювання власних емоційних вражень, ціннісних ставлень та критичних суджень щодо художніх творів. Добір видів художньої діяльності для емоційного задоволення, зняття втоми. Пошук і використання художніх матеріалів різної природи (текстових, ілюстративних, аудіо- відео-фото- тощо) з усвідомленням норм авторського права. Використанн медіа для художньо-творчого самовираження, здійснення віртуальних екскурсій. |
2.Виявляє художньо-образне мислення під час творчої діяльності в музиці й інших видах мистецтва
2.2. Імпровізує інтонації, ритми, рухи. Поєднує засоби різних видів мистецтва у власній творчості. 2.3. Використовує в музичній діяльності художню літературу, знання і вміння з інших освітніх галузей. Бере участь у флешмобах, концертах та інших мистецьких заходах. |
||
3.Пізнає себе через взаємодію з музикою, регулює власний емоційний стан 3.1. Характеризує власну творчість за визначеними критеріями. Чітко визначає сильні й слабкі сторони своє музичної діяльності, визначає, що саме потрібно ще удосконалювати. 3.2. Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум, визнає можливість різного втілення творчого задуму. 3.3. Долучається до мистецьких заходів; дослідницьких проєктів. Бере участь у театральній діяльності, пантомімі. Виконує різні ролі в спільному творчому процесі, висловлює свою думку в обговореннях мистецтва, впливу програм телебачення і дизайну середовища, використовує різні види інформації. 3.4.Розпізнає емоції й почуття від сприймання музичних творів і описує власні мистецькі вподобання. Пояснює вплив музики на зміну емоційного стану. Розуміє, який вид художньо-творчої діяльності покращує емоційний стан. Визначає улюблені види мистецької діяльності, пояснює, від яких отримує задоволення. 4.Використовує інформаційне середовищеу власній творчості та художній комунікації 4.1. Обирає різні способи творення для художнього самовираження (ілюст рації, фото тощо). Шукає й добирає з допомогою вчителя чи інших осіб аудіо-, відео-, ілюстративні й текстові матеріали з різних джерел, упорядковує їх. Розуміє значення музики в міжособистісній комунікації, ролі інформаційного середовища на розвиток і поширення мистецтва. 4.2. Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб достовірність джерела інформації про мистецтво. Розуміє значення правильного оформлення цитат із покликанням на автора. |
Мистецтво: образотворче мистецтво (1 год. на тиждень)
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст інтегрованого курсу |
Орієнтовні види навчальної діяльності |
Розділ І. Народне і професійне мистецтво (32 год, з них 2 –резервний час) |
||
Учень (учениця) –
1.2. Сприймає твори візуальних мистецтв, передає свої враження вербально/невербально, застосовує відповідну термінологію, наводить приклади зв’язків мистецтва з життям. |
Вступ. Походження мистецтва, його видів. Виникнення музики, музичних інструментів, танців, театру, образотворчого мистецтва. Художній образ – основа сприймання і розуміння змісту твору мистецтва. Спільні поняття для різних видів мистецтва: гармонія, канон тощо.
Модуль 1 (домінантний). Види і мова музичного мистецтва. Народна і професійна музика. Особливості українського музичного фольклору. Календарно-обрядові, родинно-побутові, ліричні, історичні й жартівливо-сатиричні пісні у дзеркалі традицій і сучасності. Українськ народні музичні інструменти (кобза, бандура, цимбали, ліра, дримба тощо), оркестри народних інструментів. Мелодії та музичні інструменти Індії, Китаю. Вокальна та інструментальна музика. Співочі голоси. Види хорів. Тембри музичних інструментів. Симфонічна музика. Види оркестрів: симфонічний, духовий, естрадний. Сучасні обробки народної і класичної музики.
Модуль 2. Види і мова сценічних мистецтв. Мова хореографії. Народні танці. Танцювальні традиції народів Сходу.
Модуль 3 (домінантий). Види і мова візуальних / образотворчих мистецтв. Основи композиції – побудови художнього твору,що забезпечують його цілісність. Засоби художньої виразності графіки (точка, лінія, пляма, штрих). Види й техніки графіки. Силует. Світлотінь. Засоби художньої виразності живопису (колір, відтінки кольору, теплі і холодні кольори, колорит, контраст і нюанс). Види й техніки живопису (станковий і монументальний - фреска, мозаїка, вітраж). Види мистецтва скульптури: кругла і рельєф; станкова, монументальна, декоративна. Мова скульптури (об’єм, форма, фактура), матеріали скульптора.
Модуль 4. Види і мова візуальних / пластичних мистецтв. Види орнаментів: рослинний, геометричний, зооморфний, змішаний; у стрічці, сітці, замкнутих формах. Види декоративно-ужиткового мистецтва (розпис, килимарство, ткацтво, вишивка, витинання, гончарство, різьблення тощо). Особливості українського народного мистецтва. Петриківський і самчиковський розписи. Народна іграшка. Види і мова архітектури. Архітектура, житлова, громадська, промислова, сакральна. |
Дослідження довкілля, сприйняття його об’єктів для художньо-образної інтерпретації (замальовки, начерки, ескізи, фотографії тощо), участь в естетизації навколишнього середовища. Виконання вправ для розвитку вмінь і навичок з образотворчого мистецтва. Малювання орнаментів, виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва (витинанок, іграшок тощо). Створення графічних, живописних, декоративних композицій у різних техніках, зокрема з урахуванням національних традицій. Виконання скульптурних зображень, витинанок.
Участь у виставках, колективних, групових та індивідуальних мистецьких проєктах (зокрема екологічних) з виявом ініціативності, креативного мислення. Застосовування цифрових технологій у презентаціях. Сприймання, аналіз-інтерпретація, порівняння творів різних видів мистецтва з дотриманням відповідної термінології та норм грамотного українського мовлення. Участь у дискусіях з тем мистецтва, висловлювання власних емоційних вражень, ціннісних ставлень та критичних суджень щодо художніх творів. Добір видів художньої діяльності для емоційного задоволення, зняття втоми. Пошук і використання художніх матеріалів різної природи (текстових, ілюстративних, аудіо- відео, фото- тощо) з усвідомленням норм авторського права. Використання медіа для художньо-творчого самовираження, здійснення віртуальних екскурсій. |
2.1.Виконує зображення ( графічні, живописні, об’ємні, декоративні,), розробляє ескізи, зокрема з етнічними мотивами, застосовує різні художні техніки, матеріали, формати, прийоми. 2.2. Експериментує з кольорами, лініями, формами. Проводить паралелі й аналогії між різними видами мистецтва. 2.3.Спостерігає за довкіллям, фіксує власні спостереження (фото, замальовки тощо). Пропонує власні ідеї, зокрема з урахуванням національних традицій, реалізує їх з допомогою вчителя. |
||
3.1. Характеризує власну творчість за визначеними критеріями, визначає її сильні й слабкі сторони. 3.2.Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій творчий задум. 3.3.Долучається до мистецьких заходів; дослідницьких проєктів. Виконує різні ролі в спільному творчому процесі, висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва, впливу програм телебачення і дизайну середовища, використовує різні види інформації. 3.4.Розпізнає емоції й почуття від сприймання мистецьких творів і описує власні мистецькі вподобання. Пояснює вплив творів візуальних мистецтв на емоційний стан. |
||
4.1.Обирає різні способи творення для художнього самовираження (ілюстрації, фото тощо). Шукає й добирає з допомогою вчителя чи інших осіб аудіо-, відео-, ілюстративні й текстові матеріали з різних джерел, упорядковує їх. 4.2.Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб достовірність джерела інформації про мистецтво. 4.3.Розуміє значення правильного оформлення цитат із покликанням на автора. |
Розділ ІІ. Взаємодія і синтез мистецтв (38 год. , з них 2 – резервний час) |
||
Учень (учениця) –
1.2. Сприймає твори візуальних і сценічних мистецтв, висловлює власне ставлення до них вербально із застосуванням відповідної термінології та невербально, різними художніми засобами. Наводить приклади взамодії і синтезу мистецтв, зв’язків мистецтва з життям. |
Модуль 1 (домінантний). Види і мова музичного мистецтв. Зв’язок музичного мистецтва з літературою. Музика в цирку, театрі, кіно. Музичні ансамблі - вокальні, інструмнтальні, вокально-інструментальні. Музика свят і розваг. Музичні фонтани. Кольоромузика.
Модуль 2. Види і мова сценічних мистецтв. Специфіка мови циркового мистецтва. Види і мова театру: драматичного, лялькового, музичного (опера, балет, мюзикл). Театр і цирк Сходу. Мова хореографії. Види танців. Хореографічні ансамблі. Сценографія. Флешмоби. Карнавал як синтез мистецтв.
Модуль 3 (домінантий). Види і мова візуальних / образотворчих мистецтв. Візуальні мистецтва і література. Роль художника у театрі, цирку. Особливості афіши, декорацій.
Модуль 4. Види і мова візуальних / пластичних мистецтв. Створення театральних костюмів, масок, ляльок. Споруди й інтер’єри театрів. Роль художників у кіно, у створенні мультфільмів. Фотомистцтво. Мова художньої фотографії. Види дизайну. Архітектурні ансамблі. Садово-паркове мистецтво.
Модуль 5. Види і мова візуальних / екранних мистецтв. Види кінематографу: художнє, анімаційне, документальне. Мова ігрового кіно. Види мультфільмів (мальовані, лялькові, пластилінові, комп’ютерні). Мистецтво і медіа. |
Дослідження довкілля, сприйняття його об’єктів для художньо-образної інтерпретації (замальовки, начерки, ескізи, фотографії тощо), участь в естетизації навколишнього середовища. Створення графічних, живописних, декоративних композицій у різних техніках. Виконання скульптурних зображень, інсталяцій, дизайнерських робіт. Участь у виставках, колективних, групових та індивідуальних мистецьких проєктах з виявом умінь працювати в команді, ініціативності, креативного мислення. Застосовування цифрових технологій у презентаціях. Сприймання, аналіз-інтерпретація і порівняння творів різних видів мистецтва, насамперед сценічних та екранних, з дотриманням відповідної термінології та норм грамотного українського мовлення. Участь у дискусіях з тем мистецтва, висловлювання власних емоційних вражень, ціннісних ставлень та критичних суджень щодо художніх творів. Добір видів художньої діяльності для емоційного задоволення, зняття втоми. Пошук і використання художніх матеріалів різної природи (текстових, ілюстративних, аудіо- відео-фото- тощо) з усвідомленням норм авторського права. Використання медіа для здійснення віртуальних екскурсій. |
2. Виявляє художньо-образне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва 2.1.Виконує зображення, застосовує різні художні техніки, матеріали, формати, прийоми. Виявляє елементарні навички в царині фотомистецтва. Відтворює характерні особливості сценічного персонажа в мовленні, міміці, пластиці тіла. 2.2. Поєднує засоби візуальних мистецтв з елементами інших видів мистецтва (музика, театр). 2.3. Спостерігає за довкіллям, фотографує, висловлює міркування щодо його збереження, ролі митців у цьому. Використовує художню літературу в мистецькій творчості. Реалізує власні ідеї з допомогою вчителя чи інших осіб. Використовує знання і вміння з інших освітніх галузей. Бере участь у флешмобах, інших мистецьких заходах. |
||
3.Пізнає себе через взаємодію з мистецтвом, регулює власний емоційний стан 3.1.Характеризує власну творчість за визначеними критеріями, визначає сильні й слабкі сторони своєї роботи, визначає, що саме потрібно ще удосконалювати. 3.2. Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум. Визнає можливість різного втілення творчого задуму. 3.3. Долучається до мистецьких заходів, дослідницьких проєктів. Виконує різні ролі в спільному творчому процесі, висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва, використовує різні види інформації. Бере участь у театральній діяльності, її художньому оформленні. 3.4. Розпізнає емоції й почуття від сприймання візуальних творів, описує власні мистецькі вподобання, пояснює вплив мистецтва, художньо-творчої діяльності на емоційний стан, розуміє, як його покращити. 4. Використовує інформаційне середовище у власній творчості та художній комунікації 4.1.Обирає різні способи творення для художнього самовираження (ілюстрації, фото тощо). Шукає й добирає аудіо-, відео-, ілюстративні й текстові матеріали з різних джерел, упорядковує їх. Розуміє значення візуальних і сценічних мистецтв у міжособистісній комунікації, ролі інформаційного середовища у поширенні мистецтва. 4.2. Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб достовірність джерела інформації про мистецтво. Розуміє значення правильного оформлення цитат із покликанням на автора. |